Nyelvtanulás | Német » Német nyelv emelt szintű írásbeli érettségi vizsga megoldással, 2012

Alapadatok

Év, oldalszám:2012, 61 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:97

Feltöltve:2013. június 15.

Méret:393 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 11 Azonosító jel: Német nyelv NÉMET NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 11 8:00 I. Olvasott szöveg értése Időtartam: 70 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 1112 I. Olvasott szöveg értése Német nyelv emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók Tisztelt Vizsgázó! • Az írásbeli vizsga során négy különböző feladatsort kell megoldania. A borítólapokon megadott idő leteltével a füzeteket összeszedik. • Az Olvasott szöveg értése, a Nyelvhelyesség és a Hallott szöveg értése feladatlapokhoz semmilyen segédeszköz nem használható. Az Íráskészség részhez bármilyen nyomtatott szótár használható. • Egy füzeten belül a feladatok megoldási sorrendje tetszőleges. • Az egyes feladatokra a feltüntetett pontszámnál több nem kapható. • A feladatok megoldásához használjon tollat, és

írjon olvashatóan! • Ha megoldását javítani akarja, akkor egyértelműen húzza át a nem érvényes változatot, és olvashatóan írja mellé vagy fölé a jót! Akkor is javíthatja a megoldását, ha a feladatban ikszelnie vagy aláhúznia kell, de egyértelműen jelölje az Ön szerint jó megoldást! • A szürke mezőre semmit se írjon, mert az a javító tanár számára van fenntartva! írásbeli vizsga, I. vizsgarész 1112 2 / 12 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: A feladatok a következő oldalon kezdődnek. írásbeli vizsga, I. vizsgarész 1112 3 / 12 2012. május 11 Német nyelv emelt szint 1. Azonosító jel: Das sind die gemischten Teile eines Textes (A-I). Rekonstruieren Sie den Originaltext Schreiben Sie die entsprechenden Buchstaben in die Rubrik. (0) ist ein Beispiel für Sie. Das Teleskop oder Fernrohr Meilenstein in der Geschichte der Astronomie A) Aber wenn die Entfernung zu groß oder ein Hindernis im

Weg ist, zum Beispiel ein Gebäude oder die Wolken am Himmel, kann auch das beste Fernrohr nicht helfen. B) An Hubbles Nachfolger, dem James Webb Space Teleskop, wird schon gearbeitet. C) Deshalb schicken die Weltraum-Forscher heute leistungsfähige Teleskope ins All. Die nehmen Bilder auf und übertragen sie zur Erde. Das Hubble-Teleskop zum Beispiel nahm 1990 seinen Dienst auf. Es umkreist in etwa 600 km Höhe die Erde, wo keine Wolken die Sicht trüben. D) Die Kinder hielten die beiden Linsen hintereinander und plötzlich schien der Kirchturm von Middelburg zum Greifen nah. Vater Hans baute die zwei Linsen in ein Rohr ein – und hatte damit das erste Fernrohr in der Hand. E) Die Technik von Galilei wurde im Lauf der Jahre immer weiter verbessert, die Fernrohre schafften immer bessere Vergrößerungen. F) Glaubt man einer Geschichte, dann hat er das seinen Kindern zu verdanken. Die sollen in der Werkstatt ihres Vaters mit Brillengläsern gespielt haben. Eines davon war

nach innen gewölbt, konkav, das andere nach außen gewölbt, konvex. G) Wer das Prinzip des Fernrohrs, auch Teleskop genannt, um das Jahr 1608 wirklich als Erster entdeckt hat, ist bis heute nicht ganz klar. H) Sicher ist aber, dass der Brillenmacher Hans Lipperhey aus Middelburg in Holland einer der Erfinder war. I) Von dieser Erfindung hörte der Astronom Galileo Galilei in Italien und baute sie 1609 nach, um damit in den Himmel zu schauen. Er konnte damit auch winzige Sterne sehen, die fürs bloße Auge nicht sichtbar sind. Quelle: www.kindernetzde/infonetz/teleskop írásbeli vizsga, I. vizsgarész 1112 4 / 12 2012. május 11 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint 0. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. G 8 Punkte írásbeli vizsga, I. vizsgarész 1112 5 / 12 2012. május 11 Német nyelv emelt szint 2. Azonosító jel: Sie lesen jetzt ein Interview mit einer Piercing-Expertin, die für ihre Studie PiercingTrägerinnen

zwischen 12 und 13 befragt hat. Lesen Sie zuerst die Antworten des Interviews (9-14) und suchen Sie dann die passende Frage (A–H). Achtung! Es gibt eine Frage zu viel. (0) ist ein Beispiel für Sie Die meisten Mädchen wollen sich verschönern 0. Erst mal gar nichts. Als Pädagogin halte ich es für zentral, Jugendlichen – ob gepierct oder nicht – vorurteilsfrei und auf gleicher Augenhöhe zu begegnen. Wichtig sind in erster Linie die Motive, die hinter Piercing stehen. 9. Hm. Der Großteil der Mädchen will sich nur verschönern und keinen Protest damit ausdrücken. Gern wird von Erwachsenen unterstellt, Piercings seien ein Zeichen für emotionale Unausgeglichenheit, aber das ist nicht wahr. Die meisten gepiercten Mädchen tragen ein bis drei Schmuckstücke, das ist heute also absolut normal. 10. Ursprünglich kommt das Piercing aus der Punk-Kultur und war als Protest gegen gesellschaftlichen Mainstream* gedacht. Das ist für die meisten heute nicht mehr von

Bedeutung. Auch die Abgrenzung gegenüber Lehrern und Eltern oder die Zugehörigkeit zu einer Szene sind großteils unwichtig. Piercing ist heute ein Massenphänomen und es ist eine Möglichkeit, sich als Jugendliche darzustellen. 11. Da geht es um Abgrenzung, gegenüber der eigenen Kindheit, aber auch gegenüber Erwachsenen. Die Jugend ist eine Zeit der Identitätssuche Daher ist sie zwangsläufig mit Selbstinszenierung verknüpft. Meine Untersuchung hat ergeben, dass Mädchen, die stark unter gesellschaftlichen Ansprüchen wie gutem Aussehen leiden, auch ihren Körper negativ erleben. 12. Fast alle Mädchen leiden unter dem gesellschaftlichen Druck, Schönheitsidealen zu entsprechen. Ein paradoxer Anspruch: Schließlich bleiben Ideale immer unerreichbar Interessanterweise leiden die gepiercten Mädchen, die ich befragt habe, kaum unter diesen Ansprüchen. Sie haben mehrheitlich ein eindeutig positives Körpererleben 13. Hier habe ich Frauen- und

Geschlechterforscherin Karin Flaake zitiert, die das treffend auf den Punkt bringt. Mein Forschungsprojekt zeigt, dass den Mädchen angemessene Unterstützungen fehlen, um Selbstvertrauen aufzubauen. In der Schule wird ihnen wenig geholfen, sich in ihrem Körper zurechtzufinden. Die Sexualerziehung geht an den Bedürfnissen der Jugendlichen vorbei. Im Sportunterricht ist die Leistung oft wichtiger als Lust und Freude an der Bewegung. Piercing kann eine kreative Form einer positiven Körperaneignung sein. írásbeli vizsga, I. vizsgarész 1112 6 / 12 2012. május 11 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint 14. Lässt sich darüber nicht reden, kann es passieren, dass sich die Mädchen heimlich piercen. Fast ein Drittel der Piercings entsteht nicht in einem professionellen Studio. *der Mainstream = der Massengeschmack Quelle: www. spiegelonline/schulspiegel FRAGEN A) Erwachsene behaupten gern, Piercing zeige seelische Labilität. Können Sie das Vorurteil bestätigen?

B) Und was, wenn Mutti absolut dagegen ist? C) Verurteilen die Erwachsenen die gepiercten Jugendlichen? D) Warum haben Mädchen Schwierigkeiten mit ihrem Körper? E) Warum ist die Selbstdarstellung so wichtig? F) Warum schreiben Sie von einer „Kultur der Unzufriedenheit“? G) Wenn Ihnen ein Mädchen begegnet, das etliche Ringe in Nase, Lippe und Augenbrauen trägt – was geht Ihnen dann durch den Kopf? H) Wie hat sich die Rolle des Piercings mit der Zeit verändert? 0. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 9. 10. 11. 12. 13. 14. G 6 Punkte írásbeli vizsga, I. vizsgarész 1112 7 / 12 2012. május 11 Német nyelv emelt szint 3. Azonosító jel: Lesen Sie den folgenden Artikel. Entscheiden Sie, welche Aussage richtig (R) und welche falsch (F) ist. Kreuzen Sie in der Tabelle an (0) ist ein Beispiel für Sie Sensor macht gesündere Lebensführung sichtbar Vanessa Neurath ist eigentlich ganz zufrieden. Auf der Skala von eins (schlecht) bis zehn (sehr gut) hat sie eine

Sechs erreicht. „Mein Wert ist ganz gut, weil ich nicht rauche und wenig trinke“, erzählt die 19-Jährige am Dienstag in Kassel. Zusammen mit anderen Zwölftklässlern der Elisabeth-Knipping-Schule in Kassel wird sie ein Jahr lang regelmäßig durchleuchtet, ob sie ihre Lebensgewohnheiten ändert und gesünder lebt, wenn zum Beispiel nach einem Wochenende mit Alkohol und Nikotin die Untersuchungswerte schlechter werden. Dank der Forschung am Berliner Universitätsklinikum Charité und eines optischen Sensors gibt es nun schnelle Ergebnisse, und dadurch lassen sich große Untersuchungen ersetzen. Als Messgrundlage dienen sogenannte Anti-Oxidanzien im Schweiß. Wenn sie durch negative Einflüsse auf die Haut wie Rauchen, Alkohol und schlechtes Essen, aber auch zu wenig Schlaf, Stress und UV-Strahlung bekämpft werden, sinkt ihr Wert. Mit einem Sensor, der am Handballen berührungslos die Anti-Oxidanzien misst, kann bereits zwei Tage später herausgefunden werden, wie sich die Haut

zum Beispiel nach einem Trinkgelage* verschlechtert hat. Das System messe allerdings nur den Gesamtzustand der Haut und könne nicht zwischen einzelnen negativen Faktoren unterscheiden, betont Professor Jürgen Lademann von der Charité. „Die Studie ist ein guter Anlass, sich noch besser zu ernähren und mehr Sport zu treiben“, erzählt Schülerin Vanessa Neurath zum Start der Untersuchung. Die regelmäßigen Messungen seien motivierend, wie auch vor allem der Vergleich mit Freunden. „Die Schüler werden sehen, dass sich ihr Lebensstil eindeutig in den Werten widerspiegelt. Es ist eine Kommunikation mit dem Körper, die Spaß macht“, betont Lademann. „Wir hoffen, dass die Schüler durch so einen «Spiegel», der ihnen vorgehalten wird, ihr Handeln überdenken.“ Das System sei in vielfältigen Einsatzgebieten denkbar, berichtet Wolfgang Köcher, Technischer Geschäftsführer der Opsolution GmbH, die den Sensor entwickelt hat. Es könne damit zum Beispiel auch die

Ausdauerleistungsfähigkeit abgelesen werden, für die sonst eine umfangreiche Untersuchung beim Arzt nötig ist. Zudem könne der Sensor bei älteren Menschen den Wasserhaushalt des Körpers kontrollieren. * Trinkgelage = geselliges Beisammensein, bei dem viel Alkohol getrunken wird Quelle: www.berlinonlinede/berliner-zeitung/wissenschaft írásbeli vizsga, I. vizsgarész 1112 8 / 12 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: R 0. Ein neuer Sensor kann unseren Lebensstil bewerten. F X 15. Die Schülerin Vanessa N achtet auf ihre Gesundheit, deshalb sind ihre Werte zufriedenstellend. 15. 16. Das neue System kann an die Stelle bestimmter Untersuchungen treten. 16. 17. Der Sensor misst zum Beispiel den Alkohol- und Nikotinspiegel im Körper. 17. 18. Bei ungesunden Angewohnheiten bekommt man niedrigere Messwerte. 18. 19. Der Sensor gibt ausführliche Informationen über den Körperzustand. 19. 20. Die Forscher hoffen, dass die Ergebnisse den

Lebensstil der Jugendlichen positiv beeinflussen werden. 20. 21. Am Wert kann man erkennen, wie viel Flüssigkeit man zu sich nehmen soll. 21. 7 Punkte írásbeli vizsga, I. vizsgarész 1112 9 / 12 2012. május 11 Német nyelv emelt szint 4. Azonosító jel: Ergänzen Sie den Text mit den fehlenden Sätzen (A–H). Schreiben Sie die entsprechenden Buchstaben in die Rubrik. Achtung! Es gibt einen Buchstaben zu viel. (0) ist ein Bespiel für Sie Tauchen: Unterwasserwelt mit Abstand betrachten Die Unterwasserwelt übt auf viele Menschen eine besondere Faszination aus. Was seinen Grund auch darin hat, dass sie sich so sehr von unserem eigenen Lebensraum unterscheidet. Und deshalb sind alle, die sich tauchend und schnorchelnd in Meere oder Seen begeben, dort nur Gäste. „ (0) Wer Natursport betreibt, sollte darauf achten, dass er der Natur nicht schadet“, sagt Ralf Schill, Biologe und Leiter des Fachbereichs Umwelt und Wissenschaft beim Verband Deutscher

Sporttaucher. (22) „Wer bei starker Strömung oder starkem Wellengang an einem Riff taucht, immer wieder gegen die Korallen gedrückt wird und sich vielleicht sogar an ihnen festhalten muss, sollte den Tauchgang abbrechen“, nennt Schill ein Beispiel. Vor allem Korallenriffe mit ihren leuchten Farben und unzähligen Meerestieren üben einen großen Reiz aus. Doch die Lebensgemeinschaft ist empfindlich, viele Korallen sind äußerst fragil. (23) Deshalb sollte man ihnen nicht zu nahe kommen, nicht auf sie treten und sie nicht berühren. Ausreichender Abstand zur faszinierenden Unterwasserwelt sei generell ratsam, mahnt Schill. Am besten hält man die Arme und Hände immer am Körper: „ (24)“ Und das sei, gibt der Experte zu bedenken, schließlich auch im eigenen Interesse. Denn so manches Getier unter Wasser ist giftig. Wichtig sei auch, sich möglichst ruhig zu verhalten und allen Tieren immer eine Möglichkeit für die Flucht oder den Rückzug zu geben. Vor

allem Anfänger dürfen ihre Fähigkeiten beim Tauchen nicht überschätzen. Denn auch ein unbedachter Flossenschlag kann im Korallenriff Schaden anrichten. Schill rät dazu, sein Wissen immer wieder aufzufrischen. Wer nicht regelmäßig taucht, sollte im Urlaub einen Einführungstauchgang machen, bevor es richtig losgeht. Vorbereiten kann man sich auch schon zu Hause: Der Verband Deutscher Sporttaucher bietet deutschlandweit regelmäßig Seminare an, die auch von Nichtmitgliedern besucht werden können. (25) Informationen über die Seminarangebote gibt es unter vdstde Auch in und an Seen können Taucher Schaden einrichten – zum Beispiel, wenn sie sich den Weg zum Wasser durch einen Schilfgürtel bahnen oder in der Flachwasserzone viel Sediment* aufwirbeln. Biologe Schill erklärt die Hintergründe: „ (26)“ Und im Schilf leben viele Vögel, die – besonders in der Brutsaison – empfindlich auf Störungen reagieren. Besser sei es, nur dort ins Wasser zu gehen, wo es

einen gekennzeichneten Taucheinstieg gibt. (27) Dort gibt es auch viele weitere Tipps und Hinweise – zum Beispiel über Flora und Fauna, aber auch über Verordnungen und eventuelle Tauchverbote zu bestimmten Zeiten. „Das besondere an diesem Portal ist außerdem, dass alle Taucher an einem Monitoring des Zustandes der Seen teilnehmen können“, ergänzt Schill. Dafür ist es nach einer Registrierung möglich, seine eigenen Beobachtungen einzutragen und so den Naturschutz zu unterstützen. * das Sediment = Substanzen, die vom Wasser bewegt und irgendwo zurückgelassen werden ≈ Ablagerung Quelle:www.mittelbayerischede/reise-freizeit írásbeli vizsga, I. vizsgarész 1112 10 / 12 2012. május 11 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint A) Dann ist man nicht nur gut balanciert, sondern kommt auch nicht in Versuchung, irgendetwas anzufassen. B) Diese Partikel aus Sand oder Schlamm legen sich auf dort wachsende Unterwasserpflanzen, die dadurch absterben können. C) Ein

Kurs widmet sich beispielsweise der „Urlaubsvorbereitung Mittelmeer“ und informiert darüber, was es dort unter der Wasseroberfläche zu sehen gibt. D) Informationen zu diesen Einstiegen sind im Internet auf tauchseen-portal.de zu finden E) Tauchen ist ein sehr beliebtes Hobby, denn die Unterwasserwelt zieht viele Leute an. F) Wenn sie abbrechen, wachsen sie nur sehr langsam nach. G) Unter Wasser gilt dabei dieselbe Regel wie an Land: H) Wichtig sind Umsicht und Verantwortungsbewusstsein, damit weder Tiere noch Pflanzen beeinträchtigt werden. 0. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 22. 23. 24. 25. 26. 27. G 6 Punkte írásbeli vizsga, I. vizsgarész 1112 11 / 12 2012. május 11 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint maximális elért pontszám pontszám 1. Teleskop 8 2. Piercing 6 I. Olvasott szöveg értése 3. Sensor 7 4. Tauchen 6 FELADATPONT ÖSSZESEN 27 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 30 javító tanár Dátum:

pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése javító tanár Dátum. jegyző Dátum. Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a II írásbeli vizsgarész megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga az I vizsgarész teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a II vizsgarésszel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, I. vizsgarész 1112 12 / 12 2012. május 11 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 11 Azonosító jel: Német nyelv NÉMET NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 11 8:00 II. Nyelvhelyesség Időtartam: 50 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 1112 II. Nyelvhelyesség Német nyelv emelt szint Azonosító jel: A feladatok a következő oldalon kezdődnek. írásbeli vizsga, II. vizsgarész 1112

2/8 2012. május 11 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint 1. Was passt in den Text? Schreiben Sie die angegebenen Wörter in der richtigen Form in den Text. (0) ist ein Beispiel für Sie der / die / das / ein / eine Knöpfungsordnung Warum sind bei Männern die (0) Knöpfe rechts? Gute Frage. Geschlechterspezifische Knöpfungsordnung: Frauenknöpfe links, Männerknöpfe rechts Hm, noch vor 20-30 Jahren war (1) Kleidungsstück noch eindeutig 1. als männlich einzuordnen, einfach nur anhand (2) Knöpfung. Und 2. (3) junge Dame hätte damals nie einen Mantel angezogen, der die 3. Knöpfe auf der falschen Seite gehabt hat. Heute gibt’s Kleidung, die Männer wie Frauen anziehen können. Und diese Sache mit den Knöpfen wird nicht mehr ganz so eng gesehen. Aber es wurde natürlich von Sozialgeschichtlern geforscht und es kam heraus, die Regelung mit den Knöpfen links oder rechts hat sich im 19. Jahrhundert eingebürgert (4) 4. Grund: Männer sind in (5) Regel

Rechtshändler und ziehen sich 5. selbst an, deshalb sind die Knöpfe auf der rechten Seite ziemlich praktisch. Frauen hingegen trugen bis zum 19. Jahrhundert überwiegend Kleider, (6) hinten geschlossen wurden, erst dann kam Kleidung in Mode, 6. die vorne mit Knöpfen geschlossen wurde, getragen meist von großbürgerlichen Damen, (7) beim Anziehen von ihrer Zofe∗ geholfen wurde. 7. Und damit die Zofe (8) Knopf mit der rechten Hand halten 8. konnte,wurden die Knöpfe eben links angebracht. Und seitdem ist jede Frau, die sich selbst anziehen muss, zu temporärer Linkshändigkeit verurteilt. ∗ 8 Punkte die Zofe = das Dienstmädchen Quelle: download.br-onlinede írásbeli vizsga, II. vizsgarész 1112 3/8 2012. május 11 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint 2. Was passt in den Text? Schreiben Sie das richtige Wort in den Text. Achtung! Es gibt Wörter, die mehrmals vorkommen. (0) ist ein Beispiel für Sie für, in, mit, um, von, vor, zu Lotto-Glück in

Kanada Noch vor (0) einer Woche kämpften Kirby und Marie Fontaine (9) 9. Armut und Krankheit. Das Ehepaar lebt (10) seinen zwei Kindern in 10. einem Wohnwagen in der kanadischen Provinz Manitoba. Der 40-jährige Kirby erlitt (11) einem Jahr einen Schlaganfall und ist seither 11. berufsunfähig, er kann seinen linken Arm nicht benutzen und braucht eine Gehhilfe. Nun wird (12) die Familie einiges leichter – denn sie ist 12. (13) rund 32 Millionen Euro reicher. 13. Das Paar, das (14) einem Indianerstamm gehört, hat den höchsten 14. Lotto-Jackpot (15) der Geschichte Kanadas geknackt und 50 Millionen 15. Dollar gewonnen. Am Dienstag traten die Fontaines ihren Gewinn an, wie „The Canadian Press“ berichtete. Die Investition (16) die Lotterie war für die Fontaines alles andere als 16. selbstverständlich: Kirby Fontaine hatte von den letzten zehn Dollar, die er noch hatte, ein Los gekauft, wie er der Zeitung sagte, nicht wissend, dass seine Frau auch schon

getippt hatte. Das Los von Marie trug die Glückszahlen Mit dem Gewinn wollen die Fontaines nun eine Kur (17) den Familien- 17. vater, Kirby bezahlen. Außerdem will die Familie, die bisher noch nie weit (18) zu Hause weg war, auf Weltreise gehen und sich ein schönes 18. Haus bauen. 10 Punkte Quelle: www.spiegelde/panorama írásbeli vizsga, II. vizsgarész 1112 4/8 2012. május 11 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint 3. In diesem Text gibt es in neun Zeilen je ein Wort, das nicht in den Satz passt. Schreiben Sie dieses Wort in die Spalte rechts vom Text. In sechs Zeilen gibt es aber kein falsches Wort. Sie müssen diese Zeilen mit einem Haken (3) in der rechten Spalte markieren. (01) und (02) sind Beispiele für Sie Spaß und mehr gibt’s nur bei der Jugendfeuerwehr (JFW) Du hast Lust auf Spiel & Spaß, interessante Technik und echte Feuer- 9 (01) wehrautos? Willst du vielleicht später mal zu Feuerwehrfrau /-mann zu (02) werden? Dann komm zu uns.

Wenn du zwischen 10 und bis 17 Jahre . (19) alt bist, dann bist du bei der Jugendfeuerwehr genau richtig! . (20) Hier kannst du viele spannende Entdeckungen machen, genauso lernst . (21) du von einem Anfang an alles über die Jugendfeuerwehr, Arbeit und . (22) Technik. Du kannst an Wettkämpfen teilnehmen und schöne Preise zu . (23) gewinnen. Die JFW fährt in viele Ferienlager, dort wird gezeltet und es . (24) werden tolle Spiele gespielt. Abends wird man gegrillt und am Lager- . (25) feuer werden spannende Geschichten erzählt. Natürlich geht die JFW . (26) auch kegeln, schwimmen, sondern wandern und besucht auch mal . (27) einen Freizeitpark. Im FW-Technikdienst werden es alle Fahrzeuge . (28) ausführlich erklärt und man kann sich auch mal mit dem Leiterwagen . (29) über den Feuerwehrhof fahren. Wenn du Lust auf die Jugendfeuerwehr . (30) bekommen hast, dann komm du doch einfach vorbei! Wann? Jeden . (31) Mittwoch von 17:45 bis ca. 20:00 Uhr lang, auf

der Feuerwehrwache . (32) am Erlenring 11, gleich hinter der Mensa. Also, bis dann!!! . (33) 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. 33 –1 15 Punkte Quelle: www.op-marburgde írásbeli vizsga, II. vizsgarész 1112 5/8 2012. május 11 Német nyelv emelt szint 4. Azonosító jel: Im folgenden Text fehlen einige Wörter. Diese fehlenden Wörter finden Sie links in einer anderen Form. Schreiben Sie das Wort in der richtigen Form in den Text Schreiben Sie in jede Lücke nur ein Wort. Achtung! Die Wörter verändern ihre Wortart. (0) ist ein Beispiel für Sie Mensch lernt tatsächlich im Schlaf 0. Erwerb Es hilft tatsächlich beim Lernen, das erworbene (0) Wissen eine Nacht zu überschlafen. In einer Studie mit 191 34. freiwillig . (34) zeigte ein Team der Universität 34. Lübeck um den Schlafforscher Jan Born, dass das 35. Mensch . (35) Gehirn im Schlaf vor allem 35. 36. speicherbar solches Wissen im Gedächtnis (36), 36. das

für die Zukunft wichtig ist. Dabei werde speichernswertes Wissen tagsüber an der Stirnseite des Gehirns 37. Markierung (37) und in der Tiefschlafphase 37. im Hippocampus in der Mitte des Großhirns abgespeichert, 38. studieren heißt es in einer veröffentlichten (38). 38. Die Teilnehmer mussten 40 Wortpaare auswendig lernen und sich in einem zweiten Experiment die Position von 39. tierisch Bildern mit (39) und Gegenständen 39. einprägen. Danach durfte ein Teil der Gruppe schlafen, der andere nicht. Zusätzlich wiesen die Forscher die 40. halb (40) der beiden Gruppen darauf hin, 40. dass ihr neu erworbenes Wissen in zehn Stunden írásbeli vizsga, II. vizsgarész 1112 6/8 2012. május 11 Német nyelv emelt szint 41. Abfrage Azonosító jel: (41) werden würde. Tatsächlich 41. wurden aber alle Teilnehmer nach zehn Stunden getestet. Dabei schnitten die Kandidaten, die geschlafen hatten, erwartungsgemäß besser ab, als die wach gebliebenen. Doch nur

diejenigen, die geschlafen hatten und von dem 42. bevorstehen (42) Test wussten, zeigten 42. eine besonders gute Gedächtnisleistung. 43. Schluss „Daraus (43) wir, dass das 43. Gehirn für die Selektion zwischen wichtigem und unwichtigem Wissen einen Marker braucht. Das kann die bewusste Konzentration auf das neu erworbene Wissen 44. Emotion sein, aber auch eine . (44) Stimulation, 44. etwa besonderes Interesse am Thema“, sagte Born. „Es kann deshalb sinnvoll sein, zum Beispiel Vokabeln vor dem Schlafengehen zu lernen und sich dabei bewusst zu 45. Behälter machen, dass es wichtig ist, sie zu (45).“ 45. In einem nächsten Schritt soll Born zufolge geklärt werden, welche Hirnstrukturen für diesen Effekt verantwortlich sind. 12 Punkte Quelle: www.hazde/Nachrichten/Wissen írásbeli vizsga, II. vizsgarész 1112 7/8 2012. május 11 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint maximális elért pontszám pontszám 1. Knöpfung 8 2. Lotto-Glück 10 II.

Nyelvhelyesség 3. Feuerwehr 15 4. Im Schlaf lernen 12 FELADATPONT ÖSSZESEN 45 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 30 javító tanár Dátum: . pontszáma programba beírt egész számra egész kerekítve pontszám I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség javító tanár jegyző Dátum: Dátum: Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a III írásbeli vizsgarész megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a II vizsgarész teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a III vizsgarésszel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, II. vizsgarész 1112 8/8 2012. május 11 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 11 Azonosító jel: Német nyelv NÉMET NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 11 8:00 III. Hallott szöveg értése Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI

ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 1112 III. Hallott szöveg értése Német nyelv emelt szint Azonosító jel: Guten Tag! Jetzt beginnt die Prüfung zum Hörverstehen. Die Prüfung besteht aus zwei Aufgaben. Sie werden zwei Hörtexte hören Die Aufgaben dazu sind in diesem Heft. • • • • • • Jede Aufgabe beginnt und endet mit Musik. Dann hören Sie die Aufgabenstellung Später haben Sie 90 Sekunden Zeit, die Aufgabe zu lesen. Danach hören Sie den Text das erste Mal. Dann haben Sie 90 Sekunden Pause. Sie hören dann den Text das zweite Mal. Zuletzt haben Sie noch einmal Zeit, Ihre Lösung zu kontrollieren. Die Prüfung dauert 30 Minuten. Viel Glück! írásbeli vizsga, III. vizsgarész 1112 2/8 2012. május 11 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint 1. Sie hören ein Interview über den Schulchor Juventus Vocalis aus Rheinland-Pfalz. Lesen Sie zuerst die Aufgabe. Sie hören dann den Text zweimal Entscheiden Sie, worüber im

Interview gesprochen wird und markieren Sie diese Aussage mit X. Wenn über etwas nicht gesprochen wird, lassen Sie das Kästchen leer. Sie dürfen insgesamt 9-mal ankreuzen. (0) ist ein Beispiel für Sie Kinder- und Jugendchor Juventus Vocalis In dem Interview wird darüber gesprochen, 0. X auf welchen Auftritt sich der Chor vorbereitet. wie viele Auftritte der Chor schon hinter sich hat. wessen Werke vom Chor vorgetragen werden. woher die Chorleiterin stammt. welche Musikhochschule die Chorleiterin besucht hat. auf welchen Kunstarten die Chorleiterin die Arbeit mit dem Chor aufbaut. wie die Kinder in den Chor aufgenommen werden. wie die Chorleiterin mit den Kindern umgeht. wie die Kinder über die Arbeit im Chor denken. warum die Kinder die Arbeit manchmal anstrengend finden. wie der Chor unterstützt wird. welche Eltern dem Chor helfen. welche Wirkung der Chor auf die Zuschauer ausübt. welche Aufgabe der Tanzpädagoge hat. wie man mit den Kindern arbeiten soll. warum die Arbeit

mit den Kindern einfach ist. was die Chorleiterin mit ihrem Mitarbeiter den Kindern beibringen will. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. „–1“ 9 Punkte Quelle: www.dradiode írásbeli vizsga, III. vizsgarész 1112 3/8 2012. május 11 Német nyelv emelt szint 2. Azonosító jel: Sie hören eine Sendung über Sprachreisen. Lesen Sie zuerst die Aufgabe Sie hören dann den Text zweimal. Ergänzen Sie die Sätze beim Hören Schreiben Sie in jede Lücke nur eine Information. (0) ist ein Beispiel für Sie Sprachreisen für die Generation 50plus Renate Schäfer lernt an der Volkshochschule in Köln (0) Spanisch. Renate Schäfer macht das Spanischlernen nicht nur Spaß, sondern sie hat auch Ziele damit: Sie will (10) und 10. (11). 11. In Sprachkursen für Lernende über 50 Jahre kann man im Kreise von . (12) lernen 12. Lucy Bart fühlte sich in einem Sprachkurs in Kanada unwohl, weil sie . (13) als die anderen Lernenden war 13. Die 50plus-Angebote enthalten auch ein

. (14) 14. Damit der Sprachurlaub einer . (15) ähnlich 15. ist, organisiert man in Spanien z.B Marktbesuche Beim Sprachurlaub kann man Land und Leute am besten kennen lernen, wenn man eine . (16) hat 16. Eine Direktbuchung kann den Vorteil haben, dass die Sprachreise . (17) ist 17. Die deutschen Sprachreiseveranstalter bieten außer Versicherungen auch (18) an. írásbeli vizsga, III. vizsgarész 1112 4/8 18. 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: Die Richtlinien des deutschen Fachverbandes bestimmen nicht nur die Ausstattung bzw. die Räumlichkeiten der Schulen, sondern auch . (19) und 19. . (20) 20. Lucy Bart trifft sich im Sommer mit ihrer (21) 21. Gastgeberin wieder. 50plus-Angebote kosten durchschnittlich . (22) 22. als andere Sprachreisen. 13 Punkte Quelle: www.gffstream-wdr5 service bildung írásbeli vizsga, III. vizsgarész 1112 5/8 2012. május 11 Német nyelv emelt szint írásbeli vizsga, III. vizsgarész 1112

Azonosító jel: 6/8 2012. május 11 Német nyelv emelt szint írásbeli vizsga, III. vizsgarész 1112 Azonosító jel: 7/8 2012. május 11 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint maximális elért pontszám pontszám 1. Kinderchor 9 III. Hallott szöveg értése 2. Sprachreisen 13 FELADATPONT ÖSSZESEN 22 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 30 javító tanár Dátum: pontszáma programba beírt egész egész számra kerekítve pontszám I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése javító tanár Dátum: . jegyző Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a IV írásbeli vizsgarész megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a III vizsgarész teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a IV vizsgarésszel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, III.

vizsgarész 1112 8/8 2012. május 11 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 11 Azonosító jel: Német nyelv NÉMET NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 11 8:00 IV. Íráskészség Időtartam: 90 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 1112 IV. Íráskészség Német nyelv emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók Tisztelt Vizsgázó! • Ehhez a feladatlaphoz bármilyen egynyelvű vagy kétnyelvű nyomtatott szótár használható. • A két feladat megoldási sorrendje tetszőleges. • A 2. feladatnál két lehetőség közül választhat Olvassa végig mindkét feladatot, majd döntse el, hogy melyiket dolgozza ki! A megfelelő helyre írja be a választott téma számát! Ha mindkét téma kidolgozásába belekezd, és a javító tanár számára nem derül ki egyértelműen, hogy melyiket választotta, akkor az első témát fogja kijavítani és értékelni. •

Amennyiben szükséges, használhat pecséttel ellátott piszkozatpapírt. • A feladatok megoldásához használjon tollat, és írjon olvashatóan! • Ha a szövegét javítani akarja, akkor egyértelműen húzza át a nem érvényes részt, és olvashatóan írja utána vagy fölé a jót! • A margón kívülre, valamint a szürke mezőre semmit se írjon, mert az a javító tanár számára van fenntartva! írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 1112 2 / 12 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: 1. Besuch in dem Dino-Park Sie möchten mit Ihrer Deutschgruppe in der Steiermark einen Ausflug machen und haben in der Zeitung das folgende Programmangebot gefunden: HERZLICH WILLKOMMEN IM STYRASSIC PARK Urlaub für Jung und Alt, der perfekte Ausflug für Familien und Schulklassen. Der Dinopark liegt in einem herrlichen Wald, der eine tolle Atmosphäre hat und über ein Kino verfügt, wo man sogar 3D-Filme anschauen kann. Wir organisieren Projekttage

für Schulen und haben interessante Programme (z.B interaktive Ausstellungen mit Führung) Wir freuen uns auf Ihren Besuch. Kontakt und weitere Informationen: Styrassic Park, Dinoplatz 1, 8344 Bad Gleichenberg/Steiermark Quelle: Prospekt, 2010 Da Sie das Angebot sehr interessant finden, möchten Sie den Dinopark besuchen. Schreiben Sie einen Brief und gehen Sie dabei auf die folgenden Punkte ein: 1. Grund des Schreibens 2. Vorstellung der Reisegruppe (Anzahl, Alter, Reisetermin) 3. Frage nach Öffnungszeiten, Eintrittspreisen, Ermäßigungen 4. Frage nach Einzelheiten der Projekttage 5. Bestellung eines konkreten Programms für die Deutschgruppe mit Begründung Die Reihenfolge der Leitpunkte können Sie selbst bestimmen. Verwenden Sie für Ihren Brief 120-150 Wörter. Vergessen Sie nicht Datum, Anrede, Gruß und Unterschrift írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 1112 3 / 12 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 1112 4 / 12 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 1112 5 / 12 Tartalom 5 pont Formai jegyek és hangnem 2 pont Szövegalkotás 3 pont Szókincs, kifejezésmód 5 pont Nyelvtan, helyesírás 5 pont Összesen 20 pont Felezett vizsgapont 10 pont 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: 2. Wählen Sie eines der folgenden Themen zur Ausarbeitung aus Thema 1 Leserbrief: Wettbewerb für Dörfer Sie haben im Internet einen Artikel über einen Wettbewerb gelesen und die Meinungen – die Sie hier nochmals lesen können – sehr interessant gefunden. Jetzt anmelden für den 24. Wettbewerb „Unser Dorf soll schöner werden“ Amtierender Landrat Anton Westner ruft die Dorfgemeinschaften des Landkreises Pfaffenhofen a.d Ilm zur Teilnahme am 24 Wettbewerb „Unser Dorf hat Zukunft – Unser Dorf soll schöner

werden“ auf. [] Amtierender Landrat Anton Westner: „Die vergangenen Wettbewerbe haben gezeigt, dass sich die Bürgerinnen und Bürger der Teilnehmerorte vorbildlich für die Verschönerung ihrer Dörfer eingesetzt haben, um diese noch freundlicher und liebenswerter zu gestalten.“ [] Kreisfachberater Josef Stadler: „Der Dorfwettbewerb trägt dazu bei, die Lebensverhältnisse im ländlichen Raum zu verbessern und die soziale, kulturelle, gestalterische und wirtschaftliche Entwicklung in unseren Dörfern zu unterstützen.“ Quelle: www.dradiode Die Leser wurden nach ihrer Meinung gefragt. Schreiben Sie einen Leserbrief an die Redaktion, in dem Sie auf die folgenden Punkte eingehen: 1. Was halten Sie von der Idee des Wettbewerbs und von den Aussagen des Landrats und des Kreisfachberaters? 2. Wie könnte man die Dorfbewohner bzw die Jugendlichen motivieren, bei so einem Wettbewerb mitzumachen? 3. Welche Tätigkeiten können Sie sich dabei vorstellen bzw vorschlagen? 4. Würden Sie

so einen Wettbewerb in Ihrem Wohnort begrüßen? Warum (nicht)? Formulieren Sie zu jedem Punkt mindestens zwei Gedanken. Die Reihenfolge der Leitpunkte können Sie selbst bestimmen. Verwenden Sie für Ihren Text 200-250 Wörter Markieren Sie, ob Sie Thema 1 oder Thema 2 gewählt haben. írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 1112 6 / 12 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: Thema 2 Leserbrief: Ehrenamt Sie lesen in der Schülerzeitung einen Artikel über ehrenamtliche Aktivitäten. Schreiben Sie in einem Leserbrief Ihre Meinung zum Thema. Ehrenamt? Och nööö. Die einen spielen Basketball, die anderen jobben - nur sich freiwillig sozial engagieren will kaum ein Jugendlicher mehr: zu „uncool“. Essen ausgeben an Obdachlose, Streit schlichten an Schulen, örtliche Kulturveranstaltungen betreuen, Hausaufgabenhilfe für Lernschwache – alle finden das wichtig. Aber keiner wills machen Viele Jugendliche beschränken sich auf ökonomisch messbare Aktivitäten.

„Wir leben in einer Ellenbogengesellschaft. Von Nächstenliebe sei da keine Spur: Jeder ist sich der Nächste, die Gemeinschaft spielt eine untergeordnete Rolle.“ Die Aktivisten sind sich sicher, dass man noch einiges tun muss, um das Ehrenamt für junge Menschen wieder attraktiver zu machen. Sie sind bereit, neue Wege zu gehen. www.spiegelde/schulspiegel Schreiben Sie einen Leserbrief an die Redaktion und gehen Sie dabei auf die folgenden Punkte ein. 1. Mit welcher der obigen Meinungen sind Sie einverstanden? Warum? 2. Welche Gründe kann die eventuelle Passivität der heutigen Jugend haben? 3. Auf welchem Gebiet würden Sie sich gerne engagieren? Warum? 4. Wie könnte man die Jugendlichen für ehrenamtliches Engagement begeistern? Die Reihenfolge der Leitpunkte können Sie selbst bestimmen. Formulieren Sie zu jedem Punkt zwei Gedanken. Verwenden Sie für Ihren Brief 200-250 Wörter Markieren Sie, ob Sie Thema 1 oder Thema 2 gewählt haben. írásbeli vizsga, IV. vizsgarész

1112 7 / 12 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: Itt jelölje, hogy melyik témát választotta! 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 1112 8 / 12 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 1112 9 / 12 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Tartalom 5 pont Szövegalkotás 5 pont Szókincs, kifejezésmód 5 pont Nyelvtan, helyesírás 5 pont Összesen írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 1112 10 / 12 20 pont 2012. május 11 Német nyelv emelt szint írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 1112 Azonosító jel: 11 / 12 2012. május 11 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint maximális elért pontszám pontszám 1. feladat (felezett vizsgapont) 10 IV. Íráskészség 2. feladat 20 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 30

javító tanár Dátum: pontszáma programba beírt egész egész pontra kerekítve pontszám I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése IV. Íráskészség javító tanár jegyző Dátum: Dátum: írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 1112 12 / 12 2012. május 11 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató 1112 NÉMET NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató ÁLTALÁNOS ÚTMUTATÓ 1. A dolgozatok javításakor a Javítási-értékelési útmutatótól eltérni nem lehet 2. Minden jó megoldás egy pontot ér, a rossz megoldás 0 pont 3. Fél pont és többletpont nem adható 4. Minden egyértelmű jelölést el kell fogadni (például aláhúzás helyett

karikázást) 5. Ha a tanuló javítja a megoldását és a javítás egyértelmű, akkor elfogadható a jó megoldás 6. A feladatok értékelésére a szürke mező szolgál Ebben jelölje a helytelen megoldást mindig nullával, a helyeset pedig egyessel! Példa: 11. 0 Å helytelen 12. 1 Å helyes 7. A vizsgán összesen 150 pont szerezhető Az egyes vizsgarészek arányát a vizsgaleírás szabályozza, ennek alapján meghatározott az egyes vizsgarészekben a vizsgapontok száma. Vizsgarész Olvasott szöveg értése Nyelvhelyesség Hallott szöveg értése Íráskészség Szóbeli Összesen: Vizsgapont 30 30 30 30 30 150 Az egyes vizsgarészekben a kérdések száma nem egyezik meg a vizsgapontok számával, ezért átszámításra van szükség. A vizsgapontok kiszámításához használja a Javítási-értékelési útmutatóban található átszámítási táblázatokat! Az Íráskészség vizsgarészben nincs szükség átszámítási táblázatra, de az első

feladat pontszámát felezni kell. A füzetek végén található összesítő táblázatba be kell írnia a tanuló összes megszerzett pontszámát, valamint az átszámítási táblázat segítségével meghatározott vizsgapontokat is (átszámított vizsgapont). írásbeli vizsga 1112 2 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató OLVASOTT SZÖVEG ÉRTÉSE 1. A cél az eredeti szöveg rekonstruálása, mégsem a mondatoknak a szövegben elfoglalt helyét, hanem a mondatok közötti kapcsolatok megtalálását pontozzuk. Jó megoldásként tehát csak az fogadható el, ha a vizsgázó a mondatot az előtte álló vagy az őt követő mondathoz helyesen rendelte hozzá, függetlenül attól, hogy melyik helyre írta be a betűt. Ha a vizsgázó az utolsó betűt a helyére írja, akkor azért mindenképpen jár pont. Ennek megfelelően a következő kapcsolódásokért lehet pontot adni: Teljesen helyes megoldás: G-H H-F F-D D-I I-E

E-A A-C C-B / B a végén 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 0. G 1. H 2. F 3. D 4. I 5. E 6. A 7. C 8. B 2. 0. 9. 10. 11. 12. 13. 14. G A H E D F B Kimarad: C 3. 0. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. R X X X F X X X X X 4. 0. 22. 23. 24. 25. 26. 27. G H F A C B D Kimarad: E írásbeli vizsga 1112 3 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Átszámítási táblázat Összesítse a javítás végén az egyes feladatokban elért pontszámokat! Ez az összeg lesz a feladatpont (legfeljebb 27 pont). A következő táblázat segítségével határozhatja meg, hogy az elért feladatpontok (bal oldali oszlop) mennyi vizsgapontot jelentenek (jobb oldali oszlop). Feladatpont 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 Vizsgapont 30 29 28 27 26 24 23 22 21 20 19 18 17 Feladatpont 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Vizsgapont 16 14 13 12 11 10 9 8 7 6 4 3 2 1 Források 1. 2. 3. 4.

www.kindernetzde/infonetz/teleskop www.spiegelonline/schulspiegel www.berlinonlinede/berliner-zeitung/wissenschaft www.mittelbayerischede/reise-freizeit írásbeli vizsga 1112 4 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató NYELVHELYESSÉG A helyesírási hibával leírt szavak nem fogadhatók el. A régi helyesírással írt alakok nem fogadhatók el. Minden feladatban csak egy megoldás értékelhető. Variációk megadásakor nem jár pont, még akkor sem, ha köztük van a jó megoldás. 2. 1. 0. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. die ein der eine Der / Ein (csak nagy kezdőbetűvel) der die denen den 15. in 16. in 17. für 18. von 0. vor 9. mit 10. mit 11. vor 12. für 13. um 14. zu 3. A megoldásba csak 6 -t lehet beírni. Amennyiben a vizsgázó ennél többet jelöl be, minden fölösleges -ért le kell vonni egy pontot. Tehát a következők szerint járjon el: • Számolja meg, hogy hány szerepel a vizsgázó megoldásában. Ha 6-nál

többet írt be, akkor a „-1” négyzetbe írja be a különbözetet. • Ellenőrizze, hogy az itemek megoldása helyes-e. • A feladat pontszámát úgy kell kiszámolni, hogy a jó itemek számából levonja a „-1” négyzetben szereplő számot. (01) (02) zu 19. bis 20. 21. 22. einem 23. zu 24. 25. man 26. 27. sondern 28. es 29. sich 30. 31. du 32. lang 33. 4. 0. erworbene 34. Freiwilligen 35. menschliche 36. speichert 37. markiert 38. Studie 39. Tieren írásbeli vizsga 1112 40. Hälfte 41. abgefragt 42. bevorstehenden 43. schließen / schlossen 44. emotionale / emotionelle 45. behalten 5 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Átszámítási táblázat Összesítse a javítás végén az egyes feladatokban elért pontszámokat! Ez az összeg lesz a feladatpont (legfeljebb 45 pont). A következő táblázat segítségével határozhatja meg, hogy az elért feladatpontok (bal oldali oszlop) mennyi vizsgapontot

jelentenek (jobb oldali oszlop). Feladatpont 45 44 43 42 41 40 39 38 37 36 35 34 33 32 31 30 29 28 27 26 25 24 23 Vizsgapont 30 29 29 28 27 27 26 25 25 24 23 23 22 21 21 20 19 19 18 17 17 16 15 Feladatpont 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Vizsgapont 15 14 13 13 12 11 11 10 9 9 8 7 7 6 5 5 4 3 3 2 1 1 Források 1. 2. 3. 4. download.br-onlinede www.spiegelde/panorama www.op-marburgde www.hazde/Nachrichten/Wissen írásbeli vizsga 1112 6 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató HALLOTT SZÖVEG ÉRTÉSE 1. Megoldásként csak 9 X-et lehet beírni. Amennyiben a vizsgázó ennél többet jelöl be, minden fölösleges X-ért le kell vonni egy pontot. Tehát a következők szerint kell eljárni: • Számolja meg, hogy összesen hány X-et írt be a vizsgázó! Ha 9-nél többet írt be, akkor a „–1” négyzetbe írja be a különbözetet! • Ellenőrizze, hogy a megfelelő itemek megoldása helyes-e! • A

végső pontszámot úgy kapja meg, hogy a jó itemek számából levonja a „–1” négyzetben szereplő számot. Figyelem! Amennyiben a vizsgázó mindegyik négyzetbe X-et tett, tehát 16 X-et írt be, akkor a feladat nem kerül javításra, pontszáma 0 pont lesz. 0. X 1. X 2. X 3. 4. X X 5. X 6. 7. 8. X X X 9. X auf welchen Auftritt sich der Chor vorbereitet. wie viele Auftritte der Chor schon hinter sich hat. wessen Werke vom Chor vorgetragen werden. woher die Chorleiterin stammt. welche Musikhochschule die Chorleiterin besucht hat. auf welchen Kunstarten die Chorleiterin die Arbeit mit dem Chor aufbaut. wie die Kinder in den Chor aufgenommen werden. wie die Chorleiterin mit den Kindern umgeht. wie die Kinder über die Arbeit im Chor denken. warum die Kinder die Arbeit machmal anstrengend finden. wie der Chor unterstützt wird. welche Eltern dem Chor helfen. welche Wirkung der Chor auf die Zuschauer ausübt. welche Aufgabe der Tanzpädagoge hat. wie man mit den

Kindern arbeiten soll. warum die Arbeit mit den Kindern einfach ist. was die Chorleiterin mit ihrem Mitarbeiter den Kindern beibringen will. 2. Megoldásként van, ahol több lehetőséget is megadunk. Ezeken kívül elfogadhatók azok a változatok is, amelyek tartalmilag megegyeznek ezekkel. A megoldásokban előforduló nyelvi vagy helyesírási hibákat figyelmen kívül kell hagyni, amennyiben a válasz érthető. 0. an der Volkshochschule in Köln 10. – 11 sich (in Spanien) verständigen / (im Kopf) fit bleiben (A sorrend mindegy) 12. Gleichaltrigen 13. älter 14. (spezielles) Rahmenprogramm / Kulturangebot 15. Studienreise 16. Privatunterkunft (Tartalmilag elfogadható a Gastgeberfamilie is) 17. preiswert(er) 18. (eine) Beratung 19. – 20 die Gruppengröße / die Unterbringung / das Sprachniveau (Háromból kettő kell, a sorrend mindegy.) 21. englischen 22. mehr írásbeli vizsga 1112 7 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési

útmutató SZÖVEGEK Kinder- und Jugendchor Juventus Vocalis „Einmal zuhören! Dann können wir schon fertig sein.“ Nervös wuseln rund 50 Kinder vom Chor Juventus Vocalis - auf Deutsch klangvolle Jugend durch die Konzerthalle. Anderthalb Stunden Probe liegen hinter ihnen, entsprechend hungrig stürzen sie sich auf die bereitgestellten Schokoküsse. Doch der große Auftritt - er steht zu diesem Zeitpunkt noch bevor. Chorleiterin Judith Jansen scherzt mit den Kindern, kann aber auch streng sein. Schließlich stehen die Kleinen beim Festival „Touch the future“ in Dannstadt-Schauernheim bei Mannheim mit Gastchören aus aller Welt auf der Bühne. Hunderte Kinder begegnen sich in zahlreichen Workshops. Gemeinsam singen, lachen und tanzen - das ist die Idee, die die gebürtige Kanadierin in den USA entdeckte und nach Deutschland holte: „Und das hat mich total begeistert und tut es bis heute noch. Diese darstellenden Künste zusammenzubringen: Singen, Tanzen und Theater. Das ist

das, was Juventus ausmacht und aufregend macht.“ Ob eine Musical-Szene aus „Cats“ oder ein Kirchenlied aus der Renaissance - Judith Jansen, selbst Mitte 50, verlangt den Kindern im Alter von 4 bis 19 Jahren einiges ab. Das gilt nicht nur für die Großen, sondern auch schon für die Kleinen: „Das ist mir das Wichtigste: Dass die wissen, dass ich sie lieb habe. Und dann kann ich mit meiner Unerbittlichkeit einen relativ weiten Weg gehen und einfach dran bleiben.“ Kein leichter Job, insgesamt 110 Kinder von allen vier Chorabteilungen zu bändigen. Voller Elan sitzt die Kanadierin am Keyboard, zupft ihren brombeerfarbenen Strickpullover zurecht, fährt sich über die grau-weißen Haare und behält jedes Kind im Blick. „Es wäre für mich entsetzlich, wenn ich sehen würde, dass da Kinder sitzen und ich sage: So, jetzt singen wir folgendes Lied. Und ich höre: Oh neeeee! Also das gibts bei mir gar nicht“ Junge: „Es ist auch cool, dass sie mit uns so schöne Lieder macht.

Und dass sie auch mit uns so viele Lieder macht, ist irgendwie voll toll.“ Älteres Mädchen: „Dann ist einfach schön, mit anderen zusammen zu singen. Und auch diese Dreiklänge, oder dreistimmig zu singen - das macht einfach dann Spaß und es klingt auch toll.” Doch nicht nur die Kinder haben Spaß, auch die Eltern, die Gemeinde DannstadtSchauernheim und das Land Rheinland-Pfalz unterstützen den Chor, der seit 1987 besteht. Mit ehrenamtlichem Engagement und mit Spendengeldern. Denn jeder weiß: Was die Kinder auf der Bühne zeigen, ist hohes Niveau - und ihr Gesang berührt. „Entweder sagen die Kinder: Boa, da war eine Frau. Der sind die Tränen nur übers Gesicht runtergelaufen. Es gibt aber auch genauso viele lustige Momente, wo die Leute sich vor Lachen kringeln könnten. Also das alles versuchen wir abzudecken“ Und damit der Chor nicht nur stimmlich überzeugt, sondern auch tänzerisch, unterstützt Tanzpädagoge Ralph Frey die Chorleiterin. In der noch leeren Halle,

die auch als Turnhalle für den Sportunterricht dient, übt er mit den Jugendlichen die Schrittfolgen. „Ich denk, das ist der große Reiz, mit Kindern zu arbeiten. Also, dass man wenig mit vorgefertigten Konzepten kommen kann, sondern ganz spontan immer auf das reagieren muss, was von den Kindern zurückkommt. Das kann ganz toll sein - das kann aber auch genau das Gegenteil sein, also dass man wirklich denkt: Oh Gott, was mach ich jetzt eigentlich?! Weil die Kids innerhalb kürzester Zeit das eigene Konzept völlig über den Haufen geschmissen haben.“ írásbeli vizsga 1112 8 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Doch nach mehr als drei Stunden Probe steht die Kinderschar auf der Bühne richtig. Tanzpädagoge Frey und Chorleiterin Jansen sind entspannt. Denn ihr Ziel ist schon längst aufgegangen: „Einfach so viele Kinder wie möglich zu erreichen und diese Opportunity zu geben, so zu wachsen: dieses Füreinander, Miteinander.

Also mein Leben ist nicht lang genug, um all die Stücke noch zu machen, die die die ich zu Hause auf dem Stapel habe.“ Sprachreisen für die Generation 50plus Ein Spanischkurs an der Volkshochschule in Köln. Kursleiterin Hortensia Malfitani will ihre Schüler zum Sprechen animieren. () Renate Schäfer erklärt auf Spanisch, dass sie gerne mit ihrem Mann tanzen geht. Die 64jährige ist nicht die einzige ältere Spanischschülerin in der Gruppe Ihr macht das Sprachenlernen Spaß. „Ich hab also früher mich schon mit Spanisch beschäftigt, und jetzt hab ich einfach die Zeit, und hab es noch mal aufgenommen, um einfach in der Lage zu sein, wenn man in Spanien reist, sich verständigen zu können, was ich sehr wichtig finde, deswegen mach ich das. Und auch ein bisschen, um fit zu bleiben im Kopf.“ Inzwischen gibt es nicht nur spezielle Sprachkurse für Menschen über 50, es gibt auch spezielle Sprachreisen für diese Altersgruppe. Der Vorteil, hier kann man mit Gleichaltrigen

Vokabeln und Grammatik pauken. Ohne Hektik und Leistungsdruck Auch Rentnerin Lucy Bart schwört auf solche altersgerechten Angebote, nachdem sie in einem Sprachurlaub in Kanada schlechte Erfahrungen gemacht hat. „Der Kursus hat mir nicht so gut gefallen, in verschiedenen Englischleveln war das wohl schwierig, eine Klasse oder mehrere Klassen zu bilden. Also waren wir unter jungen Leuten und es war sehr hektisch, und es waren auch junge Lehrer und so, also da fühlt man sich als Ältere so ein bisschen fehl am Platze.“ Bei den 50plus-Angeboten ist es anders. Dort sind nicht nur die Sprachschüler, sondern auch die Lehrer älter. Speziell ist außerdem das Rahmenprogramm, sagt Klaus Kunze vom Fachverband der deutschen Sprachreiseveranstalter. „Das Besondere an den 50plus-Angeboten oder Klub 50 oder wie immer sie dann heißen, ist, dass diese Programme eher einen Studienreisecharakter haben, das heißt, in England geht man dann in die Herrenhäuser oder in die Gärten, auch in

Museen, in Spanien geht man einkaufen auf den Markt, kocht danach, alles natürlich unter Anleitung des Schulpersonals und der Lehrer, und das ist eben für diese Altersgruppe das interessante Programm.“ Wie bei anderen Sprachreisen können 50plus-Bucher im Hotel wohnen oder bei Privatleuten übernachten. Da allerdings gibt es auch etwas Besonderes „Man achtet natürlich dann auch bei den Privatunterkünften darauf, dass die Gastgeber dort auch im gleichen Alter ungefähr sind. Oft ist es ja auch so, dass deren Kinder dann aus dem Haus sind und die den Platz dann auch haben, und man ist dann wirklich da am besten aufgehoben und man kommt am besten auch in das Land rein, man lernt, worüber die Leute lachen oder worüber sie sich ärgern, oder was sie für Fernsehprogramme schauen und kommt dann auch sehr gut mit ihnen ins Gespräch.“ Bleibt die Frage, wo bucht man seine Sprachreise? So gut wie alle deutschen Sprachreiseveranstalter haben inzwischen 50plus-Programme. Es gibt

solche Angebote aber auch im Internet zum Direktbuchen per Mausklick. Das kann preiswerter sein, ist aber auch risikoreicher. „Wenn die buchen, dann nach ausländischem Recht, eventuell Pleiten vor Ort oder so was sind nicht abgesichert. Buchen Sie nach dem deutschen Reiserecht, Sie haben die Insolvenzversicherung automatisch, die Sie gegen eventuelle Pleiten irgendwelcher írásbeli vizsga 1112 9 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Leistungsträger absichert, und vor allen Dingen haben Sie das Beratungsangebot der Veranstalter, was eigentlich unersetzlich ist.“ Und es gibt noch einen Vorteil, so gut wie alle deutschen Reiseveranstalter arbeiten nach den Qualitätsrichtlinien des Fachverbandes. Was geprüft wird, erklärt Klaus Kunze: „Das bezieht sich auf die Ausstattung der Schulen selber, die Räumlichkeiten, die Gruppengrößen, die eine bestimmte Größe nicht überschreiten dürfen, das ist 15 von den

Qualitätsrichtlinien, aber die meisten Lerngruppen liegen bei 12. Natürlich auch was die Unterbringung betrifft, welche Sprachniveaus werden angeboten, und die ganze Vielzahl dieser Kriterien kommt natürlich zum Tragen.“ Lucy Bart jedenfalls ist begeistert von ihren Sprachreisen mit Gleichaltrigen. Und dass während eines solchen Urlaubs auch Freundschaften entstehen können, zeigt der Kontakt zu ihrer englischen Zimmerwirtin. „Ich hatte ihr an Weihnachten geschrieben und so weiter, ja „Sie kommen doch jetzt im Sommer, nee?“, und dann hatte sie sich Mühe gemacht und die Schule noch mal angerufen, um meine Adresse herauszufinden. Nun ist es so weit, sie wird also auch jetzt im Sommer kommen.“ Bleibt noch anzumerken, Sprachreisen für die Generation 50plus sind teurer als die üblichen Angebote. Im Durchschnitt kosten hier zwei Wochen Sprachkurs inklusive Unterkunft 700 bis 800 Euro. Es gibt aber auch Exklusivreisen, die kosten fast das Doppelte írásbeli vizsga 1112 10

/ 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Átszámítási táblázat Összesítse a javítás végén az egyes feladatokban elért pontszámokat! Ez az összeg lesz a feladatpont (legfeljebb 22 pont). A következő táblázat segítségével határozhatja meg, hogy az elért feladatpontok (bal oldali oszlop) mennyi vizsgapontot jelentenek (jobb oldali oszlop). Feladatpont 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 Vizsgapont 30 29 27 26 25 23 22 20 19 18 16 Feladatpont 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Vizsgapont 15 14 12 11 10 8 7 5 4 3 1 Források 1. wwwdradiode 2. wwwgffstream-wdr5 service bildung írásbeli vizsga 1112 11 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató ÍRÁSKÉSZSÉG Az írásfeladatok értékelése központilag kidolgozott analitikus skálák segítségével történik. Ez az értékelési eljárás meghatározott értékelési szempontokon, valamint az egyes szempontokhoz tartozó

szintleírásokon alapul. Minden írásbeli munkát ezen szempontok segítségével kell értékelni oly módon, hogy a dolgozatot minden egyes értékelési szempontnál újra kell olvasni. Ezen értékelési eljárás további sajátossága, hogy a szintleírások a nyelvi teljesítményt értékelő szempontoknál nem tartalmaznak hibaszámokra vonatkozó utalásokat, valamint nem osztályozzák előre az egyes hibatípusokat a hibák súlyossága alapján. Ennek oka az, hogy az egyes nyelvi hibák súlyosságát (értelemzavaró vagy nem értelemzavaró hiba) csak az adott szövegkörnyezet figyelembevételével lehet megállapítani. A javítás alapelvei 1. A dolgozatot akkor is értékelni kell, ha a vizsgázó eltér a megadott szöveghossztól 2. Fél pontok és jutalompontok nem adhatók 3. A dolgozatban a hibákat mind a szövegben, mind a margón jelölni kell A Javításiértékelési útmutatóban megadott javítási jelrendszer használata kötelező 4. Az ismétlődő

nyelvhelyességi hibákat csak egyszer kell az értékelésnél figyelembe venni 5. Az új helyesírás teljes körű bevezetésével a régi helyesírással írt alakok nem fogadhatók el. 6. Figyelem! A „nullázási szabály” a két feladatban különböző! Amennyiben az első feladatban a Formai jegyek és hangnem szempont kivételével bármelyik szempont alapján a dolgozat 0 pontos, akkor a többi értékelési szempont alapján is 0 pontot kell rá adni A második feladatban bármelyik szempont alapján 0 pontos a dolgozat, akkor a többi értékelési szempont alapján is 0 pontot kell rá adni. A két feladat értékelése egymástól független Tehát ha a dolgozatot a fenti szabály miatt lenullázza az egyik feladatban, akkor a másik feladat értékelése nem lesz automatikusan 0 pont! 7. A második feladatban a vizsgázónak választási lehetősége van, és a megoldása elé beírja, hogy melyik témát kívánja kidolgozni. Ha a vizsgázó a második feladatban

mindkét választási lehetőséget kidolgozza, és a javító tanár számára nem derül ki egyértelműen, hogy melyik feladatot választotta, akkor az első témát kell kijavítani és értékelni. írásbeli vizsga 1112 12 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Első feladat Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról: Értékelési szempontok Tartalom Maximális pontszám 5 Formai jegyek és hangnem 2 Szövegalkotás 3 Szókincs, kifejezésmód 5 Nyelvtan, helyesírás 5 Összesen 20 Vizsgapont 10 1. Mivel a két feladat aránya az értékelésben 1/3–2/3, az első feladatnak a pontszámát felezni kell, azaz 10 vizsgapont szerezhető. Amennyiben a pontszám felezése után kapott összeg fél pontra végződik, felfelé kell kerekíteni. Ebben a vizsgarészben tehát nincsen külön átszámítási táblázat. 2. Amennyiben a dolgozat a Tartalom, Szövegalkotás, Szókincs, kifejezésmód vagy a

Nyelvtan, helyesírás értékelési szempont alapján 0 pontos, akkor a többi szempont alapján is 0 pont. Figyelem! Ha a dolgozat a Formai jegyek és hangnem szempont alapján 0 pontos, akkor értékelni kell a többi értékelési szempont alapján. Az értékelési szempontok részletes kifejtése Tartalom E szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó • hány irányító szempontra tért ki, és megfelelően tárgyalta-e azokat, • hogyan valósította meg a kommunikációs cél(oka)t. Egy adott irányító szempont tárgyalása akkor tekinthető megfelelőnek, ha a vizsgázó kitér a megadott szempontra, mondatai minden lényeges információt tartalmaznak, illetve minden lényeges információra rákérdeznek, és ismétlésektől mentesek. Amennyiben egy irányító szemponthoz több alpont tartozik, a szempont kifejtése akkor tekinthető megfelelőnek, ha a vizsgázó az összes alpontot tárgyalja. (A kifejtendő alpontok a szempont mellett zárójelben is

szerepelhetnek. A szempontok mellett zárójelben, zB-al közölt, segítségnek szánt ötletek nem számítanak kötelezően kifejtendő alpontnak.) Ha a vizsgázó egy irányító szempontra kitér, de mondatai nem tartalmaznak minden lényeges információt, illetve nem kérdeznek rá minden lényeges információra, az adott irányító szempont tárgyalása csak részben megfelelő. Az adott irányító szempont tárgyalása abban az esetben is csak részben megfelelő, ha a vizsgázó anyanyelvi olvasó számára értelmezhetetlen információt ad meg (pl. az életkor helyett a vizsgázó azt adja meg, hogy hányadik osztályba jár). Érdeklődő típusú levél esetén előfordul, hogy a vizsgázónak bizonyos információkra kell rákérdeznie. Ebben az esetben megfelelő lehet az adott szempont kifejtése akkor is, ha a vizsgázó csak egy mondatban fogalmazza meg a kérdést. írásbeli vizsga 1112 13 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint

Javítási-értékelési útmutató Ha egy irányító szempont tárgyalása nyelvi okokból nem érthető, azt a Tartalom szempontnál úgy kell értékelni, mintha a vizsgázó nem tért volna ki rá, azaz az adott irányító szempont kifejtése nem megfelelő. Ezt a hibát figyelembe kell venni a nyelvi teljesítmény értékelésekor is, azaz a hiba jellegétől függően a Szókincs, kifejezésmód vagy a Nyelvtan, helyesírás szempontoknál. Új, azaz nem megadott szempontok értékelésére nincs lehetőség. Formai jegyek és hangnem E szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg • megfelel-e a levéllel, mint szövegfajtával szemben állított formai követelményeknek, azaz helyesen tartalmazza-e a dátumot, a megszólítást, az elköszönést és aláírást, • hangneme megfelel-e a címzetthez való viszonynak és a közlési szándéknak. E szempont értékelésénél csak a nyelvtani és helyesírási hibát sem tartalmazó

variációk számítanak helyesnek. Amennyiben a megszólítás és az elköszönés különkülön helyes ugyan, de nem illenek egymáshoz, akkor a formai jegyek nem megfelelőek (0 pont). Helyes megszólítás Helyes elköszönés Sehr geehrte Damen und Herren,/! Sehr geehrter Herr ,/! Sehr geehrte Frau ,/! Mit freundlichen Grüßen Mit freundlichem Gruß Freundliche Grüße Lieber/Liebe.,/! Liebe Freunde,/! Hallo,/! Hallo Peter / Leute / Freunde,/! Mit (den) besten Grüßen Mit herzlichen Grüßen Herzliche / Liebe / Viele Grüße Herzlich(st) Tschüs / Ciao / Bis bald / Servus Szövegalkotás E szemponton belül azt értékeljük, hogy • logikus-e a szöveg gondolatmenete, azaz az irányító szempontok valamint az ezekhez kapcsolódó gondolatok elrendezése, • megfelelő-e a gondolati tagolás, azaz van-e bevezetés, tárgyalás és befejezés, • hogyan használja a vizsgázó a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit, • megfelelő-e a formai tagolás. A

szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemei A szöveget a mondatok halmazától a kohézió különbözteti meg, amit a szöveget alkotó elemek jelentésének szerves összefüggése és a szerkezeti összekapcsoltság biztosít. A szöveg egységét biztosító jelentés szintű kapcsolatteremtés leggyakoribb eszközei a következők: • teljesen vagy részben ismétlődő szavak, szószerkezetek, • szinonimák, • a szavak és szószerkezetek jelentése között lehetséges néhány viszony (ellentét, okokozati viszony stb.), • a mondatok logikai-tartalmi elrendezése (ok-okozat, általános-konkrét stb.) A mondatok kapcsolódását biztosító nyelvtani, szerkezeti kapcsolóelemek: • az önálló mondatok közötti kötőszók, írásbeli vizsga 1112 14 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint • • Javítási-értékelési útmutató rámutató szók (különféle névmások, határozószók), egyéb nyelvtani viszonyító elemek (igeragozás,

középfok stb.) A Szövegalkotás szempontnál a Tartalom szemponttól függetlenül kell eljárni és csak a tárgyalt szempontok alapján lehet megítélni a dolgozat felépítését és gondolatmenetét. Szókincs és kifejezésmód E szemponton belül azt értékeljük, hogy • megfelel-e a vizsgázó által használt szókincs a témának, a szituációnak, a szerepnek és a közlési szándéknak, • megfelel-e a szóhasználat az emelt szintű érettségi vizsga követelményeinek (mennyire változatos). Az egyes hibák súlyozása annak alapján történik, hogy milyen mértékben nehezítik a megértést. Értelemzavaró hibának az számít, ha a mondat/szövegrész tartalma csak újraolvasás után érthető, azaz anyanyelvi olvasó csak nehezen vagy egyáltalán nem értené meg a mondanivalót. A nyelvi hibákat az értékelés során csak egyszer szabad figyelembe venni, azaz a hiba jellegétől függően vagy a Szókincs, kifejezésmód vagy a Nyelvtan, helyesírás

szempontnál. Amennyiben például a vizsgázó egy szót nem megfelelően használ (pl. a „bringen” ige helyett a „holen” igét), ezt a hibát csak a Szókincs, kifejezésmód szempontnál lehet értékelni. Ha a vizsgázó egy elöljárószót helytelen vonzattal használ (pl. „um+Dativ”), ezt a hibát csak a Nyelvtan, helyesírás szempontnál lehet értékelni. Azoknál az értelemzavaró hibáknál, amelyek következtében egy-egy mondatrész vagy mondat mondanivalója válik érthetetlenné, és amelyeknél a hiba komplexitása miatt nem lehet eldönteni, hogy lexikai vagy nyelvtani hibáról van-e szó, az egyszeri értékelés elve nem érvényes. Az ilyen típusú hibákat tehát mindkét szempontnál értékelni kell E szempont értékelésénél a megszólítás és az elköszönés hibáit is figyelembe kell venni. Nyelvtan, helyesírás E szemponton belül azt értékeljük, hogy • megfelel-e a vizsgázó által létrehozott szöveg a mondattan, az alaktan

és a helyesírás normáinak, • megfelel-e a nyelvhasználat az emelt szintű érettségi vizsga követelményeinek (mennyire változatosak a nyelvtani struktúrák és a mondatszerkesztés). Az egyes hibák súlyozása annak alapján történik, hogy milyen mértékben nehezítik a megértést. A további részletes útmutatást lásd a Szókincs, kifejezésmód szempontnál írásbeli vizsga 1112 15 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Javítási jelrendszer Áttekinthetőbb a javítási jelrendszer, ha az egyes szempontokhoz tartozó jeleket egy-egy oszlopban egymás alá írjuk. Tartalom A tartalmi szempontok teljesítését a lap jobb oldalán található sávban jelöljük a szempont sorszámának megadásával: 4 (bekarikázott szám) = teljesített tartalmi szempont, √3 (hiányjel + szám) = nem tárgyalt vagy nyelvi okból nem érthető tartalmi szempont, 2– (szám + mínuszjel) = érintett, de nem megfelelően

kifejtett tartalmi szempont. Amennyiben a vizsgázó egy irányító szempontot a szövegben több helyen tárgyal, a szempont teljesítését az utolsó említés helyénél kell jelölni. Formai jegyek és hangnem A formai jegyeket a lap jobb oldalán található sávban kell jelölni a következő betűkkel: Dátum = D Megszólítás = M Köszönés = K Aláírás = A A teljesítés minőségét mutató jelek: D (bekarikázott betű) = az adott formai jegy teljesítése helyes, √ K (hiányjel + betű) = hiányzik vagy nem elfogadható az adott formai jegy. Szövegalkotás A Tartalom szempontnál használt számozás segít e szempont megítélésénél is. Szókincs, kifejezésmód A hibákat a lap jobb oldalán található sávban kell jelölni a következő betűkkel: L = lexikai hiba, ÉL = értelemzavaró lexikai hiba, É = értelemzavaró hiba, amely következtében egy-egy mondatrész vagy mondat mondanivalója válik érthetetlenné, és amelynél a hiba komplexitása

miatt nem lehet eldönteni, hogy lexikai vagy nyelvtani hibáról van-e szó. A szövegben használt jelek: aláhúzás hullámvonallal = lexikai hiba ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ aláhúzás hullámvonallal + i = ismétlődő lexikai hiba ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ i Az ismétlődő hibákat nem kell a javító sávban jelölni. írásbeli vizsga 1112 16 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Nyelvtan, helyesírás A hibákat a lap jobb oldalán található sávban kell jelölni a következő betűkkel: G = nyelvtani (grammatikai) hiba ÉG = értelemzavaró nyelvtani hiba É = értelemzavaró hiba, amely következtében egy-egy mondatrész vagy mondat mondanivalója válik érthetetlenné, és amelynél a hiba komplexitása miatt nem lehet eldönteni, hogy lexikai vagy nyelvtani hibáról van-e szó H = helyesírási hiba A szövegben használt jelek: aláhúzás = nyelvtani vagy helyesírási hiba √ (hiányjel) = hiányzik egy szó nyíl =

szórendi hiba aláhúzás + i = ismétlődő hiba i Az ismétlődő hibákat nem kell a javító sávban jelölni. írásbeli vizsga 1112 17 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála (1. feladat) Tartalom 5 pont A vizsgázó öt irányító szempontot dolgozott ki megfelelően. 4–3 pont A vizsgázó négy irányító szempontot dolgozott ki megfelelően, a többit pedig csak részben vagy egyáltalán nem. 2–1 pont A vizsgázó három irányító szempontot dolgozott ki megfelelően, a többit pedig csak részben vagy egyálA vizsgázó a kommunitalán nem. kációs célokat megfelelően vagy: A vizsgázó két irávalósította meg. A vizsgázó a kommuniká- nyító szempontot dolgozott ciós célokat nagyrészt ki megfelelően, és még megfelelően valósította legalább egy irányító szemmeg. pontot tárgyalt részben. A kommunikációs célokat részben valósította meg. 0 pont A vizsgázó csak

két irányító szempontot dolgozott ki megfelelően, és nem tárgyalta a többi szempontot. Alapvető kommunikációs célját nem éri el. Formai jegyek és hangnem 2 pont A szöveg formai jegyei teljesen megfelelnek a szövegfajtának, hangneme a közlési szándéknak és a címzetthez való viszonynak. Van helyes megszólítás, dátum, elköszönés és aláírás. 1 pont A szöveg formai jegyei nagyjából megfelelnek a szövegfajtának, hangneme a közlési szándéknak és a címzetthez való viszonynak. Van helyes megszólítás és aláírás. A dátum és az elköszönés hibás vagy hiányzik 0 pont A szöveg formai jegyei nem felelnek meg a szövegfajtának, hangneme a közlési szándéknak és a címzetthez való viszonynak. Hiányzik vagy nem helyes a megszólítás és/vagy az aláírás. vagy: A vizsgázó nem törekedett a levélforma betartására. 2 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése nagyrészt logikus. A vizsgázó

törekszik a gondolati tagolásra: van bevezetés vagy befejezés. A vizsgázó nagyrészt megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit. A mondatok nagyrészt szervesen kapcsolódnak egymáshoz. 1 pont 0 pont A mondanivaló nem min- Nem jött létre szöveg. denütt logikus elrendezésű. A mondanivaló nem loA vizsgázó nem törekszik a gikus elrendezésű, a gongondolati tagolásra: hiány- dolatok esetlegesen követik zik a bevezetés és a befe- egymást. Az írásmű tagolatlan és átjezés. Az írásmű még szövegnek tekinthetetlen, túlnyomótekinthető, bár a mondatok részt izolált mondatok haltöbb helyen nem kapcso- mazából áll. lódnak egymáshoz. Szövegalkotás 3 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése logikus. A gondolati tagolás megfelelő: van bevezetés, tárgyalás és befejezés. A vizsgázó megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit: létrejön a

szövegkohézió. A formai tagolás megfelelő. Szókincs, kifejezésmód 5 pont 4–3 pont 2–1 pont 0 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő változatos szókincs jellemzi. Az előforduló kisebb lexikai pontatlanságok nem nehezítik a megértést. A szöveget nagyrészt a témának és a közlési szándéknak megfelelő szókincs jellemzi. A vizsgázó törekszik a változatos szóhasználatra. A szóhasználat néhány helyen nem megfelelő, ez azonban alig nehezíti a megértést. A szöveg szókincse egyszerű. Sok a szóismétlés A szóhasználat többször nem megfelelő. A hibák néhány helyen nehezítik a megértést. A szövegben felhasznált szókincs szegényes. 4–3 pont A vizsgázó törekszik a változatos nyelvtani struktúrák használatára és a változatos mondatszerkesztésre. A szövegben több, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattan, alaktan, helyesírás) hiba és/vagy néhány, a szöveg

megértését nehezítő hiba található. 2–1 pont A vizsgázó egyszerű nyelvtani struktúrákat használ és/vagy mondatszerkesztése nem kellően változatos. Rendszerszerű hibákat ejt. A szövegben sok hiba van, és/vagy a hibák többször nehezítik a megértést. 0 pont A szöveget a szintnek nem megfelelő, túlságosan egyszerű nyelvtani struktúrák és igénytelen mondatszerkesztés jellemzi. A szövegben sok, a szöveg megértését jelentősen nehezítő és/vagy akadályozó hiba található. A nem megfelelő szóhasználat több helyen jelentősen nehezíti és/vagy akadályozza a megértést. Nyelvtan, helyesírás 5 pont A vizsgázó változatos nyelvtani struktúrákat használ, valamint mondatszerkesztése is változatos. A szöveg hibátlan vagy csak kevés, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattan, alaktan, helyesírás) hiba található benne. írásbeli vizsga 1112 18 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint

Javítási-értékelési útmutató Második feladat Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról: Értékelési szempontok Tartalom Maximális pontszám 5 Szövegalkotás 5 Szókincs, kifejezésmód 5 Nyelvtan, helyesírás 5 Összesen 20 Vizsgapont 20 Amennyiben a dolgozat bármelyik értékelési szempont alapján 0 pontos, akkor a többi értékelési szempont pontszáma is 0 pont. Az értékelési szempontok részletes kifejtése Tartalom E szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó • hány irányító szempontra tért ki és milyen mélységben tárgyalta azokat, • megfelelően kifejtette és indokolta-e véleményét. A témakifejtés során a vizsgázónak a megadott témát tágabb kontextusba kell helyeznie, továbbá ki kell fejtenie, és érvekkel alá kell támasztania véleményét (valamelyik irányító szempont kapcsán). A vizsgázónak mind a négy irányító szempontra ki kell térnie dolgozatában Egy irányító szempont

tárgyalása akkor tekinthető megfelelően részletesnek, ha a vizsgázó legalább két gondolatot fogalmaz meg hozzá Amennyiben a vizsgázó egy irányító szempontot csak személyes vonatkozásban tárgyal, az irányító szempont kifejtése csak részben megfelelő. Amennyiben a vizsgázó szó szerint átvesz egy vagy több mondatot a gondolati segítséget nyújtó segédanyagból, a lemásolt rész nem vehető figyelembe az adott irányító szempont értékelésekor. Egy szinten belül (4–3 vagy 2–1) az irányító szempontok kifejtésének részletessége értékelhető Ha egy irányító szempont tárgyalása nyelvi okokból nem érthető, azt a Tartalom szempontnál úgy kell értékelni, mintha a vizsgázó nem tért volna ki rá, azaz az irányító szempont kifejtése nem megfelelő. Ezt a hibát figyelembe kell venni a nyelvi teljesítmény értékelésekor is, azaz a hiba jellegétől függően a Szókincs, kifejezésmód vagy a Nyelvtan, helyesírás

szempontoknál. Szövegalkotás Az emelt szint első feladatánál található részletes útmutatás érvényes ennél a feladatnál is. Azonban a 4–3 és a 2–1 pontos sávoknál a formailag nem megfelelően tagolt szövegeket az alacsonyabb pontszámmal kell értékelni. Ez nem jelenti azonban azt, hogy a formailag tagolt, de kevésbé logikus felépítésű szövegek nem értékelhetők az alacsonyabb pontszámmal. írásbeli vizsga 1112 19 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Szókincs és kifejezésmód A részletes útmutatást lásd az első feladatnál. Nyelvtan, helyesírás A részletes útmutatást lásd az első feladatnál. Javítási jelrendszer Lásd az első feladatnál. írásbeli vizsga 1112 20 / 21 2012. május 11 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála (2. feladat) Tartalom 5 pont A vizsgázó négy irányító szempont kifejtésével részletesen és

megfelelő mélységben dolgozta ki a témát. Minden irányító szemponthoz két gondolatot fogalmazott meg. Részletesen kifejtette, és érvekkel megfelelően alátámasztotta véleményét. Szövegalkotás 5 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok és az ezekhez kapcsolódó gondolatok elrendezése logikus. A gondolati tagolás megfelelő. A vizsgázó megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit: létrejön a szövegkohézió. A szöveg formai tagolása megfelelő. Szókincs, kifejezésmód 5 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő változatos szókincs jellemzi. Az előforduló kisebb lexikai pontatlanságok nem nehezítik a megértést. Nyelvtan, helyesírás 5 pont A vizsgázó változatos nyelvtani struktúrákat használ, valamint mondatszerkesztése is változatos. A szöveg hibátlan vagy csak kevés, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattan, alaktan, helyesírás) hiba

található benne. írásbeli vizsga 1112 4–3 pont A vizsgázó három irányító szempontot megfelelő mélységben dolgozott ki, azaz két gondolatot írt hozzájuk. A negyedik szempontot csak részben vagy egyáltalán nem tárgyalta. A vizsgázó törekedett arra, hogy részletesen kifejtse, és érvekkel alátámassza véleményét. 2–1 pont A vizsgázó két irányító szempontot dolgozott ki részletesen (két-két gondolatot fogalmazott meg) vagy négy, illetve három irányító szempontot tárgyalt részben (egy gondolatot írt hozzájuk). A vizsgázó nem fejtette ki részletesen véleményét, alig érvelt. 4–3 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok és az ezekhez kapcsolódó gondolatok elrendezése nagyrészt logikus. A vizsgázó törekszik a gondolati tagolásra. A vizsgázó nagyrészt megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit. A mondatok nagyrészt szervesen kapcsolódnak egymáshoz. Amennyiben a szöveg

formailag nem megfelelően tagolt, az alacsonyabb pontszámot kell adni. 2–1 pont 0 pont A mondanivaló nem min- Nem jött létre szöveg. denütt logikus elrendezésű. A mondanivaló nem loSok a gondolati ismétlés gikus elrendezésű, a gonA vizsgázó nem törekszik a dolatok esetlegesen követik gondolati tagolásra. egymást. Az írásmű még szövegnek Az írásmű tagolatlan és tekinthető, bár a mondatok áttekinthetetlen, túlnyotöbb helyen nem kapcso- mórészt izolált mondatok lódnak egymáshoz. halmazából áll. Amennyiben a szöveg formailag nem megfelelően tagolt, az alacsonyabb pontszámot kell adni. 4–3 pont 2–1 pont 0 pont A vizsgázó csak egy irányító szempontot dolgozott ki részletesen (két gondolatot fogalmazott meg hozzá), vagy csak két irányító szempontot tárgyalt részben (egy-egy gondolatot fogalmazott meg). A vizsgázó nem fejtette ki megfelelően véleményét. 0 pont A szöveget nagyrészt a témának és a közlési

szándéknak megfelelő szókincs jellemzi. A vizsgázó törekszik a változatos szóhasználatra. A szóhasználat néhány helyen nem megfelelő, ez azonban alig nehezíti a megértést. A szöveg szókincse egyszerű. Sok a szóismétlés A szóhasználat többször nem megfelelő. A hibák néhány helyen nehezítik a megértést. A szövegben felhasznált szókincs szegényes. 4–3 pont A vizsgázó törekszik a változatos nyelvtani struktúrák használatára és a változatos mondatszerkesztésre. A szövegben több, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattan, alaktan, helyesírás) hiba és/vagy néhány, a szöveg megértését nehezítő hiba található. 2–1 pont A vizsgázó egyszerű nyelvtani struktúrákat használ és/vagy mondatszerkesztése nem kellően változatos. Rendszerszerű hibákat ejt. A szövegben sok hiba van, és/vagy a hibák többször nehezítik a megértést. 0 pont A szöveget a szintnek nem megfelelő, túlságosan egyszerű

nyelvtani struktúrák és igénytelen mondatszerkesztés jellemzi. A szövegben sok, a szöveg megértését jelentősen nehezítő és/vagy akadályozó hiba található. 21 / 21 A nem megfelelő szóhasználat több helyen jelentősen nehezíti és/vagy akadályozza a megértést. 2012. május 11