Gazdasági Ismeretek | Vezetés-szervezés » Egyén, csoport, szervezet, csoportstruktúrák, szerepek, motivációs rendszerek

Alapadatok

Év, oldalszám:2007, 2 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:182

Feltöltve:2009. december 09.

Méret:30 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Egyén, csoport, szervezet, csoportstruktúrák, szerepek, Motivációs rendszerek A szervezeti teljesítmény függ: - munkatársak motivációjától, - erőfeszítésektől, - együttműködési készségtől. Az egyén teljesítménye függ Egyéni teljesítmény legfontosabb befolyásoló tényezői (belső): - az egyéni tulajdonságok képességek, készségek, - betöltött munkakör jellemzői, - az adott munkahelyi környezetei helyzet (rendelkezésre állnak e az erőforrások), - a motiváció, amellyel az egyén pszihikai teljesítőképesége javítható A szervezetben elfoglalt helyzet: - egyén és csoport viszonya, - csoportok közötti viszonya, - egyén és vezető közötti viszony, - betöltött munkakör jellemzői Szervezeti hatások: - vezetési stílus, - szervezeti kultúra, - motiváció, - kommunikáció Környezeti hatások (külső): - változékonyság, - bizonytalanság. Motiváció: annak elérése, hogy az emberek a végrehajtják, a beosztottak

hajlandók legyenek a szervezet céljait megvalósító viselkedésre, magatartásra, erőfeszítésekre és ezzel egyidejűleg egyéni szükségleteket is kielégít. Herzberg kéttényezős elmélete: az emberek a munkájukkal kapcsolatban elégedettséget vagy elégedetlenséget éreznek. Más tényezők befolyásolják az elégedettséget, mint az elégedetlenséget. Elégedettséget kiváltó tényezők: - értelmes munka, - a kihívó feladat, - a teljesítmény elismerése, - szellemi képesség kihasználása, - az előrehaladás, - szakmai továbbképzés, - fejlődés, - önállóság. Elégedetlenséget kiváltó tényezők : - a vállalati politika, - státusz, - fizetés, - főnökkel való kapcsolat, - tanulási, előmeneteli lehetőség, - beosztottakkal való kapcsolat. A külső tényezőkhöz kapcsolatos szükségletek kielégítése, vagyis a fizetés javítása a munkakörülmények jobbítása, az emberi kommunikációs kapcsolat fejlesztése nem fejt ki

motiváló hatást. Motivációról csak akkor beszélhetünk, ha azt nem kell újból és újból külső beavatkozással megerősíteni, hanem maga a célzott személy akar cselekedni. Herzbergnek az a gyengéje hogy nem veszi kellően figyelembe az emberek közötti egyéni különbségeket. Az önbizalom és a képességek egyéni mértéke nagymértékben befolyásolja azt hogy kinek milyen feladat minősül kihívónak. A motiváció rendszerei. A motivációnak két forrása van: - egyén hajlandósága valaminek az elvégzésére belső indítatásból (belső motiváció) - bizonyos feladatok elvégzésére késztetés mások részéről például a vezetés részéről (külső). A belső motivációt az egyén önmegvalósításának szándéka erősíti. A belső motiváció az által valósítható meg hogy tudatosítjuk az alkalmazottakkal az összefüggéséket, célkitüzéseket. A belső motiváció eszköze a kívánt magatartást akadályozó motívum a blokkoló

mechanizmus gyengítése. Belső motiváció módszerei: információ és kommunikáció: információnyújtás, tájékoztatás, részletes info a célokról, eredményekről és a döntések okairól. Külső: tudatos ösztönzés különféle eszközök (fizetés rendkívüli szabadság) felhasználásával az elérendő cél a kívánt viselkedésforma érdekében