Gépészet | Tanulmányok, esszék » Nagy Eszter - A Kisgergely cukrászda arculat és bútorterve

Alapadatok

Év, oldalszám:2013, 56 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:39

Feltöltve:2015. március 14.

Méret:1 MB

Intézmény:
[ME] Miskolci Egyetem

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Forrás:http://www.doksihu Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Gép- és Terméktervezési Tanszék Szakdolgozat „A Kisgergely Cukrászda arculat- és bútorterve” Nagy Eszter BSc szintű, Ipari termék- és formatervező mérnök hallgató Témavezető: Tóbis Zsolt tanszéki mérnök Miskolci Egyetem Gép- és Terméktervezési Tanszék Miskolc, 2013 Forrás:http://www.doksihu EREDETISÉG NYILATKOZAT Alulírott Nagy Eszter (Neptun-kód: EV0JC6) a Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Karának végzős Ipari termék- és formatervező mérnök (BSc.) szakos hallgatója ezennel büntetőjogi és fegyelmi felelősségem tudatában nyilatkozom és aláírásommal igazolom, hogy „A Kisgergely Cukrászda arculat- és bútorterve” című szakdolgozatom saját, önálló munkám, az abban hivatkozott szakirodalom felhasználása a forráskezelés szabályai szerint történt. Tudomásul veszem, hogy szakdolgozat esetén plágiumnak számít:

- szószerinti idézet közlése idézőjel és hivatkozás megjelölése nélkül, - tartalmi idézet hivatkozás megjelölése nélkül, - más publikált gondolatainak saját gondolatként való feltüntetése. Alulírott kijelentem, hogy a plágium fogalmát megismertem, és tudomásul veszem, hogy plágium esetén szakdolgozatom visszautasításra kerül. Miskolc – Egyetemváros, 2013. május . aláírás 2 Forrás:http://www.doksihu Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Ipari termék- és formatervező Szám: GET-./2013 Gép- és Terméktervezési Tanszék 3515 Miskolc-Egyetemváros szak SZAKDOLGOZAT FELADAT Nagy Eszter EV0JC6 BSc Ipari termék- és formatervező jelölt részére A tervezés tárgyköre: Arculattervezés A feladat címe: A Kisgergely Cukrászda arculat- és bútorterve A feladat részletezése: 1. 1 Tekintse át a témához kapcsolódó cégek logóit és szimbólumaikat elemezze őket különböző szempontokból! 2. 2

Készítsen különböző logó-, szín-, betű-, és névjegykártya variációkat, majd válassza ki a céget leginkább képviselő változatot! 3. 3 Készítsen különböző 3D-s bútorterveket, mely legjobban illeszkedik az adott környezetbe! Tervezésvezető(k): Tóbis Zsolt tanszéki mérnök Konzulens(ek): Drágár Zsuzsa tanársegéd A szakdolgozat kiadásának időpontja: 2012. szeptember 12 A szakdolgozat beadásának határideje: 2012. november 23 Miskolc, 2012. szeptember 12 Dr. Kamondi László tanszékvezető, egyetemi docens 3 Forrás:http://www.doksihu 1. A zárógyakorlat helye: 2. A zárógyakorlat vezetőjének neve: 3. A szakdolgozat módosítása: szükséges (módosítást külön lap tartalmazza) nem szükséges (a megfelelő rész aláhúzandó) Miskolc, 20. 4. A tervezést ellenőriztem: 5. A szakdolgozat tervezésvezető aláírása (1) (2) (3) (4) tervezésvezető aláírása beadható nem adható be Miskolc, 20. konzulens aláírása

6. A szakdolgozat tervezésvezető aláírása szövegoldalt, db rajzot, db tervnyomtatványt, továbbá egyéb mellékletet tartalmaz. 7. A szakdolgozat bírálatra bocsátható nem bocsátható A bíráló neve: Miskolc, 20. tanszékvezető aláírása 8. Osztályzat: a bíráló javaslata: a tanszék javaslata: a Záróvizsga Bizottság döntése: Miskolc, 20. a Záróvizsga Bizottság elnökének aláírása 4 Forrás:http://www.doksihu TARTALOMJEGYZÉK 1. BEVEZETÉS 7 1.1 Témaválasztás indoklása 7 1.2 A szakdolgozat megírásának folyamata 7 2. KISGERGELY KFT 8 2.1 A cégről 8 2.2 A logóról 9 3. ARCULATTERVEZÉS 10 3.1 Az arculat 10 3.2 A színek lélektani jelentősége 11 3.3 Jelek és szimbólumok 12 3.4 Hasonló cégek logóinak elemzése 13 3.41 Nosztalgia Cukrászda . 13 3.42 Carpigiani Cukrászda . 13 3.43 Mackó Cukrászda . 14 3.44 Rembrandt Cukrászda . 15 3.45 Melba Cukrászda . 15 4. ARCULATI KÉZIKÖNYV 17 4.1 A kézikönyv

elemei 17 4.2 A logó 18 4.3 Az arculati betűtípusok 19 4.4 A szlogen 19 4.5 A névjegykártya 19 4.6 A weboldal 20 5. VEZETŐI IGÉNYEKNEK MEGFELELŐ TERVEK 21 5.1 A logó 21 5.11 Az alaplogó 22 5.12 Logóvariációk és felhasználás 23 5.13 A logó nem megengedett felhasználása 24 5.2 Az arculati betűtípus 25 5.3 A szlogen 26 5.31 Az alapszlogen 26 5 Forrás:http://www.doksihu 5.32 A szlogen felhasználása 26 5.4 A névjegykártya 27 5.5 A weboldal 28 5.6 A színek 30 6. BÚTORTERVEZÉS 31 6.1 Bútortervezés 31 6.2 Antropometria 31 6.21 Gyermek adatok 31 6.22 Női adatok 32 6.23 Férfi adatok 33 6.3 Bútortervek 34 6.4 A felhasznált anyagok tulajdonságai 35 6.5 Szék tervezése 36 6.51 Általánosságban 36 6.52 Szabadalomkutatás 39 6.53 Piackutatás 40 6.54 Kész 3D-s terv 41 6.6 Asztal tervezése 43 6.61 Általánosságban 43 6.62 Szabadalomkutatás 43 6.63 Piackutatás 44 6.64 Kész 3D-s terv 45 6.7 Összeállítás 46 6.8

Összeszerelés 46 6.81 Szék összeszerelése 47 6.82 Asztal összeszerelése 49 6.9 Térbe helyezett bútorok 50 7. ÖSSZEFOGLALÁS 51 7.1 Összefoglalás 51 7.2 Summary 52 7.3 Краткое изложение 53 8. FELHASZNÁLT IRODALOM 54 9. MELLÉKLETEK 56 6 Forrás:http://www.doksihu 1. BEVEZETÉS 1.1 Témaválasztás indoklása Minden emberben benne van az igény, hogy valami újat, valami igazán különlegeset hozzon létre, ami még senki másnak nem jutott eszébe. Az Ipari termék- és formatervező szakon tanuló hallgatók különösen vágynak erre, a szakdolgozat pedig egy tökéletes lehetőség, hogy megmutassuk, mire vagyunk képesek. Pontosan ezért választottam egy arculati kézikönyv és bútor látványtervének elkészítését szakdolgozatom témájául. 1.2 A beadandó feladat megírásának folyamata A szakdolgozat elkészítéséhez először meg kellett terveznem, hogy milyen sorrendben fogom majd elkészíteni azt, hogy semmilyen fontos

momentumot ne hagyjak ki, vagy semmilyen lépést se tegyek feleslegesen. A szükséges lépések a következők:  a cukrászdával egyeztetni, történetének utánanézni, a vezetőség igényeit és terveit felmérni,  piackutatás, vevők ésvagy fogyasztók igényeinek felmérése, egyeztetése a vezetőség igényeivel,  arculattervezés,  logó tervek készítése, megfelelő kiválasztása a közölni kívánt értékek, érzések figyelembe vétele mellett,  arculati kézikönyv létrehozása, végleges arculat bemutatása,  weblap tervezése,  bútor tervezése a szükséges adatok figyelembevételével,  3D-s terv készítése a bútorokról. 7 Forrás:http://www.doksihu 2. KISGERGELY KFT 2.1 A cégről A Kisgergely Kft. története több mint 15 évre tekint vissza A társaság jogelődje egy fagylaltostya és fagylaltalapanyag készítő kisvállalkozás volt, amely 1986-ban alakult. Erről a tevékenységéről mára már

lemondott a cég, a tölcséreket külső cégektől, Nyíregyházáról és Karcagról szerzik be. A vállalkozás profilja bővült nem sokkal az alakulás után, 1989-ben elkezdődött a fagylaltpor előállítás, amellyel saját munkájukat és fagylaltkészítési eljárásukat könnyítették meg. Ebben az időszakban még minden manufakturális módszerekkel készült az alkotóelemek összekeverésétől kezdve, a felszolgáláson át egészen a csomagolásig. Általában hazai alapanyagokat használtak, melyek megfeleltek az akkori kor és a vevők igényeinek. A folyamatosan növekvő mennyiségi igények kielégítésére új üzemet létesítettek a Diósgyőri Vár közelében, amely később cukrászdaként is kezdett működni és mai napig üzemel. A hely kiválasztása igen szerencsésnek bizonyult, hisz a Vár sok turistát vonz, ugyanakkor a városlakók körében is népszerű, azóta is ez a központi üzlet. Itt már korszerű homogenizátorral és jelentős

mennyiségű olasz alapanyaggal dolgoztak, mellyel a helyben készült édességek minőségét tovább tudták emelni. A társaság már a kezdetektől fogva különös gondot fordít a minőségre, ezért természetazonos anyagokból készítették már akkor is az összes terméket. A cég 1992ig az olasz partnertől közvetítőn keresztül, majd az ezt követő évtől már közvetlenül az olasz cégtől importálta a legjobb minőségű természetes alap-, adalék- és segédanyagok különféle fajtáit. A kezdeti dinamikus fejlődés tette szükségessé, hogy a cég üzletköre kibővüljön, közvetlenül a fogyasztóknak történő eladás mellett megkezdődött a viszonteladóknak történő értékesítés is. 1991-ben saját fagylaltozó megnyitására is lehetőség nyílt, mely Miskolc főutcáján Gyöngy Cukrászda néven működik. Mivel ennek a parányi üzletnek a sikere óriási volt, így a központi telephelyen is megnyitott egy tágasabb, a vendégek számára

kényelmesebb, barátságos fagylaltozó. A Diósgyőrben található üzlet tradicionálisan cukrászüzletnek adott helyet, mivel itt már több, mint 150 éve cukrászda üzemel. Ma már a Kisgergely Kft három neves 8 Forrás:http://www.doksihu cukrászdával is büszkélkedhet, melyek közül kettő Miskolcon (Kisgergely Cukrászda, Gyöngy Cukrászda), egy pedig Budapesten található (Harangvirág Cukrászda). Közel 100 féle ízesítésű fagylaltot képesek a vevők igényei szerint előállítani úgy, hogy a kész alapfagylaltokhoz további segédanyagokat, ízesítőket, gyümölcsöket, pasztákat, önteteket adnak. A cég emellett közel 300 féle süteményt készít, ezek egy részét a különböző fajtájú tortaszeletek adják, de jelen vannak a hagyományos sütemények és a különleges, külföldi recept alapján készült édességek egyaránt. [1] 2.2 A logóról A Kisgergely Kft. logójának (1 ábra, Kisgergely Kft logója) fő eleme egy, a kezében

fagylaltot tartó kislány. A figura a nyolcvanas évek valóságát tükröző ábrázolásmódnak megfelelően készült el, a kislány ruházata is a kor szellemének megfelelő, haja két lokniba fogva, rövidnadrágban, ingben és úttörő típusú zokniban, cipőben áll. A fagylalt természetesen arra utal, hogy a Kft eleinte még fagylaltostyát és fagylaltalapanyagot gyártott. Színezését tekintve a három főszín dominál, valamint a fehér is megjelenik. 1.ábra, Kisgergely Kft logója[2] [1] Bánhegyi Anita – Ispán Zsuzsanna – Kis Gábor – Mikle Mária – Molnár László – Szakács Zsuzsanna: Terméktervezés - Kisgergely Cukrászda. Miskolc, 2003 [2] Kisgergely logója <http://borsod-abauj-zemplen.helyitipphu/kepek/borsod-abauj- zemplen/cache/18 300x170 kisgergely-logo.jpg> 9 Forrás:http://www.doksihu 3. ARCULATTERVEZÉS 3.1 Az arculat „Az arculat a vállalaton belül olyan stratégiai irányítást és ennek megfelelő

cselekvési tervet, olyan intézkedések összességét jelenti, amely összehangolva a vállalat/szervezet osztályainak, részlegeinek és csoportjainak tevékenységét, a cég/szervezet belső és külső minősítésének és hírnevének sikeres és meghatározott tartalmú, tervszerű alakítását, építését célozza.” [3] Azaz köznapi magyar nyelven: az arculat sokkal több választott színek, formák és megjelenési módok összességénél: filozófia, döntések összessége, melyek mind egy irányba terelgetik az adott társaságot és vevőkört. A márkaépítés fontos elemei a reklám, a PR, a marketing, a grafikai tervezés és az arculattervezés. Ezek a tevékenységek szolgálnak az értékesítés, felismerhetőség, márkahűség és az esztétikus megjelenés kialakítására. Mind a márkaépítés elemei, melyek egyaránt szükségesek a márka létrehozásához és ismertté tételéhez. Az arculat kialakításában régóta fontos szerepet

játszik a tervezőgrafika, mely túlmutat a termék esztétikus megjelenésének megtervezésén, ennél sokkal többről van szó. John Stuart, a Quaker Oats egykori vezérigazgatója így fogalmazta meg a márkaérték fontosságát: „Ha ez a vállalat feloszlana, nektek adnám az ingatlant, a téglákat és a habarcsot, én csupán a márkanevet és a logót vinném magammal – és még így is én járnék jobban.” Bár a globalizáció megállíthatatlan, mégis egyre több cég ismeri fel azt, hogy a globális márkák nem aratnak feltétlenül osztatlan sikert a fogyasztóknál. A helyi márkák értéke abban rejlik, hogy az emberek sajátjuknak érzik, hiszen a kultúra részét képezik, ezért a fogyasztók hűek hozzájuk. Kutatómunkát végeztem arculati kézikönyvekből, valamint Fénytan, színdinamika tantárgyból volt szerencsénk az Á. Tóth és Barátai Kft reklámügynökségénél több különböző kézikönyvet is áttanulmányozni, így

megismerhettük a fontos elemeket, jellegzetességeket, amelyek jelentősen befolyásolják az emberek gondolatvilágát az adott témával kapcsolatban. Kijelenthetem, hogy ahány cég, annyi arculati kézikönyv. Különböző profilú cégeknél különböző arculati elemek más-más fontossággal bírnak. Valahol a névjegykártya [3] Arculati fogalmak <http://www.grafikadesignhu/grafikadesign fogalmakhtml> 10 Forrás:http://www.doksihu meghatározó, valahol a webes megjelenés, valahol a kültéri táblák, de egy valami mindenhol nagyon fontos, a logó. Ennek oka, hogy legyen az akármilyen megjelenés, a logó mindenhol ott van. Ezért kell rá nagy hangsúlyt fektetni, hiszen azt a céggel azonosítják. Egy jól kiválasztott, megfelelő értékeket közlő logó képes nagy százalékban tudatosítani az emberekben, hogy ezen a helyen a megszokott magas színvonalú szolgáltatástkiszolgálást várhatják el, bármikor betérnek a céghez. A kutatásnak

köszönhetően megalkottam a Kisgergely Kft. arculati kézikönyvének elemeit, mivel már láttam, hogy milyen sorrendet kell követnem.  Az első lépés a „logó” megtervezése, majd tisztázni kell a méretezést, színeket és a helyes logóhasználat szempontjait.  Betűtípus megválasztása, amely jelentkezik az arculat minden elemében.  Következő lépés az arculati betűtípusok és a „szlogen” bemutatása.  „Névjegykártya” kötelező elemei, méretezése.  Weblap elkészítése. Egy potenciális vevő a felmérések szerint egy cégről, termékről, vagy egy másik emberről az első 6 másodpercben megalkotja magában a képet, melyet első benyomásnak nevezünk. Az első benyomást nem lehet megismételni Úgy gondolom, hogy egy cég első megítélésénél hatalmas szerepet játszik a cég arculata, ami alapján a cégről kialakul egy kép. Ha ez az első benyomás megfelelő értékeket és érzésvilágot közvetít, a jó

arculattal bizalom és üzleti előny is nyerhető. Egy cég arculatának kialakításakor fontos, hogy az illeszkedjen az ügyfél ízléséhez, de még fontosabb, hogy tükrözze és erősítse a márkát, elérje a célcsoportot. 3.2 A színek lélektani jelentősége A szín, az anyagi jelenségeknek, különböző hullámhosszú fénysugarak visszaverésén alapuló látással érzékelhető tulajdonsága. (Definíció) Minden színnek van valamilyen rejtett jelentéstartalma, amelyet egy arculati kézikönyv tervezésénél elengedhetetlen ismerni. Nagyon fontos azt is figyelembe venni, hogy országonként, vallásonként különböző jelentést kell az adott színekhez kapcsolnunk. Az alábbiakban a nálunk legjellemzőbb társításokat fogom felsorolni, hiszen szakdolgozatom során egy magyarországi cukrászdához keresem jelentéstartalma: 11 a legmegfelelőbb színeket. Színek Forrás:http://www.doksihu  piros: szerelem, harag, tűz, vér, szenvedély,

izgalom, vidámság, kihívó, ingerlő,  kék: boldogság, béke, nyugalom, hűség, biztonság, gyengédség, ésszerűség,  barna: melegség, természet, környezet,  sárga: napsugár, nyitottság, ragyogás, irigység,  zöld: meghittség, nyugalom, természet,  fekete: levertség, szorongás, halál, gyűlölet, szellemvilág, hatalom, elegancia,  fehér: tisztaság, űr, üresség, csend, titokzatosság.[4] A színeket többféle módon csoportosíthatjuk aszerint, hogy fizikai, vagy hangulati hatásuk szerint nézzük őket. A spektrumban található sok színárnyalat közül hat főbb szín kitüntetéssel bír. Ezek az ibolya, a kék, a zöld, a sárga, a narancs, és a vörös Ezek közül a vöröset, a zöldet és a kéket alapszínnek, a narancsot, a zöldet és az ibolyát mellékszínnek nevezik. A feketét a színek hiánya, a fehéret a színek együttese hozza létre. 3.3 Jelek és szimbólumok Napjainkban olyannyira sok jel és

szimbólum vesz minket körül, hogy már teljesen természetesnek tekintjük, hogy mindenhol ott vannak. A tervezőgrafika fontos feladata, hogy egy gondolatot összesűrítsen, egyetlen jellel adjon át. A szimbólumok történelmünk során folyamatosan változtak és fejlődtek, bizonyos jeleknek más jelentésük van vallástól, népcsoporttól függően. Ahogy Jack Tresidder írta Szimbólumok nagyszótára című könyvében: „Minden szimbólumot különbözőképpen kell értelmezni saját kontextusában. Például a sárkány a nyugati világban a gonoszság és a zűrzavar jelképévé vált, míg keleten a mennydörgés és eső megtermékenyítő erejét képviseli.” Az ételek és italok rendkívül gazdag forrásként jelennek meg a szimbolikában, a cukrászdák, kávézók, éttermek és kocsmák logójában ugyanúgy megtalálhatók, mint például a boltok, hentesüzletek, gyümölcs- és zöldségárusoknál. [4] A színek tulajdonságai

<http://szinek.teleoldalhu/> 12 Forrás:http://www.doksihu 3.4 Hasonló cégek logóinak elemzése 3.41 Nosztalgia Cukrászda (2 ábra, Nosztalgia Cukrászda logója) 2. ábra, Nosztalgia Cukrászda logója[5] A logó jól illik a cukrászda nevéhez, a nosztalgia szóról alapvetően a régi megfakult képek, a nagyszülői ház, a kellemes emlékek jutnak eszünkbe. A színek (a barna különböző árnyalatai), valamint felhasznált betűtípus hasonló érzetet kelt, remek az összhatás. Azonban amitől nagyon tetszik, az a negatívuma is lehet A szín- és betűhasználat miatt nem kelt nagy feltűnést, előfordulhat, hogy átsiklik felette az olvasó. Nagyon bonyolult megtalálni a határt ilyen esetben, hiszen könnyedén jelentéktelenné válhat a logó. Ennek megelőzésére szolgálnak az indamotívumok, a „cirádás” „N” betű. 3.42 Carpigiani Cukrászda (3. ábra, Carpigiani Cukrászda logója) 3. ábra, Carpigiani Cukrászda logója[6] [5]

Nosztalgia Cukrászda logója <http://www.logótervezéshu/logos/nosztalgiajpg> [6] Carpigiani Cukrászda logója <http://www.siklosinyomdahu/img/mid/163/carpigiani-cukraszda-logo-siklosjpg> 13 Forrás:http://www.doksihu Az olasz Carpigiani cég magyarországi üzlete a kék különböző árnyalatait használta fel a logója elkészítéséhez, a Carpigiani felirat az anyavállalattal megegyező, a cukrászda felirat pedig egy különlegesebb betűtípussal jelenik meg, amely feltűnőbbé teszi a logót. Nincsenek motívumok, az, hogy ez egy cukrászda logója, csak a feliratból derül ki, a „k” betű kacskaringós szára csak a cukrászda felirat miatt azonosítható be sütemény habjának, nem egyértelmű az utalás. 3.43 Mackó Cukrászda (4. ábra, Mackó Cukrászda logója) 4. ábra, Mackó Cukrászda logója[7] A Mackó Cukrászda esetében az mackó felirat különleges betűtípussal íródott, amely jellegzetes és feltűnő. Az „M” betű

mögött láthatjuk egy medve körvonalát a szövegtől eltérő színben, amely nem hangsúlyosabb, mint maga a szöveg, ugyanakkor könnyen kivehető. A medve sziluettje önmagában is könnyedén felismerhető, a különböző csomagolásokon ezt is elegendő feltüntetni. Ez az egyik legjobb logó, amelyet a kutatómunkám során találtam, úgy vélem, igényes munka. A rózsaszín sziluett teszi feltűnővé a logót, visszafogott, de hatásos az összkép. [7] Mackó Cukrászda logója <http://www.gosserveszpremhu/images/macko logo 250x106png> 14 Forrás:http://www.doksihu 3.44 Rembrandt Cukrászda (5. ábra, Rembrandt Cukrászda logója) 5. ábra, Rembrandt Cukrászda logója[8] A Rembrandt Cukrászda logója egy pecsétre emlékeztető, a logón a cukrászda neve és helye látható, valamint a monogramja az üzletnek. Letisztult, komolyságot sugárzó az összhatása, melyhez a színe is hozzájárul. Ezt a logót tökéletesen alkalmazhatjuk régebbi típusú

levélpapírral, akár a század elő levelezési szokásaihoz méltóan pecsétként is. 3.45 Melba Cukrászda (6. ábra, Melba Cukrászda logója) 6. ábra, Melba Cukrászda logója[9] A cukrászdát 1991-ben alapították, amely dátumot a logón is feltüntették. A süteményes tál a régi időket idézi, a név pedig egy tortához hasonlóan van elhelyezve rajta. A három szín együtt feltűnő, bár nem túl különleges [8] Rembrandt Cukrászda logója <http://www.tornexhu/tornex art/images art/ref/logok/rembrandt-cukraszda-logojpg> [9] Melba Cukrászda logója <http://www.melbacukraszdahu/melba-cukraszdajpg> 15 Forrás:http://www.doksihu A kutatómunkám alapján megállapítottam néhány fontos kitételt a logótervezéssel kapcsolatban, melyek a következők:  A kevesebb sokszor több, a túl nagy vagy bonyolult grafika névjegyre, levélpapírra nyomtatva csak egy csúnya maszatnak hat, hisz a kicsinyítés során tömörül a motívum. 

Kevés szín felhasználásával készüljön a logó, különben komolytalan, zagyva hatást kelt, figyelemfelkeltő lesz ugyan, de nem pozitív értelemben.  Ha szöveget is tartalmaz, ne bonyolítsuk azt túl, ne használjunk kettőnél több betűtípust, árnyékolást, 3D-s hatást, mert ezek is zavaróak.  Bármely méretben, saját színében és szürkeskálás formában is jól olvasható, illetve értelmezhető legyen, hiszen a különböző felhasználási módok más-más lehetőséggel bírnak.  A túl bonyolult ábra problémát okoz a nyomtatás során, kicsinyítés során értelmezhetetlenné válik, valamint nehezen azonosítható a fogyasztók számára. A legjobb logók jellemzője, hogy azt néhány „találkozás” után a vevő könnyedén le tudja jegyezni.  Abban az esetben, ha a logó csak szöveget tartalmaz, komolyabb, hivatalosabb hatást érhetünk el (amely adott esetben előny, máskor szükségtelen, a vállalattól

figyelemfelkeltővé tenni. 16 függően), ugyanakkor nehezebb Forrás:http://www.doksihu 4. ARCULATI KÉZIKÖNYV 4.1 Kézikönyv elemei Ahogy azt Kónyáné Tömpe Lívia megfogalmazta Az arculati kézikönyv tartalma című munkájában „Az arculati kézikönyv a vállalat arculatának tartalmi és formai alapelveit, kommunikációs szabályait és szempontjait, valamint az arculat formai oldalának, a designrendszernek a használatára vonatkozó szabályokat, előírásokat rögzítő dokumentum. A kézikönyv fontos feladata, hogy a későbbiekben felmerülő vizuális elemek elkészítéséhez segítséget nyújtson a tervező számára.” Az arculati kézikönyv felépítését Kaszás György, a McCann-Erickson Budapest Reklámügynökség egykori vezérigazgatója egy ábrával (7. ábra, Az arculati kézikönyv felépítése) remekül összefoglalta az Iminfo Arculati Szakmák Kézikönyve című kiadványban. 7. ábra, Az arculati kézikönyv felépítése[10]

[10] Various Authors: Iminfo – Arculati szakmák kézikönyve 1. Iminfo Kiadó, Szentendre 2000 17 Forrás:http://www.doksihu Legfontosabb elemei, melyeket én is el fogok készíteni:  a logó,  az arculati betűtípus,  a szlogen,  a névjegykártya,  a weboldal. 4.2 A logó „A logó egy cég, szervezet vagy szolgáltatás egyedi, jól felismerhető, azonosításra szolgáló jele. Az egyedi vállalati arculat meghatározó eleme, a vállalat identitásának erős kifejezője, a vállalatra, termékre, szolgáltatásra, márkára jellemző formavilág eleme.”[11] A logó elsődleges célja a megkülönböztetés, az egyértelmű jelölés megkönnyítve a tájékozódást a piac szereplői között. Egyes feltevések szerint a logó szó eredete az ősi görög időkig nyúlik vissza, amikor is a „logo” kifejezés „szó” vagy „beszéd” jelentéssel bírt. Ebben az időben kis képeket, piktogramokat használtak mondanivalójuk

tolmácsolására.[12] A logónak nem szabad unalmasnak lennie, mégsem szabad túlzsúfolni. Megjelenésében, jelentésében szorosan kell kapcsolódnia a céghez, melyet képviselni fog. A logó esetében több alkalommal találkoztam már a „kevesebb több” elv tökéleteshez közelítő alkalmazásával. A logó méreteit, arányait minden esetben be kell tartani a használata során. A logó, az arányokat megtartva, szabadon kicsinyíthető addig a pontig, amíg még átadja és láthatóan tartja a logó által közölni kívánt fontos tudnivalókat és tartalmat, illetve szabadon nagyítható. Nem szabad a logót sem vertikálisan, sem horizontálisan torzítani, valamint tükrözni és elforgatni sem. [11] Logó – Wikipedia, a szabad enciklopédia <http://hu.wikipediaorg/wiki/Log%C3%B3 > [12] SZELES Péter: A hírnév ereje (Image és Arculat). Alapítvány a PR fejlesztéséért, Budapest 2001 18 Forrás:http://www.doksihu 4.3 Az arculati

betűtípusok A tipográfia egy olyan művészeti ág, amely a betűkkel foglalkozik és célja, hogy célszerű, ugyanakkor esztétikus írásképet alakítson ki. Nagyon fontos, hogy a megfelelő betűtípust válasszuk ki és ezt illesszük a szimbólumhoz. Modernebb megfogalmazásban az információ megjelenítésének szabályrendszere. Ezek a szabályok folyamatosan változnak, mert illeszkednek az adott korhoz és a társadalom elvárásaihoz, igényeihez. A tipográfia fontos a tervezőmunka fontos részét képezik, egy jól eltalált betűtípus figyelemfelkeltő, illeszkedek az arculathoz, a megfelelő hatást kelti. 4.4 A szlogen A szlogen olyan szókapcsolat, amely egy reklámban használva a vállalkozás, a márka, a termék vagy a promóció lényegére, fő üzenetére koncentrálva kíván erős visszaidézési hatást elérni. Eredeti jelentése szerint "csatakiáltás", amely a skót klánok csatába hívó szava volt, gael változatban írásmódja

szerint "sluagh-ghairm", amelyet számos nyelv "slogan"-ként vett át. (Definíció) Egy jól megválasztott szlogen figyelemfelkeltő, tökéletesen meghatározza azt az üzenetet, amit a cég át kíván adni a fogyasztóknak. Meggyőzőnek, frappánsnak kell lennie, hogy vonzza a vevőket, ugyanakkor egy rosszul eltalált szlogen nevetségessé, hiteltelenné teheti a céget. 4.5 A névjegykártya A kapcsolatépítésnek manapság elengedhetetlen kelléke a névjegykártya, ami gördülékennyé teszi a személyes kapcsolatokat. Legfontosabb szerepe az ügyfelekkel történő kapcsolatteremtés, melyhez fontos adatokat kell tartalmaznia, mint például a telefonszám, lakcím, e-mail cím. Napjainkban az üzleti életben való eligazodás szerves részét képezi. Bár nem elsődleges szempont, de célszerű, ha utal a használó foglalkozására, ennek legjobb módja, ha a teljes, vagy az egyszerűsített logót feltüntetjük rajta. Általában az egyszerű

és nem túl mintás névjegykártyák komolyabbnak, hivatalosabbnak tűnnek. Természetesen a névjegykártya esetében is lehet „játszani” a színekkel, hogy minél figyelemfelhívóbbá tegyük. A szabvány névjegykártya 90*50mm-es, így én is ilyen méretben fogom tervezni. 19 Forrás:http://www.doksihu 4.6 A weboldal Napjainkra az internetes megjelenés már elengedhetetlen egy cég számára, a weboldal a marketing elengedhetetlen része. A vállalkozástól függően a weboldal tartalmazhat információkat a cégről, termékbemutatót, fotógalériát, vendégkönyvet, fórumot, hirdetéseket, online értékesítési felületet, lehetőség biztosít az ügyfelekkel történő kommunikációra. A weblap célja, hogy jó benyomást tegyen a potenciális vásárlókra, az érdeklődők vevőkké váljanak. Ehhez nem csak a megfelelő tartalomra, hanem a megjelenésre is nagy hangsúlyt kell fektetni. A weboldal kialakításakor természetesen figyelembe kell venni a

cég arculatát, így például a színek kiválasztásakor a logó színeit, vagy az iparágra jellemző színeket kell alkalmazni. Nagyon fontos, hogy a weboldal felhasználóbarát is legyen, figyelni kell arra, hogy az ismertebb böngészőkben is ugyanúgy jelenjen meg az oldalunk. 20 Forrás:http://www.doksihu 5. VEZETŐI IGÉNYEKNEK MEGFELELŐ TERVEK A vezetőkkel való egyeztetés után, a nagyratörő elképzeléseik szerint egy terjeszkedés utáni, igazán magyar édesség és fagylalt előállító és értékesítő céggé szeretnének válni. Változtatni szerettek volna az alapvető megjelenésen, hiszen az már idejétmúlt, fontos a cég számára a modern attitűd, ugyanakkor továbbra is meg kívánják tartani a családias hangulatot. 5.1 A logó A céggel történő egyeztetés során egyértelmű volt, hogy teljes egészében el akarják vetni az eredeti kislányos logót, teljesen új és letisztult motívumra vágynak. Készítettem néhány rajzot (8.

ábra, Szabadkézi rajzok), valamint a Kisgergely feliratot is többféle betűtípussal, hogy megnézzem, melyik a legmegfelelőbb. Színek tekintetében nagyon fontos, hogy figyelemfelkeltőek legyenek, így a pasztell árnyalatok nem megfelelőek, 3-4 szín kombinációja kellőképp feltűnő és érdekes. Felmerült az is, hogy szimbólum nélkül, vagy pedig szöveg és szimbólum kombinálásával készítem el a logót (9. ábra, Szimbólum nélküli tervek) A logó tervezésekor meg kell határoznom a célközönséget is, akikhez szólni kívánok. Úgy vélem, elsősorban a fiatalokat és a kisgyermekes családokat szükséges megcélozni, hiszen ők a fő fogyasztók. Épp ezért fontos egy modern, színes, de nem túlzottan hivalkodó logó készítése. 8. ábra, Szabadkézi rajzok 21 Forrás:http://www.doksihu 9. ábra, Szimbólum nélküli tervek A fenti rajzok megszületése után úgy véltem, hogy a legjobb választás, ha kombinálom a szimbólumot a szöveggel,

anélkül „elvész a tömegben”. Mivel egy arculatot teljes egészében megváltoztatni nagy változást jelent, úgy véltem, az új logónak utalnia kéne valamelyest a régire, ezért a fagyi motívumot megtartottam. Elsőként megalkottam a fagylalt szimbólumot, majd kiválasztottam a hozzá illő betűtípust. A logó készítéséhez Adobe Illustrator programot használtam, és a logó kialakulása után a színek változtatásával próbáltam megtalálni a legjobb változatot. Úgy véltem, hogy a túlzottan élénk színek manapság nem divatosak, igyekeztem a natúr színeknél maradni, ugyanakkor egy kicsit feldobni, figyelemfelkeltőbbé tenni egy különleges szín felhasználásával. Azt szerettem volna, hogy a logó visszafogott legyen és finom, ne túlságosan tolakodó, ugyanakkor valamilyen módon térjen el a megszokottól (ezt a színválasztással oldottam meg). Mivel a Kisgergely név jól ismert Miskolcon, ezért az új arculat célja a megújulás, nem

pedig egy marketing kampány része. 5.11 Az alaplogó Az elkészült alaplogó (10. ábra, Végleges logó) alkalmazásának megvannak a szabályai, mint mindegyik arculati elemnek. A logót a megadott szerkesztési szabályok szerint kell alkalmazni. Nem szabad torzítani sem vertikálisan, sem horizontálisan, valamint tilos tükrözni és elforgatni is. A megadott arányokon változtatni nem szabad, az arányszámokat pedig a feltüntetett ábra jelzi. A logó minimális mérete 50x15 mm, ettől eltérni csak indokolt esetben lehet. 22 Forrás:http://www.doksihu 10. ábra, Végleges logó 5.12 Logóvariációk és felhasználás A logó használata pozitív és negatív formában a lenti példák szerint történjen. Raszterre alkalmatlan reprodukciós eljárás esetén általában a színek nélküli szürkeskálás logót kell használni, ha ez biztosítja a kontrasztot a háttérszínhez képest. Amennyiben a logót a szlogennel együtt (12 ábra, Végleges logó szlogennel)

tüntetik fel, azt az alábbiakban megadott módon kell megtenni. Kis hely, egyszerűsített ábrázolás esetén a grafikus elem önmagában (11. ábra, Logó használata kis felületen) is felhasználható az alábbi módokon. 11. ábra, Logó használata kis felületen 12. ábra, Végleges logó szlogennel 23 Forrás:http://www.doksihu 13. ábra, Logó használata kis felületen szürke skálás nyomtatás esetén 14. ábra, Logó használata szürke skálás nyomtatás esetén 15. ábra, Logó felhasználása szürke skálás nyomtatás esetén szlogennel 5.13 A logó nem megengedett felhasználása A logó semminemű módosítása nem megengedett, csak az előzőekben bemutatott változatokban használható. Tilos megváltoztatni a betűtípust, a színeket, valamint bármilyen módon változtatni a logó összességén (például nyújtás, tükrözés, nyírás, elforgatás, domborítás). A logó elemei önkényesen szét nem választhatók és el nem hagyhatók. Az

alábbiakban (16 ábra, A leggyakoribb tiltott logómódosítások) a leggyakrabban elkövetett tiltott módosításokat fogom bemutatni. 24 Forrás:http://www.doksihu 16. ábra, A leggyakoribb tiltott logómódosítások 5.2 Az arculati betűtípus Az általam választott betűtípus a „Garamond”, úgy véltem a tervezői munka során, hogy ez illik leginkább a kialakított logóhoz. A továbbiakban tehát ez a névjegykártyán, különböző kiadványokon, levélpapíron és borítékon. Tilos a betűt bármilyen formában torzítani, csak az eredeti és torzítatlan változat használható. Fontos olyan betűtípust választani, amely amellett, hogy illik az arculathoz, könnyedén olvasható összefüggő hosszabb szöveg esetén is. Garamond AÁBCDEÉFGHIJKLMOÓÖŐPQRSTUÚÜŰVWXYZ aábcdeéfghijklmoóöőpqrstuúüűvwxyz 0123456789 25 Forrás:http://www.doksihu Garamond Bold AÁBCDEÉFGHIJKLMOÓÖŐPQRSTUÚÜŰVWXYZ aábcdeéfghijklmoóöőpqrstuúüűvwxyz

0123456789 Garamond Italic AÁBCDEÉFGHIJKLMOÓÖŐPQRSTUÚÜŰVWXYZ aábcdeéfghijklmoóöőpqrstuúüűvwxyz 0123456789 Garamond Bold Italic AÁBCDEÉFGHIJKLMOÓÖŐPQRSTUÚÜŰVWXYZ aábcdeéfghijklmoóöőpqrstuúüűvwxyz 0123456789 5.3 A szlogen 5.31 Az alapszlogen A kérés alapján egy frappáns, rövid mégis sokatmondó szófordulatot kellett kitalálnom. Tehát csakúgy, mint a logónál, itt is érvényesülnie kell a „kevesebb néha több” elvnek. Az általam kitalált logó igyekszik becsalogatni az új vevőket, ugyanakkor a régieket is megfogni egy olyan általánosnak mondható érvvel, miszerint az itt árult édességek és fagylaltok mindenkinek ízleni fognak. Így lett végül a szlogen: „Kisgergely, Óriási élmény!” A cukrászda elnevezésében használt „kis” szóhoz az ellenpárját kapcsolva könnyeddé, humorossá tettem a szlogent. 5.32 A szlogen felhasználása (17. ábra, Szlogen) Giddyup Std betűtípussal, tetszőleges, a

lehetőségekhez mért helyen és méretben, 6°-os elforgatással. Rasztermentes nyomtatásnál fekete színben, egyéb esetben PANTONE® 7509C használatával a példa (18. ábra, Szlogen szürkeskálás nyomtatás esetén) szerint. 17. ábra,Szlogen 26 Forrás:http://www.doksihu 18. ábra, Szlogen szürkeskálás nyomtatás esetén 5.4 A névjegykártya A névjegykártya a standard 90x50 mm-es méretben készül, bőr alapon nyomott mintás. Betűtípusa az arculati betűtípuséval megegyező, Garamond Hátlapján (19 ábra, A névjegykártya hátlapja) a grafikus elem látható, az előlapon (20. ábra, A cég egy „dolgozójának” névjegykártyája) pedig megtalálhatók a legfontosabb adatok. 19. ábra, A névjegykártya hátlapja 20. ábra, A cég egy „dolgozójának” névjegykártyája 27 Forrás:http://www.doksihu 5.5 A weboldal A végleges weblapot a Notepad++ nevű ingyenes forráskód-szerkesztővel készítettem. Az alkalmazás egyik előnye az, hogy

több fájlt párhuzamosan lehet szerkeszteni. Elkészítettem a cukrászda weboldalát vázlatosan, a legfőbb részeit vettem figyelembe (21. ábra, A Kisgergely Cukrászda új weboldalának kezdőlapja) 21. ábra, A Kisgergely Cukrászda új weboldalának kezdőlapja 22. Angol nyelvű változata is van a weboldalnak (22 ábra, ábra, A Kisgergely Cukrászda új weboldalának angol nyelvű lapja), mivel napjainkban ez rendkívül fontos. Természetesen az angol verzióban is ugyanúgy minden információ megtalálható, mint a magyarban. A két nyelv között könnyedén válthat az olvasó a jobb felső sarokban található zászlókra kattintva. 23. ábra, A Kisgergely Cukrászda új weboldalának angol nyelvű lapja 28 Forrás:http://www.doksihu A megnyitott oldalnak megfelelő címmel ellátott fejléc (24. ábra, A Kisgergely Cukrászda új weboldalának fejléce) jelenik meg bármely böngésző használata esetén, ahol az ikon fotóhoz az arculat grafikus elemét

használtam fel, ezzel is teljesebb, profibb lett a weblap. 24. ábra, A Kisgergely Cukrászda új weboldalának fejléce Természetesen minden oldal alján feltüntettem, hogy én készítettem a weboldalt (25. ábra, A Kisgergely Cukrászda új weboldalának tulajdonosa és készítője), ez feltétlenül szükséges, hogy a későbbiekben ne jelentkezhessenek jogi problémák. 25. ábra, A Kisgergely Cukrászda új weboldalának tulajdonosa és készítője 29 Forrás:http://www.doksihu 5.6 A színek Az arculati elemek több módon reprodukálhatók:  direkszínes nyomdai eljárással (főként ofszet) Pantone-színekkel,  négyszínes nyomdai eljárásnál (főleg ofszer) CMYK értékekkel,  monitoron RGB értékekkel. Raszterre alkalmatlan reprodukciós eljárás esetén (kis méretű szita- és tamponnyomás, fax, vésés, pecsétnyomó) általában a színek nélküli, vonalas logót kell használni szürkeskálás színben az adott háttérhez illesztve.

26. ábra, Az arculati elemek színei 30 Forrás:http://www.doksihu 6. BÚTORTERVEZÉS 6.1 Bútortervezés A leendő szakdolgozatom részét képezi a Kisgergely Cukrászda számára új bútort tervezni. Alapvető, hogy az új bútoroknak illeszkednie kell az arculathoz, valamint jól tisztíthatónak kell lennie, ezért fa, bőr és ? „A bútorok olyan tág termékcsoportot alkotnak, amely igen eltérő használatra szánt, igen eltérő bútortípusokat foglal magába. Beltéri bútorok közé tartoznak az üzleti célú és a háztartásokban használt beltéri bútorok, köztük minden önmagában álló vagy beépített bútoregység, amely tárolásra vagy felfüggesztésre szolgál, illetve fekvéshez, üléshez, munkavégzéshez és étkezéshez használatos.”[13] 6.2 Antropometria Az antropometria az ún. „emberméréstan”, az antropológia tudományos pontosságú mérésekkel foglalkozó ága, mely rendszerbe foglalja az emberi test méreteit, azok egymáshoz

való viszonyát. Története a faji csoportok közti fizikai különbségek számba vételével kezdődött a 19. század végén, a formatervezés 1920 óta veszi figyelembe, ekkor az úttörő skandináv formatervezők már figyelmet szenteltek az emberi test méreteinek a használati tárgyak tervezése során.[14] Nagyon fontos figyelembe venni az emberi test méreteit, hogy megfelelő bútort tudjak tervezni. Az alábbiakban a segítségünkre szolgáló táblázatok és ábrák láthatók 6.21 Gyermek adatok A gyermekek adatait úgy véltem, hogy nem szükséges figyelembe venni, mivel alapvetően a felnőtteknek szükséges bútort tervezni. Ennek az egyik magyarázata az, hogy a felnőttek adatainak megfelelő szék egy gyerek számára is megfelelő bizonyos kor felett, a másik fontos elem pedig, hogy kisebb [13] Európai Bizottság GPP képzési eszköztár – 3. modul: Beszerzésre vonatkozó ajánlások <http://ec.europaeu/environment/gpp/pdf/toolkit/furniture

GPP product sheet hupdf> [14] Fiell, Charlotte – Fiell Peter: Design Kézikönyv – Fogalmak – Anyagok – Stílusok. Vince Kiadó, Budapest 2007 31 Forrás:http://www.doksihu gyermekek számára, akik még nem tudnak önállóan, segítség nélkül ülni, minden cukrászda, így a Kisgergely Cukrászda is biztosít etetőszéket. 6.22 Női adatok 27. ábra, Ábra nők antropometriai adataihoz[15] megnevezés száma legkisebb átlag legnagyobb ülőmagasság(cm) 758 78,3 84,8 91,2 szemmagasság(cm) 330 68,1 73,8 79,5 térdmagasság(cm) 529 41,6 45,6 49,5 poplitealis 578 34,7 38,3 41,9 751 27,2 29,8 32,4 194 48,9 53,5 57,8 magasság(cm) váll-könyök távolság(cm) fenék-térd hossz(cm) 1. táblázat, Női antropometriai adatok[16] [15] National Aeronautics – Female antropometry and biomechanics <http://msis.jscnasagov/images/Section03/Image72gif> [16] National Aeronautics – Antropometry and biomechanics

<http://msis.jscnasagov/sections/section03htm> 32 Forrás:http://www.doksihu Felnőtteknél 3 adatot határoztunk meg, mivel jelentős ebben az esetben a szóródás, így fontos a legkisebb és legnagyobb értéket is ismerni. 6.23 Férfi adatok 28. ábra, Ábra férfiak antropometriai adataihoz[17] megnevezés száma legkisebb átlag legnagyobb ülőmagasság(cm) 758 88,9 94,2 99,5 szemmagasság(cm) 330 76,8 81,9 86,9 térdmagasság(cm) 529 52,6 56,7 60,9 poplitealis 678 40,6 44,4 48,1 751 33,7 36,6 39,4 194 56,8 61,3 65,8 magasság(cm) váll-könyök távolság(cm) fenék-térd hossz(cm) 2. táblázat, Férfi antropometriai adatok[18] [17] National Aeronautics – Male antropometry and biomechanics <http://msis.jscnasagov/images/Section03/Image75gif> [18] National Aeronautics – Antropometry and biomechanics <http://msis.jscnasagov/sections/section03htm> 33 Forrás:http://www.doksihu 6.3 Bútortervek Két bútor

tervét (29. ábra, Első bútorterv) készítettem el Solid Edge-ben, majd a kettőből kiválasztottam azt, amelyet megfelelőbbnek találtam (31. ábra, Második terv) és elkészítettem az arculattervhez illeszkedő színtervet. 29. ábra, Első bútorterv 30. Első bútorterv renderelt változata 34 Forrás:http://www.doksihu 31. ábra, Második bútorterv 32. Második bútorterv renderelt változata Úgy véltem, hogy kialakítás, helytakarékosság és tisztíthatóság szempontjából is a második terv (32. ábra, Második bútorterv renderelt változata) a megfelelő, valamint szerintem rendkívül illik egy cukrászda hangulatához. 6.4 A felhasznált anyagok tulajdonságai A rétegelt lemez a faanyag hámozásos eljárással készített rétegeiből ragasztással kerül kialakításra. A rétegek száliránya egymásra merőleges, így szívós, rugalmas 35 Forrás:http://www.doksihu lemeztermék készül belőlük. A tömörfával szemben több lényeges

előnyük van, a gazdaságosság mellett jól felületkezelhetők, könnyen és gyorsan megmunkálhatók, nagy hajlítószilárdsággal rendelkeznek, ami fontos a gőzöléses hajlítás során. A rétegelt falemezből készülő részek minden esetben környezetbarát lakkal vannak kezelve, így könnyen tisztíthatók, nem jelentenek veszélyt a cukrászdában fogyasztó emberekre, a bútorok sokkal időállóbbak. A bőr kikészítésére és felhasználására már az őskorban is voltak példák, amikor a nyersbőrt a barlangokban a földre terítve, vagy a bejáratra akasztva, illetve a testük melegítésére is használták. Bőrgyártási célokra elsősorban az emlősállatok bőrét használják fel, leggyakrabban a szarvasmarhákét. Készbőrök előállítása során figyelembe veszik, hogy milyen területen fogják azt felhasználni, ez befolyásolja a technológiát. A jó minőségű készbőröknek nagy a szilárdságuk és kopásállóságuk, kedvező a

légáteresztő képességük, ugyanakkor rendkívül hő- és vízállóak. [14] A bőrborítású párna tehát esztétikus, könnyen tisztítható, nem tartalmaz mérgező anyagot, amely kizárná, hogy a vendéglátóiparban alkalmazzák. 6.5 Szék tervezése 6.51 Általánosságban Az ülőlap a szék azon része, amely az egész súlyt hordozza, így tervezési szempontból a legnehezebb feladatot jelenti. 32. ábra, Ülőcsontok rajza[19] [14] Pécsi László Lukács – Bőrök és műbőrök minőségei <http://www.kepzesevoluciojahu/dmdocuments/4ap/10 1088 006 101215pdf> [19] Ergonómiai tanulmányok <http://ergonomic.officehu/img/ergonomia/kenyelem medencejpg> 36 Forrás:http://www.doksihu Nagyon vékony a határ aközött, amikor a test kényelmesen érzi magát, és amikor nem. Alapvetően két oka van annak, hogy az ülés során kényelmetlenül érezzük magunkat. Az egyik a nyomás egyenlőtlen eloszlása, a másik a hőmérséklet

szabályozhatatlansága. Amikor leülünk, a farizmaink oldalra csúsznak, így a farcsont (32. ábra, Ülőcsont rajza) a zsírpárnákon és a bőrön fekszik. Az ember testsúlyának 5070%-a a felsőtesten lesz Ennek súlya az ülőcsontokra nehezedik (33 ábra, Ülőfelület nyomástérképe), elvágva a véráramlást. Függetlenül attól, hogy mennyire szivacsos a párna, a két csontra nehezedik az egész súly.[20] Fontos a padlótól való magasság helyes meghatározása. Ha az ülés túl magasan van, a comb alsó része összenyomódik. Ez kényelmetlen, és vérkeringési problémákat okoz. 33. ábra, Ülőfelület nyomástérképe[21] [20] Ergonómiai tanulmányok < http://ergonomic.officehu/ergonomia kenyelemphp> [21] Ergonómiai tanulmányok <http://ergonomic.officehu/img/ergonomia/kenyelem nyomasterkep aeronjpg > 37 Forrás:http://www.doksihu Ez az ábra egy üléspárna nyomáseloszlását mutatja, a medencére eső nyomás által kifejtett

csúcspontokkal. Az ábrázolás ezen módja az ülés komfortjának vizuális bemutatására alkalmas. Nagyon fontos, hogy a nyomás a lábakon egyenletesen oszoljon el, így ez meggátolja a diszkomfort érzés kialakulását. Az ábrán jól látható emellett, hogy a nyomás a háton sokkal nagyobb területen oszlik el. 2002-ben Brock Walker, az emberi vázrendszer rendellenességének specialistája, megállapította, hogy a gerinc helyes tartása a medence helyes pozícióján múlik (34. ábra, Az ülés szöge és a porckorongra nehezedő nyomás). Amennyiben a medence elfordul, hátrabillen, a gerinc alakja megváltozik. Amikor a medence előre fordul, a gerincoszlop felveszi természetes pozícióját, ilyenkor alakjában egy kétszeres S görbület van.[22] Az előredőlés segíti, hogy helyes tartásunk legyen. Az ülés előredőlési lehetősége nélkül a számítógépet használók folyamatosan azt érzik, hogy távol vannak a képernyőtől, ezért ahelyett,

hogy jobban előredőlnének, az ülőlap elülső széléig tolják magukat. Az izmok egy ideig még megtartják a helyes pozíciót, de utána elfáradnak, és az ülő háta meggörbül. 34. ábra, Az ülés szöge és a porckorongra nehezedő nyomás[23] [22] Ergonómiai tanulmányok<http://ergonomic.officehu/ergonomia kenyelemphp> [23] Helytelen ülés hatásai <http://pilates-gyogytorna.hu/wp-content/uploads/2012/01/gerincre-nehezed%C5 %91-nyom%C3%A1s.jpg> 38 Forrás:http://www.doksihu A háttámla tehát a helyes testtartást segíti, fontos a megtámasztás. Ugyanakkor egy cukrászdai szék esetében teljesen mások az elvárások, mint például egy irodainál. Rövidebb idejű használat esetén kevésbé lényeges a háttámla döntésével foglalkozni, mivel az esetek többségében a fogyasztók nem időznek sokáig. Az ülőrész magasságát a kutatási anyagok alapján 43 cm-re határoztam meg, a háttámla nincs megdöntve. Úgy vélem, hogy a

kartámla szükségtelen, hiszen a cukrászdában az idejük nagy részét evéssel és ivással töltik a vendégek. 6.52 Szabadalomkutatás: Ügyszám D0200385 Lajstromszám 89690 Minta szerinti termék Fa szék megnevezése CHAIR Jogosult Nova Hungária Kft.; Petőfibánya Hatvani út 6 3023 (HU) Képviselő Várnai Anikó, INTERINNO Szabadalmi Iroda; Budapest Margit krt. 73 1024 (HU) Az elismert bejelentés 2002.1030 napja Megadásról szóló 2003.1002 határozat kelte Uniós elsőbbség napja, 2002.0907, 3006794 (GB) száma 7 [24] táblázat, Fa szék szabadalma[24] Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala < http://epub.hpohu/e-kutatas/?lang=HU#> 39 Forrás:http://www.doksihu 35. ábra, Fa szék szabadalmi fotója[25] Alig áll rendelkezésre szabadalom fa székekről, a többségüknél már nem áll fenn oltalom. A megtalálható szabadalmak közül az előbbi (35 ábra, Fa szék szabadalmi fotója) az egyetlen, amely a témához illik, azonban erről

is csak minimális adat található meg. 6.53 Piackutatás Mivel a cukrászdába fa bútort tervezek, a kutatásom is az ilyen jellegű székekre korlátoztam, melyek megfelelőek lehetnek a Kisgergelybe. A piac rendkívül telített ilyen termékekkel (36. ábra, Fa székek), így én igyekszem olyan széket tervezni, amely az igényeknek megfelelő, nem jár túl magas anyag- és előállítási költsége és kapcsolódik valamilyen módon a cukrászda arculatához. Mivel rengeteg ember fogja használni, fontos, hogy könnyen tisztítható legyen, tehát a textillel bevont párnák nem jöhetnek szóba, főleg, hogy a fagylalt vagy a sütemény foltokat hagyhat (37. ábra, Tervezett szék) [25] Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala < http://epub.hpohu/e-kutatas/?lang=HU#> 40 Forrás:http://www.doksihu 36. ábra, Fa székek[26] 6.54 Kész 3D-s terv 37. ábra, Tervezett szék [26] Internetes bútorkatalógusok <http://sulibutor.hu/uploads/shop/sulibutorhu/termek/512

bigjpg> <http://www.butorcsaladhu/Images/Products/K99jpg> <http://wwwyoklask/506-10066-thickbox/djpg> <http://www.szekplazahu/images/products/232jpg> <http://wwwbutorcsaladhu/Images/Products/Kamiljpg> 41 Forrás:http://www.doksihu 38. ábra, Tervezett szék színezett és renderelt képe 6.6 Asztal tervezése 6.61 Általánosságban Asztal tervezésénél a legfontosabb, mint minden bútornál, az antropometria. A helyes testtartáshoz nagyon fontos, hogy megfelelő magasságú asztalnál végezzük az adott tevékenységet. Ehhez természetesen szükség van az asztalhoz tartozó szék méreteire is. A cukrászdai asztalok az esetek többségében négyszemélyesek, ennek oka egyrészt a helytakarékosság, másrészt pedig, hogy az esetek többségében kisebb társaságok, 2-3 fő ül le együtt egy cukrászdában, tehát nincs szükség nagyobb férőhelyű asztalokra. Az asztallap kör alapú, átmérője pedig 900 mm, az asztal magassága 650 mm,

ezek az adatok az antropometriai táblázatok figyelembe vételével lettek meghatározva. 42 Forrás:http://www.doksihu 6.62 Szabadalomkutatás Ügyszám D0600074 Lajstromszám 90664 Minta szerinti termék Állítható magasságú íves asztal fából, 4 személyes megnevezése TABLE Jogosult Bogáthy Attila; Szeged Petrozsényi u. 19 6726 (HU) Képviselő Bogáthy Attila; Szeged Petrozsényi u. 19 6726 (HU) Az elismert bejelentés 2006.0309 napja Megadásról szóló 2007.0404 határozat kelte 6 táblázat, Fa asztal szabadalma[27] 39. ábra, Fa asztal szabadalmi fotói[28] A fa székekhez hasonlóan fa asztalokhoz is minimális szabadalom található, ezek közül pedig egyik sem egy cukrászdába való. A fenti bútor (39 ábra, Fa asztal szabadalmi fotói) ma is oltalom alatt áll, de rendkívül kevés információ áll rendelkezésemre a szabadalommal kapcsolatban. [27] [28] Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala < http://epub.hpohu/e-kutatas/?lang=HU#>

Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala < http://epub.hpohu/e-kutatas/?lang=HU#> 43 Forrás:http://www.doksihu 6.63 Piackutatás 40. ábra, Fa asztalok[29] A cukrászdai fa asztalok között nem találhatunk sok különbséget, mivel ezek az esetek nagy többségében négyszemélyesek és szögletesek (40. ábra, Fa asztalok). Azonban én úgy véltem, hogy egyrészt a cukrászda arculatához igazodva, másrészt pedig azért, hogy a megszokottól eltérjek, ovális asztalt fogok tervezni. Az asztal különlegességét a lábai adjá, a székkel együtt különleges, „egészet” alkotnak. [29] Internetes bútorkatalógusok <http://www.ddbtt-onlinehu/images/80X80%20%20fav%20asztaljpg> <http://sulibutor.hu/uploads/shop/sulibutorhu/termek/623 bigjpg> <http://wwwddbttonlinehu/images/120X80%20fav%20asztaljpg> <http://www.thdesignhu/Kepek/eredeti/thdesign hu Atellier modern olasz fa asztal fc5efe98a5cb0693356e9e861e72bf19 .jpg> 44

Forrás:http://www.doksihu 6.64 Kész 3D-s terv 41. ábra, Tervezett asztal 42. ábra, Tervezett asztal renderelt képe 45 Forrás:http://www.doksihu 6.7 Összeállítás Az asztal és a székek tervezésének fontos szempont volt a praktikusság, amit úgy vélem, sikerült is kiviteleznem. Az asztalból és négy székből álló szettek (43 ábra, Tervezett asztal és székek) könnyedén pakolhatók, helyfoglalásukat igyekeztem lecsökkenteni. A nagy fa felületek könnyen tisztíthatók, nincsenek bemélyedések, ahol megragadhat a szennyeződés, ami vendéglátó-ipari egységek esetében nagyon fontos. 43. ábra, Tervezett asztal és székek 6.8 Összeszerelés A bútorok összeszerelése során figyelembe kellett venni, hogy egyszerűen előállíthatóak és szerelhetőek legyenek az egyes elemek, lehetőleg ne készüljenek túl sok részből. Az előállításhoz elterjedt, tömeggyártásban használatos technológiák szükségesek, esztergálás, gőzöléssel

történő hajlítás, kivágás szalagfűrésszel. Az esztergálás olyan eljárás, mely során általában forgástesteket munkálunk meg. Az eljárás egyélű szerszámmal történik, a munkadarabot befogatják, az alaktól és mérettől függően ez történhet a munkadarab egyik végén, mindkét végén vagy mindkét végén és középen megtámasztással. A befogatás történhet esztergatokmánnyal, síktárcsával és csúcsok közé történő fogatással. Tokmány esetében a hengeres darabokat hárompofás spirálmenetes tokmányba fogják. A síktárcsa alkalmas szögletes és szabálytalan keresztmetszetű munkadarabok befogására is, mivel a tárcsa szorítópofái külön-külön állíthatóak, egymástól függetlenül. A központosító csúcsok használata 46 Forrás:http://www.doksihu esetén a munkadarab mindkét végébe központfuratot fúrnak, ezt a megoldást csak mindkét oldali befogás esetén használhatjuk. Az esztergálás szerszáma az

esztergakés, amely anyaga a munkadarab anyagától függ, lehet gyorsacél, keményfém, kerámia, gyémánt, ritkán előfordul a szerszámacélból készült esztergakés is.[30] Tömör fa hajlítására már Kr. e 2800-as évekből is vannak példák, a történelem során több törekvés is volt a technológia kifejlesztésére, igazán nagy előrehaladást Michael Thonet tette. A hajlítás olyan módon történt, hogy a fatáblákat rudakra darabolták és esztergálták, majd 100°C-os gőzkamrába helyezték 6-24 órára. A hő és a nedvesség hatására a fában feloldódott az olaj és a gyanta, meglazultak a rostok, így a gőzkamrából kiemelt rudak hajlíthatóvá váltak, a hajlított elemeket öntöttvas formákba szorították és szárítóhelyiségekbe tették. Mivel a hajlítás során nem törik meg a faanyag szálszerkezete, ezáltal sokkal erősebb, ellenállóbb marad. Napjainkban a gőzölés után a fát merevítő vasmintára (sablonra) erősítik,

külső ívére pedig vaslemezt erősítenek, így szárítják ki az elemeket. Hajlításra legalkalmasabb az általam választott bükk, mert egyenletes szövetű, így megfelelő körülmények mellett a szálszerkezet törésének esélye elhanyagolható.[31] 6.81 Szék összeszerelése A szék három elemből tevődik össze, az ülőfelületből (45. ábra, Ülőfelület), a lábrészből (46. ábra, Lábrész) és a háttámlából (47 ábra, Háttámla) A hátlap lemezelt fa, amelyet gőzöléssel hajlítunk. Az ülőfelület párna, amelyet bőrrel van borítva, könnyen tisztítható és kényelmes. A lábrész színezett rétegelt fa, belsejében merevítéssel. A lábrész és a háttámla csavarokkal kerül rögzítésre, az ülőpárna elmozdítható, így könnyen tisztítható, cserélhető, ha esetleg megsérülne. [30] Saját jegyzet alapján előző tanulmányokból (A gépgyártástechnológia alapjai) [31] FIELL, Charlotte – Fiell Peter: Design Kézikönyv

– Fogalmak – Anyagok – Stílusok. Vince Kiadó, Budapest 2007 47 Forrás:http://www.doksihu 45. ábra, Ülőfelület Az ülőpárnának jó minőségűnek kell lennie, hogy ne nyomódjon össze rövid távon, különben az első néhány használatot követően már nem lesz kényelmes a vendégek számára. Éppen ezért célszerű a drágább és keményebb párnázatot megvásárolni hozzá, amely hosszútávon biztosít kényelmes ülést. 46. ábra, Lábrész 48 Forrás:http://www.doksihu 47. ábra Háttámla 6.82 Asztal összeszerelése Az asztal három elemből lett összeszerelve, az asztallapból (49. ábra, Asztallap) és az asztal lábaiból (50. ábra, Asztalláb), ez ugyanaz az elem kétszer. Mindegyik elem rétegelt falemezből készül, az asztallap a szék „lábához” hasonlóan színezve van. A lábak egymáshoz, valamint az asztallaphoz is csavarokkal kerülnek rögzítésre. 49. ábra, Asztallap 49 Forrás:http://www.doksihu 50. ábra,

Asztalláb 6.9 Térbe helyezett bútorok Befejezésképp úgy gondoltam, sokkal egyszerűbb elképzelni a bútorokat, ha azokat már a térben elhelyezve látjuk, tehát készítettem egy „fotót” (51. ábra, Térbe helyezett bútorok) a berendezett cukrászdáról. 51. ábra, Térbe helyezett bútorok 50 Forrás:http://www.doksihu 7. ÖSSZEFOGLALÁS 7.1 Összegzés Szakdolgozatom témájának arculat- és bútorterv elkészítését választottam a miskolci Kisgergely Cukrászdához. A dolgozat megírása előtt listát kellett készítenem, hogy ne hagyjak ki semmilyen lényeges elemet. A tervezés első lépése volt, hogy egyeztettem a céggel, megismertem a történelmét, majd megbeszéltük az alapvető elvárásokat, igényeket. Ezek után részletesen tanulmányoztam a megtalálható szakirodalmakat, hogy felkészülten kezdhessek bele az arculati kézikönyv megalkotásába. A feladat megoldásához felhasználtam a tanulmányaim során szerzett ismereteket, az

egyetemi évek alatt megismert programokkal készítettem el a terveket. Alapvető elvárás volt, hogy az új arculat illeszkedjen a régihez, épp ezért a legfontosabb a logó áttervezése volt. A logó megszületése után a teljes arculatot eköré kellett építenem, minden elemnek a helyén kell lennie és tökéletesen bele illenie az összképbe, erősíteni azt. A kézikönyv elemei a logó mellett az arculati betűtípus, a szlogen és a névjegykártya. Következő feladatom a weboldal elkészítése volt a vállalat számára. Az információs társadalom támasztotta követelmények miatt mindenképp gondolnom kellett az internetes megjelenésre, de az információ átadása mellett nagy hangsúlyt kellett fektetnem az esztétikus megjelenésre is. Bútortervezéshez szükséges feltérképezni a piacot, valamint a létező szabadalmakat. Mindezek után a bútorok megtervezésének egyik legfőbb szempontja az antropometria, mely dolgozatomban is jelentős szerepet

kapott. Az ún emberméréstan és az ergonómia egyre nagyobb szerepet kap az egészségtudatos társadalomban. A bútorokat a kutatómunka elvégzése során háromdimenziós tervezőprogram segítségével készítettem el, figyelembe véve az eddig felsoroltak mellett a gazdaságosságot, a cukrászda vezetőinek igényeit, az arculat egységességét is. Összességében úgy vélem, hogy a szakdolgozatom témája elég szerteágazó képet ad tanulmányainkról, összefoglalja mindazt, amit ezen a szakon elsajátíthattunk. 51 Forrás:http://www.doksihu 7.2 Summary As topic for my thesis I have chosen the planning of corporate identity- and furniture designs for Kisgergely Patisserie in Miskolc. Before starting I had to create a checklist not to forget any vital elements. First step of the planning was an arbitration with the firm, getting acquainted with its history, and agreeing on the base expectations and requirements. Following this I have narrowly studied the relevant

literature to be prepared to create the corporate identity. For the settling of the task I have been utilising the knowledge gained during my studies and I have prepared the design elements with the softwares learned at the university. It was a certain requirement, that the new identity must conform the old one, that is why I have chosen the re-design of the logo as the most essential part of the work. After creating the logo itself, I had to build the whole corporate identity design around it,all the individual elements had to pull through on its own and also pass into the concept and strengthen it. Beyond the logo elements of the corporate identity companion are type, slogan and business card. My next task was creating the website for the company. As a member of the information society I had to care about the internet presence, but beneath information conveyance I also had to keep design aesthetics in mind. Before creating furnniture designs it is necessary to make a market research

and the existing patents.Following all this, one of the key factors of the design process was the anthropometry that has also has a prime role in my thesis. The so-called human-bodymeasurement and ergonomy plays an ever increasing role in the health-conscious society. After the research phase I have created the furniture designs in a 3D designer application also keeping an eye on the following factors: thrift, personal preferences of the CEO, conformity with the rest of the corporate identity. On the whole my opinion is that my thesis provides a diversified view on our studies, summarizes the essence of all the knowledge we were able to acquire at this faculty. 52 Forrás:http://www.doksihu 7.3 Краткое изложение Тема моей дипломной работы план мебельной обстановки и дизайна кондитерской «Маленький Гриша « в Мишкольце. В начале моей работы я написала

содержание , чтобы не пропустить никакого главного елемента. Первым делом я консультировалась с предпринимателем, познакомилась с историей кондитерской. Потом мы обговорили основные потребности, запросы После этого я подробно изучала специальную литературу , чтобы начать свою творческую работу. К совершению своей задачи я использовала свои школьные знания. В подготовке планов я пользовалась университетской программой. Основная задача заключалась в том, чтобы новый дизайн подходил к старому, сохранилась гармония. Поэтому главное было

приготовить план нового герба После создания герба весь дизайн надо было планировать так, чтобы всё подходило друг к другу. Кроме герба моя работа содержит разновидности букв, визитную карточку. Следующая задача была приготовить для кондитерской свою страницу в интернете. Кроме способов информации нужно было думать об её эстетическом виде. К планированию мебельной обстановки необходимо исследовать рынок и существующие лицензии. После всего этого самое главное антропометрия, которая полочила важную роль в моей дипломной работе. Всё

более большую роль занимает в развитии здорового общества так называемая человеческая измерительная наука и ергономия. В своей исследовательской работе мебель я планировала с помощью трёхдимензионной программы, кроме этого приняв во внимание экономичность, запросы начальников кондитерской и здоровый облик. В заключении я думаю, что моя дипломная работа показывает достаточно обширную картину о знаниях , которые мы приобрели на наших курсах. 53 Forrás:http://www.doksihu 8. FELHASZNÁLT IRODALOM ACZEL, Richard: Hogyan írjunk esszét? Osiris Kiadó, Budapest 2000. BÁNHEGYI Anita – Ispán Zsuzsanna – Kis

Gábor – Mikle Mária – Molnár László – Szakács Zsuzsanna: Terméktervezés - Kisgergely Cukrászda. Miskolci Egyetem Gazdaságtudomány Kar Marketing Intézet jegyzete, Miskolc, 2003. BEREI Andor – Csűrös Zoltán – Ernst Jenő – Hevesi Gyula – Julesz Miklós – Kovács István – Rényi Alfréd – Rényi Péter – Surányi János – Szigeti József – Waldapfel József – Zsigmond László: Új magyar lexikon. Akadémiai Kiadó, Budapest 1960 BHASKARAN, Lakshmi: A forma művészete – Mozgalmak és stílusok hatása a kortárs formatervezésre. Scolar Kiadó, Budapest 2007 FAIRS, Marcus: Design a 21. században – A design új irányai a tömegtermeléstől a kísérleti törekvésekig. Pécsi Direkt Kft Alexandra Kiadó, Pécs 2007 FIELL, Charlotte – Fiell Peter: Design Kézikönyv – Fogalmak – Anyagok – Stílusok. Vince Kiadó, Budapest 2007. HAMPSHIRE, Mark – Stephenson, Keith: Kommunikáció mintákkal – Jelek és szimbólumok. Scolar

Kiadó, Budapest 2009. HEALEY, Matthew: Mi az a br-anding? Scolar Kiadó, Budapest 2009. MACZÓ Péter: A csomagolásról. Scolar Kiadó, Budapest 2010 HEGEDŰS Gábor – H. Székely János – Katona Sándorné – Kovács Katalin: Britannica Hungarica. CICERÓ Kft, Budapest 1996 MAJOROS Pál: A kutatásmódszertan alapjai – Tanácsok, tippek, trükkök (nem csak szakdolgozat-íróknak). Perfekt Zrt, Budapest 2004 MAJOROS Pál: Kutatásmódszertan avagy hogyan írjunk könnyen, gyorsan jó diplomamunkát? Perfekt Zrt., Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 1997 MILLER, Judith: Design – A forma művészete a 19. század végétől napjainkig Geopen Könyvkiadó, Budapest 2010. 54 Forrás:http://www.doksihu MONTENEGRO, Riccardo: A bútor – Stílustörténeti kalauz az ókortól napjainkig. Officina ’96 Kiadó, Budapest 2003. SENTANCE, Bryan: A fa és az ember. Cser Kiadó, Budapest 2004 SZELES Péter: A hírnév ereje (Image és Arculat). Alapítvány a PR fejlesztéséért,

Budapest 2001. VARIOUS Authors: Iminfo – Arculati szakmák kézikönyve 1. Iminfo Kiadó, Szentendre 2000 VOIT Pál: A diplomamunka-készítés módszertana. Tri-Mester Bt, Tatabánya 2004 55 Forrás:http://www.doksihu 9. MELLÉKLETEK 1. melléklet: Kisgergely Cukrászda arculati kézikönyve 2. melléklet: Weblap 3. melléklet: 3D-s modellek 4. melléklet: Arculati elemek 56