Gazdasági Ismeretek | Vezetés-szervezés » BSC modell (Ballanced Scorecard), vállalatirányítás mutatószámrendszer alapján

Alapadatok

Év, oldalszám:2007, 2 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:141

Feltöltve:2009. december 09.

Méret:32 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

BSC modell (Ballanced Scorcard), vállalatirányítás mutatószámrendszer alapján Balanced Sorecard-Kiegyensúlyozott mutatórendszer: def.: menedzsment módszer, amely a szervezet jövőképéből és stratégiájából, négy nézőpont szerint kialakított és ok-okozati kapcsolatban álló, korlátozott számú eredménymutató és teljesítményokozó mutatószámok kiegyensúlyozott rendszere, aminek alkalmazásával a szervezet vezetése képessé válik a stratégiai kommunikálásra és annak végrehajtására. A 90-es évek eleje óta alkalmazzák, stratégiai menedzsment eszköz, kiegyensúlyozott nézőpontok. A BSC célja: pénzügyi és nem pénzügyi mutatók a szervezet minden szintjén hozzáférhető információt közvetítsenek. Stratégiai menedzsmentrendszer, amely a múltbeli teljesítményt tükröző pénzügyi mutatókat kiegészítő, a jövő teljesítményeit legjobban befolyásoló tényezőkről nyújt információt. A vállalati stratégiából

vezetik le a szervezeti célokat, és a célok megvalósulását mérő mutatórendszert. Pénzügyi szempont (hogyan ítélik meg a tulajdonosok a vállalat helyzetét), Küldetés és stratégia, Vevői szempont (hogyan ítélik meg a vevők a vállalat teljesítményét), Belső szempont (hogyan segítik elő a vállalati folyamatok a stratégiai célok elérését), Tanulás és fejlődés szempont (hogyan biztosítjuk a jövőbeli célok elérését) Működtetése: - jövőkép és stratégia tisztázása, akciókká alakítása - a stratégiai célrendszer kommunikálása - összekapcsolás az üzleti tervezéssel - visszacsatolás és tanúsítás Pénzügyi és vevői nézőpont: pénzügyi mutatók: - az árbevétel növekedése és összetétele, - költségcsökkentés/termelékenységjavítás, - az eszközök kihasználtsága. vevői nézőpont: - piaci részesedés, - megtartott/visszatérő vevők, - vevői megelégedettség, - vevői jövedelmezőség. A működési

folyamatok nézőpont:(általános értéklánc modell) Vevői igények azonosítása - innovációs folyamat (piac azonosítás, termék, szolg. fejlesztés) - előállítási folyamat (termék, szolg. előállítás, eljuttatás a vevőhöz) - értékesítés után (szolgáltatás a vevőnek) - vevői igény kielégítése A működési folyamatok mutatói: innovációs folyamat: - K+F kiadás/összes kiadás, - új fejlesztésből adódó árbevétel % Előállítási folyamat: - ciklusidő - hibaarány - selejtarány - hulladék részarány - javított tételek aránya - visszaküldések aránya Értékesítés utáni folyamat: - a garanciális és nem garanciális javítások aránya, - értékesítés utáni szolgáltatások hatékonysága, - a teljesített kérések aránya, - számlázási, behajtási folyamat. Tanulás és fejlődés nézőpontja: Szervezeti tanulás forrásai: emberek, rendszerek, eljárások Teljesítményokozók (alkalmazottak képességei,

információs rendszer, motiváció, szervezeti kultúra) Eredménymutatók (dolgozók eredményessége, alkalmazottak magatartása, termelékenysége) BSC lépései: - a vállalat jövőképét, hosszú távú stratégiáját kialakítani, - meg kell fogalmazni a stratégiát a 4 nézőpont tekintetében, - kulcstényezők a stratégia megvalósításában, - mutatószámok hozzárendelése, - külső környezethez való folyamatos alkalmazkodás miatt változásmenedzsment, - visszacsatolás