Gazdasági Ismeretek | Üzleti terv » PSZF Segédlet pénzintézeti üzleti terv készítéséhez

Alapadatok

Év, oldalszám:2005, 15 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:1465

Feltöltve:2006. február 21.

Méret:188 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

SEGÉDLET A PÉNZINTÉZETI ÜZLETI TERV KÉSZÍTÉSÉHEZ 1. Az üzleti terv fogalma, készítésének célja A pénzintézet üzleti elképzelésének jövőképét tartalmazza. (A beszerezhető és a rendelkezésre álló piaci, illetve marketing információk ismeretében a pénzintézet megtervezi tevékenységét.) Az üzleti terv tartalmazza a megvalósíthatóságának realitását. pénzintézet fejlesztésére vonatkozó elképzeléseket, ezek Az üzleti tervnek az újonnan alakuló és a már működő pénzintézeteknél nagy jelentősége van, mert a terv-, és piaci igények ismerete nélküli a pénzintézet tevékenysége hosszú távon nem lehet gazdaságos. Az üzleti terv elkészítésének célja: o tájékoztatást ad arról, hogy az adott pénzintézet életképes-e a piacon? Egy adott bankszolgáltatás (banktermék, vagy bankszolgáltatás keresett-e, valós igényeket elégít-e ki? o az üzleti terv útmutatóul szolgál: feltárja a pénzintézet

működésének azt a területét, amelyre az ellenőrzés nem terjedt ki, a menedzsernek feltétlenül figyelmet kell fordítania ezekre a területekre. A tulajdonosok és az alkalmazottak számára kijelöli a pénzintézet által követendő irányt.  a vezetés információs rendszerének javítása,  az üzleti terv a pénzintézet befektetői számára információt szolgáltat a befektetési lehetőségekről  az üzleti tervnek pénzintézetek fúziójánál, megvásárlásánál is nagy jelentősége van, amennyiben felkelti érdeklődést, vagy a jó értékesítési lehetőséget biztosítja  a terv elkészítésekor a vezetés átgondolja a cég jövőbeni stratégiáját (jövőbeni működés, ügyfelek keresése, hatékonyság növelése). Az üzleti terv elkészítése jelentős költségráfordításokat, megfelelő szakmai ismereteket és felkészülést igényel. Külső konzulens igénybe vétele is esetleg szükségessé válik Az üzleti terv

elkészítésének fontos feltétele a megalapozott információkkal rendelkező vezető, aki képes a pénzintézet szempontjából sikeres döntések meghozatalára. 2. Az üzleti terv tartalma, szerkezete Az üzleti tervet úgy kell összeállítani, hogy kielégítse azoknak az igényeit, akik számára készül befektetők, üzleti partnerek, vezetés. Az üzleti terv szöveges leírása tartalmazza a terv megvalósításáról szóló összefoglalást, mely. bemutatja: o a pénzintézetet, az igényelt pénzügyi befektetések, részvény, illetve tőkebefektetések jellegét; ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI HITELSZÖVETKEZET 1066 Budapest, Teréz krt. 38 ÜZLETI TERV MELLÉKLET oldal 1/14 o a pénzintézet életképességét, o mértékét: a befektetéseket (tőke és pénzbefektetés) hogyan használják fel, és milyen mértékű megtérülésre számíthat a potenciális befektető, o a célkitűzések leírását: mit kíván a pénzintézet elérni, mi a pénzintézet

stratégiája. Ha egy üzleti terv készítésénél például az a cél, hogy a pénzintézet törzstőkéje befektetőt nyerjen meg magának, ezt egyértelműen közölni kell, o a piac- és pénzintézeti csoport elemzést: elemezni kell azt a pénzintézeti csoportot, amelyikben a pénzintézet érdekelt. külön figyelmet kell fordítani azokra a szempontokra, amelyek az adott pénzintézet egyedülállóvá teszik a piacon, és amelyek tudatos kihasználásával sikeresebben veheti fel a versenyt a konkurens pénzintézetekkel, o a mennyiségi elemzést: számszerűsítve mutatja be a pénzintézet múltját, és három évre előre határozza meg a tervezett pénzintézeti mérleget és a pénzforgalom alakulását. Az üzleti terv sikerében ez a rész meghatározóan fontos, mivel egyértelműen tükrözi azt, hogy a bankmenedzsment képes-e arra, hogy valós számokban is kifejezze pénzintézet, elképzelését, a menedzser ezzel igazolja a felkészültségét és szakmai

ismeretét. Az üzleti terv szerkezete 1. A hagyományos, szisztematikus modell: BEVEZETŐ Ez az oldal röviden összefoglalja, hogy mit tartalmaz az üzleti terv: a pénzintézet neve, címe, a pénzintézeti egységek neve és telefonszáma, a pénzintézet bemutatása és a tevékenységek jellege, a szükséges finanszírozás összege, nyilatkozat a beszámoló titkosságáról, a terv bizalmas kezelésére vonatkozó igény jelzése. A) ÖSSZEFOGLALÓ FEJEZET Az üzleti tervnek ez a része a részletes leírás után készül el és röviden, tömören, 3-4 oldal terjedelemben összefoglalja a pénzintézeti vállalkozás természetét, a szükséges finanszírozást, a pénzügyi piac felvevőképességét, és annak indoklását, hogy miért számíthat sikerre ez az üzlet. A pénzügyi befektetők számára fontos annak eldöntése, hogy érdemes-e végigolvasni a teljes üzleti tervet. ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI HITELSZÖVETKEZET 1066 Budapest, Teréz krt. 38 ÜZLETI

TERV MELLÉKLET oldal 2/14 B) A BANKCSOPORT HELYZETELEMZÉSE Fontos, hogy az új pénzintézetet megfelelő összefüggésrendszerben szemléljük. Választ kell adni a trendekre és a kilátásokra, a versenyhelyzet és a versenytársak elemzésére, a pénzügyi piac behatárolására, szegmentálására, a piaci előrejelzésekre. C) A PÉNZINTÉZET LEÍRÁSA Az új pénzintézetet jellemzi és mutatja be. A pénzügyi befektetőknek (a bankterméket, vagy bankszolgáltatást, a pénzintézeti vállalkozás méretét és tevékenységi körét, szervezeti felépítését és a személyzetet.) A pénzintézet korábbi vezetési tapasztalatainak hasznosítását mutatja be D) A TERMELÉSI TERV Ez a fejezet a teljes pénzintézeti szolgáltatási folyamatot mutatja be, ismerteti a pénzintézet egységeit (bankfiókok, kirendeltségek), a pénzintézeti technológiai rendszert (ügyviteli- informatikaibiztonságtechnikai rendszer), a pénzintézet fontosabb ügyfeleinek és

pénzintézeti partnereinek a megnevezését. E) MARKETING TERV A pénzintézeti marketing terv az üzleti elképzelés leírásának egyik legfontosabb része. A menedzser itt vázolja fel, hogyan fogja a banktermékét forgalmazni és értékesíteni, hogyan alakítja ki az árat és milyen reklámeszközöket kíván használni. Tájékoztat az üzletpolitika előrejelzéséről és az ellenőrzés módjáról. F) SZERVEZETI TERV Ez a rész a pénzintézet szervezeti felépítését, tulajdonformáját írja le, megmutatja a hatáskörét és a felelősségvállalás területeit is. G) KOCKÁZATBECSLÉS A menedzser tervet dolgoz ki a kockázat kezelésére. Ezek a tervek és a stratégiák azt mutatják a lehetséges befektetőknek, hogy a pénzintézet felkészült a kockázatok kivédésére. ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI HITELSZÖVETKEZET 1066 Budapest, Teréz krt. 38 ÜZLETI TERV MELLÉKLET oldal 3/14 H) PÉNZÜGYI TERV Tartalmazza a pénzintézet nyitó mérleget, a

nyereség-veszteség számítást, a pénzforgalomra vonatkozó becsléseket, az első év végére tervezett zárómérleget, valamint a második és a harmadik év végére tervezett mérleget. I) FÜGGELÉK (TÁMOGATÓ ANYAGOK) Háttéranyagokat tartalmaz, elég csak hivatkozni ezekre a dokumentumokra: levelek, piackutatási anyagok, üzleti ajánlatok, vagy szerződések, üzleti partnerek ajánlatai és a terv döntéseit alátámasztó adatok, kutatási információk. 2. Piac-centrikus modell A gazdasági verseny folyamatában vizsgálja a banküzlet profittermelő képességét. A modell vázlata: A) ÖSSZEGZÉS Mint az előző modellben, tartalmaznia kell a problémát, a megoldást és a szükséges lépéseket. A tervidőszakban a vállalkozás mit kíván elérni. B) AZ ÜZLETI VÁLLKOZÁS CÉLJA A tervidőszakban a pénzintézet mit kíván elérni. C) A FŐ ELŐIRÁNYZATOK Számszerűsítve bemutatják a tervidőszak elvárásait az alábbi területekre: AZ

ÉRTÉKESÍTÉS Jövedelemtermelő képesség, a banküzem fejlesztése, innovációs programok SZEMÉLYZETI ÜGYEK Személyzeti, adminisztrációs célkitűzések. ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI HITELSZÖVETKEZET 1066 Budapest, Teréz krt. 38 ÜZLETI TERV MELLÉKLET oldal 4/14 D) PIACI ÖSSZKÉP A pénzintézet piaci környezetének elemzését tartalmazza fő trendjét, a vevőkör összetételét, az elmúlt három év során a pénzintézeti piac vonatkozó szektorában elért részesedési hányadot, a főbb versenytársak jellemzőit, valamint annak bizonyítását, hogy a vállalkozás miért hatékonyabb másoknál a piacon. F) MARKETINGTERV Azt mutatja, hogy a pénzintézet hogyan tudja kihasználni a piaci lehetőségeit, (szektorok vagy ügyféltípusok szerint). A terv térjen ki a banktermékekre, illetve szolgáltatásokra, az árra, az elosztás rendszerére, a promóciós tevékenységre, a közreműködő emberekre és a munkafolyamatokra F) FOLYAMATSZERVEZÉS

Hogyan szervezi meg a pénzintézet a banktermékek és szolgáltatások értékesítését, mennyire függ az ügyfelektől, és pénzintézeti partnerektől? Mennyire hatékonyak a banktechnológiai eszközei a megcélzott piacrész ellátásához? G) SZERVEZETI FELÉPÍTÉS ÉS SZEMÉLYI ÁLLOMÁNY El kell készíteni a szervezet egészét bemutató blokk-diagramot és a táblázatokat, amelyekben a létszám és az alkalmazott döntéshozatali mechanizmus is fel van tüntetve. Be kell mutatni azt is, hogy van-e nyereségfelosztás, illetve osztalék és alkalmazotti részvénytulajdonosi rendszer. H) A VEZETÉS A tervben részletesen ki kell térni arra, hogy a bankmenedzsment az adott feladat vonatkozásában milyen képzettséggel és szakmai gyakorlattal rendelkezik. Ez a legtöbb üzleti terv gyenge pontja: a külső pénzbefektetések, illetve finanszírozások igénylésekor döntő tényező a pénzintézeti vállalkozásban megtestesülő szakértelem, amely a kitűzött

eredmény eléréséhez szükséges. ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI HITELSZÖVETKEZET 1066 Budapest, Teréz krt. 38 ÜZLETI TERV MELLÉKLET oldal 5/14 I) PÉNZÜGYI PROGNÓZIS A pénzintézetnek egyértelműen be kell számolnia: o a pénzintézet múltjáról, s ha lehetséges, öt évre visszanyúló kereskedelmi tevékenységről, o a jelenlegi prognózisok részleteiről; különös tekintettel a mérleg-főösszeg és pénzforgalom alakulására, a bruttó nyereségre és az egyes döntő fontosságú mutatókra, o az igényelt külső finanszírozás mértékéről: az adott feltételek mellett mekkora idegen tőke összegre van szükség, s azt milyen ütemben kívánja visszafizetni. Az üzleti terv dokumentum, amelyet a pénzintézet tevékenységének a minősítésére, a közgyűlés, illetve a tulajdonosok valamint a felügyeleti szervek részére történő beszámolás céljára is felhasználnak az időarányos teljesítmények és mutatószámok

értékelésére. Különösen az induló pénzintézeteknél fontos az üzleti terv betartása, mivel a terv nem teljesítésének következménye lehet a pénzintézet életben maradása, és fejlődőképességének a biztosítása. A üzleti stratégia végrehajtása során legyenek ellenőrzési pontjaink; hogy meggyőződhessünk az elképzeléseink tervezett megvalósításáról és előrehaladásáról. A bankárok jól tudják, hogy a pénzintézet jövője a tervezés hatékonyságán múlhat. Az üzleti életben azonban pontosan sohasem lehet előre látni és tervezni, a piaci jelenségek és folyamatok esetében az eltérés szükségszerű. A feltételek megváltozása esetén a legjobb üzleti terv is érvényét veszti. Az olyan környezeti tényezők, mint a gazdasági helyzet, a vásárlók, az új technológia vagy a verseny, és az olyan belső tényezők, mint a kulcsalkalmazottak elvesztése; vagy újak megszerzése, mind megváltoztathatja az üzleti terv

irányát. Ezért a tervező munkának számolnia kell a váratlan eseményekkel is. A pénzintézeteknek azt is el kell dönteniük tehát, hogyan tehetik működésük szerves részévé tevékenységük eredményességének ellenőrzését? Az üzleti terv eredményes megvalósítását elősegíthetjük o o az előrehaladást figyelő ellenőrző program, és a váratlan események bekövetkezése esetén szükségessé váló korrekciós terv kidolgozásával is. Ennek érdekében a vállalkozás vizsgálja meg:  a hónap akciótervét : mi valósult meg, mit kell megoldani  az alapfeltevéseket, mégpedig olyan szempontból, hogy történt-e jelentékeny változás, s ha igen, az milyen hatást gyakorol a vállalkozás egészére, o az szolgáltatás értékesítés aktuális szintjét, s ami még fontosabb, a bruttó profit nagyságát. Össze kell vetni a tervezett mérleg főösszeggel, forgalommal és jövedelmezőséggel, és meg kell nézni, milyen befolyással

van mindez a pénzintézet fejlődésére. mérleg főösszeg és a pénzforgalom alakulását, o o a minőségellenőrzést, a fogyasztóvédelem helyzetét. o ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI HITELSZÖVETKEZET 1066 Budapest, Teréz krt. 38 ÜZLETI TERV MELLÉKLET oldal 6/14 Az ellenőrző vizsgálatokkal elérhetjük, hogy a pénzintézet minden olyan területe megfigyelés alatt áll, amely kockázatot rejt magában (mérleg főösszeg, pénzáramlás, a jövedelmezőség, vagy az új pénzintézeti szolgáltatások bevezetésével kapcsolatos határidők.) Ugyancsak értékes ellenőrzési módszer az eredmény (nyereség vagy a veszteség) negyedévenkénti áttekintése. 3. Az üzleti tervkészítés fázisai Az üzleti terv a jövőben felvetendő problémák megközelítésének és megoldásának módja. A lehető legelőnyösebb és leginkább megvalósítható kompromisszumra törekszik a vállalkozás céljai és ténylegesen adott lehetőségei között; megmutatja,

hogyan valósíthatja meg a vállalat kitűzött céljait és hogyan hat az egyik törekvése a másikra, Annak a cégnek, amely üzleti tevékenységének és lehetőségeinek elemzésére vállalkozik, figyelembe kell vennie bizonyos alapvető tényezőket: o Tárgyilagosság: csak az a terv használható, amely a valóságra épül; számot kell vetnie a pénzintézet gyengeségeivel és az alkalmazottak korlátaival. Csak ez lehet biztosítéka annak, hogy a terv a rendelkezésre álló erőforrások felhasználásával végrehajtható lesz. o Feltevések: minden terv elengedhetetlenné tesz bizonyos jövőre vonatkozó feltevéseket: Ezek között akadnak fontosabbak és kevésbé fontosak, de létkérdés, hogy valamennyit világosan fogalmazzuk meg. Amennyiben a terv előkészítésének munkálataiban többen vesznek részt, mindannyiuknak azonos feltevésekből kell kiindulniuk. A folyamatból ki kell derülni annak is, melyek azok a központi felvetések, amelyek

különösen fontosak a terv akadálytalan végrehajtásában. o A tervidő horizontja : egy átlagos vállalkozás esetén a három éves terv a legmegfelelőbb. Az első év tervét részletesen ki kell dolgozni, a másik kettőt elég körvonalazni. Minél pontosabb információval rendelkezik a vezető a vállalkozás a vezető az adott pénzintézeti vállalkozás adott helyzetéről, annál biztosabb pozícióból készítheti el a tervet. A vállalkozás indítása előtt tehát a vezetőnek tájékozódni kell a cég működésének külső és belső feltételeiről, tisztán kell látnia a pénzintézeti vállalkozás állapotát. ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI HITELSZÖVETKEZET 1066 Budapest, Teréz krt. 38 ÜZLETI TERV MELLÉKLET oldal 7/14 A következőkben röviden áttekintjük a vállalkozás helyzetét meghatározó fontosabb területeket. Módszerünk az lesz, hogy megismertetjük azokat a lényegbevágó kérdéseket, amelyeket az üzleti terv elkészítése

során a vezetőknek feltétlen meg kell válaszolni. A célok kijelölésében a konkurencia felmérésében fontos annak az üzletágnak a pontos megismerése, ahol a pénzintézet tevékenykedik, az új szolgáltatásait megfelelő összefüggésrendszerben kell szemlélnünk. Az üzleti terv alapjául szolgáló feltevések egyike a politikai és gazdasági trendekre vonatkozik. A munkanélküliség mértéke például befolyással van a keresletre A helyi politika változásai is közvetlenül kihatnak bizonyos üzletágakra. Meg kell kísérelni ezért a várható társadalmi változások felmérését is. Az üzletág (iparág helyzetének elemzése megmutatja azokat a fontos sajátosságokat, amelyekre a cégnek tekintettel kell lennie. Így elsősorban a piaci környezet felmérését tekintjük a pénzintézet sikere szempontjából kulcskérdésnek. Meg kell ismernie és meg kell határoznia a piacnak azokat a szegmenseit, amelyekre az erőfeszítéseit összpontosítani

kívánja. o Mennyire van tisztában a pénzintézet a piac szegmentálásával - tagolódásával -, és azzal hogy milyen terméket vagy szolgáltatást igényelnek az egyes részpiacok? o Milyen piacra dolgozik a pénzintézet, világos képe van-e a pénzintézetnek a piacról, amelyre szolgáltat? o A piaci szektoron belüli növekedés, vagy hanyatlás lehetősége? o A verseny természetét, és azt, hogy ez miként befolyásolja a pénzintézeti vállalkozási stratégiát? o A várható trendek előrejelzésének szükségességét. Milyen tendenciák jellemzik a pénzintézeti csoport forgalmát és várható alakulását? A pénzintézetnek - területi, banktechnológiai, stb. - korlátaikra tekintettel, de rendszeresen mérlegelniük kell, hogy átlépjenek-e egy olyan üzletágba, vagy szektorba, melynek növekedésére nagyobb az esély. A válasz még fontosabb akkor, ha kiderül, hogy a pénzintézet valamely hanyatló piaci szektorban működik. A piaci

részesedés jelentékeny csökkenése korrekciókat tesz szükségessé, ez pedig fokozott figyelmet szolgáltatások terítésére, a szolgáltatások minőségére és fejlesztésére, az ármegállapításra és a reklámra. A versenyhelyzet körültekintő elemzésre elengedhetetlen feladata az üzleti terv elkészítésének, mert alapvetően befolyásolja a pénzintézet célkitűzéseit és stratégiáját. Számos üzletágban a verseny sokkal fontosabb tényezője a terv kialakításának, mint a konvencionális szolgáltatások gyakorlati tapasztalatai. ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI HITELSZÖVETKEZET 1066 Budapest, Teréz krt. 38 ÜZLETI TERV MELLÉKLET oldal 8/14 Minden üzletágnak megvan a maga jellemző változási sémája. Egyes pénzintézetek örökösen változó szolgáltatási választékot kínálnak, . ezzel szemben más szolgáltatásaik kínálata alig változik egyik évről a másikra. A változások tendenciája mögött a banktechnológiai eszközök

fejlődése is állhat Az üzletágakban kialakulnak pl. sajátos árváltozási trendek, amelyek gyakran eltérnek az országos inflációs rátától. Csak a piaci áralakulás irányának a megértésén alapulhat az árképzési és szolgáltatási stratégiák választása. Ezt elmulasztva két dolog történhet a vállalattal: vagy egyre kevésbé lesz versenyképes a piacon, és csökkenni fog a piaci részesedése, vagy egyre kevésbé lesz rentábilis. Az eredményes tervezés szempontjából, az is létkérdés, hogy helyesen becsüljük fel a majdani szolgáltatásaink mértékét és ezek várható keresletének az ingadozását. A forgalom változásait számításba kell venni; e célból csökkentett szolgáltatást irányozhatunk elő más tevékenységi köröket fejleszthetünk ki, vagy növelhetjük a reklámkiadásokat is. Minden egyes banktermék, illetve pénzintézeti szolgáltatás jövedelmezőségét ki kell számítani, pontosan ismerni kell a

költségráfordításokat és a forgalom változásainak a hatásait is. Például meg kell vizsgálni, mikor ütközik a rentabilitás korlátba egy-egy banktermék tömegszerűségének csökkentése, illetve az adott feltételek között rentábilis-e nagyobb tömegű értékesítés, és ez nem borítja-e fel a pénzintézet likviditását. Elemezni kell, milyen hatással van a jövedelmezőségre, illetve a forgalomra, a szolgáltatás mennyiségre az emelése vagy csökkentése? (nyereség/forgalom viszony). Ismerni kell, hogyan hat a díjleszállítás a szolgáltatások volumenére? (ár/volumen viszony). A termék minőségének meghatározása és értékelése a konkurenciához, valamint a fogyasztói igényekhez mérten a piaci értékesítés hosszú távú fejlesztése szempontjából fontos (ár/minőség viszony). Ha az értékesítés akadályokba ütközik, gyakran a legegyszerűbb újabb és újabb díjengedményeket tenni. Ez a megoldás azonban, - mint láttuk, -

csak szűk korlátok között alkalmazható A pénzintézetnek időről időre ellenőrizniük kell szolgáltatásfejlesztési -terítési stratégiájukat is, hogy meggyőződjenek róla, növelhető-e a jövedelmezőség az értékesítési csatornák megváltoztatásával. Elemezni kell tehát, hogy a pénzintézetnek milyen szinten kell tartania a szolgáltatási volumeneket ahhoz, hogy megőrizze az ügyfelei kiszolgálásának színvonalát. Számításba vette-e, a pénzintézetnek piaci haszna származik abból az eljárásból, ahogy szolgáltatásait az ügyfeleihez eljuttatja? Van-e valamiféle fogalma a pénzintézetnek arról, milyen költségekkel járnak a szokásos elosztási módszerek, illetve értékesítési csatornák? Gondolkodott-e a pénzintézet másfajta alternatív értékesítési módszerek alkalmazásán? ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI HITELSZÖVETKEZET 1066 Budapest, Teréz krt. 38 ÜZLETI TERV MELLÉKLET oldal 9/14 A banktermékekre, illetve

bankszolgáltatásokra vonatkozó vizsgálatok kiterjednek a banktermék (szolgáltatás) életképességére, az új banktermék kifejlesztésére, az ügyfél kiszolgálásának a színvonalára, meghatározza az ügyfelektől való függést, elemzi a piac kiterjedtségét és az értékesítés hatékonyságát. A pénzintézetnek nem minden . esetben mérik fel reklámköltségeik elosztását Fel kell kutatni az új banktermékek vagy bankszolgáltatások eredményesebb reklámozásának lehetőségeit, és ezeket a tételeket is be kell vetni a reklám költségvetésébe. Elsősorban a pénzintézeteknél és a pénzügyi szolgáltató társaságoknál, de általában is lényeges, hogy a vezetőknek tiszta képe legyen az ügyfelekkel és a partnerekkel (pénzintézet, pénzügyi vállalkozás) kapcsolatban álló alkalmazottakról és azok szakértelméről. Ezért a személyzet kiképzése, betanítása is számításba veendő az üzleti terv marketing fejezetében. Az

ügyfél a kereskedelmi közvetítő intézményekről (pénzintézetek) kialakított benyomások alapján mond véleményt a vele kapcsolatban álló pénzintézetről. A pénzintézeti vállalkozás leírása: az üzletág – pénzintézeti csoport - és a piac helyzetének elemzése után jellemezni kell saját vállalkozásunkat is. A pénzintézeti vállalkozás tulajdonjogi formáira a következő kérdések vonatkoznak. A bemutatás során azok számára, akiknek figyelmét a pénzintézetünkre fel szeretnék hívni: a banktermékeket és bankszolgáltatásokat, az üzleti tevékenységünk földrajzi elhelyezését és méretét, a szükséges személyzetet és banküzemi és ügyviteli infrastruktúránkat, a pénzintézetünk korábbi tapasztalatait, és a bankunk történetét ismertethetjük. A banküzemi folyamat leírása: a banküzemi, ügyviteli folyamatot is elemezni kell. Ezen a területen lehet a legjelentősebb megtakarításokat elérni. Ezeket az üzleti terv

elkészítésénél be kell mutatni, a teljes üzemi és ügyviteli folyamatot. Ennek részletezése minden lehetséges befektető és partner számára lényeges a pénzintézettel szemben támasztott igények meghatározásához. A hosszú távú stratégia tervezése csak a pontos kalkulációs rendszer, a banküzemi és ügyviteli folyamatok változó és állandó költségeinek pontos előirányzása alapján történhet. Minél hosszabb ideig szolgáltatunk valamely bankterméket - minél nagyobbak ennek üzletági méretei -, annál kisebb a közvetlen és közvetett költségek hányada. Azonban a szolgáltatások volumenének a növelése egy bizonyos határon felül rendkívül megnöveli a pénzintézet pénzforgalmát és azzal kapcsolatos költségeket, másrészt a pénzintézet ügyfelek kiszolgálására kialakított létesítményei is korlátokat szabnak a volumenek növelésének, ezért a tervezés során meg kell határozni azokat a határköltségeket, ameddig

optimális a tevékenység felfuttatása. Fel kell mérni a volumennagyságok kihatásait a központi költségekre és a banktermék-választékra, hogy ezek alapján eldöntsük, növelhető-e a jövedelmezőség. ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI HITELSZÖVETKEZET 1066 Budapest, Teréz krt. 38 ÜZLETI TERV MELLÉKLET oldal 10/14 A pénzintézet infrastruktúrájának a legjobb kihasználása, az üzletvitel ellenőrzése, a banktermék-, illetve bankszolgáltatás-választék szélességének megvizsgálása és a visszafejlesztendő termékek, illetve szolgáltatások költségigénye szintén fontos szempont az üzleti terv kidolgozásánál. A pénzintézet tartós sikerét a szolgáltatások minőségének állandó szinten tartása biztosítja. A megfelelő minőségellenőrzés lehetővé teszi, hogy a pénzintézet a fogyasztók (a szolgáltatásokat igénybevevők) igényeit kielégítse és az esetleges panaszait megfelelően orvosolja. A banküzemi (ügyviteli) folyamat

vizsgálata során azt is ki kell számítani, milyen haszonnal, vagy hátránnyal jár az informatikai szállítók, illetve szolgáltatók bekapcsolása: csináljuk, vesszük döntéseket kell hozni. Az egyetlen nagy szakcégtől való függés ugyanolyan problémákat vet fel, mint az egyetlen nagy betétestől, vagy adóstól való függés. A több forrásból történő beszerzés gyakran a berendezések költségét is csökkenti, de csak akkor jelenthet nagyobb biztonságot jelent, ha a saját informatikai apparátus is kiépítésre kerül. A banki folyamatok hatékonyságának javítására is figyelmet kell fordítani. Az informatikai és ügyviteli rendszer valamint a folyamatszervezés, szervezetfejlesztés kedvezően befolyásolhatja a bank hatékonyságát is. A program költségeit és hasznát bele kell foglalni az üzleti tervünkbe A sikeres pénzügyi tervezés megmutatja, mennyire áll szilárd alapokon az üzlet. A pénzügyek ellenőrzése korszerű

pénzügyi és számviteli rendszer meglétét igényli, mivel a pénzintézettel szemben támasztott követelmények (ügyfelek kiszolgálása, jelentési és kontrolling rendszer) csak így teljesíthetők. A pénzügyi teljesítményeket különféle mutatók alakulásával figyelhetjük meg Ilyen mutató lehet például az értékesítés bruttó/nettó nyereségtartalma, a likviditási mutató. Elemezni kell a behajthatatlan kintlévőségeket, a beruházásokat, az adó- és társadalombiztosítás befizetéseit és a finanszírozásokat. A szervezet helyzete és a személyzeti munka: amikor a lehetséges befektetők valamely vállalkozás helyzetét vizsgálják, értékelésük egyik elsődleges szempontja a vezetők rátermettségének és elkötelezettségének a vizsgálata. Erről a szervezeti struktúra kialakításán keresztül tájékozódhatnak, amely meghatározza a szervezet tagjainak munkakörét és a munkakörök egymás közötti kommunikációját,

kapcsolatát. Magába foglalja a szervezeti sémát, az ösztönzési rendszert, a kiválasztás követelményeit és ismérveit, valamint a betanítást. ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI HITELSZÖVETKEZET 1066 Budapest, Teréz krt. 38 ÜZLETI TERV MELLÉKLET oldal 11/14 A szervezeti rendszer fejlesztése során két alaphelyzettel találkozhatunk: o vagy a tulajdonosi forma változtatásához kell átalakítani, o vagy a pénzintézet növekedési és fejlesztési igénye esetén kell a pénzintézet szervezeti felépítését korszerűsíteni (pl. mérleg-főösszeg növekedése, tevékenységek bővülése) Milyen szempontokra kell figyelemmel lenni a szervezetfejlesztési elképzelések teljesítése során? Vizsgáljuk meg o milyen társadalmi forma felel meg legjobban az üzleti elképzeléseinknek (pl. szövetkezet, vagy részvénytársaság) o a pénzintézet szervezeti felépítése lehetővé teszi-e a stratégiai elképzeléseink megvalósítását, o figyelemmel

voltunk-e a marketing központú szervezeti forma kialakítására, o megfelelően biztosított-e az ellenőrzés és a visszacsatolás lehetősége. A személyzeti stratégia kidolgozásánál meg kell határozni, mit vár el a pénzintézet az egyes dolgozóitól. Ezt a célt szolgálja a munkaköri leírás A személyi állományterv meghatározza a jövőbeni létszámfejlesztés költségeit is. Alaposan át kell gondolni a munkaerő kiképzésének stratégiáját és ennek költségvonzatait. Figyelemmel kell lenni a panaszok kivizsgálására, a bértárgyalásokra és a pénzintézet jogi kötelezettségére is. A pénzintézet szervezeti felépítése meghatározza és befolyásolja a feladatok végrehajtásának hatékonyságát. Az adminisztráció közel sem olyan látványos, mint a jó reklám, vagy a bővülő választék, de a vállalkozás jövedelmező működésének nélkülözhetetlen feltétele. tevékenységi köre szerinti kereskedelmi szövetségektől

- A pénzintézet kamarai testületektől - értékes adminisztratív támogatásra lehet számítani, és a hosszú távú üzletfejlesztésben fontos szerephez juthat az ilyenfajta együttműködés. A helyzetelemzés tapasztalatai alapján meg kell vizsgálni az üzleti elgondolásunk megvalósíthatóságát. Az üzleti terv részletes kidolgozása és írásba foglalása előtt megelőző lépéseket kell tenni, és ezek során a vezetőnek döntéseket kell hoznia. Először a különféle forrásokból megszerzett információkat kell csoportosítanunk, és rendszerbe foglalnunk. Ezt követően világosan meg kell határozni a pénzintézet küldetését, stratégiai célját és döntést kell hoznunk, amely alkalmas céljaink és stratégiáink; ezen belül a célpiaci marketing-stratégiánk megvalósítására is. Az információk csoportosítása: üzleti tervünk elkészítéséhez a kérdések megválaszolása során nagyon sok adatot és információt

szereztünk be. A különféle forrásokból származó információkat a továbbiakban célszerű rendszerbe foglalni, és a döntéshozatal megkönnyítése érdekében megfelelően csoportosítani. Az adatok a termelésre, a marketingre és a finanszírozásra összpontosítanak ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI HITELSZÖVETKEZET 1066 Budapest, Teréz krt. 38 ÜZLETI TERV MELLÉKLET oldal 12/14 A célok kitűzése és a stratégia kialakítása: a pénzintézet helyzetének elemzése elősegítheti, hogy tisztább kép álljon a vezető előtt a jövőbeni lehetőségekről. A célok pontos megfogalmazása segíti a menedzsmentet, az általános megközelítés viszont nehézzé teszi a folyamatok irányítását és nem nyújthat biztos alapot az üzleti terv megvalósításához. A célok meghatározásánál számszerűsítve és mérhető módon kell megfogalmazni elképzeléseinket. Az ezekre alapozható stratégia alapkérdése már az, hogy a cég hogyan válassza meg

pozícióját az adott versenyhelyzetben. A pénzintézet célkitűzéseit - mint szervezeti alapegységek -, stratégiai üzleti egységek valósítják meg. Jellemzőjük a saját üzleti szerepkör, a külső piacokon is megjelennek, ott a konkurens pénzintézetekkel fel kell venniük a versenyt. A piacismeretük alapján képesek arra, hogy kialakítsák saját üzletpolitikájukat és stratégiájukat. Továbbá rendelkeznek olyan marketing elképzeléssel, amellyel az üzleti tevékenységüket meghatározó tényezőkre hatást tudnak kifejteni. A marketingstratégia a fogyasztó igényére és szükségleteire összpontosít, a piac és a pénzintézet érdekeink egyeztetését jelenti. Magában foglalja a piaci igények feltárását, elemzését, befolyásolását, és a piaci körülmények vállalaton belüli érvényesülésének biztosítását. A marketing elemeit négy csoportba szokták sorolni: az ár, a banktermék, illetve bankszolgáltatás jellemzői, az

értékesítés helye és a reklám. 4. A tervezés folyamata és a terv kidolgozása A pénzintézet megfogalmazta célkitűzéseit, a vezető a rendelkezésre álló információk és a szaktudása alapján döntéseket hozott. Ezt követően számszerűsíteni kell a tervet A tervezési folyamatban kitűzött céljainkat fel kell használni a terv értékelésére, mégpedig azért, mert a terv csak akkor tekinthető optimálisnak, ha az adott erőforrások segítségével a legtöbb kitűzött célt meg is tudja valósítani. A terv fejezetekből áll, ezek részletesen bemutatják az alábbi fő területeket: o piackutatás, o termék, illetve szolgáltatás fejlesztés, o infrastruktúra fejlesztés, épületek, informatikai eszközök és beruházások, o szervezeti, személyzeti és adminisztratív teendők, o értékesítés és marketing. A gyakorlatban az egyes tervfejezetek párhuzamosan készülnek. A kiindulási pontnak kapcsolódnia kell az üzleti

vállalkozás alapvető céljához; továbbá az is fontos feltétel, hogy a terv egyes részei azonos felfogásban készüljenek. Az egyes részterületek alapos átvizsgálása után a részadatokból összeáll az átfogó pénzügyi terv, amelyalapján megbecsülhető a pénzintézet működtetéséhez szükséges pénzügyi fedezetek nagysága. ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI HITELSZÖVETKEZET 1066 Budapest, Teréz krt. 38 ÜZLETI TERV MELLÉKLET oldal 13/14 A pénzügyi terv készítése során alkalmazott számítási és tervezési módszerek mindegyike arra szolgál, hogy világos képet adjon a menedzsmentnek és a tulajdonosoknak arról, hogy a befektetett pénztőkét mire használják fel, milyen a kihelyezések színvonala, milyen értékvesztési és céltartalék állomány fenntartását igényel a portfolión belül a problémás követelésállomány. Mekkora szabad forrással rendelkezik a pénzintézet az előirányzott beruházásokra és infrastruktúra

korszerűsítésére. Milyen a pénzintézet likviditási és általános pénzügyi helyzete. Fontos, hogy az előrejelzés több irányból készüljön. A következőkben röviden áttekintjük a termelés és az értékesítés legfontosabb tényezőit, azokat, amelyek feltétlenül szükségesek a prognózisok kialakításához. Ezt követően foglalkozunk a pénzügyi terv összeállításával A pénzintézet üzleti tervének az elkészítéséhez az alábbi kérdésekkel kell foglalkozni. o milyen mennyiségű szolgáltatást kívánunk felkínálni a tervezési időszakban, o ehhez mennyi új pénzügyi forrás szükséges, o milyen költségráfordításokat (működési költséget) igényel a terv célkitűzések megvalósítása, illetve a tervezett profit, o milyen mértékben növelheti a pénzintézeti szolgáltatások volumenét az informatikai és infrastruktúrális háttér bővítése, illetve korszerűsítése, o növelhető-e a szolgáltatás és a

gazdaságosság külső pénzintézeti partnerek bevonásával, vagy e tekintetben célszerűbb-e a belső kapacitások bővítése, o mikor válik szükségessé a kapacitás bővítése, mikor kell erről döntést hozni, o ha a fiókhálózatot bővíteni kell, megoldható-e ez egyszerű bővítéssel, vagy új fiókok megnyitása szükséges, vajon a pénzintézet adottságai lehetővé teszik-e a tervezett fejlesztések és beruházások megtérülését? Ha a pénzintézeti vállalkozás távlati céljai új banktermék és szolgáltatás bevezetésére is vonatkoznak, akkor a termékek előzetes fejlesztési tervét kell rögzíteni. Ellenkező esetben a terv összeütközésbe kerülhet a meglévő termékskála előállításához szükséges kapacitások felhasználásával. Értékesítés és marketing: a termelés és az eladás összeegyeztetése mindig nehéz feladat, azonban a vállalkozás sikere attól függ, hogy ezt képes-e megfelelően kézben tartani. Ha a

pénzintézet nem tudja az ügyfelek igényeit kellő időben teljesíteni, vagy ha banktermékei, illetve –szolgáltatásai nem korszerűk, illetve versenyképesek veszteségei jelentősek lehetnek. Azok termék-és szolgáltatás fejlesztések, amelyből a részletes prognózis megalkotható, szerepel például a legnagyobb ügyfelektől várható igények, az ügyfelek típusától függő forgalom, a kalkuláció eredményei, s feltétlenül foglalkozni kell azzal is, milyen hatással lehetnek. a prognosztizált értékek a ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI HITELSZÖVETKEZET 1066 Budapest, Teréz krt. 38 ÜZLETI TERV MELLÉKLET oldal 14/14 pénzintézet mérleg főösszegének és forgalmának a növekedésére. A részletes számítások a várható üzleti volumenekre, az árra, az ügyfelek számára nyújtott engedményekre, és a reklámköltségekre, az értékesítési csatornák, valamint az értékesítés költségeire, a kutatási ráfordításokra vonatkozhatnak. Az

értékesítésre vonatkozó prognózisokat és az elképzeléseinket megvalósító piaci akciókat a vállalkozás marketing tervében foglaljuk össze. A vállalkozások elindításához és megalapozásához a banküzemi és a marketing terv mellett legfontosabb feladat a pénzügyi üzleti terv elkészítése. A pénzügyi terv minden lehetséges befektető, illetve a pénzintézettel kapcsolatban álló ügyfél számára világosan fejtse ki, hogyan tervezi a pénzintézet, hogy hogyan tesz eleget minden pénzügyi kötelezettségének, és hogyan kívánja biztosítani likviditását. A vállalkozás pénzügyeire vonatkozó elképzelések három táblázatban foglalhatók össze: o a mérlegben, o a bevételi és költségtervben, valamint o a pénzforgalmi tervben. Lezárva : Budapest, 2002. március 1 ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI HITELSZÖVETKEZET 1066 Budapest, Teréz krt. 38 ÜZLETI TERV MELLÉKLET oldal 15/14