Közlekedéstan | Felsőoktatás » Dr. Kálmán László - Szintbeli csomópontok

Alapadatok

Év, oldalszám:2008, 69 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:70

Feltöltve:2006. január 09.

Méret:9 MB

Intézmény:
[SZE] Széchenyi István Egyetem

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MŰSZAKI TUDOMÁNYI KAR BAROSS GÁBOR ÉPÍTÉSI ÉS KÖZLEKEDÉSI INTÉZET KÖZLEKEDÉSÉPÍTÉSI ÉS TELEPÜLÉSMÉRNÖKI TANSZÉK KÖZÚTI FORGALOMTECHNIKA Tantárgykód: NGB ET009 1 LGB ET009 1 6. Szintbeni csomópontok Dr. Kálmán László egyetemi adjunktus Győr, 2008. szeptember 6 6.1 6.1 A A közúti közúti csomópontok csomópontok csoportosítása csoportosítása a/ ágak száma szerint • • • • háromágú (útbecsatlakozás, útelágazás) négyágú (útkeresztezés) többágú (lehetőleg két 4 vagy 3 ágúra kell felbontani) körforgalmú. b/ a környezet beépítettsége szerint • • külterületi (nagyobb tervezési sebesség, elnyújtott kialakítás) belterületi (kisebb méretek, de gyalogos, kerékpáros, autóbusz és villamos átvezetések). 2 c/ a kiépítettség foka és a teljesítőképesség szerint A teljesítőképesség a kiépítés fokával növekszik: • szintbeni (egyszintű) − − −

− − • jobbkéz szabály táblával szabályozott elsőbbségi viszonyok jelzőlámpás körforgalmú jelzőlámpával szabályozott többsávos körforgalom. külön szintű − csak a főirány van külön szintben, a mellékirány és a kanyarodó mozgások szintbeni csomópontban maradnak − városokban gyakori. (Pl: BAH csomópont, M3 bevezető - Hungária krt, Baross tér) − részben szintbeni csomóponti elemekkel; pl. az összekötő ágak a mellékirányhoz egy szintben, általában 3 ágú csomópontban csatlakoznak. − Ilyen a legtöbb magyar autópálya - fő vagy mellékút csomópont. − tiszta külön szintű csomópontok; ezekben csak kiválás lassítósávból, becsatlakozás gyorsítósávról és fonódások lehetségesek gyűjtő-elosztó pályákról. Tipikusan ilyenek az autópályák egymással alkotott csomópontjai. 3 6.2 6.2 Csomóponti Csomóponti mozgások mozgások és és csomóponti csomóponti elemek elemek Egy négyágú csomópontban

általában 12 (4×3; egyenes, jobbra és balra) irány van. Az elsőbbséggel rendelkező utat főiránynak, az alárendelt utat mellékiránynak nevezzük. Járműmozgások és alárendeltségi viszonyok a közúti csomópontokban: - rendeződés (besorolás) áthaladás a főirányokban fékezés jobbra kanyarodás a főirányból balra kanyarodás a főirányból (1-szeres alárendelés.) elsőbbségadás a mellékirányokban, a „stop” táblánál megállással keresztezés a mellékirányból (5-szörös alárendelés, mert 5 iránynak van alárendelve.) jobbra kanyarodás a mellékirányból (1-szeres alárendelés.) balra kanyarodás a mellékirányból (6-szoros alárendelés.) becsatlakozás gyorsítósávról (1-szeres alárendelés.) kiválás lassítósávba fonódás (Jobbról be és utána balra ki, vagy balról be és utána jobbra ki.) A mozgások elkülönítése a kapacitásszámításhoz kell. 4 A csomóponti elemek a mozgásokat segítik: - főirányú

és mellékirányú átmenő sávok szegélylekerekítések útpálya (burkolat) szélesítések a íves (kanyarodó) sávokban sávelhúzások és sávnyitások jobbra kanyarodó (lassító, kiváló) sáv balra kanyarodó sávok elhúzásból vagy középső elválasztó sávból gyorsítósáv (főleg osztott pályás utakon, kellő hosszúságban, kifutási lehetőséggel, magassági vagy oldalakadály nélkül) felálló - befogadó sáv (főleg osztott pályás utakon) cseppsziget háromszög alakú sziget. 5 6.21 6.21Szintbeni Szintbenicsomópontok csomópontokelemei elemei 6 6.22 6.22Kanyarodó Kanyarodósáv sávbalra balraés ésjobbra jobbra 7 6.3 6.3 Tervezési Tervezési alapelvek alapelvek 6.31 6.31Közlekedésbiztonsági Közlekedésbiztonságikövetelmények követelmények a/ felismerhetőség (a csomópont jelezhetősége és láthatósága) A csomópont az összes ágból minél messzebbről jól észlelhető (látható) legyen. A felismerhetőség

javítható - útirányjelző táblákkal besorolás rendjére utaló jelzőtáblákkal előjelző és ismétlő jelzőkkel helyes beépítéssel növényzettel közvilágítással. Ezért nem lehet csomópont kissugarú ívben, vagy domború lekerekítésben. b/ áttekinthetőség (a járművek egymás közötti láthatósága) A látómezőt (a kilátási háromszögeket) biztosítani kell. A látómezőben a kilátást akadályozó, a járműveket vagy a jelzéseket takaró dolgok (pl. lomb, bokor, reklámtábla, parkoló autó, magas búzavagy kukoricatáblák) nem lehetnek Az alacsonyan járó nap vakító hatását árnyékolókkal (pl.: a jelzőlámpa mögé helyezett fekete táblával) kell csökkenteni. 8 c/ felfoghatóság (egyértelműség) A járművezetőnek legyen ideje eldönteni, hogy mi a teendője a csomópontban. (Felkészülés a csomóponti mozgásokra.) A felfoghatóság javítható - az elsőbbségi viszonyokat hangsúlyozó kiépítéssel; optikai

fékekkel; az egyes csomóponti irányok (forgalmi áramlatok) optikai vezetésével. (Elválasztó sávok, terelőszigetek, forgalomtól elzárt területek és egyéb útburkolati jelek.) d/ járhatóság (kellő szélesség a kanyarodó irányokban) A kanyarodó járművek lehetőleg a saját sávjukban maradjanak, más irányok helyét és a járda szélét ne foglalják el. (Ez kis forgalmú belterületi utcasarkokon nem biztosítható.) Ez a megfelelő vezérsugarú háromrészes kosárív szegélylekerekítésekkel és az íves sávok 5,5 - 6,0 m-re szélesítésével érhető el. Az ívek burkolatszélesítése üldözőgörbékkel ellenőrizhető. Az üldözőgörbék és a szükséges pályaszélesítések a MAUT 13. tervezési útmutatójában (Szintbeni közúti csomópontok tervezése és méretezése, 4. fejezet) vannak 9 6.311 6.311Csuklós Csuklósautóbusz autóbusz üldözőgörbéje üldözőgörbéje 2,50m 10 6.32 6.32 Teljesítőképességi

Teljesítőképességi követelmények követelmények A csomópontban minden irányra biztosítani kell azt a (szükséges) kapacitást, amely mellett a várakozási idő még az elviselhető szint alatt marad. Magasabb kiépítési fokozat - vagyis nagyobb teljesítőképesség - akkor szükséges, ha az összegzett veszteségidők a fejlesztés után kisebbek lesznek, mint előtte; vagy ha a csomópont fejlesztését (átépítését) a balesetek halmozódása indokolja. Ezt csak a veszteségidő bonyolult számításával lehet kimutatni. A teljesítőképességet általában irányonként számítjuk ki. Az alárendelt irányok kapacitása az alárendelés fokától és a fölérendelt irányok kapacitáskihasználtságától, valamint a csomóponti mozgás időszükségletétől függ. (A csomóponti mozgás időszükséglete a határidőköz – a résidő – másodpercben.) 11 A teljesítőképességi (kapacitás) számításokra három előírás is vonatkozik: • a

hazai gyakorlatban javasolt méretezési eljárást az ÚT 2-1.214:2004 „Szintbeni közúti csomópontok méretezése és tervezése” c. útügyi előírás 3 fejezete tartalmazza • az ott bemutatott módszeren túlmenően további módszereket ismertet a MAÚT 6. „Közúthálózati elemek kapacitása” c. tervezési útmutatója • a MAUT 13. tervezési útmutatójának (Szintbeni közúti csomópontok tervezése és méretezése) 3. fejezete a forgalmi méretezésre vonatkozó összefoglaló táblázatokat és képleteket mutatja be. A forgalmi méretezési eljárások elméletének ismertetése a Bsc. tananyagot meghaladja A gyakorlati számítások a fenti előírások szerint elvégezhetők. A túlságosan nagyvonalú csomópont - kihasználatlan kapacitásai miatt - gazdaságtalan. Kétség esetén költség-haszon vizsgálattal vagy értékelemzéssel lehet a változatok között dönteni. Törekedni kell arra, hogy egy útvonal csomópontjai lehetőleg azonos

típusúak legyenek. 12 6.33 6.33 Környezetvédelmi Környezetvédelmi követelmények követelmények Környezetvédelmi okokból törekedni kell - a megfelelő teljesítőképességre (a torlódások minimálása) az egyenletes sebességre (jelzőlámpa összehangolás, "zöld hullám") a megállások (lassítások és gyorsítások) számának csökkentésére a kis terület igénybevételre növényzet ültetésére. 13 6.4 6.4 A A csomóponti csomóponti elemek elemek geometriája geometriája 6.41 6.41 Sarok Sarok (szegély) (szegély) lekerekítések lekerekítések 6.41a 6.41aSaroklekerekítés Saroklekerekítés 14 6.41b 6.41bSaroklekerekítés Saroklekerekítés háromrészes háromrészeskosárívvel kosárívvel 15 6.41c 6.41cAAháromrészes háromrészeskosárív kosárív főkörívének főkörívéneksugara sugara 16 6.42 6.42 Útpálya Útpálya (burkolat) (burkolat) szélesítések szélesítések az az íves íves (kanyarodó)

(kanyarodó) sávokban sávokban 6.42a 6.42aÚtpálya Útpálya(burkolat) (burkolat)szélesítések szélesítésekaaíves íves(kanyarodó) (kanyarodó)sávokban sávokban Kiemelt szegélyek mellett ívben és egyenesben is 0,5m szélesítést kell adni 17 6.43 6.43 Sávelhúzások Sávelhúzások és és sávnyitások sávnyitások 6.43a 6.43aSávelhúzások Sávelhúzásokés és sávnyitások sávnyitásokösszetolt összetoltmásodfokú másodfokú parabolákkal parabolákkal I = az elhúzás vagy sávnyitás teljes szélessége 18 6.44 6.44 Jobbra Jobbra kanyarodás kanyarodás A főirányból jobbra kanyarodni a/ az átmenő sávból csak háromrészes kosáríves saroklekerekítéssel b/ a kijárati ékhez csatlakozó saroklekerekítéssel, pályaelválasztással és háromszög alakú szigettel c/ kijárati sávval, csatlakozó saroklekerekítéssel, pályaelválasztással és háromszög alakú szigettel lehet. A mellékirányban is lehetőleg irányok szerint

külön sávot alakítsunk ki, de itt megengedett a vegyes sávok (egyenes + jobbra és balra; illetve egyenes + balra és jobbra, vagy jobbra + egyenes + balra) alkalmazása is. 19 Ha a jobbra kanyarodás egyenes iránnyal közös vegyes sávból történik; és a jobbra kanyarodó irány másik végén kijelölt gyalogos átkelőhely van; akkor a gyalogosoknak elsőbbséget adó jobbra kanyarodók az egyenes áthaladást is akadályozzák. (Visszaduzzasztás) Rossz megoldás Jó megoldás 20 6.44a 6.44aJobbra Jobbrakanyarodás kanyarodásaz azegyenes egyenes sávból, sávból,háromrészes háromrészeskosárívvel kosárívvel 21 6.44b 6.44bKijárati Kijáratiék ék 22 6.44c 6.44cKijárati Kijáratisáv sáv 23 6.442 6.442AAlassítási lassításiszakasz szakaszhossza hosszajobbra jobbraés ésbalra balra kanyarodó kanyarodósávoknál sávoknál 24 6.45 6.45 Balra Balra kanyarodás kanyarodás A főirányból balra kanyarodni külön balra

kanyarodó sávon lehet, amelyet a/ szimmetrikus elhúzásból b/ egyoldali elhúzásból c/ középső elválasztó sávból alakíthatnak ki. A mellékirányban is lehetőleg irányok szerint külön sávot alakítsunk ki, de itt megengedett a vegyes sávok (egyenes + jobbra és balra; illetve egyenes + balra és jobbra, vagy jobbra + egyenes + balra) alkalmazása is. 25 6.45a 6.45aBalra Balrakanyarodó kanyarodósáv sávszimmetrikus szimmetrikus elhúzásból elhúzásból(szemléltető (szemléltetőábra) ábra) lz (b/2) ELHÚZÁS vm: megengedett sebesség; km/ó i = b/2 és 2m 2db MÁSODFOKÚ PARABOLA inflexiós csatlakoztatással b b/2 b/2 b 2,0m i l z [m] = vm [km / ó]∗ 3 ~0,55*lz(b/2) la lv lz(2m) felállás lassítás sávváltás = sávnyitás la=nf*6m, de min. 30m nf : a felálló járművek száma lv=f(F;vm;e%) lsd. 6442 táblázat l z ( 2 m ) = vm ∗ 2 ; belterületen 30m 3 ÖSSZETOLÁS ~0,45*lz(b/2) 26 6.45b 6.45bBalra Balrakanyarodó

kanyarodósáv sávegyoldali egyoldali elhúzásból elhúzásból(szemléltető (szemléltetőábra) ábra) i l z [m] = vm [km / ó]∗ 3 2,0m lz (b) ELHÚZÁS b b b vm: megengedett sebesség; km/ó i = b és 2m ~0,55*lz(b) la lv lz(2m) felállás lassítás sávváltás = sávnyitás la=nf*6m, de min. 30m lv=f(F;vm;e%) lsd. 6442 táblázat nf : a felálló járművek száma l z ( 2 m ) = vm ∗ 2 ; belterületen 30m 3 ÖSSZETOLÁS ~0,45*lz(b) 27 6.45c 6.45cBalra Balrakanyarodó kanyarodósáv sávközépső középsőelválasztó elválasztósávból sávból(szemléltető (szemléltetőábra) ábra) i l z [m] = vm [km / ó]∗ 3 b b 1,70 b b + 1,70 b b vm: megengedett sebesség; km/ó i = b és 2m la lv lz(b) felállás lassítás sávváltás = sávnyitás la=nf*6m, lv=f(F;vm;e%) de min. 30m lsd. 6442 táblázat nf : a felálló járművek száma l z (b) = vm ∗ b ; belterületen 30m 3 28 6.46 6.46 Gyorsítósáv Gyorsítósáv

(jobbról (jobbról bekanyarodást, bekanyarodást, bekapcsolódást bekapcsolódást segítő segítő sáv) sáv) Gyorsítósávot - főleg osztott pályás utakon kellő hosszúságban a végén magassági és oldalakadályok nélkül és kifutási lehetőséggel alkalmazzunk. 29 6.461 6.461Gyorsítósáv Gyorsítósávszintbeni szintbenicsomópontokban csomópontokban (szemléltető (szemléltetőábra) ábra) OSZTOTT PÁLYA Nincs magassági vagy oldalakadály! v2= f(R) v1= 0,85 * vm [km/ó] gyorsítás becsatlakozás sávzárás R 2 2 v1 − v2 l gy = 26 ∗ (1 ± 0,1e% ) [m] lb = vm ∗3 3,6 [m] l z ( b ) = vm ∗ b 3 burkolt padka (kifutási lehetőség) [m] 30 6.47 6.47 Felálló Felálló -- befogadó befogadó sáv sáv aa mellékirányból mellékirányból balra balra kanyarodóknak kanyarodóknak Felálló - befogadó sávot - főleg osztott pályás utakon kellő hosszúságban alkalmazzunk. A felálló – befogadó sávval a főirányban

balról és jobbról érkezőknek adandó elsőbbséget időben szétválasztjuk. A felálló – befogadó sáv végén a jobb oldalon hátulról érkező járműveknek kell elsőbbséget adni. Ez a művelet – különösen pótkocsis teherautóknál – nagyon veszélyes. Ha a forgalom nagysága miatt ilyen menekülő sávra lenne szükség, inkább jelzőlámpás, vagy körforgalmú csomópontot tervezzünk. 31 6.471 6.471Felálló-befogadó Felálló-befogadósáv sávaamellékirányból mellékiránybólbalra balra kanyarodóknak kanyarodóknak(szemléltető (szemléltetőábra) ábra) mellékirányból balra kanyarodók b b R b főirány felállás lfb=4+18+4+18+4=48m (min.) sávzárás l z ( b ) = vm ∗ b 3 [m] 32 6.48 6.48 Cseppsziget Cseppsziget A mellékirányban – főleg külterületen – alkalmazzuk. Részletes szerkesztési utasításai a MAUT 13. tervezési útmutatójában (Szintbeni közúti csomópontok tervezése és méretezése, 4.8

fejezet) vannak 33 Pályaelválasztók Pályaelválasztók 34 Cseppszigetek Cseppszigetekaafőirányra főirányrafordítva fordítva Rossz! Jó A látósugár metssze a cseppszigetet! 35 AAcsepp cseppalakú alakúsziget szigetmegnagyobbítása megnagyobbításaaakeresztirányú keresztirányúesés esés átmenetek átmenetekés ésaavízelvezetés vízelvezetésjavítása javításaérdekében érdekében 5,50m 6,00m 5,50m 36 6.49 6.49 Háromszög Háromszög alakú alakú szigetek szigetek Háromszög alakú szigeteket a főirányból (ritkábban a mellékirányból) jobbra kanyarodók optikai vezetésére használunk, és ezzel a cseppszigettel együtt a főirányból balra kanyarodók mozgását is segítjük. Különösen fontos a szigetek és szegélyek közötti 5,5-6,0 m-es burkolatszélességek (nyombővítések) biztosítása. Részletes szerkesztési utasításai a MAUT 13. tervezési útmutatójában (Szintbeni közúti csomópontok tervezése és

méretezése, 4.8 fejezet) vannak Kiemelt szegélyű szigetek csak kivilágított csomópontban lehetnek. A szigetek kiemelt szegélyei és táblái a hóeltakarítást akadályozzák. 37 6.491 6.491Háromszög Háromszögalakú alakúsziget szigetkijárati kijáratiékkel ékkel 38 6.492 6.492Háromszög Háromszögalakú alakúsziget szigetkijárati kijáratisávval sávval 39 6.5 6.5 Gyalogos Gyalogos és és kerékpáros kerékpáros átvezetések, átvezetések, autóbusz autóbusz megállók megállók A gyalogos forgalommal és a kerékpáros közlekedéssel másik előadásban, a közösségi közlekedési létesítményekkel pedig más tantárgyakban foglalkozunk. Itt áttekintésül a gyalogos és kerékpáros átvezetések és az autóbusz megállók elhelyezésének néhány csomóponti vonatkozását mutatjuk be. 40 6.51 6.51Példa Példaaagyalogosátkelők gyalogosátkelőkkijelölésére kijelölésérejelzőlámpás jelzőlámpás csomópontban

csomópontban 41 6.52 6.52Kerékpárutak Kerékpárutakcsatlakozása csatlakozásakerékpársávokhoz kerékpársávokhozaa csomópont csomópontelőtt előtt 42 6.53 6.53Példák Példákaakerékpáros kerékpárosátvezetésre átvezetésre 43 6.54 6.54Autóbuszöböl Autóbuszöbölcsomópont csomópontután után 44 6.55 6.55Autóbusz Autóbuszzsilip zsilip 45 6.6 6.6 Körforgalmú Körforgalmú csomópontok csomópontok 6.61 6.61 A A körforgalmú körforgalmú csomópontok csomópontok jellemzői jellemzői és és méretei méretei A körforgalom olyan többágú csomópont, amelyben - az egyirányú körbehaladás az óramutató járásával ellentétes a haladási iránytól balra középsziget van elsőbbsége a körpályán haladóknak van. A részleteket az Út 2.1206:2001 "Körforgalmú csomópontok tervezése" c útügyi műszaki előírás tartalmazza. 46 6.611 6.611Körforgalmú Körforgalmúcsomópont csomópont alapelemei

alapelemei 47 Körforgalom Körforgalom Győr Győr külső külső kerületében kerületében (Szent (Szent Imre Imre -- Veszprémi Veszprémi utak utak kereszteződése) kereszteződése) 48 6.62 6.62 Körforgalmú Körforgalmú csomópont csomópont típusok típusok 6.621 6.621Körforgalmú Körforgalmúcsomópont csomópont javasolt javasoltméretei méretei 49 50 51 Mini Mini körforgalom körforgalom az az Egyesült Egyesült Királyságban Királyságban (figyeljük (figyeljük meg meg aa balra balra hajtás hajtás irányát) irányát) 52 Közepes Közepes körforgalom körforgalom Győr Győr belvárosában belvárosában 53 Nagy Nagy körforgalom körforgalom Győr Győr ipari ipari övezetében övezetében 54 Extrém Extrém nagy nagy forgalom forgalom esetén esetén jelzőlámpával jelzőlámpával szabályozott szabályozott többsávos többsávos körforgalom körforgalom is is alkalmazható alkalmazható 55 6.63 6.63 A A

körforgalmú körforgalmú csomópontok csomópontok alkalmazása alkalmazása Nagyon előnyös - egyenrangú és közel azonos forgalmú útkereszteződéseknél olyan kereszteződésnél, ahol egy hosszú - több 10 km-es - végig elsőbbséggel rendelkező útvonalat egy másik hasonló kategóriájú út alá kell rendelni 2*2 sávos utakon autópályákkal és autóutakkal párhuzamos utak csatlakozási csomópontjainál 4-nél több ág esetén a forgalom csillapítására a lakott terület határán településkapuként alkalmazva ha a jelzőlámpás csomóponténál nagyobb a teljesítőképesség szükséges forgalombiztonsági szempontból mert esztétikus mert környezetbarát (Kisebb zajterhelés és károsanyag kibocsátás.) mert gazdaságos (Kisebb veszteségidők és üzemeltetési költségek. Nincsenek bonyolult forgalomirányító berendezések.) 56 Kis hátrányai: - viszonylag nagyobb helyigény, sűrű beépítésben nehéz elegendő helyet biztosítani

közvetlen ingatlan-kiszolgálás legalább 200 m-es szakaszon nem lehetséges az egyes ágak belépéseinél kijelölt gyalogos átkelőhelyek a kapacitást csökkentik a hegyes szögű (érintőleges) belépés és a túl széles körpálya veszélyes a többsávos körforgalom veszélyes a kétsávos belépés nem biztonságos, ezért kerülendő autóbuszsáv nem lehetséges a helytelen forgalmi méretezés és a rossz geometria a kapacitást és a biztonságot is erősen rontja, ezért nagyon gondos tervezést igényel a többsávos, jelzőlámpával szabályozott körforgalomra még nincsenek hazai tapasztalatok vasúti átjáróhoz és jelzőlámpához 300-nél közelebbi elhelyezése aggályos. 57 6.64 6.64 A A körforgalmú körforgalmú csomópont csomópont geometriája geometriája A körforgalmú csomópont az alábbi elemek geometriáját kell megtervezni: a/ a csomóponti ágak elrendezése b/ a csomóponti ágak alakja c/ az elválasztó szigetek d/ a körpálya

oldalesése e/ a gyalogosok és a kerékpáros átvezetése. A részletes előírásokat az Út 2.1206:2001 "Körforgalmú csomópontok tervezése" c útügyi műszaki előírás tartalmazza. 58 6.64a 6.64aAAcsomóponti csomópontiágak ágakelrendezése elrendezése Rossz! Jó 59 6.64b 6.64bAAcsomóponti csomópontiág ágtípusrajza típusrajza 60 6.64c1 6.64c1Elválasztó Elválasztósziget szigetnagy nagykörforgalmú körforgalmúcsomópontban csomópontban 61 6.64c2 6.64c2Elválasztó Elválasztósziget szigetközepes közepeskörforgalmú körforgalmúcsomópontban csomópontban 62 6.64d 6.64dAAkörpálya körpályaoldalesése oldalesése 63 6.64e 6.64eAAgyalogosok gyalogosokés éskerékpárosok kerékpárosokátvezetése átvezetése A kijelölt gyalogos átkelőhely is ilyen 64 Példa Példaaakerékpárosok kerékpárosokátvezetésére átvezetésére közepes közepeskörforgalomban körforgalomban 65 6.65 6.65 A A

körforgalmú körforgalmú csomópontok csomópontok jelzésrendszere jelzésrendszere 6.651 6.651Külső Külsőkörforgalom körforgalom jelzésrendszere jelzésrendszere 66 6.652 6.652Lakott Lakottterületen területenlevő levő körforgalom körforgalomjelzésrendszere jelzésrendszere 67 6.7 6.7 Irodalom Irodalom Elmélet: 1/ Fi István: Forgalmi tervezés, technika és menedzsment Műegyetemi Kiadó, Budapest, 1997. Gyakorlat: 1/ MAUT 11. tervezési útmutató: Különszintű csomópontok tervezése; 2005 2/ MAUT 13. tervezési útmutató: Szintbeni közúti csomópontok tervezése és méretezése; 2005 3/ ÚT 2-1.201 útügyi műszaki előírás: Közutak tervezése (KTSZ) 4/ ÚT 2-1.206 útügyi műszaki előírás: Körforgalmú csomópontok tervezése (A KTSZ kiegészítése) 5/ ÚT 2-1.209 útügyi műszaki előírás: Előzési és kapaszkodószakaszok tervezése (A KTSZ kiegészítése) 68 6/ ÚT 2-1.214 útügyi műszaki előírás: Szintbeni közúti

csomópontok méretezése és tervezése (A KTSZ kiegészítése) 7/ ÚT 2-1.219 útügyi műszaki előírás: A jelzőlámpás forgalomirányítás tervezése, telepítése és üzemeltetése 8/ ÚT 2-1.157 útügyi műszaki előírás: Kiegészítő előírás a közúti útbaigazítás rendszerének és jelzéseinek követelményeihez 9/ ÚT 2-1.130 útügyi műszaki előírás: Közúti jelzőtáblák. Tájékoztató jelzőtáblák és jelképeik 10/ ÚT 2-1.131 útügyi műszaki előírás: Közúti jelzőtáblák. Útbaigazító és utaló jelzőtáblák és jelképeik 69