Nyelvtanulás | Angol » Angol nyelv emelt szintű írásbeli érettségi vizsga megoldással, 2012

Alapadatok

Év, oldalszám:2012, 56 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:231

Feltöltve:2013. május 05.

Méret:361 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 10 Azonosító jel: Angol nyelv ANGOL NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 10 8:00 I. Olvasott szöveg értése Időtartam: 70 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 0911 I. Olvasott szöveg értése Angol nyelv emelt szint írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0911 Azonosító jel: 2 / 12 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók • Az utasításokat pontosan kell követni. Csak az utasításban megadott helyre beírt megoldás fogadható el. • Mindig csak egy megoldást szabad beírni. • A betűjelek legyenek jól olvashatóak, az esetleges javítások pedig egyértelműek. • A megadott szószámot nem szabad túllépni. Az összevont alakok egy szónak számítanak (pl “it’s” egy szó, “it is” két szó) írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0911 3 / 12 2012. május 10 Angol nyelv

emelt szint Azonosító jel: Task 1 • • • • • Read this review of a children’s book and then read the statements (1-7) following it. Mark a statement A if it is true according to the article. Mark it B if it is false. Mark it C if, on the basis of the article, it cannot be decided if it is true or false. Write the letters in the white boxes as in the example (0). BOOKCLUB Christopher Middleton on a children’s novel not to be ignored First invent your villain. That’s the golden rule of all story-telling, as suggested by unconventional Andy Stanton, author of Mr Gum and the Power Crystals, the fourth book in a series which begins with You’re A Bad Man, Mr Gum! “I thought that if I took as my starting point a truly horrible person, then the stories would flow,” declares Stanton. “And they did!” He hasn’t shied away from horribleness, either. As well as having ugly bloodshot eyes, Mr Gum has a personality that’s less than winning. “He was a complete

horror who hated children and fun,” writes Stanton. “What he liked was snoozing in bed all day long, being lonely and scowling at things.” Together with his henchman Billy William the Third (England’s Most Horrible Butcher), Mr Gum spends most of his time thinking up foul and anti-social schemes; in this book, for example, he sets out to reactivate a 450-year-old curse that will bring fire and destruction to his home town of Lamonic Bibber. All he needs to achieve his dark ends is a pair of magical stones (also known as power crystals). And the only person standing in his way is a brave little nine-year-old girl called Polly. “I think Polly is probably the only character in my books who isn’t completely stupid,” says Stanton proudly, and a look down his cast list pretty much confirms this point of view. That said, Polly’s friends and neighbours do combine kindness with daftness, especially the eccentric Friday O’Leary and Old Granny, whose special talent is to shake

her head and say: “The past has a way of repeating itself” again and again. Stanton’s writing method is to throw parts of a conventional novel up in the air and then see where they come down. And it’s this extra element of norm-bending that makes the book enjoyable for all ages, although from the outside you would think it was aimed at undereights. írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0911 4 / 12 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: 0) Andy Stanton originally thought that an evil character was difficult to 0) B write about. 1) 1) It was his intention to make Mr Gum as nasty as possible. 2) 2) Billy William lives in a town called Lamonic Bibber. 3) Mr Gum’s evil plans are directed against Lamonic Bibber. 3) 4) 4) The magical stones belong to Polly. 5) 5) Polly is a lonely child. 6) Old Granny is an intelligent and talented lady. 6) 7) Mr Gum and the Power Crystals is an unconventional book that appeals 7) to both children and adults. 7

pont írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0911 5 / 12 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 2 • • • • Read this account of a piano tuner’s work, and then read the summary. Your task is to fill the gaps (8-13) in the summary with one word only. Write your answers on the dotted lines. An example marked (0) has been given for you. THE PIANO TUNER A little bit of patience and a lot of skill is the key to perfect tuning Has it ever occurred to you that when you hear a piano played at a concert or on a recording, you hear the tuner’s work as much as that of the pianist? Usually we are only remembered if something goes wrong, and then there are no bouquets or subsequent royalties on CD sales! The tuner has to make sure not only that the instrument is in tune but also that it’s performing correctly. It has to be ‘regulated’ and ‘voiced’ as the artist requires, which is not always easy to do. What tuners need most of all is quiet, which at

some concert halls can only be achieved in the middle of the night. You would be amazed at how little understanding there can be from both amateur and professional venues. At some places it is thought obligatory to put out the audience chairs while the piano tuner is working! When you arrive you often find that the rehearsal is overrunning and the conductor needs ‘just 15 more minutes’, thereby reducing your working time − sometimes you have to beg them to finish as you see the time quickly ticking away. No sooner have you started work than inevitably various members of the orchestra return early and sometimes even start practising while you’re trying to tune! The audience also often enters too early and takes no account of the poor tuner, to the point where you can barely hear. Among many members of the public, the image of the piano tuner is not good − an old man with case and stick. However, today’s tuners are dynamic people who travel worldwide to offer their skills to

top concert halls and pianists. írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0911 6 / 12 2012. május 10 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint SUMMARY Pianists are not the only people responsible for the success of a concert, but the contribution of the (0) is often overlooked. Their job is to ensure that the (8) sounds exactly as it should. Ideally, they would need absolute (9) for their work At some venues, however, this is rather (10) to get. People working in the concert hall, the public, or even (11) can make a lot of noise. Another thing that is necessary for doing the job properly is (12) , but often there is too little of this, too, between the (13) and the concert. Contrary to popular belief, piano tuners have a rather dynamic lifestyle 8) 0) . tuner 8) . 9) . 10) . 11) . 12) . 13) . 9) 10) 11) 12) 13) 6 pont írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0911 7 / 12 2012. május 10 Azonosító jel: Angol nyelv emelt

szint Task 3 • • • • Read this article on a famous sports event and then read the split sentences (14-21) that follow. Your task is to match the half sentences according to the article. Write the letters in the white boxes next to the numbers. An example (0) has been given for you. Remember there are two extra letters that you will not need. IRON MAIDENS Two determined Londoners have set their sights on victory at one of the world’s toughest sporting challenges, the Ironman Ironman: even the name suggests something beyond normal human strength. Envisage muscle-bound superheroes covered in Lycra doing incredible deeds and you wouldn’t be far wrong. The world-famous triathlon is a gruelling test of endurance attracting 30,000 athletes each year. Whatever the scenery, whatever the weather this formidable event is the same: a 3.8km swim, a 180-km cycle ride and finally a 42-km marathon, to be completed consecutively and within a 17-hour limit. Although ridiculously

difficult, this test of physical courage has not disheartened first-time competitors Nicole Mathison and Karen Berry. “Before we started training, living and working in London meant we spent more nights in the pub than on the race track,” says Nicole, an information manager. “Now, as well as the physical improvements, I actually feel more alive; the mental and physical changes are amazing.” “I know completing is not a matter of luck, it’s all in the preparation,” says Karen. So, after eighteen months of training, how confident do they feel? “We’ve always believed that Ironman success is achievable, but for us the main thing is completion, the actual endurance is the challenge, not the time,” says Nicole. It’s every man (and every woman) for themselves with this race. “I’ve had to acquire new skills, like fixing punctures,” says Karen. “If you break down during the cycling section, there’s no big strong man out there that is going to stop and help you

refit your inner tube.” Ironman is definitely for the fit, but not necessarily the young. Sister Madonna Buder, an American nun, completed the 2006 course in Hawaii aged 76, finishing with just over one hour to spare, double the world record of seven hours 50 minutes set in Germany in 1997. írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0911 8 / 12 2012. május 10 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint 0) The Iron Maidens come from A coming first. 14) To succeed, participants need B enter a triathlon. 14) 15) The C London. 15) no D strength and stamina. 16) 17) The two women have been training for E completing the course. 17) 18) Nicole finds training has F longer than other events. 18) G mental and physical progress. 19) H less than a day. 20) I over a year. 21) K mend their bikes. L varying physical conditions. Ironman competition 0) C takes 16) The regulations take account of resulted in 19) Completing the course is more important

than 20) One thing participants might need to do is 21) Older people are capable of 8 pont írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0911 9 / 12 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 4 • • • • Read this article about a tragic 19th century event. Some words have been removed from the text. Your task is to fill the gaps (22-30) with the correct items from the list. Put the letters in the white boxes next to the numbers as in the example (0). Remember that there are two more letters than you need. DEATH IN THE VIENNA WOODS It was a scandal that shook an empire. At 7am on January 30th, 1889, the Archduke Rudolf, heir to the throne of the Austro-Hungarian Empire, was found dead together with his mistress, Baroness Marie Vetsera in the Imperial hunting lodge at Mayerling in the Vienna Woods, fifteen miles southwest of the capital. Was it suicide as (0) or was it murder? The police closed their investigations with surprising haste, and the

dossier on the investigations (22) in the state archives as it should normally have been. Members of the Imperial household were sworn to secrecy. Yet, despite these attempts to cover up, almost at once (23) in Vienna of a politically motivated assassination. The death of the Crown Prince had grave consequences for the history of Europe. Undoubtedly, it (24) in the developments that led to the assassination of the Archduke Franz Ferdinand by a Serb nationalist at Sarajevo in June 1914 and the subsequent drift into the First World War. Unlike his conservative father, the Emperor Franz Joseph, Rudolf was reform-minded and liberal. His education (25) by one of his tutors, Father Jacint Rónay, who taught the young Rudolf about philosophy, the ethics of power and the history of the AustroHungarian monarchy. Rónay (26) in the Hungarian Democratic Revolution of 1848 to 1849; he had narrowly escaped capture and lived in England as an exile for

almost two decades. With his writings and lectures during this period, he (27) as a radical philosopher. Rónay was much impressed by the maturity of the young Rudolf and, as well as shaping his thinking in a liberal mould, instilled in him a deep sense of his historical responsibility. Using various pen names, Rudolf began to write newspaper articles and pamphlets (28) pan-German Austrian policies and spelling out his own radical ideas about internal reforms and foreign policies. By the end of 1888, Rudolf (29) the German Kaiser Wilhelm and the Emperor Franz Joseph, as well as powerful pan-German members of the Vienna establishment. So were the rumours true? If so, who exactly were the paymasters who hired the hitmen for that January night in 1889? We may never know. What we do know is that Rudolf (30) : Wilhelm did try to create a Greater German Reich by force of arms and, in the process, totally destabilized the whole of Europe for the next half

century. írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0911 10 / 12 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: A openly criticising 0) B foresaw the future 22) C the official explanation claimed D established an international reputation E wild rumours began to circulate F had been hugely influenced G on opposite sides H had been involved 26) I was a serious challenge 27) K had seriously upset L was not deposited M was a key event C 23) 24) 25) 28) 29) 30) 9 pont This is the end of this part of the exam. írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0911 11 / 12 2012. május 10 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint maximális elért pontszám pontszám Task 1 7 Task 2 6 I. Olvasott szöveg értése Task 3 8 Task 4 9 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 30 javító tanár Dátum: pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése

javító tanár Dátum. jegyző Dátum. Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a II írásbeli vizsgarész megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga az I vizsgarész teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a II vizsgarésszel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0911 12 / 12 2012. május 10 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 10 Azonosító jel: Angol nyelv ANGOL NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 10 8:00 II. Nyelvhelyesség Időtartam: 50 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 0911 II. Nyelvhelyesség Angol nyelv emelt szint írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0911 Azonosító jel: 2 / 12 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók • Minden kérdéshez csak egy megoldás írható. Több beírt megoldás

esetén a válasz nem fogadható el, akkor sem, ha köztük van a jó megoldás is. • Csak az utasításban megadott helyre írt megoldás értékelhető. • Javítani lehet, de az legyen egyértelmű. • Amikor a feladat megoldásaként önálló betűt kell beírni, az legyen egyértelműen azonosítható. írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0911 3 / 12 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 1 • • • • You are going to read an article about an exciting expedition for young people. Some words are missing from the text Choose the most appropriate answer from the options (A-D) for each gap (1-8) in the text. Write the letter of the appropriate answer in the white box. There is one example (0) at the beginning. ALL ABOARD! Britney Bear, 20, from Atlanta, Georgia, cannot believe her good fortune. She is among twelve young people from seven countries (0) forward to an amazing adventure. On October 18, after ten days of intensive

training in Switzerland, they will (1) off from Argentina for a two-week expedition. It will be the first of the twelve Pangaea (Pan Global Adventure for Environmental Action) Expedition trips. The Pangaea Expedition will last four years. The twelve teams of different explorers will cross (2) of the oceans and visit the North and South Poles. Explorer Mike Horn will lead the teams. They will travel aboard Horns Earth-friendly yacht, (3) built especially for these journeys. Their goal: To learn how (4) save the planet The first part of each expedition is (5) sightseeing. "Once youve seen the beauty of the planet, youll see that we have to conserve this beauty for the future," Horn says. Next comes hard work. Cleanup projects rid the oceans and beaches (6) trash Teams will use nets to skim the water. Then they will compact the trash into large plastic cubes that can be recycled. Coral reef programs will (7) young explorers to

accompany professional divers under the ocean to reconstruct (8) coral reefs. Other teams will plant trees in tropical regions and reroute water in deserts. Each environmental project is overseen by experts in the field. írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0911 4 / 12 2012. május 10 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint 0) A look B is looking C looking D are looking 0) 1) A put B set C get D make 1) 2) A every B all C the most D whole 2) 3) A what was B that has C that will be D which was 3) 4) A to help B help to C helping to D to help with 4) 5) A neglected by B made up for C devoted to D included in 5) 6) A out of B from C off D of 6) 7) A suggest B make C allow D provide 7) 8) A damaged B abused C injured D wounded 8) C 8 pont írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0911 5 / 12 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 2 • • • • You are going to read an article about the

ancient Olympic Games. Some words are missing from the text. Your task is to write the missing words on the dotted lines (9-18) after the text. Use only one word in each gap. There is an example (0) at the beginning. ATHLETES AT THE ANCIENT OLYMPIC GAMES There were three main criteria for participation in the Games: the competitor had to be male, (0) Greek origin and a free man. The athletes trained individually over several months and travelled to a city close to Olympia, (9) a final selection was made and only the best (10) allowed to participate. They took an oath, and so (11) the judges They promised to take part in the competitions in an honourable way, (12) breaking the rules. For both training and competitions, athletes were always nude, to illustrate the ideal of harmony (13) the body and the mind. Without the protection of a layer of clothing, they had to take special care of their skin. (14) prepare for training, they covered

their body with olive oil and then dusted it with fine sand. The oil and sand combination helped to regulate their body temperature and provided protection from the sun and from the stick the trainer used for beating them (15) they didnt perform the exercises correctly. At the modern Olympic Games, the first, second and third-placed athletes are rewarded. In ancient times, there was only one winner, (16) prize was a wreath or crown of leaves. (17) Olympic champions did not receive any financial reward, they became important figures in their hometowns. They often took on a political role and they had the right to (18) a statue of themselves erected, and they could ask a poet to write verses telling of their achievements. írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0911 6 / 12 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: 0).of 9) 9). 10) 10). 11) 11). 12) 12). 13) 13). 14) 14). 15) 15). 16) 16). 17) 17). 18) 18). 10 pont

írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0911 7 / 12 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 3 • • • • • • You are going to read an article about fingerprinting. Some words are missing from the text. Use the words in brackets to form the words that fit in the gaps (19-27). Then write the appropriate form of these words on the lines after the text. There might be cases when you do not have to change the word in brackets. Use only one word for each gap. There is an example (0) at the beginning. FINGERPRINTS Everyones fingerprints are different, and we leave marks on everything we touch. This makes fingerprints (0) (use) for identifying individuals. People recognised the (19) (unique) of fingerprints 1,000 years ago. However, the FBI began collecting prints only in the 1920s. Ink and paper were used for taking fingerprints then Today, people press their fingers on electronic sensors that scan their fingertips and create (20)

(digit) images, which are stored on computers. Despite the advances, fingerprinting is not an exact science. Prints left at a crime scene are often (21) (complete). Also, our fingerprints are always changing slightly Sometimes theyre wet, sometimes dry. The process of taking a fingerprint can itself change the print For example, the skin may roll, or the amount of (22) (press) may vary. Fingerprints are often used (23) (success) to catch criminals. Unfortunately, however, authorities make as many as 1,000 (24) (correct) fingerprint matches each year in the United States. Computer scientists all over the world are trying to develop computer systems for making (25) (accurate) fingerprint matches. They have to be careful when writing programs to analyse prints. If a program requires too exact a match, it wont find any (26) (possible). If it looks too broadly, it will produce too many choices To keep these (27) (require) in balance,

programmers are constantly refining their techniques for sorting and matching patterns. írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0911 8 / 12 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: 0).useful 19) 19). 20) 20). 21) 21). 22) 22). 23) 23). 24) 24). 25) 25). 26) 26). 27) 27). 9 pont írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0911 9 / 12 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 4 • • • • You are going to read a tale from China. In most lines there is one word that should not be there. It is either grammatically incorrect or does not fit in with the sense of the text. Read the text and then copy the extra word in the space provided after each line. Some lines are correct. Indicate these lines with a tick (9) The task begins with two examples (0). ARE YOU A CRACKPOT? 0) done 0) the ends of a pole he carried across his neck. One of the pots had a 0) 9 28) crack in it, while the other pot was as perfect and always

delivered 28) 29) a full portion of water. At the end of the long walk from the river 29) 30) to the house, the cracked pot arrived only in half full. Of course, 30) 31) the perfect pot was proud of itself, but the poor cracked pot was 31) 32) ashamed of its imperfection. After two years the cracked pot had said 32) 33) to the bearer, "I feel myself miserable. This crack in my side causes 33) 34) water to leak out of all the way back to your house." The bearer 34) 35) replied it, "Did you notice that there were flowers only on your side 35) 36) of the path? I planted her flower seeds there because Ive always 36) 37) known about your flaw. For two years youve been watered them 37) 38) every day and Ive decorated the table with these beautiful flowers." 38) 39) 39) 0) A water bearer in China had done two large pots, each hung on Moral: Were all cracked pots. You have not to take each person 40) for granted what they are, and look for the

good in them. 40) 13 pont This is the end of this part of the exam. írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0911 10 / 12 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0911 Azonosító jel: 11 / 12 2012. május 10 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint maximális elért pontszám pontszám Task 1 8 Task 2 10 II. Nyelvhelyesség Task 3 9 Task 4 13 FELADATPONT ÖSSZESEN 40 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 30 javító tanár Dátum: . pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség javító tanár Dátum: jegyző Dátum: Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a III írásbeli vizsgarész megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a II vizsgarész teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a III vizsgarésszel, akkor ez a táblázat

és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0911 12 / 12 2012. május 10 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 10 Azonosító jel: Angol nyelv ANGOL NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 10 8:00 III. Hallott szöveg értése Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 0911 III. Hallott szöveg értése Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint Fontos tudnivalók • Csak az olvasható írás értékelhető. • Ha csak betűt kell beírni, érdemes nyomtatott nagybetűt használni. • Csak egy megoldást érdemes beírni, mert ha valamelyik nem helyes, a jó sem fogadható el. • Javítani lehet, de csak egyértelmű megoldások fogadhatók el. • A feladatlapok nyomtatott szövege nem módosítható a célból, hogy a megoldás értelmes legyen. • A beírást igénylő megoldásoknál lehetőség szerint a szövegben elhangzott szavakat

használjuk. • Szövegkiegészítésnél ügyeljünk arra, hogy a szavak illeszkedjenek a megadott szöveghez. Welcome to the Listening component of the Matura Examination. The listening material and the instructions are recorded on this CD, and the tasks and instructions are printed in your test booklet. • There will be three tasks, and every recording will be played twice. • The tasks will begin with some music, and then you will hear (and you can also read) the instructions to the task. • This will be followed by a silent period on the CD in order to give you some time to look at the task in your test booklet before hearing the text. • Then we will play the recording in one piece. • After another short silent period we will play the recording for the second time, but now in shorter sections and with breaks between the sections in order to give you enough time to write down your answers. • You will also have some time to check your work at the end of each task. Please

note that the first item in each task (marked with a tick [9]) is always an example. The whole test is about 30 minutes long. Good luck! írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0911 2/8 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: TASK 1 • • • • In this section you will hear a report about an interesting survey. Your task is to write the letter of the correct answer in the boxes on the right. First, you will have some time to look at the task, and then we will play the whole recording in one piece. Then, after a short pause, you will hear the recording again, but this time we will play the text in shorter sections to give you enough time to write down your answers. 9 In Mexico City, its about A) 8 am. B) 1 pm. C) 6 pm. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. B The slim girl A) follows a young man. B) goes into an office. C) lets the door close. Jang Kim A) is a woman. B) has a small shop. C) is impolite. Monica Jones . A) goes to work. B) drops a folder. C) says

thank you. The Readers Digest survey was carried out by A) famous journalists. B) ordinary people. C) undercover reporters. The Readers Digest survey was carried out in A) 35 countries. B) 20 big cities. C) 20 different places in each city. The reporters A) held doors open for people. B) bought different things. C) helped people in busy locations. The reporters compared cities by A) giving one point for each positive result. B) taking away one point for each negative outcome. C) giving each city a maximum of fifty points. This is the end of TASK 1. 7 pont írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0911 3/8 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: TASK 2 • • • • In this section, you will hear a police officer talk about recent advances in investigation techniques. Your task is to complete the sentences with one word or number in each gap. First, you will have some time to look at the task, and then we will play the whole recording in one piece. Then,

after a short pause, you will hear the recording again, but this time we will play the text in shorter sections to give you enough time to write down your answers. 9 The speaker has been a police officer for over 20 years. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. In the past 5 years, advances in computerisation have had a greater effect on day-to-day police work than new . discoveries The American term for an identification parade is . The traditional parade was not only difficult to organise and time-consuming but also rather . The witness had to stand behind a mirror that separated them from the . The new identification process is fully . It is easy to find contributors, because they are paid £. for a few minutes work. Each full clip about one person lasts for . seconds In the case of a particular parade, officers use six different search . to pick suitable clips. All in all, they use . short clips in any video parade The exact order of the clips in the montage is

determined at . by the computer software. So as to make sure that everything is done according to the rules, the video parade itself is also . 11 pont This is the end of TASK 2. írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0911 4/8 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: TASK 3 • • • • • In this section you will hear an interview with an American man who won a lot of money on the lottery. Your task is to decide whether the following statements are true, false or we do not know because the text does not say, and write the appropriate letter in the boxes on the right. Write A if the statement is true, write B if the statement is false, and write C if the text does not say. First, you will have some time to look at the task, and then we will play the whole recording in one piece. Then, after a short pause, you will hear the recording again, but this time we will play the text in shorter sections to give you enough time to write down your answers. A = TRUE B

= FALSE C = THE TEXT DOES NOT SAY 9 Brad won a net amount of $85 million on the lottery in 2007. 19. A His numbering system was based on the 15 numbers that had come up the least frequently over the previous six months. 20. It wasnt the first time he had won money on the lottery. 21. Most jackpot winners spend their money on luxury items. 22. His goal was to become a billionaire. 23. He didnt listen to anybodys advice on what he should do with the money. 24. He has made a profit of $130 million since he won the jackpot. 25. He took 17 of his friends on a trip to Tahiti. 26. He has just bought a new house. 27. He has at least 17 bicycles. 28. He owns two VW Jetta cars. 29. He has no time to teach in his old fitness centre any more. 30. He has made a lot of new friends recently. This is the end of TASK 3, and also the end of the Listening Exam. írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0911 5/8 12 pont 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint írásbeli

vizsga, III. vizsgarész 0911 Azonosító jel: 6/8 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0911 Azonosító jel: 7/8 2012. május 10 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint maximális elért pontszám pontszám Task 1 7 III. Hallott szöveg értése Task 2 11 Task 3 12 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 30 javító tanár Dátum: pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése javító tanár Dátum: . jegyző Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a IV írásbeli vizsgarész megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a III vizsgarész teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a IV. vizsgarésszel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, III.

vizsgarész 0911 8/8 2012. május 10 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 10 Azonosító jel: Angol nyelv ANGOL NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 10 8:00 IV. Íráskészség Időtartam: 90 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 0911 IV. Íráskészség Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Figyelem! Mindkét feladatot meg kell írni! A pontozott sorokra kell írni! Task A During your stay in the US your American friend, Jeff, sent you a brochure about a rock climbing trip which he wants to take part in, asking you if you would like to join him. Rock Climbing (1/2 - 5 days) These trips emphasize developing individual climbing technique and skills. They are based on a hands-on approach and are conducted in an amazing alpine setting. Towering peaks and glaciers provide a spectacular backdrop and great terrain to develop climbing skills. Our programs provide an excellent

introduction to rock climbing for beginners and valuable practice for more advanced climbers. Our low client to guide ratio allows us the flexibility to accommodate individual goals and expectations. All climbing equipment is provided Write an email of 120-150 words in which you • • • Ask about the destination, the length and the price of the trip Jeff has chosen Say what you like about the idea and what your worries are Say if you would like to take part and why Begin your email like this: Dear Jeff, írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0911 2/8 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task A . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0911 3/8 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Az A feladat értékelése: A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése 3 Hangnem, az olvasóban keltett benyomás 2 Szövegalkotás 3 Szókincs, kifejezésmód 3 Nyelvhelyesség,

helyesírás 3 Íráskép 1 Összesen 15 írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0911 4/8 2012. május 10 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint Task B You have read an article on the internet on Home Rules Contracts, which some family therapists find useful for avoiding and settling family problems. A Home Rules Contract is a written set of expectations that parents have of their teens. The contract includes basic rules, consequences and privileges. The final contract should be the result of negotiation and compromise, taking everybodys ideas into consideration. A list of possible priorities to include in a Home Rules Contract includes: 1 Curfew Computer use Chores Use of the car School behavior and grades Alcohol/drug use Smoking Expression of anger or violence Telephone use Conflict resolution Write an article of 200-250 words for the school magazine in which you give your opinion. Include the following points: • • • What do you think of Home Rules

Contracts? Do you agree with the list of priorities? Give your reasons. Do you know any other effective ways of settling family problems? This is the title of your article: Law and Order at Home? 1 Curfew: time when children must be home in the evening írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0911 5/8 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task B . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0911 6/8 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: . . . . . . . . . . . . . . A B feladat értékelése: A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése 3 Szövegalkotás 5 Szókincs, kifejezésmód 3 Nyelvhelyesség, helyesírás 3 Íráskép 1 Összesen 15 This is the end of this part of the exam. írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0911 7/8 2012. május 10 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint Maximális Elért pontszám pontszám IV. Íráskészség Task A 15 Task B 15

VIZSGAPONT ÖSSZESEN 30 javító tanár Dátum: . pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése IV. Íráskészség javító tanár Dátum: . írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0911 jegyző Dátum: . 8/8 2012. május 10 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató 0911 ANGOL NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató OLVASOTT SZÖVEG ÉRTÉSE Általános útmutató Csak az utasításban megadott helyre beírt megoldás fogadható el. A rövid választ igénylő, valamint a mondatkiegészítéses feladatoknál a válaszokat tartalmi szempontok alapján értékeljük, azaz a nyelvtani és a

helyesírási hibákat csak akkor vesszük figyelembe, ha azok a válasz érthetőségét akadályozzák. Az esetleges helyesírási és nyelvtani hibák ellenére is pontot kap tehát a vizsgázó, ha válaszából megállapítható, hogy megértette a szöveget. Ha valamelyik kérdésre többféle válasz is elfogadható, a javítási kulcs tartalmazza a szövegből adódó lehetséges válaszokat, illetve azokat a tartalmi elemeket, amelyeket a jó válasznak tartalmaznia kell. Az esetleg zárójelben szereplő szavak és kifejezések nem feltételei a válasz elfogadhatóságának. Nem kaphat viszont pontot a vizsgázó, ha az utasításban megadott szószámot túllépi, még akkor sem, ha a válasz egyébként helyes. (Az összevont alakok egy szónak számítanak, tehát: it’s been = két szó; it has been = három szó.) Pontot veszít a vizsgázó akkor is, ha valamelyik kérdésre több választ ír be. Erre akkor sem kaphat pontot, ha a többféle változat között a

helyes megoldás is szerepel. A feladatlap 30 itemet tartalmaz. A dolgozatpont megegyezik a vizsgaponttal Ahány dolgozatpontot szerzett a diák, ugyanannyi a vizsgapontja is. Az egyes feladatokban az itemeket (kérdéseket), egyenként is minősíteni kell. Javítás közben minden feladatnál, a feladatban szereplő összes kérdéshez egy-egy szürke négyzetbe kérjük, írja be a következő kódokat: • 1 = jó válasz • 0 = nem elfogadható válasz Például: 1) 1 2) 0 3) 1 4) 0 Az első és harmadik kérdésre adott válasz: helyes. A második és negyedik kérdésre adott válasz: helytelen. Feladatonként összesíteni kell az elért pontokat. A feladat alatt az első téglalapban az elérhető pontszám szerepel, a másodikba kérjük, írja be az elért pontszámot. Például: 4 pont 2 Kérjük a feladatlap végén található összesítő táblázatba írja be: • a részeredményeket (az egyes feladatok eredményeit); • a dolgozatpontszámot; • a

vizsgapontszámot. írásbeli vizsga 0911 2 / 16 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató OLVASOTT SZÖVEG ÉRTÉSE Javítási kulcs Task 1 1) 2) 3) 4) 5) 6) 7) A C A C B B A Task 2 8) 9) 10) 11) 12) 13) piano/ pianoforte / instrument quiet / silence difficult / hard musicians / artists / performers time rehearsal Task 3 14) 15) 16) 17) 18) 19) 20) 21) D H L I G A K E Task 4 22) 23) 24) 25) 26) 27) 28) 29) 30) L E M F H D A K B írásbeli vizsga 0911 3 / 16 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató NYELVHELYESSÉG Általános útmutató Csak az utasításban megadott helyre írt megoldás fogadható el. A javítási útmutató tartalmazza az összes elfogadható választ. Amennyiben a válasz helyesírási hibát tartalmaz, az nem elfogadható. Amennyiben több választ írt be a vizsgázó, a válasz akkor sem elfogadható, ha tartalmazza a helyes megoldást. A vizsgarészben szerzett

pontok vizsgaponttá való átalakítása a javítási útmutatóban található táblázat alapján történik. Az egyes feladatokban az itemeket (kérdéseket), egyenként is minősíteni kell. Kérjük, javítás közben minden feladatnál a feladatban szereplő összes kérdéshez egy-egy szürke négyzetbe írja be a következő kódokat: • 1 = jó válasz • 0 = nem elfogadható válasz Például: 1) 1 2) 0 3) 1 4) 0 Az első és harmadik kérdésre adott válasz: helyes. A második és negyedik kérdésre adott válasz: helytelen. Az összesítésre minden feladatnál két külön négyzet is található. Az egyikbe előre beírtuk az elérhető maximális pontszámot, a másikba kérjük, írja be a feladatban a diák által elért összpontszámot. Például: 4 pont 2 Kérjük a feladatlap végén található összesítő táblázatba írja be: • a részeredményeket (az egyes feladatok eredményeit); • az elért összpontszámot (dolgozatpontszám), • a

megállapított vizsgapontokat (a Javítási-értékelési útmutató átszámítási táblázata alapján). írásbeli vizsga 0911 4 / 16 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Javítási kulcs Task 1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. B B D A C D C A Task 2 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. where were did not/without/never/avoiding between/of (also acceptable: in/within) To/to if/when/whenever whose Although/Though/While/Whilst/Whereas (kis betűvel is) have/get Task 3 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. uniqueness digital incomplete pressure successfully incorrect accurate possibilities requirements Task 4 28. 29. 30. 31. 32. 33. 34. 35. 36. 37. 38. 39. 40. as √ in √ had myself of it her been √ not granted írásbeli vizsga 0911 5 / 16 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Átszámítási táblázat Feladatpont 40 39 38 37 36 35 34 33 32 31 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20

Vizsgapont 30 29 29 28 27 26 26 25 24 23 23 22 21 20 20 19 18 17 17 16 15 Feladatpont 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 Vizsgapont 14 14 13 12 11 11 10 9 8 8 7 6 5 5 4 3 2 2 1 0 HALLOTT SZÖVEG ÉRTÉSE A feladatokat kizárólag tartalmi szempontok alapján értékeljük, azaz a helyesírási hibákat csak akkor vesszük figyelembe, ha azok a válasz érthetőségét akadályozzák. Így például elfogadhatjuk a scientific helyett a *sientific megoldást, de nem tekinthetjük egyszerű helyesírási hibának azt az esetet, amikor egy másik értelmes angol szó kerül a megoldásba (mondjuk, eighty helyett *eighteen). A szám/évszám betűvel és számmal írva egyaránt elfogadható. A többesszámú alak hiányát önmagában ne vegyük hibának A javítókulcsban zárójelben szereplő válaszrészek nem feltétlenül szükségesek a válasz elfogadásáshoz. Sikeres javítások elfogadhatók, de csak akkor, ha egyértelműen kiderül, hogy mi volt a vizsgázó

végleges döntése. Amennyiben több – köztük hibás megoldást is tartalmazó – „érvényes” választ írt be a vizsgázó, a válaszokat akkor sem fogadhatjuk el, ha azok tartalmazzák a helyes megoldást is. A feladatlap 30 itemet tartalmaz. A dolgozatpont megegyezik a vizsgaponttal Ahány dolgozatpontot szerzett a diák, ugyanannyi a vizsgapontja is. Mivel a vizsgaeredmények statisztikai feldolgozásra kerülnek, az egyes feladatokban az itemeket (kérdéseket), egyenként is minősíteni kell. Javítás közben az egyes feladatokban szereplő összes kérdéshez írjuk be a megfelelő kódot: • 1 = jó válasz • 0 = nem elfogadható válasz Minden feladatnál két külön rubrika is található. Az egyikbe előre beírtuk az elérhető maximális pontszámot, a másikba pedig kérjük, írja be az adott feladatban a diák által elért összpontszámot. írásbeli vizsga 0911 6 / 16 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési

útmutató Például: Elérhető 4 Elért 2 A feladatlap végén található összesítő táblázatba kérjük, írja be a részeredményeket (az egyes feladatok eredményeit), az elért összpontszámot, illetve a mellékelt táblázat segítségével megállapított vizsgapontokat. Javítási kulcs TASK 1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. C B A C A B A TASK 2 8. scientific 9. line-up 10. expensive/costly 11. suspect(s) 12. computerised/computerized/electronic 13. 80/eighty 14. twenty/20 15. criteria/terms 16. nine/9 17. random 18. videoed/recorded/taped/filmed TASK 3 19. B 20. A 21. C 22. A 23. B 24. B 25. A 26. B 27. A 28. B 29. B 30. C írásbeli vizsga 0911 7 / 16 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató SZÖVEGÁTIRAT TASK 1 Its lunchtime in Mexico City and a young man follows a slim girl wearing dark glasses into a restaurant. Without looking behind her, she lets the heavy glass door swing closed, almost smashing him in the face. In a

small shop in Seoul, a female customer wants to buy a cheap pen. 56-year-old store owner Jang Kim takes the time to show her different models. When she buys the pen, he takes the time to say a friendly "thank you". A chill wind is blowing on a late-winter Wednesday morning at a busy subway exit in Toronto. Twenty-year-old Monica Jones struggles through the rush hour crowds on her way to work when a woman ahead of her drops a folder, scattering papers everywhere. People walk by, but Monica takes a minute to stop and help the woman pick up her documents, handing them over one by one. When thanked, she smiles kindly and says, "No problem!" The young man risking a broken nose, the customer in Korea and the woman with the documents were no ordinary members of the public. Each was a Readers Digest researcher taking part in a unique survey to see how helpful and polite people are around the world. This survey was carried out the following way: Readers Digest sent out

undercover reporters half of them men, half women in 35 countries to assess the citizens of their biggest cities. In each location they conducted three tests: First, the reporters walked into public buildings 20 times behind people to see if they would hold the door open for them. Secondly, they bought small items from 20 stores and recorded whether the sales assistants said "thank you". Last, they dropped a folder full of paper in 20 busy locations to see if anyone would help pick them up. To allow them to compare cities, the reporters awarded one point for each positive outcome and nothing for a negative one, giving each city a maximum score of 60. So, which cities emerged as most polite? Here’s the top three: New York, Zurich and Toronto. TASK 2 Well, Ive been a police officer for more than twenty years now, but I can tell you that the past five years have brought about far more changes in our day-to-day work than the previous fifteen years put together. Obviously,

new developments in science have played a very important role in these changes, but the impact of new scientific discoveries has been more gradual. The real revolutionary changes have been brought about by the widespread use of computers in police work. Let me just give you an example: the traditional method of holding an identification parade, or line-up as our American colleagues call it – you know when an eyewitness might identify a suspect in the flesh -, is rapidly becoming a thing of the past. It was time-consuming and expensive, with only a handful of police stations capable of running a full parade. Im sure youve all seen it on TV; you know the police had to come up with eight fairly similar people for a parade and the witnesses had to stand behind a two-way mirror so that they were not intimidated by the suspects. Now – at least here in Britain – its done in a completely different way: we use computers for the parade and the whole identification procedure is done

electronically, its become a computerised video parade. What happens today is that our specially trained írásbeli vizsga 0911 8 / 16 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató officers draw from a database of several thousand individuals on video – who, by the way, pick up £80 for a few minutes of their time, so theres no shortage of willing contributors – you know just ordinary people who pop into the station for whatever reason. Each short clip has the same basic shape. The subject sits in front of a white background, looking straight into the camera for five seconds, until a short bleep signals that they are to look to the right. Five seconds later, another bleep indicates that they should turn the other way. Finally, after five seconds again, they turn back to the camera and stare at it for another five seconds until the clip ends. When it comes to a particular identification parade, officers use half a dozen different search

criteria to narrow down those chosen to a similar age and ethnic background; those whose height, weight and colouring are within acceptable parameters. They assemble eight twenty-second clips and use them alongside the clip theyve already shot of the suspect. Now it is simply a question of editing them together into a sequence, a montage for the witness to watch with random selection of the chosen extracts built into the software. All the officer has to do is push the button and let the computer do it all for him. It doesnt take longer than three or four minutes in all. Incidentally, the video parade itself is also videoed to make sure that everything is done properly. TASK 3 Brad Duke, aged 34, the manager of a fitness centre in Idaho, US, pocketed a net sum of $85 million after winning the lottery jackpot in 2007. I asked Duke what hes done with his newfound fortune so far Hi, Duke. Did you often buy lottery tickets or was this a one-time thing? Well, I played the lottery often when

I won. I had developed a little numbering system I looked at the most recent lottery numbers over the last six months and I took the set of 15 numbers that were most commonly coming up. My lottery numbers were going to be those 15 So I starting messing around with them, and I was starting to win smaller amounts like $150 and $500. So many lottery winners have sad endings. Did you worry about that? I Ive always handled responsibility pretty well. I was actually quiet about winning for a month before I decided to come out. During that time, I was getting done as much research as I could on existing lottery winners and what their stories were. Believe or not, most of them lose all the money within a short amount of time, usually in less than ten years. Not me, though! I I wanted to make the most of the opportunity that was given to me, so I put together a team with the intent of becoming a billionaire, so I spent the first month of my new life assembling a team of financial advisors. So

what did you do with the money then? Well, I I eventually invested about half of my winnings - 45 million in fact - in safe, lowrisk investments, and about 35 million in aggressive investments like oil and gas and real estate, and I think it was really a very good idea. Weve done very well for the first year and a half, and my total net worth right now is, well, its at an unofficial value of about $130 million. What was your first major purchase? Yeah, a $63,000 trip to Tahiti for me and 17 of my friends, and I also took my family on a nice long cruise in the Caribbean. What about a big new house or a fancy new car? Now, I guess Im more worried about spending time on my investments and doing fun things with my family and friends. I will have a new home and a great car at some point, but just not now. írásbeli vizsga 0911 9 / 16 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató You must have treated yourself to something. II did buy some bicycles,

including a $12,000 BMC road bike. All in all, Ive spent, well, about $65,000 on my bikes, and I probably own more than 17 bikes now. I also bought a 2002 VW Jetta, and I gave my 2005 Jetta to my nephew. So its the exact same car except for his is white and mine is black. You had a newer car that you gave to your nephew and you bought an older car? Yeah, thats correct. I wanted a black Jetta with a black interior Believe it or not, those are really hard to find. What happened to your job at the fitness centre? Yes, I well, I still teach a work-out class there twice a week. I took some time off after the whole thing because I had to spend a lot of time with my investments at the beginning. So I had to get out of there for a while, but when I went back, the people Id been teaching for the last 8 years were still the same people, and I was still the same instructor. Are you happier since you won the money? Absolutely. When it comes down to it, I get to do the things professionally that

Ive always wanted to do. I get to invent a piece of gym equipment for my fitness centre that Ive always been thinking about doing, and I also get to give back to some people that have given to me over years. ÍRÁSKÉSZSÉG Általános útmutató A hibákat jelölni kell a feladatlapon. A dolgozatok javításakor használható jelölések: A feladatlapon a szürke táblázatokban két külön oszlop található: • az elsőbe előre beírtuk az egyes értékelési szempontok alapján elérhető maximális pontszámot, írásbeli vizsga 0911 10 / 16 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint • Javítási-értékelési útmutató a másikba kérjük, írja be a feladatban a diák által elért pontszámot, illetve az utolsó sorba a feladatra adott összpontszámot. Például: 15 pont 12 Kérjük a feladatlap végén található összesítő táblázatba írja be: • • • a részeredményeket (az egyes feladatok eredményeit); az elért összpontszámot, amely egyben

a vizsgapontszám; végül aláírásával hitelesítse értékelését. Az íráskészség feladatok értékelési útmutatója (30 pont) A feladat I. Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról Értékelési szempontok A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése Hangnem, az olvasóban keltett benyomás Szövegalkotás Szókincs, kifejezésmód Nyelvhelyesség, helyesírás Íráskép Összesen Maximális pontszám 3 2 3 3 3 1 15 Amennyiben a dolgozat „A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése” értékelési kategória alapján 0 pont, akkor a többi szempont alapján nem értékelhető, az összpontszám 0 pont. II. Az értékelési szempontok kifejtése • A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó hogyan valósította meg a kommunikációs célt; hány irányító szempontra tért ki, és megfelelő részletességgel tárgyalta-e őket; a szöveg a

megadott hosszúságú-e. • Hangnem, az olvasóban keltett benyomás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg hangneme és stílusa megfelel-e a közlési szándéknak valamint az írásmű szerzője és olvasója közötti viszonynak; hogy az olvasóban a szerző szándékának megfelelő benyomást kelti-e. • Szövegalkotás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy logikus-e az irányító szempontok valamint az ezekhez kapcsolódó gondolatok és a vizsgázó véleményét alátámasztó érvek elrendezése; megfelelő-e a gondolati tagolás, azaz van-e bevezetés és befejezés, használ-e bekezdéseket; hogyan alkalmazza a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit. • Szókincs, kifejezésmód Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által használt szókincs megfelel-e a témának, a szituációnak és a közlési szándéknak; hogy a szóhasználat az emelt szintnek megfelelő

igényességet és változatosságot mutat-e. írásbeli vizsga 0911 11 / 16 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint • Javítási-értékelési útmutató Nyelvhelyesség, helyesírás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg megfelel-e a mondattan, az alaktan és a helyesírás normáinak; hogy mondatszerkezetek és nyelvtani struktúrák tekintetében mennyire igényes. • Íráskép Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy milyen a szöveg írásképe, mennyire olvasható; a törlések és javítások mennyiben zavarják a szöveg áttekinthetőségét. III. Értékelési skála 1. A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése 3 pont A vizsgázó megvalósította a kommunikációs célokat. Valamennyi irányító szempontot megfelelően dolgozta ki. 2. 2 pont A vizsgázó többnyire megvalósította a kommunikációs célokat. 1 pont A vizsgázó részben valósította meg a kommunikációs

célokat. Az irányító szempontok közül egyet vagy kettőt megfelelően dolgozott ki, a harmadikat csak részben. Az irányító szempontok közül egyet megfelelően dolgozott ki, ezen kívül még egyet részben, a harmadikat egyáltalán nem; illetve valamennyi irányító szempontot csak részben. Hangnem, az olvasóban keltett benyomás 2 pont A szöveg a szövegfajtának és a szerző és az olvasó közötti kapcsolatnak megfelelő hangnemben íródott, az olvasóban a szerző szándékának megfelelő benyomást kelt. 3. 0 pont A vizsgázó nem valósította meg a kommunikációs célokat, mert: - félreértette a feladatot, - az irányító szempontok közül egyet sem dolgozott ki megfelelően, illetve csak egyet vagy kettőt részben. 1 pont A szöveg hangneme következetlenséget mutat, az olvasóban nem mindig a szerző szándékának megfelelő benyomást kelt. 0 pont A szöveg hangneme nem megfelelő, az olvasóban nem a szerző szándékának megfelelő

benyomást kelt. Szövegalkotás 3 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése logikus. A gondolati tagolás megfelelő: van bevezetés és befejezés, bekezdéseket alkalmaz. A vizsgázó megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit, koherens szöveget hoz létre. írásbeli vizsga 0911 2 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése a kisebb aránytalanságok ellenére logikus. A vizsgázó törekszik a gondolati tagolásra: van bevezetés vagy befejezés. A vizsgázó többnyire megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit. A mondatok többnyire szervesen kapcsolódnak egymáshoz. 1 pont A mondanivaló nem mindenütt logikus elrendezésű. A vizsgázó nem törekszik a gondolati tagolásra: hiányzik a bevezetés és a befejezés. A mondatok több helyen nem kapcsolódnak egymáshoz. 12 / 16 0 pont A mondanivaló nem logikus elrendezésű, a gondolatok esetlegesen

követik egymást. A szöveg tagolatlan és áttekinthetetlen, túlnyomórészt összefüggéstelen mondatokból áll. 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint 4. Szókincs, kifejezésmód 3 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő, az emelt szinten elvárható szókincs, igényes nyelvhasználat jellemzi. 5. 2 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő, viszonylag bő szókincs jellemzi. A vizsgázó törekszik az igényes nyelvhasználatra. A szóhasználat csak néhány helyen nem megfelelő, ez azonban nem nehezíti a megértést. 1 pont A szöveget kevésbé változatos szókincs és az emelt szinthez képest leegyszerűsített nyelvhasználat jellemzi. A vizsgázó nem törekszik igényes fordulatok alkalmazására. Sok a szóismétlés, több helyen nem megfelelő a szóhasználat, ami esetenként nehezíti a szöveg megértését is. 0 pont A szövegben felhasznált szókincs szegényes, a nyelvhasználat

igénytelen. A nem megfelelő szóhasználat több helyen nehezíti a megértést. Nyelvhelyesség, helyesírás 3 pont A vizsgázó változatos és az emelt szintnek megfelelő nyelvtani szerkezeteket használ, mondatszerkesztése igényes. A szöveg igényes, esetleg néhány kisebb, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba található benne. 6. Javítási-értékelési útmutató 2 pont A vizsgázó törekszik az emelt szintnek megfelelő nyelvtani szerkezetek használatára és az igényes mondatszerkesztésre. A szövegben több, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba vagy egykét, a szöveg megértését nehezítő hiba található. 1 pont A vizsgázó egyszerű nyelvtani szerkezeteket használ, és nem törekszik igényes mondatszerkesztésre. A szövegben több, a szöveg megértését nem befolyásoló, vagy néhány, a szöveg megértését nehezítő hiba található. 0

pont A szöveget nem a szintnek megfelelő, túlságosan egyszerű nyelvtani szerkezetek és igénytelen mondatszerkesztés jellemzi. A szövegben sok, a szöveg megértését nem befolyásoló és/vagy több, a szöveg megértését nehezítő hiba található. Íráskép 1 pont Olvasható kézírás, áttekinthető törlések és javítások. 0 pont Olvashatatlan kézírás. B feladat I. Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról Értékelési szempontok A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése Szövegalkotás Szókincs, kifejezésmód Nyelvhelyesség, helyesírás Íráskép Összesen Maximális pontszám 3 5 3 3 1 15 Amennyiben a dolgozat ”A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése” értékelési kategória alapján 0 pont, akkor a többi szempont alapján nem értékelhető, az összpontszám 0 pont. írásbeli vizsga 0911 13 / 16 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató II. Az

értékelési szempontok kifejtése • A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó hogyan valósította meg a kommunikációs célt; hány irányító szempontra tért ki és milyen mélységben tárgyalta őket, mennyire sikerült a témát tágabb kontextusba helyeznie, és érvekkel alátámasztania véleményét; a szöveg a megadott hosszúságú-e. • Szövegalkotás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy logikus-e az irányító szempontok valamint az ezekhez kapcsolódó gondolatok és a vizsgázó véleményét alátámasztó érvek elrendezése; megfelelő-e a gondolati tagolás, azaz van-e bevezetés és befejezés, a vizsgázó használ-e bekezdéseket; hogyan alkalmazza a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit. • Szókincs, kifejezésmód Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által használt szókincs megfelel-e a témának, a szituációnak

és a közlési szándéknak; hogy a szóhasználat az emelt szintnek megfelelő igényességet és változatosságot mutat-e. • Nyelvhelyesség, helyesírás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg megfelel-e a mondattan, az alaktan és a helyesírás normáinak; hogy mondatszerkezetek és nyelvtani struktúrák tekintetében mennyire igényes a szöveg nyelvhasználata. • Íráskép Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy milyen a szöveg írásképe, mennyire olvasható; a törlések és javítások mennyiben zavarják a szöveg áttekinthetőségét. III. Értékelési skála 1. A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése 3 pont A vizsgázó megvalósította a kommunikációs célokat. Valamennyi irányító szempontot megfelelően dolgozta ki. írásbeli vizsga 0911 2 pont A vizsgázó többnyire megvalósította a kommunikációs célokat. Az irányító szempontok közül egyet vagy kettőt

megfelelően dolgozott ki, a harmadikat csak részben vagy egyáltalán nem, illetve egy irányító szempontot megfelelően, az összes többit csak részben. 1 pont A vizsgázó részben valósította meg a kommunikációs célokat. Az irányító szempontok közül egyet megfelelően dolgozott ki, ezen kívül még egyet részben, a harmadikat egyáltalán nem, illetve valamennyi irányító szempontot csak részben. 14 / 16 0 pont A vizsgázó nem valósította meg a kommunikációs célokat, mert: – félreértette a feladatot, – az irányító szempontok közül egyet sem dolgozott ki megfelelően, illetve csak néhányat részben. 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint 2. Szövegalkotás 5 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok, és az ezekhez kapcsolódó gondolatok és érvek elrendezése logikus. A vizsgázó megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit, koherens szöveget hoz létre. A szöveg formai tagolása

megfelelő, bekezdéseket használ. 3. 4–3 pont A szöveg felépítése az irányító szempontok és az ezekhez kapcsolódó gondolatok, érvek elrendezése többnyire logikus. Elkülönül a bevezetés és a befejezés. A vizsgázó többnyire megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit. A mondatok többnyire szervesen kapcsolódnak egymáshoz. Amennyiben a szöveg nem megfelelően tagolt, azaz nincsenek bekezdések, az alacsonyabb pontszámot kell adni. 2–1 pont A mondanivaló nem mindenütt logikus elrendezésű, sok a gondolati ismétlés. A mondatok több helyen nem kapcsolódnak egymáshoz. Amennyiben a szövegben a bevezetés és a befejezés sem (vagy alig) különül el, az alacsonyabb pontszámot kell adni. 0 pont A mondanivaló nem logikus elrendezésű, a gondolatok esetlegesen követik egymást. 1 pont A szöveget kevésbé változatos szókincs és a szinthez képest egyszerűbb nyelvhasználat jellemzi. A vizsgázó nem

törekszik a közlési szándéknak megfelelő nyelvhasználatra. Sok a szóismétlés, több helyen nem megfelelő a szóhasználat, ami esetenként nehezíti a megértést is. 0 pont A szövegben felhasznált szókincs szegényes, a nyelvhasználat nem felel meg a közlési szándéknak, és ez több helyen nehezíti a megértést. A szöveg tagolatlan és áttekinthetetlen, túlnyomórészt összefüggéstelen mondatokból áll. Szókincs, kifejezésmód 3 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő gazdag és változatos szókincs, valamint a közlési szándéknak megfelelő nyelvhasználat jellemzi. 4. Javítási-értékelési útmutató 2 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő, viszonylag bő szókincs jellemzi. A vizsgázó törekszik a közlési szándéknak megfelelő nyelvhasználatra. A szóhasználat csak néhány helyen nem, megfelelő, ez azonban nem nehezíti jelentősen a megértést. Nyelvhelyesség,

helyesírás 3 pont A szöveget igényes nyelvhasználat jellemzi, a vizsgázó változatos és igényes nyelvtani szerkezeteket használ, mondatszerkesztése is igényes. A szöveg igényes, esetleg néhány kisebb, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba található benne. írásbeli vizsga 0911 2 pont A vizsgázó törekszik igényes nyelvtani szerkezetek használatára és az igényes mondatszerkesztésre. A szövegben több, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba vagy egy-két, a szöveg megértését nehezítő hiba található. 1 pont A vizsgázó egyszerű nyelvtani szerkezeteket használ, és nem törekszik igényes mondatszerkesztésre. A szövegben sok, a szöveg megértését nem befolyásoló, vagy néhány, a szöveg megértését nehezítő hiba található. 15 / 16 0 pont A szöveget nem a szintnek megfelelő, túlságosan egyszerű nyelvtani szerkezetek és

igénytelen mondatszerkesztés jellemzi. A szövegben sok, a szöveg megértését nem befolyásoló és több, a szöveg megértését nehezítő hiba található. 2012. május 10 Angol nyelv emelt szint 5. Javítási-értékelési útmutató Íráskép 1 pont Olvasható kézírás, áttekinthető törlések és javítások. írásbeli vizsga 0911 0 pont Olvashatatlan kézírás. 16 / 16 2012. május 10