Gazdasági Ismeretek | Vezetés-szervezés » Ismertesse a kommunikáció szerepét, tartalmát, jelentőségét a vezetés folyamataiban

Alapadatok

Év, oldalszám:2009, 3 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:145

Feltöltve:2009. november 28.

Méret:31 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Ismertesse a kommunikáció szerepét, tartalmát, jelentőségét a vezetés folyamataiban Szervezeti kommunikáció: információ-átadás, a kommunikáció információtartalmának azonos értelmezésére irányuló törekvés. A kommunikáció formái: - formális – hivatalos - informális – nem hivatalos - vertikális – függőleges - horizontális – vízszintes Kommunikációs háló: - körüljáró - láncos - villaszerű - átlós Kommunikációt akadályozó tényezők: - kommunikációs zajok - munka- és időhiány - státuszbeli különbség - pletyka - személyi bizalom - szöveg-összefüggés - szavak forma- és jelentés tartalma Kommunikációt támogató tényezők: - visszacsatolás - párhuzamos információ - empátia - szervezeti struktúra - kommunikációs technika - informatika A kommunikáció célja az információközlés, amely lehet verbális és non-verbális. A kommunikáció célja lehet: - információtovábbítás - információszerzés -

cselekvésre ösztönzés Fontos a kommunikációban, hogy ugyanazt értsék a továbbított információ alatt, nem elég maga az információ. A kommunikáció folyamata: az adó kódolja üzenetét, továbbítja a kommunikációs csatornán, amit a vevő dekódol és értelmez. Szóbeli kommunikáció lehet pl. értekezlet, tárgyalás, beszélgetés A szóbeli kommunikáció során a másik fél valódi szándékairól kaphatunk információkat, melyeket non-verbálisan közöl velünk (testbeszéd). Az adott szervezet hatékony és eredményes működéséhez elengedhetetlen feltétel, hogy megfelelő döntést hozzon a vezetés. Ehhez viszont szükséges, hogy a vezetés számára rendelkezésre álljon adott időben a megfelelő információk halmaza. Az információ olyan adat, amely bizonytalanságot oszlat el. Az információ értékét a mennyiség, a minőség és az időszerűség (ráfordított munka) befolyásolja. Vezetői információs taktikák: - visszatartás:

tudatos, véletlen - gumicsont: elterelés - forró krumpli: vezetőé az álhír - csepegtetés - elárasztás - túl későn vagy túl korán adott információ A vezető szerepei: 1. nyilvánossággal kapcsolatos megjelenések 2. döntéshozó 3. információs: - Információtovábbítás - Információszerzés - szóvivői szerep Az információ iránya kétféle lehet: - lefelé: feljebb helyezkedő szervezeti egység (vezetője) lefelé a beosztott számára küld. - felfelé: a beosztottaktól a vezetés felé. Nem mindegy milyen a vezetési stílus, mert az információ irányára nagy hatással van. A vezető feladata, hogy a szervezeten belül biztosítsa az információáramlást. A beosztott és a vezető között ne csak hivatalos beszélgetés legyen, hanem személyes is, mert ezzel javítja a munkakapcsolatot. A vezetőnek feladata, hogy: - a beosztottak felé közöljön információkat az aktuális célokról, célokhoz eléréséhez szükséges eszközökről -

elősegítő, hátráltató tényezők - végrehajtással kapcsolatos információk Az információk közlésének célja, hogy a dolgozó tudja, hogy mit és miért tesz, azonulhasson a céllal, mert hatékonyság növelő lehet. A dolgozó ötleteit érdemes meghallgatni, hisz a munkája során felmerülnek benne olyan dolgok, amelyek segíthetik a vezetőt a munkájában. Ezért célszerű a dolgozók problémáit meghallgatni. Fontos, hogy a kommunikációs lánc minél rövidebb legyen, mert ha túl sok emberen megy keresztül, akkor torzulhat