Gépészet | Felsőoktatás » Gépészeti üzemanyagok

Alapadatok

Év, oldalszám:2004, 7 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:84

Feltöltve:2011. április 10.

Méret:139 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

GÉPÉSZETI ÜZEMANYAGOK MOTORHAJTÓ (TÜZELŐ) ANYAGOK KENŐANYAGOK motorolajok hajtóműolajok kenőzsírok kolloid kenőanyagok benzin gázolaj alkohol növényi olajok SEGÉDÜZEMANYAGOK fagyálló (hűtő) folyadék hidraulikaolaj fékolaj mosófolyadék stb. A gépészeti üzemanyagok általában kőolajszármazékok – szénhidrogének. Jelölésük: CmHn. Előállítás módja: desztilláció (lepárlás) finomítás adalékolás gázolaj petróleum kerozin nehézbenzin középbenzin könnyű benzin fűtés pakura kőolaj Alternatív motorhajtó anyagok Alkohol + benzin = gazohol Biodízel hajtóanyagok (pl. RME = repcemetilészter) 25 BENZIN Rövid szénhidrogénláncokból álló anyag, Otto-motorok hajtóanyaga. Jellemzői: - jó keveredőképesség benzin + levegő keveredéséhez kb. 0,001s áll rendelkezésre, - illékony párolgási készség, homogén keverék létrejötte, - megfelelő kompressziótűrés öngyulladás nélküli összenyomhatóság,

• benzin + levegő keverék sűríthetőségének mértékét az oktánszám jelzi, • meghatározása változtatható kompresszió térfogatú un. CFR motorban, • izooktán (oktánszáma: 100) és normálheptán (oktánszáma: 0) keverékével hasonlítják össze a benzin kompressziótűrését, • a keverékben az izooktán százalékos aránya megegyezik az oktánszámmal. Benzin jellemzők Szín Oktánszám Forrpont Kéntartalom Jelzés ESZ-95 Követelmény világoszöld 95 205 C0 0.05 % ESZ-91 fehér 91 EST-98 sötétzöld 98 Keverék: 91-es oktánszámú benzinből 2T típusú motorolaj hozzáadásával kétütemű benzinmotorokhoz, pl. 1 : 50 1 térfogatrész olaj, 50 térfogatrész benzin. Katalizátoros motor csak ólmozatlan benzinnel üzemeltethető! GÁZOLAJ A dízelmotorok hajtóanyaga, a benzinnél nagyobb sűrűségű anyag. Jellemzői: - kis viszkozitás porlasztáskor az apró cseppekre való szétesést biztosítja, - megfelelő gyulladási készség a

beporlasztott gázolaj öngyulladásával kapcsolatos jellemző, • gyulladási készség mértékegysége a cetánszám, • cetán (cetánszáma: 100) és alfametil-naftalin (cetánszáma: 0) keverékével hasonlítják össze a gázolaj gyulladási készségét, • a keveréákben a cetán százalékos aránya megegyezik a cetánszámmal, • napjainkban használatos gázolajok cetánszáma 50-60 közötti. - dermedéspont kocsonyásodás hőmérséklete, alacsony értéke a biztonságos téli üzemeltetés feltétele, beporlasztás csak a dermedéspont feletti hőmérsékleten lehetséges, parafinkiválás dugulást okoz. A dermedéspont adalékolással csökkenthető. 26 Gázolaj jellemzők Cetánszám min. Viszkozitás 20C0 Dermedéspont C0 Lobbanáspont C0 Kéntartalom max. Korrózió próba Követelmény Általános 48 45 2.5 – 80 0 - 10 50 0.2 kiállja Könnyű 45 - 20 - kéntartalom alacsony értéke a korrózió és környezetterhelés miatt fontos, - egyéb

minőségi jellemzők: gyulladási késedelem, kokszosodási hajlam, mechanikai tisztaság, víztartalom. KENŐANYAGOK - KENŐOLAJOK és KENŐZSÍROK Kenés célja: egymáson elmozduló alkatrészek között; - a súrlódás és ezzel a kopás csökkentése, - a surlód felületek hűtése, - korrózióvédelem száraz súrlódás kenőanyag KENŐOLAJOK lehetnek folyadéksúrlódás - ásványi eredetűek - növényi eredetűek és - állati eredetűek Ásványi eredetű kenőolajok: Kőolaj lepárlási termékéből, pakúrából állítják elő. - A lepárlás során különböző viszkozitású termékeket nyernek, - ezt finomítják (raffinálják), kémiailag instabil alkotókat kivonják. - Előnyük: kémiailag ellenállók, más anyagokkal nehezen lépnek kémiai kapcsolatba. 27 - Hátrányuk: tapadóképességük kisebb a növényi és állati eredetűeknél. Növényi- és állati eredetű kenőolajak: Növényi magvakból préseléssel állítják elő (lenolaj,

repceolaj, ricinusolaj). Állati eredetűek csontból és patából készülnek. Jellemzőjük: - jobb tapadóképesség, - hátrányuk – könnyen oxidálódnak, - ásványi olajokkal keverve tapadóképességük javul. Motorolajok A motorolajokkal szemben támasztott követelmények: - viszkozitás állandóság - hő- és oxidációs stabilitás - jó tisztíthatóság - súrlódás és kopáscsökkentő hatás - korrózióvédelem - lerakódások megakadályozása Viszkozitás: a folyósság jellemzésére szolgáló szám a viszkozitási index, a folyadék (olaj) belső súrlódását fejezi ki. Dermedéspont: az olaj megdermedésének hőmérséklete – hidegindítás Hamutartalom: adalékolt olajoknál a visszamaradó szulfáthamu, egyébként a szennyezőanyag-tartalmat fejezi ki Conradson-szám: kokszosodási hajlamot mutatja Motorolaj használat a gyártó előírásai szerint! Motorolajok osztályozása: - Viszkozitás szerint (folyási tulajdonságok) - Teljesítmény

szerint (kopás, lerakódás, korróziógátló hatás kifejezése) Benzin motorok: Diesel motorok: API-osztály Európai (ACEA) osztály SE; SF; SG; CD; CE/CF; G4; G5; D4; D5; PD2; Motorolajok különböző teljesítményszínt jelöléseinek összehasonlítása: API CF-4 Dízelmotorok kenőanyaga Benzin üzemű motorok kenőanyaga növekvő teljesítményszínt növekvő teljesítményszínt CE CD CC CB CA SA CCMC D4 ACEA E3-96 ACEA E2-96 SC SD SE CCMC G1 CCMC PD2 CCMC D5 SB ACEA A1-96 /A2-96 28 SF SG G2 G4 G5 A3-96 Motorolajok SAE viszkozitási osztályozása: SAE viszkozitási fokozat Szivattyúzhatósági határhőmérséklet Látszólagos viszkozitás [mPa s] legfeljebb 3250 3500 3500 3500 4500 6000 - 0W 5W 10 W 15 W 20 W 25 W 20 30 40 50 60 C0-on - 30 - 25 - 20 - 15 - 10 -5 - legfeljebb - 35 - 30 - 25 - 20 - 15 - 10 - Kinematikai viszkozitás 100 C0-on mm2/s legalább 3,8 3,8 4,1 5,6 5,6 9,3 5,6 9,3 12,5 16,3 21,9 Motorolajok

viszkozitásának változása a hőmérséklet függvényében: Viszkozitás mm2/s 10000 1000 500 SAE 10W-40 Multigrade 100 50 20 SAE 50 SAE 40 SAE 30 SAE 20 SAE 10W SAE 5W 10 5 2 - 20 0 20 40 60 80 100 120 140 160 Hőmérséklet 0C Egyfokozatú motorolaj: - nyári olaj (SAE 40), - téli olaj (SAE 10W) Többfokozatú – multigrade – motorolaj: - téli-nyári olaj (SAE 10W-40) Szintetikus motorolajok: Nyersbenzinből állítják elő krakkolással. - nagyobb viszkozitás index hőmérséklet hatására kevésbé változik a viszkozitás - alacsonyabb dermedéspont 29 Hajtóműolajok Erőátviteli szerkezetek – pl. sebességváltó, differenciálmű - elemeinek kenésére (csapágyak, fogaskerekek stb.) használják Követelmények: - tapadóképesség (adhéziós tulajdonság) - kenőképesség - fizikai stabilitás (homogenitás) - mechanikai stabilitás - oxidációs és termikus stabilitás - viszkozitás - habzásgátló tulajdonság stb. Előállításuk:

alapolaj + adalékolás Hajtóműolajok osztályozása: API-osztály SAE-osztály GL-4 GL-5 SAE 75, 80, 90 SAE 80, 90, 140 SAE 80W-90 Jelölésük: pl.: C-80; HY-80W-90; Shell Spirax 80W-90 Alkalmazásuk: előírás szerint KENŐZSÍROK - Kis fordulatszámú, nagy erővel terhelt, súrlódó gépalkatrészek kenőanyagai. - A kenőzsír szappan és kenőolaj keveréke. - A szappan képezi a kenőzsír vázát, adja a szilárdságát, a szappanhálót tölti ki a kenőolaj és végzi a kenést. - A szappanokat állati vagy növényi zsírokból főzik. - Alkalmazásukat befolyásolja: - Dermedéspont szappanban lévő kenőolaj megdermed. - Letörési pont a kenőzsír szétválik szappanra és kenőolajra. - Cseppenéspont a kenőzsír cseppfolyóssá kezd válni. - Vízállóság a víz kémiai hatásával érzéketlen. Kenőzsírok osztályozása: - Konzisztencia szerint – penetrációs hatás (behatolás). - Szappan bázisa és kémiai összetétele szerint. Kalcium

bázisú kenőzsírok: - 0-60 0C fok között, szűk hőmérséklet tartományba használható, - Jelölése: KZS-0/1; KZS-2; KZS-3G; 30 - Alkalmazása: általános gépi és csapágykenési célra, grafittal rugólapokhoz. Nátriumbázisú kenőzsírok: - -25 és +120 0C között használhatók, - Vízben oldódnak, - Jelölésük: NZS-2; NOZS-1/2; - Alkalmazásuk: sikló és gördülőcsapágyakhoz, ólomtartalom esetén kopásgátló tulajdonságú. Lítiumbázisú kenőzsírok: - Hő- és fagyálló -30 és +130 0C fok között használható, - Jelölése: LZS-1; LZS-2; LZS-3; - Alkalmazás: dinamikus igénybevételű alkatrészekhez, gépjárművek kenési helyeire, általános csapágykenési célokra. - Molibdén-diszulfid tartalommal (20-40%) 200 0C foknál nagyobb hőmérsékletnél is alkalmazható. EGYÉB ÜZEMANYAGOK Hidraulika olaj – hidraulikus erőátvitel pl. Hydrol HV 46; Hidro HL-46 Fékfolyadék – hidraulikus fékek tengelykapcsolók - alkoholbázisúak –

többnyire glikoléter - kis dermedéspont, jó hidegfolyékonyság - korrózióvédelem, gumival, fémmel szemben közömbös legyen - más fékfolyadékkal keverhető legyen - nedvszívó tulajdonságú (legalább 2 évente cserélni), mérgező! pl. Glykolstop 215-S Fagyálló folyadék – motor hűtővíz adalék pl. Autoglykol-90; Glykopur Ablakmosó folyadék- téli-; nyáriKarbantartó anyagok – zsíroldó folyadék pl. Brigéciol 31