Nyelvtanulás | Német » Német nyelv középszintű írásbeli érettségi vizsga megoldással, 2012

Alapadatok

Év, oldalszám:2012, 57 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:172

Feltöltve:2013. június 28.

Méret:366 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 11 Név: . osztály: Német nyelv NÉMET NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 11 8:00 I. Olvasott szöveg értése Időtartam: 60 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 0804 I. Olvasott szöveg értése Német nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók Tisztelt Vizsgázó! • Az írásbeli vizsga során négy különböző feladatsort kell megoldania. A borítólapokon megadott idő leteltével a füzeteket összeszedik. • Az Olvasott szöveg értése, a Nyelvhelyesség és a Hallott szöveg értése feladatlapokhoz semmilyen segédeszköz nem használható. Az Íráskészség részhez bármilyen nyomtatott szótár használható. • Egy füzeten belül a feladatok megoldási sorrendje tetszőleges. • Az egyes feladatokra a feltüntetett pontszámnál több nem kapható. • A feladatok megoldásához használjon tollat, és

írjon olvashatóan! • Ha megoldását javítani akarja, akkor egyértelműen húzza át a nem érvényes változatot, és olvashatóan írja mellé vagy fölé a jót! Akkor is javíthatja a megoldását, ha a feladatban ikszelnie vagy aláhúznia kell, de egyértelműen jelölje az Ön szerint jó megoldást! • A szürke mezőre semmit se írjon, mert az a javító tanár számára van fenntartva! írásbeli vizsga, I. összetevő 0804 2 / 12 2012. május 11 Német nyelv középszint Név: . osztály: A feladatok a következő oldalon kezdődnek. írásbeli vizsga, I. összetevő 0804 3 / 12 2012. május 11 Német nyelv középszint 1. Név: . osztály: Lesen Sie den Text und kreuzen Sie an, welche Aussage zu welcher Stadt passt. Achtung! Eine Aussage kann zu mehreren Städten passen. Sie dürfen 9-mal ankreuzen. (0) ist ein Beispiel für Sie Karneval international Europas wohl bekanntester Karneval wird in Venedig gefeiert. Im Vergleich zum Karneval

anderer Städte gibt es hier keinen Umzug – seinen Reiz bezieht das Fest aus der fantasievollen Maskierung der Beteiligten. Damit karikieren sie lokale Eigentümlichkeiten der Städte und Provinzen Italiens. Seinen Höhepunkt erfuhr der venezianische Karneval im 17 Jahrhundert durch immer kunstvollere Kostüme. Mit der französischen Invasion Ende des 18 Jahrhunderts kam jedoch schon sein Ende. Erst um 1980 wurden die alten Bräuche von Tourismusverbänden wiederentdeckt. Der Karneval in Rio de Janeiro hat zwei Gesichter. Zum einen das der Parade der Sambatänzer. Zwischen dreitausend und sechstausend Tänzer der vierzehn größten Sambaschulen nehmen am Umzug teil. Jede Schule wird von einer Jury nach strengen Regeln beurteilt. Das zweite Gesicht ist der „Carnaval de rua“ – der Straßenkarneval Er repräsentiert das Rio der Einheimischen. Fast aus dem Nichts zaubern sie bunte Kostüme und tanzen zur Musik der Sambagruppen ihrer Viertel. Der ausgelassenste Karneval in

Nordamerika ist der Mardi Gras in New Orleans. Im französischen Stadtteil tobt die wildeste Party Amerikas. Bands mit origineller Dixielandmusik begleiten gleich mehrere Umzüge durch die Straßen der Stadt. Hin und wieder werfen die „Jecken“ alte spanische Goldmünzen (Dublonen) in die Menge, die begehrte Sammlerstücke sind. der Jeck, -en = Narr, Fastnachtsnarr Quelle: www.lexi-tvde írásbeli vizsga, I. összetevő 0804 4 / 12 2012. május 11 Német nyelv középszint Név: . osztály: Venedig Dieser Karneval ist der berühmteste in Europa. Rio de Janeiro New Orleans (0)X Die Leute ziehen zum Karneval interessante Kostüme oder Masken an. Die Masken dieses Karnevals sind Karikaturen der regionalen Besonderheiten. Hier sind Tanzproduktionen typisch. Dieser Karneval findet in einem bestimmten Teil der Stadt statt. Hauptattraktion des Karnevals ist ein typischer Tanz oder eine typische Musik. Typisch für diesen Karneval ist der Umzug durch die Straßen. 1. 2. 3.

4. 5. 6. 7. 8. 9. „–1“ 9 Punkte írásbeli vizsga, I. összetevő 0804 5 / 12 2012. május 11 Német nyelv középszint 2. Név: . osztály: Lesen Sie den folgenden Artikel und beantworten Sie dann kurz die Fragen. (0) ist ein Beispiel für Sie. Die skurilsten Hotels: Baumhaus in Västerås Västerås in Schweden könnte man als Synonym für funktionelle Kunst bezeichnen, Kunst von Mikael Genberg. Sein erstes Projekt war das Hottel Hackspett (deutsch: Hotel Specht), ein Baumhaus in einer der größten Eichen des Vasaparks, in dem man 13 Meter über dem Erdboden in luftiger Höhe umgeben von Grün übernachten kann. Die 12,5 Quadratmeter sind eigentlich für eine Person konzipiert, könnten aber auch zwei Leute tragen, vorausgesetzt sie verstehen sich mehr als nur gut. Ausgestattet ist das Baumhaus mit Balkon, Küche, Toilette, massig Literatur und Ferngläsern, um den Besuchern auch einen Blick auf die nahe Stadt zu ermöglichen. Der Erfolg des Baumhaus-Hotels

gab Mikael Genberg Motivation für weitere Projekte. So findet man in Västerås auch das Utter Inn, ein Unterwasserhotel in einem See namens Mälar. Von der Überwasser-Terrasse gelangt man direkt nach unten in den Wohnraum, der Platz für zwei Gäste bietet. Wie in einem Aquarium wird man hier durch die Glaswände allerdings von den Fischen beäugt. Der Vollständigkeit halber sollen hier noch die zwei anderen Projekte des Künstlers erwähnt werden: das Café Koala, konzipiert für acht Leute, die über eine Leiter zu ihren Tischen und Stühlen gelangen, sowie eine Toilette, genannt Klosett Kameleont. Diese WC-Variante ist außen verspiegelt, so dass Wartende sich selbst und ihre Umgebung darin betrachten können. Der Glückliche im Inneren hingegen kann durch die Scheiben der Toilette hindurchblicken und ebenfalls sehen, was um ihn herum geschieht. Quelle: www.webde írásbeli vizsga, I. összetevő 0804 6 / 12 2012. május 11 Német nyelv középszint Név: . osztály:

FRAGEN In welchem Land befindet sich das Baumhaus – Hotel? In Schweden t (0) Wie hoch liegt das Hotel? . (10) 10. In welchem Fall können zwei Gäste im Hotel übernachten? . (11) 11. Was kann man mit den Ferngläsern beobachten? . (12) 12. Was motivierte Mikael Genberg zu neuen Plänen? . (13) 13. Wo befindet sich in Västeras das andere Hotel des Künstlers Mikael Genberg? . (14) 14. Wie ist es möglich, aus dem Wohnraum des Hotels „Utter Inn“ die Fische zu sehen? . (15) 15. Wie können die Gäste des Cafés Koala an ihre Plätze gehen? . (16) 16. Wen kann die Person vor dem Klosett Kameleont sehen? . (17) 17. Was ermöglichen die Toilettenwände der Person drinnen? . (18) 18. 9 Punkte írásbeli vizsga, I. összetevő 0804 7 / 12 2012. május 11 Német nyelv középszint 3. Név: . osztály: Lesen Sie den folgenden Text. Ergänzen Sie dann die Sätze (0) ist ein Beispiel für Sie. Sie erzählt und sammelt Märchen Wenn Sigrid Schmidt erzählt,

dann wechselt ihre Stimme die Tonlage wie ein Klavier. In einem Moment strahlt sie über das ganze Gesicht, im anderen verdüstert es sich. Je nachdem, ob sie gerade von den Guten oder den Bösen erzählt. Die 71-jährige Stuttgarterin gilt als eine der bekanntesten Märchen- und Sagenforscherinnen Deutschlands. Dieser Ruf eilt ihr voraus, wenn sie in Schulen, Bibliotheken und auf Märchenfestivals auftritt. Seit Jahrzehnten bewahrt die Volkskundlerin und Germanistin Märchen vor dem Aussterben. Ihr Lebenswerk umfasst über 40 Sammelbände. Jacob und Wilhelm Grimm haben es nur auf zwei Bände gebracht. Sigrid Schmidt spürt Märchen, Sagen und Legenden in der deutschen Provinz auf, wo sich die Menschen noch etwas erzählen. Auf den Dorffesten hat man sie mit dem Aufnahmegerät oder Schreibblock häufig gesehen. Dort erfährt sie am meisten Viele haben ihr Märchen zugeschickt Es wird aber immer weniger. Der Fernseher hat die Erzähler verdrängt Die Schwäbin lebt für die Märchen,

weil sie die Stimmung des Wunderbaren und Zauberhaften vermitteln, wie sie sagt. Zu ihren Märchenstunden geht sie meist in Seidenblusen und Rock, manchmal mit Hut – dann sieht die rothaarige Frau ein bisschen wie eine Zauberin aus. Dass sie ihren Märchenfiguren immer ähnlicher wird, sagen Freunde scherzhaft über sie. Quelle: www.GEOlinode írásbeli vizsga, I. összetevő 0804 8 / 12 2012. május 11 Német nyelv középszint Név: . osztály: SÄTZE • Beim Erzählen der Märchen verändert Sigrid ihre Stimme (0) und ihr Gesicht, was davon abhängt, worüber sie erzählt. • Sigrid ist als . (19) von Märchen und Sagen berühmt 19. geworden. • Die Schauplätze ihrer Vorträge sind z. B (20) 20. und . (21) 21. • Sigrid möchte mit ihrer Tätigkeit erreichen, dass die Märchen . . (22) 22. • Sigrid forscht in . (23) nach Märchen 23. • Sigrid benutzt beim Sammeln der Märchen . . (24) 24. • Nach der Meinung von Sigrid haben die Märchen

eine . . (25) Stimmung 25. • Wenn Sigrid zu ihrer Kleidung auch einen . (26) 26. trägt, ähnelt sie einer Zauberin. 8 Punkte írásbeli vizsga, I. összetevő 0804 9 / 12 2012. május 11 Német nyelv középszint 4. Név: . osztály: Lesen Sie den Artikel und entscheiden Sie, welche Aussage richtig (R) und welche falsch (F) ist. Kreuzen Sie in der Tabelle an (0) ist ein Beispiel für Sie Ohne Englisch geht im Job fast nichts mehr Sprachen sind in vielen Berufen heute unentbehrlich Nicht jeder kann ein Peter Ustinov sein. Der Autor und Schauspieler parlierte in mehr als einem halben Dutzend Sprachen, darunter Englisch, Deutsch, Französisch und Russisch. Die meisten Bundesbürger wären zufrieden, beherrschten sie neben der Muttersprache wenigstens eine weitere Sprache. Im Beruf wird das immer wichtiger, bestätigen Bildungsforscher „Der Trend zum Englischen ist ungebrochen“, sagt Professor Heiner Barz vom Erziehungswissenschaftlichen Institut der Universität

Düsseldorf. An dieser Dominanz wird sich im „überschaubaren Zeitraum“ nichts ändern, selbst wenn manchmal behauptet wird, dass Spanisch oder Chinesisch die nächsten Weltsprachen sind. „Im Geschäftsverkehr nutzen auch Spanischsprechende oder Chinesen in der Regel immer noch Englisch. “ „Werfen Sie einen Blick in die Stellenanzeigen“, sagt Heiner Tamchina von der Abteilung Sprachen der Hamburger Volkshochschule (VHS). Englisch und eine weitere Fremdsprache gehören zu den oft geforderten Qualifikationen. Das hat sich auf die Motivation der VHS-Schüler deutlich ausgewirkt: Waren ehemals Reisen oft der Grund für den Kurs, geht es heute ebenfalls um die berufliche Wettbewerbsfähigkeit. Englisch ist unter den 26 an der Hamburger VHS angebotenen Fremdsprachen am beliebtesten: Rund 8300 Kursteilnehmer bemühten sich 2004 um die Feinheiten der englischen Grammatik und Aussprache. Und dann wurden ungefähr gleich Französisch und Spanisch am meisten gefragt. Der Wille zum

Lernen, sogar von ungewöhnlichen Sprachen, wenn es Beruf oder Neigung verlangen, ist unter vielen Erwachsenen also gegeben. Aber wie leicht fällt es ihnen? Tamchina rät zunächst einmal zu Geduld und zeitlicher Planung: „Eine Sprache kann man nicht ‚Just-in-time’ lernen, das ist ein langwieriger Prozess. “ Bei wöchentlichen Kursen und regelmäßiger Vor- und Nachbereitung zu Hause geht man bei der VHS von mindestens drei Jahren aus, bis sich der Schüler in der Sprache halbwegs sicher fühlt. Schneller geht es, wenn mehr Zeit – und Geld – investiert wird So sind bei Berlitz laut Ursula Marinos der Normalfall Kurse mit zwei Sitzungen mit je zweieinviertel Stunden. Marinos schätzt, dass nach ungefähr einem Jahr der Wohlfühlzustand erreicht ist und man problemlos Unterhaltungen führt. Wobei aber noch nicht von „Verhandlungssicherheit“ in der Fremdsprache geredet werden kann. Wer es schneller will, dem bleiben Crash-Kurse, Sprachreisen mit Intensivunterricht oder

gar täglicher Einzelunterricht. Egal wie viel Zeit und Geld man einzusetzen bereit ist, Professor Barz glaubt nicht, dass es Erwachsenen grundsätzlich schwerer als jungen Leuten fällt, eine Sprache zu erlernen. Jugendliche könnten zwar besser die Aussprache imitieren und hätten weniger Hemmungen, sich „die Zunge zu verrenken“. Ältere „haben dafür aber oft Vorteile in punkto systematisches Lernen, Grammatikverständnis und – ganz wichtig – Motivation. “ Quelle: Schrobenhausener Zeitung, Seite 34, DK Nr. 225, Donnerstag, 29 September 2005 írásbeli vizsga, I. összetevő 0804 10 / 12 2012. május 11 Német nyelv középszint Név: . osztály: R 0. Die meisten Bürger möchten gern wenigstens eine Fremdsprache sprechen. F X 27. In Zukunft wird Spanisch oder Chinesisch wichtiger als Englisch. 27. 28. Wenn man eine Arbeitsstelle bekommen möchte, braucht man außer Englisch oft noch eine andere Fremdsprache. 28. 29. Die meisten Deutschen lernen heute

Fremdsprachen, weil sie reisen möchten. 29. 30. Spanisch und Französisch sind laut Hamburger VHS die zweitbeliebtesten Fremdsprachen. 30. 31. Um eine Fremdsprache schnell zu erlernen, braucht man nur Geduld. 31. 32. Man kann nach einem Jahr Fremdsprachenlernen in Alltagssituationen ohne Probleme kommunizieren. 32. 33. Barz meint, Jugendliche können leichter Fremdsprachen lernen als Erwachsene. 33. 7 Punkte írásbeli vizsga, I. összetevő 0804 11 / 12 2012. május 11 Német nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. Karneval 9 2. Baumhaus 9 I. Olvasott szöveg értése 3. Siegrid Schmitt 8 4. Englisch 7 FELADATPONT ÖSSZESEN 33 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 33 javító tanár Dátum: . pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése javító tanár jegyző Dátum: . Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a

vizsgázó a II írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga az I összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a II összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, I. összetevő 0804 12 / 12 2012. május 11 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 11 Név: . osztály: Német nyelv NÉMET NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 11 8:00 II. Nyelvhelyesség Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 0804 II. Nyelvhelyesség Német nyelv középszint 1. Név: . osztály: Was passt in den Text? Unterstreichen Sie das richtige Wort. (0) ist ein Beispiel für Sie. Brieffreundschaften in „Willkommen“ Mahmut Sölzlü aus der Türkei schreibt: Ich heiße Mahmut und (0) am 17. 05 1987 geboren Ich habe 18 Jahre lang (1)

Deutschland gelebt, wo ich auch zur Schule ging. Jetzt lebe ich in der Türkei allein, und habe (2) Wohnung an der Mittelmeerküste. Ich (3) Musik, besonders Rap, HipHop, Slow und Reggae. Ich suche eine Brieffreundin und (4) natürlich alle Briefe beantworten. Leslie Perera aus Sri Lanka schreibt: Ich komme aus England, (5) Name ist Leslie Perera und ich bin 25 Jahre alt. Jetzt lebe ich in Sri Lanka. Ich suche eine deutsche Brieffreundin, die die Natur gern hat Ich bin Botanikerin (6) Beruf. Deutsch (7) ich in der Schule gelernt Bitte schreibt mir! Ich beantworte alle Briefe. A B C D 0. bin bist ist sind 1. an auf in vor 1. 2. ein eine einer eines 2. 3. darf mag muss soll 3. 4. werde werdet wird wirst 4. 5. dein ihr mein sein 5. 6. bei nach von zu 6. 7. bin habe soll werde 7. 7 Punkte Quelle: Willkommen, 2007. Heft 1 írásbeli vizsga, II. összetevő 0804 2/8 2012. május 11 Német nyelv

középszint 2. Név: . osztály: Was passt in den Text? Unterstreichen Sie das richtige Wort. (0) ist ein Beispiel für Sie. Sibirien-Reise im Hundeschlitten Der Abenteurer Nicolas Vanier ist wohlbehalten von (0) Sibirien-Reise zurückgekehrt. 8000 Kilometer legte der (8) in der extrem kalten und lebensfeindlichen Region zurück – und das nicht etwa im (9) Auto oder Zug, sondern auf einem Hundeschlitten. Auf (10) Roten Platz in Moskau empfingen gestern Hunderte Menschen den (11) und seine zehn vierbeinigen Weggefährten. Bereits (12) November war Nicolas Vanier zu seiner Fahrt aufgebrochen. Neben dem Hunde-Gespann (13) ein Fernseh-Team den Abenteurer. Der Dokumentar-Film von (14) eindrucksvollen Expedition soll nun an Frankreichs Schulen verteilt und den Schülern vorgeführt werden. A B C D 0. seine seinem seinen seiner 8. Frankreich Franzose Französin Französisch 8. 9. beheizt beheizte beheiztem beheizten

9. 10. dem den der des 10. 11. Reisende Reisendem Reisenden Reisender 11. 12. am auf im in 12. 13. begleitete begleiteten begleitetest begleitetet 13. 14. dem den der die 14. 7 Punkte Quelle: www.GEOlinode írásbeli vizsga, II. összetevő 0804 3/8 2012. május 11 Német nyelv középszint 3. Név: . osztály: Schreiben Sie die angegebenen Wörter in der richtigen Form in den Text. (0) ist ein Beispiel für Sie. Warum Vegetarier kein Fleisch essen 0. essen Vegetarier sind Leute, die kein Fleisch essen (0). Aber warum eigentlich nicht? Das haben jetzt Forscher von der Uni15. untersuchen versität Jena . (15) Forscher müssen 15. 16. wissen ja immer alles ganz genau . (16) 16. 17. herausfinden Was sie (17) haben: Die meisten 17. Menschen ernähren sich vegetarisch, weil sie nicht wollen, dass Tiere getötet werden. Und weil sie auch nicht wollen, dass die 18. verletzen Rechte der Tiere . (18) werden und ihnen 18. 19. geben

Schmerzen zugefügt werden. Es (19) 19. aber auch Vegetarier, die Fleisch einfach eklig finden. Gesundheitliche Gründe sind dagegen offenbar nicht so wichtig 20. glauben Außerdem . (20) die Forscher, dass 20. Vegetarier ein bisschen anders „ticken“ als Allesesser: Sie 21. ausprobieren (21) gerne mal was Neues (21), 21. nicht nur beim Essen. Immer mehr Menschen kochen lieber mit Gemüse, Kartoffeln, Reis und ohne Fleisch: Im Jahr 2001 waren es schon sechs Prozent der deutschen Bevölkerung. Ganz schön viele, wenn man 22. bedenken . (22), dass es 1983 weniger als ein Prozent 22 waren. 8 Punkte Quelle: www.GEOlinode írásbeli vizsga, II. összetevő 0804 4/8 2012. május 11 Német nyelv középszint 4. Név: . osztály: Was passt in den Text? Schreiben Sie die entsprechenden Buchstaben in die Rubrik. Achtung! Es gibt einen Buchstaben zu viel. (0) ist ein Beispiel für Sie Auf die sanfte Tour Mein halbwüchsiger Sohn verabschiedete sich von mir, (0).

Als er sich umdrehte und die Haustür öffnete, sah ich, (23). Ich machte ihn darauf aufmerksam „Ich weiß“, antwortete er, „aber das ist eine neue Mode, (24).“ Ein paar Wochen später – die neue Mode war immer noch „in“ – (25): „Ich kann es absolut nicht leiden, wenn bei dir das Etikett hinten aus dem Hemd rausguckt. Denn immer, (26), juckt es mich in den Fingern, dir den Kragen in Ordnung zu bringen.“ Mit diesen Worten steckte ich ihm das Etikett wieder ins Hemd zurück (27). „Prima“, sagte mein Sohn mit verschmitztem Lächeln, „genauso machen es die Mädchen in meiner Klasse auch immer.“ A) dass ihm hinten aus dem Hemdkragen das Markenetikett heraushing B) die ich zusammen mit ein paar Kumpels in der Klasse eingeführt habe C) sagte ich zu dem Jungen D) sondern sich elegant anzuziehen E) wenn ich das sehe F) und streichelte ihm dabei liebevoll die Haare im Nacken G) um in die Schule zu gehen 0. 23. 24. 25.

26. 27. 23. 24. 25. 26. 27. G 5 Punkte Quelle: Das Beste, April 2001, S. 14 írásbeli vizsga, II. összetevő 0804 5/8 2012. május 11 Német nyelv középszint írásbeli vizsga, II. összetevő 0804 Név: . osztály: 6/8 2012. május 11 Német nyelv középszint írásbeli vizsga, II. összetevő 0804 Név: . osztály: 7/8 2012. május 11 Német nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. Brief 7 2. Sibirien-Reise 7 II. Nyelvhelyesség 3. Vegetarier 8 4. Sanfte Tour 5 FELADATPONT ÖSSZESEN 27 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 18 javító tanár Dátum: . pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség javító tanár jegyző Dátum: . Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a III írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási

rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a II összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a III összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, II. összetevő 0804 8/8 2012. május 11 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 11 Név: . osztály: Német nyelv NÉMET NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 11 8:00 III. Hallott szöveg értése Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 0804 III. Hallott szöveg értése Német nyelv középszint Név: . osztály: Guten Tag! Jetzt beginnt die Prüfung zum Hörverstehen. Die Prüfung besteht aus drei Aufgaben. Sie werden drei Hörtexte hören Die Aufgaben dazu sind in diesem Heft. • • • • • • • Jede Aufgabe beginnt und endet mit Musik. Dann hören Sie die Aufgabenstellung. Später haben Sie 90 Sekunden Zeit, die Aufgabe zu lesen. Danach hören Sie

den Text das erste Mal. Dann haben Sie 90 Sekunden Pause. Sie hören dann den Text das zweite Mal. Zuletzt haben Sie noch einmal 90 Sekunden Zeit, Ihre Lösung zu kontrollieren. Die Prüfung dauert 30 Minuten. Viel Glück! írásbeli vizsga, III. összetevő 0804 2/8 2012. május 11 Név: . osztály: Német nyelv középszint 1. Die Schüler der Regenbogenschule haben mit ihrer Direktorin ein Interview gemacht. Lesen Sie zuerst die Aufgabe Sie hören dann den Text zweimal Beantworten Sie die Fragen. Schreiben Sie zu jedem Punkt eine kurze Antwort (0) ist ein Beispiel für Sie. Unsere Direktorin Wie heißt die Direktorin? Ursula Brüggenwirth (0) Wie ist der Familienstand der Direktorin? . (1) 1. Welche Hobbys hat die Direktorin? . (2) 2. . (3) 3. Wie kommt die Direktorin mit den Kollegen aus? . (4) 4. Wie findet die Direktorin die Schüler der Regenbogenschule? . (5) 5. Welches Tier mag die Direktorin? . (6) 6. Warum kann die Direktorin zurzeit nicht reiten?

. (7) 7. 7 Punkte Quelle: Interjú egy német iskola igazgatójával, 2006. augusztus írásbeli vizsga, III. összetevő 0804 3/8 2012. május 11 Név: . osztály: Német nyelv középszint 2. Sie hören ein Gespräch mit einem Vater darüber, wie seine Familie immer größer geworden ist. Lesen Sie zuerst die Aufgabe Sie hören dann das Gespräch zweimal Entscheiden Sie, welche Aussage richtig und welche falsch ist. Kreuzen Sie die Antwort in der Tabelle an. (0) ist ein Beispiel für Sie Frank ist Vater geworden Richtig 0. Als Frank Vater wurde, war er jung Falsch X 8. Frank hat immer geplant, früh Vater zu werden 8. 9. Frank wollte, dass die älteste Tochter um drei Jahre älter ist, als das nächste Kind. 9. 10. Die Eltern haben über die Geburt des dritten Kindes mit den älteren Töchtern gesprochen. 10. 11. Die älteste Tochter hat sich sehr gefreut, dass ein neues Kind in die Familie kommt. 11. 12. Die Eltern wollten, dass das Baby zu den Schwestern

ins Kinderzimmer kommt. 12. 13. Frank wollte als drittes Kind eigentlich einen Sohn 13. 14. Bettina wollte erfahren, wie das Leben mit einem Bruder ist. 14. 15. Die zwei Töchter haben vom Arzt erfahren, dass es ein Mädchen wird. 15. 8 Punkte Quelle: Interjú egy német tanár kollégával, 2006. augusztus írásbeli vizsga, III. összetevő 0804 4/8 2012. május 11 Név: . osztály: Német nyelv középszint 3. Sie hören eine Radiosendung über Italiener und Deutsche. Lesen Sie zuerst die Aufgabe. Sie hören dann den Text zweimal Entscheiden Sie beim Hören, worüber die Leute sprechen und markieren Sie diese Aussage mit einem X. Wenn man über etwas nicht gesprochen hat, lassen Sie das Kästchen leer. Achtung! Sie dürfen insgesamt 6-mal ankreuzen. (0) ist ein Beispiel für Sie Italiener und Deutsche In der Sendung wird darüber gesprochen, 0. X wo die Herder-Buchhandlung ist. wie groß die Buchhandlung ist. wer die Buchhandlung leitet. warum Monika die

Deutschen mag. wie viele Deutsche Monika kennt. was für eine Meinung die Deutschen von Italien haben. was für eine Meinung die Italiener von den Deutschen haben. wie die Italiener das deutsche Essen finden. wie Tatjana ihren Mann kennen gelernt hat. in welchem Jahr Tatjana nach Italien gezogen ist. was man an Italien schön findet. warum Tatjana nach Deutschland zurück möchte. wie die Arbeitsbedingungen in Deutschland sind. 16. 17. 18. 19. 20. 21. „–1“ 6 Punkte Quelle: www.dradiode/kultur írásbeli vizsga, III. összetevő 0804 5/8 2012. május 11 Német nyelv középszint írásbeli vizsga, III. összetevő 0804 Név: . osztály: 6/8 2012. május 11 Német nyelv középszint írásbeli vizsga, III. összetevő 0804 Név: . osztály: 7/8 2012. május 11 Név: . osztály: Német nyelv középszint maximális elért pontszám pontszám 1. Direktorin 7 III. Hallott szöveg értése 2. Frank 8 3. Italiener 6 FELADATPONT ÖSSZESEN 21 VIZSGAPONT

ÖSSZESEN 33 javító tanár Dátum: . pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése javító tanár jegyző Dátum: . Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a IV írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a III összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a IV összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, III. összetevő 0804 8/8 2012. május 11 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 11 Név: . osztály: Német nyelv NÉMET NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 11 8:00 IV. Íráskészség Időtartam: 60 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 0804 IV.

Íráskészség Német nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók Tisztelt Vizsgázó! • Ehhez a feladatlaphoz bármilyen egynyelvű vagy kétnyelvű nyomtatott szótár használható. • A két feladat megoldási sorrendje tetszőleges. • A 2. feladatnál két lehetőség közül választhat Olvassa végig mindkét feladatot, majd döntse el, hogy melyiket dolgozza ki. A megfelelő helyre írja be a választott téma számát! Ha mindkét téma kidolgozásába belekezd, és a javító tanár számára nem derül ki egyértelműen, hogy melyiket választotta, akkor az első témát fogja kijavítani és értékelni. • Amennyiben szükséges, használhat pecséttel ellátott piszkozatpapírt. • A feladatok megoldásához használjon tollat, és írjon olvashatóan! • Ha a szövegét javítani akarja, akkor egyértelműen húzza át a nem érvényes részt, és olvashatóan írja utána vagy fölé a jót! • A margón kívülre, valamint a

szürke mezőre semmit se írjon, mert az a javító tanár számára van fenntartva. írásbeli vizsga, IV. összetevő 0804 2/8 2012. május 11 Német nyelv középszint Név: . osztály: 1. Handy kaufen Sie haben von Ihrem deutschen Freund die folgende E-Mail bekommen: Hi! Tomi, kannst Du mir bitte einen Rat geben? Ich möchte mir nämlich ein Handy kaufen, aber ich weiß nicht was für eins. Soll ich lieber ein teures mit vielen Funktionen oder ein billiges kaufen? Hast du auch ein Handy? Wie ist es, ist es gut? Bist Du damit zufrieden? Ich warte sehr auf Deine Antwort! Tschüs Tobi Schreiben Sie eine kurze Antwort in 50-80 Wörtern. Lieber Tobi, es ist gut, dass Du mich gefragt hast. . . . . . . . . . . . Also bis später Tomi Tartalom és szöveghossz 5 pont Nyelvhelyesség 5 pont Összesen írásbeli vizsga, IV. összetevő 0804 3/8 10 pont 2012. május 11 Német nyelv középszint Név: . osztály: 2. Wählen Sie eines der folgenden Themen zur

Ausarbeitung aus Thema 1 Ihre Klasse möchte im Sommer eine Woche in Stuttgart verbringen und in der Umgebung Radtouren machen. Sie haben im Internet nach Übernachtungsmöglichkeiten gesucht und eine interessante Seite gefunden. Hier ist ein Teil davon: Jugendherberge – im neuen Glanz Schlechte Sanitärräume, muffige Zimmer und langweilige Herbergseltern: so könnte man das noch tief sitzende Bild von Jugendherbergen umschreiben. Doch Jugendherbergen können auch anders. Ein Beispiel dafür ist die Jugendherberge in Stuttgart. Zwanzig Minuten läuft man vom Hauptbahnhof zur Jugendherberge, die wunderschön auf einem Hügel gelegen einen wunderbaren Blick auf Stuttgart eröffnet. Mit einem gläsernen Aufzug geht es direkt in die Empfangshalle, die auch zu einem guten Mittelklasse-Hotel passen würde. Die Jugendherberge Stuttgart steht für eine neue Art von Jugendherbergen und wurde vom Deutschen Jugendbergsverband mit der Klassifizierung „Home Again” ausgezeichnet.

Informationen: Katrin Neuner, Jugendherberge Stuttgart, Waldweg 66 D-10208 STUTTGART Schreiben Sie an die Jugendherberge einen Brief. Verwenden Sie dafür 100-120 Wörter Beachten Sie dabei die folgenden Punkte: 1. Grund des Schreibens 2. Vorstellung der Klasse (Anzahl, Jungen/Mädchen, Alter) 3. Frage nach den Preisen und den Abstellmöglichkeiten für die Fahrräder 4. Informieren Sie sich über die Verpflegung und Freizeitmöglichkeiten 5. Bitten Sie um weitere Informationen und Prospekte Die Reihenfolge der Leitpunkte können Sie selbst bestimmen. Vergessen Sie Datum, Anrede, Gruß und Unterschrift nicht. Markieren Sie, ob Sie Thema 1 oder Thema 2 gewählt haben. írásbeli vizsga, IV. összetevő 0804 4/8 2012. május 11 Német nyelv középszint Név: . osztály: Thema 2 Sie studieren ein Jahr lang in Deutschland und möchten in dieser Zeit gerne tanzen lernen. Sie haben in der Zeitung die folgende Anzeige gefunden: Tanzschule Swing & Fun präsentiert nach Umbau

reichhaltiges Kursprogramm Thomas Kleimaier, der Geschäftsführer der Tanzschule Swing & Fun, ist Tanzlehrer und routinierter Turniertänzer. Er weiß, worauf es beim Tanzen ankommt, und bietet seinen Kursteilnehmern neben freundlicher Betreuung auch individuelle Unterstützung. Wenn Sie Lust haben, einige Tänze (Cha-cha-cha, Swing, Discofox, usw.) zu erlernen, dann melden Sie sich unter der Adresse: Thomas Kleimaier ADTV-Tanzschule Swing & Fun, Moosburger Str. 3, 85276 Pfaffenhofen Sie halten das für eine gute Möglichkeit, tanzen zu lernen. Schreiben Sie an den Geschäftsführer einen Brief. Verwenden Sie dafür 100-120 Wörter Beachten Sie dabei die folgenden Punkte: 1. Grund des Schreibens 2. Erfahrungen mit Tanzlernen 3. Warum möchten Sie jetzt tanzen lernen? 4. Fragen Sie nach den möglichen Kursen (Termine, Dauer, Stufe) 5. Informieren Sie sich über die Preise und bitten Sie um weitere Prospekte der Tanzschule. Die Reihenfolge der Leitpunkte können Sie selbst

bestimmen. Vergessen Sie Datum, Anrede, Gruß und Unterschrift nicht. Markieren Sie, ob Sie Thema 1 oder Thema 2 gewählt haben. írásbeli vizsga, IV. összetevő 0804 5/8 2012. május 11 Német nyelv középszint Név: . osztály: Itt jelölje, hogy melyik témát választotta! 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga, IV. összetevő 0804 6/8 2012. május 11 Német nyelv középszint Név: . osztály: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Tartalom 5 pont Formai jegyek és hangnem 3 pont Szövegalkotás 5 pont Szókincs, kifejezésmód 5 pont Nyelvtan, helyesírás 5 pont Összesen írásbeli vizsga, IV. összetevő 0804 7/8 23 pont 2012. május 11 Német nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 10 IV. Íráskészség 2. feladat 23 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 33 javító tanár Dátum: .

pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése IV. Íráskészség javító tanár jegyző Dátum: . írásbeli vizsga, IV. összetevő 0804 Dátum: . 8/8 2012. május 11 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató 0804 NÉMET NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató ÁLTALÁNOS ÚTMUTATÓ 1. A dolgozatok javításakor a Javítási-értékelési útmutatótól eltérni nem lehet 2. Minden jó megoldás egy pontot ér, a rossz megoldás 0 pont 3. Fél pont és többletpont nem adható 4. Minden egyértelmű jelölést el kell fogadni (például aláhúzás helyett karikázást) 5. Ha a tanuló javítja a megoldását és a javítás egyértelmű, akkor elfogadható a

jó megoldás 6. A feladatok értékelésére a szürke mező szolgál Ebben jelölje a helytelen megoldást mindig nullával, a helyeset pedig egyessel! Példa: 11. 0  helytelen 12. 1  helyes 7. A vizsgán összesen 150 pont szerezhető Az egyes vizsgarészek arányát a vizsgaleírás szabályozza, ennek alapján meghatározott az egyes vizsgarészekben a vizsgapontok száma. Vizsgarész Vizsgapont Olvasott szöveg értése 33 Nyelvhelyesség 18 Hallott szöveg értése 33 Íráskészség 33 Szóbeli 33 Összesen: 150 Az egyes vizsgarészekben a kérdések száma nem egyezik meg a vizsgapontok számával, ezért átszámításra van szükség. A vizsgapontok kiszámításához használja a Javítási-értékelési útmutatóban található átszámítási táblázatokat! A füzetek végén található összesítő táblázatba be kell írnia a tanuló összes megszerzett pontszámát, valamint az átszámítási táblázat segítségével meghatározott

vizsgapontokat is (átszámított vizsgapont). Az Íráskészség vizsgarészben nincs szükség átszámításra. írásbeli vizsga 0804 2 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató OLVASOTT SZÖVEG ÉRTÉSE 1. A megoldásba csak 9 X-et lehet beírni. Amennyiben a vizsgázó ennél többet jelöl be, minden fölösleges X-ért le kell vonni egy pontot. Tehát a következők szerint járjon el: • Számolja meg, hogy hány X szerepel a vizsgázó megoldásában. Ha 9-nél többet írt be, akkor a „-1” négyzetbe írja be a különbözetet. • Ellenőrizze le, hogy az itemek megoldása helyes-e. • A feladat pontszámát úgy kell kiszámolni, hogy a jó itemek számából levonja a „-1” négyzetben szereplő számot. Venedig Dieser Karneval ist der berühmteste in Europa. Rio de Janeiro New Orleans (0)X Die Leute ziehen zum Karneval interessante Kostüme oder Masken an. Die Masken dieses Karnevals sind Karikaturen der

regionalen Besonderheiten. Hier sind Tanzproduktionen typisch. (1)X (3)X (2)X (4)X Dieser Karneval findet in einem bestimmten Teil der Stadt statt. Hauptattraktion des Karnevals ist ein typischer Tanz oder eine typische Musik. Typisch für diesen Karneval ist der Umzug durch die Straßen. (7)X (5)X (8)X (6)X (9)X 2. Megoldásként több lehetőséget is megadunk. Ezeken kívül elfogadhatók azok a variánsok is, amelyek tartalmilag megegyeznek ezekkel. A megoldásokban előforduló nyelvi vagy helyesírási hibákat figyelmen kívül kell hagyni, amennyiben a válasz érthető. 0. in Schweden 10. 13 Meter (über dem Erdboden) 11. wenn sie sich (sehr) / (mehr als nur) gut verstehen 12. die (nahe) Stadt 13. der Erfolg (des Hotels) 14. unter Wasser / in einem See (namens Mälar) / im Mälarsee 15. wegen der Glaswände 16. über eine Leiter 17. sich selbst 18. sie kann (durch die Scheiben der Toilette) hindurchblicken / sie kann sehen, was um sie herum geschieht 3.

Megoldásként van, ahol több lehetőséget is megadunk. Ezeken kívül elfogadhatók azok a variánsok is, amelyek tartalmilag megegyeznek ezekkel. A megoldásokban előforduló nyelvi vagy helyesírási hibákat figyelmen kívül kell hagyni, amennyiben a válasz érthető. 0. Stimme 19. Forscherin / Sammlerin / Erzählerin 20-21. Schulen, Bibliotheken, Märchenfestivals (kettő kell) 22. nicht aussterben / weiterleben írásbeli vizsga 0804 23. der (deutschen) Provinz / (den) Dörfern 24. (ein) (Aufnahme)gerät / (einen) Schreibblock 25. zauberhafte / wunderbare 26. Hut 3 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató 4. 0. 27. 28. 29. 30. 31. 32. 33. R X F X X X X X X X írásbeli vizsga 0804 4 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Átszámítási táblázat Összesítse a javítás végén az egyes feladatokban elért pontszámokat! Ez az összeg lesz a feladatpont (legfeljebb

33 pont). A következő táblázat segítségével határozhatja meg, hogy az elért feladatpontok (bal oldali oszlop) mennyi vizsgapontot jelentenek (jobb oldali oszlop). Feladatpont 33 32 31 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 Vizsgapont 33 32 31 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 Feladatpont 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Vizsgapont 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Források 1. wwwlexi-tvde 2. wwwwebde 3. wwwGEOlinode 4. Schrobenhausener Zeitung, Seite 34, DK Nr 225, Donnerstag, 29 September 2005 írásbeli vizsga 0804 5 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató NYELVHELYESSÉG A helyesírási hibával leírt szavak nem fogadhatók el. A régi helyesírással írt alakokat nem lehet elfogadni. Minden feladatban csak egy megoldás értékelhető. Variációk megadásakor nem jár pont, még akkor sem, ha köztük van a jó megoldás. 1. 2. 0. A) bin 1. C) in 2. B) eine 3. B) mag 4. A) werde 5. C)

mein 6. C) von 7. B) habe 0. D) seiner 8. B) Franzose 9. D) beheizten 10. A) dem 11. C) Reisenden 12. C) im 13. A) begleitete 14. C) der 3. 0. essen 15. untersucht 16. wissen 17. herausgefunden 18. verletzt 19. gibt 20. glauben 21. probierenaus 22. bedenkt 4. 0. 23. 24. 25. 26. 27. G A B C E F Kimarad: D írásbeli vizsga 0804 6 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Átszámítási táblázat Összesítse a javítás végén az egyes feladatokban elért pontszámokat! Ez az összeg lesz a feladatpont (legfeljebb 27 pont). A következő táblázat segítségével határozhatja meg, hogy az elért feladatpontok (bal oldali oszlop) mennyi vizsgapontot jelentenek (jobb oldali oszlop). Feladatpont 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 Vizsgapont 18 17 17 16 15 15 14 13 13 12 11 11 10 9 Feladatpont 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Vizsgapont 9 8 7 7 6 5 5 4 3 3 2 1 1 Források 1. Willkommen, 2007 Heft 1 2.

wwwGEOlinode 3. wwwGEOlinode 4. Das Beste, April 2001, S 14 írásbeli vizsga 0804 7 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató HALLOTT SZÖVEG ÉRTÉSE 2. 1. Megoldásként elfogadhatók azok a variánsok is, amelyek tartalmilag megegyeznek az itt felsoroltakkal. A megoldásokban előforduló nyelvi vagy helyesírási hibákat figyelmen kívül kell hagyni, amennyiben a válasz érthető. 0. Ursula Brüggenwirth 1. verheiratet 2.- 3 Gartenarbeit / Joga / Chorsingen 4. gut 5. nett 6. Pferde / Hunde 7. (Sie hat) wenig Zeit 0. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. R X F X X X X X X X X 3. Megoldásként csak 6 X-et lehet beírni. Amennyiben a vizsgázó ennél többet jelöl be, minden fölösleges X-ért le kell vonni egy pontot. Tehát a következők szerint kell eljárni: • Számolja meg, hogy összesen hány X-et írt be a vizsgázó! Ha 6-nál többet írt be, akkor a „–1” négyzetbe írja be a különbözetet! •

Ellenőrizze, hogy a megfelelő itemek megoldása helyes-e! • A végső pontszámot úgy kapja meg, hogy a jó itemek számából levonja a „–1” négyzetben szereplő számot. Figyelem! Amennyiben a vizsgázó mindegyik négyzetbe X-et tett, tehát 12 X-et írt be, akkor a feladat nem kerül javításra, pontszáma 0 pont lesz. 0. 16. 17. 18. 19. 20. 21. X  X   X X X   X X  wo die Herder-Buchhandlung liegt. wie groß die Buchhandlung ist. wer die Buchhandlung leitet. warum Monika die Deutschen mag. wie viele Deutsche Monika kennt. was für eine Meinung die Deutschen von Italien haben. was für eine Meinung die Italiener von den Deutschen haben. wie die Italiener das deutsche Essen finden. wie Tatjana ihren Mann kennen gelernt hat. in welchem Jahr Tatjana nach Italien gezogen ist. was man an Italien schön findet. warum Tatjana nach Deutschland zurück möchte. wie die Arbeitsbedingungen in Deutschland sind. írásbeli vizsga 0804 8 / 21 2012. május 11

Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Átszámítási táblázat Összesítse a javítás végén az egyes feladatokban elért pontszámokat! Ez az összeg lesz a feladatpont (legfeljebb 21 pont). A következő táblázat segítségével határozhatja meg, hogy az elért feladatpontok (bal oldali oszlop) mennyi vizsgapontot jelentenek (jobb oldali oszlop). Feladatpont 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 Feladatpont 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 Vizsgapont 33 31 30 28 27 25 24 22 20 19 17 Vizsgapont 16 14 13 11 9 8 6 5 3 2 0 Források 1. Interjú egy német iskola igazgatójával, 2006 augusztus 2. Interjú egy német tanár kollégával, 2006 augusztus 3. wwwdradiode/kultur írásbeli vizsga 0804 9 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató SZÖVEGEK Unsere Direktorin - - Guten Tag! Wie heißen Sie? Ich heiße Ursula Brüggenwirth. Aha, komischer Name. Sind Sie verheiratet? Ja. Haben Sie Kinder? Hm ich habe ,

mein Mann hat zwei Kinder. Zwei große Töchter hat er mit in die Ehe gebracht. Aha hm und Ihre Hobbys? Meine Hobbys.hm, ich mache gern Joga und arbeite gern im Garten Und Chor, Chorsingen! Verstehen Sie sich mit Ihrer Kollegin? Mit meiner Kollegin, Petra Schnitzler von der Schulleitung verstehe ich mich sehr gut, und aus meiner Sicht auch mit dem Kollegium. Und wie finden Sie die Schule? Die Regenbogenschule ist eine sehr bunte Schule mit vielen netten Schülern und Schülerinnen und einem tollen Kollegium und auch Hausmeister, Sekretärin, Krankenschwester, Küchenfeen und was alles wir noch bei uns haben. Das klappt wunderbar, also dieser Dienstleistungsbereich arbeitet gut zusammen. Ja, und ich fühle mich in der Regenbogenschule sehr wohl. Aha, und welche Tiere mögen Sie? Welche Tiere? Ich mag gerne Pferde und Hunde. Reiten Sie gerne? Ich kann reiten, aber im Moment mache ich das nicht mehr, weil ich jetzt ganz wenig Zeit hab. írásbeli vizsga 0804 10 / 21 2012. május 11

Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Frank ist Vater geworden Ich bin ziemlich früh Vater geworden, ich war 22 Jahre alt und eigentlich war unser erstes Kind eine Überraschung, wir haben es nicht geplant, und drei Jahre später ist Lotte geboren, da hatte ich mir gewünscht, ein zweites Kind zu haben und habe meiner Frau gesagt: Ich hätte gerne drei Jahre Abstand zwischen dem ersten und dem zweiten Kind, und das hat sehr gut geklappt, und es sind drei (Jahre) und eine Woche geworden. Und als Lotte sechs Jahre alt war und Bettina neun Jahre, haben wir uns gedacht, wir hätten gerne ein drittes Kind. Und wir haben mit unseren Kindern gesprochen, mit unseren beiden großen Töchtern, was sie davon halten würden und da hat die älteste, Bettina, gesagt: Dann zieht sie zu Oma. Sie hat gesagt: Ich wohne zusammen mit meiner Schwester in einem Zimmer und da gibt es viele Probleme, wir streiten uns oft, wer womit spielen darf, oder wer wann Musik hören kann,

und wenn jetzt noch ein Baby reinkommt, dann wird es ganz schlimm. Also sie wollte überhaupt nicht bei uns bleiben. Aber als ich ihr gesagt habe, dass das Baby im Schlafzimmer schlafen wird und sie mit ihrer Schwester Lotte im Kinderzimmer allein bleibt, dann war Bettina zufrieden. Sie hat sich mit ihrer Schwester beraten, und die beiden haben gesagt, sie sind einverstanden, dass wir noch ein Kind bekommen, unter einer Bedingung, es muss ein Mädchen sein, ein drittes Mädchen. Und ich war etwas verwundert, ich hatte gedacht, ein Junge wäre ganz schön, aber Bettina hat gesagt: Ich weiß ja ganz genau wie das mit einer Schwester ist, die nervt manchmal, und ist anstrengend, aber mit einem Bruder ist es noch viel viel schlimmer, und da ist es mir lieber, ich kriege noch eine Schwester. Und ja, dann sind wir wenige Wochen darauf zum Arzt gegangen, und haben untersuchen lassen, ob . mit dem Baby alles in Ordnung ist, eine Organuntersuchung, und der Arzt hat uns gefragt, die beiden

großen Mädchen waren dabei, möchtet ihr wissen, was es wird? Und die beiden Mädchen haben genickt, und der Arzt hat gesagt, es wird ein Mädchen. Und da haben sich alle sehr gefreut, also meine Frau hat sich gefreut, und Lotte hat sich gefreut, und Bettina hat sich gefreut, und ich habe mich auch gefreut, aber ich habe eigentlich gedacht, dass es ein Junge wird und beide Töchter haben zu mir gesagt, dann bist du eben ein Mädchen-Papa. írásbeli vizsga 0804 11 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Italiener und Deutsche - Es gibt einen Ort in Rom, da scheint die Beziehung Deutschland-Italien perfekt zu harmonieren. Mitten in der Stadt gegenüber vom Parlament liegt die traditionsreiche deutsche Herder-Buchhandlung. Hier gibt es all das zu kaufen, was Deutsche im Laufe der Jahrhunderte zum Thema Italien geschrieben haben. Goethes „Italienische Reise“ und dazu jede Menge Italien-Sehnsucht zwischen zwei Buchdeckel. Die

Italienerin Monika di Benedetto leitet die Buchhandlung aus Leidenschaft, sagt sie. - Ich habe mich hier sofort in die Sprache und in die Literatur verliebt, ahm, das ist die große Leidenschaft von meinem Leben. - Und wie steht es um die Liebe zu den Deutschen? - Nein, nein, nein! - Monika di Benedetto hat vor allem mit den Deutschen zu tun, die meinen, Italien besonders gut zu kennen. Immerhin behaupten das 10 Prozent aller Deutschen von sich, einer jüngsten Meinungsumfrage des Mailänder ISPO-Institutes zufolge. Und die Deutschen haben demnach ein klares Bild von Italien: dem Staat fehlt es an Organisation, an Gemeinsinn, an Wirtschaftskraft und an einer politischen Klasse – so das vernichtender Urteil. - Das, was für mich manchmal ärgert, ist das weil natürlich Deutsche kommen in die Buchhandlung und haben sehr viele Vorurteile gegenüber den Italienern, und ich fühle mich immer, dass ich halt eine Erklärung abgeben muss, wieso es hier diese Umstände gibt. - „Die

intoleranten Deutschen“ – 24 Prozent der Italiener sagen, die Deutschen haben keine offene Mentalität, 26 Prozent gar, die Deutschen haben keinen Lebensstil. Und am meisten fehlt den Italienern in Deutschland anständiges Essen. - Die Italiener hassen deutsches Essen, mein Mann stirbt, jedes Mal, wenn er wieder mit nach Bottrop kommt. - Tatjana Eifrich lebt seit 25 Jahren in Italien, sie ist mit einem Italiener verheiratet und kann jede Menge Deutsch-italienische Beziehungsgeschichten erzählen. Angefangen hat es mit der Liebe zu diesem Land. - Mich persönlich als Musikliebhaber hat natürlich die Oper begeistert, die ich habe hier Erlebnisse gehabt, auf dem Gebiet vom musikalischen Sinne her, die, die fantastisch waren. Es gibt wunderschöne Landschaften, die ziehen uns an, es zieht uns ja auch die Geschichte an. Wenn man jetzt Rom von außen her betrachtet, und kommt her als Besucher, ist es ja faszinierend, wenn ich neben dem Colosseum stehe, nur hier zu leben ist eine ganz

andere Geschichte. - Faszinierend aus der Distanz, im Alltag frustrierend. Nach 25 Jahren trägt sich Tatjana Eifrich mit dem Gedanken nach Deutschland zurück zu kehren. - Das liegt nicht an meinem Mann, und nicht an der Art der Italiener, es liegt an den extrem schwierigen Arbeitsbedingungen, denen ich hier als Frau, als ausländische Frau ausgesetzt bin. Man hat keine Rechte - Die schlechten Arbeitsbedingungen in Italien sind nach der letzten Umfrage das Hauptproblem der Deutschen, die in Italien leben. Da deckt sich die deutsche Fremd- mit der italienischen Selbsteinschätzung. írásbeli vizsga 0804 12 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató ÍRÁSKÉSZSÉG Az írásfeladatok értékelése központilag kidolgozott analitikus skálák segítségével történik. Ez az eljárás meghatározott értékelési szempontokon, valamint az egyes szempontokhoz tartozó szintleírásokon alapul. Minden írásbeli munkát ezen szempontok

segítségével kell értékelni oly módon, hogy a dolgozatot minden egyes értékelési szempontnál újra kell olvasni. Az eljárás további sajátossága, hogy a szintleírások a nyelvi teljesítményt értékelő szempontoknál nem tartalmaznak hibaszámokra vonatkozó utalásokat, valamint nem osztályozzák előre az egyes hibatípusokat a hibák súlyossága alapján. Ennek oka az, hogy az egyes nyelvi hibák súlyosságát (értelemzavaró vagy nem értelemzavaró hiba) csak az adott szövegkörnyezet figyelembevételével lehet megállapítani. A középszinten az írásbeli vizsga minden része a lépcsőzetesség elve alapján épül fel, azaz a feladatok fokozatosan nehezednek. Ez a progresszió az íráskészséget mérő vizsgarészben az értékelési skálákban is megjelenik Az első, könnyebb feladat skálája inkább az A2 szinthez igazodik, így jóval toleránsabb, mint a második feladathoz tartozó skála, amely a B1 szinten alapul. A javítás alapelvei 1.

A dolgozatot akkor is értékelni kell, ha a vizsgázó eltér a megadott szöveghossztól 2. Fél pontok és jutalompontok nem adhatók 3. A dolgozatban a hibákat jelölni kell A Javítási-értékelési útmutatóban megadott javítási jelrendszer használata nem kötelező, bármilyen más jelrendszer is használható. 4. Az ismétlődő nyelvhelyességi hibákat csak egyszer kell az értékelésnél figyelembe venni 5. Az adott szinten bizonyos lexikai egységek és nyelvtani struktúrák produktív használata nem várható el a vizsgázótól. Erről pontos tájékoztatást nyújt a vizsgakövetelmény (40/2002. sz OM rendelet) Az ilyen típusú hibákat az értékelésnél nem kell figyelembe venni. 6. Az új helyesírás teljes körű bevezetésével a régi helyesírással írt alakok nem fogadhatók el. 7. Figyelem! A „nullázási szabály” a két feladatban különböző! Amennyiben az első feladatban valamelyik szempont alapján a dolgozat 0 pontos, akkor a másik

értékelési szempont alapján is 0 pontot kell rá adni. A második feladatban csak a Tartalom értékelési szempont alapján 0 pontos dolgozatok lesznek a többi szempont alapján is 0 pontosak A két feladat értékelése egymástól független. Tehát ha a dolgozatot a fenti szabály miatt lenullázza az egyik feladatban, akkor a másik feladat értékelése nem lesz automatikusan 0 pont! 8. A második feladatban a vizsgázónak választási lehetősége van, és a megoldása elé beírja, hogy melyik témát kívánja kidolgozni. Ha a vizsgázó a második feladatban mindkét választási lehetőséget kidolgozza, és a javító tanár számára nem derül ki egyértelműen, hogy melyik feladatot választotta, akkor az első témát kell kijavítani és értékelni. írásbeli vizsga 0804 13 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Első feladat Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról: Értékelési szempontok

Maximális pontszám Tartalom és szöveghossz 5 Nyelvhelyesség 5 Összesen 10 Amennyiben a dolgozat valamelyik szempont alapján 0 pontos, akkor a másik értékelési szempont pontszáma is 0 pont. Az értékelési szempontok részletes kifejtése Tartalom és szöveghossz E szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó • megfelelően dolgozta-e ki a témát, • megfelelő hosszúságú szöveget hozott-e létre. A tartalmi teljesség megítélésénél az a döntő, hogy a vizsgázó közli-e az adott szituációban lényeges információkat. Egyes vizsgafeladatoknál a tartalom értékelésénél a segédanyag (input) tartalmi információi is irányadóak lehetnek. Ekkor azt is figyelembe kell venni, hogy a vizsgázó írásműve nem tartalmaz-e sokkal kevesebb információt, mint a segédanyag. Amennyiben a feladat nem tartalmaz erre vonatkozó utasítást, akkor nem kérhető számon a vizsgázón az összes, segédanyagban megjelenő információ. A

dolgozat tartalmi szempontból megfelelő abban az esetben is, ha a vizsgázó a megadott témáról nem személyes vonatkozásban, hanem általánosan, de a kommunikációs cél(ok)nak megfelelően ír. A nyelvi okokból érthetetlen szövegrészeket a Tartalom szempontnál nem lehet értékelni. Ez vonatkozik a megadott szövegből értelem nélkül lemásolt és rossz nyelvi környezetben használt szövegrészekre is. Az ilyen típusú hibákat figyelembe kell venni a nyelvi teljesítmény értékelésekor is El kell fogadni azonban az olyan szövegrészeket, amelyeket a vizsgázó a segédanyagból vett át, és jó nyelvi környezetben használ Amennyiben a vizsgázó olyan információt közöl, ami anyanyelvi olvasó számára nem értelmezhető, a tartalom kidolgozása nem tekinthető teljesen megfelelőnek. A szöveghossz megadásánál a szószám csak a vizsgázó által létrehozott szövegrészre vonatkozik, azaz nem tartalmazza a központilag megadott részek szavainak

számát. Nyelvhelyesség (szókincs, mondattan, alaktan, helyesírás) E szemponton belül azt értékeljük, hogy • megfelel-e a vizsgázó által használt szókincs a témának, a szituációnak, a szerepnek és a közlési szándéknak, • megfelel-e a szóhasználat a középszintű érettségi vizsga követelményeinek, • megfelel-e a vizsgázó által létrehozott szöveg a mondattan, az alaktan és a helyesírás normáinak. Az egyes hibák súlyozása annak alapján történik, hogy milyen mértékben nehezítik a megértést. Értelemzavaró hibának az számít, ha a mondat/szövegrész tartalma csak újraolvasás után érthető, azaz anyanyelvi olvasó csak nehezen vagy egyáltalán nem értené meg a mondanivalót írásbeli vizsga 0804 14 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála (1. feladat) Tartalom és szöveghossz 5 pont 4–3 pont 2–1 pont 0 pont A vizsgázó megfelelően dolgozta

ki a témát, és elérte a megadott szövegmennyiséget (50–80 szó). A vizsgázó általában megfelelően tárgyalta a témát, és legalább 40–70 szó hosszúságú szöveget hozott létre. A vizsgázó csak részben megfelelően tárgyalta a témát, és/vagy a létrehozott szöveg 40 szónál rövidebb. A vizsgázó nem megfelelően tárgyalta a témát, és/vagy a létrehozott szöveg nagyon rövid (30 szó alatt). vagy: A vizsgázó más témáról ír. Nyelvhelyesség (szókincs, mondattan, alaktan, helyesírás) 5 pont 4–3 pont A szöveg hibátlan vagy csak kevés, a megértést nem zavaró hibát tartalmaz. 2–1 pont A szövegben több hiba fordul elő, a hibák alig nehezítik a megértést. 0 pont A szövegben sok hiba for- A szöveg a nyelvi hibák dul elő, a hibák néhány miatt nem érthető. ponton nehezítik a megértést. Második feladat Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról: Értékelési szempontok Maximális pontszám

Tartalom 5 Formai jegyek és hangnem 3 Szövegalkotás 5 Szókincs, kifejezésmód 5 Nyelvtan, helyesírás 5 Összesen 23 Amennyiben a dolgozat a Tartalom szempont alapján 0 pontos, akkor a többi értékelési szempont pontszáma is 0 pont. Az értékelési szempontok részletes kifejtése Tartalom E szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó • hány irányító szempontra tért ki, és megfelelően tárgyalta-e azokat, • hogyan valósította meg a kommunikációs cél(oka)t. Egy adott irányító szempont tárgyalása akkor tekinthető a szintnek megfelelőnek, ha a vizsgázó kitér a megadott szempontra, mondatai minden lényeges információt tartalmaznak, illetve minden lényeges információra rákérdeznek, és ismétlésektől mentesek. Amennyiben egy irányító szemponthoz több alpont tartozik, a szempont kifejtése akkor tekinthető megfelelőnek, ha a vizsgázó az összes alpontot tárgyalja. (A kifejtendő alpontok a szempont mellett

zárójelben is szerepelhetnek. A szempontok mellett zárójelben, zB-al közölt, segítségnek szánt ötletek nem számítanak kötelezően kifejtendő alpontnak.) Ha a vizsgázó egy irányító szempontra kitér, de mondatai nem tartalmaznak minden lényeges információt, illetve nem kérdeznek rá minden lényeges információra, az adott irányító szempont tárgyalása csak részben megfelelő. Az adott irányító szempont tárgyalása abban az esetben is csak részben írásbeli vizsga 0804 15 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató megfelelő, ha a vizsgázó anyanyelvi olvasó számára értelmezhetetlen információt ad meg (pl. az életkor helyett a vizsgázó azt adja meg, hogy negyedikes). Érdeklődő típusú levél esetén előfordul, hogy a vizsgázónak bizonyos információkra kell rákérdeznie. Ebben az esetben a megfelelő kérdés feltevése azt jelenti, hogy a vizsgázó megfelelően fejtette ki az adott

szempontot. Ha egy irányító szempont tárgyalása nyelvi okokból nem érthető, azt a Tartalom szempontnál úgy kell értékelni, mintha a vizsgázó nem tért volna ki rá, azaz az adott irányító szempont kifejtése nem megfelelő. Ezt a hibát figyelembe kell venni a nyelvi teljesítmény értékelésekor is, azaz a hiba jellegétől függően a Szókincs, kifejezésmód vagy a Nyelvtan, helyesírás szempontoknál. A segédanyagból átvett szövegrészek esetében úgy kell eljárni, mint az első feladatnál. Új, azaz nem megadott szempontok értékelésére nincs lehetőség. A dolgozatot akkor is a megadott szempontok alapján kell értékelni, ha a vizsgázó a megadott témáról nem személyes vonatkozásban, hanem általánosan, de a kommunikációs cél(ok)nak megfelelően ír, vagy önmagáról ír, amikor általánosan kellene fogalmaznia. Formai jegyek és hangnem E szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg • megfelel-e

a levéllel, mint szövegfajtával szemben állított formai követelményeknek, azaz helyesen tartalmazza-e a dátumot, a megszólítást, az elköszönést és aláírást, • hangneme megfelel-e a címzetthez való viszonynak és a közlési szándéknak. Ennél az értékelési szempontnál a szintleírások engedékenysége az eddigi kipróbálások tapasztalatait tükrözi, amely szerint a levélforma betartása általánosan nagy gondot jelent a vizsgázóknak. Most a dolgozat e szempont alapján még egy ponttal értékelhető, ha a vizsgázó törekedett a levélforma betartására, azaz a két alapvető formai jegy, a megszólítás és az elköszönés elfogadható, valamint a levél hangneme még megfelelő 0 pont akkor jár, ha hiányzik vagy nem elfogadható a megszólítás és/vagy az aláírás, ha a vizsgázó levél helyett fogalmazást ír, illetve ha a levél hangneme nem megfelelő. A későbbiekben azonban, amikor elvárható lesz a levél formai jegyeinek

ismerete, a formai követelmények szigorúbb elbírálás alá esnek. Az egyes formai jegyek abban az esetben helyesek, amennyiben a levélírás szabályainak megfelelnek, és illenek a levél típusához. A csak nyelvtani vagy helyesírási hibát tartalmazó variációk e szempont értékelésénél helyesnek számítanak. Általános érvényű példák a formai jegyekre: a) Néhány példa a helyes megszólításra és elköszönésre: Helyes megszólítás Helyes elköszönés Sehr geehrte Damen und Herren,/! Sehr geehrter Herr ,/! Sehr geehrte Frau ,/! Mit freundlichen Grüßen Mit freundlichem Gruß Freundliche Grüße Lieber/Liebe.,/! Liebe Freunde,/! Hallo,/! Hallo Peter / Leute / Freunde,/! Mit (den) besten Grüßen Mit herzlichen Grüßen Herzliche / Liebe / Viele Grüße Herzlich(st) Tschüs / Ciao / Bis bald / Servus Elfogadhatónak tekinthető minden olyan megszólítás és elköszönés, ami „emlékeztet” az adott levéltípushoz illő helyes formákra.

írásbeli vizsga 0804 16 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató b) Néhány példa az elfogadható megszólításra és elköszönésre: Elfogadható megszólítás Sehr geehrte Herren,/! Verehrter / geehrter Direktor,/! Verehrte LAL Sprachen GmbH,/! Sehr geehrte Redaktion,/! Liebes Jugendmagazin,/! Hi,/! Elfogadható elköszönés Mit vielen Grüßen Vielen Dank Ich danke Ihnen im Voraus Mit Hochachtung Hochachtungsvoll Wir antworten auf alle Briefe Helyes dátum: (Miskolc,)(den) 16.102003 – a levél jobb felső sarkában Elfogadható dátum: (Miskolc,)(den) 16.102003 – nem a megfelelő helyen Az aláírás akkor helyes, ha az elköszönés alatti sorban van. Néhány példa a helyes aláírásra: Péter Szabó / Szabó Péter Péter / die Deutschgruppe / Klasse 10D Amennyiben az aláírás egy sorban van az elköszönéssel, akkor elfogadhatónak minősül. Nem elfogadható az aláírás abban az esetben, ha ellentmond a

levél tartalmának és/vagy hangnemének. Szövegalkotás E szemponton belül azt értékeljük, hogy • logikus-e az irányító szempontok elrendezése és ezáltal a szöveg gondolatmenete, • megfelelő-e a gondolati tagolás, azaz van-e bevezetés, tárgyalás és befejezés, • hogyan használja a vizsgázó a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit (pl. egyszerű kötőszók, névmások) A Szövegalkotás szempontnál a Tartalom szemponttól függetlenül kell eljárni és csak a tárgyalt szempontok alapján lehet megítélni a dolgozat felépítését és gondolatmenetét. A szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit akkor használja helyesen a vizsgázó, ha törekszik arra, hogy egyszerű kötőszók, névmások, határozószók stb. segítségével valódi szöveget hozzon létre. Amennyiben a vizsgázó minden mondatát azonos módon (pl az „ich” személyes névmással) kezdi, nem mondható el az általa létrehozott levélről, hogy abban a

mondatok szervesen kapcsolódnak egymáshoz. Amennyiben a vizsgázó csak azonos szerkezetű egyszerű mondatokat ír, nem kaphatja meg a maximális pontszámot Szókincs, kifejezésmód E szemponton belül azt értékeljük, hogy • megfelel-e a vizsgázó által használt szókincs a témának, a szituációnak, a szerepnek és a közlési szándéknak, • megfelel-e a szóhasználat a középszintű érettségi vizsga követelményeinek. Az egyes hibák súlyozása annak alapján történik, hogy milyen mértékben nehezítik a megértést. Értelemzavaró hibának az számít, ha a mondat/szövegrész tartalma csak újraolvasás után érthető, azaz anyanyelvi olvasó csak nehezen vagy egyáltalán nem értené meg a mondanivalót írásbeli vizsga 0804 17 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató A nyelvi hibákat az értékelés során csak egyszer szabad figyelembe venni, azaz a hiba jellegétől függően vagy a Szókincs,

kifejezésmód vagy a Nyelvtan, helyesírás szempontnál. Amennyiben például a vizsgázó egy szót nem megfelelően használ (pl. a „bringen” ige helyett a „holen” igét), ezt a hibát csak a Szókincs, kifejezésmód szempontnál lehet értékelni. Ha a vizsgázó egy elöljárószót helytelen vonzattal használ (pl. „um+Dativ”), ezt a hibát csak a Nyelvtan, helyesírás szempontnál lehet értékelni. Azoknál az értelemzavaró hibáknál, amelyek következtében egy-egy mondatrész vagy mondat mondanivalója válik érthetetlenné, és amelyeknél a hiba komplexitása miatt nem lehet eldönteni, hogy lexikai vagy nyelvtani hibáról van-e szó, az egyszeri értékelés elve nem érvényes. Az ilyen típusú hibákat tehát mindkét szempontnál értékelni kell E szempont értékelésénél a megszólítás és az elköszönés hibáit is figyelembe kell venni. Nyelvtan, helyesírás E szemponton belül azt értékeljük, hogy megfelel-e a vizsgázó által

létrehozott szöveg a mondattan, az alaktan és a helyesírás normáinak. Az egyes hibák súlyozása annak alapján történik, hogy milyen mértékben nehezítik a megértést. A további részletes útmutatást lásd a Szókincs, kifejezésmód szempontnál írásbeli vizsga 0804 18 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála (2. feladat) Tartalom 5 pont A vizsgázó öt irányító szempontot dolgozott ki megfelelően. A vizsgázó a kommunikációs célokat megfelelően valósította meg. Formai jegyek és hangnem 3 pont 4–3 pont 2–1 pont 2 pont 1 pont 4–3 pont 2–1 pont 4–3 pont 2–1 pont A vizsgázó négy vagy A vizsgázó két irányító három irányító szempontot szempontot dolgozott ki dolgozott ki megfelelően, a megfelelően, a többit pedig többit pedig csak részben csak részben vagy egyálvagy egyáltalán nem. talán nem. A vizsgázó a kommuniká- vagy: A vizsgázó egy

irányító szempontot dolgozott ciós célokat többnyire ki megfelelően, és van még megfelelően valósította olyan irányító szempont, meg. amelyet részben tárgyalt. vagy: A vizsgázó legalább négy irányító szempontot tárgyalt részben. A kommunikációs célokat részben valósította meg. A szöveg formai jegyei tel- A szöveg formai jegyei nagy- A szöveg formai jegyei még jesen megfelelnek a szöveg- jából megfelelnek a szöveg- megfelelnek a szövegfajtáfajtának, hangneme a közlési fajtának, hangneme a közlési nak, hangneme a közlési szándéknak és/vagy a cím- szándéknak és/vagy a cím- szándéknak és/vagy a címzetthez való viszonynak. zetthez való viszonynak. zetthez való viszonynak. Helyes a megszólítás, az alá- Van helyes megszólítás és Van helyes vagy elfogadhaírás, a dátum és az elköszö- aláírás, valamint elfogadható tó megszólítás és aláírás. nés. dátum és elköszönés. Szövegalkotás 5 pont A

szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése logikus. A gondolati tagolás megfelelő: van bevezetés, tárgyalás és befejezés. A vizsgázó megfelelő nyelvi eszközök használatával valódi szöveget hoz létre. A mondatok szervesen kapcsolódnak egymáshoz. Szókincs, kifejezésmód 5 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő szókincs jellemzi. Néhol nem megfelelő a szóhasználat, ez azonban csak kis mértékben nehezíti a mondanivaló megértését. Nyelvtan, helyesírás 5 pont A vizsgázó általában helyesen használja az egyszerű nyelvtani struktúrákat. A szöveg kevés nyelvi (mondattan, alaktan, helyesírás) hibát tartalmaz, amelyek azonban a megértést nem befolyásolják. írásbeli vizsga 0804 0 pont A vizsgázó csak egy irányító szempontot dolgozott ki megfelelően és nem tárgyalta a többi szempontot. vagy: A vizsgázó három vagy annál kevesebb irányító szempontot tárgyalt részben.

Alapvető kommunikációs célját nem éri el. vagy: A vizsgázó más témáról írt. 0 pont A szöveg formai jegyei nem felelnek meg a szövegfajtának, hangneme a közlési szándéknak és/vagy a címzetthez való viszonynak. Hiányzik vagy nem elfogadható a megszólítás és/vagy az aláírás. 0 pont A szöveg felépítése, az irá- A mondanivaló nem min- A szöveg tagolatlan és áttenyító szempontok elrende- denütt logikus elrendezésű. kinthetetlen zése többnyire logikus. A vizsgázó nem törekszik a Az írásmű izolált mondaA vizsgázó törekszik a gon- gondolati tagolásra: hiány- tok halmazából áll. dolati tagolásra: van beveze- zik a bevezetés és befeje- A levél annyira rövid, hogy zés. szövegként nem értékeltés vagy befejezés. hető. A vizsgázó törekszik arra, A szövegszerűség csak hogy valódi szöveget hoz- nyomokban fedezhető fel. zon létre. A mondatok több helyen A mondatok többnyire szer- nem kapcsolódnak egymáshoz.

vesen kapcsolódnak egymáshoz. A szöveget nagyrészt a té- A szöveget egyszerű szómának és a közlési szándék- kincs jellemzi. nak megfelelő szókincs jel- Sokszor nem megfelelő a lemzi. szóhasználat, ami helyenTöbbször nem megfelelő a ként jelentősen nehezíti szóhasználat, ami néha ne- és/vagy akadályozza a hezíti a mondanivaló meg- mondanivaló megértését. értését. Sok a szóismétlés. A szókincs korlátai miatt többször előfordulhat szóismétlés. 4–3 pont A vizsgázó több hibával használja az egyszerű nyelvtani struktúrákat. A szöveg több nyelvi (mondattan, alaktan, helyesírás) hibát tartalmaz, amelyek azonban a megértést nem befolyásolják, és/vagy kevés, a megértést nehezítő hiba jellemzi a dolgozatot. 2–1 pont 0 pont A szövegben felhasznált szókincs szegényes. A nem megfelelő szóhasználat több helyen akadályozza a szöveg megértését. 0 pont A vizsgázó csak a legegy- A szöveg a nyelvi

(monszerűbb nyelvtani struktú- dattan, alaktan, helyesírás) rákat használja. hibák miatt nem érthető. A szöveg sok olyan nyelvi (mondattan, alaktan, helyesírás) hibát tartalmaz, amelyek a megértést nem befolyásolják, valamint több, a megértést jelentősen nehezítő nyelvi hiba fordul elő benne. 19 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Ajánlott jelrendszer Első feladat A hibákat a lap jobb oldalán található sávban jelöljük a következő betűkkel: Ny = nyelvhelyességi hiba (lexikai vagy nyelvtani hiba), H = helyesírási hiba, É = értelemzavaró nyelvi hiba. A szövegben használt jelek: aláhúzás = lexikai, nyelvtani vagy helyesírási hiba, √ (hiányjel) = hiányzik egy szó, nyíl = szórendi hiba, aláhúzás + i = ismétlődő hiba. i Az ismétlődő hibákat, valamint az olyan hibákat, amelyeknél az adott nyelvtani struktúra vagy lexikai egység ismerete nem várható el a

vizsgázótól, csak a szövegben kell jelölni, a javító sávban nem. Második feladat Az áttekinthetőség érdekében érdemes az egyes szempontokhoz tartozó jeleket egy-egy oszlopban egymás alá írni. Tartalom A tartalmi szempontok teljesítését a lap jobb oldalán található sávban kell jelölni a szempont sorszámának megadásával:  (bekarikázott szám) = teljesített tartalmi szempont, √3 (hiányjel + szám) = nem tárgyalt vagy nyelvi okból nem érthető tartalmi szempont, 2– (szám + mínuszjel) = érintett, de nem megfelelően kifejtett tartalmi szempont. Formai jegyek és hangnem A formai jegyeket a lap jobb oldalán található sávban kell jelölni a következő betűkkel: Dátum = D Megszólítás = M Köszönés = K Aláírás = A A teljesítés minőségét a következő módon jelöltük: D (bekarikázott betű) = az adott formai jegy teljesítése helyes, √A (hiányjel + betű) = hiányzik vagy nem elfogadható az adott formai jegy, K–

(betű + mínuszjel) = az adott formai jegy elfogadható. Szövegalkotás Ennél a szempontnál nem használunk jeleket. írásbeli vizsga 0804 20 / 21 2012. május 11 Német nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Szókincs, kifejezésmód A hibákat a lap jobb oldalán található sávban jelöljük a következő betűkkel: L = lexikai hiba, ÉL = értelemzavaró lexikai hiba, É = értelemzavaró hiba, amely következtében egy-egy mondatrész vagy mondat mondanivalója válik érthetetlenné, és amelynél a hiba komplexitása miatt nem lehet eldönteni, hogy lexikai vagy nyelvtani hibáról van-e szó. A szövegben a következő jeleket használjuk: aláhúzás hullámvonallal = lexikai hiba, ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ aláhúzás hullámvonallal + i = ismétlődő lexikai hiba. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ i Az ismétlődő hibákat nem kell jelölni a javító sávban. Nyelvtan, helyesírás A hibákat a lap jobb oldalán található sávban jelöljük a következő

betűkkel: G = nyelvtani (grammatikai) hiba, ÉG = értelemzavaró nyelvtani hiba, É = értelemzavaró hiba, amely következtében egy-egy mondatrész vagy mondat mondanivalója válik érthetetlenné, és amelynél a hiba komplexitása miatt nem lehet eldönteni, hogy lexikai vagy nyelvtani hibáról van-e szó, H = helyesírási hiba. A szövegben használt jeleket: aláhúzás = nyelvtani vagy helyesírási hiba, √ (hiányjel) = hiányzik egy szó, nyíl = szórendi hiba, aláhúzás + i = ismétlődő hiba. i Az ismétlődő hibákat nem jelöljük a javító sávban. írásbeli vizsga 0804 21 / 21 2012. május 11