Jogi ismeretek | Közigazgatási jog » Közigazgatási és népegészségügyi jogi ismeretek

Alapadatok

Év, oldalszám:2011, 21 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:36

Feltöltve:2011. december 29.

Méret:241 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Közigazgatási és népegészségügyi jogi ismeretek I. Témák:            Járványügy és a közegészségügy története ÁNTSZ feladatai Egészségügyi államigazgatási szerv hierarchiája Népegészségügy Élelmiszerek előállítása, élelmiszerlánc stb. Gyógyszer és gyártásával kapcsolatos tudnivalók Vizek, ivóvizek, szennyvizek Környezetvédelmi igazgatás 1994. évi 53-as törvény Hulladékgazdálkodás 2000. évi 43 törvény Védőnők, iskola-egészségügyi ellátás Foglalkozás- egészségügy és munkaügy 1 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) Járványügy, közegészségügy története A modern társadalomban kialakul az államigazgatás szerve. A török megszállásnak pozitív egészséghatása volt, mert megjelent a fürdőkultúra, mert addig úgy tartották, hogy a fürdés rossz dolog (istenkáromlás). 1697.-ben megjelent a tiszti orvoslás a

török hódoltság után, a Habsburg- időszaktól fogva 1724.-ben a helytartótanács egy része foglalkozik az egészségüggyel, kötelezi a városokat, hogy orvosokat alkalmazzanak a szegény betegeknél és a járványügyben is. Az istápolynak nevezett helyiségben folyt a gyógyítási folyamat. 1752. Mária Terézia kiadta a Császári Dekrétumot, melyben meghatározza az orvos kötelezettségeit, tanácsokat ad a viszonyok javítására; megyei physicus-oknak nevezi azokat az embereket, akik összefogják az orvosok munkáját. Ezt nevezik a tiszti orvoslás alapító jogszabályának. 1770. Generale Normativum: a hatósági orvosokat központi szakmai irányítás alá vonják Később működési szabályzatot hoznak létre. Physicus-ok feladatai: - községek egészségügyi ellenőrzése, kórházak ellenőrzése - járvány elleni küzdelem, törvényszéki orvosi teendők ellátása - füvek és gombák ismerete - bábák oktatása, kuruzslók üldözése -

negyedévenkénti beszámolók készítése 1786. Városi physicus-ok szakmai felügyeletéről szóló törvény a protomedicusok-ról rendelkezik. Az országos főorvos ellenőrzi a városi physicus-ok munkáját Ez a rendszer 1849-ig működik folyamatosan. 1802.-ben a protomedicus-ok feladatairól rendelkeznek: - pest- budai kórházak felügyelője - az országos egészségügyi személyzet ellenőrzése - cenzor és revizor 1867. Kiegyezés idejéig nincs országos tiszti főorvos, majd Hollár Adolfot bízzák meg a feladattal, mert sok fertőző betegség terjedt el (pl.: kolera, diftéria, TBC), majd az alkoholizmus 1872.-ben a születéskor várható átlagos élettartam 19 évvel volt rövidebb, mint Angliában 3 legsürgetőbb feladat: 1.) közegészségtani tanszék felállítása 2.) közegészségügyi tanács felállítása 3.) közegészségügyről szóló törvény elfogadása 1876. XIV törvénycikk: közegészség rendezéséről szóló jogszabály: - vezetése

állami hatáskör - közegészség fenntartására, helyreállítására szolgáló hatósági ügyintézés - a hatóság időnkénti szemlére jogosult, bejelentés nélkül (= hatósági szemle) - a hatósági orvosok széleskörű feladattal vannak ellátva (ellenőrzés, orvosi- gyógyszerészihalottkémi- szülészeti felügyelet). Körorvosok: munkáján kívül ellenőrzéseket tart a községekben, himlőoltás beadása is a feladata, a főszolgabírónak van alárendelve. Városi,- járási orvosok: hatósági orvoslást folytatnak, ellenőrzik a körorvosokat, felügyelnek az élelmiszerpiacon és mintát is vehetnek, polgármesternek vannak alárendelve. 2 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) Megyei,- királyi tiszti orvosok: az összes beosztott munkáját hangolják össze, a főispánnak vannak alárendelve, akik a megyék irányítója. A Belügyminisztériumban egy közegészségügyi osztályt állítanak

fel, melynek főnöke az osztályorvos az egészségügy legfőbb irányítója. A tiszti orvosokat az önkormányzatok irányítják, így ez a szolgálat nem volt egységes. A főorvosnak csak javaslattétele lehetett A hatósági orvosoknak nem volt hatósági jogköre, az általuk felvett jegyzőkönyvet rendészeti hatósághoz küldték el. A szervezet nem rendelkezik hiteles laboratóriummal, javasolták egy központi észlelde létesítését. A ’29-30’-as válság megjelenése a közegészségügyben influenzajárványt hozott magával. Éhezés miatt táplálkozási zavarok alakultak ki. 1925.-ben elfogadták Johann Béla tervét, melyben szorgalmazza a laboratóriumi munkákat, és egy Országos Közegészségügyi Intézet felállítását. Majd az orvosok is kapnak hatósági feladatokat. A tiszti orvosok állami szolgálatba kerülnek 1940. BM- rendelet Zöldkeresztes egészségvédelmi szolgálatról való rendelkezés - szervezett küzdelemmel lépnek fel a

népbetegségek ellen - központjuk az egészségházak, melyek tanácsadó funkciót látnak el, majd anyai- csecsemővédelmi résszel is kibővülnek, a nagyobb házakban tüdőgondozó és rákszűrő állomás is helyet kap A II. világháború után KÖJÁL-ok alakulnak ki, mely felváltja a tiszti orvosi rendszert Szigorú a hierarchia, folyamatos de lassú fejlesztés indul be. Ez 1991-ig működik, ezután ÁNTSZ-ek létesülnek. 1991. évi XI törvényben alkotják meg az Állami Népegészségügyi Tisztiorvosi Szolgálatot Majd 2010.-ben az önálló szervezeti megszűntek, mert a kormányi hivatalba integráltál Népegészségügy: közegészségügyi, járványügyi, egészségfejlesztési, egészségügyi igazgatási tevékenységeket irányít, koordinál, felügyeli az egészségügyi ellátást, amely állami feladat. A Nemzeti Erőforrás minisztériumába tartozik. Népegészségügyi tevékenységek:  vizsgálja/ vizsgáltatja, ellenőrzi és elemzi,

nyilvánosságra hozza a lakosság egészségügyi állapotát és az azt veszélyeztető állapotokat (pl.: pszichoszociális tényezők, mint a csonka család)  értékeli és elemzi az egészségre káros hatások kockázatát, és a károsodások megelőzésének érdekében programokat kezdeményez és végez  elősegíti az egészséges életkörülmények kialakítását  kialakítja és működteti a (nem)fertőző betegségek tényezőinek bejelentését, és epidemiológiai statisztikákat végez  tudományosan megalapozza az egészségügyi követelményeket, határértékeket állapít meg, amelyeket betartat, ezért lehetővé teszi az egészségkárosodások megelőzését, fokozza a teljesítő,- és védekezőképességet, biztosítja a fejlődéshez fontos környezetet  ösztönzi és támogatja az egészséges életmód terjedését az egész országban (pl.: felvilágosítás) Népegészségügy jogforrásának hierarchiájában rendeletek és

jogszabályok szerepelnek. Helyi rendelet önkormányzat által, pl.: szemétszállítás (kötelező szerződéskötés az adott céggel!) Környezet és település egészségügy: - zaj, ivóvíz, szemétszállítás, kémiai és biológiai légszennyezés (imisszió): határértékek megszabása, majd kiértékelés - felszíni és medencevizekkel összefüggő követelmények, ivóvíz- fürdővíz értékeinek kimunkálása, palackozott vizek minőségének ellenőrzése 3 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) - települési szennyvizek normáinak kimunkálása és ellenőrzése hulladékok és szennyvizek gyűjtése, biológiai tisztítása és újrahasznosítása zaj és rezgés határértékeinek megszabása (keringési,- és halláskárosodás miatt) oktató és nevelőintézetek, pl.: közösségi terek, mosdók kialakítása adott számú egyénhez viszonyítva Sugár egészségügyi feladat: - ellenőrzi és

érvényesíti a sugárzó anyagok, berendezések, nem ionizáló sugárzás munkahelyi értékeit és a követelményeket - kémiai biztonsággal összefüggő tevékenységek: veszélyes anyagok ellenőrzése, nyilvántartása toxikológiai szempontokból Élelmezés és táplálkozás egészségügyi feladatok: - a táplálkozás egészségügy az egészségfejlesztéssel és neveléssel függ össze - vendéglátásban, munkahelyen vagy bármilyen étkeztetésben az élelmiszert biokémiai vizsgálatok alá vetik (étrendek összeállítása) - előírások kidolgozása (ajánlások); étrend- kiegészítők, ásványi anyagok, vitaminok, tápanyag összetétel ellenőrzése, hogy a célnak megfelel-e; ha az egészségre károsan hat, intézkedni kell - technológiai segédanyagok, csomagolóanyagok, mosó,- és fertőtlenítő szerek, előállító- feldolgozó- csomagoló- és árusítóhelyek engedélyezése - fekvőbeteg- ellátó helyeken diétás étkezések ellenőrzése

(pl.: speciális diéta, szondatáplálás), előírások kidolgozása Járványügyi igazgatás feladatai: - figyelemmel való kísérés, járványveszély megállapítása, megelőzése és beszüntetésének érdekében szükséges intézkedések elrendelése - irányítja és ellenőrzi a fertőzőbetegekkel, fertőzésre gyanús személyekkel kapcsolatos tevékenységet, fertőtlenítést - rovarok és rágcsálók okozta megbetegedéseknél döntenek az irtó szerek forgalomba hozataláról - védőoltások és szűrések (pl.: időszakonkénti) elrendelése; felügyeli a gümőkóros betegeket és veszélyeztetetteket, nemi betegségben szenvedők és fertőzésre gyanús személyek felkutatását - meghatározza a lakosság vőd,- oltó, biológiai és egyéb anyagok- eszközök előállítandó mennyiségét, minőségét és készletben tartását - nyilvántartja a fertőzött betegeket - szakmai felügyeletet gyakorol a kórház higiéné felett; figyelemmel kíséri a

nozokomiális fertőzéseket, intézkedik a megszüntetés érdekében - kiemelt feladata: életet veszélyeztető adatokat nyilvánosságra hozza Egészségfejlesztési feladatok: - egészségvédelem,- nevelés,- megőrzés (népbetegségek!!!) 4 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) ÁNTSZ feladatai Közigazgatási eljárásról szóló törvényt 2004.-ben alkották meg Egészségügyi koordinációs feladatok:  javaslattétel a szervezési és szerkezeti intézkedésekre, pl.: egységes betegfelvételi osztály létrehozása  szabályok érvényesülésének felügyeleti gyakorlása, pl.: helyszíni szemle (jegyzőkönyv készítése!)  adekvát,- szakmai javaslattétel az egészségügyi intézmények létrejöttéhez, fejlesztéséhez vagy megszüntetéséhez a tulajdonos és finanszírozó számára statisztikai elemzések segítségével  véleményezi a módosító átalakításokat az egészségügyben

 engedélyezi (személyi és tárgyi feltételek) az egészségügyi szolgáltatókat és azok engedélyeit ellenőrzi, pl.: meghatározza az orvosi ügyeletet, összehangolja a megyei ügyeletek rendjét, és meghatározza a gyógyszertári ügyeletek rendszerét  ellátja a gyógyhelyek és gyógyfürdőhelyek meghatározott feladatait, pl.: nyitás előtti engedélyezések, gyógyszerellátással és kábítószerekkel kapcsolatos felügyeletet gyakorolja, biztosítja, hogy a forgalomból kivont gyógyszereket ne lehessen felhasználni, kijelöli azokat a gyógyszertárakat és egészségügyi intézményeket, amelyek gyógyszereket is immunbiológiai vegyületeket kötelesek készleten tartani  felügyeletet gyakorol a halottkémek szakmai feladatai felett, ellenőrzi a hamvasztás hatósági engedélyezését (a bizonyítékok megsemmisítése miatt)  tájékoztatja a helyi önkormányzatokat a lakosság egészségügyi állapotáról és a szükséges tennivalókról

 közvetlenül intézkedik rendkívüli körülmények esetén (pl.: hirtelen fellépő orvoshiány, természeti katasztrófa), súlyos,- tömeges,- ismétlődő egészségkárosodás esetén (okok megszüntetése, betegségek megelőzése)  gyakorolja a gyógyszerellátással kapcsolatos hatósági feladatokat Hatósági jogkörei:  a jogköre kiterjed a természetes és jogi személyekre, és ezekkel nem rendelkező társaságokra is  az ellenőrzésekről jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza a felelős személy nyilatkozatát; a különböző laboratóriumi vizsgálatok költséges az ellenőrzöttet terheli  intézkedési jogosultság: hiányosságok pótlása, szükséges intézkedések megkezdése; hiányosság fennállása esetén beszünteti a működést  az egészségre ártalmas anyagok forgalmazását beszünteti vagy elrendeli a megszüntetésüket  ha a feltárt hiányosság egészségkárosodást okozhat, a szerv köteles megtenni azokat az

intézkedéseket, amelyek szükségesek; a megtételhez igénybe veheti a rendőrséget, tűzoltóságot vagy a polgári védelem személyeit  dönt az új anyagok a lakosság körében közvetlen felhasználásról, a termékek szállításával,felhasználásával,- raktározásával kapcsolatos engedélyek megadásáról  eljár szabálysértés esetén, amikor is helyszíni bírságot szab ki, de első alkalommal csak figyelmeztet, de végül feljelentést is tehet 5 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom)    kiszabhat egészségügyi bírságot, pl.: ivóvíz minőségével kapcsolatban, vagy veszélyes hulladékról szóló szabályok megsértése esetén, bírságolhatja az egészségügyi szolgáltatót is, ha a szakmai követelményeket nem tartotta be, bírság összege: 30. 000 forinttól 5 000 000 forintig terjed bírság kiszabására nem kerül sor, ha első alkalommal írásban figyelmeztetett,

ha a jogsértés a kiszabott határidő után is fennáll bírságolás! Többszörös sértés esetén többször is kiszabható a bírság szubjektív: 6 hónap eltelte a tudomásra jutástól számítva; objektív: cselekménytől számított 1 év telt el nem lehetséges a bírság kiszabása (elévülés miatt) Egészségügyi államigazgatási szerv hierarchiája - a közigazgatás csúcsszerve a kormány, amely a miniszterelnökből és miniszterekből áll - az egészségügyi felügyelet a nemzeti erőforrás minisztériumába tartozik (kormányhivatalok az igazgatás a középkategóriába tartozik, amelyet a kormánymegbízott vezet, és amelybe a szakigazgatási szerveket integrálták be) Országos Tisztiorvosi Hivatal (OTH), az országos tisztifőorvos irányítja szervezetét. Az ÁNTSZ az OTH és az országos intézetekből áll (epidemiológiai, sugárbiológiai, munkaegészségügyi, egészségfejlesztési, táplálkozástudományi). A feladatokat a megyei és

fővárosi népegészségügyi intézetek látják el. A központi hivatal az OTH, amely önállóan működik (vezetésébe más szerv nem szól bele) és központi költségvetésű intézet. A megyei népegészségügyi szakigazgatási intézet igazgatója a tisztifőorvos. Önálló feladat és hatáskörrel rendelkeznek, népegészségügyi feladatokat látnak el. A kistérségi népegészségügyi szakigazgatási intézet vezetője a kistérségi tisztifőorvos. A megyei tisztifőorvos a kistérségi népegészségügyi szakigazgatási intézetet, vezetőit vagy ügyintézőit nem utasíthatja az I. fokú közigazgatási eljárásban OTH vezetői:  országos tisztifőorvos és helyettesei  gazdasági vezetők és szakmai irányítók  tisztfőgyógyszerész Országos Tisztiorvosi Hivatal tevékenységei: - szakmai irányító szerve az országos intézeteknek - jogokat gyakorol: költségvetés megállapítása, meghatározza a személyi juttatásokkal való

gazdálkodást - részt vesz az országos népegészségügyi programok kidolgozásában, irányítja, szervezi és koordinálja a feladatok végrehajtását Az országos tisztifőorvos feladatai: - vezeti az Országos Tisztiorvosi Hivatalt, komoly hatáskörökkel rendelkezik - szakmai irányítási jogot gyakorol az ÁNTSZ feladatait ellátó szakmai szervek felett - tájékoztatja az ÁNTSZ-t és szakigazgatási szerveket a szakmai elvi állásfoglalásairól - munkáltatói jogot gyakorol: kinevezi, felmenti és teendőkkel bízza meg az intézeti főigazgatókat, egyéb jogait is gyakorolja felettük - szakmai felügyelet gyakorlása az egészségügyi feladatok ellátása felett (rendőrség, katasztrófavédelem, tűzoltóság) 6 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) - tájékoztatást, adatot és információt kérhet az ÁNTSZ feladatkörébe tartozó közegészségügyi, egészségfejlesztési kérdésben, amely az

egész lakosságot érinti (pl.: WHO, statisztikai hivatal) - véleményt nyilvánít, felhívást intézhet járványügyi,- egészségfejlesztési tevékenység indítására, ha a lakosság körében szükséges - javaslatot tehet a honvédség, rendvédelmi szervek, egészségügyi feladatokat ellátó szervek, járványügyben a helyzet javítása érdekében - évente egyszer beszámolót kér a közegészségügyi tevékenységről Országos intézetek: 1.) ÁNTSZ: szakmai, módszertani, tudományos, kutatási, (tovább)képzési, nyilvántartási, koordinálási, szakértői, egészségügyi szolgáltatók feletti szakfelügyeleti feladatokat ellátó szerv 2.) Megyei és fővárosi szakigazgatási szerv:  ellátja a kistérségi, kerületi intézetek szakmai irányítását, I. fokú hatósági jogkört gyakorol, ellátja az alapító okiratban a számára meghatározott feladatokat.  Közegészségügyben és járványügyi területen vizsgáló laboratóriumokat

üzemeltethet. Szűrések szervezési és koordinálása, egészséghatások értékelése, gyógyszerügyi koordináció feladatait látja el.  Részt vesz a lakosság egészségmegőrzését célzó programok kidolgozásában, irányítja, szervezi és koordinálja a programok végrehajtását.  Kistérségi és kerületi intézet illetékességi területén népegészségügyi, hatósági szakmai felügyeleti feladatokat látja el, amelyeket jogszabály nem utal az ÁNTSZ más szervének hatáskörébe. Hatáskör és illetékesség: - I. fokú eljárás a közigazgatási hatósági ügyekben: a kistérségi szakigazgatási szerv körébe tartozik - II. fokú eljárás elbírálása a megyei szakigazgatási szervhez tartozik, ha I fokon ő jár el vagy ha az országos intézet, akkor az országos tisztifőorvos jogosult - ha I. fokon az országos tisztifőorvos jár el, II fokon a kormány vagy miniszter Helyszíni ellenőrzés: megyei szerv és kistérségi intézet

kormánytisztviselője folytatja. Hatósági eljárásban felmerülő költségek megfizetése az ellenőrzöttet terheli. Személyi állomány:  tisztiorvosok, egészségfejlesztők, epidemiológusok  egészségpolitikusok, ellenőrök és felügyelők  gyógyszerészek, laboratóriumi dolgozók 2011.-es egészségügyi törvény: a népegészségügy állami és önkormányzati szervek, gazdasági és társadalmi szervezetek, egyének részvételével megvalósított, lakossági csoportokat és közösségeket célzó tevékenység. Az egészség védelme és fejlesztése, betegségek, sérülések és rokkantság megelőzése érdekére irányul. 7 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) Népegészségügy Népegészségügy célja: - lakosság egészségi állapotának monitorozása - egészségügyi problémák és prioritások meghatározása - népegészségügyi intézkedések kimunkálása és foganatosítása

kormányzati, szakmai és civil szervezetekkel való együttműködés során Népegészségügyi tevékenységek: egészségfejlesztés, betegség megelőzés, intézményrendszerének kialakítása és működtetése. Lakosság egészségmagatartását befolyásoló környezeti tényezők figyelme. Népegészségügyi stratégia és akcióterv kidolgozása Egészségfejlesztési,- és védelmi, betegség megelőzési, gyógyító és orvosi rehabilitáció szolgáltatása. Szolgáltatások rendszeres értékelése Az egészségpolitika céljának meghatározásakor a népegészségügyben feltárt adatokra kell támaszkodni. Népegészségügy feladata:  egészségre ható tényezők ellenőrzése és elemzése  egészség előfeltételeinek figyelme (lakás, munkahely, üdülés, élelem, jövedelem, stabil ökológiai rendszer, fenntartható erőforrások, társadalmi igazságosság és egyenlőség)  megfigyeléskor és elemzéskor fel kell tárni az emberi szervezet és

a környezet kölcsönhatásait, egészségkárosító tényezőit és az ezek hatását az emberi szervezetre  meg kell határozni a fizikai,- kémiai,- biológiai és pszichés hatások egészséget nem veszélyeztető értékeit, megelőzés és egészségkárosító hatások csökkentésének módjait, egészséges életkörülmények, gondozási,- nevelési,- munka és oktatási körülmények feltételeit  Európai Uniós szinten rendszeresen felül kell vizsgálni a határértékeket, ki kell alakítani az egészségkárosodások bejelentésének hagyományait és intézkedni a csökkentések érdekében. Fontos az együttműködés! Egészségfejlesztés: az egyén növeli jártasságát a saját egészségi állapotában, képességet szerez az egészséges életmód fenntartásában és a változó környezethez való alkalmazkodásra. Lakosság ismeretének bővítése, betegségek megelőzése. Egészséget támogató környezet kialakítása és fenntartása,

szakmapolitikai irányelvek meghatározása. Az egészségügyi rendszer középpontjába a megelőzést kell helyezni! Megelőzés: kockázati tényezők azonosítása és értékelése, lakossággal történő ismertetése, tartós elkerülésre irányuló ösztönzés, tényezők csökkentése vagy megszüntetése. A szervezet a kórokozókkal szembeni ellenállásának fokozása, betegségek korai felismerése, a kialakult idült betegségek egyensúlyban tartása és romlásának megakadályozása. Kóros lelki folyamatokhoz vezető tényezők felismerése, gondozása, támogatói közösség kialakítása. Egészségügyi törvény által meghatározott népegészségügy tárgyai 1.) Környezet és település-egészségügy:  épületek, műtárgyak és tömegközlekedési eszközök létesítése, üzemeltetése, felújítása során a közegészségügyi előírásokat kell figyelembe venni  köz- és magánterület közegészségügyi előírások szerint kell tartani

(tisztaság)  európai uniós rendeletet is kiadtak erről, amelyek közvetlenül hatályosak 8 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) emberi felhasználásra kerülő vizek, ivóvizek, szennyvíz- elvezetés, hulladéktárolás, környezeti zaj, rezgés- és fényártalom, (nem) ionizáló sugárzás mértékének meghatározása és ellenőrzése  ha valamelyik tényező is meghaladja a határértéket tájékoztatást kell adni erről és a teendőkről is és információt kell szolgáltatni a lakosság felé  meg kell ismertetni azokat a körülményeket és cselekményeket, melyek az egészségre károsító hatással vannak  ki kell alakítani a betegségek bejelentési rendszerét  talajt, vizet és levegőt nem szabad szennyezni  egészséget veszélyeztető anyagot előállítani, szállítani, tárolni és felhasználni csak a kémiai biztonsággal összhangban lehetséges  az állami igazgatási

szerv elrendelheti az egészségkárosító szerek nyilvántartásba vételét, egészségkárosodáskor a tevékenységet felfüggesztheti, a szer használatát betilthatja 2.) Élelmiszer és táplálkozás- egészségügy: azok a tevékenységek, melyek eredményeképpen az élelmiszerek a fogyasztói egészséget nem károsítják, szükségleteket szolgálja élelmiszerbiztonságok kivételével.  közegészségügyi követelményeket határoz meg az előállítással kapcsolatban és ezt rendszeresen ellenőrzi  élelmiszer előállításban a személyek egészségügyi és higiéniai állapotát határozza meg  mérgezés és fertőzés nyilvántartása és azok kivizsgálása  előállítással, kezeléssel és forgalmazással csak olyan személyek foglalkozhatnak, akiknek egészségügyi állapota a fogyasztókat nem veszélyezteti, szakmai és higiéniai ismeretekkel rendelkeznek  szájjal érintkező játékokra, kozmetikai szerekre is szigorú szabályok

vonatkoznak (pl.: sterilitás)  a lakosság tápláltsági állapotára, táplálkozás és egészségi állapotra végeznek különböző vizsgálatokat, majd ajánlásokat dolgoznak ki, pl.: nem fertőző betegségek csökkentésére  beavatkozási programokat szerveznek, lebonyolítanak és ellenőriznek (pl.: közétkeztetésben)  a lakosságot meg kell ismertetni az ételkészítéssel, annak kezelésével, a különböző ártalmakkal és azok kezelésével 3.) Sugáregészségügy:  célja az emberek és az utódjainak védelme a sugárzás használata során  biztonságos alkalmazás érdekében ismeretgyarapítás, mértékének felmérése és az alakulás nyomon követése  sugárzás kölcsönhatása az élőlényekkel, és az emberre gyakorolt egészségügyi sugárzások vizsgálata  védekezés, hatékony és gazdaságos módszerek kidolgozása  munka és életfeltételek fenntartásához tartozó értékek meghatározása és rendszeres

ellenőrzése  csak engedéllyel lehet működtetni a sugárzó berendezéseket és ezek nem haladhatják meg a dózis- határértéket (pl.: sugárterápiás kezelés)  9 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) sugárzó anyagot előállítani, tárolni és feldolgozni csak hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatóság végezheti  fokozott terhelés vagy fertőzés gyanúját jelenteni kell, szennyezettségből való mentesítés, anyag megsemmisítése 4.) Munkaegészségügy:  felismeri az egészségkárosító veszélyeket, ezeket értékeli és kezeli a munkavégzés során, a munkavégzésből származó terheléseket ellenőrzi és megóvja a munkavégző egészségét  munkahigiéne: határértékek kidolgozása, tervezéskor egészségkárosító kockázat megállapítása  a különböző technológiai anyagok ismeretében meghatározza az egészségkárosító kockázatot, megelőzési

stratégiát dolgoz ki, hatósági feladatokat lát el  foglalkozás egészségügy: elemzi a kóroki tényezők emberre gyakorolt válaszreakcióit, korai betegség felismerés, összmegterhelés megállapítása, munkavállaló terhelhetőségének megállapítása, egészségi alkalmassági vizsgálatok gyakoriságának meghatározása 5.) Járványügy:  célja a fertőző betegségek és járványok leküzdése, a szervezet ellenálló képességének fokozása  az egyén szabadságát, beteg jogait korlátozhatja (az egészségügyi szolgáltató), intézkedések tűrésére vagy megtételére kötelezhet  elsődleges a prevenció védőoltások (aktív,- passzív védettség kialakítása)  miniszteri rendelet határozza meg a védőoltások beadatását, oltani az ÁNTSZ által kiadott anyaggal lehetséges, kezelőorvosoknak van joga az oltást elhalasztani, de mentesíteni az ÁNTSZ-nek van joga (amely kérelemre indul), az oltásról igazolást adna ki

(oltási kiskönyv)  elrendelhető szűrővizsgálat célja a fertőzés korai felismerése, források felkutatása  az egészségügyi törvény határozza meg pl.: a HIV szűrővizsgálatokat Szűrővizsgálatok indirekt eszközei, pl.: ha nem mész el, a betegség kezelése többi fog kerülni, mert fontos az idejében történő felismerés. Járványügyi szűrések célja: a járvány esetére feltérképezhető legyen a lakosság egészségi állapota (járvány terjedésére is lehet következtetni), fertőző betegségek korai felkutatása, elhárítása (alsóbb szintű jogszabály!)  személy és közösség érdekében ütközése, HIV szűrés esetén törvénybeli szabályozás legmagasabb rendű, mert korlátozó jellegű és csak az országgyűlés hozhatja meg  a szűrővizsgálatok nem mindig elégségesek, mert pl.: már kialakult a betegség Ezeket az eseteket kötelező bejelenteni, mert ha van rá gyógyszer be kell szerezni  fertőző

betegségek bejelentése: a fertőző beteget nyilvántartásba kell venni, és kötelező az ilyen beteg bejelentése  kötelező orvosi vizsgálat: törvény írja elő. Elsődleges a fizikális önvizsgálat Ha az orvos behívja, köteles megjelenni, ha a betegség miatt nem lehetséges, a tartózkodási helyén ejtik meg. Laboratóriumi vizsgálathoz anyagot és annak levehetőségét kell biztosítani Diagnosztizálás után a gyógykezelés következik (pl.: megelőző gyógyszeres kezelés) Az  10 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) orvosi utasítás betartása kötelező. Fontos a tájékoztatás módja, a kezelőorvos részletes tájékoztatást ad a betegségről és annak kezelési módjáról. A kezelés visszautasítása tilos  járványügyi elkülönítés: fertőzés idején az izolálásról az orvos intézkedik. Alsóbb szintű jogszabály, miniszteri rendelet határozza meg azokat a betegségeket,

amelyek elkülönítésre kötelezőek. Járványkórházakat alakítanak ki Tartózkodási helyen való elkülönítés, csak akkor lehetséges, ha a beteg állapota megengedi és vállalja a járványügyi intézkedések betartását. Fekvőbeteg izolálás: szabad mozgásban és kapcsolattartásban való korlátozás, ebben komoly az egészségügyi szolgáltató felelőssége. Ha a beteg nem tartja be, az ÁNTSZ határozatot hoz, amely előzetesen végrehajtható.  járványügyi megfigyelés: fertőzővel érintkezett vagy lappangási időben járó személyre vonatkozik. Megfigyelés foglalkozása gyakorlásában, mozgási szabadságában, kapcsolattartásban korlátozás történik. Zárlat különleges követelményeken alapszik, szigorított megfigyelés. A helyet nem lehet elhagyni Lappangási idő + 48 óra ideig lehet bent tartani, ha kizárható a fertőzés, nem kell tovább figyelni.  járványügyi ellenőrzés: kórokozó hordozóra vonatkozik. Az a

személy, akinek a szervezetében kórokozó van jelen és anélkül üríti, hogy beteg lenne. ÁNTSZ részéről helyezhető ellenőrzésbe. Fertőzés terjedésétől függőn korlátozható a hordozó személy Köteles meghatározott időnként orvosi vizsgálaton részt venni és laboratóriumi anyagot szolgáltatni. Ha tartózkodási helyét elhagyja, előzetesen az ÁNTSZ-nek be kell jelentenie Oktatási intézetbe, óvodába nem mehet és nem foglalkoztatható. Köteles a rendszabályokat pontosan betartani. A költségeket az állam téríti meg Sajátos szabályok vannak a szállítással kapcsolatban.  fertőtlenítés: beteg tartózkodási helyét, használt ruháját és tárgyait kell. Ha már nem fertőz, a tartózkodási helyén záró-fertőtlenítést kell végezni, amit az ÁNTSZ rendel el és végez. Személyi fertőtlenítés is lehetséges (érintettek) Rágcsálók és rovarok elleni védekezés: - betegséget terjesztők irtása, az épület gondozója

folyamatosan ellátja ezeket a teendőket - tetű, rüh, bolha irtása, ruhanemű tisztítása, ha nem teszik meg ezeket, az ÁNTSZ képviselője jár el az ügyben Egyéb járványügyi intézkedés: járványveszély fennállását az ÁNTSZ állapítja meg, fertőzőforrás felderítése, veszélyeztetettek felkutatása, majd járványügyi vizsgálat végzése. Korlátozható vagy megtiltható az intézmény működtetése vagy rendezvény létesítése, amely a járványt előidézheti. Személyi forgalom, élőállat szállítás, fekvőbeteg intézet látogatása, ivóvíz fogyasztása, meghatározott állatok tartása. Az élelmiszer- biztonságról szóló törvényt 2008.-ban fogadták el Mi az élelmiszer? - a fogalmat Európai Uniós rendelet alkotta meg, amely a tagállamok részéről közvetlenül alkalmazandó - feldolgozatlan, részben feldolgozott és feldolgozott termék, amely emberi fogyasztásra van szánva, vagy várhatóan ember fogyasztja el - ital, rágógumi,

az előállítás, feldolgozás során hozzáadott anyag, mint a víz is - nem minősül élelmiszernek: takarmány, élő állat, betakarítás előtti növény, gyógyszer, kozmetikumok, dohánytermékek, kábítószerek és pszichotróp anyagok, szennyezések és maradványok (melyek az előállítás során keletkeznek) 11 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) Élelmiszer- biztonság: biztosítja az élelmiszerek az emberi egészségre ártalmatlan és fogyasztásra alkalmasságát az egészségügyi kódexnek megfelelően. Élelmiszer- lánc: azon folyamatok összessége, amelyek közvetlenül vagy közvetetten hatással vannak az élelmiszerre, pl.: talajvédelem, agrárkörnyezet- védelem, növényvédelem, engedélyköteles termékek előállítása,- forgalomba hozás és szállítása, állategészségügy, melléktermékek kezelése és tárolása egységként kezelendőek, melyekre egységes szabályok

vonatkoznak. A lánc végén a végső fogyasztó áll, aki az élelmiszert felhasználja. Élelmiszerlánc biztonsági törvény célja:  fogyasztó egészségének védelme  biztonságos és megfelelő minőségű élelmiszer előállítása  elősegíteni a kistérségi előállítást és értékesítést  állatok egészségének megőrzése, járványos betegségeiknek megelőzése  élelmiszer alapanyagok természetes előállítása Minél rövidebb ez a lánc, annál kevésbé lesz veszélyes az emberre nézve! A törvény alkalmazásának területei: termelés, előállítás, szállítás, tárolás, forgalomba hozatal, vadon élő növények begyűjtése, vadak szállítása, csomagolóanyag előállítása, szállítójárművek, importálás, melléktermék birtoklása és gyűjtése. Nem terjed ki az alkalmazása: magánházban saját célra előállított termékekre. Kik felügyelik? Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal („konyhaajtóig”);

kormányhivatalok állategészségügyi és élelmiszerlánc biztonsági szakigazgatósága („konyhaajtótól”). Élelmiszerlánc biztonsági szakigazgatóság hatáskörei: - tevékenységek, amelyek a termőfölddel összefüggnek (pl.: hol vetik el a búzát?) - növény védőszerek, zöldség és gyümölcs,- takarmány előállítása, szállítás, ökológiai termelés - fontos az alapanyagok nyomon követése A lánc szereplőinek dokumentációs rendszert kell működtetni a nyomon követésből kifolyólag, mert ha probléma adódna, gyorsan ki lehet vonni a forgalomból az adott terméket. Ezt kötelesek a hatóság rendelkezésére bocsájtani. Termelői,- és földhasználói kötelezettségek:  zárlati kórokozókat elpusztítani, fertőzéseket bejelenteni, károsítók ellen védekezni  környezet és természetvédelem, talajszennyezéstől óvakodni  nyilvántartás és adatszolgáltatási kötelezettségek  június 30.-ig a parlagfű-írtás!

Állattartói kötelezettségek: - állatról való rendszeres gondoskodás - állomány nyilvántartásának vezetése, jelölésekről való gondoskodás - állatorvossal való szerződéskötés, betegségről való értesítés - állat védőoltása, az orvosnak személyzet biztosítása - levágott állat kivizsgáltatása a saját költségeken Állami felelősség:  létrehozza és működteti a szerveket, biztosítja függetlenségüket  működteti a gyorsriasztási rendszert és az állami laboratóriumot  ellátáshoz és a költségek fedezéséhez pénzt biztosít 12 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) Élelmiszerlánc felügyeleti szerv feladatai:  felügyeli az állami feladatok ellátását, gondoskodik a (tovább) képzésekről  végzi a vizsgálati minták országos kiértékelését, labort és felmérő-rendszert működteti  szervezi és felügyeli a betegségeket, azok

felszámolását  bejelentések alapján intézkedik, tartja a kapcsolatot az önkormányzattal, együttműködik az ÁNTSZ-el Élelmiszerlánc felügyeleti szerv intézkedési jogai:  bírságol, figyelmeztet, kivéve ha a cselekménytől számítva 1 vagy 3 év eltelt  jogsértés súlyával arányosan teljesen vagy részlegesen felfüggesztheti az adott intézményt, korlátozhat és működést betilthat  nyilvántartásba való felvételt feltételhez kötheti, és bármikor törölheti abból  a termék előállítását, tárolását, forgalomba hozását, stb. feltételhez kötheti, korlátozhatja vagy megtilthatja  élelmiszert alkalmatlannak minősítheti  növényvédelmi korlátozást rendelhet el, visszatarthatja a szállítójárművet  ellenőrzési bírság: előállítóval vagy a forgalomba hozóval szemben, ha a követelményeket megsértették, a minőségnek nem felel meg, határidő lejárta után hozták forgalomba, az adott megnevezést

jogellenesen használja  élelmiszerlánc felügyeleti bírság: termőföldre, növényvédő szerekre és növénytermesztésre vonatkozhat, tárolásra, forgalomba hozásra, gyógynövény termék előállításra, hatósági tevékenységek akadályozása miatt vagy az intézkedés figyelmen kívül hagyása miatt szabható ki Gyógyszer és gyártásával kapcsolatos tudnivalók Mi a gyógyszer? Bármely anyag, vagy keveréke, amely betegség megelőzésére vagy kezelésére állítják elő. Farmakológiai, immunológiai vagy metabolikus hatások kiváltása révén helyreállítja, javítja az ember élettani funkcióját vagy orvosi diagnózis felállítása érdekében alkalmazandó. Magisztrális gyógyszer: a gyógyszerész a gyógyszertárban a gyógyszerkönyv vagy vényminta gyűjtemény rendelkezése alapján saját vagy orvosi kezdeményezésre készíti. Mi a gyógyszerkönyv? Gyógyszerkészítés, annak minősége és minősítésének általános szabályait,

összetételüket tartalmazó, a gyógyszerészeti államigazgatási szerv által kiadott vagy módosított hivatalos kiadvány, melyet folyamatosan frissítenek. FO – NO: magisztrális gyógyszerkészítés szabályait tartalmazó vényminta gyűjtemény, amely kötelező és hivatalos kiadmány. Gyógyszer előállításának főbb lépései:  Klinikai vizsgálat: vizsgálják, hogy a gyógyszer valóban olyan hatásmechanizmussal rendelkezik, amilyet elvárnak tőle, figyelik a mellékhatásait. - a klinikai vizsgálatot engedélyeztetni kell - ügyintézési határidő 60 nap, az etikai vélemény előkészítésére álló idő 40 nap - etika: önkéntesség, emberi méltóság figyelembe vétele, akármikor kiléphet és befejezheti a kezelést 13 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) -    gén,- sejtterápia esetén az ügyintézési határidő 90 nap és az etikai vélemény elkészítésére 72 nap

áll rendelkezésre, szerogén terápiánál 12 hónap az ügyintézési határidő, míg az etikai véleményezés 11 hónap - írásbeli szerződéskötés szükséges (pl.: I Belklinika és a TEVA Gyógyszergyár között) Gyógyszergyártás feltételei: - engedélyköteles tevékenység, mert a gyógyszer előállításához hatósági engedély kell - az engedély akkor adható meg, ha teljesülnek a személyi és tárgyi feltételek és alkalmas a forgalomba hozásra, a kérelmező rendelkezik felelősségbiztosítási szerződéssel - az államigazgatási szerv szemlét tart, hogy szemügyre vegye a dokumentációkat, a személyi és tárgyi feltételeket, a hatóság a kérelmezéstől számítva 90 napon belül dönt - a gyógyszergyártó cég feladata a minőségellenőrzésről való gondoskodás, számítógépes rendszer működtetése, laboratórium biztosítása, nyilvántartás vezetése. Véletlenszerűen a gyártásból kivesz 2 dobozt, és 1 évig megőrzi - a

hatóság ellenőrizheti a céget, de ha ez kérelemre történik, hatósági bizonyítványt állítanak ki Forgalomba hozatal: - hatóság által kiadott engedély köteles (amely egy határozat) - ha a gyógyszer minősége ismert és meghatározott, a terápia hatásossága klinikailag bizonyított, az előny és kockázat aránya kedvező forgalomba lehet bocsátani a szert - elutasítják a kérelmet, ha a csomagoláson feltüntetett tájékoztató vagy a betegtájékoztató nem felel meg az elvárásoknak - a forgalomba hozatal határozata tartalmazza a következőket: engedély jogosultja, gyártó székhelye, alkalmazás előírása, címkeszöveg, betegtájékoztató, osztályzás, lejárati idő, tárolási körülmények - a tájékoztatónak mindig jól olvashatónak kell lennie, hogy a beteg megfelelően tudja alkalmazni a szert - a hatóság gyártói kérelemre 1 évre ideiglenes forgalomba hozatalt adhat ki (a jogosult jelentési kötelezettséggel terhelt) -

betegellátási érdekből kivételes forgalomba hozatalt adhat ki, ha a készítmény minősége, mennyiségi összetétele megfelelő, terápiás hatásossága csak valószínűsíthető, mert kevesebb betegre vonatkozik Gyógyszerellátás: - gyógyszer nagykereskedelem: viszonteladónak értékesíti a szert, és engedélyköteles - a gyógyszerellátás magába foglalja az előállítást, tárolást, szállítást, felhasználást és forgalomba hozását - gyógyszertárak feladata, hogy a beteg részére elérhetővé tegye. A gyógyszertár csak olyantól szerezheti be a szereket, melyek kereskedelmi engedéllyel rendelkeznek - hatósági engedély szükséges a drogokra és kábítószerekre nézve. Csak olyan szervezet kapja meg az engedélyt, ahol büntetlen előéletű emberek dolgoznak és nem állnak büntetés hatálya alatt 14 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) - ha az adott gyógyszert nem akarják tovább

forgalmazni, előtte 3 hónappal korábban kötelesek ezt bejelenteni - a gyógyszer minőségi hibáját az orvos és gyógyszerész köteles jelezni, egy szer mellékhatásait kötelesek jelenteni a hatóságnak - ha nem felel meg az előírásoknak a szer, felfüggesztik a gyártását és kivonják a forgalomból (ha nincs terápiás hatása, előny és kockázat kedvezőtlen, összetétele nem megfelelő) - az engedélyt visszavonhatják, ha a hiányosság nem orvosolható vagy határidőre nem szüntették meg a hiányosságot vagy 3 éven keresztül nincs jelen a piacon - ellenőrizni kell az egészségügyi szolgáltatót és a hatóság által meghatározott szabályok betartását - a hatóság tényállás alapján intézkedik és ellenőrzi a végrehajtást, ha a kötelezett a feltételeknek nem tesz eleget megszüntetik a jogsértő állapotot, felhívják a figyelmet a hiányosságok megszüntetésére vagy visszavonhatják az engedélyt - a gyógyszer alkalmazására

is előírások vonatkoznak, gyógyszer szedését csak orvosi és megfelelő bélyegzővel rendelkező rendelheti el Gyógyszertárak fajtái: a.) közforgalmi gyógyszertár, vezetője a gyógyszerész b.) fiókgyógyszertár, olyan településen ahol nincsen közforgalmú c.) kézigyógyszertár a háziorvos által üzemeltethető (nem minden van készleten, csak a leggyakoribb készítmények) d.) kórházi gyógyszertárak a fekvőbeteg ellátásra specializálódott Vizek, ivóvizek, szennyvizek Mi az ivóvíz? Meghatározott minőségű, főzésre, ivásra és élelmiszerkészítésre szolgál (vízvezetékből vagy tartályból). Európai Uniós élelmiszerjog szerint élelmiszerhez használják fel, melyek emberi fogyasztásra alkalmasak. - minőségi követelmények: nem tartalmaz annyi mikroorganizmust és parazitát, amely az egészségre veszélyt jelenthet. Több ponton is meg kell felelnie (pl: elosztóhálózat, tartály, edény) - felszíni és felszín alatti vizek

állami tulajdonban vannak. Vízgazdálkodásról szóló törvényt 1995.-ben alkották meg Vízgazdálkodás:  része a környezettel való gazdálkodásnak  felszíni vizek közé tartoznak: talaj,- réteg,- karszt,- termálvizek ( geotermikus fűtés)  állami feladat a vízzel való gazdálkodás. Állam feladata az országos koncepció kidolgozása, végrehajtásának szervezése, állami hatósági feladatok ellátása, vízrajzi tevékenységek ellátása, vízgyűjtő gazdálkodási terv készítése Települési önkormányzatok feladatai:  helyi közüzemek működtetése, tervek kidolgozása, hatósági feladatok ellátása  közfürdők kijelölése, ivóvízellátásról való gondoskodás, szennyvízelvezetés  a szennyvíz ártalommentes elhelyezése, vízgazdálkodási tanács létrehozása 15 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) Vízkészlettel való gazdálkodás:  vizek

hasznosítási lehetőségeinek megőrzése, szennyezések megakadályozása, vízminőségi károk csökkentése, károsodással szembeni karbantartás  különböző értékelések által következtetések levonása, ésszerű használatra való ösztönzés  felszín alatti vizek használata, csak olyan mértékben lehetséges, hogy ne legyen benne hiány, a termálvizeket pedig vissza kell táplálni  hiány esetén a következőképpen el ellátni vízzel: létfenntartási vizek, termelő és szolgáltató tevékenységek, állattenyésztés, természetvédelmi és egyéb használat (pl.: fürdők), ha pedig korlátozás szükséges a sor hátulról előre halad vissza  alsóbb szintű jogszabályok határozzák meg a szennyvízelvezetést és az ivóvizek ellenőrzését Ivóvízellátás:  önkormányzati feladat, a közüzemi szolgáltatást végző üzemek szolgáltatnak ivóvizet és gyűjtik össze a szennyvizet  háztartási szennyvíz: nem minősül

veszélyes hulladéknak  ipari szennyvíz  települési folyékony hulladék: közcsatornába nincsen bekötve, nem termelő tevékenységből származik (szippantás!)  a fogyasztónak szerződést kell kötnie a szolgáltatóval, a jegyző valamilyen sértés esetén a költséget a fogyasztóra terheli (ha nem köti rá a hálózatra ingatlanját), víz lopása esetén kötelezi a bekötést  a szolgáltató köteles az ellenőrzésekre, melyet a fogyasztónak akadály nélkül lehetővé kell tennie, hibajavításról a fogyasztó köteles gondoskodni  megfelelő víznyomás: 1,5-6 bar  ha üzemzavar van, köteles az ivóvízről gondoskodni a szolgáltató és időben értesíteni Szennyvízelvezetés: a törzshálózatba csak meghatározott szennyezettségű vizet lehet engedni. A fogyasztó köteles gondoskodni a csövek átjárhatóságáról. Vízmű általi szolgáltatott víz ellenőrzése:  akkreditált laboratórium rendszeresen ellenőrzi, ha

szükséges a fertőtlenítés, akkor folyamatos ellenőrzés alá kell vonni  a vizsgálati eredményeket a hatóságnak rendszeresen elküldi  minőségen való javítás: szennyezés során az okot kivizsgálják, és elrendelik a minőségi javítást. Arányosság elvén működik, mert olyan mértékű az intézkedés, amilyen súlyos a veszély, ha átlépik a határértékeket azonnal tájékoztatják a lakosságot  a minőségről szóló adatok nyilvánosak, naprakész adatokat és információkat szolgáltatnak Palackozott vizek: - természetes ásványvíz: hivatalosan elismert (csak ilyet lehet forgalmazni), szennyeződésmentes, egészségügyi szempontokból kedvező hatású (ózonnal való dúsítása engedélyköteles) - forrásvíz: nem tartalmaz mikroorganizmust és a követelményeknek megfelel - szikvíz vagy szóda, ízesített víz - elismerés feltétele: mikroorganizmus-mentes, meghatározott tulajdonságú, előírt dokumentumokkal csatolva van 16

Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) Környezetvédelmi igazgatás 1994. évi 53-as törvény Környezet: környezeti elemek összessége, ezek összetevői, rendszere, folyamata és szerkezete. Környezeti elem a föld, víz, levegő, mesterséges környezet és az élővilág. A környezet egy dinamikus rendszert alkot, melyet a folyamatos változás jellemez, integrált szabályozást követel meg (az összes szabály olyan, hogy irányul a környezetre is). Minden elem összefüggésben áll egymással. Mitől védjük a környezetet? Folyamatosan bővül a fejlődés következtében. - emberi és természetes veszélyeztető magatartásoktól - mennyiségi és minőségi károsodásoktól (pl.: erőforrások fogyása és pusztulása) Környezet igénybevétele: változás előidézése a környezetben, amely lehet jogszerű vagy jogszerűtlen. Környezetterhelés: valamilyen káros anyag környezetbe bocsátása.

Környezetszennyezés: határértéket túllépő anyag kibocsátása, jogkövetkezménye a bírságolás. Szennyezettség: olyan állapot, amely a szennyezés következtében alakul ki. Környezethasználat: igénybevételek gyűjtőfogalma. Károsodás: közvetlen vagy közvetve bekövetkező, mérhető, jelentős és kedvezőtlen változás. Veszélyeztetés: károsodás bekövetkeztének közvetlen veszélye. Környezetvédelem: tevékenységek és intézkedések összessége. Céljai:  környezet veszélyeztetésének, károsításának, szennyezésének megelőzése  kialakult károk mérséklése vagy megszüntetése  kárt megelőző állapot helyreállítása Környezetvédelmi jogrendszer: - részei: általános (anyagi és eljárási jellegű normák) és különös (egyes szakágak, különböző kormányrendeletek) - a szabályozás átnyúlik más jogterületekre is, pl.:  polgári jog: tulajdon, ingatlan földvédelmi szabály  büntetőjog: károsító

tevékenységek miatti szankció  közigazgatási jog: zöldhatóságok és különböző intézményrendszerek  alkotmányjog: környezethez való jog, testi- lelki egészséghez való jog, élethez és emberi méltósághoz való jog. Az alkotmánybíróság értelmezi ezeket az alapjogokat  nemzetközi jog: megállapodások és ezzel járó kötelezettségek  Európa jog: legfontosabb a környezetvédelem, amely magas szintű jog Környezetvédelem alanyai: adott társadalom összes résztvevője - állam: jogot alkot, intézményrendszert alakít ki, szabályokat végrehajtja,- betartatja, szankcionál, fenntartja a feltételeket és folyamatosan fejleszt, kialakítja a nemzetközi együttműködéseket, megteremti a partnerséget a társadalommal - társadalom: egyének, magánszemélyek és ezek kollektív módon való szerveződései (civil szervezetek) Alapelvek: értelmező és hézagpótló funkciója van, jogszabályok megfelelő alkalmazását teszi lehetővé

 környezetpolitikai alapelv: legtágabb kategória, pl.: „szennyező fizet” elv, ésszerű hasznosítás, összehangolás  szakterületi alapelvek: egyes környezeti elemekre vonatkoznak 17 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom)  környezetvédelem általános alapelvei: nemzetközi fenntartható fejlődés, elővigyázatosság, integráció, „szennyező fizet”; hazai megelőzés, elővigyázatosság, „szennyező fizet”, felelősség elve, mindenki részéről való együttműködés, nyilvánosság elve (mindenki számára elérhetőek az információk), legjobb elérhető megoldás elve, helyreállítás elve, tervszerűség, tájékoztatás elve, fenntartható fejlődés, integráció, részvétel, állami kötelezettségek megléte Hulladékgazdálkodás 2000. évi 43 törvény Hulladék: tárgy vagy anyag, amelytől birtokosa megválik, vagy megválni köteles és a törvény első számban

nyilvánítja azzá. Törvény célja: emberi egészség védelme, környezet megóvása, fenntartható fejlődés, környezettudatosság kialakítása. Eszközei: hulladék veszélyének és mennyiségének csökkentése, hasznosítása, veszélyes hulladék ártalmatlanítása. A törvény hatálya minden hulladékra, tevékenységre, létesítményekre terjed ki. De nem terjed ki a radioaktív hulladékokra és a levegő- védelmi kérdésre. Alapelvek: szakterület specifikusak - gyártói felelősség elve (csomagolás újrahasznosítása) - megosztott felelősség elve, közelség elve (a hulladékot a legközelebbi helyre kell szállítani), regionalitás elve - önellátás elve, fokozatosság elve, példamutatás elve, költséghatékonyság elve Általános szabályok: meg kell akadályozni a környezetkárosodást. Önkormányzatok kötelezettségei:  közszolgáltatás, települési hulladék kezelése (pl.: gyűjtés, rendszeres elszállítás, ártalmatlanítást

szolgáló létesítmények, szelektíven való gyűjtés)  társulási formában más önkormányzatokkal való együttműködés  rendeleti szabályozás (melyet a képviselőtestület alkot): közszolgáltatás megszervezése, módja, rendje és ideje, közszolgáltatóval való szerződéskötés. Ezek szigorúbbak lehetnek, de enyhébbek nem! Közszolgáltatási díj: arányos a szolgáltatással (mennyiség, minőség, jelleg). Alap,- és ürítési díjból áll Közszolgáltatás: - az végezheti, aki szerződéssel rendelkezik és alkalmas erre (pl.: van megfelelő telephelye) - évente részletesen beszámol az önkormányzatnak Közterületi tisztántartása is önkormányzati kötelezettség. Megyei önkormányzat: elősegíti a hulladék megfelelő kezelését, biztosítja az együttműködést a települések között. A hulladékgazdálkodási igazgatást a környezetvédelmi hatóság látja el. A veszélyes hulladék nem kezelendő együtt a nem veszélyessel. A

gazdálkodás tervezése országos szintű 18 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) Védőnők A védőnő az alapellátásban foglal helyet és a települési önkormányzat működteti a hálózatát. Védőnő feladatai: - a területi ellátása körzetekre oszlik fel és önkormányzati alkalmazott Nővédelem: családtervezéssel kapcsolatos tanácsadás, anyaságra való felkészítés segítése, célzott szűrővizsgálatok (pl.: emlő,- méhnyakrák) - várandós anyák gondozása, gyermekágyas időszakban tanácsadás és segítségnyújtás, gyermek gondozása az újszülött kortól a kisiskoláskorig egyeztetett gondozási terv alapján, családlátogatás, harmonikus szülő- gyermek kapcsolat kialakítása a szeretetre alapozva, egészséges életmód elsajátításának segítése - újszülött, koraszülött vagy veszélyeztetett csecsemő pszichoszomatikus fejlődésének segítése és figyelemmel

kísérése - szoptatás és anyatejjel való táplálásra való ösztönzés, különösen az első 6 hónapban, az anya tanítása a szoptatási technikára - 0-4 hónapos korban különböző szűrővizsgálatok, és tájékoztatás a kötelező vizsgálatokról Végzendő vizsgálatok: testi fejlődés, magasság, súly, fejkörfogat vizsgálata, pszichés- motorosmentális problémák feltárása, érzékszervek és a beszéd vizsgálata, BCG- heg ellenőrzése, mozgásszervi elváltozásokra való fokozott figyelem, pajzsmirigy megtapintása, kültakaró vizsgálata, szájüreg és fogazat megtekintése. Az eltérésekről írásban értesíti a háziorvost - felkészíti a családot a betegséggel kapcsolatos gondoskodásra, tájékoztatást ad a védőoltásokról, megszervezi azok beadását, nyilvántartja és jelenti a beadásukat - óvónői védőszerepet is ellát, gondozza azokat a gyerekeket, akik tankötelezettek de valamely oknál fogva nem járnak iskolába

Családgondozás: egészségi, mentális, veszélyeztetettség megelőzése érdekében nyújt segítséget a harmonikus családi élet kialakításában. Lehetséges a soron kívüli családlátogatás is - írásban értesíti a háziorvost, ha megtagadják a védőnői igénybevételt, hatósági eljárást kezdeményezhet súlyos és veszélyeztető magatartás esetén - felhívja a szűrővizsgálatokon való részvételre a figyelmet, tájékoztat az ajánlott vizsgálatokról, a gyermek jogairól, az ellátó feladatairól és kötelezettségeiről - egészségfejlesztési,- és védelmi programokat tervez és valósít meg az ÁNTSZ-szel való együttműködése során - a védőnői ellátás igénylését írásban lehet jelezni - a védőnők felett az ÁNTSZ vezető védőnője áll, dokumentációs kötelezettségeik is vannak - az ellátandók legfeljebb 250-en lehetnek körzetenként, ezért a körzet kialakításánál figyelembe kell venni a lakosság létszámát és

a szakmai felügyelet véleményét is; a gondozotti létszám 25%-kal léphet túl településszerkezettől függően - a gondozási feladatokat a védőnő önállóan látja el, de kapcsolatot tart a háziorvossal, szakellátással, közoktatással és a gyermekjóléti szolgálattal - a várandós kismamák heti egy alkalommal 2 órás tájékoztatáson vesznek részt. Családlátogatás gyakorisága: várandós heti 4 alkalom, gyermekágyas első 6 hétben hetente, csecsemők (1 éves korig) havonta, kisded (3-6 éves) évente 6 alkalommal, 3-6 éves kor között, ha nem jár közösségbe évente 4 alkalom, ha óvodás évente 2-szer és iskola előtt kötelező a látogatás. 19 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) Iskola-egészségügyi ellátás ebbe a korosztályba a 3-18 korig tartoznak bele a gyerekek, megelőző jellegű egészségügyi alapellátási forma, melyről az óvodák és iskolák

gondoskodnak  iskolaorvosból és védőnőből áll és fogászati asszisztens működik közre, az ellátást intézményenként kell megszervezni  ha az iskolai tanulók elérik a 800 főt teljes munkaidőben kell foglalkoztatni védőnőt, de összesen 1000 főt láthat el, 2400 fő esetén több védőnőre van szükség  az iskolaorvosi feladatokat ifjúságvédelmi képzettséggel rendelkező háziorvos, vagy belgyógyász látja el; szak (közép,- munkás) iskolában 14 év felettiek esetében az orvosnak üzemorvosi szakvizsgával kell rendelkeznie Iskolaorvos feladatai: - egészségi állapotok követése, teljes fizikai vizsgálat - kórelőzmény és családi anamnézis felvétele, adatszolgáltatás az állapotvizsgálatokról - krónikus betegség esetén a háziorvossal együtt működik közre - 16 éves korban záró állapotvizsgálat végzése védőnővel együttműködve - étkeztetések ellenőrzése, hiányok esetén javaslatot tesz a

megszüntetésének érdekében - kampányoltások elvégzése, elsősegélynyújtás, részvétel az egészségnevelési tevékenységben, segítséget ad az önvizsgálati alapismeretek elsajátításában - ellenőrzi a tantermeket környezet-egészségügyi szempontból, értékeli a hiányokat, gyakorlatok kapcsán munkahelyi körülményeket vizsgálja Iskolavédőnő feladatai: - éves munkaterv elkészítése, testmagasság, testsúly, tápláltsági állapot felmérése, nemi fejlődés értékelése, esetleges problémák feltárása - látás és hallásvizsgálat, gerinc rendellenességek, vérnyomás-mérés, személyi higiéné ellenőrzése, szenvedélybetegségek megelőzése Iskolafogászati alapellátás: - preventív és terápiás gondozás a körzethez tartozóknál, évente 2 alkalommal történik ellenőrzés (csoportosan!); óvodában évente egyszer - az iskola-fogorvos látogatja az oktatási intézményeket - asszisztens önálló feladatai: pedagógussal és

a szülőkkel való kapcsolattartás, egészségnevelés (fogmosás és szájápolás), száj higiéné ellenőrzése, ha 1200 főt meghaladó a létszám, teljes munkaidőben foglalkoztatják  Foglalkozás- egészségügy és munkaügy A foglalkozás- egészségügyi Szolgálatot a munkáltató működteti, amely közreműködik a felülvizsgálatokon, vizsgálja a munkahelyet foglalkozás- egészségügyi szempontból, felügyeli az esetleges expozíció mértékét az adott munkakörben. Foglakozás- egészségügy definíciója: preventív szolgálat, melynek feladatai:  munkahelyi megterhelés (fizikai, szellemi és lelki), munkahelyi károki tényezők felkutatása és folyamatos ellenőrzése  javaslattétel ezek egészséget nem károsító szinten tartásának módszereire 20 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom) munka adaptálása a munkavállaló képességeihez, egészségük ellenőrzése munkájukkal

kapcsolatban Népjóléti rendelet szól a foglalkozás- egészségügyről. A szakmai irányítást a Munkavédelmi Hatóság látja el. Kettős irányítás alakul ki: kormányhivatal (OMMF) + ÁNTSZ A munkaegészségüggyel az egészségügyi törvény foglalkozik. Munkavédelemről szóló törvény: 1993. évi 93 törvény, egy magasabb szintű kormányrendelet. Tájékoztatási kötelezettsége van a munkáltatónak Csak akkor foglalkoztatja a munkavállalót, ha az ellátandó feladatokra képes és alkalmas (ellenőrzések által). Munka higiéné: a munkakörnyezetből származó egészségkárosító veszélyek és kockázatok előrelátásával, felismerésével, értékelésével és kezelésével foglalkozó orvosi szakterület. Tevékenysége során célja a munkát végző személy egészségének megóvása.  A foglalkozás- egészségügyi szolgálat (alsóbb szintű jogszabályozás) vezetőjének jelentési kötelezettsége van június 30.-án és december

31-én; az adatokat személyazonosítás nélkül jelenti Ez a szolgálat a munkavégzés helyén, vagy ahhoz közeli területen érhető el. 300 alkalmazott felett szakszemélyzetet alkalmaznak. A szolgálat létszáma A-tól D-ig történő kategorizálás: - A- foglalkozás- egészségügyi kategória: bányászat, kohászat, rákkeltő és sugárzó anyagokkal való munkakörök, állatkísérletekkel foglalkozók, korkedvezményre jogosultak, vasúti,- légi,- és vízi közlekedésben dolgozók - B- foglalkozás- egészségügyi kategória: mezőgazdálkodás, erdőgazdálkodás, építőipar, élelmiszer és ital előállítás, textilgyártás, szőrmekikészítés és festés, lábbeli,- kokszgyártás, nyersanyag-visszanyerés hulladékból, nyomdaipar - C-foglalkozás- egészségügyi kategória: ipari szolgáltatók, kutatók - D- foglalkozás- egészségügyi kategória: kutatás-szervezés, oktatás, adminisztratív tevékenységek Munkakörnyezeti műszeres vizsgálat:

gáz, gőz, aeroszolok. Fizikai tényezők: zaj, fény, infra- és ultrahang, rezgés, elektromágneses tér, (nem) ionizáló sugárzási szintek, klímatényezők meghatározása és ezek vizsgálata. Foglalkozás-egészségügyi szolgálat: a.) alapszolgáltatás vagy egészségügyi központ, feladatok: alkalmassági vizsga elvégzése, expozíciós esetek bejelentése és vizsgálata, védőeszközökkel kapcsolatos tanácsadás, munkakörülményekről való felvilágosítás, védőoltásokkal való ellátás, veszélyforrások feltárása, munkahelyi elsősegélynyújtás, rehabilitációs tervek kidolgozása b.) szakellátás: megyei és fővárosi szinten működik, feladatai közül az elsődleges a szakmai alkalmassági vizsgálat Foglalkozás-egészségügyi szolgálat működtetésére jogosult természetes vagy jogi személy, és társaságok. Az orvosi tevékenységet foglalkozás-orvostan vagy üzemorvostan szakkal ellátott orvos látja el, vagy szakorvosjelölt, aki

a heti munkaidő felét dolgozza le (ebből legfeljebb 3 lehet). Az ápolót kötelező igénybe venni. Baleset: az emberi szervezetet ért olyan egyszeri külső hatás, amely a sérült akaratától függetlenül, hirtelen vagy aránylag rövid idő alatt következik be és sérülést, mérgezést vagy más (testi, lelki) egészségkárosodást, illetőleg halált okoz. Munkabaleset: az a baleset, amely a munkavállalót a szervezett munkavégzés során vagy azzal összefüggésben éri, annak helyétől és időpontjától és a munkavállaló (sérült) közrehatásának mértékétől függetlenül. 21 Create PDF files without this message by purchasing novaPDF printer (http://www.novapdfcom)