Gazdasági Ismeretek | Közgazdaságtan » A tökéletesen versenyző vállalat piaci stratégiája

Alapadatok

Év, oldalszám:2004, 2 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:63

Feltöltve:2013. január 25.

Méret:102 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

A tökéletesen versenyző vállalat piaci stratégiája Teljes bevétel és határbevétel Összbevétel (TR) TR = p • q. Rövid távon a vállalat képes a termelési mennyiséget változtatni, a bevételt is tudja módosítani. Határbevétel (MR): a termelésváltozás hatására bekövetkező bevételváltozás. Teljes profit és határprofit TR TC Összprofit (Tπ): Tπ = TR – TC ∆TR MR = ∆Q = p TC TR ∆Tπ Határprofit (Mπ): Mπ = MR – MC = ∆Q A profitmaximalizálás lehetőségei q TR – TC − TC végig növekszik. − TR lineáris függvény, meredeksége a termék ára Tπ − Ahol metszik egymást, ott a profit nagysága 0. − Ahol legnagyobb a távolság, ott maximális a profit. − Ha TR függvényt eltoljuk párhuzamosan úgy, hogy TC-t éppen érintse, akkor ez az érintőpont adja meg a profitmaximalizáláshoz tartozó menynyiséget. q Tπ MR – MC 3 esetet kell megvizsgálni: 1. MR > MC, ilyenkor M >0 Ilyenkor az utoljára

legyártott termék bevétele (MR) nagyobb, mint az utoljára legyártott termék költsége (MC), tehát ez az utolsó termék nyereséges, s ezzel a már eddig elért összprofit tovább növelhető. 2. MR < MC, ilyenkor M <0 Ilyenkor az utoljára legyártott és eladott termék költsége nagyobb, mint a bevétele, ezért ez az utoljára legyártott termék veszteséges, ezért az eddig elért nyereséget ez már csökkenti. 3. MR = MC, ilyenkor M =0 Ilyenkor az utoljára legyártott termék már nem nyereséges, ezért az összhasznot sem növeli tovább, de még nem is veszteséges, tehát az összhasznot sem csökkenti. A profit tehát itt maximális!!! Fedezeti és üzemszüneti pont Ha a vállalat a profit maximalizálására törekszik, akkor MC = MR –nél termel. Ha termék piaci ára nő, akkor MR is nő, tehát olyan termelési mennyiséget kell produkálni, amelyhez nagyobb MC tartozik. Ha pedig csökken, akkor MR is csökken, ezért alacsonyabb MC-jű

termelési mennyiséget kell választani. Következtetés A piaci ár változására a vállalat a határköltségének alakulása szerint reagál. A vállalat a kínálatát az MC függvény növekvő szárán határozza meg A veszteségminimalizálás elemzéséhez 5 esetet különböztetünk meg. Esetek Eredmény Termel-e? 1. P > AC nyereség igen 2. P = AC 0 igen 3. AVC <P <AC veszteség igen 4. AVC = P veszteség mindegy 5. AVC > P veszteség nem! Neve Fedezeti pont Üzemszüneti pont Rövid távon a vállalat hajlandó lemondani a fix költségek megtérüléséről, de a változó költségekéről nem. A vállalati kínálat tehát úgy alakul, hogy a termék ára nagyobb (esetleg egyenlő), mint az AVC minimumpontja (P≥AVC min.) A 3. esetben a vállalat változó költségei teljesen megtérülnek, sőt, a fix költségek egy része is A cég veszteséges, de ez a veszteség kisebb, mintha egyáltalán nem termelne. A vállalat tehát a

veszteség minimalizálása érdekében dolgozik Hosszú távon a vállalat csak valamennyi költség megtérülésével maradhat fenn. P≥AC min Ezért a kínálati függvénye az MC függvény AC min. fölötti szakasza C C AC S AC AVC AVC MC MC Rövid távú kínálat q Hosszú távú kínálat S q