Biológia | Középiskola » Biológia középszintű írásbeli érettségi vizsga megoldással, 2007

Alapadatok

Év, oldalszám:2007, 27 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:473

Feltöltve:2007. május 27.

Méret:201 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

BIOLÓGIA KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2007. május 17 8:00 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2007. május 17 Név:. osztály: Biológia Az írásbeli vizsga időtartama: 120 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 0712 Biológia középszint Név:. osztály: Fontos tudnivalók Mielőtt munkához lát, figyelmesen olvassa el ezt a tájékoztatót! A középszintű írásbeli érettségi vizsga megoldásához 120 perc áll rendelkezésére. Az alábbi feladatok zárt vagy nyílt végűek. A zárt végű kérdések megoldásaként egy vagy több NAGYBETŰT KELL beírnia az üresen hagyott helyre. Ezek a helyes válasz vagy válaszok betűjelei Ügyeljen arra, hogy a betű egyértelmű legyen, mert kétes esetben nem fogadható el a válasza! Ha javítani kíván, a hibás betűt egyértelműen HÚZZA ÁT, ÉS ÍRJA MELLÉ a helyes válasz betűjelét! A D helyes A C elfogadható BD rossz A nyílt

végű kérdések megoldásaként szakkifejezéseket, egy-két szavas választ, egész mondatot vagy több mondatból álló válaszokat kell alkotnia. A nyílt végű kérdésekre adott válaszokat a pontozott vonalra (.) írja Ügyeljen a NYELVHELYESSÉGRE! Ha ugyanis válasza nyelvi okból nem egyértelmű vagy értelmetlen – például egy mondatban nem világos, mi az alany – nem fogadható el akkor sem, ha egyébként tartalmazza a helyes kifejezést. Fekete vagy kék színű tollal írjon! A szürke hátterű mezőkbe ne írjon! Jó munkát kívánunk! írásbeli vizsga 0712 2 / 20 2007. május 17 Biológia középszint I. Név:. osztály: Élőlények csoportosítása 8 pont Írja a halmazábra megfelelő helyére a felsorolt élőlények sorszámát! Egy szám csak egy helyre kerülhet. Minden jó helyre írt szám 1 pont Eukarióták Hajtásos növények Autotrófok 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 1. Bizonyos kékbaktériumok szennyezett vizekben gyakran

elszaporodnak. Színanyaguk miatt a zöld növényekhez hasonló fölépítő anyagcserére képesek. A napraforgó szádorgó virágzása idején sem tartalmaz zöld színtestet: minden szerves anyagot gazdanövényéből szív el. A peronoszpóra gombafonalai behálózzák a megtámadott szőlő levelét és fürtjeit. A forrásmohák teleptestjével főleg hegyi patakokban találkozhatunk. Az óriás amőba endocitózissal kebelezi be áldozatait. Az óriás zsurló nyáron elágazó szárával és apró leveleivel is fotoszintetizál. A parlagfű pollenje (virágpora) sok emberben allergiát okoz. A gyilkos galóca halálos mérgezést okozhat. 2. írásbeli vizsga 0712 3. 4. 5. 6. 3 / 20 7. 8. összes 2007. május 17 Biológia középszint II. Név:. osztály: A csírázás 10 pont Borsómagvak csírázását vizsgáljuk az ábrán látható kísérleti berendezés segítségével. A lezárt lombikban légköri levegő van. 1. Az alábbiak közül mely külső

feltétel szükséges a csírázás megindulásához? A helyes válasz betűjelét írja a négyzetbe! A)Fény. B) Oxigén. C) Víz. D)Meszes víz. E) Talaj. (1 pont) 2. Nevezzen meg még egy – az 1. feladatban nem szereplő – külső feltételt, amely a csírázás megindulásához szükséges! (1 pont) . 3. Nevezzen meg legalább egy belső feltételt is, amely a csírázáshoz szükséges!(1 pont) 4. Mire szolgál a kísérletben a kis kémcsőbe töltött meszes víz? (1 pont) . 5. Milyen látható változás történik a meszes vízzel a kísérlet során? (1 pont) . Egészítse ki az alábbi mondatokat a számokkal jelölt helyeken a felsorolt kifejezések közül a megfelelőkkel! Minden helyes válasz: 1 pont. BIOLÓGIAI OXIDÁCIÓ EMELKEDIK NEM VÁLTOZIK OXIGÉN CSÖKKEN FOTOSZINTÉZIS NITROGÉN SZÉN-DIOXID A csírázás során a magban (6) zajlik, amely (7) gáz felhasználásával jár. Ebben az anyagcserefolyamatban körülbelül a felvett (7) anyag

térfogatával megegyező térfogatú (8) . gáz képződik Mivel ezt meszes vízbe vezetjük, a lombikban a nyomás (9) , ezért a csőben a színezett víz szintje (10) . 1. 2. 3. írásbeli vizsga 0712 4. 5. 6. 7. 4 / 20 8. 9. 10. összes 2007. május 17 Biológia középszint III. Név:. osztály: Viperaharapás 9 pont A fényképen egy zsákmányát nyelő homoki vipera látható. 1. A viperák egészben nyelik le áldozatukat. Milyen fölépítésű fogak és állkapocs teszik ezt lehetővé? (2 pont) Fogak: . Állkapocs: . 2. Indokolja meg a fénykép alapján, miért biztos, hogy a homoki vipera hüllő, és nem kétéltű! (1 pont) . . 3. A viperák magyar nevüket a latin vivipara, azaz elevenszülő szóból nyerték. Valóban, a nőstény viperák apró elven kis viperákat hoznak világra, ugyanis a tojások már a nőstény szervezetén belül kikelnek. Mi az alapvető különbség az „elevenszülő” vipera és a szintén elevenszülő

hazai emlősök embrionális fejlődése között? (1 pont) 4. A viperák mérge több alkotórészt tartalmaz. A bénulást okozó idegmérgek a központi idegrendszerben a szinapszisok működését gátolják meg. Mit jelent ez a két kifejezés? (2 pont) Központi idegrendszer: Szinapszis: . írásbeli vizsga 0712 5 / 20 2007. május 17 Biológia középszint 5. Név:. osztály: A viperaméreg másik alkotóeleme a vérerek falát oldja fel. Magyarázza meg, milyen folyamatot tesznek lehetetlenné ezek az anyagok, ami miatt azonnal erős duzzadás (ödéma) alakul ki a marás helyén! (1 pont) 6. Embert érő súlyos viperamarás esetén passzív immunitást nyújtó szérumot alkalmaznak Írje le röviden, hogy mit jelent a passzív immunizálás! (1 pont) 7. A viperák nyála a méreganyagon kívül emésztőnedveket is tartalmaz, így az áldozat emésztése már a nyelés előtt elkezdődik. Milyen alkotórészekre bontja a viperaméreg a

zsákmány izomfehérjéit? (1 pont) 1. 2. írásbeli vizsga 0712 3. 4. 5. 6. 6 / 20 7. összes 2007. május 17 Biológia középszint Név:. osztály: IV. Az emésztés típusai 6 pont Az ábrák négy élőlény emésztési módját mutatják. A) A gyilkos galóca testét alkotó gombafonalak folytatódnak a tápanyagot szolgáltató közegben (avarban, korhadó fában, bőrben) és behálózzák azt. A jobboldali kép a fonalakból kibocsátott emésztőenzimeket mutatja. B) A balatoni szivacs hazai faj. A kis képen a galléros ostoros sejtek és vándorsejtek láthatók. A C) A tejfehér planária (laposféreg) ikrát és halivadékot zsákmányol. Elágazó béledényrendszerét sötét színnel emeltük ki. B C D) A földi giliszta (gyűrűsféreg) elsősorban a talajba került növényi és állati maradványokat bontja le. Az ábrák és az élőlénycsoportokról tanultak segítségével adja meg ezen fajok emésztésének néhány jellemzőjét!

Azon fajok betűjelét, melyekre az állítás igaz, írja az üres négyzetekbe! Egy betű több helyen is szerepelhet. Minden helyesen kitöltött sor 1 pont. D 1. Sejten belüli emésztést (is) folytat. 2. Bélcsatornája egynyílású. 3. A megemésztett és fölszívott tápanyagot a keringési rendszer juttatja a sejtekig. 4. A cellulóz lebontásában játszik fontos szerepet. 5. Bélcsatornája kétnyílású. 6. Bélcsatornája a sejtekig juttatja a táplálékot, így a keringési rendszer feladatát is ellátja. 1. 2. írásbeli vizsga 0712 3. 4. 5. 6. 7 / 20 összes 2007. május 17 Biológia középszint Név:. osztály: V. Emberi izmok 6 pont Az állítások mellett látható négyzetekbe írja a felsorolt izmok közül annak betűjelét, amelyre az állítás igaz! Minden helyesen kitöltött sor: 1 pont. A) gyűrű alakú záróizom C) hasfal izomzat E) rekeszizom B) mimikai izmok D) gátizomzat G) combfeszítő izom F) combhajlító

izom 1. A külső nemi szervek nyílása és a végbél közötti területen helyezkedik el. 2. A gyomor és a vékonybél határán van ilyen izom. 3. Ínnal a sípcsonthoz kapcsolódik. 4. Összehúzódása segíti az erőltetett kilégzést. 5. Térdreflex kiváltása esetén összehúzódik. 6. Elválasztja a mellüreget és a hasüreget. 1. 2. írásbeli vizsga 0712 3. 4. 5. 8 / 20 6. összes 2007. május 17 Biológia középszint VI. Név:. osztály: Fogaink 8 pont Értelmezze az alábbi számsort! 2 2 1 1 2 2 3* 3 1. Írja le balról jobbra haladva, mely fogtípusok darabszámát jelölik így a fogorvosok! (4 pont) a. b c d 2. Melyik életszakasz végén bújnak ki a metszőfogak? (1 pont) 3. Mely fogak adják át helyüket 5-6 éves korban a maradó fogaknak? (1 pont) 4. Hány darab fogból áll a felnőtt ember teljes fogazata? (1 pont) 5. Az ábrán csillaggal jelölt egyik fog súlyosan károsodott, gyökérkezelésre szorul A

fog mely részét távolítja el ennek során a foggyökérből a fogorvos az ereken kívül? (1 pont) . 1. 2. írásbeli vizsga 0712 3. 4. 9 / 20 5. összes 2007. május 17 Biológia középszint Név:. osztály: VII. Himlőoltás 10 pont Olvassa el figyelmesen a következő szöveget, majd oldja meg a feladatot! „A 17–18. századi Európában évente mintegy 400 ezer embert ölt meg a himlőjárvány, de később is folyamatos fenyegetést jelentett. 1853-ban például Hawaii lakosságának 80 százaléka halt meg az után, hogy a szigetre először hurcolták be a himlőt. A vírus belélegzéssel jut a szervezetbe, majd a véráramba és a belső szervekbe kerülve szaporodni kezd. Mintegy tizenkét nappal később jelennek meg az első tünetek – hirtelen láz, gyengeség, fejfájás –, majd további két-három nap múlva a jellegzetes himlős gennyesedések a bőrön. A himlő elleni korai védekezés során ezeknek a gennyes hólyagoknak a tartalmát

szívták le olyan esetekben, amikor a beteg túlélte a fertőzést, majd ebbe a váladékba mártott tűvel karcolták meg a beoltani kívánt személyeket. A variolizációnak hívott eljárás, amely az 1700-as években terjedt el Európában, majd Észak-Amerikában, az esetek jelentős részében védettséget biztosított a himlővel szemben, az esetek két százalékában azonban halált okozott. A variolizációt váltotta fel az Edward Jenner által 1796-ban kidolgozott oltás. Az angol származású Jenner azt figyelte meg, hogy azok a személyek, akik a tehenektől elkapták a tehénhimlőt, immunissá váltak. Ezt bizonyítandó egy – ma már kivitelezhetetlen – bátor kísérletet hajtott végre: egy páciense kezén levő, tehénhimlő által okozott hólyag tartalmába mártott tűvel megkarcolt egy James Phipps nevű kisfiút. Jamest ezután szándékosan megfertőzték feketehimlővel, ő azonban immunisnak bizonyult.” Lukács András: Történelmi kórok

Párosítsa a meghatározásokat az immunrendszer jellegzetes résztvevőinek nevével! Írja a betűjeleket a meghatározások mellé! (4 pont) A) Antigének B) Antitestek C) Nyiroksejtek (limfociták) D) Falósejt (makrofágok) 1. A kórokozó elleni immunválasz jellemző sejtjei, amelyek az ellenanyagokat termelik. 2. A nyiroksejtek által termelt fehérjék, amelyek specifikusan kapcsolódnak az idegen molekulákhoz. 3. Állábbal mozgó nagyméretű fehérvérsejtek, amelyek bekebelezik a kórokozókat. 4. A kórokozó felületén lévő molekulák, amelyeket fölismer az immunrendszer. 5. Milyen típusú immunizálás a Jenner által kidolgozott oltási eljárás? A helyes válaszok betűjelét írja a négyzetekbe! A) Aktív B) Passzív C) Mesterséges D) Természetes írásbeli vizsga 0712 10 / 20 (1 pont) 2007. május 17 Biológia középszint Név:. osztály: 6. Milyen típusú immunizálást, illetve immunitást írnak le a következő mondatok? Írja az alábbi

példák betűjeleit a táblázat megfelelő helyeire! Egy mezőbe több betűjel is kerülhet, és nem kell minden mezőbe írnia! Minden helyes válasz 1 pont. K) A magzat a méhlepényen keresztül ellenanyagokat kap olyan betegségek ellen, amelyekkel szemben édesanyja védett. L) Ha fennáll az erős gyanú, hogy valaki Hepatitis A-val fertőződött, akkor injekcióban ellenanyagot juttatnak be a vérkeringésébe. M) Aki egyszer már átesett a bárányhimlőn, nem kapja meg ismét. N) Az anyatejjel ellenanyagok is jutnak az újszülött szervezetébe. Aktív Passzív Mesterséges Természetes 7. Magyarázza meg röviden, hogy miért okozott Hawaii szigetén páratlan pusztítást a cikkben idézett fertőzés! (1 pont) 1. 2. írásbeli vizsga 0712 3. 4. 5. 11 / 20 6. 7. összes 2007. május 17 Biológia középszint Név:. osztály: VIII. Hallás és hangadás 6 pont A képeken három hangadadásra és hallásra képes állatfajt látunk. Az ábrák

tanulmányozása után válaszoljon a kérdésekre! 1. A hallás mindegyik faj esetében bizonyos receptorsejtek működését igényli. Milyen típusú receptorok ezek? A helyes válasz betűjelét írja négyzetbe! (1 pont) A) B) C) D) E) Kemoreceptorok. Mechanoreceptorok. Fotoreceptorok. Termo (hő) receptorok. Érző idegsejtek. 2. A felső ábrán látható nagy patkósorrú denevér éjszaka vadászik repülő rovarokra. A kibocsátott és visszavert ultrahangok segítségével tájékozódik. Sok rovarfaj, ha denevér közelít hozzá, hirtelen összecsukja szárnyait és a földre zuhan. Ez a válasz az adott rovarfajok minden egyedére jellemző. Mire következtethetünk ebből a viselkedésből? A helyes válaszok betűjelét írja a négyzetekbe! (1 pont) A) B) C) D) E) Az ilyen rovarok valószínűleg tapasztalataik alapján tanulják meg ezt a viselkedést. Az ilyen rovarok hallják az ultrahangot. Az ilyen rovarok biztosan képesek hangadásra is. Ez a viselkedés

feltehetően öröklött. Ez a viselkedés az adott rovarfaj feltételes reflexe. A középső ábrán ciripelő mezei tücsköt, az alsón kuruttyoló barna varangyot látunk. Mellettük a hallószerv vázlatos felépítése. Az „r” betű a receptorsejtek helyét, a „h” a béka hallócsontocskáját, a „d” a dobhártyát vagy annak megfelelő rezgő felületet jelöli. 3. Nevezzen meg egy hasonlóságot az ember és a mezei tücsök hallószervének fölépítése között! (1 pont) . írásbeli vizsga 0712 12 / 20 2007. május 17 Biológia középszint 4. Név:. osztály: A denevér emlős, így hallószervének fölépítése alapvetően megegyezik az emberével. A fül mely részében találhatók az emlősök receptorsejtjei? (1 pont) . 5. • Fogalmazzon meg két fontos különbséget a varangy és az ember hallószervének fölépítése között! (2 pont) . . • . 1. 2. írásbeli vizsga 0712 3. 4. 13 / 20 5. összes 2007. május 17

Biológia középszint Név:. osztály: IX. Vércsoportok öröklődése 8 pont 1. Párosítsa a meghatározásokat a megfelelő fogalmakkal! A megfelelő betűket írja az üres négyzetekbe! (A három helyes válasz 1 pont) A. allél B. gén C. genom Egy élőlény, illetve sejt teljes genetikai állománya. Egy teljes fehérjét kódoló DNS szakasz valamelyik változata. Egy teljes fehérjét kódoló DNS szakasz. Egészítse ki a szöveget az alább megadott fogalmak közül a megfelelőkkel! Nem minden kifejezést kell felhasználni! Minden helyes válasz 1 pont. GÉN FENOTÍPUS HETEROZIGÓTA GENOTÍPUS DOMINÁNS ALLÉL HOMOZIGÓTA RECESSZÍV ÖRÖKLÉSMENET Az emberi AB0 vércsoportrendszerben négyféle 2. létezik Ezek az A, a B, az AB és a 0. Ezek közül az AB típusú ember ezen vércsoport allélokra nézve biztosan 3. A 0-s vércsoportú emberek genotípusa 4. ., mert e jelleg allélja 5. a többi jelleget kialakító alléllel szemben Döntse el

az alábbi állításokról, hogy igazak (I), vagy hamisak (H)! lehetőségétől tekintsünk el!) A helyes betűt írja az állítás utáni négyzetbe! (A mutációk 6. Az A-vércsoportú emberek szüleinek egyike sem lehet 0-ás vércsoportú. 7. Ha mindkét szülő AB vércsoportú, nem születhet 0–ás vércsoportú gyermekük. 8. A 0-s vércsoportú ember végszükségben minden vércsoportú embertől kaphat vért, mert sem az A, sem a B vércsoport antigén ellen nem termel antitesteket. 1. 2. írásbeli vizsga 0712 3. 4. 5. 6. 14 / 20 7. 8. összes 2007. május 17 Biológia középszint Név:. osztály: X. Veszélyes szerek 9 pont Egy növényvédőszer (peszticid) élővilágra gyakorolt hatását vizsgálták a következő kísérletben. A kísérleti terület talaját peszticiddel itatták át, majd folyamatosan mérték a vegyület talajban kimutatható százalékos arányát, a talaj térfogategységében megszámolható ragadozó férgek és

ugróvillások számát. Az ugróvillások apró talajlakó rovarok, a kísérletben szereplő férgek fő táplálékai. A grafikon tanulmányozása után válaszoljon a kérdésekre! (A vizsgálat kezdetekor a talajban mért peszticidmennyiséget tekintjük 100%-nak) ugróvillások % vegyszer a talajban 100 egyedszám A talajban maradó vegyszer aránya ragadozó férgek 20 X Y a szer alkalmazása óta eltelt idő Ugróvillások 1. Mi magyarázza a férgek egyedszámának változását az X időpontig? (1 pont) 2. Mi magyarázza az ugróvillások egyedszámának változását az X és Y időpont között? (1 pont) 3. Egy növényvédőszereket reklámozó ismertetőben azt olvassa, hogy a szer alkalmazása teljesen veszélytelen, feltéve, ha csak az Y időpont után fogyasztunk a vegyszerrel kezelt zöldségből. Milyen ellenérvek fogalmazhatók meg ezen érveléssel szemben? (1 pont) írásbeli vizsga 0712 15 / 20 2007. május 17 Biológia középszint

Név:. osztály: . Gyógyszerekről és növényvédőszerekről szól az alábbi szövegrészlet is. Elolvasása után válaszoljon a kérdésekre! A thalidomid nevű vegyület 1957-ben jelent meg a piacon CONTERGAN néven, majd 1961-ig alkalmazták 40-nél több országban (Magyarországon nem!) a legkülönbözőbb termékneveken. Nem mérgező nyugtatónak tartották, amelyet várandós anyák részére különösen ajánlottak. A terhesség 35-49 napján szedett szer azonban a magzatok 20-25%ának speciális fejlődési rendellenességet okozott, mely főként a végtagok és a fülkagyló hiányát vagy csonkulását, valamint a szem- és arcizmok, a szív, bél és húgyhólyag rendellenes fejlődését váltotta ki. Több mint tízezer beteg újszülött született, 40%-uk nem élte meg az első évet. A thalidomid az állatkísérletekben (tesztekben) használt állatokon nem váltott ki fejlődési zavarokat, csupán a majomembriók hasonló érzékenysége volt utólag

megállapítható. A szert betiltották és a gyártó cég 100 millió márka kártérítést fizetett az érintett családoknak. (Az életben maradt csecsemők azóta fölnőttek, gyakran egymás közt házasodtak, ám a tünetek szerencsére nem jelentek meg utódaikban.) A captan nevű gombaölőszer közeli rokona a thalidomid hatóanyagnak. A captan ma Magyarországon szabadforgalmú növényvédő szer, emberen valószínűleg rákkeltő, állatokon immunmoduláns* hatású. Egéren, patkányon és majmon nem okozott fejlődési rendellenességet, nyúl, kutya és fürj esetében viszont igen. () A banán és a földieper igen kedvelt gyümölcsök. A Costa Rica-i banánültetvényeken dolgozó férfiak közül kétezer vált meddővé, s gyanújuk az ültetvényeken használt különféle növényvédő szerek felé fordult. Tény, hogy 1993-ban a Kanadába érkező banánszállítmányok 37%-a captan-maradványt tartalmazott. Nálunk is ezeket a hatóanyagokat

használják, s mi tagadás, én még sohasem láttam kimutatást arról, hogy mit eszünk meg banán vagy földieper ürügyén. Darvas Béla: Virágot Oikosnak c. könyve alapján *immunmoduláns = az immunrendszer működését megváltoztató, gyengítő 4. A thalidomidot – szörnyű hatásai ellenére – nem tartják mutagén (mutációkeltő) vegyületnek. Milyen megfigyelés támasztja alá ezt az állítást? (1 pont) . . 5. A tapasztalatok szerint csak a terhesség 35-49 napján szedett thalidomid okozta a leírt hatásokat, más időszakban kevésbé volt föltűnő a károsítás. Milyen következtetést vonhatunk le ebből a tényből? (1 pont) írásbeli vizsga 0712 16 / 20 2007. május 17 Biológia középszint Név:. osztály: 6. Milyen tanulsága van a thalidomiddal és a captannal végzett állatkísérleteknek? (1 pont) 7. A thalidomidot ma újra gyártják és alkalmazzák az Egyesült Államokban, mert bizonyos gyulladásos betegségek és az

AIDS kezelésében is igen hatékony. A gyártó cég véleménye szerint kellő óvatossággal használva a szer az „elfogadható rizikó” kategóriájába esik. Mit nevezhetünk egy vegyület használata estében rizikónak (kockázati tényezőnek)? (1 pont) 8. Miért lehetett nehéz dolga a Costa Rica-i munkások jogi képviselőjének? Fogalmazzon meg egy biológiai okot, ami nehezíti a bizonyítást! (1 pont) . 9. A növényvédőszerek használatát sokan elkerülhetetlennek tartják, hiszen az állati és növényi kártevők ellen valahogy védekezni kell. Ugyanakkor lassan hazánkban is terjed a biogazdálkodás, mely a felhasznált vegyszerek mennyiségét és számát minimálisra csökkenti. Milyen módszerek kínálkoznak a vegyszermentes növényvédelemre? Nevezzen meg legalább egy lehetőséget! (1 pont) . 1. 2. 3. írásbeli vizsga 0712 4. 5. 6. 7. 17 / 20 8. 9. összes 2007. május 17 Biológia középszint írásbeli vizsga 0712

Név:. osztály: 18 / 20 2007. május 17 Biológia középszint írásbeli vizsga 0712 Név:. osztály: 19 / 20 2007. május 17 Biológia középszint Név:. osztály: maximális pontszám I. Élőlények csoportosítása II. A csírázás III. Viperaharapás IV. Az emésztés típusai V. Emberi izmok VI. Fogaink VII. Himlőoltás VIII. Hallás és hangadás IX. Vércsoportok öröklődése X. Veszélyes szerek elért pontszám 8 pont 10 pont 9 pont 6 pont 6 pont 8 pont 10 pont 6 pont 8 pont 9 pont Összesen Az írásbeli vizsgarész pontszáma (elért pontok · 1,25) 80 80 · 1,25 = 100 javító tanár Dátum: programba elért beírt pontszám pontszám Feladatsor (az írásbeli vizsgarész pontszáma) javító tanár jegyző Dátum: írásbeli vizsga 0712 Dátum: 20 / 20 2007. május 17 középszint Javítási-értékelési útmutató 0712 BIOLÓGIA

KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA ÉRETTSÉGI VIZSGA 2007. május 17 Biológia JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Biológia középszint Javítási-értékelési útmutató Útmutató a középszintű dolgozatok értékeléséhez 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Kérjük, piros tollal javítson! Pipálja ki a helyes válaszokat! Minden pipa 1 pontot ér. Fél pont nem adható Amennyiben a két pontos feladatot helyesen oldotta meg a jelölt, két pipát tegyen! Ha egy feladatnak olyan helyes megoldása is van, mely a javítókulcsban nem szerepel, kérjük hogy a javító fogadja el. Így járjon el a szinoním kifejezések esetében is (például klorplasztisz – zöld színtest)! A megoldókulcsban ferde vonallal (/) jeleztük az egymással egyenértékű helyes válaszokat. A feladat végén a szürke mezős táblázatban összesítse a pontszámokat! A teljes feladatsor végén az összesítő táblázatban adja meg az

egyes feladatokra elért pontszámot, majd ezek összegeként az összpontszámot! A feladatban elért összpontszámot 1,25-dal szorozva kapja meg az írásbeli vizsgarész pontszámát, ami százalékban kifejezve adja a dolgozat minősítését. Ha az így kiszámított vizsgapont nem egész szám, akkor a kerekítés szabályai alapján kell kerekíteni. Ha az a feladat, hogy a jelölt egész mondatban fogalmazzon – például az indoklásoknál, magyarázatoknál – csak nyelvileg helyes mondatok fogadhatók el. Kérjük, hogy a helyesírási hibákért ne vonjon le pontot, de az értelemzavaró fogalmazást ne fogadja el! Eredményes munkát kívánunk! írásbeli vizsga 0712 2/7 2007. május 17 Biológia középszint Javítási-értékelési útmutató I. Élőlények csoportosítása 8 pont A feladat a követelményrendszer 2.21, 321; 331; 333; é s 341 pontjai alapján készült Minden jó helyre írt szám 1 pont. Ha egy szám több helyen is szerepel, nem

adható érte pont Eukarióták 2 5. 8. 3 6 7 Hajtásos növények 4 1 Autotrófok II. A csírázás 10 pont A feladat a részletes követelményrendszer 2.12, 223 és 343 pontjai alapján készült 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. C (megfelelő) hőmérséklet / csírázásgátló anyagok hiánya érettség / (csírázást segítő) hormonok / a mag ne legyen túl régi a szén-dioxid kimutatására / megkötésére megzavarosodik / csapadék képződik benne /CaCO3 válik ki biológiai oxidáció oxigén szén-dioxid csökken emelkedik írásbeli vizsga 0712 3/7 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 2007. május 17 Biológia középszint III. Javítási-értékelési útmutató Viperaharapás 9 pont A feladat a követelményrendszer 3.42; 462; 481; 485 pontjai alapján készült Ábra forrása Bánkuti-Both-Csorba: A kísérletező ember Kairosz, 2006 1. Fogak: ránőtt / gyökér nélküli / rágásra nem alkalmas/

hátrahajló méregfogak 1 pont Állkapocs: az alsó és felső állkapocs messzire eltávolodhat egymástól 1 pont 2. Szarupikkelyei miatt 1 pont 3. A fejlődő vipera /embrió a tojás szikanyagából táplálkozik, a az emlős magzat a méhlepényen / köldökzsinóron keresztül a nőstény véréből táplálkozik. 1 pont 4. Központi idegrendszer: az agy és a gerincvelő (más helyes megfogalmazás is elfogadható) 1 pont Szinapszis: idegsejtek kapcsolódási helye idegsejtekhez vagy más sejtekhez. 1 pont 5. A roncsolt érfalon keresztül a szövetközti nedvből nem tud visszaszívódni a folyadék. 1 pont 6. Nem a szervezet termeli az antigén elleni ellenanyagot, hanem „készen kapja” / egy, a viperaméreg kis adagjával immunizált állatból nyert (vér)szérumot/ antigén elleni ellenanyagot/ immunglobulinokat juttatnak a megmart ember szervezetébe. Más jó megfogalmazás is elfogadható. 1 pont 7. aminosavakra / peptidekre 1 pont IV. Az emésztés típusai 6

pont A feladat a követelményrendszer 3.42 pontja alapján készült Minden helyesen kitöltött sor 1 pont. 1. 2. 3. 4. 5. 6. BC C D AD D C Ábra: Bánkuti-Both-Csorba: A kísérletező ember Kairosz, 2006 V. Emberi izmok 6 pont A feladat a részletes követelményrendszer 4.32, 452 és 481 pontjai alapján készült Minden helyesen kitöltött sor 1 pont. 1. 2. 3. 4. 5. 6. A külső nemi szervek nyílása és a végbél közötti területen helyezkedik el. A gyomor és a vékonybél határán van ilyen izom. Ínnal a sípcsonthoz kapcsolódik. Összehúzódása segíti az erőltetett kilégzést. Térdreflex kiváltása esetén összehúzódik. Elválasztja a mellüreget és a hasüreget. írásbeli vizsga 0712 4/7 F D A G C G E 2007. május 17 Biológia középszint VI. Javítási-értékelési útmutató Fogaink 8 pont A feladat a részletes követelmények 4.42 és 492 pontjai alapján készült 1. a metszőfog 1 pont b szemfog 1 pont c kisőrlő

/előzápfog 1 pont d nagyőrlő / utózápfog 1 pont 2. 3. 4. 5. csecsemőkor/ maradó fogak – kisgyermekkor tejfogak 32 az idegeket/ kötőszövetet. 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont VII. Himlőoltás 10 pont A feladat a követelményrendszer 4.85 fejezetén alapul 1. A kórokozó elleni immunválasz jellemző sejtjei, amelyek az ellenanyagokat termelik 2. A nyiroksejtek által termelt fehérjék, amelyek specifikusan kapcsolódnak az idegen molekulákhoz 3. Állábbal mozgó nagyméretű fehérvérsejtek, amelyek bekebelezik a kórokozókat 4. A kórokozó felületén lévő molekulák, amelyeket fölismer az immunrendszer Minden helyesen beírt betű 1-1 pont, összesen 4 pont. 5. A C 6. C B D A 1 pont Aktív Passzív Mesterséges --------L Természetes M K N Minden helyesen beírt betű 1-1 pont, összesen 4 pont. 7. Mert első alkalommal került a vírus a szigetre, még senki nem volt immunis/védett ellene/ különösen fertőzőképes volt a vírus. (Más, lényegileg

egyező megfogalmazás is elfogadható.) 1 pont A szövegrészlet forrása Lukács András: Történelmi kórok a http://hetilap.hetekhu/indexphp?cikk=38443 weblapról írásbeli vizsga 0712 5/7 2007. május 17 Biológia középszint Javítási-értékelési útmutató VIII. Hallás és hangadás 6 pont A feladat a követelményrendszer 3.42, 481 482 pontjai alapján készült 1. 2. 3. 4. 5. B 1 pont B, D 1 pont Mindkettőben van receptor / mindkettőben van a levegővel telt üreg / rezgő felület, dobhártya (bármelyik) 1 pont Belső fül / csiga / Corti-szerv 1 pont A varangynak nincs külső füle / fülkagylója/ hallójárata 1 pont A varangynak csak egy hallócsontocskája van, (az embernek három) 1 pont Ábra: Bánkuti-Both-Csorba: A kísérletező ember Kairosz, 2006 IX. Vércsoportok öröklődése 8 pont A feladat a követelményrendszer 6.11, 634 és 621 fejezete alapján készült 1. Mindhárom helyes betű beírása esetén 1 pont Egy élőlény,

illetve sejt teljes genetikai állománya. C Egy teljes fehérjét kódoló DNS szakasz valamelyik változata. A Egy teljes fehérjét kódoló DNS szakasz. B 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. fenotípus heterozigóta homozigóta recesszív H I H X. Veszélyes szerek 9 pont A feladatban a megoldókulcstól eltérő megfogalmazású, de helyes következtetések minden pontban elfogadhatók. A feladat a követelményrendszer 1.1; 445; 51; 511; 612; pontjai alapján készült 1. A peszticid mérgező hatása miatt erősen megritkultak / A peszticid a bőrön át vagy más módon fölszívódhatott a férgek szervezetébe. 2. A természetes fogyasztó hiányában elszaporodtak 3. Az Y időpontig csak a talajból tűnt el a szer, a növényekben (vagy állatokban) akár föl is halmozódhatott. / A talajból eltűnt szer nem biztos, hogy lebomlott, egy része bekerülhetett a talajvízbe is, ami az ivóvízbe kerülhet. / A bomlástermékek is lehetnek veszélyesek. 4. A beteg emberek

házasságából nem született beteg gyermek / nem öröklődik írásbeli vizsga 0712 6/7 2007. május 17 Biológia középszint Javítási-értékelési útmutató 5. A terhesség nem minden időszakában azonos érzékenységű a magzat szervezete (Más logikus érvelés is elfogadható.) 6. Nem minden állat reagál azonos módon / többféle állaton is ki kell próbálni egy szer hatását alkalmazása előtt. 7. Az anyag csak egy bizonyos valószínűséggel okoz káros hatást/ nem feltétlenül okozza ezt a hatást. 8. Sokféle peszticidet alkalmaztak, bizonyítandó, hogy éppen a captan okozta a meddőséget. 9. Biológiai védekezés: a kártevő természetes fogyasztóinak parazitáinak szaporítása / védelme. Vagy: ellenálló fajták nemesítése. Vagy: az élőhelynek és érési időnek megfelelő növények termesztése. (Más helyes javaslat is elfogadható.) Ábra: Urania Állatvilág, Rovarok Gondolat, 1970 Idézet Darvas Béla: Virágot Oikosnak

L’Harmattan, 2003 Grafikon: Glenn Toole: Understanding Biology Stanley Thrones Ltd., 1995 írásbeli vizsga 0712 7/7 2007. május 17