Irodalom | Középiskola » Pilinszky János élete, Harbach, Harmadnapon című műveinek elemzése

Alapadatok

Év, oldalszám:2007, 2 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:219

Feltöltve:2010. március 05.

Méret:50 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

Pilinszky János élete, Harbach, Harmadnapon c. műveinek elemzése 1. Pilinszky János (1921-1981) életpályája: Pályája 3 korszakra osztható. Modern irodalom egyik legnagyobb alkotója volt Pályájának korszakai: a.) Fiatal korszaka, 1950-es évek előtt  modern kifejezési formák  egzisztencializmus filozófiája hat rá A filozófia lényege: Az ember kiszolgáltatott, a lét abszurd dolog. Soha nem tudhatod, hogy mi történik veled (pl.: Átváltozás) Szorongás és kiszolgáltatottság érzése Satre (francia) – egzisztencializmus atyamestere Russel (angol filozófus) – legnagyobb képviselője b.) Az érett költő, 1950-es évektől  újszövetségi (Biblia) témák jelennek meg költészetében pl.: Harmadnapon  emberi megváltás és megváltó kérdése foglalkoztatja  a krisztusi megváltás már nem érvényes  megváltatlan ember tragikuma c.) 1970-es évektől  halál utáni lét (üdvözlés) kérdése foglalkoztatta Alaptémája:

Bűn és bűnhődés. Az ember bűnös lény. Legfőbb bűnünk a közöny és a részvétlenség, valamint a küzdelem feladása. Általános formai jellemzők:  modern formák  halála közelében klasszicizálódik, hagyományokhoz tér vissza  nyelvi szegénység  stílushatást a hiány váltja ki  látomásosság (belső víziók)  időtlenség  tér körvonalai szintén elmosódnak 2. Néhány Pilinszky mű elemzése: Harbach 1944       pályája kezdetén írta cím körülhatárolt  a látványban szétmosódnak szemlélője volt az eseményeknek (láger) katona szekeret húznak foglyok a konkrét és az elvont találkozik e versben Konkrét - szekeret húzzák Elvont - fogalommá emelkedik a látvány - emberi szenvedés, teher      - vízió „újra és újra őket látom” - fejében van egy közösségé állnak össze az emberek megemelik a fejüket a görnyedtségből  érzik a halálukat 

Istenhez fohászkodnak mint az állatok („vályú”) táj és ember összeolvad utazás vége a halál Harmadnapon            megváltás, üdvözülés visszatérő motívum hely neve  tábori élmény „és” hangvételében kinyilatkoztatás van nem rabot látunk „hamuszín” elégetett zsidók vagy vihar lesz, a természet megvadul a természet mozgásba lendül apokalipszis: minden mozgásba lendül konkrét helyzet, mitikus látomásba emelkedik összemosódik a konkrét és a bibliai Krisztus feltámad („harmadnapon”) ez reményt ad hangvétele „és”; „mert” papos kinyilatkoztatás