Oktatás | Felsőoktatás » Suplicz Sándor - Iskolai motiváció

Alapadatok

Év, oldalszám:2007, 33 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:19

Feltöltve:2019. január 12.

Méret:618 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Mit olvastak a többiek, ha ezzel végeztek?

Tartalmi kivonat

Motiváció A motiváció belso indítékokból eredoen dinamizálja, és irányítja a célirányos és szervezett viselkedést. Gordon Allport szerint a személyiség bármely elmélete a motiváció körül forog. Kimeríthetetlen eroforrásokkal rendelkezünk. Ezek az energiák, csak elfogadó légkörben aktivizálódnak. (Carl Rogers) /RÉTHINÉ 2003/ A motiváció összetevoi - (Biológiai-homeosztatikus elemek) - Szokások, elvárások, attitudök - Tudatos szándékok - Érdeklodés - Értékorientációk Mindezek önmagunkra és környezetünkre vonatkoztatása. Drive-elmélet: Hull 1952 Azt állítja, hogy a motiváció szükségletmegvonásból származik, amely állapot megszüntetése /driveredukció/ érdekében próba – szerencse alapon aktivizálja a szervezetet. Megerosítés elmélet: Skinner 1953 Figyelmen kívül hagyta a belso drive fogalmát. Szerinte a visszajelzések hatásai szabályozzák a viselkedést. /Külso, Pl: tanári megerosítés/ Az

emberi cselekvés megértheto a tudatra való hivatkozás nélkül is. Binswanger /1991 / kiegészíti Sinner megerosítés elméletet. Csak akkor muködik, ha a megerosítést anticipálja, és a megerosítés értékkel bír az egyén számára és hiszi, hogy képes rá! Tudat alatti motívumok elmélete: McClelend 1961 Elismerte a tudat fontosságát az emberi cselekvésben, de a tudattalan szerepét hangsúlyozta a tudati muködésben. Ahol a személy mindazon tudását, értékeit, hiteit, emlékeit, tehát a teljesítménymotivációját érti, amelyek az adott pillanatban nincsenek a tudatban. Célkituzés elmélet: Binswanger 1991 Az emberek célvezérelt viselkedése szemben az állatokéval akaratlagos. Ha a megfelelo képesség és cél-elkötelezettség adott, akkor minél nagyobb a cél, annál nagyobb a teljesítmény, mert az emberek az erofeszítéseiket a feladat nehézségéhez igazítják. A körülhatárolatlan vagy alacsony célok, rossz

stratégiák rontják a teljesítményt. (A kísérleteket multikultúrálisan, közel 40.000 emberen végezték! ) 140 120 100 százalékos növekedés a teljesítmény motivációban 80 60 40 20 Magas énhatékonyság magas célok elégedetlen kevert kombinációk 0 alacsony énhatékonyság alacsony célok elégedett teljesítménymotiváció % A teljesítménymotivációt befolyásoló tényezok énhatékonyság = feladatspecifikus önbizalom Loke és Latham kutatási eredménye. /O’Neil-Drillings 1999/ A célok iránti elkötelezodés észérvekkel való azonosulással, vagy résztvevo módon történhet. Fontos, hogy higgyen a cél elérhetoségében! (agárverseny ) A cél elfogadásával való nyilvános egyetértés a magánjellegu megegyezéshez képest fokozhatja az elkötelezodést. A közeli /részcél/ elérése növeli a hatékonyságot, és növeli az önértékelést. Az elérhetetlen célokért ígért jutalom csökkenti a teljesítményt, míg

a közepesen nehéznél jelentosen növeli. Oktulajdonítás, oksági attribúció Amikor valaki saját vagy embertársai viselkedését belso vagy külso okokra vezeti vissza. „ez azért történt, mert .” Az okok keresésének funkciója, hogy rendet vigyen a sokszor nehezen értékelheto eseményekbe. Az attribúciós ítéletek fenomenológiai jelleguek – (ahogy én látom, úgy ítélem ) A tanár sajnálatot és együttérzést fejez ki és kéretlenül is segít a gyenge képességunek érzett tanulónak. Ezzel megerosíti benne azt a feltevést, hogy gyenge. Az erofeszítés hiányának ítélt gyenge eredmény pedig gyakran dühöt vált ki a tanárból. /Graham, 1984/ A tanár emocionális reakciói jelentosen befolyásolják a diákokat saját kudarcaik okainak megítélésében, önértékelésükben. Vágy Kívánság Mérlegelés Választás AKARAT hajtóero+ hasznosság AKARATI KÜSZÖB Cselekvésvezérlés, akarat Heckhausen 1990Szándék

Elhatározás Döntés Cselekvés ésszerüség+érzelmek+(aktív,reális) cél+önkontroll = EREDMÉNY Megküzdés, coping • Aktív erofeszítést jelent • A tanulás során eloforduló hibát nem a képességekre vezeti vissza. • A tanulási folyamat hibái erofeszítéssel korrigálhatók. • „Ember küzdj és bízva bízzál” (Madách) Feladat- és énbevonás Két lehetséges feladatmegfogalmazás: • Próbáld kihívásként értelmezni és élvezd! • Amit teljesítesz az azt mutatja mennyire vagy jó ilyen feladatokban. Az utóbbi énbevonásos felszólítás az elmélyültebb feladatokban rosszabb teljesítményeket adott! (3.1ábra) Iskolai motiváció A tanuló érdeklodése ott fejlodhet kielégítoen, ahol létezik a három alapfeltétel • Autonómia • Kompetencia • Szociális igény Iskolai motiváció Tartós tevékenységre csak az ösztönöz, aminek személyes jelentosége van. Motiváció nélkül nem létezik (hatékony) tanulás

„Hogy komolyabban tanulj, szeress tanulni!” (Comenius) „Az érdeklodés az egyetlen olyan eszköz, amellyel tartóssá tehetjük az oktatás eredményét” (Herbart) Motiváció és tanulás motiváció A motiváció és a tanulással töltött ido kapcsolata ido Az érdeklodés tartalmi szintjei • Érdekességek • Tények, igazság • Jelenségek lényege, eredete (Réthhyné, 2003; Schiefelde 1999) A tanári motiválás lehetoségei • • • Kevesebb külso kontroll, több önállóság. Elosegíteni az önszabályozást! Együttmuködés a célok, értékek mentén. Várható eredmények: Növekszik a teljesítmény az önkontroll, a belátás. Saját metakognitív stratégia épül. A Pygmalion-effektus Magas mérce + hiszünk benne, hogy képes elérni. kudarckerülés sikerorientáció Embernél érzelmi beállítódásos és kognitív folyamatok együttesen szabályozzák a motivációt. /WDFröhlich: Pszich ért szótár Springer kiadó

1996; -McClelend 1953; Weiner 1972 / „A motiváció forrását egyre inkább úgy tekinjük mint ami belülrol, az egyénbol fakad, mint az emberi természet elemi részét a tanulásra a fejlodésre, ezért inkább támogatni vagy felszínre hozni kell, nem pedig létrehozni.” / Barbara L McCombs 1999 / Minden egészséges ember szeretné megmutatni mire képes, hogy milyen érékei vannak. Motivációs felmérés (Réthyné 2003/85-87) Miért tanulok jól vagy rosszul? Ált.isk-tól egyetemig összesítve(N=5381) 6000 említések száma 5000 4000 3000 2000 1000 0 Kedvezotlen, elkerülo motívumok Társadalmi és egyéni fontosság Külso motívumok Megismerés, érdeklodés említések száma 0 Szeretek tanulni Érdeklodés egyes tárgyak iránt A tanárom miatt A tanulás személyiségfejleszto A tanulási igény interiorizálódott Fáradtság, idohiány, egyéb pr. A szülok elvárásai Az iskola kedvezotlen hatásai Negatív élmények, küszködés

mellett A tanulás gyakorlati haszna Továbbtanulás, hivatásrakészülés Érdeklodés a tartalom miatt Lustaság szorgalom hiánya Motivációs felmérés (Réthyné 2003/85-87) Miért tanulok jól vagy rosszul? (n=5381) 2500 2000 1500 1000 500 Motivációs felmérés (Réthyné 2003/85-87) Kategóriák iskolatípusonként Kedvezotlen, elkerülo motívumok Társadalmi és egyéni fontosság 1,4 Külso motívumok 1,2 Megismerés, érdeklodés 1 0,8 0,6 0,4 8oszt. ált 4oszt.gimn 6oszt.gimn 8oszt.gimn szakköz. szakm. dolg. esti alternatív egyetem 0,2 0 átlag Motivációs felmérés (Réthyné 2003/85-87) Miért tanulok jól vagy rosszul? Pozitív és negatív kategóriák különbsége 2,5 2 1 szakm. szakköz. 4oszt.gimn 6oszt.gimn 8oszt. ált 8oszt.gimn -0,5 dolg. esti 0 egyetem 0,5 alternatív átlag 1,5 Csíkszentmihályi Mihály:FLOW „ Ne keverj munkát mulatsággal! A ketto nem megy együtt.” „Azt hiszem ez volt az

elso alkalom, amikor biztos voltam abban, hogy a felnotteknek sincs mindig igazuk.” /Csíkszentmihályi/ FLOW a maximumot könnyedén • Az élvezettel végzett munka vagy tanulás eredményesebb, és nem tunik erofeszítésnek. • Ókori keleti írásokban a tao szerint élo embernél „jü” az a tudatállapot, amelyben lebeg, áramlik. Csíkszentmihályi Mihály:FLOW Az élvezettel végzett munka/tanulás értelmezése A4 A1 A2 Unalom Szorongás A3 leh etos ége k készségek szintje A tudat komplexitása az áramlat-élmény /FLOW/ hatására növekszik. Létrejön egy olyan motivált állapot, amelyet magas teljesítmény és alacsony fáradtság jellemez. Céljaink, értékeink megvilágítják és elokészítik az útunkat. Irodalom: • • • • Csíkszentmihályi Mihály: Flow Akadémia Kiadó Bp. 2001 O’Neil-Drillings: Motiváció Vince Kiadó Bp. 1999 J. Reeve: Understanding Motivation and Emotion Harcourt College Publishers Orlando2001

Réthi Endréné: Motiváció tanulás tanítás Nemzeti Tk. Bp 2003 Természet és muvészet Mily ellentét: természet és muvészet! S elobb, mint gondolnád egymásra leltek. Utálatom már elrepült, elernyedt, S egyformán vonz a ketto: egybe még szebb! Minden igaz küzdés csak egyre késztet! Csak úgy izzítja szabadon a lelked A természet, ha magad láncra vered Muvészetével a szorgalmas észnek. Ez minden alkotás belso szabálya: Kötetlen szellem szárnya nem repes fel A teljességig, mely az ég fölé tunt. Ki nagyot akar, magát zabolázza, Korlátozásban tunik ki a mester S csak törvény adhat szabadságot nékünk. /Goethe /