Pszichológia | Tanulmányok, esszék » Dr. Barabás Katalin - Mi a pszichológia, Mi az orvosi pszichológia?

Alapadatok

Év, oldalszám:2011, 35 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:28

Feltöltve:2021. december 25.

Méret:2 MB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

MI A PSZICHOLÓGIA? Mi az orvosi pszichológia? Dr. Barabás Katalin SZTE ÁOK Magatartástudományi Intézet PSZICHOLÓGIA • „Psyché” görögül „pillangót” és lelket” jelent. A lelket gyakran ábrázolják pillangónak, amint éppen elröppen a testből a halál után. • Psyché a századok során a szenvedélyek és a boldogtalanság által megtisztított LÉLEK jelképévé vált, ami végül a szerelemben örök boldogságot talál. Az ókori orvosok és a lélek • Hippokratesz: „ A lélek gyógyítása és a jó orvos-beteg kapcsolat visszahat a testre és visszaáll a harmónia.” • „Az orvosok az egészre fordítsák a figyelmüket, az egésszel együtt próbálják a részt is kezelni és gyógyítani” Platon AZ ORVOSI PSZICHOLÓGIA TÖRTÉNETE ÉLETTAN – PSZICHOLÓGIA - FILOZÓFIA ORVOSI PSZICHOLÓGIA KÉRDÉS: TEST – LÉLEK VISZONY •Parallelizmus (Leibnitz, 1646-1716) egymás mellett, egymástól függetlenül vannak

•Dualizmus (Descartes) a test és a lélek egymás mellett vannak, és hatnak egymásra •Materializmus (Hobbes, 1588-1679) •Csak fizikai realitás létezik •Lelki folyamatok járulékos jellemzője •Test-lélek identitás (Spinoza) agyi folyamatok és lelki jelenségek csupán ugyanannak a dolognak különböző értelmei „DESCARTES TÉVEDÉSEI” „Descartes óta (az utóbbi három évszázadban) a biológiai és orvosi vizsgálódások célja a test fiziológiájának és kórtanának megértése. Mindennek az lett a következménye, hogy amputálták az emberségnek azt a fogalmát, amellyel az orvoslásnak dolgoznia kellene.” Antonio R. Demetrio Pszichológiai elméletek csoportosítása A. Leíró, megfelelés alapú: MI teljes képet szeretne adni a lelki működést kivitelező mechanizmusokról (érzékelésről, figyelemről, tudatról, emlékezésről, intencióról, személyiségről, stb.) B. Változtatás szempontú: HOGYAN csak azokat a

pszichológiai működési elveket, törvényszerűségeket kell ismerni, amelyek a változtatás lehetséges helyeit kidomborítják JELENKORI ORVOSTUDOMÁNYI SZEMLÉLETEK • Biomedikális modell • Rendszerelmélet • Biopszichoszociális modell BIOMEDIKÁLIS MODELL • Elsődlegesnek tekintik a biológiai tudományok eredményeit. • BIOLÓGIAI-BIOKÉMIAI-ÉLETTANI ELTÉRÉSEKET VIZSGÁL • HIBA - HIBA KORRIGÁLÁSA – /BETEG - A KORREKCIÓT VÉGZŐ ORVOS/ A BIOMEDKÁLIS MODELL NEGATÍVUMAI 1. A beteg szétdarabolása 2. A személyt a szervek összességének tartja 3. A beteget akadálynak tekinti a hibás működés kijavításában BIOMEDICINA KÖVETKEZMÉNYE • „Egyre jobban vagyunk, de egyre rosszabbul érezzük magunkat” ÁLTALÁNOS RENDSZERELMÉLET • 1940-1950-es években alakult ki – Sok biológiai jelenség nem írható le a részek összességével!!! – A RENDSZER SOKKAL TÖBB, MINT RÉSZEK MATEMATIKAI ÖSSZEGE KOMPLEX RENDSZEREK

TUDOMÁNYA Emergens tulajdonságok: a részek tulajdonságaiból nem vezetehető le a rendszer tulajdonsága Dinamikus: időben változik, a szervezettség marad örvények, hurrikán, sejt, idegrendszer Számtalan tényező, erők egymásra hatása csak bizonyos egyensúlyi állapotokat enged. Ezeket Attraktornak nevezzük, ahol a rendszer megállapodik, tünetek kombinációi, hangulat, betegség, életpálya Nem-lineáris: indítási feltételek kis változtatása, egészen más attraktorok Az egész a részeket korlátozza (downward causation) Ha nem működik: rák, szívritmuszavar, társadalom felbomlás A RENDSZEREK ALAPVETŐ SZABÁLYAI 1. CIRKULÁRIS OKSÁG /az előre- és visszacsatolás fontos szerepet játszik, a következmény visszacsatolása és a különféle, pl. asszociatív gondolkodási mód jelentősége/ 2. A NONSUMMATIVITÁS ELMÉLETE 3. AZ EKVIFINALITÁS ELVE /Ugyanazt a végeredményt különböző folyamatok is létrehozhatják, pl. gyógyszer- és

pszichoterápia/ 4. A KOMMUNIKÁCIÓ 5. HOMEOSZTÁZIS /stabilitásra törekvés/ 6. MORFOGENEZIS /krízis után újjáépülés, továbblépés/ • A NYITOTT RENDSZER KÉPES A TÚLÉLÉSRE BIOPSZICHOSZOCIÁLIS MODELL • A betegség értelmezésében nemcsak a biológiai tényezőket kell figyelembe venni, hanem a pszichológiai és társadalmi összetevők is kulcsfontosságúak • Az elmélet alapvető tézise, hogy a természet hierarchikus rendbe szervezett, amelyben a komplexebb rendszerek az alacsonyabb szintre épülnek. Semmi nem jelenik meg izoláltan, minden rendszert befolyásol azon rendszerek konfigurációja, amelynek részét képezi BIOPSZICHOSZOCIÁLIS MODELL • Egy eseményt, ami bármelyik szinten jelenik meg, megközelíthetünk egy másik szint vizsgálatával is. • Így érthető, hogy a TEST ÉS LÉLEK HASÍTÁS NEM A TERMÉSZETBŐL JÖVŐ LÉNYEGI JELENSÉG, HANEM A RENDSZERNEK MINT EGÉSZNEK A SAJÁTOSSÁGÁBÓL, DINAMIKUS

KÖLCSÖNHATÁSBÓL ADÓDIK • EZ MAGYARÁZZA MEG, HOGY EGY OKOT NEM LEHET MEGJELÖLNI BETEGSÉG KIVÁLTÓJAKÉNT BIOPSZICHOSZOCIÁLIS MODELL NINCS EGY OK! Meg kell különbözetni • Predisponáló - hajlamosító tényezőket • Precipitáló - kiváltó trigger tényezőket • Fenntartó tényezőket – Ezek együtt alakítják ki a betegséget. BIOPSZICHOSZOCIÁLIS MODELL Az elmélet inkább a kutatást szolgálja; a klinikai gyakorlathoz ki kell egészíteni még három kulcsfontosságú szemponttal: – A megismerés / tudás ismeretelmélete – Az etikai kérdésekkel – A pragmatizmussal (amely leginkább jövőre való felkészülést jelenti) BIOPSZICHOSZOCIÁLIS MODELL • A mentális és fizikális dolgok nem a valóság különböző formáiként értelmezhetőek, hanem a megismerés különböző nyelvi-fogalmi leírásaként. • A betegségek megközelítésének módjai: – Narratívák – Életidőtartam – Élet kontextus ÉLET-KONTEXTUS •

A személyes életet tartjuk az összerendező erőnek. • Négy terület megértése fontos a betegség megértéséhez: – Intencionalitás (a beteg mennyire akarja a változást) – Időbeli kiterjedés - az életének hosszmetszetében kell tekinteni a betegséget – Jelentés - miden embernek mást jelenthet az adott betegség (szimbólum, élmény) – A kompetencia és diszfunkció együttes előfordulása (nem csak zavar, hiba látható meg a betegségben, hanem a személy és környezetének forrásait is figyelembe kell venni.) AZ AGYKUTATÁS EREDMÉNYEI Valamennyi pszichés funkció az emberi agy közvetítésével befolyásolja minden életjelenségünket, élettani állapotunkat. Az élettani változások szintén az agy közvetítésével hatnak vissza a pszichés állapotunkra. AZ ORVOSI PSZICHOLÓGIA MEGHATÁROZÁSA Az orvosképzésben rendkívül nagy ismeretanyag vonatkozik az emberi testre, sokkal kevesebbet foglalkozik emberi elmével, a lélekkel, a

pszichével pedig . – VAJON MIÉRT VAN, HOGY EMBEREK LEGNAGYOBB SZENVEDÉST IS KITARTÁSSAL VISELNEK, MÁSOK KICSITŐL IS ÖSSZEROPPANNAK? – VALAKI KITŰNŐ TANULÓ, MÉGSEM BIZTOS, HOGY JÓ ORVOS VÁLIK BELŐLE. VAJON MIÉRT? MI AZ ORVOSI PSZICHOLÓGIA TÁRGYA? Az orvosi pszichológia azokkal a jelenségekkel foglalkozik, amelyek a külső és belső határok, személyközi kapcsolatok, valamint a személyiségfejlődés adott szintjén az emberi agy, a központi idegrendszer közvetítésével befolyásolják az egészségi állapotot, illetve a betegségek kialakulását, lefolyását. MIVEL FOGLALKOZIK? • Alapfogalmakkal • Mechanizmusokkal • Pszichológiai és fiziológiai jelenségek összefüggéseivel • Gyógyítás lélektanával • Orvos-beteg kapcsolat fejlesztésével ORVOSI PSZICHOLÓGIA FŐ TERÜLETEI a) Egészség-lélektan – az egészségmegőrzés, megelőzés pszichológiája b) Pszichoszomatikus orvoslás, magatartás orvoslás

ORVOSI PSZICHOLÓGIA EGÉSZSÉGLÉLEKTAN: az emberi viselkedést az egészség és a betegség vonatkozásában vizsgálja Egészségmegőrzés, megelőzés pszichológiája végeredményben viselkedés MAGATARTÁS-ORVOSLÁS: Pszichoterápiás elvek, amelyek a gyakorlatban jól alkalmazhatók (rövidek, tünetekre koncentrálnak, stresszkezelés) Betegség, fogyatékosság pszichológiai és viselkedési következményeire figyel AZ ORVOS ÉS A BETEG VISELKEDÉSE A KÖZPONTBAN EGÉSZSÉG-LÉLEKTAN • A testi-lelki egészség lélektani törvényszerűségeinek megismerése, alkalmazása (segítő foglalkozásúak, testi-lelki egészség) • Fejlődéselmélet, személyiség, személyközi kapcsolatok • Stressz, megküzdés • Pszichofiziológiai összefüggések • Önkárosító magatartásformák • Lelki egészség és zavarok epidemiológiája PSZICHOSZOMATIKUS ORVOSLÁS A „pszichoszomatika atyja” Franz Alexander Hét pszichoszomatikus betegség: • • • •

• • • Hypertonia Nyombél fekély Colitis ulcerosa Asthma bronchiole Rheumatoid arthritis Atopiás ekcéma Anorexia nervosa A magatartásorvoslás elsősorban azokat a pszichoterápiás módszereket jelenti, amelyek az általános orvosi gyakorlatban is jól alkalmazhatóak, viszonylag rövidek, a tünetek, panaszok kezelésére koncentrálnak. VISELKEDÉS A KÖZPONTBAN A lelki működést és a lelki állapotot döntően a viselkedésünk minősége határozza meg Az egészségi állapot minőségét 47 %-ban Az emberi viselkedés a konkrét és virtuális környezeti tényezők hatása alatt áll Az ember környezetét döntően a másik ember várható viselkedése teszi ki Viselkedési készség: a lelki és testi egészség legfőbb biztosítéka Cél: hatékony viselkedés befolyásolás képesség A MAGATARTÁSORVOSLÁS CÉLJA A magatartásorvoslási szemlélet célja, hogy az orvosok legalább annyira tisztában legyenek a pszichoterápiás alapelvekkel, mint a

gyógyszeres vagy a műtéti eljárások alkalmazási területeivel és módszereivel. ÚJ SZEMLÉLETMÓDRA VAN SZÜKSÉG Az orvosi modell: ok-okozat keresés nem elég A viselkedés kézzelfogható jelenség: tudományos alapossággal vizsgálható Ideális elmélet: kevés számú elv és fogalom kombinációja lefedi a gyakorlatban előforduló problémákat Operáns szemlélet mód: a jelenségeket a következménye felől közelíti meg. Alkalmas az egyediség kezelésére Hatékony stresszcsökkentés csak viselkedéssel A jó orvos egyben sikeres viselkedésbefolyásoló is MIHEZ KELL AZ ÚJ SZEMLÉLETMÓD? Olyan jelenségek magyarázatához, amelyek nem a laikus elképzeléseink szerint működnek:ilyenek A pszichés működés A pszichés betegségek keletkezése A testi és lelki betegségek kapcsolata Az emberi viselkedés szabályozása Bonyolult helyzetekben vezérfonálként használjuk Szemléletmód választás esetleges, mert a hasznossága később derül ki

Az orvosi modell: fontos tényezőknek nincs helye