Közlekedéstan | Felsőoktatás » Közlekedéstervezés vasútépítés témakörből

Alapadatok

Év, oldalszám:2004, 10 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:53

Feltöltve:2011. október 29.

Méret:1 MB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ZH KÉRDÉSSOR KIDOLGOZÁSA Közlekedéstervezés II. Vasútépítés témakörből I. 1. témakör – A vasúti pálya szerkezeti elemei A vasúti sínek feladatai: • • • 2. tartószerkezet ( ami a jármű terheit felveszi és átadja az alépítménynek) irányítószerkezet ( kényszerpályán tartja a járművet ) vonóerő átadása ( gördülési ellenállás ) A vasúti sínek alapvető típusai: 1. Vignol sínek 2. Vályús sínek: • magas szelvényű Phőnix sínek • alacsony szelvényű Phőnix sínek (Bartók Béla út) • tömbsínek 3. Darupálya sínek 4. Kitérők speciális sínszelvényei : 3. • csúcssín • könyöksín • keresztezési sín Magyarországon elterjedten alkalmazott Vignol rendszerű sínek sínrendszer MÁV 48,5 UIC 54 UIC 60 s – talpszél 120 140 150 m - magasság 148 159 172 4. A szén ( C ) és a Mangán ( Mn ) hatása a sín szilárdsági jellemzőire 5. A sínleerősítések alapvető feladatai 1) Mechanikai

követelmények: • • • • a kerékről a sínre átadódó erők (X; Y; Z) biztonságos felvétele a vágány kivetődésének megakadályozása (keretmerevség) megfelelő rugalmasság nyomtávolság biztosítása 2) Építési és fenntartási követelmények: • • • • • • univerzálisan alkalmazható elektromosan szigetelő építése gyors és gépesíthető alacsony fenntartás igényű kímélje a sínt és az aljat sín és alj cseréje egyszerű legyen 3) Gazdasági követelmények: • • • • tömeggyártható legyen kevés alkatrészből álljon a leerősítés minimális fenntartási költség magas élettartam 6. A sínleerősítések csoportosítása sínleerősítések közvetlen rugalmatlan rugalmas • sínszeg • síncsavar 7. közvetett • sínszeg • szorítórugó rugalmatlan rugalmas szorítólemez szorítórugó A GEO rendszerű szorítólemezes sínleerősítés korszerű betonaljon (metszet és nézetrajz)

tankönyv 139.o 8. A GEO rendszerű sínleerősítés faaljon (metszet és nézetrajz) tankönyv 137.o 9. A hazánkban használatos legfontosabb rugalmas rendszerű sínleerősítések (Skl-1, Skl-2, Skl-3, Skl-12, Skl-14, Pandrol „e”, Pandrol Fastclip, sínleerősítések felismerése) Tekintsétek meg a tanszék vitrinjében vagy az előadási fóliákon. 10. A hevederes sínillesztések kialakításának módjai, a hevederek alaptípusai hevederek típusai: • lapos heveder ( a ábra ) • szögheveder ( b ábra ) • csontalakú heveder (c ábra ) ( Az ábrák párban ugyanazok, a jobb oldaliak egyszerűsítve láthatók ) tankönyv 147. o 11. A sínhegesztések fajtái és azok jellemzői • • • • 12. villamos ellenállás hegesztés Thermit hegesztés: kézi villamos ívhegesztés sajtoló láng ívfényhegesztés: F2O3 + 2Al = Al2O3 + 2Fe + hő gázzal melegítés + zömítés,sajtolás A vasúti keresztaljak feladata • • • • a

sínszálak alátámasztása és rögzítése a sínről átadódó terhek felvétele és keresztirányú elosztása a nyomtávolság biztosítása a vágány hossz és keresztirányú stabilitásának biztosítása 13. A vasúti aljak fajtái (ábrák – tk. 123 o) 1) geometriai csoportosítás: • magánalj • keresztalj • speciális alj (pld. Y-alj) • • lemez hosszalj 2) anyag szerinti csoportosítás: • fa • vas, acél • beton: - feszített (manapság) - lágyvasbetétes 14. A faaljakkal kapcsolatos legfontosabb jellemzők (szerkezeti kialakítás, geometriai méretek, fontosabb hazai típusok) faaljak anyaga: bükk, tölgyfa, fenyő keresztmetszet: 15. A betonaljakkal kapcsolatos legfontosabb jellemzők (szerkezeti kialakítás, geometriai méretek, fontosabb hazai típusok) 1) vasalás típusa szerint: • lágyvasalás ( régi ) • feszített vasalású ( új ) 2) feszítés módja szerint: • előfeszített • utófeszített 3) A

huzalok keresztmetszeti mérete szerint: • kis keresztmetszetű, sok acélbetét (60db.) • nagy keresztmetszetű, kevés acélbetét (4-12db.) 4) Geometria méretek: • hossz: 2,40m – 2,60m • keresztmetszet Hazai típusok: • lágyvas betétes: T, TU • feszített: L, LM, LW 16. 17. Az ágyazat feladatai, és a gyakorlatban előforduló anyagai 1) ágyazat feladatai: • keresztaljak terheinek felvétele és átadása az alépítményre • keresztaljak rugalmas ágyazása ( minden irányban ) • vágány stabilitásának biztosítása • csapadék elvezetése 2) ágyazat anyaga: • vulkanikus kőzet (andezit, gránit, stb.) • zúzott kő mérete: Z 25/65 Az alépítményi védőréteg feladatai, kialakításuk módjai védőréteg: függőleges irányú tehercsökkentés ( a földmunkára átlagos körülmények esetén 0,1 N/mm2 juthat) védőréteg anyaga: • homokos kavics • geotextília • georács ( a zúzottkőágyazat és a homokos kavics

közé ) • aszfaltbeton • soványbeton • cementes – meszes stabilizáció 18. A vezető- ,és a terelősín feladatai, kialakításuk módjai vezetősín: kivitelben ( R < 200m) az oldalirányú terhelések megosztása céljából 40 < R < 100 150 < R < 200 vályú szélesség = 75mm vályú szélesség = 50mm terelősín: hidakon a járművek pályaelhagyásának megakadályozása céljából 19. A hazánkban alkalmazott legfontosabb útátjáró típusok • • • • bekövezett útátjáró Bodan útátjáró (kiselemek) Strail útátjáró (kiselemek) betonlemezes útátjáró (nagyelemek, Edilon sínleerősítésű ) 20. A vágányzár berendezések alaptípusai 1) siklasztósaru : • • Mobil Telepített 2) vágányzáró sorompó 3) ütközőbak: 21. • • • földkúp ( szabvány szerint méretezve ) fix rögzítésű acélszerkezet elcsúsztatható acélszerkezetű ütközőbak ( energiaemésztő ) Az

energiaemésztő-rendszerű ütközőbak működési mechanizmusa 2 1) Az ütközőtényezők összenyomódnak ( E1 = 1Dy ) 2 2) Az ütközőbaktest elmozdul ( E2 = ∑ Fi • si ) 3) A vágány vége leszakad és az ágyazatba csúszik 4) Betontömb megfogja az ütközőberendezést és a járművet