Tartalmi kivonat
VÁLLALAT GAZDASÁGTAN A vállalat gazdaságtan tárgya a vállalat, mely a vállalatot úgy fogja fel, mint olyan szervezetet, melyben az emberek tevékenysége a fogyasztók igényeit kielégítő termékek és szolgáltatások nyereséges előállítására irányul. Alapvető cél: a szervezet tevékenységének irányultságát, létének értelmét kifejező cél. Az üzleti vállalkozás olyan emberi tevékenység, amelynek alapvető célja a fogyasztói igények kielégítése nyereség elérésével. A vállalat az üzleti vállalkozás szervezeti kerete. (szűkebb fogalom mint az üzleti vállalkozás) Egy szervezet az alábbi feltételek (4) teljesülése mellett tekinthető üzleti vállalkozásnak: Önálló Profitorientált Kockázatvállaló Valóságos piacon működik Az üzleti vállalkozás alapvető célja a fogyasztói igények kielégítése nyereség elérése mellett. Fogyasztói igény olyan igény, amelyet a gazdaság szereplői nem
saját szervezetükön belüli munkával (háztartáson, vállalaton belül), s nem is közösségi intézmények útján (állam, önkormányzat, alapítvány) kívánnak kielégíteni. valamely termék, illetve szolgáltatás iránti fizetőképes kereslet jelenik meg a piacon. A vállalat küldetése az alapvető célból vezethető le, annak konkrét értelmezése. Meghatározza a működési kört, a belső működés és az érintettekkel való kapcsolatok alapelveit. A vállalati működés érintettjei (stakeholder) Érintett minden olyan személy vagy csoport, aki/amely befolyásolhatja a szervezet működését és/vagy érdekelt annak következményeiben. Két csoportba sorolhatók: Belső érintettek (hozzátartoznak a szervezethez) Külső érintettek Belső érintettek Tulajdonosok Menedzserek alkalmazottak Küldő érintettek fogyasztók szállítók versenytársak stratégiai partnerek állami intézmények helyi és
önkéntes állampolgári közösségek természeti környezet A vállalat céljai A szervezet olyan rendszer, amelynek működése emberi tevékenységeken keresztül valósul meg. Egyéni célok: Az egyének cselekedetét irányító motivációk többféleképpen csoportosíthatók. A szervezeti célok jellemzői: hierarchikusan strukturáltak szinergia (az egyéni és szervezeti célok kölcsönösen erősítik egymást) kompatibilitás (az egyéni céloknak összeegyeztethetőnek kell lenniük a szervezeti célokkal) léteznek fölérendelt (szuperordinált) célok (a szervezet és az egyének közös célja, eléréséhez kooperációra van szükség) A belső érintettek céljai, kapcsolataik tulajdonosok: természetes személy vagy intézményi tulajdonos Képviseleti probléma menedzserek: a legjobban kötődik a vállalkozáshoz munkavállalók: a legkevésbé kötődnek a vállalathoz A vállalat célrendszere Alapvető cél Küldetés
Távlati, tartós célok Közvetlen irányítási célok Operatív célok jogi aktus (Társasági törvény szabályozza) piacra lépést jelent új vállalat létrejöhet: a meglévő vállalkozás hoz létre új vállalkozást fúzió (két cég egyesül, új cég jön létre) felvásárlás Vállalatok megszűnése: csődeljárás felszámolási eljárás végelszámolás Piac: valamely jószágnak vagy szolgáltatásnak azokból a tényleges és potenciális vevőiből és eladóiból tevődik össze, akik csere céljából kerülnek egymással kapcsolatba. A vállalat egyszerre jelenik meg eladóként, vevőként, versenytársként és koordinációs partnerként a piacon. A legmeghatározóbb az eladói szerep A piacra való belépés és kilépés Releváns piac: azon részpiacok összessége, amelyek egy adott vállalat igénykielégítési törekvései szempontjából reálisan szóba jöhetnek. A piacra való belépés akadályai: Porter –
Milyen korlátokkal kell megküzdeniük az új belépőknek? Állami szabályozás: bizonyos előírásoknak való megfelelés Méretgazdaságosság Vállalatméret: a vállalatnak mint jogilag körülhatárolt egységnek főként gazdasági fogalmakkal (pl. foglalkoztatottak száma, mérleg fő összeg, jegyzett tőke) kifejezett nagysága. Üzemméret: a vállalat műszakilag körülhatárolt termelő egységeinek főként technikai fogalmakkal (pl. kapacitás) kifejezett nagysága Piaci részesedés: A vállalat értékesítésének az adott piac összes eladásához viszonyított aránya. Termékdifferenciálás Tőkekorlátok A partnerváltás költségei: az alkalmazottak betanítása, új alapanyaggal járó termékmódosítások, új szállítási, minőségellenőrzési technikák. Az elosztási csatornákhoz való hozzáférés lehetősége Egyéb belépési korlátok Licencia, szabadalom megvásárlása szükséges
Földrajzi elhelyezkedésből származó korlátok A versenytársak működése során már felhalmozódott tapasztalatok A bennlévő vállalkozások várható reakciói A piacról való kilépés a rendelkezésre álló eszközök konvertálhatóság hiánya (nem alkalmas más termék előállítására) a rendelkezésre álló eszközök értékesítésének korlátja (nem lehet eladni) A vállalat piaci környezete A vállalat mint vevő. A vállalat mint eladó. Vállalat Termelési tényezők piaca Értékesítési piac: Pénz és tőkepiac Terméket, szolgáltatást Munkaerőpiac értékesít Információpiac A verseny: két vagy több szereplő egymással szembeni előnyszerzésére irányuló, adott szabályok közt zajló tevékenysége. Vállalati képességek: a vállalat azon tulajdonságai, amelyek meghatározzák, hogy milyen hatékonysággal tud megfelelni a környezeti kihívásoknak. A verseny teszi hatékonnyá a piaci koordinációt.
Döntő szerepe van a termelés és igény kielégítés szervezésében. Az állam gazdasági szerepe Az állami szerepvállalás két fő területe: közvetlen gazdaságszabályozás humán- és reálinfrastruktúra megteremtése (közintézmények, utak, stb.) Gazdaságpolitika: az államnak a gazdaság jogi-intézményi rendszerét, alakító, ill. a gazdasági folyamatokat közvetlenül befolyásoló tevékenysége. Gazdasági mechanizmus: a gazdasági szereplők kapcsolatainak, a gazdasági folyamatoknak jogi-intézményi kerete. Az állami intézmények gazdasági hatalomgyakorlásának kereteit és módját, a gazdaság működésének szabályait adja meg. Az állami szabályozás területei (vállalattal szemben): közvetlenül hat a vállalati működésre: adók, támogatások, kötelező előírások, a vállalatokkal kapcsolatos jogszabályi feltételek. Gazdasági szereplők közötti kapcsolat szabályozása Állam-vállalat kapcsolat:
Fejlesztés támogatója: gazdaságfejlesztés Partner: állami résztulajdon Fogyasztó Versenytárs: állami vállalatok Állami vállalat: olyan vállalat, ahol az állam többségi tulajdonnal rendelkezik. Alapításuknak több célja lehet: Kormányzati törekvések támogatása Bizonyos közjavak mérsékelt árú előállítása Példamutatás Versenytárs teremtése, monopóliumok letörésére Jellemzői: Állami tulajdon Aktívabb dolgozói részvétel Nem feltétlenül profitszerzés a fő cél Széles politikai nyilvánosság előtt működnek Helyi közösségek: lakóhelyhez kapcsolódó, nem állami szerveződések. A vállalat és a helyi társadalom kapcsolata: Kétoldalú pénzügyi kapcsolat: a községfejlesztéshez való hozzájárulás, helyi adók fizetése, Együttműködés a siker érdekében: a vállalati fejlesztések hozzájárulnak a helyi társadalmi fejlődéshez A helyi fogyasztók képesek
előre jelezni a világgazdasági változásokat Önkéntes állampolgári csoportosulások: önkéntes emberi szerveződések a résztvevők által meghatározott célok megvalósítására. A természeti környezet A természeti környezetre ható káros gazdasági tevékenységek mérése nehézkes. A negatív ökológiai hatások számbavételét akadályozza: Ezek hatása csak hosszú idő múlva jelentkezik A negatív externáliák köre és mértéke nem határozható meg pontosan Gazdasági-társadalmi cél: a negatív externáliák internalizálása (belsővé tétele) A vállalat tevékenységi rendszere 1. A stratégia szerepe a vállalat működésében Alapvető cél 2. Marketing 3. Innováció A tevékenységi rendszer 4. Emberi erőforrás 5. Információ 6. Anyagi áramlások és készletek (logisztika) 7. Termelés 8. Pénzügyek A rendszer és a stratégia A külső és belső munkamegosztás A vállalat: a nyereséges fogyasztói igény
kielégítésre törekvő szervezet, a tranzakciós költségek mérlegelése alapján dönti el, mely tevékenységeket von be, illetve hagy ki működéséből. A vállalatok közötti láncszerű kapcsolatot ellátási láncnak, a vállalaton belüli tevékenységek kapcsolatát, pedig értékláncnak nevezzük (Porter). Ellátási lánc: a gazdasági tevékenységek vertikálisan összekapcsolódó sorozata adott fogyasztói igény kielégítésére. Értéklánc: a vállalati tevékenységek értékalkotó összekapcsolódása. A stratégia szerepe és tartalma A vállalati stratégia a vállalati működés vezérfonala, a vállalati célokat és elérésük lehetséges módjait fogalmazza meg. Kétféle értelmezése használatos: Előzetes állítások rendszere, amelyek előírják, hogyan kell viselkednie a vállalatnak (normatív megközelítés) A tényleges döntéshozói magatartás utólagos eredményeinek sorozata (leíró megközelítés) A stratégia
tényezői Stratégia Alapvető cél F E L T É T E L E K Küldetés Tartós, távlati célok Közvetlen, irányítási célok Feltételek + Eszközök Működési elvek, szabályok Tevékenységek Operatív, működési célok Formális stratégia: a vállalati stratégia tudatosan kialakított, meghatározott körben közreadott normatív megfogalmazása. A stratégia lényeges elemei: Megfogalmazza a legfőbb célokat Megadja a tevékenység kereteit Megadja a fő tevékenységi sorozatokat, programokat, amelyekkel a célok elérhetők A stratégia néhány fő alapelv és akciók köré épül. Jövőorientált! A stratégia részstratégiákból áll, melyek hierarchikus és dinamikus struktúrákban kapcsolódnak egymáshoz. Részstratégia a vállalati működés meghatározott részterületeire vonatkozó, önállóan is stratégiajellegű állítások rendszere. A részstratégiák két típusa van: a stratégiai üzleti egységek, illetve a
tevékenységi funkciók szerinti részstratégiáknak. Marketing Marketing: a vállalat fogyasztóorientáltságát fejezi ki, tartalma a vállalat piaci kapcsolatait fejlesztő és megvalósító funkciók betöltése. A marketing célja tehát: feltárni a fogyasztói igényeket és piaci réseket a vállalat működését a fogyasztói igényekre orientálni A marketingstratégia a vállalati stratégiából vezethető le, annak lényegét fejezi ki. Alapkérdései: milyen igényeket akarunk kielégíteni? milyen igényeket tudunk a versenytársaknál jobban kielégíteni? A marketingstratégia kialakítása kapcsán három alapvető feladatot kell elvégezni: 1. Fogyasztói szükséglet konkretizálása Piackutatás - piacelemzés és piacszegmentálás célpiac kiválasztása pozícionálás 2.Verseny (versenyhelyzet) és versenystratégia elemzése konkurenciaelemzés; a konkurensek stratégiáinak 3. A fogyasztó kiszolgálás
stratégiájának meghatározása a. tömeges személyre szabás: egyedi vevői igények érvényesítése tömegtermelési technológiák keretében b. kapcsolat marketing: a marketing eszköztár alkalmazása a vállalatközi kapcsolatrendszer fejlesztésére. c. pozícionálás d. marketing-mix: a marketingszemlélet érvényesítését szolgáló elvek és tevékenységek rendszere. Elemei: termékpolitika árpolitika értékesítési utak politikája kommunikációs politika Termékpolitika: a fogyasztói igények kielégítésére szolgáló termékek körének és tulajdonságainak meghatározására, valamint a fogyasztónak való bemutatására vonatkozó elvek és módszerek összessége. Részterületei: a termékszerkezet, (termékportfolió) a termék-életciklus (Product Life-Cycle): az az időtartam, amíg a termék a piacon tartózkodik Az innováció szükségessége, az új termékek bevezetésének ütemezése BCG mátrix a termék
bemutatása: márka csomagolás címkézés, stb. Árpolitika: a vállalat által kínált termékek árának meghatározása hosszú távú törekvések figyelembevételével. Az árképzés stratégia tervezése (Kotler): 1. árpolitikai célok kiválasztása 2. kereslet meghatározása 3. költségek becslése, kalkulációk 4. versenytársak árstratégiáinak elemzése 5. árképzés módszerének meghatározása 6. végső ár kialakítása Értékesítési utak politikája: a marketingcsatornák kiválasztása és alkalmazására vonatkozó elvek és módszerek összessége, az értékesítési utak politikája. A fogyasztóhoz gyakorta nem közvetlenül a gyártótól jut el a termék. Ezt az utat marketingcsatornának is nevezik. Kommunikációs politika: a vállalat és a fogyasztók közötti információáramlás elveit és módszereit a vállalat oldaláról összefoglaló rendszer. Részterületei: reklám, személyes eladás, eladásösztönzés, PR
(közönségkapcsolatok) Célja: a fogyasztóknak ill. a vállalat környezetének komplex tájékoztatása és pozitív kapcsolatainak kiépítése, a vállalatról alkotott kép formálása. Reklám: olyan szélesebb körre ható, nem személyes befolyásolás, amelyet egy meghatározott szervezet vagy személy fizet (vonatkozhat: márkára, cégre, termékcsaládra). márkareklám cégreklám termékcsalád-reklám Személyes eladás: a reménybeli vevővel (vevőkkel) való személyes találkozás során történő érékesítési ajánlattétel, kedvező esetben üzletkötés (pl. ügynökök útján) Meghatározó: a személyes találkozás a vevővel bizalom kiépítése Eladásösztönzés Az eladásösztönzés fajtái készpénz visszatérítés áruminták promóciók Közönségkapcsolatok: alapvető célja a vállaltról egy kedvező kép kialakítása. Eszközei: sajtóhírek; szervezett rendezvények; közszolgálati
tevékenység; prospektusok, különféle írásos anyagok, stb. Innováció Schumpeter Az innováció öt alapesetét különböztette meg: új termék új eljárás új értékesítési piac új beszerzési piac új szervezet Porter: innováció lényege a folyamatos megújulás Kotler: az innováció stratégiai újdonságot jelent Az innováció a fogyasztói igények új, magasabb minőségű kielégítése; a továbbiakban ebből a meghatározásból indulunk ki. Az innováció célja a vállalat és termékeinek technológiáinak emberi erőforrásainak szervezetének és működtetésének informatikájának és infrastruktúrájának megújítása a fogyasztói igényeinek jobb kielégítése, a cég hosszú távú sikere érdekében Az innovációs stratégia típusai követő stratégia kutató stratégia kreatív utánzó stratégia kompetitív előnyök stratégiája kombinatív stratégiák
kisvállalkozási innovatív stratégia Az innovációt kivitelező program és folyamat, az innovációs lánc Az innovációs lánc az ötlettől a megvalósításig tartó folyamat, mely eltérő elemekből épül fel szervezeti, termék- és technológiai innovációk esetén. A tudományos kutatás és alkalmazás régies modellje: A tudományos kutatás és alkalmazás korszerű modellje: Emberi erőforrás gazdálkodás Az EEG alapfogalmai Az emberi erőforrás: a vállalatoknál alkalmazott munkavállalóknak a munkavégzéshez szükséges képességeik, szakismeretük, a munkamegosztásban elfoglalt helyük szerint strukturált összessége. Munkavállaló: a vállalattal díjazás ellenében történő munkavégzésre megállapodást kötött természetes személy. Munkakapcsolatok: a vállalati működés belső érintettjei között a munkavégzéssel, annak körülményeivel és díjazásával összefüggésben létrejövő kapcsolatok. Bér- és
jövedelemgazdálkodás: a vállalatvezetésnek a munkavállalók pénzbeli juttatásával kapcsolatos tevékenysége. Érdekeltségi rendszer: a munkavállalók teljesítményének fokozására szolgáló, főleg pénzbeli juttatásokra épülő ösztönzési eljárások rendszere. Az emberi erőforrás-gazdálkodás környezeti tényezői politikai (rövid távú), kulturális (hosszú távú) környezet társadalom szociális szerkezete gazdasági feltételek munkaerőpiac jogi szabályozás szakszervezetek földrajzi helyzet, regionális sajátosságok A humán erőforrás-gazdálkodás stratégiája A vállalati stratégia részstratégiája, a vállalati küldetésből (misszió) vezethető le! emberi cselekedetek sorozatán keresztül valósul meg a munkavállaló teljesítményét önmaga képes szabályozni, önálló akarata van, egyéni céljai vezérlik a megfelelő motiváció kialakítása a stratégiaalkotás fontos része
kölcsönhatás a szervezeti struktúrával szervezetfejlesztéssel szervezeti kultúra Az emberi erőforrás menedzsment (EEM) a vezetés olyan általános szervezeten belül teljesített funkciója, amely alapvetően az emberekkel, mint erőforrásokkal foglalkozik, a szervezeti és az egyéni célok elérése érdekében biztosítja munkavállalók leghatékonyabb alkalmazását. Az emberi erőforrás-gazdálkodás tevékenységei a humán erőforrás szükséglet felmérése és tervezése a munkaerő alkalmazása: felkutatás, felvétel és elbocsátás munkaszervezés, karriertervezés és képzés motiváció, bérezés, ösztönzés. Motiváció, bérezés, ösztönzés A motiváció: az emberi szükséglet kielégítésére irányuló ösztönzés, amelynek hatására az ember a cél érdekében kifejtett tevékenységbe hajlandó kezdeni. Fontos, hogy: A belső motiváció erősebb, mint a külső (vállalati) motiváció A munkavállaló
szubjektív A jutalommal való elégedettség sokszor csökkenti a munkateljesítményt Eltérő motivációs eszközöket kell alkalmazni a munkavállalók különböző csoportjaiban A vállalati stratégiát a munkavállalóknak ismernie kell. A kereset az egyik legfontosabb motiváló eszköz. Kereset: a munkavállalónak az adott vállalatnál képződő, munkavégzésből származó pénzjövedelme. Elemei: az alapbér a különböző bérpótlékok a prémiumok jutalmak jutalékok az egyéb bér jellegű juttatások kiegészítő fizetések A vállalatvezetés bér- és jövedelempolitikáját kettőség jellemzi: igyekszik növelni a jövedelmeket (motivációs célból) nyereséget csökkentő tételekként jelennek meg (költség) A nem pénzbeli juttatások olyan természetbeni járandóságok, amelyet a vállalat a munkáltatónak az alkalmaztatás jogán nyújt. Érdekegyeztetés és szakszervezetek Az érdekegyeztetés a
vállalatvezetés és a munkavállalók szempontjait kölcsönösen figyelembe vevő, a munkavégzés körülményeire és díjazására vonatkozó megállapodások kötését célzó folyamat. Legelterjedtebb formái a szakszervezetek. Az információ és az információs rendszer Az információ a bizonytalanságot csökkentő új ismeret, a vállalatok működését integráló folyamatok egyik összetevője; napjainkra a döntések inputjaiként a vállalatok számára az egyik legfontosabb erőforrássá váltak. Információs rendszernek nevezzük a vállalat környezetére, belső működésére és a vállalat és környezete közötti tranzakciókra vonatkozó információk begyűjtését, feldolgozását, tárolását és szolgáltatását végző személyek, tevékenységek és technikai eszközök összességét. Három fő összetevője: döntéshozó (általában valamilyen vezető) az információk, és a technológia. Az információ és a szervezeti
szerep A stratégiai döntések a vállalat működésének főbb irányait megszabó, a célokat és eszközöket egymáshoz rendelő, hosszabb távú döntések. A stratégiai döntéseket a tulajdonosok, és a legfelsőbb vezetés általában együtt hozza meg. A stratégia keretrendszerének, a vállalati funkciókra vetített feladatainak kialakítása és összehangolása során taktikai és szabályozási döntések sokaságát kell meghozni. A menedzsment mindennapos feladata az irányítási döntésekhez kapcsolódik, ezek a vállalat működését a stratégia keretei között konkrétan szabályozó döntések. A munkavállalók szintjén operatív döntések születnek, melyek a tevékenységek konkrét végrehajtására irányulnak. A vállalati információs rendszer és alrendszerei Az adatok és információk, a velük való gazdálkodás és az információs eszközfelhasználás a vállalaton belül rendszert alkotnak. E sokdimenziós, sokféle
szempontból elemezhető struktúra három fő alrendszerre tagozódik. 1. A számviteli információs rendszer A számvitel fő feladatai: teljesítmény-kimutatás problémák meghatározása problémamegoldás Ennek megfelelően a számviteli információs rendszer: követi és rögzíti a vállalatnál zajló eseményeket (naturálisan és pénzben kifejezetten is) inputot szolgáltat a vezetői döntésekhez vezetők és egyéb érintettek számára készített jelentések, beszámolók alapját képezi 2. Vezetői információs rendszer Vezetői (menedzsment) információs rendszer (VIR, DDS) a vezetői döntések támogatására hivatott, számszerű és nem számszerű információkat is kezelő számítógépes rendszer. Eltérő fejlettségű rendszerek működnek egymás mellett. A történeti fejlődés eredményeként, amely során a fejlettebb rendszerek magukba integrálták az alacsonyabb fejlettségűeket, létrejöttek az ún. felső
vezetést támogató rendszerek. 3. Informális információs rendszer A vállalati kultúrából, a vállalat szociológiai jellemzőiből levezethető struktúra, amely a nem formális forrásból szerzett és/vagy a nem formális csatornákon keresztül áramló információkat kezeli. A három alrendszer elválaszthatatlanul együtt él a vállalatnál, és egyetlen integrált rendszert képez. Anyagi folyamatok és készletek – a logisztikai rendszer „működési zavarok” elkerülése érdekében a "szakadási pontokon" készleteket kell felhalmozni (raktározás) Az anyagi áramlásokkal és a készletekkel foglalkozó vállalati tevékenység a logisztika, amely biztosítja, hogy az üzleti folyamatok zavartalan lebonyolításához szükséges (megfelelő) termékek a megfelelő helyen, a megfelelő időpontban, a megfelelő mennyiségben, a megfelelő minőségben és választékban, a megfelelő felhasználónak, a megfelelő (lehető legkisebb)
költséggel rendelkezésre álljanak. (7M szabály) A logisztika vállalaton belüli és vállalatok közötti rendszerként is értelmezhető. A vállalati logisztikai rendszer és szerkezete A logisztikai rendszer az anyagi áramlások és készletek, valamint a rájuk vonatkozó információk és irányítási struktúrák összessége. A logisztikai folyamat három fő szakaszra tagolható: beszerzés: a folyó termeléshez szükséges anyagi inputok (anyagok, alkatrészek) biztosítása termelésellátás: a termelési folyamaton belüli anyagellátási feladatok megoldása, a termelési fázisok között elhelyezkedő ill. áramló készletekkel való gazdálkodás értékesítés: a vevői kielégítés tényleges technikai lebonyolítása, a marketingcsatorna fizikai megjelenés, mely összeköti a vállalatot a fogyasztóval A logisztikai stratégia A logisztikai stratégia a vállalat egyik részstratégiája, a logisztikai célok és azok eléréséhez
szükséges eszközök együttese. A logisztikai célok és teljesítmény A logisztikai funkció működésének értékelése kapcsán két fő szempontot kell figyelembe venni: a szolgáltatások színvonalát és a rendszer működtetésének költségeit A szolgáltatások színvonala A szolgáltatások színvonalát az alábbi tényezők határozzák meg: rendelkezésre állás, mely a logisztikai rendszernek az a képessége, hogy kielégítse a vele szemben jelentkező keresletet kiszolgálási idő a rendelés beérkezésétől annak teljesítéséig terjedő idő kiszolgálás minősége a rendszer működtetésének költségei A rendszer működtetésének költségei irányítási költségek: készletezés beszerzés értékesítés termelésellátás információs rendszer működési költsége a logisztikai funkció fizikai megvalósításához kapcsolódó költségek: szállítás tárolás
anyagmozgatás csomagolás A logisztikai stratégia összetevői A logisztikai stratégia feladata a logisztikai rendszer kiépítése és hatékony működtetése, azaz a megfelelő színvonal elérése a lehető legkisebb ráfordítással. A logisztikai stratégia összetevői termelési stratégia (ezzel a későbbiekben foglalkozunk részletesen) értékesítési stratégia beszerzési stratégia készletezési stratégia információs stratégia anyagi folyamatokkal kapcsolatos stratégia Készletgazdálkodás A vállalatoknál a készleteknek két nagy csoportja van: vásárolt készletek, melyek lehetnek anyagok: olyan munkatárgyak, melyek a termékelőállítás, vagy szolgáltatásnyújtás során megjelenési formájukat általában elveszítik, értékük az előállított termék vagy szolgáltatás értékében jelenik meg. Főbb fajtái: Nyers- és alapanyagok (az előállított termék vagy szolgáltatás lényeges részét
képezik, és vagy eredeti, vagy változatlan formában megtalálhatók az előállított javakban) Segédanyagok (lehetővé teszik a termék létrehozását, vagy értékesítését) Üzemanyagok (a munkaeszközök üzemeltetéséhez szükségesek) Fenntartási anyagok (a vállalati eszközállomány javításához, karbantartásához, tartozékok cseréjéhez használhatók) Egyéb anyagok (pl. csomagoló anyag, irodaszerek, munkaruhák) áruk: olyan termékek, melyeket a vállalkozás változatlan állapotban való továbbadás céljából szerez be. Saját termelésű készletek, melyeket a vállalat maga állít elő: Befejezetlen termelés: megmunkálás alatt álló, további megmunkálásra váró termékek, melyeken legalább egy termelési műveletet elvégeztek. Félkész termék: egy teljes megmunkálási folyamaton keresztül ment, raktárra vették, illetve raktárra vehető. Késztermék: az előírt műszaki feltételeknek
megfelelő, minőségi átvétel után raktárra vett, késztermékként értékesíthető termék. Az anyagi folyamatok lebonyolítása Az anyagi folyamatok az alábbi tevékenységcsoportokon keresztül mennek végbe: Szállítás, azaz a termékeknek a szállítóktól a vállalathoz ill. a vállalattól a vevőkhöz történő eljuttatása. Az anyagmozgatás alatt az alábbiak értendők: üzemek közötti anyagmozgatás; raktári anyagmozgatás; üzemen belüli anyagmozgatás; gazdasági egységek közötti anyagmozgatás. A tárolás teszi lehetővé, hogy a vállalat a kiszállítás előtt megfelelő mennyiségű és típusú terméket gyűjtsön össze. (a raktározás történhet saját és idegen raktárakban is) Kiszerelés az egyes termékek szállításra való előkészítése. Termelés és szolgáltatás A termelés jellemzői A termelés a rendelkezésre álló erőforrások egy részének felhasználása arra, hogy más
erőforrásokon tartós változásokat végrehajtva új javakat hozzunk létre. A termelési folyamatok csoportosítása a gyártmány jellege szerint: szabványos tömegtermék (tégla, búza, acél stb.); összetett gyártmány (számítógép, autó stb.) a gyártási rendszer jellege szerint: folyamatrendszerű gyártás műhelyrendszerű gyártás a projektrendszerű gyártás a gyártás tömegszerűsége alapján: tömeggyártás sorozatgyártás egyedi gyártás A termelési ágak A termelési ág a termelési tevékenységnek az input és output jellemzőitől függő csoportja. Főbb csoportok: kitermelőipar (bányászat, olajkitermelés stb.); feldolgozóipar (fő inputjai a kitermelőipar termékei); mezőgazdaság; élelmiszeripar (fő inputjai a mezőgazdasági termékek); építőipar (a helyhez kötöttség hiánya miatt egyes osztályozások szerint szolgáltatásnak minősül). Szolgáltatások A
szolgáltatás az erőforrások felhasználása fogyasztói igényeket kielégítő, nem termelő tevékenységre. létrehozásuk és fogyasztásuk időben egybe esik a fogyasztó a szolgáltatás igénybe vétele után ismeri meg a terméket Szolgáltatások csoportosítása Kézzelfoghatóság szerint: kézzelfogható nem kézzelfoghatók Előállítási folyamat szerint: eszközorientált szolgáltatások ember-orientált szolgáltatások Piacosíthatóság szempontjából: piacosítható szolgáltatás közszolgáltatások A termeléshez való viszony alapján: átfogó értelemben minden termelési tevékenység szolgáltatást jelent a fogyasztók számára; szűkebb értelemben termeléshez kapcsolódó szolgáltatások, pl. marketingtevékenység, jogi tanácsadás stb. alapvető szolgáltatások: a fogyasztó hasznosságát nem egy termék adja, a fogyasztói igény kifejezetten a szolgáltatásra irányul.
Fogyasztáshoz való viszony szerint: folyamatosan megvalósuló szolgáltatások (pl. biztosítás) nem folyamatos, de ismétlődő szolgáltatások (pl. karbantartás) egyszeri, közvetlen, végső fogyasztásra szánt szolgáltatások (pl. vendéglátás) Szállíthatóság szerint: szállítható szolgáltatások nem szállítható szolgáltatások Alanyuk és fizikai megragadhatóságuk alapján: A termelési stratégia A termelési stratégia a vállalat alapvető céljából, ill. küldetéséből vezethető le, és szoros összefüggésben van az innovációval és a marketinggel. Termelési célok A modern felfogások szerint a termelés hozzájárulása a vállalat teljesítményéhez öt tényezővel mérhető, melyek: a minőség; a költségek; a megbízhatóság; a rugalmasság; és az ügyfélszolgálat magas színvonala. Termékek és technológiák A célkitűzés meghatározása után a termelési stratégia
első lépése a termékek körének és az alkalmazott technológiának a kiválasztása. Hardver: termelő-berendezések A termékek előállításának feltétele, hogy a vállalat rendelkezzen a gyártáshoz szükséges eszközállománnyal, azaz rendelkezésére álljon a megfelelő kapacitás. Kapacitás alatt egy adott vállalat adott időpontban értelmezett maximális teljesítőképességét értjük A termelő-berendezések (számviteli szempontból a tárgyi eszközök kategóriájába tartoznak): a vállalati vagyon naturális formában megtestesülő elemei, amelyek több termelési cikluson át szolgálják a működést. Jellemzői: tartósan és több oldalról is hatnak a vállalat gazdálkodására; megtérülési idejük több év, ezért technikai színvonaluk hosszú távra és döntően meghatározza a vállalat termelékenységét; jelentős költség velük kapcsolatban az amortizáció (értékcsökkenési leírás), a tárgyi eszközök
értékcsökkenésének (fizikai és erkölcsi avulásának) költségként való elszámolása. Egy vállalat tárgyi eszközeinek összetételét alapvetően befolyásoló tényezők: a profil és a stratégia a vállalati gazdálkodás minősége, a vállalat mérete, telepítésének helye, a gazdálkodás környezete stb. A tárgyi eszközök létesítése a beruházás, mely a stratégia megvalósításának eszköze. A tárgyieszköz-fenntartás, a tárgyi eszközök folyamatos üzemképességének biztosítása jelentős költségtényező, ugyanakkor lehetővé teszi, a géphibák miatti termeléskiesés elkerülést. Minőség A minőség a termék vagy szolgáltatás azon tulajdonságainak összessége, amelyek alkalmassá teszik kifejezett vagy elvárt igények kielégítésére. TQM (teljes körű minőségirányítási rendszer) alapvetően olyan menedzsmentfolyamat, melynek célja, hogy a szervezet minden tevékenységének folyamatos javításával,
tökéletesítésével, valamint minden dolgozó minőség irányt elkötelezettségével a vevő teljes mértékű elégedettségét érje le a termék, vagy a szolgáltatás használata során. Vállalati pénzügyek A vállalati pénzügyek funkció tartalma a vállalat pénzügyi folyamatainak elemzése a befektetési és finanszírozási stratégia kialakítása és megvalósítása pénzügyi információk nyújtása a vállalati működés érintettjei részére (tulajdonosok, menedzsment, stb.) bevételek és kiadások rendszerezett nyilvántartása és elemzése Befektetési stratégia és tőkeköltségvetés - Mire költse a vállalat a megszerzett pénzt? A befektetés egy tőkepiaci művelet, pénz lekötése egy vállalkozás céljainak megvalósítására, nyereségszerzés reményében. Befolyásoló tényezők: a tőkepiac intézményi feltételei (tőzsde, bankrendszer, verseny-, kartell- és számviteli szabályozás, stb.)
kormányzati politika (monetáris-, költségvetési, deviza- és árfolyam-politika) a tőke és pénzpiac állapota (pénzkereslet és -kínálat, várakozások, befektetési kedv stb.) A tőkeköltségvetés elkészítése egy vállalat hosszú távú befektetési lehetőségeinek elemzése és a köztük való választás, mely tartalmát tekintve az alábbiakat foglalja magában: befektetési alternatívák kimunkálása; (cash flow) becslése; a befektetési alternatívák hozzájárulásának elemzése a vállalat teljes pénzáramához; alternatívák közötti választás befektetési alternatívák menet közbeni újraértékelése projektek értékelése Finanszírozási stratégia és a forrásbiztosítás - Honnan szerezzen a vállalat pénzt? A finanszírozási (forrásellátási) stratégia kidolgozásának alapelvei: biztonság elve jövedelmezőség elve likviditás elve függetlenség elve A vállalat pénzügyi
rendszerének működése Pénzügyi elemzés A pénzügyekre vonatkozó stratégiai döntések tranzakciókban valósulnak meg. A tranzakciókat a számviteli rendszer dolgozza fel, kimutatásokat készít: mérleg eredmény kimutatás pénzáram (cash flow) egyéb kimutatások A finanszírozási politika egyik legfontosabb feladata a saját és idegen források arányának helyes kialakítása! Saját forrás a vállalat forrásainak az a része, amelyet nem terhel visszafizetési kötelezettség. (jegyzett tőke, visszatartott osztalék) Idegen forrás igénybevétele esetén a vállalatot visszafizetési kötelezettség terheli, és az igénybevételért díjat (kamatot) fizet. A mérleg elemzésével alakítható ki a hosszú távú pénzügyi egyensúly, melynek feltétele az eszközök pénzzé tehetősége és a források esedékessége közötti összhang.: a tartósan lekötött eszközöket (befektetett eszközök és tartós forgóeszközök)
tartós források (saját tőke, ill. hosszú lejáratú kötelezettség) finanszírozzák; a beruházott vagyontárgyak (tárgyi eszközök) lehetőleg a vállalat saját forrásából származzanak; a folyó likviditás (fizetőképesség) érdekében a rövid lejáratú aktívák (eszközök) fedezzék a rövid lejáratú tartozásokat. Likviditás: a vállalatnak az a képessége, hogy fizetési kötelezettségeinek időben eleget tud tenni. A fizetőképességre hatást gyakorol még a forgási sebesség, a vállalati eszközök adott időszakon belüli megtérülésének száma is. Az alacsony forgási sebesség azt jelenti, hogy a vállalat túl sok (forgó) tőkét tart lekötve kihasználatlan (forgó) eszközcsoportokban. Finanszírozási formák A vállalat saját vagyonát meghaladó forrásigény kialakítására idegen forrásokat vehet igénybe. Rövid távú finanszírozás A rövid lejáratú pénzszükséglet egy évnél rövidebb időre szól. Jellemző
megoldásai: Rövid lejáratú bankhitel Kereskedelmi hitel: a szállító által a vevőnek nyújtott hitel, azáltal, hogy az általa leszállított áruért a vevőnek csak később kell fizetni. Váltó: rövid lejáratú, forgatható (átruházható), fizetési ígérvényt tartalmazó értékpapír. Leszámítolás: valamilyen követelés, ill. a követelést megtestesítő értékpapír megvásárlása az esedékességig járó kamat összegének levonásával. Faktoring (követelésmegvásárlás): rövid lejáratú követelés megvásárlása a kereskedelmi kockázat átvállalásával. Középtávú finanszírozás A középtávú finanszírozás 1-3 évre szól, formái a következők: Középlejáratú bankhitel Lízing: vagyontárgyak tartós használatba (bérbe) adása meghatározott díj ellenében; a díjak megfizetése után a vagyontárgy rendszerint használója tulajdonába megy át. Hosszú távú finanszírozás Rendszerint 3
évnél hosszabb időre szóló megoldások. Részvény-kibocsátás: a részvény egységnyi tulajdonrész egy vállalkozásban, ill. a társaság saját tőkéjének és a tulajdonosi jogosítványok egy részét megtestesítő értékpapír. Kötvény-kibocsátás: a kötvény egy hosszú lejáratú, fix kamatozású értékpapír, melynek birtoklása nem jár tulajdonosi jogokkal. Hosszú lejáratú fejlesztési hitel Pályázatok Speciális finanszírozási megoldások, pl. a kockázati tőke Kontrolling A kontrolling a vállalat tervezési és információs rendszerének kiépítésről, karbantartásáról és működtetéséről gondoskodik. (elsősorban a felső vezetés információigényét elégíti ki) Feladatai: tervezés ellenőrzés vezetők informálása Alapelvei Számszerűsített és mérhető teljesítmények alapján történő irányítás Megszemélyesített felelősség A felelősség és hatáskör egysége:
"Egy munkatárstól csak olyasmi kérhető számon, amire befolyással van!" Terv-megállapodások: érthető és elfogadott közös célok megfogalmazása. Reagálás a tervtől való eltérésekre A hatáskörrel rendelkezők intézkedési, előrejelzési kötelezettsége A részterületek koordinációjára épülő célorientált vezetéstámogatás. Vevőorientáció és piacorientáció kontrolling -koncepció tudatosítása Folyamatszemlélet Stratégiai gondolkodásmód A kitűzött célok, az elérésük érdekében elvárt teljesítmények és az eredményesség szintje az egész szervezetben ismertek, átláthatóak és kellően egyszerűek. Pénzügyi és nem-pénzügyi szempontok szerinti teljesítménytervezés és -értékelés. A kontrolling felhasználja az információtechnológia adta támogatási lehetőségeket. A tervezési ciklusokat lerövidíti, rugalmasabbá teszi. A stratégia megközelítései és a
stratégiai menedzsment A vállalati stratégia a vállalati működés vezérfonala. Feladata, hogy olyan módon szervezze meg a vállalati működés érintettjeit, olyan mozgásformákat tegyen lehetővé, melyek hatékonyan szolgálják a vállalat alapvető célja. Három fő kérdésben kell döntenie: Vállalati küldetés meghatározása Úgy kell végrehajtani, hogy tartós versenyelőnyre tegyen szert a vállalat. "mit tud jobban másoknál" – SWOT elemzés Az érintettek tevékenységét és az erőforrásokat úgy kell összehangolni, hogy létrejöjjön a szinergia. A szinergia az együttes hatás mértéke, amely abból adódik, hogy az egész több, mint a részek egyszerű összege. A stratégia megközelítései (Mintzberg, 1979) Vállalkozói megközelítés: a tulajdonos és a menedzseri funkció egy személyhez kötődik. Jellemzői: új lehetőségek keresése a hatalom és a felelősség a vállalkozó kezében "nagy
lépések politikája" központi célja a növekedés. Adaptív megközelítés: a vezetők szerint a környezet átláthatatlanul bonyolult, és az egymást gyorsan követő változásoknak akarnak megfelelni. Jellemzői: Nincsenek világosan meghatározott célok, a célrendszert a vállalati működés érintettjeinek alkudozása alakítja "reaktív megoldások" "kis lépések politikája" össze nem kapcsolódó döntések Tervező megközelítés: a döntéshozóknak vannak jól körülhatárolható céljai, amelyeket csak akkor érhetnek el, ha aktívan befolyásolják az eseményeket. (a döntéshozók racionálisak) Jellemzői: Kulcsszereplője az elemző szisztematikusan keresik az új lehetőségeket célok és a döntések integrációja A stratégiai menedzsment Elemei: a jövőkép kialakítása; a stratégiai elérését, megvalósítást tartalmazó algoritmus; a stratégia alkalmazásával elért
eredmények visszacsatolását biztosító algoritmus. A stratégiai menedzsment a stratégiai tervezés, a stratégiamegvalósítás és a visszacsatolás integrált egységére épülő vállalattervezés. M. Porter versenyhelyzet elemzése Az üzletági versenyhelyzet-elemzés során meg kell határozni, melyek a vállalat erős és gyenge pontjai. Ennek legismertebb eszköze a SWOT analízis az erősségek (Strengths) gyengeségek (Weaknesses) a lehetőségek (Opportunities) a kihívások, a fenyegetések (Threats) Stratégiatípusok és a stratégia megvalósítása Stratégiatípusok Stratégiatípusok a versenyhelyzet szerint (Porter) A pozícionálás alapulhat: a versenyelőnyön, vagyis a cég hogyan versenyez a piacon, és a szegmentáción, vagyis a cég hol versenyez a piacon. A vállalati működési kör alakításának jellemzői szerint: a vállalati életpályával összhangban Az üzleti vállalkozás indulásakor koncentráló
stratégia. Fejlődésnek, növekedésnek indulva termék-előállítás kapcsolódó fázisainak valamelyikével is el kezd foglalkozni a vállalat. Pl vertikális integrációs stratégia A növekedés lehetséges útja a diverzifikálódás. - diverzifikáló stratégia A megállapodott, kialakult tevékenységi körrel működő vállalat esetében a tevékenységek korlátozására, visszavonulásra építő stratégia. A működési kör változásának iránya és dinamikája szerint Három alapvető irány lehetséges (Glueck 1976): a növekedés belső növekedés: a tevékenységek bővítése külső növekedés: felvásárlás, beolvasztás, fúzió a stabilizálás a csökkentés "megnyirbáló" stratégia "fogoly" vállalat az üzlet eladása A környezettel való kölcsönhatás jellemzői alapján védők kutatók elemzők reagálók Orientáció szerint (Ohmae 1982)
Fogyasztó-orientált vállalat-orientált versenytárs-orientált Alternatív stratégiák kisvállalati stratégiák (Wright 1983) specializáción alapuló stratégiák, különleges bánásmódon alapuló stratégiák. nemzetközi nagyvállalatok stratégiái (Fayerwheather 1981): dinamikus, stabil, kiemelkedő vezetési technológiára épülő stratégia erőforrások árkülönbözetére épülő stratégia visszaeső és válsághelyzetben lévő vállalatok esetén (Hofer 1986): költségcsökkentő, jövedelemnövelő, eszközcsökkentő, kombinált stratégiák. A stratégia megvalósításának lépései: Erőforrások meghatározása, biztosítása és elosztása. Szervezetalakítás: a szervezetet a stratégia által meghatározott egyéb tényezőkhöz kell alakítani. Vezetés, irányítás: a stratégiával összhangban lévő szemlélettel és módszertannal történő irányítás kialakítása, A teljesítmények értékelése,
visszacsatolás