Informatika | Vállalati információs rendszerek » Vezetői információs rendszerek, szigorlati tételek

Alapadatok

Év, oldalszám:2005, 23 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:159

Feltöltve:2010. március 18.

Méret:127 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Vezetői Információs Rendszerek – szigorlati tételek 1. Excel         Főfunkció: táblázatkezelés, adatok táblában való kezelése, számoló tábla, táblázat adatainak reprezentálása, grafikonok, diagrammok készítése Az adatok hatékonyabb elemzése: Az Excel alapvető feladata a numerikus műveletek megbízható és pontos végrehajtása (kollinearitás felismerésének fejlesztése, eltérésnégyzet-összeg kiszámítása, normális eloszlás, folytonos valószínűség eloszlások függvényei). Mellékfunkció: alap szintű szövegszerkesztés, adatbázis kezelés, grafika, kép, stb. segíti a táblázatba foglalt adatokkal történõ műveletek végzését, a számítások végrehajtásán kívül képes az adatok rendszerezett tárolására (adatbázisok) és a keresési feladatok gyors elvégzésére, az összefüggõ adatsorok grafikus szemléltetése (grafikonok rajzolása), a táblázatszerű képernyõkép megkönnyíti az

adatbevitelt, a parancsok és függvények pedig az adatkezeléshez ill. kiértékeléshez nyújtanak hatékony támogatást. Hatékony elemzési, kommunikációs és megosztási szolgáltatásokat kínál, amelyek segítségével az adatokból információt nyerhetünk.Egyszerűbbé teszi a csoportmunkát, valamint lehetővé teszi az adatok védelmét és az adatokhoz való hozzáférés szabályozását. 2. Access   Az adatok tárolására rengeteg különféle formátum és alkalmazás használatos. Ez a különböző alkalmazások közötti adatcserét nagyon bonyolult és időigényes feladattá teheti. Az Access egy jól hasznosítható módot kínál ezen adatok összegyűjtésére, átdolgozására és megosztására számtalan alkalmazással és formátummal. (XML (Extensible Markup Language), OLE, ODBC (Open Database Connectivity), Microsoft Windows® SharePoint™ Services) 6 féle objektumtípussal dolgozik: táblák, lekérdezések, űrlapok, jelentések,

makrók, modulok 3. SPSS  SPSS programcsomag jelentések, grafikák, elemzések és modellek készítésére alkalmas. Adatelemzés, piackutatás, adatbányászás, OLAP, kérdőíves adatfeldolgozás, pénzügyi és tudományos elemzések és minőségbiztosítás területén alkalmazható. Tulajdonképpen nem egyetlen programról van szó, hanem egy program családról. Több platformon is rendelkezésre áll. Modul rendszerű szoftver (Base System, Professional Statistics, Advanced Statistics). Az SPSS for Windowshoz installálható egyéb modulok főleg valamilyen speciális szakterületen felvetődő statisztikai probléma megoldását segítik. További modulok:  SPSS Trends. Időben lejátszódó sztochansztikus folyamatok (idősorok) speciális statisztikai elemzését lehet ezzel elvégezni.  SPSS Exact Test. Kisszmámú minta aszimptotikus, egzakt és Monte Carlomódszerrel történő elemzését segíti  SPSS Tables. Nyomdakész táblázatos

dokumentáció készítő  SPSS Categories. Kategória és ordinális változójú adatrendszerek Conjoint analízise, optimális átskálázása, korrespondencia analízise és nem lineáris korreláció elemzése végezhető el.  SPSS Chaid.Kategória és ordinális változók táblázatos analízisét egyszerűsíti, előrejelző modelleket állít fel, kirostálja az idegen predikátor változókat, könnyen áttekinthető fastuktúrák segítségével kategorizálja az azonos tulajdonságú eseteket a populációban.  SPSS LISREL 7. Az adatrendszer lineáris struktúrájának analízisét végzi el, illetve lineáris szimultán egyenletrendszereket elemez ki.  SPSS Developer Kit. Lehetőséget biztosít a felhasználónak a saját speciális statisztikai problémáihoz önálló modulok elkészítésére.  MAPINFO. Az SPSS for Windows-tól függetlenül indítható, régiók geográfiai koordinátáihoz kötött adatinak feldolgozásához.  QI

Analyst. Az SPSS for Windows-tól függetlenül indítható, minőségbiztosítási elemzést végző modul. Kezelése a Windows-on megszokott szoftverekhez hasonlóan egyszerű. Lehetőséget biztosít hipotéziselméletek végzésére, két- és többváltozós lineáris regressziókra, szórásanalízisre, faktoranalízis és főkömponens analízis matematikai modelljeinek felállítására és osztályozási módszerek vizsgálatára. 4. Cognos A Cognos vállalati információs rendszer olyan üzleti intelligencia megoldásokat kínál, amelyek kielégítik az üzleti felhasználók vállalati szintű adatelérési, adatbányászati és jelentéskészítési igényeit. A Cognos alrendszerei (PowerPlay, Impromptu, Scenario és 4Thought programok) következetesen segítik a felhasználóikat, dolgozzanak azok egyénileg, munkacsoportokban, osztályokon, nagyvállalati körben vagy akár mobil munkaállomásokon. A Cognos termékcsalád üzleti intelligencia eszközeivel akár

külső segítséggel, akár saját erőből hatékony és látványos lekérdezéseket, kimutatásokat, elemzéseket készíthetünk anélkül, hogy a napi munkát végző operatív modulok adataiban bármit is változtatnák. A fejlett jogosultságkezelési lehetőségek révén módunk, van rá, hogy mindenkit csak annyi információhoz juttassunk, amennyire a munkájához szükség van. A Cognos eszközök nagy előnye, hogy számtalan adatformátumból képesek „táplálkozni”, így heterogén rendszerfelépítés esetén is kényelmesen használhatók. A Scenario, Impromptu és PowerPlay egymást kiegészítő termékek, együttesen az üzleti elemzési tevékenységek széles skáláját képesek lefedni. A Cognos termékeinek fő tevékenységi köre a vállalati szintű lekérdező, kimutatás készítő, megjelenítő és elemző (database reporting, OLAP, visualization, data-mining) üzleti intelligencia szoftverek készítése. OLAP: On Line Analitical Processing,

az online analitikai feldolgozás. A termékcsalád üzleti eszközeivel akár külső segítséggel, akár saját erőből hatékony és látványos lekérdezéseket, kimutatásokat, elemzéseket készíthetünk, anélkül, hogy a napi munkát végző operatív modulok adataiban bármit is változtatnák. Számtalan adatformátumból képesek "táplálkozni", így heterogén rendszerfelépítés esetén is kényelmesen használhatók. A szoftver legfőbb előnyei: Az egyedi igényeknek megfelelően kialakított elemzés és jelentéskészítés, online klikkelés az információ kívánt szintjére, betekintés az ügyfelek viselkedésébe és kívánságaiba. Nagymértékben javult az adatminőség és a konzisztencia az ügyfélkapcsolatokban. A Cognos termékekről részletesebben: Cognos Scenario A Cognos Scenario adatbányászati program az adatok grafikus statisztikai elemzését végzi. Segítségével olyan kérdésekre kaphatunk választ, mint pl „Mi okozta a

forgalom ilyen mértékű növekedését/csökkenését?” Ahhoz, hogy a vezetők hatékony üzleti döntéseket hozhassanak a mai piaci versenyben, az „üzleti intelligencia” eszközök segítségével alkothatnak képet azokról a fő tényezőkről, melyek üzletüket irányítják. A Scenario egy kritikus lépéssel tovább megy: megmutatja, mi van ezen tényezők mögött, azaz mik a mozgatórugók. Bepillantást nyújt a vállalati adatokban megbújó rejtett összefüggésekbe, képessé teszi a vezetőket arra, hogy kulcs stratégiákat dolgozzanak ki a korábban ismeretlen piaci tényezők figyelembe vételével. Míg hagyományosan a statisztikusok feladata volt, hogy bonyolult adatbányászati alkalmazásokkal felfedjék ezen információkat, a Scenario most az adatbányászat előnyeit a teljes vállalat részére hozzáférhetővé teszi. A Scenario egyszerű használhatósága azt jelenti, hogy nem kell statisztikusnak lenni az összefüggések felismeréséhez,

mindemellett a színfalak mögötti robusztus statisztikai képességei még a szakemberek számára is biztosítani tudják az adatok általuk elvárt pontosságát és épségét. Cognos Impromptu A Cognos Impromptu lekérdező és jelentéskészítő program, amely kifinomult funkciók sorával támogatja a felhasználókat színvonalas lekérdezések és riportok létrehozásában. Ideális eszköz az adminisztrátorok kezében is, mivel lehetővé teszi a jogosultságok központi szabályozását. Egyszerű kezelhetőségével, skálázhatóságával, hatékony biztonsági lehetőségeivel az Impromptu az interaktív adatbázis lekérdezés legjobb vállalati eszköze. Az Impromptu egységes lekérdező és riportkészítő felhasználói felülete biztosítja, hogy mind az adatbázis lekérdezése, mind a riportok létrehozása ugyanazon modulban történhessen. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók gyorsabban és könnyebben készíthetik el riportjaikat, mint azokban az

eszközökben, ahol ez elkülönült modulokban valósítható csak meg. Az Impromptu legfontosabb része az információ-katalógus, az üzleti ismeretek és adatelérési szabályok lokális hálózaton elhelyezkedő tárháza, ezt szokás metaadatbázisnak is nevezni. Ez a katalógus megkíméli a végfelhasználót az olyan technikai kérdésektől, mint pl. bonyolult SQL utasítások, táblák összefüggései, oszlopok elnevezései. Ehelyett olyan üzleti terminológiával és felépítésben mutatja az adatokat, ahogyan az adott cég tevékenységét legjobban tükrözi. Cognos PowerPlay A PowerPlay az egyik legnépszerűbb asztali szoftver a vállalati adatok többdimenziós – OLAP (On Line Analytical Processing) – elemzésére. A lehetővé teszi, hogy mindazok, akik közelről figyelik az adott tevékenységet, vagy a műszaki adatok változását, oly módon lássák az adatokat, ahogyan gondolkodnak. Például a vizsgált időszakonként, ágazatonként,

termék-főcsoportonként és/vagy termékenként, szolgáltatási célterületenként, értékesítési csatornánként; stb. A PowerPlay fejlett felhasználói felülete könnyűvé teszi az adatok közötti közlekedést. Nemcsak saját adatkockájával dolgozhat, de natív módon képes kapcsolódni az Arbor Essbase, az Oracle Express és a Microsoft Plato többdimenziós adatbázisokhoz, valamint az Informix MetaCube, Pilot LightShip eszközökhöz is. A PowerPlay oly módon mutatja meg az adatokat, ahogyan azok technikailag, vagy üzletileg értelmesek A PowerPlay-ben a Windows-ban megszokott módon dolgozhatunk, egyszerű egérkattintásokkal közlekedhetünk az interaktív diagramokban és táblázatokban. Leáshatunk az adatok mélyebb szintjére, más dimenzió mentén vizsgálódhatunk, olyan vizuális megjelenítést választhatunk, amilyet csak akarunk. Ha rendelkezünk Impromptu-vel, akkor egészen az elemi tranzakciók szintjére lemehetünk. A PowerPlay és Impromptu

programok kiválóan használhatók együtt Az Impromptu-ben létrehozott lekérdezés az adatkocka elkészítésének legegyszerűbb és legrugalmasabb módja. Másrészről, pedig a PowerPlay-ben szemlélt aggregált adatok mögötti elemi tranzakciókat Impromptu jelentésekkel mutathatjuk meg. 5. Piramis A Piramis bemutatása A Piramis Humán Szakértői Rendszer bemutatása A PIRAMIS humán szakértői rendszer a közép-, nagyvállalatokat jellemző igények és folyamatok figyelembevételével fejlesztett integrált ügyviteli rendszer, amely hatékony megoldást kínál a bérszámfejtés, az ügynöki jutalékok elszámolása, a képzés és a humánpolitika támogatására. A rendszer fő jellemzője a bizonylati alapon történő működés, a vonatkozó törvényi és egyéb szabályozásokban előírt bizonylatok, adatok kezelése. Az üzleti algoritmusok és automatizmusok biztosítják a szükséges adatok meglétének és megfelelősségének ellenőrzését,

kiértékelését. A felhasználók elsődleges feladata a rendszer által előállított adatok fölötti szükséges szakmai kontroll ellátása. A cég fő tevékenységi köre az integrált vállalati ügyviteli szoftverek fejlesztése, értékesítése, és a kapcsolódó bevezetési, testreszabási és támogatási szolgáltatások biztosítása. Több mint 5 éve készültek első Oracle adatbázis kezelőre épülő, kliens/szerver architektúrájú, Windows környezetben megvalósított alkalmazásaik. A definiált munkafolyamatok révén automatizálhatók a feladatok megoldásához vezető lépések (pl. bizonyos vezető-beosztott alapú többszintű, több lépcsős engedélyezési folyamatok). Alkalmazói szempontból vizsgálva, a Piramis három alrendszerre bontható. A Piramis alrendszerei: Bér- és Munkaügyi Alrendszer Komplex megoldást kínál a munkaügyi adatok és szerződések nyilvántartására, a munkavállalók bérének és egyéb jogviszonyból

származó jövedelmek és azok járulékainak számfejtésére, az előírt levonások teljesítésére, a betegségi és családtámogatási eljárások megállapítására, számfejtésére, a munkáltatók statisztikai és egyéb adatszolgáltatási kötelezettségeinek teljesítésére. Támogatja a járandóságok és levonások elektronikus banki utalását, a bérszámfejtési adatok analitikus főkönyvi feladását, a jövedelmek és járulékaik havi és éves bevallását, elszámolását, igazolását a munkavállalók és az APEH felé. Biztosítja a vállalat részvényeseinek kifizetett osztalékelőleg és a levont forrásadó, analitikus nyilvántartását, a járulékalapokat érintő adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését. Humánpolitikai Alrendszer: Átfogó megoldás a vállalati HR területek teljes körű támogatására. Biztosítja a vállalati külső/belső képzések bonyolítását, a munkavállalók és vállalkozó ügynökök számára

előírt, vagy ajánlott képzések szervezését és a vizsgáztatáshoz kapcsolódó adminisztrációs feladatok végzése. Támogatott a sokszintű vállalati hierarchiák modellezése és kiépítése. Figyelemmel kísérhető az egyes munkavállalók egészségügyi vizsgálatainak érvényességei. A vizsgálatok tervezhetők, szervezhetők, így a költségkeretek tervezése és azok felhasználása is ellenőrizhető. Támogatott a munkáltató által a munkavállalók számára biztosított javadalmazási elemek kategóriáinak, típusainak és mértékének meghatározása, karbantartása, és számfejtésbe történő feladása. A PIRAMIS rendszer a vállalati eltérő igényeknek megfelelően is képes kezelni a választható béren kívüli juttatások teljes rendszerét, valamint az egyes személyre le nem bontott juttatási formák elszámolását és a főkönyvi rendszerbe történő feladását. Vállalkozó Ügynök Alrendszer A Vállalkozó alrendszer olyan

vállalatok számára nyújt hatékony támogatást, melyek szolgáltatásaikat és termékeiket vállalkozó ügynökök útján biztosítják, illetve értékesítik. Az alrendszer egyrészt adminisztrációs rendszerként funkcionál az ügynökök és szerződéseik nyilvántartásából eredően, másrészt pénzügyi rendszernek tekinthető, ugyanis támogatja az ügynökök felé a pénzügyi elszámolás, a számlázás, az utalás és a folyószámla vezetés feladatait is. Ha a vállalat szerteágazó tevékenysége folytán egyidejűleg több teljesítmény nyilvántartó rendszert is üzemeltet, akkor az elszámolások, és pénzügyi bonyolításuk e rendszeren keresztül történő megvalósításával a teljesítmény adatok komplex lekérdezését biztosítja. Emellett a különböző rendszerekben szükségtelen az elszámolások pénzügyi bonyolításának támogatása, mellyel a szoftverkövetési költségek is csökkenthetők. Ingyenes ügyfélszolgálatot

tartanak fent, az esetleges tömeges nyomtatási igény esetén nyomdai kapacitást biztosítanak, és folyamatosan elvégzik a törvények változásából adódó feladatokat is. 6. E-Budget A költségvetés tervezési és elemző rendszer alapvetően a már jól kialakított, az Önkormányzat dolgozói által megszokott és használatban lévő Excel alapú tervezésre épül. Kiegészítve természetesen mindazokkal az igényekkel és elvárásokkal, amelyet az eddigi technológiával, szoftverrel nem, vagy csak ráfordítás árán sikerült megvalósítani. Tervezési- elemzési folyamat teljes egészét felelő rendszer egy központi multidimenzionális (több dimenziós) adatbázison dolgozik, amely biztosítja a rendszerben bekerülő adatok számtalan tervezési és elemzési lehetőségét. A rendszer alapvető felépítését tekintve négy fő részre bontható  Irányelvek  Tervadat bevitele  Elemző rész  Adminisztrációs modul Az egyes modulokhoz

való hozzáférhetőség és annak mélységét a jogosultsági beállítások korlátozhatják. Ahhoz, hogy meg lehessen érteni, maximálisan ki lehessen használni, a rendszer adta lehetőségeket egy kicsit másként kell elképzelni a költségvetés tervezési „ táblákat” mint eddig. Ennek mélyebb bemutatása előtt azonban érdemes megemlíteni, hogy a rendszer alapvetően a felhasználó számára egyrészről az Explorer segítségével webes formában tudja a költségvetéssel kapcsolatos valamennyi feladatát elvégezni, másrészről Exceles felületen keresztül. Amiért ezt érdemes kiemelni, az nem más, mint a már megszokott környezet használata a legújabb technológiai háttér alkalmazásával. Hiszen az a felhasználó, aki az eddigiekben Excel kezelését megszokva végezte a feladatait, ezen túl is szinte teljesen azonos „ táblákon” tud dolgozni, azzal; hogy egyszer kerül beküldésre, egy elnevezés minden esetben egyező fogalmat takar,

valamennyi felhasználója a rendszernek egyazon adatbázist használja. Nincsenek hivatkozással teli Excel táblák, hiszen a tervező, csak alapadatokat kell, hogy bevigyen a modellbe, a számítódó kimutatások a közgazdasági modell részeként beállított formulák segítségével az adatok konszolidációjával előállnak. A közgazdasági modell felépítése. A rendszer a megvalósítást tekintve alapvetően 2 fő részből áll; egyik építőeleme az üzleti modell- melyet úgy kell elképzelni, mint a rendszer vázát, keretét-, a másik építőeleme maga az adatbázis a hozzá tartozó adatokkal. E kettő természetesen szerves egészet alkot, nem különválasztható. A modell dimenziókból épül fel. Dimenzióknak az adatok jellemző tulajdonságait nevezzük. A multidimenzionális adatbázis logikájából adódóan egy adatot úgy kell elképzelni, hogy valamennyi jellemzőjét definiálni kell, így e tulajdonságok metszetéből egyértelműen előáll a

kívánt adat. Vagyis e logika szerint egy adatot akkor lehet e egyértelműen definiálni, beazonosítani, ha valamennyi őt jellemző tulajdonság- dimenzió-közül meg van adva, hogy melyik a rá jellemző tag. Költségvetési rendszer dimenziói:  Periódus  ÉV  Kategóri  Szervezet  Verzió    Feladat Forrás Halmozás Elkészült megoldások: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. Költségvetés tervezés A költségvetés elemzése, figyelemmel kísérése Költségvetés módosítása A jelenleg használt metódusok átültetése a rendszerben A jelzett igények megvalósítása Kötelező, önként vállalt feladatfinanszírozás Intézményi finanszírozás A tervezés és a tervezési folyamat egységesítése, szabályozása normatív finanszírozás támogatása Előirányzat lekötöttségének figyelése A teljesítés folyamatos elemzése, ellenőrzése Likviditáskezelés Elemzési, kimutatás készítési lehetőségek 7.

Sybase A már meglévő Sybase üzletág csapatára építve, budapesti székhellyel működik. A cég fő feladata a Sybase név és technológiai ismeretek népszerűsítése, illetve a Sybase partnerek fokozott támogatása. Magyarországon a Sybase Inc e-üzleti infrastruktúrát biztosító termékeit forgalmazza: a vállalati integrációt és az operatív üzleti adatelemzést (business intelligence) megvalósító megoldásokat, illetve az adatbázis-kezelőket, mobil és vezeték nélküli megoldásokat. A Sybase három területre összpontosítja üzleti tevékenységeit: e-üzleti infrastruktúrák, szakági megoldások és mobil, illetve vezeték nélküli technológiák. Hivatalos Oktatópartnerként a Sybase termékekhez létező tanfolyamok teljes választékát kínálja. Az általa forgalmazott eszközök és rendszerek használóinak telefonos, vagy szükség szerint helyszíni támogatást nyújt. Konzulensei igény szerint részt vesznek mintarendszerek

kialakításában, a projekt előkészítésében, adatbázis-tervezésben és hangolásban, üzemeltetés felügyeletben. A nyílt architektúra szerepe A Sybase nagyvállalati szoftverei valamennyi technológiai platformot képesek összekapcsolni. A Sybase integrációs megoldásaival a vállalat összes informatikai rendszere között megteremthető az együttműködés, ami segít megóvni a korábbi beruházások értékét. Emellett elkerülhető az egyedi fejlesztésekkel járó gyártófüggőség, és növelhető a hatékonyság. A Sybase mindig is olyan megoldásokat szállított, amelyek megkönnyítették az adatok továbbítását, platformfüggetlenek voltak, és lehetővé tették az integrációt a legkülönbözőbb rendszerelemek – platformok, alkalmazás-kiszolgálók, adatbázisok, alkalmazások, folyamatok, üzenetközvetítők és mobil, illetve vezeték nélküli megoldások – között. E-üzleti infrastruktúrák A Sybase volt az első cég, amely

vállalati portált, majd pedig második generációs vállalati portált hozott létre. Ezek az eredmények a cég 18 éves tapasztalatának köszönhetőek, amelyeket a méretrugalmas, nyílt architektúrájú adatbázis-kezelők és e-üzleti megoldások terén szerzett. A Sybase internetes megoldásaival a vállalatok több szabvány közül választhatnak, s működésüket az év minden percére és a bolygó minden pontjára kiterjeszthetik. A Sybase folyamatosan bővíti termékválasztékát, hogy ügyfelei megbízható és méretrugalmas megoldásokat hozhassanak létre, méghozzá a versenytársaknál gyorsabban és olcsóbban. Szakági megoldások A Sybase régóta készít integrált ágazati megoldásokat a pénzügyi, távközlési, egészségügyi és kormányzati szféra számára. Az ágazatok esetében különösen fontos az integráció. A Sybase ezért külön megoldáscsomagokat dolgozott ki az egészségügy számára (HIPAA), a pénzügyi szektornak (SWIFT,

OFX) és a távközlési iparnak: a Communications e-Business Solution (CeBS) kifejezetten e gyorsan változó iparág sürgető igényeit elégíti ki. E stratégia rendkívül sikeresnek bizonyult, mert a Sybase bizonyított eredményeivel jelentős piaci részesedést szerzett a New York-i tőzsde cégei körében, ahol a brókercégek 58%-a a Sybase megoldását használja. Az online bankműveletek terén pedig a Sybase Financial Fusion nevű leányvállalatának megoldása a legelterjedtebb. A Financial Fusion nemzetközi támogató és szervizhálózatával a világ vezető pénzintézeteit szolgálja ki. Teljes körű internetes pénzügyi megoldásai integrálják a kiskereskedelemben és a tőkepiacokon használt alkalmazásokat és köztesszoftvereket. Mobil és vezeték nélküli megoldások A vezeték nélküli és mobil technológiák piacán a Sybase iAnywhere Solutions leányvállalata nyújt célzott megoldásokat. Az iAnywhere 60%-os piaci részesedéssel immár öt

éve vezeti a mobil és vezeték nélküli megoldások piacát. A világ különböző pontjain több mint 600 partner, és tízezer ügyfél-telephelyen hatmillió felhasználó veszi igénybe az iAnywhere Solutions megoldásait olyan szolgáltatások támogatásához, mint a mobil eszközökről letölthető e-mail, az értékesítés számítógépes támogatása, a helyszíni szervizelés és az ügyfélkapcsolat-kezelésA már meglévő Sybase üzletág csapatára építve, budapesti székhellyel működik. A cég fő feladata a Sybase név és technológiai ismeretek népszerűsítése, illetve a Sybase partnerek fokozott támogatása. Magyarországon a Sybase Inc e-üzleti infrastruktúrát biztosító termékeit forgalmazza: a vállalati integrációt és az operatív üzleti adatelemzést (business intelligence) megvalósító megoldásokat, illetve az adatbáziskezelőket, mobil és vezeték nélküli megoldásokat. Termékeik: Power Builder A PowerBuilder a vállalati

kategóriájú fejlesztés ma létező leghatékonyabb eszköze. Windows-alapú, objektumorientált, kliens/szerver fejlesztési környezetet kínál. Használható munkacsoportos fejlesztésre is, olyan alkalmazási környezetben, amely kliens/szerver adatbázisokat, különböző hálózati szolgáltatásokat és meglévő adatforrásokat integrál, ezáltal gyors fejlesztést tesz lehetővé alacsony költségek mellett. Varázslói és fejlesztői „teendőlistái”, valamint csúcsszintű módnélküli és többmezős fejlesztői környezete a következő projekt legbonyolultabb irányelveit is megkönnyíti. Osztott és webalapú alkalmazások részére a PowerBuilder egyszerű és hatékony integrációt kínál az EAServer-környezettel. Power Designer A Sybase PowerDesigner terméke mindent magában foglaló modellező és tervező megoldást nyújt azon vállalatok számára, amik gyorsan, költséghatékonyan és következetesen szeretnék felépíteni, vagy

újratervezni az üzleti alkalmazásokat. A legtöbb vállalatnál a hatékony fejlesztés útjában álló akadályokat (eszközök különbözősége, összetett platformok, alkalmazott fejlesztőnyelvek bősége) könnyedén átlépheti a Power Designer használatával. Segít szem előtt tartani a fejlesztési folyamaton keresztül az üzlet igényeket - a rendszer elemzésétől és tervezésétől, egészen az alkalmazás-kód létrehozásáig. A legutóbb forgalomba hozott, PowerDesigner 9.5 új üzleti folyamatmodellező képességekkel, és kiemelkedő fontosságú UML-alapú objektummodellezéssel rendelkezik, valamint támogatja mind a hagyományos, mind az újabb modellező technikákat - mindezt egy gazdag grafikus környezetben. Ezzel lerövidíthetjük a fejlesztési projekt idejét, csökkenthetjük a feladat komplexitását. Emellett a PowerDesigner egy közös modell-tárolóhelyet (repository) is nyújt, a melyben kezelhetővé válik minden modellező és tervező

információ, ezáltal a tervezés következetesebb, a termelékenység pedig magasabb lehet. EA Server A Sybase megjelentette az egyszerűen kezelhető integrált vállalati webalkalmazások fejlesztését és telepítését elősegítő EAServer legújabb verzióját. Az Enterprise Application Server megjelentetésével a Sybase volt az első olyan vállalat, amely a web- és komponensalapú alkalmazásokat támogatva ötvözte az integrált fejlesztői környezetet egy skálázható, biztonságos, tranzakció-központú platformmal. A szerver a web-, a Java- és a PowerBuilder-alkalmazások fejlesztését és telepítését integrálja. Skálázható telepítő környezetet biztosít, amely a legegyszerűbb dinamikus adatvezérelt weblapoktól a teljesen integrált komponensalapú információs rendszerekig mindent támogat. Az Enterprise Application Server-rel lehetőség nyílik olyan e-business alkalmazások fejlesztésére, amelyek biztonságosan készítenek és közvetítenek

piaci információkat tartalmazó dokumentumokat Interneten keresztül. Anywhere Studio Az SQL Anywhere™ Studio átfogó megoldásokat kínáló készlet. Adatkezelést és nagyvállalati adatszinkronizációt tesz lehetővé, segítségével könnyebbé válik az osztott e-business alkalmazások gyors fejlesztése és telepítése. Munkacsoportos használatra, laptopokra, kézi eszközökre és intelligens alkalmazásokra optimalizálva, az SQL Anywhere-rel eljuttatható egy vállalat e-kereskedelmi információja bárhova, ahol az üzleti tranzakciók miatt szükség van rá. 8. SAP Az 1972-ben megalapított SAP AG Európa legnagyobb független szoftverháza. A világ harmadik legnagyobb szoftver fejlesztője, és piacvezető az üzleti megoldások terén. 120 országban, vannak jelen, és 27 iparág számára fejlesztenek megoldásokat. mySAP Business Suit: ERP, CRM, Prod.LifecycleMan, SCM, SupplierRM) a legátfogóbb termék, amely az összes modult tartalmazza. A SAP R/3

termék egy, a nagyvállalatok igényeire tervezett integrált ügyviteli és termelésirányítási programcsomag, mely képes arra, hogy változtatások nélkül, csupán a program paramétereinek megfelelő beállításával egy tetszőleges nagyvállalat teljes gazdálkodását a számviteltől a gyártósorok irányításáig magába integrálja. A kis és közép vállalatok számára is lehetőséget biztosít az új SAP All-inone és a SAP Business One programcsomag Magyarországon az SAP AG a termékével 1989-ben jelent meg. Azóta a rendszer itthon is ugyanolyan sikernek örvend mint külföldön: több mint száz vállalat vezette be idáig, többek között olyan nagyvállalatok mint a GE Lighting Tungsram, a MOL, vagy a Hungária Biztosító. A Magyar Nemzeti Bank is ezt a rendszert használja, így elmondható, hogy az ország főkönyve is SAP-vel készül. Egyébként a kétszáz legnagyobb hazai cég közül nyolcvan SAP felhasználó. Az SAP R/3 rendszer moduláris

felépítésű, az egyetlen kötelező elem a programcsomag magja, mely az adatbázisokat is tartalmazza. Az igényektől függően dönthető el, hogy a felhasználó vállalat az összes modult igénybe kívánja-e venni, vagy például csak a pénzügyi és projekt management modult egy banknál. A rendszert felépítő egyes modulokat az igényektől függően be lehet vezetni egyszerre egy lépésben (ez az úgynevezett. "Big Bang" módszer), vagy egymás után, lépcsőzetesen. A modulokat általában a következő módon szokták csoportosítani:    Logisztikai modulok: SD, MM, PP, de ide sorolható a QM és PM is. Pénzügyi-számviteli modulok: FI, CO, AM. Egyéb modulok: HR, IS, OC, PS. A rendszer legfontosabb jellemzői:  Nemzetköziség. A világ minden jelentős országában megtalálható az SAP AG leányvállalata vagy helyi forgalmazója, mely gondoskodik a szaktanácsadásról, fordításról, illetve a termék fejlesztéséről és

adaptálásáról a helyi igényekhez és törvényekhez. Az R/3 már több mint 30 nyelven elérhető.  Rugalmasság. Az R/3 nem iparág-specifikus, bármely fajta vállalat tevékenységénél használható, bankoktól a kereskedelmi vállalatokon át a termelő vállalatokig, és képes ezen cégek minden területét irányítani.  Nyitottság. Rendkívül nagyszámú hardverrel, operációs rendszerrel és külső alkalmazással kompatíbilis, az architektúra nemzetközi szabványokon alapul. Így az R/3 elszakad a gyártótól függő monokultúrától, és szabad utat nyit a gyártótól független nyílt rendszerek adatfeldolgozási lehetőségeinek kialakítására.  Fejleszthetőség. Arra az esetre, ha a felhasználónak bármilyen speciális igénye van amely nem oldható meg az SAP moduljaival, a rendszer fejleszthető a saját negyedik generációs programnyelvével (ABAP). Ezenkívül több mint 130 interfész áll rendelkezésre a külső alkalmazásokkal

való kapcsolatokhoz.  Modularitás. A rendszer moduláris struktúrájának köszönhetően lehetséges a teljesen rugalmas, ügyfélspecifikus és az peremfeltételekhez alkalmazkodó bevezetés és használat.  Integráció. Egy üzleti esemény lejátszódásakor az ezzel kapcsolatos minden információ a vállalati adatbázis minden érintett pontjára azonnal eljut. Megszűnik az adatbázis redundancia, a többszörös munkavégzés, lehetővé válik a folyamatok optimalizálása. 9. SAS Az erõs verseny által jellemzett piacon a döntéshozók szűkös erõforrásaikat sikeres, hasznot hozó stratégiák megvalósításához kell rendeljék. A SAS díjnyertes adatkezelési és elemzõi szoftvereivel a már meglévõ operatív rendszerek és alkalmazásai maximális kiaknázhatók. The Power to Know®-nak, azaz a tudás kulcsának hívják ezt, amelyet a SAS különbözõ szoftverein és szolgáltatásain keresztül ad át a vállalatok, intézmények számára.

Minden iparágnak vannak sajátosságai, és ahhoz, hogy a vállalatok iparági versenytársaikkal szemben elõnyre tegyenek szert, olyan szoftvermegoldásokra van szükségük, amelyek megfelelnek ezeknek a sajátosságoknak. A SAS tudja, hogy olyan iparág-specifikus megoldásokra van szükség, amelyek megfelelnek a pénzintézetek, távközlési szolgáltatók, kereskedelmi és iparvállalatok és az államigazgatás sajátos igényeinek. Több mint negyed évszázados tapasztalattal a háta mögött, a SAS az új generációs üzleti intelligencia szoftverek és intézményi intelligenciát elõállító szolgáltatások piacvezetõ szállítója. Megoldásainkat több mint 40000 helyen - köztük a Fortune 500 listán szereplõ vállalatok 90 százaléka - hasznosítják a vevõkkel és szállítókkal fenntartott kapcsolatok javítására; jobb, pontosabb és megalapozottabb döntések meghozatalára és a szervezet folyamatos megújítására. A SAS Institue komplett

üzleti megoldásokat és nem csupán analitikus szoftver eszközöket kínál és szállít felhasználóinak. Konzultációs, oktatói és technikai támogatást nyújtó szakembergárda segíti a különböző rendszerek megtervezését, kialakítását, bevezetését és üzemeltetését. A SAS Institute az adattárház alapú információ szolgáltató rendszerek építéséhez és üzemeltetéséhez szükséges alap technológiákon és az implementálást támogató, tapasztalaton alapuló projekt módszertanon kívül kész üzleti alkalmazásokat is kínál egy-egy üzleti terület problémáinak megoldására. Ilyen üzleti alkalmazások pl: pénzügyi konszolidáció és jelentéskészítés, kockázat elemzés, Customer Relationship Management, Balanced Scorecard. A SAS rendszer gazdag statisztikai eljárás halmazzal rendelkezik. A különböző statisztikai modulok hozzáadásával, melyek az alap rendszerrel teljesen integrálódnak, lehetővé vállnak a legkomplexebb

statisztikai elemzések, modellezések, ökonometriai szimulációk, idősor elemzések, előrejelzések. A SAS Institute piacvezető adatbányászati eszköze, az Enterprise Miner ™ egy macromining eszköz, ami kifejezetten nagy mennyiségű adaton történő elemzéseknél, kutatásoknál páratlanul gyors és hatékony. A SAS rendelkezik az üzleti intelligencia eszközök teljes tárházával:  Lekérdezések, jelentések, kimutatás-készítések  OLAP  Vezetői Információs Rendszer (EIS)  Adatbányászat  Adatmegjelenítés és adatfeltárás  Statisztikai elemzések Statisztikai minőségbiztosítás, folyamatkorszerűsítés A SAS alkalmazási területei: ▪ Cust omer Relationship Mgmt: Kik a legjobb ügyfelei? Mit tehet annak érdekében, hogy megtartsa õket? Hogyan tud hozzájuk hasonlókat megnyerni? Miként lehet az ügyféljövedelmezõséget javítani? A csökkenõ pénzügyi erõforrások, és a bevételi tervek növekedésével kulcskérdéssé

válik a válasz ismerete. Ahhoz, hogy a válasz megbízható legyen a naponta felgyülemlõ, szétszórt ügyféladatokból kinyert ügyfélintelligenciára van szükség. A SAS ügyfélkapcsolat-menedzsment megoldása segít Önnek hatékony ügyfélstratégiák kidolgozásában és bevezetésében, valamint az ügyféljövedelmezõség fokozásában. ▪ Financial Management: A SAS Financial Management Solutions tiszta, kiegyensúlyozott képet ad a vállalatok üzleti tevékenységrõl. Kombinálja a hagyományos mérõszámokat, mint a jövedelem- és eredménykimutatás az olyan immateriális javakkal, mint az ügyfélérték, a termékek és szolgáltatások értéke. ▪ Human Capital Mgmt.: A SAS Human Capital Management egy olyan megoldás, ami egyesíti a méltán elismert és sokszor díjazott adattárház technológiát a webalapú (ezért rendkívül könnyen kezelhetõ), HR-re specializált döntéstámogató rendszerrel. A webes technológia lehetõséget nyújt

arra, hogy a meglévõ irodai infrastruktúra segítségével (kliensprogramok telepítése nélkül) a döntéshozók széles körben osszák meg a fontos információkat. ▪ IT Management: A SAS IT Management megoldása lehetõvé teszi, hogy az informatikai osztály munkatársai rendelkezzenek a mindennapos és stratégiai döntéshozatalhoz szükséges információkkal. A megoldás méri és adattárházba gyűjti az IT rendszerekhez kapcsolódó legfontosabb adatokat, információkat mint pl. hálózati forgalommal kapcsolatos adatok, szerverek kihasználtsága, tároló eszközök kihasználtsága, licenszelt szoftverek használata stb. Az eltárolt adatokon biztosítja a standard és ad-hoc riportolási lehetõségeket, statisztikai elemzéseket. Ezáltal lehetõvé válik az informatikai szolgáltatás színvonalának mérése és tervezése, a rendszerek kapacitásának tervezése, illetve a hardver és szoftver eszközök kihasználtságának optimalizálása. ▪ Strategic

Perform. Mgmt: Mára számos szervezetben használnak valamilyen stratégiai teljesítménymenedzsment rendszert, amely a szervezeti folyamatok hierarchikus megjelenítését, menedzselését biztosító megoldás. Quality Improvement: A vezetés gyorsan áttekintheti a stratégia ok-okozati összefüggéseit, az egyes részstratégiák megvalósulását. A rendszer segítségével meghatározhatóak az üzleti buktatók és az üzleti siker feltételei; a szervezet versenyelõnyt alakíthat ki, vagy tovább erõsítheti pozícióit. 10. Business Objects A Business Objects, a nevében foglaltak szerint, elsőnek vallja magát a vállalati döntéstámogató és üzleti intelligencia rendszereket fejlesztők között. A döntéstámogató rendszerek a vállalati vezetés munkáját megkönnyítő megoldások. A rendelkezésre álló adattömeg elemzésén keresztül, a stratégiai döntések előkészítésében és meghozatalában nyújtanak jelentős segítséget. Az „e-business

intelligence” kifejezésében az üzleti intelligencia rendszerek Internet alapú kiterjesztésére utal, úgy téve lehetővé, hogy valóban a világon bárhonnan elérhetők legyenek a kellő pillanatban a szükséges információk az üzleti felhasználók számára. 1990-ben elsőként vezette be a szabadalmazott „szemantikus réteg” technológiát. Főbb jellemzői:  A felhasználók elérhetnek előre elkészített alkalmazásokat,  Végrehajthatnak kifinomult elemzéseket  Használhatnak mobil eszközöket vagy hálózati számítógépet  Egyszerűen kezelhető  Szigorúan biztonságos környezetet  Intuitív felület és a legkifinomultabb analitika jellemzi Termékei:  Lekérdezés és elemzés –BusinessObjects –Web Intelligence OLAP Intelligence Riportálás –Crystal Reports –Crystal Reports –Explorer –Live Office Adat integráció –Data Integrator –Rapid Marts –   A Business Objects a világ több mint 80

országában van jelen és 500 felett van azon vállalatok száma, akikkel partneri kapcsolatot alakított ki termékfejlesztésére, támogatására, értékesítésére. Ezek a partnerek a szaktanácsadás, adatbáziskezelés, fejlesztés, adatáruházak és üzleti alkalmazások szakterületeiről kerültek ki. A Business Objects a világpiacot célozta meg, éppen ezért termékei több nyelven is elérhetõk. A cég produktumait ma már több mint 80 országban használják, a legkülönbözõbb iparágakban és alkalmazási területen A cég mára több mint 2500000 eladott licenccel bír nagyjából 11500 vállalatnál. Ezek a vállalatok a világ 80 országában találhatók, melyek közül szép számmal képviseltetik magukat Magyarországon is. 11. ScoreIT A BSC A Balanced Scorecard egy olyan átfogó kiegyensúlyozott stratégiai mutatószámrendszer, amelynek segítségével biztosítható a szervezet jövőképének és stratégiájának lebontása célokká és e célok

megvalósulását előidéző konkrét intézkedésekké. A kiegyensúlyozott mutatószámrendszer egy olyan vezetési rendszer,amely a Balanced Scorecard-ot használja legfontosabb eszközként a cég stratégiájának kommunikálására, a szervezeten belüli kapcsolatokat megalapozó stratégiai szövetségek létrehozására,az üzleti terv kidolgozására és visszacsatolás nyújtására,valamint a társaság stratégiáján alapuló tanulás támogatására. A Balanced Scorecard olyan kölcsönösen kapcsolódó célok, sikertényezők, mérőszámok és célértékek rendszere, amelyek együttesen leírják a társaság stratégiáját és azt az utat, amelyen ezt a stratégiát megvalósítják. A Balanced Scorecard fő nézőpontjai Vevők nézőpontja: Az ügyfelek igényeinek meghatározása és gondoskodás arról,hogy a szervezet hatékonyan foglalkozzon velük. Mit kell tennünk, hogy vevőink elégedettek legyenek? Milyennek látnak az ügyfeleink? Pénzügyi

nézőpont: a jövőkép hogyan alakítható át értékké a részvényesek/adófizetők számára. Milyennek látnak minket részvényeseink? Milyen pénzügyi eredményeket kell elérnünk? Belső folyamatok: Azoknak a folyamatoknak az azonosítása,amelyek fejlesztése összhangban áll a szervezeti stratégiával. Milyen üzleti folyamatokban kell kitűnnünk ahhoz,hogy eleget tegyünk ügyfeleink és tulajdonosaink igényeinek? Melyik folyamatok járulnak hozzá leginkább az értékképzéshez? Tanulás és fejlődés: A növekedés és fejlődés azon kritériumainak meghatározása,amelyek képessé teszik a szervezetet jövőképe megvalósítására. Fenn tudjuk-e tartani a folyamatos innovációt,változást és fejlődést? Hogyan őrizzükmegaztaképességünket,hogy eleget tudjunk tenni az ügyfelek elvárásainak? ScoreIT! A szoftver célja, hogy a Balanced Scorecard rendszer bevezetését és üzemeltetését támogassa. A Score IT!-ban korlátlan számú Balanced

Scorecardot lehet létrehozni, és hierarchiába rendezni. Korlátlan számú nézőpontot, stratégiai célt és mutatót lehet rögzíteni. A célok és a mutatók egy Balanced Scorecardon belül, illetve Balanced Scorecardok között ok-okozati viszonyba rendezhetők. Ezek grafikai megjelenítésére is módot ad a rendszer. Mutatókhoz terv-, tény- és előrejelzés-értékekek adhatóak meg. A stratégiai célokhoz korlátlan számú intézkedés írható elő. Ezekhez tetszőleges számú alternatív költségvetés tervezhető. A szoftver tartalmazza a nézőpontokhoz, a célokhoz, az ok-okozati viszonyokhoz, a mutatókhoz, az elvárásokhoz és az intézkedésekhez kapcsolódó adatigényeket. A szoftver gyorsítja a Balanced Scorecard kialakítását, mivel    támogatja a csoportmunkát, a már létrehozott Balanced Scorecardok másolhatóak, illetve, ha egy Balanced Scorecardon több felhasználó dolgozik egy időben, akkor az eredmények a szoftver

segítségével könnyen integrálhatóak. A rendszer bármilyen forrásból képes adatok fogadására, illetve azok manuálisan is rögzíthetőek. A szoftver hálózatos verziója elősegíti a vállalati stratégia ismertté tételét szervezeten belül, mivel a Balanced Scorecard aktuális verziójához minden jogosult hozzáfér. A jogosultsági rendszer segítségével árnyaltan alakítható az egyes felhasználók adatmódosítási és olvasási joga. A "rendőrlámpa" funkció lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy a BSC különböző elemeinek pillanatnyi állapotáról gyorsan tájékozódjon. Az ok-okozati viszonyok mentén haladva a felhasználó fel tudja tárni az eredmények és a problémák valódi okozóit. A célok, illetve mutatók közt definiált ok-okozati kapcsolatok grafikusan megjeleníthetőek.A mutatók terv-, tény- és előrejelzés-értékei ábrázolhatóak grafikonok és táblázatok formájában. Platform független,

felhasználóbarát, 4 nyelven (magyar, angol, német, cseh) A BSC bevezetésének és működtetésének lépései       Összvállalati szintű Balanced Scorecard kidolgozása A leányvállalatok, illetve funkcionális egységek BSC-ihez tartozó célok, mutatók, akciók definiálása A mutatószámok automatikus és manuális betöltése Az elindított akciók követése Beszámolók készítése (riportok generálása) Célok, mutatószámok felülvizsgálata; intézkedések meghozatala A Score IT! moduláris felépítésű:        Score IT! Project Editor több adatbázis párhuzamos kezelésére és a szoftverkörnyezet testre szabására. Score IT! Securities a jogosultsági rendszerének kialakítására. Score IT! Designer a BSC hierarchiák és BSC-k kialakítására. ScoreIT! Measure Editor az adatok kézi betöltésére. Score IT! Data Loader a mutatóértékek automatizált betöltésének tervezésére, végrehajtására és

ellenőrzésére. Score IT! Analyzer a BSC-k elemzésére és szemléltetésére. Score IT! Reports a beszámolók készítésére. A BSC bevezetés lépései       Összvállalati szintu Balanced Scorecard kidolgozása A leányvállalatok BSC-ihez tartozó célok, mutatók, akciók definiálása A mutatószámok automatikus és manuális betöltése Az elindított akciók követése, mutatóértékek vizsgálata Beszámolók készítése (riportok generálása) Célok, mutatószámok felülvizsgálata; intézkedések meghozatala 12. proALPHA A proALPHA® rendszer egy teljes körű, funkcionálisan és technológiailag is vezető szerepet betöltő ERP megoldás a gyártó és a kereskedelmi középvállalatok számára. A szoftver minden követelményt lefed a Termelés, a Logisztika és a Pénzügy/Számvitel területén, valamint az egész rendszert átfogó és a speciális szolgáltatások (mint pl. a Workflow-automatizáció, a Dokumentum-menedzsment és

a CAD integráció) mellett beépített Vezetői/menedzsment Információs Rendszerrel is rendelkezik. Az általánosan elterjedt proALPHA® szoftver mellett, speciálisan a kereskedelmi vállalatok számára áll rendelkezésre a proALPHA® Trade megoldás, amely a kereskedelem sajátos funkcionális igényeit veszi tekintetbe. A proALPHA®-nál minden központi funkció saját fejlesztésű, így egy egyöntetű, egységes és integrált rendszer jött létre. A szoftvert egyidejűleg és modulárisan fejlesztették. A moduláris felépítés lehetővé teszi, hogy a vevő csak azokat a modulokat kapja meg, amelyekre szüksége van. A verziókövetés még a komplex, több területet átfogó, egyedi módosítások után is gond nélkül biztosított. A proALPHA® egy olyan aktív ERP-megoldás, amely az egész rendszerre kiterjedő Workflow-automatizációval rendelkezik. A Workflow segíti a vállalati ügyvitel végrehajtását és ellenőrzését, valamint intelligensen

támogatja a felhasználót üzleti folyamatainak a lebonyolításában. Az üzleti folyamatok modellezésekor kompetens tanácsadóként állunk partnereink rendelkezésére. A proALPHA® platformfüggetlen szoftverként használható bármely elterjedt operációs rendszerrel (Unix, Windows 2000, Windows 2003, Windows XP, Linux, .) és természetesen az Interneten is. A széles körű alkalmazási modulok mellett a proALPHA® olyan alapszolgáltatásokkal rendelkezik, amelyek célja a mindennapi munka hatékonyságának növelése, valamint a későbbi rendszer-adminisztrációs feladatok minimálisra csökkentése. Mindez egy könnyen kezelhető, logikus és – a moduláris felépítésből és a rugalmas paraméterezhetőségből adódóan – hatékony és gyors környezetben valósul meg. 13. Oracle Világ 2. legnagyobb software fejleszője a M$ után Oracle Applications: Oracle E-Business Suite olyan alkalmazási rendszereket kínál, amelyek képesek a napi üzleti

ügymenetének kezelésére, bonyolítására. Komplett rendszereket és modulokat is kínálunk, az Oracle Alkalmazás használható az ellátásilánctól az alkalmazottak irányításáig, marketing tevékenységekre, értékesítésre és támogatja az ügyfélszolgálatot. Oracle E-Business Suite Alkalmazás segít, hogy jobban megismerje vállalkozását, hatékonyabban használja ki erõforrásait, lehetõségeit és csökkentse a költségeket. Oracle Üzleti intelligencia Az operatív üzleti adatok pontos és naprakész elemzése Az Oracle operatív üzleti adatelemzõ (business intelligence) megoldásaival a vállalat felhasználói önkiszolgáló módon, webes környezetben érhetik el a szükséges információkat. Az Oracle Üzleti intelligencia rendszer alkalmazásai több száz elõre definiált kimutatást és adatelemzési funkciót kínálnak az Oracle pénzügyi, ellátásilánc-tervezési, beszerzési és projektelszámolási rendszereihez. Követik a fõbb

teljesítménymutatók alakulását, értesítenek az üzemi mutatók túllépésérõl, és lehetõvé teszik az összesített adatok mögött álló tranzakciók kirészletezését. Az információk a különbözõ irányítási területek közé szervezõdnek, és egyetlen kezdõlapról érhetõk el, amely könnyen személyre szabható. Az Oracle az operatív üzleti adatelemzés teljes spektrumát lefedi változatos adatminõség-ellenõrzési, adatelemzési és információelérési lehetõségeivel. A legfontosabb elõnyök  Érdemi, naprakész, pontos információk a vezetõk és a tudásorientált szakemberek számára  Az elõre definiált kimutatások lerövidítik a rendszerbevezetés idejét, és csökkentik a költségeket  A szerepkör szerint elérhetõ információk alapján az alkalmazottak minimális késleltetéssel átgondolt és jól alátámasztott döntéseket hozhatnak. Pénzügyi alkalmazások A pénzügyi alkalmazások kezelik a vállalat

pénzforgalmát és eszközeit. Sok ezer tranzakciót tartanak nyilván, költségkereteket és pénzügyi célkitűzéseket írnak elõ a különbözõ részlegek számára, és az aktuális profitadatok mellett elõre jelzik a pénzügyi helyzet várható alakulását. Számos vállalatnál ezeket a feladatokat külön, nem egymáshoz illeszkedve fejlesztett alkalmazásokkal végzik. Viszont az integrált módon, biztonságos környezetben együttműködõ pénzügyi alkalmazások nélkül a vezetés hiányos képet kaphat az üzletmenetrõl, ami rontja az eredményt, sõt, a felelõs vállalatirányítást megkövetelõ új elõírások értelmében a vállalatot akár meg is bírságolhatják. Az Oracle Pénzügyi alkalmazások olyan integrált megoldás, amely teljes betekintést ad a vállalat pénzügyeibe, biztosítja az összes tranzakció szabályozott irányítását, és hatékonyabbá teszi a működést. Felgyorsul a havi és az éves zárás, a valós idejű

adatokkal megalapozottabb üzleti döntéseket lehet hozni, és csökken a vállalat működési költsége. A pénzügyi beszámolók és kimutatások gyorsabban elkészíthetõk és áttekinthetõbbek, így könnyebb megfelelni a felelõs vállalatirányításra vonatkozó korszerű elõírásoknak. Emberi Erõforrások Modul Az integráció és automatizálás hatékonyabb, olcsóbb működést eredményez Számos szervezetben a személyzeti adatatok csak egy helyen érhetõk el. Az Oracle Emberi Erõforrások (Oracle Human Resources) olyan internetes alkalmazás, amely közös adatforrásként szolgálhat a személyzettel kapcsolatos összes tevékenységhez: kommunikáció, személyzetfejlesztés, értékelés, javadalmazás stb. A legfontosabb elõnyök  A személyzeti tevékenységek számítógépesítése felgyorsítja és olcsóbbá teszi az ügyvitelt  A különbözõ földrajzi helyeken működõ egységek személyzeti adatai egyetlen központi rendszerben

tárolhatók, és bárhonnan elérhetõk; ezáltal az adatok pontossága is javul  Több országban való működés esetén a rendszer támogatja a helyi elõírások figyelembe vételét  A személyzeti tevékenységek és az adatnyilvántartás integrálásával a személyzetpolitika az összvállalati célkitűzésekhez igazítható 14. Object NET Az Objection Kft. Elektronikus kereskedelmi és egyéb vállalati rendszereket kiegészítő egyedi és tipizált megoldásokat kínál, valamint konzultációs tevékenységet végez vállalatoknak ilyen rendszerek kiválasztására, tervezésére és kialakítására és a lehető legtöbb esetben ajánlja fel az alkalmazásszerver alternatívát. Az Objection Kft. Megoldásait saját fejlesztésű és egyéb alkalmazásszerverekre alapozva is kínálja. A megoldások közt szerepelnek olyanok, melyek egy-egy tipizált funkciókörre, ilyenek a B2B vagy a B2C értékesítés. Vannak olyan megoldások, amelyek inkább a

csatlakozó vállaltirányítási rendszer szerint specifikusak (pl. SAP B2B kereskedelem). Az ObjectNet egy haza fejlesztésű, standard alapú, könnyűsúlyú alkalmazásszerver, amely platformot nyújt a középméretű elektronikus kereskedelmi és alkalmazásintegrációs megoldásoknak. Főbb jellemzők:  Tisztán Java nyelvű, iparági standardot követő szervertechnológia  Minden standard SQL adatbázis fölött működtethető  Alacsony hardverigény, nagy terhelhetőség, skálázhatóság  Multiplatform: Minden Java 2 implementációval rendelkező platformon működtethető (pl. Windows, Linux)       Könnyen elsajátítható alkalmazásfejlesztés (Bean Factory, WebStudio) Külön szerkesztő az üzleti objektumok és relációk, valamint önálló viselkedéseik komponálásához illetve változtatásához. Önálló webes környezet, mely összekapcsolja a megjelenítést az adattartalommal A szerver egyszerűen bővíthető egyéb

szolgáltatásokkal Többféle vállalatirányítási rendszer felé kész kapcsolattal rendelkezik. (pl SAP) Bővített objektum-relációs modell Szoftvertechnikai jellemzők:  Erőforrás-kezelés (cache, adatbázis-kapcsolat újrafelhasználás)  Üzleti objektumok életciklus kezelése  Állapotmenedzsment  Elosztott tranzakció-kezelés  Hozzáférés és jogosultságkezelés támogatása  Automatikus mentés az adatbázisba és visszaállítás az adatbázisból  Hálózati hozzáférés biztosítása az üzleti objektumokhoz is B2B kereskedelmi rendszer az SAP vállalatirányítási rendszerhez A rendszer egy webes böngészős felületen teszi lehetővé a termelő és kereskedő vállalatok számára, hogy partnereik, viszonteladóik egy biztonságos környezetben rendelhessenek, megrendeléseiken módosíthassanak, szállításaikat ellenőrizhessék, referenciaszám alapján rendelkezésre álló mennyiséget, kedvezményes árat kaphassanak. Funkciói

 Bejelentkezés – kezelés  Rendelések leválogatása  Megrendelések listájának megjelenítése  Rendelés állapotának megjelenítése  Rendelés részletes megjelenítése  Rendelés módosítása, új rendelés összeállítása  Ütemezett szállítás  Kiszállítások listázása  Rendelés feladása lokális fájl feltöltésével 15. Comshare MPC A GPM (Geac Performance Management) olyan hatékony, rugalmas, gyors és konzisztens rendszer, mely garantálja a stratégiai célok megvalósítását, a cég hosszú távú sikerét. A Management Planning a vállalati célok és stratégiai lépések megfogalmazása mellett támogatja:  a vállalati sikertényezők (CSF) megfogalmazásával és számszerűsítésével (KPM) a stratégiai célok mutatószámrendszerre történő leképzését és érvényesítését az operatív működés szintjén;  a felülről lefelé, illetve a lentről felfelé irányuló üzleti tervezés folyamatait.

A Management Control biztosítja a stratégiai célkitűzések megvalósítását a terv- és tényadatok folyamatos monitorozásával, a tervváltozatok elemzésével és a szükséges korrekció elvégzésével. A GPM növeli a vállalat értékét és működésének hatékonyságát azáltal, hogy teljes körű támogatást biztosít a vállalat működését meghatározó négy alapvető vezetési folyamathoz: stratégiai tervezés, üzleti/operatív tervezés, beszámolás, elemzés. Egy rendszerbe foglalja a stratégiai célok implementálását, a döntések előkészítését és lerövidíti a piaci kihívásokra adott válaszok idejét. GPM az adatszolgáltatók, kontrollerek és a menedzsment folyamatos együttműködéséhez nyújt tervezői, elemzői és adminisztratív környezetet.      A központi, üzleti intelligenciával ellátott adatbázis tartalmazza a vállalati modellt, az adatokat, valamint a számított eredményeket. Az adatbázis

kétirányú kapcsolatot tart fenn mind a tervezéshez és beszámoláshoz szükséges adatokat szolgáltató rendszerekkel, mind a felhasználói felületekkel. Felhasználóbarát, egyszerűen kezelhető felületek segítik az adatszolgáltatókat, kontrollereket, közép- és felsővezetőket a különböző tervezési, beszámolási és elemzési feladatokban. A speciális, beépített funkciók lehetővé teszik a tervek és kimutatások szöveges véleményezését. Hatékony "ad hoc" elemzési képesség segíti a piaci változásokra való azonnali reagálást. Egy átfogó biztonsági rendszer védelmet nyújt a jogosulatlan felhasználók ellen. Integrált rendszer. Elősegíti a stratégiai célkitűzések leképezését az operatív tervekbe, majd az elemzések eredményei alapján a korrekciók elvégzését. Támogatja a “Top-Down” és “Bottom-Up” tervezés összhangjának megteremtését.       Egy helyen tárolt adatok és

szabályok. A rendszer minden felhasználója ugyanazokkal az adatokkal és szabályokkal dolgozik, amely biztosítja az adatok integritását, illetve a rendszer karbantarthatóságát. Beépített pénzügyi intelligencia: multidimenzionalitás, témakörönkénti dimenzióválasztás, többféle adattípus megkülönböztetése, tartozik-követel oldal kezelése, nyitó és záró készlet kezelése, valutaátváltás, részletezettségi szint megválasztása. Szabadon választható kalkulációs, konszolidációs szabályok. A felhasználó a saját beállításai alapján végezhet kalkulációkat, ezáltal csökken a központilag meghatározott tevékenységek köre. Intelligens időszak-kezelés: pénzügyi és naptári időszak megkülönböztetése, témakörönkénti időszakválasztás, relatív időszak-hivatkozás, aktuális és halmozott időszak-kezelés. Irányított elemzés: legfontosabb eleme a folyamatos értékfigyelés a hierarchia minden szintjén. A modern Web

technológia teljeskörű kihasználása.  Központi adatbázis jellemzői: relációs- Oracle, MS SQL, IBM DB2; OLAPHyperion Essbase, MS OLAP, IBM OLAP Server; könnyen integrálható a tranzakciós rendszerekkel; fejlett jogosultsági rendszer. Az GPM tágabb értelemben véve olyan vállalatvezetési filozófia és technológia, mely magában foglalja a tervek elkészítését és folyamatos értékelését (pl. terv-tény elemzést), a tényleges teljesítmények figyelését és a visszacsatoláson alapuló korrekciót.  Az egyes szervezeti egységek, teljesítményegységek a terveiket, beszámolóikat, jelentéseiket a megszokott táblázatkezelőkkel, a beépített GPM üzleti funkciókat használva készíthetik el.  A menedzsment lépésről-lépésre nyomon követheti a teljes üzletmenet kulcsfontosságú területeit (pl. adatbeküldés, konszolidáció, tervalku), elvégezheti az operatív tervben meghatározott és a tényleges adatok alakulására

vonatkozó összehasonlításokat és egyéb elemzéseket.  A felsővezetők számára egyszerűbbé válik a kockázatok pro-aktív jellegű felismerése, azok elemzése és megelőző intézkedések megtétele