Művészet | Festészet » Az itáliai quattrocento festészete

Alapadatok

Év, oldalszám:2010, 3 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:52

Feltöltve:2012. december 04.

Méret:228 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

10. Az itáliai quattrocento festészete A reneszánsz művészet általános jellemzői, a humanizmus ideológiája A reneszánsz kezdetét Észak-Itáliához kötik, Firenzéhez. Az olasz rinascimento szó újjászületést jelent. itáliai művészeti korok: trecento: 1300-as évek (pl:Giotto) quatrocento: 1400-as évek (Masaccio, Fra Angelico, Botticelli) cinquecento: 1500-as évek (Leonardo, Raffaello, Michelangelo, Tiziano, Tintoretto) 1417: vége az avignoni fogságnak manufaktúrális termelés megjelenés A meggazdagodott polgárság függetlenítette magát a feudális uraktól, több város köztársasággá alakult. Ezek vezetését a pénzarisztokraták irányították, mint pl.: Firenét a Mediciek Megjelenik a mecenatúra( művészet pártolás), Medici, Pitti család. Antikizálódás: Terjedni kezdett annak tudata, hogy Itália egykor a hatalmas Római Birodalom központja volt, s az antik Róma feltámasztásának óhaja összekapcsolódott Itália új

felvirágoztatásának törekvéseivel. Az új stílusú életfelfogás feltámasztotta az ókori görög és római kultúrát: visszhangra talált benne az antik műveltség emberközpontúsága. Tudatosan tárták fel a múlt emlékeit, felkutatták a latin és a görög szerzők műveit. Az ember tehát újra fölfedezte önmagát, tehetségét és képességeit, s minden dolog mértéke és végső célja ismét az ember lett. Az új kultúra nem jelenti a középkor látványos megtagadását, inkább a középkor bizonyos világi törekvései erősödtek fel benne, s közeledtek egyre jobban az antik eszmények felé. A humanizmus: A humanus latin szó emberit jelent. A megistenült ember korszaka a reneszánsz, ellentétben az előző korokkal a reneszánsz a földi életet akarja Paradicsommá változtatni. - Megnőtt az egyéniség szerepe. - számunkra elsősorban a reneszánsz polgárság világi ideológiáját jelenti - bizonyos klasszikus műveltséget, tudós

magatartást is jelent. - Nem voltak vallástalanok, nem kívántak felidézni valamiféle antik pogány kultuszt - A humanisták alakították ki a tudományos szövegkritika módszereit. Meggyőződésük szerint jól írni és beszélni csak az antik minták utánzása révén lehet megtanulni. Neoplatonikus Akadémia. Carpe diem!-vagyis Élvezdd az életet/ Jól használd ki az életet!!! Értelmiségi lesz a művész. A művészet is tudomány FESTÉSZET emberi szépség megfigyelések alapján, élő modell után a táj és az ember összhangja arckifejezés perspektíva: vonal perspektíva, levegőperspektíva, színp. térhatás és a tömeg reális ábrázolása előtér, középtér, háttér elkülönülése sfumato Giotto Assisi, a protoreneszánsz festészet első legnagyobb mestere. Trecentoban Szent Ferenc élete freskósorozat (1297-99), Assisi San Francesco Felső templom A templom Szt. Ferenc sírjára épült A freskók a szent életét mesélik el Az alakok

mozgásához teret rendez, nemcsak elbeszél, hanem érzelmeket is kifejez. Plasztikusak és valósághűek, a figurák olyanok mintha színpadon lennének. A ciklusnak hármas ritmusban sorakozó képei az első pillantásra rejtett, ám szoros formai kapcsolatban álló kompozíciók. Fra Angelico: Angyali üdvözlet (1420) Reneszánsz architektúra, perspektíva. A szélén megjelenik a Paradicsomból való kiűzetés-> szembe állítás, vagyis Mária lesz az új Éva, aki eltörli a bűnöket. Misztikus egyszerűséggel fejezi ki a vallásos tartalmat- arany, ultramarinkék. Ghirlandaio: Nagyapa unokájával (1490 köül) A bibircsókos orrú, eltorzult arcú idős ember kimondhatatlan gyöngédséggel tekint unokájának kedves, fiatal arcára. A kontrasztot tovább mélyíti a nagyapamögötti szürke fal s az unoka feje fölött, a nyitott ablakon át látható derűs táj ellentéte. Mantegna: Krisztus siratása (1480 körül) Kőlapon fekszik Krisztus, de csak a sebek

utalnak rá. Mária fájdalma olvasható arcáról. Krisztus merész rövidülésben, szinte ürügy az anatómiára Mantegna: Szt. Sebestyén (1485 körül) Halálra nyilazták, nem kimondottan transzcendentális téma. Antik testiség jelenik meg. Botticelli: Angyali üdvözlet (1489 Botticelli: Tavasz (1477) Jobb oldalt Zephír üdvözli Flórát meg a nyomában járó Hóráját. Középen az álló Vénusz, mellette a 3 táncoló grácia, végül Merkúr. Giuliano de Medici és Simonetta Cattaneo Vespucci szerelmének allegóriája vagy Simonetta haláláé, eszerint Zephír képében a halál éri utól, de az elizumi mezőkön új életre támad. De a hónapok megjelenítése is lehet februártól (Zephír) szeptemberig (Merkúr). Botticelli: Vénusz születése (1478) Verrocchio tanítványa. Angyali üdvözlet (1478), Párizs-Louvre Angyali üdvözlet (1472-75), Firenze- Uffizi Leonardo da Vinci Egy szárnyasoltár predellája lehetett, ezért a kis méret (14x59cm).

Gábriell a természetben, az univerzumból jön Kéztartása az áldó Krisztus kéztartását idézi. Mária szobabelsőben, perspektíva. A teljes alázat, elfogadás gesztusával viszonyul, mert ő a kiválasztott. Elgondolásában és formaalkotásában is sokkal sokrétűbb az előzőnél. Szinte még gyermek Madonna arca méltóságtól és öntudattól áthatott, kezét a Bibliára teszi (beteljesedett ószöv.-i prófécia)Kézmozdulata belenyugvó, tartozkodó. Ezzel szemben az angyal arca Botticellit idézi, keze áldó. A félig környezetbe helyezett jelenet mutatja, hogy a növényzetet tanulmányozta. A távlat megteremtésének az a sajátos módja,amely világos és sötét színű vizszintes sávok egymás mögötti váltakozását használja tipikusan jell. Leonardora A háttérben messzire nyúló, rejtelmes táj: a párába vesző hegycsúcsok tövében soktornyos kikötőváros, a vízen néhány hajó. Sziklás Madonna (1490-1500), Párizs-Louvre

Tömegelrendezésében piramis, vagy 3szög. Meghatározó elemi a Szűz, az imádkozó gyermek Szt János és az angyal, a közéjük helyezett, fényből és mozdulatból gyúrt gyermek Jézussal, akinek áldó keze a kép expresszív értelme szempontjából nagyon fontos. A képre jellemző az a mély, misztériumszerű szimbolizmusa is, amelyet a látvány elanyagtalanodása kelt a tökéletességre vitt sfumato révén. A sfumato által egyfelől az előtérbeli szent látomás titokzatos fényének, másfelől a háttérből a sziklákon keresztül átszűrődő természetes megvilágításnak az átgondolt viszonya révén sikerül megjelenítenie a természet szent titkának ezt a fajtáját és benne olyasvalamit, ami még vallásos, katolikus szempontból is zavarba ejtő. Mona Lisa (1503-1505) Szerzőségét sosem vitatták Leonardotól. Utánozhatatlan tökéletességben valósulnak meg itt a sfumato, a füstszerű homály, és a villódzó fények végtelenül finom

átmenetei. Mosolya rejtélyes, beálltása kétértelmű, arc akár kétnemű is lehet Keresztelő Szent János Ez utolsó fennmaradt festménye. Nyugtalanító, különös, angyalszerű, nem evilági teremtményként, talányos gesztussal mutatja be Ker. Szt Jánost Szinte nem tudni férfi vagy nőe Az attribútumok(szőrcsuha, kereszt) sem megnyugtatóak Csaknem monokróm, félhomályos, nyomasztó és mégis lágy légkörében titokzatos eredetű fénypászma világítja meg a mosolygó arcot. A kéz felfelé mutat az égiekre, az elhivatása Utolsó vacsora (1495) A Santa Maria delle Grazie domonkos rendi kolostor refektóriumára készül. Azt a képen eluralkodó feszültséget jeleníti meg, amelyet Krisztus szavai-„Egy valaki közületek elárul majd engem”-válltanak ki az apostolokból. A formák, az emberi szenvedélyek igen kifinomult mimikai és fiziognómiai vizsgálata. A 3as árkáddal kiemeli Krisztust, 3as csoportokba rendezi az apostolokat, amelyek a 4

személyiségtípust jelenítik meg. Legfelül a Sforzák családi címere látható