Kémia | Tanulmányok, esszék » Pénzes Zsuzsanna - Illatok birodalma

Alapadatok

Év, oldalszám:2015, 15 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:51

Feltöltve:2015. szeptember 24.

Méret:381 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

11111 efery 2015. szeptember 28.
  Tetszik!

Mit olvastak a többiek, ha ezzel végeztek?

Tartalmi kivonat

Pénzes Zsuzsanna: ILLATOK BIRODALMA Avagy Amit a parfümökről tudni szeretnél! e-book Tartalomjegyzék Előszó3 Parfüm készítés, töménység.3 A parfümökről nőknek.3 A parfümök használata.5 A parfümök tudománya.6 Alapanyagok.8 Nevek, összetétel, csomagolás .10 A parfümök osztályzása11 A feromonokról.13 Federico Mahora13 2 Tisztelt olvasó! Egy felmérés szerint a 14-69 éves magyar lakosság 15 százaléka, mintegy 1,1 millió ember használ prémium-, illetve luxuskategóriába tartozó parfümöket. A fogyasztók 65 százaléka napi gyakorisággal, 23 százaléka pedig hetente néhányszor illatosítja magát. Manapság több ezer különböző illat kerül forgalomba, ám alapanyagaikat tekintve azért sok a hasonlóság, a különbség itt is a részletekben rejlik. Egy új, ismeretlen illatot megvásárolni, eldönteni, illik-e hozzánk nem egy egyszerű feladat. Több szempontot figyelembe kell vennünk vásárláskor, ami lássuk

be nem is olyan egyszerű dolog. Fontos, hogy a parfüm, amit barátnőnk használ és tetszik nekünk az illata, a mi bőrünkön is jó illatot árasszon. A számunkra megfelelő parfüm kiválasztására időt kell fordítanunk. Amikor bemegyünk a parfümériába akkor a tesztercsíkokra fújjunk az általunk kiválasztott parfümből. Ekkor fogjuk a fejillatot érezni Általában 5-10 parfümöt tudunk megszagolni, többet nem, mert az orrban lévő receptorok nagyon gyorsan elfáradnak és úgy sem fogunk már illatot érezni és a parfümériában elhelyezett kávé sem fog segíteni. A kiválasztott tesztercsíkokat érdemes kivinni az üzletből a friss levegőre és kb 30 perc – 1 óra múlva újra megszagolni őket. Ekkor fogjuk érezni a szívillatot Ez alapján már ki tudjuk választani azt a parfümöt, ami igazán tetszik. Ez után 10-12 óra múlva a tesztercsíkon a parfüm alapillatát fogjuk érezni. A papír azonban egy hideg élettelen dolog, a parfümöt ki

kell próbálnunk a bőrünkön is, mivel egyáltalán nem biztos, hogy azon is olyan illatot fog árasztani. Az illat kiválasztása után visszamehetünk az üzletbe és ekkor érdemes kipróbálni a parfümöt a bőrünkön is. A levegőbe fújjunk egyet és abba az illatfelhőbe húzzuk bele a csuklónkat, kézfejünket. Az eljárást úgy ismételjük meg, mint a tesztercsíkkal tettük Parfüm készítés, töménység És most a parfümkészítésről: A parfüm parfümolajból, desztillált vízből és alkoholból áll. Minden parfümben először az alkoholt érezzük meg. Gyártanak azonban egy olyan különleges illatszert is, amibe nem kevernek alkoholt: ez az aldehid illat. Fémdobozban árusítják, és állítólag soha sem romlik meg. Az olajtartalom alapján különböző sűrűségű parfümöket különböztethetünk meg egymástól: 1. Perfume extract (Extrait) Ebben van a legtöbb parfümolaj, 20-40%. A legtöbb ilyen parfüm körülbelül 25%-ot tartalmaz. Nem

túl gyakori változat és meglehetősen drága 2. Eau de Parfum (EDP) Az egyik leggyakoribb és legnépszerűbb koncentráció, 10-30% között (átlagosan 15%). Megfizethető, de az Eau de Toilette-nél drágább. 3 3. Eau de Toilette (EDT) (4-8%) A másik leggyakoribb koncentráció. Az Eau de Parfum-nél kevesebb illatanyagot tartalmaz, emiatt könnyedebb parfümfajta. Újabban piacra dobtak parfümöket "Eau fraiche" megnevezéssel is, ez is Eau de Toilette-t takar. Általában olcsóbb,mint az Eau de Parfum 4. Eau de Cologne (EDC) (3-5%) Eredetileg egy konkrét parfümmárka, amit a németországi Kölnben készítettek.(kölni) Németországon kívül ez az elnevezés általában alacsony koncentrációjú parfümöt jelent. Magyarországon egy régies kifejezést, az "otkolon"-t használták erre. Minél több illatanyag van egy parfümben, annál tovább tart az illat használatkor, és annál erősebb is a "hatás". Aki visszafogottabb

beállítottságú, az használjon inkább Eau de Toilette-t. Az egyes megnevezések mögött elég tág határok között mozoghat a koncentráció. Tehát az egyik parfümgyár Eau de Parfum terméke adott esetben kevesebb illatanyagot is tartalmazhat, mint a másik Eau de Toilette-je, de ez kivételnek számít, általában az Eau de Parfum az erősebb. 4 Az is előfordulhat, hogy ugyanabban a termékcsaládban az Eau de Parfum és az Eau de Toilette nem teljesen ugyanazt az illatanyagot tartalmazza. Jellemzően akkor csinálják ezt, ha az Eau de Toilette könnyedségét más, finomabb illatokkal szeretnék kihangsúlyozni. Nem szabad meglepődni, ha a parfüm neve mögé különféle szavakat aggatnak, mint például "extrême", "intense" vagy "concentrée". Ezek sok esetben teljesen más parfümöt jelentenek, ami ugyanarra az alapillatra épül, de más illatokat is kevertek hozzá. A parfümökről nőknek Bizonyos parfümökhöz nem tudunk

érzelmek nélkül viszonyulni. Az egyik illathoz ellenállhatatlan vágy, a másikhoz mélységes utálat fűz minket, de az biztos, hogy a beszippantott illat a lelkünk legmélyére hatol. Amit az orrunkban lévő szaglósejtek befogadnak, azt azonnal elszállítják magába a limbikus rendszerbe, az agy legősibb és legmélyebb emlékezeti tárhelyére, amit az érzelmek központjának is neveznek. A szagokat jóval előbb észleljük, mintsem hogy meg tudnánk nevezni őket. Az egy-egy illat iránt érzett rajongásunk vagy utálatunk azokból az emlékekből és képzettársításokból táplálkozik, amelyet az adott vegyület felidéz. A legkarakteresebb, legszemélyesebb parfümkreációk váratlan emlékeket kavarnak fel, mint például az első csók ízét, valami megnevezhetetlent, ami félálomban megcsapta az orrunkat, anyánk réges-régi púderének finom szagfoszlányát. Egy anekdota szerint, amikor Giorgio Armani kitalálta a Code for Women parfümöt, csupán

egyetlen kéréssel fordult az illat alkotójához: a mixtúra alapeleme narancsvirágolaj legyen, mert gyerekkorában a nagymamája csodás kertjében kitörölhetetlenül beleivódott lelkébe a narancsvirág illata. Mielőtt elindul vásárolni, legyen fogalma arról, hogy nagyjából milyen kategóriájú illatot keres – nemcsak árban, hanem tónusában is, különben el fog veszni a boltban. Lássuk a négy klasszikus, laikusok által is használható női kategóriát: Citrusfélék: citrom-, narancs-, grapefruit-, lime-, mandarin-jellegű fanyar, könnyű illatok. DKNY Be delicious Gyümölcsillat: léteznek fanyar és édes gyümölcsillatok, mint pl. a kiwi és a most nagyon divatos feketeribizli, vagy a banán és a kókusz. 5 Burberry Brit Sheer Virágillat: egymillió példa van úgy, mint a gyöngyvirág, orgona, jázmin, rózsa, nárcisz, jácint, frézia, narancsvirág, tubarózsa, és ezek csokrai. Givenchy Amarige Orientális (keleties): a hiedelemmel

ellentétben nem fűszereket jelent, hanem a kontrasztot a nagyon mély, édes és a könnyű, fanyar illat között. Ez üzletasszonyosabb, nem femininpihepuha, hanem modern, karakteres, nyári illat Bvlg A parfümök használata A parfümhasználat rejtelmei Hogy a parfüm öltöztet vagy épp vetkőztet, nem tudjuk, de az biztos, hogy ékesíti testünket. 6 A frissesség, jól ápoltság érzetének eléréséhez a parfümök nagymértékben hozzájárulnak. Az illat kihat a lelkivilágra, a közérzetre. Egy jól megválasztott parfüm magabiztossá tesz, elősegíti kiegyensúlyozottságunkat. A parfüm közismerten a csábítás egyik legősibb fegyvere, hiszen tudatalatti vágyakat, érzéseket vált ki bennünk és partnerünkben. Szerencsére ma már nem csak hölgyek alkalmazzák szívesen, hanem jobbnál-jobb férfiparfümök csábító illatával is találkozhatunk Vásárláskor, ha valaki teljesen bizonytalan, érdemes beleszagolnia először az alapillatokba, és

utána már könnyebb lesz elmerülni a részletekben. Tapasztaljuk ki, melyik illattípust kedveljük: a könnyű, a nehéz, a fűszeres, a friss, vagy a fanyar illatokat? Ha sikerült besorolni ízlésünket, máris könnyebbé válik a válogatás. Nem elég csak az üveget, vagy az illatmintát megszagolni, érdemes pár cseppet a bőrünkre is tenni. Négy illat után azonban minden esetben pihentetni kell az orrot Érdemes vásárlás közben őrölt kávéba beleszagolni, így semlegesíthetjük orrunkat. A szaküzletek már erre is felkészültek, és nagyon sok parfümériában megtalálható a pultokon a kávé. Pár jó tanács, amelyet érdemes követnünk: Egy közepes Eau de Parfümnél elég reggel 3-4 fújás. A parfümöt szobahőmérsékleten, sötét helyen tartsuk. A bontatlan üvegben a parfüm károsodás nélkül sokáig eláll, a nyitott üvegben azonban hamar elveszti erejét. Egy-egy alkalomra mindig csak egy parfümöt használjunk, mert megzavarhatják

egymást. Az illatok adagolásával is csínján bánjunk, mert az általunk enyhének ítélt illat mások számára bántó lehet. Soha ne válasszon magának parfümöt az alapján, hogy barátnőjén milyen klassz illatot érzett. Minden emberen másként hatnak az illatok, a természetes testszagnak köszönhetően. Kérje el inkább tőle az üvegcsét, és próbálja ki az esszenciát a saját bőrén. Tavasszal és nyáron a legjobbak a friss, virágos, míg ősszel és télen az édesebb, ill. a nehezebb illatok. Vigyázzunk, hogy parfümünk ne uralja a környezetet! A parfümök használatának másik fontos szabálya a mértékletesség. Saját orrunk hamar megszokja az illatot, sőt később akár szinte észrevétlenné is válhat. Sokan esnek abba a hibába, hogy újabb és újabb adagokkal "turbózzák" fel az illatot, amitől olyan erős illatfelhő veszi körül használóját, hogy az hivalkodó, és visszataszító a környezete számára. Figyeljünk

tehát a mennyiségre! Ha kedvenc illatunkat testápoló formájában is megvásároltuk, mindig először a testápolót használjuk és csak ezután következzen a parfüm fújása. A meleg víz hatására kitágult pórusok beszívják a krémet, és a testápolóban található olajok segítenek megkötni az illatot. 7 A parfümök tudománya A parfümök története A mai kor emberének a parfümökről az érzéki örömök és a szerelmi izgatás jut eszébe, holott kezdettől fogva rituális szerepük volt, de alkalmazták különböző terápiákra is. Mindenesetre már a legelső civilizációk használták a kellemes illatokat. Egyiptomban a parfümtartó edényekről már a Kr.e IV évezredből ismerünk adatokat Az egyiptomiak a parfümöket vallási és temetkezési rítusok alkalmával használták, kultúrájuk esszenciális részévé váltak. Hamarosan átalakult szerepük, kacérkodásra és szépségápolásra kezdték használni. A felsőbb társadalmi

osztályokba tartozó hölgyek édes mandulaolaj, méz vagy fahéj alapú kenőcsöket alkalmaztak, az egyszerű asszonyok pedig mentát vagy kakukkfűt. A Ptolemaioszok uralma alatt kezdtek behozni mirhát az araboktól, a perzsáktól és a kínaiaktól kámfort, Indiából pedig cimetfát. A zsidók is vallási rituálé miatt alkalmazták a parfümöket: (Kiv. 30,22-25) Az Úr még ezt mondta Mózesnek: "Végy finom fűszereket: 500 sékel finom mirrhát, feleannyi, vagyis 250 sékel jószagú fahéjat, 250 sékel illatos nádat, 500 sékel kassziát - a szentély súlymértéke szerint -, hozzá egy hin olivaolajat, s csinálj belőle szent olajat, illatos kenetet, ahogy a kenetkészítők csinálják. Ezt a kenetet kell felszenteléshez használni" Végül az egyiptomiak, görögök és rómaiak már a fürdőhöz, ruhájukhoz, még a szandáljukhoz is illatos olajat használtak, nemkülönben lámpásaikhoz, mely nagymértékben terjesztette az illatokat. A rómaiak

már az I. században csináltak rózsavizet, készítőik, a seplasiarii-k nagy megbecsülésnek örvendtek. Az araboknál az Ezeregy éjszaka meséiben szólnak a rózsavízről, ahol Tighmus meghintette Janshah arcát, hogy felfrissítse. A XIV. század alkimistái Spanyolországban és Olaszországban kikísérletezték az alkohol tisztításának módszerét, mellyel "tüzes vizet" csináltak. Előbb orvosi célra, majd likőröknek, később parfümöknek használták. A keresztes lovagok soha nem érzett illatokat hoztak magukkal a Közel-Keletről. A reneszánsz korban mindenféle pacsmagot készítettek orvosi célból, bár illatuknál többet nem értek. A kalmárok korában keletről mindenféle fűszer, gumi, balzsam és egzotikus gyümölcs érkezett Velencébe, s azon keresztül Európába. A parfümök és az egzotizmus pszichológiai asszociációját Shakespeare fogalmazta meg a Macbethben: "Arábia minden illata megpuhítja ezt a kis kezet."

1533-tól kezdett foglalkozássá válni a parfümkészítés, először a franciáknál. Az angoloknál Medici Katalin trónralépésével kezdődött mindez, aki Olaszországból magával cipelte személyes illatállományát. A parfümök használata hamarosan népszerű lett a nép körében, már mosakodni is elfelejtettek az emberek, nem félve a kialakuló betegségektől. A XVIII. században visszatérő higiéniai igényt az erősödő illatú parfümök követték, még nagyobb virágtartalommal. A Kölnivíz is erre az időre datálható. Egy bizonyos Johannes-Paulus Feminis, olasz ószeres kezdte árusítani Aqua Mirabilis (Csodavíz). Később Kölnben telepedett meg, s a Kölnischwasser nevet adta neki. 8 A XIX. századtól a parfümgyártás technológiája hatalmas mértékben kezdett fejlődni Az illatok kémiai elemzése meggazdagította a parfümkészítők palettáját, s kevésbé költséges anyagokat is alkalmazni kezdtek, pl. a vaníliát A XX. században

már külön szakmává fejlődött Kuriózumok A legősibb parfüm formula a bizonyos Kyphi, melyet az egyiptomiak használtak. Összetétele már igen komplex volt, több, mint 60 aromát használtak: méz, bor, mazsola, mirha, sáfrány, jázmin, rózsa, koriander, tömjén, nád, stb. A rómaiaknál a Rhodium, a Metopium, a Narcissimum és a Susinum nevű parfümök emléke maradt fenn, melyeknek alapja rhodoszi rózsa, keserű mandula, nárcisz, valamint az utóbbinak rózsa, méz, sáfrány és mirha volt. Európában a középkor folyamán használták a pomander-t, egy bizonyos kenőcsöt, melyet különböző edénykékbe helyeztek, s a gazdagság kifejezője volt. Fülöp-Ágost, francia király a világon először, 1190-ben parfümkészítő társaságnak adott működési engedélyt. Alapanyagok A parfümök alapanyagai Képzelje el magát egy parfümkészítő műhelyében! Ezernyi üvegcse maga körül. Az üvegcsékben a parfümkészítő minden tudománya: új

keverékek, a harmonikustól a megnyugtatóig, az izgatótól a kielégítőig. A fő alkotóanyagok; az illóolajok és esszenciák természetes alapanyagok, de a flakonok tartalmának nagy része mesterséges, kémiai termék, ám azokat is természetes anyagokból izolálják jórészt. Különböző technikák léteznek. A vízgőz használata, vagyis a hidrodesztilláció az egyik. A virágokat, leveleket, magokat, gyümölcsöket, növényszárakat vagy gyökereket kifőzik, vagy megpörkölik és vízgőzzel áteresztik. A növényekből kifő a folyadéktartalom, s az illóolaj, mely jóval könnyebb a víznél, felemelkedik a folyadék (víz) felszínére. Különválasztásuk így igen egyszerű A kivonás egy olyan procedúra, melyet a legtörékenyebb anyagoknál alkalmaznak. Beáztatnak egy növényt, vagy annak a virágát egy oldószerbe, hexánba. Az illatos növények illóolajai és viaszai ennek hatására kioldódnak. Az oldat kiválasztódik a párolgás

hatására, s péppé, masszává válik, melyet szakmai nyelven szilárdnak (concrete) neveznek, s azt rögtön alkohol segítségével intakt viasszá alakítják vissza. Végül a desztilláció különválasztja az illatanyagot az alkoholtól; az alkoholos oldatot felmelegítik egészen az alkohol párolgási hőmérsékletéig. A kialakult folyadék sűrű és viszkóz: ez az illóolaj. Mindennek persze nagy anyagfelhasználása van, pl. a rózsa esetében: 2-5 tonna rózsasziromból 1 kg rózsaolaj lesz Illatosítás (enfleurage=zsír-illatosítás), vagy abszorpció (elnyelés, felszívás). Az egyik legősibb technika, bár már nem használják, mert túlságosan költséges. Ma az extrakcióval, kivonással helyettesítik. A virágokat kiterítik egy zsírral borított káderre, mely így magába szívja a folyékony virágillatot. A zsírt ezután alkohollal keverik össze, minekutána kioldódik az illatanyag. Végül a kisajtolás technikáját kell még megemlítenünk,

melyet bizonyos gyümölcsöknél, mint a citrom vagy a bergamotta használnak. 9 Növényi eredetű alapanyagok Virágok - kamilla, rekettye, szalmavirág, jázmin, levendula, mimóza, nárcisz, narancsvirág, rózsa, tubarózsa, ylang-ylang. Levelek, növényszárak - fekete üröm, bazsalikom, citromfű, tárkonyüröm, eukaliptusz, muskátli, babér, menta, mirtusz, pacsuli, rozmaring, zsálya, ibolya. Déligyümölcsök héja - bergamotta, keserűnarancs, citrom, mandarin, narancs, grapefruit. Fák, kérgek, ágak - rózsafa, nyírfa, fahéj, cédrusfa. Gumifélék és gyanták - sziámi benzoé gyanta, bodorrózsa, tömjén, galbánumgyanta, mirha, Herkules-gyökér. Mohák - különféle zuzmók, tölgyfazuzmó. Gyökerek és rizómák - gyömbér, írisz, vetivergyökér. Magok - ánizs, paradicsommag, szegfűszeg, koriander, kömény, Tonkabab, boróka, vaníliahüvely, szerecsendió, paprika, bors. Állati eredetű alapanyagok Ezek közül csupán négyfélét

alkalmaznak. A szürke ámbra - az ámbráscet gyomrából kiszedett kavics alakú képződményből készítik, abból is néhány kg alapanyagból egy-két dkg anyag használható fel. A pézsma - Ázsia hegyvidékein (Tibet, Himalája) található. A cibetmacska - Etiópia vadmacskája. A kasztoreum - a hódok egyik fajtája. Kikészítésük módját nem kívánatos részletezni, ezen állati anyagokat azonban már nem, vagy igen ritkán alkalmazzák. Nevek, összetétel, csomagolás Néhány híres parfüm összetétele A parfüm, hlása titokzatos illatú és ipari titkokat rejteget is, mégsincs akadálya, hogy lerántsuk róla a leplet. Must de Cartier - 1981-ben alapított, keletet idéző parfümcsalád. Növényi illóolajat, állati illatanyagot és balzsamszerű tónust is hordoz. Egyik alkotóeleme a Hedion ® , -iont tartalmazó molekulákból álló, metil-hidrogén (Firmenich-termék), mely jázmin illatú, kakukkfű hozzáadásával semlegesítik. Második

alkotóeleme a Galaxolid ® , benzollal aromásított pézsmaolaj, amit 1948-ban fedeztek fel a Givaudan cégnél. Harmadszor pedig a balzsamhatást cédrusolaj-acetátból és szantálfa keverékéből hozták létre. LAir du Temps (Nina Ricci, 1948) - legfontosabb alkotóelemei a bergamotta és a rózsafa. A parfüm szívében egy csokor jázmin, rózsa, gardénia és orgona. Utolsó alkotóelemei, melyek szegfűillatot adnak neki, a pézsma és a szantálfa. Komponensei három csoportra oszthatóak: a vanília, a lenolaj és a paprika. Eau sauvage - Korunk legnagyobb parfümmesterei közé tartozik Edmond Roudnitska. 1966ban készítette ezt a parfümöt Alapjában véve férfi parfüm, de most már készül mindkét nem számára. Alapja a kölnivíz, amelyet Roudnitska a Hedionnal detektált, amellyel együtt diszkrét és kellemes illata lett. Vadságát az eugenol (szegfűszeg) és a benzilszalicilát, valamint az ylang-ylang és az isoeugenol adja meg. N° 5 - Chanel híres

parfümét Ernest Beaux 1921-ben alkotta. Titokzatos illatát a jázmin, rózsa és az ylang-ylang adja, melyek szintézisét metilionokkal és aldehidekkel oldotta meg. A szantálfa, vanília, izoeugenol és a pézsma kellemes hatását kelti. 10 A parfümök nevei Ismerjük be, egy új parfümnek nevet adni nem könnyű feladat. Természetesen egy zseniális ötlet elég hozzá, de mindemellett a név egy determinált üzenet a vevőhöz. A névnek a parfüm valóságos, egyedi kirakatának kell lennie. A parfüm neve jelzi annak típusát - Opium, egy erős parfümöt fémjelez; Fleur deau, a leglágyabb törékenységet jelzi -, mind más-más nőtípus - Farrouche, Chipie vagy Anouchka - nem ugyanazokhoz a kliensekhez szól. A parfümnevek kitalálói nagy, egyetemes témákat kell, hogy megszólaltassanak. A legkedveltebbek a szerelem, az érzékiség, az erotizmus, vagy a romantika: Caline, Darling, Loving you, Pleasures. A nők szeretik isteníttetni magukat: Femme,

Féminité du bois, Loulou, Madame, So pretty, Diva, Miss Dior, Parfum delle. Kevésbé szeretik viszont, ha nem mozgatják meg fantáziájukat: Deci-Delá, Cabotine, Chipie. Más megközelítésben. A Fleur deau, Fleur de fleurs, Fleur de rocaille, Fleur de Weil, Jardins de Bagatelle, Sun Flowers. a virágokat, a parfümök alapanyagát idézik meg, ugyanakkor szimbolizálják a fiatalságot, az ártatlanságot is. A víz témája is nagyon divatos mostanában. Eau belle, Eau de Dali, Acqua di Gio, Niagaraaz átlátszóságot, a könnyedséget, a tisztaságot jelképezik. Kelet, az egzotizmus, az utazás álomba ringatnak: Shalimar, Fidji, Amazone, Kouros, Ysatis, Bízance, Samsara, Kashâ ya, Nilang.stb A tiltott, a szemérmetlen, a provokáló szintén befolyásolja az embereket: Audace, Divine folie, Fantasme, Insersé, interdit, Insolence, Obsession, Opium, Poison, Égoiste. A kaland, az érzékiség éjszakája megihleti a tervezőket: Drakkar noir, Énigme, Magie noire,

Talisman, Nocturnes, Nuits indiennes. Bizonyos parfümök Párizst kedvelik, a parfümök fővárosát: Paris, Rive gauce, ChampsÉlissées. Coco Chanel volt az első, aki egy számmal nevezte el parfümét: N° 5. Később követték őt: 1000, Le dix, First, Azarro 9. Igen kedvelt a nevek, iniciálék használata: Coco, Dali classique, Fath de Fath, Ferré by Ferré, Givenchy III, Jean-Paul Gaultier, KL, Nina, Oscar de la Renta, Paco, Weil de Weil, Y. A Dior-ház önistenítő vágyait még jobban igyekszik kielégíteni: Miss Dior, Diorama, Diorissimo, Diorling, Diorella, Dioressence. A flakonok művészete Banális dolog, de egy jól megtervezett üveg, vagy kristály szimbolizálva a parfüm lelkületét, egy bál, egy világi estély, egy velencei karnevál gondolatát juttatja eszünkbe. A tervezők a legelegánsabb, legvakmerőbb, legmeglepőbb flakonok tervezésében is rivalizálnak. Az üvegcsék annál vonzóbbak, minél mágikusabb a formájuk, színük, anyaguk. A

művészet új tárgyaivá váltak, luxuscikkek készítői tervezőjük. Jean-Paul Gaultier 1993-ban egy kis bőrszínű üveget bőrszíjakkal övezett hölgyformára tervezett. Schiaparelli (1937) Shocking nevű parfümének üvege egy ibolyaszínű szalaggal, mint egy stólát viselő nő jelenik meg. Fején (a kupakja) egy sokszínű, virágos gallyat visel Az Escada Acte 2 (1995) sziluettje egy keresztbe tett lábú nőt jelenít meg. A flakonok néha elrugaszkodnak a mindennapi világtól. A Poison (C Dior, 1985) egy sötét alma formáját ölti: a nő "ráharaphat", hogy megtalálja hercegét. 11 A váratlan flakonformák tervezésére a parfümkészítők néha művész géniuszokat kérnek fel, mint pl. a szürrealista festő és szobrász Salvador Dalit A Dalissime (1994) igen meglepő formájú: egy hatalmas női száj egy gömb formájú alapon, fölé helyezve egy orr, s mindezt megkoronázza egy oszlop formájú kupak. Néhány ékszerész-parfümös

üvegcséje igen nevezetes. A Boucheron 1994-ben prezentálta a Jaipur-t, egy karkötő-flakonban. Formáját a Nauratan nevű, indiai eredetű ékszerük inspirálta, melynek közepén egy zafírkő helyezkedik el. Van Cleef & Arpels egy ékkövekkel kirakott órát szimulált (Gem, 1997). Vannak flakonok, melyek valóságos üvegépítmények: Parfum de peau (Montana, 1986), Knowing (Estée Lauder, 1988), Fleur deau (Rochas, 1996). Ez utóbbi például egy mozgó nő, aki megérint egy megmunkálatlan üveget. Az üvegek színének megválasztása szintén a készítőiktől függ. Az arany szimbolizálja a gazdagságot és a luxust, de ugyanígy a ragyogást, az életkedvet. Egy pár példa közülük: Sublime (J. Patou, 1992), Dolce Vita (C Dior, 1995), Poeme (Lancô me, 1995) A parfümök osztályozása Egy parfüm kiválasztása Egy parfüm kiválasztása személyes és szubjektív cselekedet. A parfümök osztályozása, szagcsaládokba osztása az egyetlen használható

módszer a választáshoz A parfümök osztályozása A parfümlisták (női és férfi) manapság a piacon egyre gyarapodnak. Osztályozni kell őket, mert a professzionális és egyszerű vásárlók sem tudnak eligazodni közöttük. Ennek érdekében jött létre a Société Franç aise des Parfumeurs (Francia Parfüm Társaság). Első kiadványuk 1984-ben jelent meg, bár csak a női parfümökre koncentrálódott, 1990-ben integrálták hozzá a férfi parfümöket, melyeknek akkor már számos fajtája létezett. Jean Kerléo, Jean Patou parfümkészítőjének igazgatása alatt a specialisták kidolgozták a hét olfaktív (szag-) családot. 1. A hesperidák (hesperidés): hespéridé (Eau fraiche, C Dior), hespéridé floral chypré (Ô de Lancome, Lancome; Eau sauvage, C. Dior), hespéridé épicé (Cacharel pour homme, Cacharel), hespéridé boisé (Armani, Giorgio Armani), hespéridé aromatique (Eau de Courréges, Courréges). 2. A virágok (floraux): soliflore

(Diorissimo, C Dior), soliflore lavande (Pour un homme, Caron), bouquet floral (Joy, Jean Patou; LAir du Temps, Nina Ricci; Anais Anais, Cacharel; Trésor, Lancome), fleuri vert (Fidji, Guy Laroche; N° 19, Chanel), fleuri aldéhydé (N° 5, Chanel; Loulou, Cacharel), fleuri boisé (Fahrenheit, C. Dior), fleuri boisé fruité (Eternity, Calvin Klein; Kenzo, Kenzo), fleuri marin (Escape, Calvin Klein). 3. A páfrányok (fougeres): fougere (YSL, Yves Saint-Laurent; Jicky, Guerlain), fougére ambrée douce, fougére fleurie ambrée (Brut for men, Fabergé), fougére épicée (Monsieur Rochas, Rochas), fougére aromatique (Azzaro pour homme, Loris Azzaro; Drakkar noir, Guy Laroche), fougére fruitée (Escape for men, Calvin Klein). 12 4. A ciprusok (chypré): chypré (Pour monsieur, Chanel), chypré fleuri (Ungaro pour homme, Ungaro), chypré fleuri aldéhydé (Caléche, Hermés; Knowing, Estée Lauder), chypré fruité (Femme, Rochas), chypré vert (Givenchy III, Givenchy; Miss Dior,

C. Diochypréaromatique (Kouros, Yves Saint-Laurent), chypré cuir (Montana, Montana; La nuit, Paco Rabanne). 5. A fák (boisé): boisé (Vétiver, Carven), boisé conifére hespéridé, boisé aromatique (Xeryus, Givenchy), boisé épicé (Vétiver, Guerlain; Égoiste, Chanel), boisé épicé cuir (Acteur, L. Azzaro), boisé ambré (Patou pour homme, Jean Patou), boisé marin (Kenzo pour homme, Kenzo), boisé fruité (Féminité du bois, Shiseido). 6. Az ámbrák (ambré): ambré fleuri boisé (Samsara, Guerlain; Jean-Paul Gaultier, Jean-Paul Gaultier), ambré fleuri épicé (Lheure bleue, Guerlain; Poison, C. Dior), ambré doux (Shalimar, Guerlain), ambré hespéridé (Habit rouge, Guerlain), semi-ambré fleuri (Opium, Yves Saint-Laurent; Coco, Chanel; Sublime, Jean Patou), ambré boisé. 7. A bőrök (cuirs): cuir (Bel ami, Hermés), cuir fleuri, cuir tabac A "best-seller"-ek A legvásároltabb parfümök repertoárja szabályozva van. A parfümkészítő társaságok

kiagyalják a maguk "Top 10" és "Top 20" nevű listáját, azzal a mesével, hogy "segítsenek a vásárlónak a választásban." A 10 legvásároltabb női parfüm: 1/ N° 5, Chanel (1921) 2/ Shalimar, Guerlain (1925) 3/ Paris, Yves Saint-Laurent (1983) 4/ Trésor, Lancô me (1990) 5/ Opium, Yves Saint-Laurent (1977) 6/ Jean-Paul Gaultier, Jean-Paul Gaultier (1993) 7/ Angel, Thierry Mugler (1992) et LAir du Temps, Nina Ricci (1948) 8/ Eau de Rochas, Rochas (1970) 9/ Ô , Lancô me (1969) 10/ Coco, Chanel (1984) (Cosmetica, n° 63, 1996. október) A 10 legvásároltabb férfiparfüm: 1/ Eau sauvage, Christian Dior (1966) 2/ Azzaro pour homme, Loris Azzaro (1978) 3/ Lacoste pour homme, Lacoste (1984) 4/ Fahrenheit, Christian Dior (1988) 5/ XS, Paco Rabanne (1993) 6/ Drakkar noir, Guy Laroche, (1982) 7/ Kenzo pour homme, Kenzo (1990) 8/ Habit rouge, Guerlain (1965) 9/ Kouros, Yves Saint-Laurent (1981) 10/ 1881, Nino Cerutti (1990) (Cosmetica, n° 64, 1996.

november) A feromonokról Feromon A feromonok a természetben megtalálható kémiai vegyületek, melyek megtalálhatók az állatokban és az emberekben is. Szerte az élővilágban fontos szerepük van, mint a kommunikáció legelső formái. Segítik az állatokat a területük megjelölésében, a társak felismerésében és a nemi érdeklődést is jelzik. Az adott faj más egyedeiből váltanak ki viselkedésbeli reakciókat. Görög eredetű szó, a phero (viselkedés) és hormone szavak összeolvadásával keletkezett. jelentése viselkedéshormon. 13 Emberi feromonok Az embereknél is fontos szerepet játszanak. A feromonok irányítják a nemi viselkedésünket és tesznek vonzóvá mások számára. Az első ilyen felismert feromon az androsztenon volt, amit a férfiak szervezete akaratukon kívül kiválaszt, és vonzza a nőket. Kétféle feromon létezéséről tudunk jelenleg: az androsztenon és az androsztedion nevű tesztoszteron származékokról. Az

androsztenon nőkben férfiakban egyaránt jelen van, míg az androsztedion kifejezetten a férfiak izzadságában és vizeletében mutatható ki. Feromonok a rovarvilágban Egyes rovarok szexuális csalogatóanyagot, riasztóanyagokat, gyülekezésre ingerlő anyagokat bocsátanak ki, melyeket a faj egyedei igen kis mennyiségben észlelnek, és ennek megfelelően reagálnak, ugyanakkor a legtöbb más faj számára szagtalanok. A rovarok feromonjait a mezőgazdaságban és az élelmiszeriparban környezetbarát rovarcsapdák előállítására használják. Federico Mahora Az FM -Birodalom Az FM Group World-t, 2004-ben alapította meg a lengyel származású Federico Mahora. Mára 52 országban vannak jelen a cég termékei, világszerte! A tevékenységi kör: • Ismert parfüm illatok forgalmazása, egységes ám igényes csomagolásban, könnyen áttekinthető előre meghatározott, egységes és rendkívül kedvező áron. A koncepció alapelve: • Tegyünk lehetővé egy

olyan legális és mindenki számára elérhető parfüm beszerzési forrást, mely egy új és eddig egyedülálló alternatívát nyújt azoknak, akiknek nincs lehetősége parfümériákban megvásárolni a népszerű, trendi illatokat 10-29 000 Ft-os áron, vagy egyszerűen nem akarják a nehezen megkeresett pénzüket efféle luxusra költeni! • Kerüljük el az egyedi csomagolásból/tervezésből, neves tervezők munkadíjából, reklámarcok gázsijából, viszonteladói haszonból, a logisztikai költségekből, a rendkívüli pénzt felemésztő tv-s, internetes. stb marketingből adódó FELESLEGES pénzkidobást A marketinget, a termékek terjesztését bízzuk azokra, akik elégedetten használják azt nap mint nap. Hogyan lehetséges a márkás illatok alternatíváinak forgalmazása? • A világon összesen 4 parfüm olaj előállító cég létezik. • Az egyik ilyen gyár a Drom Fragrance, az FM Group ezzel a gyártó céggel van kapcsolatban, tőlük származik az

alapanyag. • A termékek nem az adott illat nevét viselik, hanem egy FM által meghatározott kódszámot kapnak. A kódszámokat megtalálja a webshopban, a termékek neve előtt pl.: FM 33 14 • Egy parfümolaj általában 300-400 összetevőt tartalmaz, természetesen a divatcégek által forgalmazott és márkanévvel levédett parfümök nem állíthatóak elő. Azonban ha a több száz összetevőből akár egyet is megváltoztatnak, akkor az már egy új illatnak minősül. Ezt az úgymond "kiskaput" használta ki annak idején az FM alapítója. • Ez a változtatás természetesen egyáltalán nem érezhető, így nagy sikereket ért és fog elérni a cég termékeivel. • A sikert és a minőséget, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a 2004-ben beindított vállalkozás immár meghódította az egész világot. -Remélem segíthettem a parfümvilágban történő eligazodásban. Kellemes böngészést és vásárlást kívánok webshopunkban a

www.fmillathu –n Pénzes Zsuzsanna 15