Pszichológia | Felsőoktatás » A tanulás fogalma, fajtái, az emberi tanulás jellemzői

Alapadatok

Év, oldalszám:2010, 2 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:236

Feltöltve:2010. május 31.

Méret:72 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

11110 Anonymus 2015. május 07.
  Köszönöm a segítséget!

Tartalmi kivonat

A tanulás fogalma, fajtái, az emberi tanulás jellemzői tanulás: a tapasztalatok hasznosításának képessége. A tanulás a tapasztalat eredményeként bekövetkező alkalmazkodó viselkedésváltozás. A tanulás emlékezeti teljesítmény eredménye. Ismétlés, gyakorlás hatására asszociáció, kapcsolat jön létre az idegrendszer 2 vagy több pontja között. A tanulás meghatározó tényezője a motiváció utánzásos tanulás: szociális tanulás pl.: a beszéd tanulása Az emberi tanulás jellemzői: • idegrendszeri struktúrák szerint: - érzékszervi/szenzoros - motoros/mozgásos - verbális/beszéd útján történő • a tanulás lehet: - szándékos / tudatos - véletlenszerű / spontán - szándékos / motoros (pl.: a kanál használatának megtanulása) - véletlenszerű / mozgásos (pl.: a járás megtanulása • intellektuális részvétel szerint: - mechanikus - véletlenszerű Verbális tanulás: szóbeli, beszéd útján történő tanulás. A

verbális tanulás és az emlékezés elválaszthatatlan egymástól. Pavlov: orvos, pszichológus. Kutyákkal kísérletezett Klasszikus kondicionálás: Pavlov – kutya • generalizáció: Az „ingerek általánosulnak” a válaszoló szempontjából. Egy sajátos ingerre kialakult feltételes választ az eredeti ingerhez hasonló, más ingerek is kiváltják. • diszkrimináció: megkülönböztető tanulás. Ahhoz, hogy a feltételes reflex kivltásában csak „szűk” terjedelmű ingerek legyenek hatékonyak, szükséges a megkülönböztető tanulás (diszkrimináció). Operáns kondicionálás: Skinner – macska A sikeres, megerősítet magatartásforma tartósan fennmarad; míg a célszerűtlen, eredménytelen mozgások nem rögződnek. Köhler – német pszichológus: csimpánz kísérlet (belátásos tanulás). A ketrecbe zárt csimpánz látóterébe banánt helyeztek el. Olyan távolságra a rácstól, hogy a majom kinyújtott karral sem tudta elérni a banánt.

Az éhes állat néhány sikertelen próbálkozás után véletlenül megpillan- totta a ketrecbe már korábban elhelyezett botot. A bot megpillantása után ismét a banánra nézett, majd újból a botra; aztán hirtelen a botért nyúlt és a rácson keresztül magához kotorta vele az élelmet. Korai tanulás: bevésés (imprinting) Tartós szociális kötődés azon faj egyedeihez, amelyeket életük első szakaszában megláttak. Az imprinting a tanulás egy igen speciális fajtája