Gépészet | Tanulmányok, esszék » Czirok Zoltán - Német repülôgépek a Balkánról

Alapadatok

Év, oldalszám:2020, 5 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:10

Feltöltve:2022. október 22.

Méret:911 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

TECHNIKATÖRTÉNET Czirok Zoltán Német repülôgépek a Balkánról Az elsô világháború befejezése után a Balkánról kivonuló, Mackensen parancsnoksága alá tartozó német hadsereg lefegyverzését az antant elôírásai szerint a Károlyi-kormánynak kellett végrehajtania. Ezáltal a német repülôszázadok anyaga is magyar kézre került, amelybôl a repülôképes állapotban lévô gépeket igyekeztek felhasználni az újonnan formálódó magyar repülôcsapatok egységeinél. A Tanácsköztársaság bukását követôen azonban a német repülôanyag is a románok birtokába jutott és lényegében visszaszállították oda, ahonnan az országba érkezett. E közel egy éves folyamatot követi nyomon a tanulmány, melynek gyökerei értelemszerûen kissé korábbi idôkre nyúlik vissza. Románia 1916. augusztusának végén lépett be a háborúba August von Mackensen tábornagy - a galíciai harcok és Szerbia elfoglalása után - ekkor a Bulgária északi

részén csoportosuló, német, bolgár és török erôket tömörítô Duna-hadsereg élén avatkozott a harcokba. A hadsereg alárendeltségébe a FA 28, FA(A) 243 és a Kampfgeschwader I egységek tartoztak, a késôbbi hadmûveletekbe pedig a FA(A) 267 és 278 is bekapcsolódott és a Szeretfolyó mentén tevékenykedett.1 Az Erdélyben harcoló másik német hadsereg, a 9 hadsereg Falkenhayn parancsnoksága alatt vonult Románia ellen. Alárendeltségébe a következô repülôszázadok tartoztak: FA 73, 74 (ezeket késôbb átszámozták: FA 41, 42), FA(A) 241, majd késôbb az FA 36 és 48.2 1917 elejére a központi hatalmak seregei Románia nagy részét elfoglalták, a románoknak csak a Szeret-Duna vonalon túli területeket sikerült jelentôs orosz segítséggel megtartani. Ekkor még a bolgár és német hadosztályok stabilan tartották a macedón frontot, 1917 tavaszán azonban jelentôs antant erôsítéssel újabb támadás indult. 1917 januárjában 10

repülôszázad - FA 1, 30, 34, 38, FA(A) 246, 271, 283, Jasta 25, FA Xanthi és egy vízirepülô-állomás Kavallánál - mûködött Macedóniában. Már februárban megérkezett Romániából a KG I, amelyet azonban májusban a nyugati frontra helyeztek át Az egység által hátrahagyott nyolc vadászgépbôl alakult meg a másik vadászszázad, a Jasta 38. 1917 közepén az elôzôekben említetteken kívül az FA 45, 66 és 69 felderítôszázadok szolgáltak a Balkán déli frontján3 1 2 3 4 A breszt-litovszki és bukaresti béke némi tehermentesítést jelentett a központi hatalmak keleten harcoló seregeinek. Mivel nyugaton nagy szükség volt az erôsítésre, nem csodálható, hogy Romániából szinte majd mindegyik repülôszázadot átirányították a nyugati frontra, de a Macedóniában szolgáló egységek sem maradtak ki a karcsúsításból. Utóbbiak pótlására helyezték át az FA 20-at a macedón frontra. A háború utolsó évében (és különösen az

utolsó hónapokban) három felderítô - FA 30, 34, FA(A) 246 - és két vadászszázad - Jasta 25, 38 - mûködésérôl vannak adatok a korábban is itt szolgálatot teljesítô alakulatok közül.4 Feltételezhetô tehát, hogy a késôbbiekben a Balkánról kivonuló hadsereg repülôcsapatait ezek a századok, illetve repülôanyagaik képviselték Az 1918. szeptemberi antant támadás a Balkánon is megtette a hatását. A kimerült és rosszul ellátott bolgár hadseregek és a német 11. hadsereg maradványai képtelenek voltak megállítani a jelentôs fölénnyel bíró antant csapatokat, a front napok alatt összeomlott. A rendezetlenül visszaözönlô bolgár csapatok okozta zûrzavar közepette, szeptember 29-én Bulgária aláírta a fegyverszünetet A visszavonuló német egységek egyesültek Mackensen hadseregével és Románia déli határán, a Duna vonalán rendezkedtek be védelemre. Kövess tábornok a Duna-Száva-Drina folyók mögött akart kiépíteni

védelmi vonalat, de nyilvánvaló volt, hogy a számbeli és minôségi fölényben lévô antant hadosztályoknak sem az osztrák-magyar, sem a német hadsereg nem tudja útját állni. A hátországban történtek azonban új helyzetet teremtettek, a Monarchia összeomlott, a november 3-i olaszokkal szignált fegyverszünet pedig már egy nem létezô birodalom nevében köttetett. A német repülôszázadok a szárazföldi alakulatokkal együtt vonultak vissza. Már október folyamán szerb területen tartózkodtak - november elején az FA 30 minden bizonnyal Versecen, az FA(A) 246 pedig Temesváron.5 A fegyverszünet hatására a repülôk közül is többen hazafelé vették az irányt. November 12-én egy német Fokker szállt le Örkénynél a Jasta 38 gépei közül, ugyanaznap egy másik jelentés négy német gép leszállásáról számolt be Örkény környékén. November 15-én a bicskei nemzetôrség parancsnoka, Kovács zászlós je- FA = Fliegerabteilung, (A) =

Artillerie; a német repülôcsapatok általános felderítô és tüzérségi tûzvezetést végzô századainak elnevezése. A Kampfgeschwader I többmotoros (A.EG GIII és Gotha GIII típusú) bombázógépekkel felszerelt egység volt Peter A. Fedders: The German Air Effort and the Central Powers Romanian Campaign Phase I, the Fluid Phase: August 1916 - January 1917 Over the Front, Vol. 14/1 1999 27-28 o A felsorolásból ugyan hiányzik, de adatok vannak az FA 20 romániai tevékenységérôl is. August G. Blume - Alberto Casirati: The Italian Campaign in Macedonia and Albania Part I-II Over the Front, Vol 7/1 1992 8 o, Vol 7/2 1992. 111 o Jasta = Jagdstaffel Norman Franks - Frank Bailey - Ric Duiven: Casualties of the German Air Service 1914-20. London, Grub Street, 1999 251-329 o A fenti adatok valószínûleg hiányosak. Mindenképpen maradnia kellett legalább egy további repülôszázadnak Romániában, több balesetrôl maradt fenn ugyanis adat 1918-ból Bukarest, Buzau és

Constanza térségébôl - az egység megnevezése nélkül. 168 Czirok Zoltán: Német repülôgépek a Balkánról len-tette egy német kétüléses repülôgép kényszerleszállását benzinhiány miatt.6 November 13-án pedig a Légügyi osztályhoz futott be jelentés arról, hogy átutazó német tisztektôl két autót és két repülôgépet foglaltak le7 Miután az antant keleti hadseregének parancsnoka, Franchet dEsperey nem tartotta magára érvényesnek a páduai fegyverszünetet, Károlyi Mihály vezetésével küldöttség utazott hozzá Belgrádba. A november 13-án aláírt fegyverszüneti egyezmény amellett, hogy jelentôs Magyarországhoz tartozó területek megszállását és csaknem teljes katonai leszerelést írt elô, rendelkezett a Mackensen-hadseregnek a Balkánról való, 15 napon belüli kivonásáról, valamint az országon átvonuló német csapatok lefegyverzésérôl és internálásáról. Csapatainak internálása miatt Mackensen

tiltakozását fejezte ki, Károlyi pedig igyekezett elsimítani a nézetletérést, Sárkány hivatkozva a kényszerhelyzetre, amelybe az antant erôszakos fellépése folytán került. A december 9-i, majd a december 28-i újabb francia parancsnak a magyar kormány végül eleget tett, de kevés sikerrel, hiszen a német csapatok idôközben maguk is megtalálták a visszatérés módját és egyszerûen elszéledtek - parancsnokaik tudtával. Persze a hadsereg visszavonulása egyébként sem történt teljes katonai rendben, a katonák feleslegessé vált katonai felszerelésüket pénzzé téve igyekeztek hazafelé vették az irányt.8 A lefoglalt, illetve egyéb úton magyar kézre került repülôgépekrôl két kimutatás is fennmaradt. A cinkotai Anyagszertár leltára szerint 1919 január 11-én a 45 nyilvántartott gépbôl 23, míg február 1-jén a 28 idegen eredetû repülôgép közül 20 származott a németektôl - utóbbiak állapotáról is képet kaphatunk:9 1919.

január 11 1919. február 1 Motor Állapot Motor Állapot D.FW CV 2199/17 30839 rossz Fokker D.VII 322/18 4053/18 4067/18 5061/18 5141/18 5287/18 5319/18 5323/18 5328/18 5329/18 7606/18 - (32591) 31118 33059 C/6461 31877 31118 33059 42814 33045 42978 - javítható farokvége elhajolva sérült, javítható kissé sérült jó, kissé sérült vászon letépve vászon letépve vászon letépve vászon letépve vászon letépve 3458(?) Halberstadt C.I (DFW gyártmányú) C4141/18 34898 rossz C4145/18 31682 rossz Halberstadt C.V 3458/18 34900 kissé sérült 3459/18 34990 sérült, javítható 3465/18 35015 kissé sérült L.VG CVI 3959/18 34484 33484 javítható 3979/18 32392 32392 javítható 8921/18 35377 Rumpler C.VI/CVII 3347/18 40066 52383 jó 4056/18 27571 27571 erôsen sérült ismeretlen típus A lefegyverzô bizottságokról mindössze annyit tudni, hogy 1918. december 7-én alakultak meg, de hogy mikor kezdtek munkához, arról nincs információ. Több 5 6 7 8 9

korabeli visszaemlékezésben is olvasható, hogy a német repülôgépek zárt vagonokban álltak a síneken, amikor az arra illetékesek lefoglalták ôket, egy jelentôs részüket Uo. 314-328 o Hadtörténelmi Levéltár (továbbiakban: HL), Magyar Tanácsköztársaság (továbbiakban: MTK) iratai. Kény-szerleszállt repülôgépek nyilvántartása 201985 Lü 28/a d HL, Polgári Demokratikus Forradalom (továbbiakban: PDF) iratai. 101/Lü - 1918 29 d Gratz Gusztáv: A forradalmak kora. Bp, Magyar Szemle Társaság, 1935 73-75 o HL, PDF iratai. 69/bk-1919, illetve "Havi kimutatás idegen eredetû repülôgépekrôl - Cinkota-Ehmann telep, 1919 február 1" szn 30 d 169 TECHNIKATÖRTÉNET - de lehet, hogy valamennyit - Jászapátinál. Mindenesetre a bizottságok tevékenysége nyomán jelentôsen emelkedett a német repülôgépek száma az Anyagszertárban, Sárkány 1919. április Motor Állapot áprilisban 63, május 31-én pedig 53 ilyen gépet tartottak

nyilván.10 1919. május 31 Motor Állapot Érkezett Mikor Honnan Megjegyzés Albatros D.Va 6989/17 6993/17 6994/17 6995/17 6996/17 6997/17 6998/17 7507/17 30918 31111 32040 31008 31565 31451 26785 32811 erôsen sérült erôsen sérült erôsen sérült erôsen sérült erôsen sérült erôsen sérült gyengén sérült erôsen sérült 30918 31111 32040 31008 31565 31451 26785 32811 erôsen sérült erôsen sérült erôsen sérült erôsen sérült erôsen sérült erôsen sérült gyengén sérült erôsen sérült 2199/17 - erôsen sérült - erôsen sérült 3834/17 30078 274/18 30515 erôsen sérült erôsen sérült 30078 30515 erôsen sérült erôsen sérült 322/18 598/18 4053/18 4067/18 5061/18 5207/18 5209 32752 34118 33059 42480 42306 - gyengén sérült erôsen sérült erôsen sérült gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült 32752 34118 42480 42306 - gyengén sérült erôsen sérült erôsen sérült gyengén

sérült gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült 5287/18 5319/18 5323/18 5328/18 5329/18 42814 43136 42806 43978 43038 gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült 42814 43136 42806 43978 43038 gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült Jászapáti Jászapáti Jászapáti Jászapáti Jászapáti Jászapáti Jászapáti Jászapáti D.FW CV 30939 sz. motor III 18-án kiszerelve Jászapáti Jászapáti Fokker D.VII Jászapáti motor V. 20-án kiszerelve Jászapáti Jászapáti 42452 sz. motor III 3-án kiszerelve Halberstadt C.V 3458/18 3459/18 3465/18 4145/18 34900 34990 35015 - jó gyengén sérült jó kiselejtezendô 34900 35015 - jó gyengén sérült jó - motor V. 21-én kiszerelve L.VG CVI 3346 30386 3959/18 34484 erôsen sérült 30386 gyengén sérült - erôsen sérült - 3979/18 3997/18 6961 7164/18 7486 7491/17 7494 7601/18 gyengén sérült erôsen

sérült kiselejtezendô erôsen sérült gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült erôsen sérült erôsen sérült erôsen sérült erôsen sérült erôsen sérült - 32392 32754 32015 33279 32513 37111 34704 7605/18 35033 10 32392 32754 32015 - gyengén sérült 35033 gyengén sérült HL, PDF iratai. MTK iratai A Cinkotai Anyagszertár kimutatásai 27 d 170 Jászapáti V. 10-én Mátyásföldre szállítva (javítás) Jászapáti Jászapáti Jászapáti V. 10-én Mátyásföldre szállítva (javítás) Czirok Zoltán: Német repülôgépek a Balkánról 7611/18 35069 jó 35069 jó V. 10-én Mátyásföldre szállítva (javítás) 7618/18 33185 7620/18 34984 7636/18 36073 gyengén sérült gyengén sérült 34984 gyengén sérült - gyengén sérült - 7638/18 35042 gyengén sérült - - 7646/18 7699/18 7608/18 7706/18 7711/18 7713/18 8921/18 8951/18 8952/18 8966/18 8974/18 35077 30698 35032 22444 22314

35377 35481 35355 35380 35352 gyengén sérült erôsen sérült gyengén sérült jó gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült jó 35077 30698 35032 35147 22444 22314 35377 35481 35355 35380 - gyengén sérült erôsen sérült gyengén sérült gyengén sérült jó gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült gyengén sérült - 8987/18 Pfalz C.I 7545/16 7555/18 7556/18 35432 jó 35432 jó 36588 38185 gyengén sérült 36588 jó 38185 gyengén sérült gyengén sérült jó 3346/18 3347/18 4035/18 4056/18 40066 33059 erôsen sérült gyengén sérült kiselejtezendô erôsen sérült erôsen sérült gyengén sérült erôsen sérült V. 10-én Mátyásföldre szállítva (javítás) V. 10-én Mátyásföldre szállítva (javítás) III. Nyíregyháza IV. 26 V. 10-én Albertfalvára szállítva (javítás) Rumpler C.VI/CVII - motor V. 19-én kiszerelve ismeretlen típusok 1105/17 7103

2300/18 2800/18 - kiselejtezendô kiselejtezendô kiselejtezendô - - Természetesen számos repülôgép egyáltalán nem került Cinkotára vagy a kimutatásokban nem szerepel, hiszen az állandó géphiánnyal küzdô alakulatokat igyekeztek ellátni a hazai gyártású gépeken kívül a mûködôképes német felderítô- és vadászgépekbôl is. A mintegy 70 repülôgépet számláló német "gyûjtemény" két alapvetô típusa a Fokker D.VII vadászgép és az LVG C.VI felderítôgép volt Elôbbibôl talán azért is használtak a magyar repülôalakulatok kevesebbet, mivel a mátyásföldi Magyar Általános Gépgyár (MÁG) szintén gyártotta a típust, de hat vadonatúj német Fokker D.VIIes végsô összeszerelését is ugyanitt végezték el A lestrapált német gépekkel szemben pedig nyilvánvalóan elônyt élveztek a szerelôcsarnokokból frissen kikerült repülôgépek. Más volt a helyzet az LVG felderítôkkel, ugyanis mind teljesítményükben,

mind megbízhatósá11 12 III. IV. 1 Budapest gukban méltó társai voltak a hazai gyártású gépeknek. Hozzávetôleg 30 példány került magyar kézre, ebbôl tíz gépet biztosan repültek is. 1919 májusában pedig újabb gépeket szállítottak át Cinkotáról Mátyásföldre és Albertfalvára (a Magyar Repülôgépgyár Rt.-hez; MARE) javítás céljából. A románok bevonulását követô fosztogatás során a MARE üzemeibôl három, a MÁG-tól pedig kilenc LVG CVI-ost vittek el11 Érdekes, hogy miután e repülôgépek mellett az Anyagszertárban tárolt, valamint az egyes századoknál szolgáló gépek is a románok tulajdonába vándorolt, saját kutatóik kimutatása szerint mindössze hét német gyártmányú LVG került bizonyíthatóan hozzájuk.12 A számos fennmaradt repülôjelentés és kimutatás alapján álljon itt egy lista az egyes magyar repülôalakulatok által használt német gépekrôl és azok sorsáról. HL, HL Honvédelmi Minisztérium

iratai. 1798/bk, 2197/bk 37 oszt 980 d Valeriu Avram: A román V. repülôosztály tevékenysége Magyarország felett (ford Bernád Dénes) Aero Historia, 1992 október 40-41 o A gépek sorozatszámai: 7601/18, 7605/18, 7618/18, 7620/18, 7646/18, 7791/18, 8904/18. 171 TECHNIKATÖRTÉNET Kaszala Károly az 5146/18 jelû német Fokker D.VII mellett (Winkler Aero Archív) LVG C.VI típusú felderítôgépek magyar repülôszázadok állományában (Winkler Aero Archív) Magyar Légi csapatok (1918. november - 1919 március 21) 1. repülôosztály: Fokker D.VII 3247/18 (motor: 35682) Fokker D.VII 4072/18 (motor: 35416) Fokker D.VII 5146/18 (motor: 35628) - 1919 II 3 mindhárom mint az osztálynak kiutalandó gép szerepel a Légügyi osztály listáján Nem ismert, hogy használták ôket és a késôbbi kimutatásokban sem szerepelnek 2. repülôosztály: LVG C.VI 6372/18 (motor: 24726) - 1919 II 3 mint az osztálynak kiutalandó gép szerepel a Légügyi osztály listáján -

1919 II az osztály állományában, több alkalommal repülték 8. repülôosztály: LVG C.VI 6721/18, 6751/18 - 1919 II-III az osztály állományában, mindkettôt repülték Vörös Repülôcsapatok (1919. március 21 - augusztus 1) 2. repülôszázad (volt 2 repülôosztály): LVG C.VI 6372/18 (motor: 24726) - 1919 IV-VII a századnál, több alkalommal bevetésen, de hosszabb periódusokban javítás alatt állt 3. repülôszázad (volt 8 repülôosztály): Halberstadt C.V 3459/18 (motor: 34990) - 1919 V 21 a századhoz küldték javításra, a használatáról egyéb információ nincs 6. repülôszázad: LVG C.VI 7646/18 (motor: 35077) - 1919 VII 24-31 a század állományában, négy ismert bevetést repült - 1919 VII. 27 javítás alatt - 1919 VII 31 javítás alatt LVG C.VI 7711/18 (motor: 22444) - 1919 VI 8-VII 31 a század állományában, 25 ismert bevetést repült - 1919 VI. 18 a gép motorja "melegre futott" - 1919 VI 21 leszállásnál megsérült - 1919 VI

22-VII 1 javítás alatt 1919 VII 7-9 javítás alatt - 1919 VII 13 két légvédelmi találat a bal szárnyon LVG C.VI 7713/18 (motor: 22314) - 1919 VI 29-VII 20 a század állományában, nem repült ismert bevetést - 1919 VI. 29-VII 3 javítás alatt - 1919 VII 5-19 javítás alatt LVG C.VI 8951/18 (motor: 35481) - 1919 VI 23-VII 11 a század állományában, két ismert bevetést repült - 1919 VII. 5 a gép leszállásnál összetört - 1919 VII 5-11 javítás alatt LVG C.VI 8952/18 (motor: 35355) - 1919 VI 12-17 és VI 21-VII 27 a század állományában, két ismert bevetést repült. - 1919 VI 12-14 javítás alatt - 1919 VII 1 a gép légcsavarját találat érte, kényszerleszállt - 1919 VII 27 javítás alatt - 1919 VII 9-23 javítás alatt LVG C.VI 8966/18 (motor: 35380) - 1919 VII 15-23 a század állományában, két ismert bevetést repült 1919 VII 15-16. javítás alatt - 1919 VII 23 javítás alatt LVG C.VI 8987/18 (motor: 35432) - 1919 VI 8-22 a század

állományában, négy ismert bevetést repült - 1919 VI 12-13. javítás alatt - 1919 VI 17-22 javítás alatt 7. repülôszázad: Fokker D.VII 7606/18 - 1919 IV 23 Debrecenben román kézre került - 1919 VI javítás alatt állt a román "raktár"századnál 172