Környezetvédelem | Felsőoktatás » Szirányi Judit - Öko-címke a világban, avagy környezeti menedzsment rendszerek

Alapadatok

Év, oldalszám:2002, 21 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:63

Feltöltve:2007. október 10.

Méret:193 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Készítette: Szirányi Judit Öko-címke a világban Környezeti menedzsment rendszerek /beadandó dolgozat/ 2 Készítette: Szirányi Judit ÖKO-CÍMKE A VILÁGBAN A környezetbarát terméket tanúsító önkéntes rendszer kialakításával először a németek próbálkoztak. Ekkor jött létre a blue angel, a kék angyal Úgy tűnt az eljárás sikeresen teljesíti feladatát, mert hamarosan létrehozta a saját öko-címkéjét Kanada, Japán, Svédország, Ausztria, majd Japán is. Az Európai Unióban az 1993-ős V akcióprogram indította útjára az Uniós öko-címkét, a százszorszépet. Magyarországon az Európai Unióval párhuzamosan kezdték el kialakítani a rendszert. Ennek megfelelően a működés alapja hasonló az Uniós címkéjéhez, de sokban támaszkodik a német kék angyalra is. 3 Készítette: Szirányi Judit AZ ÖKO-CÍMKÉK TÍPUSAI Két irányvonal alakult ki az öko-címkék terén. Az egyik a szabályozatlan öntanúsítás, a másik a

formális és szelektív öko-címkék típusa. Az utóbbit egy szabványok által meghatározott rendszer szerint, csak a legjobb termékek kaphatják meg, és független, arra feljogosított testület ítélheti csak oda. A másik típus nincs hatóságilag szabályozva, így rengeteg problémát okoz, hogy ezeknek a jelöléseknek mennyire pontos és valóságos az információ tartalma. Ezeknek a problémáknak a kiküszöbölése mindenképp szükséges, mivel meggátolja, hogy a hivatalos öko-címkék hatékonyan működhessenek. Megoldás lehet, ha erősítik az öko-cimkék és más, kiegészítő intézkedések közötti kapcsolatot. Lehetne az öntanúsításnak is törvényes kereteket adni, ami nem járna olyan szigorú feltételekkel (és ennek megfelelően nem is érne annyit), minta a hivatalos ökocímkék, de megnehezítené a v alótlan információk közlését. Javítana a helyzeten, ha az Európai Bizottság ellenőrizné ezeket a címkéket, bár ennek

kivitelezése meglehetősen nagy apparátust igényel. Szintén egy lehetséges megoldás lehetne, ha a különböző tanúsítás típusok ISO szabványait fejlesztenék, hogy egyértelműbb legyen azok információtartalma. 4 Készítette: Szirányi Judit AZ ISO SZABVÁNYISÍTOTT KÖRNYEZETI NYILATKOZATOK TÍPUSAI I. TÍPUS: UNIÓS ÉS NEMZETI KÖRNYEZETI CÍMKÉK Ezek a cí mkék a f ormális és szelektív öko-címkék csoportjába tartoznak. Szabványosított tanúsító rendszerük van, ennek megfelelően hitelesek. Csak a termékek vezető 25-30 %-a kaphatja meg a jelölés használatának jogát. Ezt a jogot egy harmadik fél (ez lehet kormányzati vagy egyéb szervezet) által meghatározott kritériumrendszer alapján egy független testület ítéli oda az igénylők közül az arra érdemeseknek. Ilyen öko-címkék az Európai Uniós százszorszép és a nemzeti öko-címkék Pl. a skandináv hattyú, és a kék angyal Ezeknél az öko-cimkéknél a

kritériumrendszer és a termékcsoportok, amire vonatkoznak, nagyon eltérő lehet, az alapelvek azonban megegyeznek, így egy kategóriába lehet őket sorolni. Alkalmazhatóság • elősegíti a társas szervezetek vásárlásait (pl. a közbeszerzésnél azonnal egyértelmű, hogy a termék környezetbarát-e vagy sem.) • megkönnyíti a gyors vársárlói döntést (még abban az esetben is, ha a vásárló nem rendelkezik ismeretekkel a környezeti hatásokról, környezetvédelmi problémákról) • egyértelműen a legjobb környezeti teljesítményt jelzi 5 Készítette: Szirányi Judit • alkalmasabb egy egyszerű szabályozásnál, ha a környezetet érintő hatások skálája megehetősen széles, ráadásul az egyes hatások között kapcsolat van, és mindemellett ezekről a hatásokról a fogyasztók viszonylag kevés ismerettel rendelkeznek. II. TÍPUS: KÖRNYEZETI ÖNTANÚSÍTÁS A gyakorlati tapasztalatok érdekes eredményeket mutatnak: •

Németországban és Svédországban egy sikeres, jó irányban ható rendszert hoztak létre. • Angliában és Portugáliában alacsony érdeklődést váltott ki, Általában pontatlan vagy hamis információk szolgáltatását hozta magával, emiatt az igazi címkék felismerhetősége és hitele romlott. Ezt a problémát enyhítheti az ISO 14021-es szabvány, amely európai szinten szabályozza a k érdést, ez azonban csak irányelveket tartalmaz, és nem kötelező az alkalmazása. Alkalmazhatóság • Elősegíti a vásárlást, de csak akkor, ha hiteles • magas fokú ismeretséggel párosulva gyors döntést tesz lehetővé • ott alkalmazható a legjobban, ahol csak egy-két környezeti hatás lép fel, illetve ahol a jelenlegi és a potenciális vásárlóknak nagy az érdekeltsége III. TÍPUS: SZÁMADATOKKAL BÍRÓ KÖRNYEZETI NYILATKOZAT Ennek előfeltétele, hogy a vállalat életciklus-elemzést készítsen az adott termékről, hogy rendelkezésére

álljanak a nyilatkozathoz szükséges számszerűsített környezeti adatok. (Az életciklus-elemzéssel az ISO 14040 foglalkozik) Ezekben a nyilatkozatokban általában a jelentős hatások találhatóak meg, elkészítésükre az ISO műszaki jelentésekről szóló szabályai vonatkoznak. Annak ellenére, hogy vannak a környezeti nyilatkozatokra vonatkozó szabályok, jelentős eltérés lehet közöttük. Például kifejlesztheti a saját rendszerét valamely gyártó cég, így mintegy öntanúsítást végezve. A kritériumrendszer és a formai elemek kialakítását elvégezheti egy ipari szektor vagy egy független testület egy harmadik fél bevonásával. 6 Készítette: Szirányi Judit Mindkét esetben szükséges bíráló felülvizsgálat az életciklus-elemzés illetve az adatok helyességének, valódiságának igazolására. Alkalmazhatóság • Elősegítheti a vállalatok és társadalmi szervezetek döntéshozatalát, • Kiválthatja a beszállítói

kérdőíveket, • Egy nagy környezettudatosságú egyéni vevő is felhasználhatja nagyobb horderejű döntéseinél. INFORMÁCIÓK TOVÁBBI FORMÁI Számos az ISO által nem szabályozott, de elfogadott mód létezik az információszolgáltatásra. Néhány példa ezekre: • Egyedi, eseti címkézési eljárás Harmadik fél által hitelesített címke, amelyet részlegesen lefed az ISO 14020 (Általános útmutató a környezeti állításokhoz, nyilatkozatokhoz). Ide tartoznak például az organikus ételek címkéi. • Kötelező címkék Ezek bármilyen formájúak lehetnek és több funkciót is szolgálhatnak. Ilyenek például az Európai Bizottság energia címkéje és a s zén-dioxid kibocsátáshoz kapcsolódó autós címke • Vásárlói információk Ezek általában két nagyobb részből állnak: az eszköz használatára vonatkozó útmutatóból, ill. a használhatatlanná vált eszköz kezelésére vonatkozó utasításokból. Jó példa erre

az Európai Mosószergyártók Szövetsége által megalkotott a mosószerek helyes használatára vonatkozó rendelet. • Nem életciklus-elemzésen alapuló, az ISO hatáskorén kívül eső környezeti terméknyilatkozatok 7 Készítette: Szirányi Judit AZ ÖKO-CÍMKÉZÉSSEL KAPCSOLATOS KÖVETELMÉNYEK Az alábbi pontokban lehet összefoglalni a követelmények lényegét • Szigorú kritériumrendszer Mivel csak a l egjobbak kaphatják meg a cí mke használatára való jogosultságot, ezért nagyon magas, nehezen elérhető szintet kell meghatározni. • Nagy fokú hitelesség Legyen meggyőző, hogy tényleg csökkenti a környezetet érő káros hatásokat, ha a megjelölt terméket vásároljuk meg. • „Bölcsőtől a sírig” szemlélet Az életciklus-elemzések feltétlenül szükségesek ahhoz, hogy a termék környezeti hatásait a nyersanyagok előállításától a hulladékok kezeléséig, vagyis teljes „életükön” keresztül vizsgálni tudjuk.

A címkét viselő terméknek minden fázisban környezetkímélőnek kell lennie. Itt azonban meg kell említeni egy problémát: a különböző módszerekkel készült ökológiai mérlegek akadályozhatják a termékek vizsgálatát, összehasonlíthatóságát. A TERMÉKEK ÖSSZEHASOMLÍTHATÓSÁGA Ahhoz, hogy két terméket összehasonlíthassunk, az alábbi szempontoknak kell érvényesülnie: • Azonos funkció és haszon • Egységes funkcionális elemekkel kell rendelkezni a termékeknek • A következtetéseknél figyelembe kell venni az eredmény tartományi határait • Az öko-mérleg elkészítésénél ugyanazon peremfeltételeket és rendszerhatárokat kell alkalmazni • Egységes paraméterrendszert kell alkalmazni 8 Készítette: Szirányi Judit AZ ÖKOCÍMKÉHEZ KAPCSOLÓDÓ ELŐNYÖK Az öko-címkék használata az alábbi előnyökkel jár: • Szelektív, mivel csak a legjobb termékek kaphatják meg • Transzparens, mivel könnyen

észrevehető, bárki által felismerhető • Multi-kritériumrendszer megközelítésű, mivel a környezetet érintő hatások nem csak egy szempont a sok közül, hanem egy teljes paraméter-rendszer • Európai érvényességű • Önkéntes • A vállalat megítélése pozitívabb lesz, így számos gazdasági előnnyel is járhat. 9 Készítette: Budai Erzsébet AZ EURÓPAI UNIÓS ÖKO-CÍMKÉZÉS A rendszer működése az EU hivatalos lapjában, az Official Journal of the European Communities kiadvány 1992.ápr11-én megjelent számában ismertetett 880/92/EGK számú tanácsi rendeleten alapul, amelyet átdolgozás után a „ Regulation (EC) No 1980/2000 of the EUROPEAN PARLIAMENT and of the COUNCIL of 17 J uly on a revised Community eco-label award scheme „ módosított. Az EU környezetbarát termék minőségtanúsító rendszerét a tagállamok hozták létre az olyan termékek megkülönböztető elismerésének céljából, amely

környezetkárosító hatása sokkal kisebb, mint a hasonló felhasználási célú általános termékeké. Amennyiben a környezetbarát termék minősítésére és az EU öko-jel odaítéléséhez szükséges feltételrendszer kidolgozásra és elfogadásra került, akkor a termék gyártói maguk döntik el, hogy pályáznak-e az öko-jel használatára. A RENDSZER FŐ ELEMEI: • Az Európai Uniós védjegy a tagországokban mintegy kiegészítő rendszerként, a már meglévő öko-címkéző rendszerekkel párhuzamosan működik • A cél olyan termék tervezésének, gyártásának, forgalmazásának és használatának elősegítése, amely környezetkárosító hatása az egész életút során kisebb, mint a hasonló terméké, valamint a fogyasztók figyelmének ráirányítása az ilyen termékek fogyasztására • Az öko-címke odaítélhető minden olyan terméknek, amely kielégíti a fenti célkitűzésben meghatározott kívánalmakat, továbbá az Unió

egészségügyi, biztonsági és környezetvédelmi előírásainak eleget tesz • Az öko-címke nem adható olyan anyagoknak és termékeknek, amelyet a 67/548/EGK és a 88/379/EGK számú direktívák mindenkori változatai veszélyesnek minősítenek. Odaadható azonban olyan termékeknek, amelyek az egyedi feltételrendszerben rögzített mértékben a fenti irányelv szerint veszélyesnek minősülő anyagot tartalmaznak, viszont a termék eleget tesz a f enti célkitűzésben rögzített kívánalmaknak. • Az öko-címke nem adható olyan termékeknek, amelyek előállítása az emberre és/vagy környezetre káros eljárással történik 10 Készítette: Budai Erzsébet • Minden tagország felállít egy olyan illetékes testületet, amely elbírálja a gyártók ökocímke pályázatát. Ezen testület a korábban már elfogadott ökológiai feltételrendszer és szempontok alapján működik • Az öko-címke egy adott terméknek való odaítélése előtt az

összes tagállam illetékes testülete megkapja a javaslatot, amelyre 30 napon belül észrevételt tehet. Észrevétel hiányában megköthető a védjegyhasználati szerződés • A védjegyhasználati szerződés meghatározott időre szól. A pályázó nevezési díjat és éves használati díjat fizet a kompetens testület részére • Az EU bizottság hivatalos lapjában közzé teszi a meghatározott termékcsoportokra érvényes ökológiai feltételrendszert, továbbá az öko-címkézett termékekt, ezek gyártóit, forgalmazóit 11 Készítette: Budai Erzsébet A MAGYAR ÖKO-CÍMKÉZÉS A magyar kormány 1993-ban hozott határozata alapján a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium (KTM) 1994.január 1-én megalapította a k örnyezetbarát termék minőségtanúsítására hivatott Környezetbarát Termék Közhasznú Társaságot (továbbiakban Társaság). A minősítő-tanúsító rendszer 1997szeptemberéig a KTM által a Társaságnak

apportba adott működési irányelvek alapján működött. A környezetvédelem általános szabályairól szóló 1995.évi LIII Törvény felhatalmazta a környezetvédelmi és területfejlesztési minisztert, hogy a környezetbarát, környezetkímélő megkülönböztető jelzés használatának feltételrendszerét rendeletben határozza meg. Ezért jelenleg a 29/1997 (VIII.29) számú KTM rendeletben rögzítettek alapján működik a rendszer A minősített környezetbarát termékekkel kapcsolatos további fontosabb jogszabályok: • A környezetvédelmi termékdíjról szóló 1995.évi LVI törvény 5§ • A közbeszerzésekről szóló 1995.évi XLtörvény 59§ (5)a • A vámtarifáról szóló 1995.évi CItörvény 15§ a , 15§ c • A Környezetvédelmi Alap Célelőirányzat mindenkor érvényes támogatási irányelvei A RENDSZER FŐ ELEMEI: • Ez a r endszer az EU rendszerével párhuzamosan működik, ezért a két rendszerben minősített termékek

köre nem fedi egymást • A cél a gyártók, szolgáltatók, forgalmazók és fogyasztók tájékoztatása illetve motiválása a kedvezőbb környezeti hatású termékek elterjedése érdekében. További cél a környezeti tudat kialakítása és fejlesztése • A Miniszteri Rendelet hatálya kiterjed technológiákra, szolgáltatásokra és termékekre (kivéve gyógyszerek, élelmiszerek) • Az a gyártó, forgalmazó vagy szolgáltató jogosult a védjegy használatára, amelynek a terméke a Miniszteri Rendeletben szabályozottak szerint környezetbarát minősítést kapott, és aki a Társasággal védjegyhasználati szerződést kötött 12 Készítette: Budai Erzsébet • Ha a Társaság és egy külföldi, minősítést végző szervezet között viszonosság áll fenn, akkor a külföldi szervezetnél már minősítést szerzett termékre a védjegyhasználati szerződés minősítő eljárás nélkül is megköthető • A fenti eset kivételével a védjegy

használata minősítő eljárás nélkül tilos • A minősítés önkéntes, pályázati úton történik • Pályázhat minden hazai vagy külföldi gyártó és forgalmazó a fenti irányelvek figyelembe vételével • A pályázatok elbírálását valamint a v édjegyhasználat odaítélését egy független Minősítő Bizottság végzi • A védjegyhasználati szerződés időtartama 1-4 évig terjed. • A nyertes pályázó nevezési- illetve védjegyhasználati díjat fizet a Társaságnak. A nevezési díj összege: 150000 Ft + 12% ÁFA A védjegyhasználati díj összege az árbevétel függvényében 0,5 és 2 ‰ köz ött változik A védjegyhasználati díj negyedévenként fizetendő. • A Társaság a KTM hivatalos lapjában teszi közzé az elfogadott feltételrendszer teljes szövegét, a p ályázó nevét és címét, ezen felül a v édjegyhasználati jogot nyert termékeket A „KÖRNYEZETBARÁT TERMÉK” MINŐSÍTŐ-TANÚSÍTÓ RENDSZER SZERVEZETE:

Pályázók Feladatai: • Pályázat benyújtása a Társasághoz • Eljárási díj befizetése • Az esetleg hiányzó, szükséges vizsgálatok elkészíttetése • Védjegyjogosultság elnyerése esetén szerződéskötés a Társasággal • Védjegyhasználati díj fizetése 13 Készítette: Budai Erzsébet • A követelményeknek megfelelő termékminőség folyamatos biztosítása Működtető szervezet (Társaság) Feladatai: • A rendszer működésének koordinálása • A környezetbarát minősítési feltételek kidolgozása • A pályázatok kiírása a környezetbarát védjegy elnyerésére • A pályázatok szakértői értékelésének elkészítése, vagy elkészíttetése • A Minősítő Bizottság összehívása, döntéseinek előkészítése és üléseinek levezetése • Szerződéskötés a nyertes Pályázóval • Védjegyhasználati szerződés teljesítésének ellenőrzése, szerződésszegés esetén a védjegyhasználati jog

visszavonása • Javaslattétel a rendszer működéséhez szükséges jogszabályokhoz • A tanúsító rendszerrel kapcsolatos publikációk megjelentetése • Az érdekeltek értesítése a Minősítő Bizottság döntéseiről, javaslatairól Minősítő Bizottság Feladatai: • A minősítési feltételek meghatározása és elfogadása • A pályázatok véleményezése a Környezetvédelmi és Vízügyi Miniszter részére Tagjai: BM, FVM, GKM, KvVM, OM, ESZCSM, FVF, MTA, Nemzeti Akkreditáló Testület, gazdasági érdekképviseletek, környezetvédő társadalmi szervezetek és a Társaság, egy-egy képviselővel. Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Feladatai: • A működtető szervezet ellenőrzése, stratégiai irányítása 14 Készítette: Budai Erzsébet • A Minősítő Bizottság tagjainak felkérése • A szükséges jogszabályi háttér biztosítása • Döntés a védjegy használatáról Szakértők, akkreditált laborok,

intézmények Feladatai: • Feltételrendszer-tervezetek kidolgozása • A Pályázók, vagy a Társaság felkérése alapján a pályázatra vonatkozó szakértői vizsgálat elkészítése a Minősítő Bizottság által elfogadott kritériumok szerint • A védjegyhasználat ellenőrzése a Társaság felkérésére No. Pályázó Termék 1 Hajdúsági Iparművek Rt. 2 Első Vegyi Industria Rt Biológiailag lebomló, nem mérgező, fagyálló hűtőfolyadék 3 MOL Rt., Komárom Biológiailag lebomló fűrészgéplánc kenőolaj 4 WEP Hungary Kft. Személygépkocsikra utólag felszerelhető katalizátorok, 5 típus 5 Hartmann-Bábolna Kft. Hulladékpapírból készült tojástálcák, tojásdobozok, 4 típus 6 Kappa-Dunatrade Kft. 7 Kappa Obaly Sturovo a.s 8 ELECTROLUX-LEHEL Kft. 9 KRISTÁLY- MIX Kft. 10 Elgoscar Kft. 11 CAOLA-ALFA Rt. 12 MOL Rt., Komárom 13 BETONÚT Rt. 14 YTONG Hungary Kft. Energiatakarékos, hőszigetelő pórusbeton

falazóelemek, 54 típus 15 PANDAN Kft. Hulladékpapír felhasználásával készült tubustartó tálcák, 7 típus 16 Latorica Bt. Hulladékpapírból készült tojástálcák, tojásdobozok, gyümölcs- 5 és 10 literes űrtartalmú, energiatakarékos, a Föld légkörét kímélő vízmelegítő család, 6 típus Hulladékpapír felhasználásával készült hullámpapír termékek, 32 típus Hulladékpapír felhasználásával készült hullámpapír termékek Energiatakarékos, a Föld légkörét kímélő háztartási hűtőkészülékek, 15 típus Környezetkímélő napi takarítási program és szolgáltatás Kőolajjal, kőolajszármazékokkal szennyezett talaj energiatakarékos tisztítása, talajkitermelés nélkül Hajzselék hajtógáz nélküli csomagolásban, 4 típus Biológiailag lebomló "BIOKOM-HÍD 32 és BIOKOM-HÍD 46" hidraulika olajok, 2 típus Betonút-Vialit-Mikrobelag anyag- és energiatakarékos felületi bevonat útburkolat

felújításához 15 Készítette: Budai Erzsébet zöldség- és gombástál, speciális rögzítő- és párnázó elemek, egészségügyi alátétek, tálak, 8 típus 17 Latorica Bt. 18 ARLE Kft. 19 V-Pack Kft. 20 Hullámpack Kft. 21 MKV Impex Kft. Hulladékpapír felhasználásával készült 3 és 5 rétegű hullámpapír dobozok, 33 típus Hulladékpapír felhasználásával készült 3 és 5 rétegű hullámpapír dobozok, 12 típus Hulladékpapír felhasználásával készült 3 és 5 rétegű hullámpapír dobozok, 33 típus Hulladékpapír felhasználásával készült 3 és 5 rétegű hullámpapír dobozok, 33 típus Savas ólom akkumulátorok hasznosítása (begyűjtés, feldolgozás, forgalmazás) 16 Készítette: Adamkó Krisztina HŰTŐGÉPEK JELENLEGI HELYZET A magyar háztartások közel 96%-ban található hűtőszekrény. A vásárlók a kombinált hűtőket részesítik előnyben. A hazai piacon vásárolt termékek jelentős hányada a

régebben is ismert márkák közül kerül ki. ENERGIAFOGYASZTÁS A hűtőgépeken található energiafogyasztásról szóló címke az összesített teljesítményről ad felvilágosítást. A termékeket a címkén „ A-G” kategóriákba sorolták Az EU energiacímke besorolásához az EN 153 s zerint meghatározott Energiahasznosítási címke ad támpontot. < < A 55 55 B 75 75 C 90 90 D 100 100 E 110 110 F 125 125 G SZOLGÁLTATÁSOK Az alapfunkciókon túl a hűtőgépek egyre több szolgáltatást nyújtanak. A no frost, az automata kiolvasztás, extra gyors fagyasztás stb. mind külön címkével van jelölve 17 Készítette: Adamkó Krisztina HAZAI JOGSZABÁLYOK A környezetbarát, környezetkímélő megkülönböztető jelzés használatának feltételrendszeréről a 29/1997 (VIII.29) KTM rendelet szól EURÓPAI SZABÁLYOZÁS Az európai szabályozás szerint az ö ko-címkét azok a hűtőgépek kaphatják meg, amelyek: •

Az energia fogyasztás csökkentésével, az energiafelhasználással kapcsolatos környezetkárosodás, vagy kockázatok csökkenthetők • Globális felmelegedési potenciával rendelkező anyagokat nem, vagy nagyon csekély mértékben használnak fel • Ózoncsökkentő anyagok felhasználását is redukálják KULCSKRITÉRIUMOK Energiatakarékosság, hűtőközegek és habképzők ózoncsökkentő potenciáljának a csökkentése (ODP), és habképzők globális felmelegedési potenciáljának a csökkentése (GWP). EGYÉB KRITÉRIUMOK Élettartam kiterjesztés, újrafeldolgozás ösztönzése, felhasználói utasítás, zajkibocsátás csökkentése. 18 Készítette: Adamkó Krisztina MOSOGATÓGÉPEK JELENLEGI HELYZET Egyre többen döntenek úgy, hogy mosogatógéppel korszerűsítik háztartásukat. A lakosság közel 2%-a rendelkezik ezzel a háztartási géppel. A gépi mosogatás mellett szól, hogy magasabb hőmérsékleten történik meg a mosogatás,

koncentráltabb mosogatószereket használnak és a mennyisége is kevesebb a kézi mosogatásnál igénybe vetthez képest, a vízfogyasztás kisebb, a ráfordított idő is kevesebb. ENERGIAFOGYASZTÁS Az energiafogyasztásról szóló címke a vásárlóknak az összesített teljesítményről, mosogatási teljesítményről, valamint a szárítási hatékonyságról ad felvilágosítást. „A-F” kategóriát különböztetnek meg. EURÓPAI SZABÁLYOZÁS Az európai szabályozás szerint az öko-címkét azok a mosogatógépek kaphatják meg, amelyek: • Az energiafogyasztással hozzájárulnak az energiafelhasználással kapcsolatos környezeti károk csökkentéséhe • A vízfelhasználás csökkentésével a természeti források felhasználásából adódó károk csökkenthetők • A mosogatószer csökkentésével a vízszennyezés is csökkenthető KULCSKRITÉRIUMOK Energiatakarékosság, víztakarékosság, mosogatószer túlzott felhasználásának

megakadályozása 19 Készítette: Adamkó Krisztina EGYÉB KRITÉRIUMOK Élettartam zajkibocsátás kiterjesztés, csökkentése, újrafeldolgozás készülék ösztönzése, kialakítása, tisztítási felhasználói utasítás, teljesítmény, szárítási teljesítmény. 20 Készítette: Adamkó Krisztina MOSÓGÉPEK JELENLEGI HELYZET A háztartások felében még mindig a hagyományos, keverőtárcsás mosógépek találhatók. ENERGIAFOGYASZTÁS Az energiafogyasztásról szóló címke a vásárlóknak az összesített teljesítményről, mosási teljesítményről, valamint a centrifugálási hatékonyságról ad felvilágosítást. „A-F” kategóriát különböztetnek meg. EURÓPAI SZABÁLYOZÁS Az európai szabályozás szerint az öko-címkét azok a m osógépek kaphatják meg, amelyek: • Az energiafogyasztással hozzájárulnak az energiafelhasználással kapcsolatos környezeti károk csökkentéséhe • A vízfelhasználás

csökkentésével, valamint a v ízvisszaforgatással a t ermészeti források felhasználásából adódó károk csökkenthetők • A mosogatószer csökkentésével a vízszennyezés is csökkenthető • Zajterhelés csökkentése KULCSKRITÉRIUMOK Energiatakarékosság, víztakarékosság, mosogatószer túlzott felhasználásának megakadályozása, centrifugálási hatékonyság, zajkibocsátás EGYÉB KRITÉRIUMOK Élettartam kiterjesztés, újrafeldolgozás ösztönzése, felhasználói utasítás, készülék kialakítása, tisztítási teljesítmény, szárítási teljesítmény. Használatra vonatkozó kritériumok Mosási hatékonyság, fogyasztói tájékoztatás 21 Készítette: Adamkó Krisztina ÖSSZEGZÉS A hűtőgépek, mosogatógépek és mosógépek öko-címke kritériumrendszerének kialakításakor fontos tényező, hogy a piacot meghatározó cég hazai érdekeltségű legyen, valamint az, hogy A vásárlási szokásokon keresztül a

környezettudatos gondolkodásmódot elősegítsék 22