Gazdasági Ismeretek | Médiagazdaságtan » A médiagazdaságtanról

Alapadatok

Év, oldalszám:2002, 61 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:400

Feltöltve:2007. december 12.

Méret:233 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

11111 Anonymus 2017. május 25.
  Ebben a kategóriában egyértelműen kiemelkedő!

Tartalmi kivonat

Pénzáramlások jogcíme és megnevezése Műsorszolgáltatók és műsorkészítők között a műsorszám sugárzásának jogdíja csak a műsorszolgáltató sugározhatja kizárólagosan Pl.: RTL – Univerzum Box klub a műsorszolgáltató sugározhatja és n-szer ismételhető egy határidőn belül nem változtathat rajta Pl.: filmek, hangversenyek a műsorszolgáltató felhasználhatja a megrendelt művet és változtathat rajta Pl.: bejátszások, speciális képek és hangeffektusok a teljes költségvetés az ármegállapodás alapja 1 Stúdióberendezés-gyártók finanszírozása Felvételi technika és stúdióberendezés: - kamera - képvágás - mikrofon - hangkeverés - hangrögzítő Könnyűelektronika 2-3 évenként teljes megújulás Tv-rádió műsorkészítésben a jövőben csak digitális technológia Mozifilm: változatlanul 35 mm-es celluloid (digitalizáció kb. 10 év múlva) Beruházásgazdaságossági számításokat az erkölcsi

avulás miatt legfeljebb 3 évre készítik Főbb stúdióberendezés-gyártók: -SONY -PANASONIC -PHILIPS -CANON 2 Stúdióberendezések vásárlói műsorkészítők műsorszolgáltatók Műsorkészítők: Induló vállalkozás előleg és készpénz (átutalással) csak a teljes vételár befolyása után teljesít a szállító Referenciával rendelkező vállalkozás előleg és részlet lízing bérlet és kombinációi 3 Stábtagok (Tv-film, tv-játék esetén): Producer – teljes anyagi felelősséget vállal ötletadó forgatókönyv-író dramaturg színész rendező – teljes művészeti, minőségi felelősséget vállal gyártásvezető operatőr Stábtörzs: vágó látványtervező, díszlettervező trükktechnikus, pirotechnikus jelmeztervező jelmezkivitelező maszkmester világosító hangmérnök képmérnök díszletépítő – és tervező berendező, kellékes zeneszerző énekes zenész felvételvezető sminkes, fodrász statiszták producer

forgatókönyv-író rendező gyártásvezető operatőr főszereplő (pl.: Depardieu) 4 Stábtagok (Tv- publicisztika, dokumentumfilm esetén) Szereplők: természetes személyek, eseményt átélők, irányítók; eseményt ismerők, történészek producer (teljes anyagi felelősséggel) ötletadó szerkesztő (teljes tartalmi felelősséggel) forgatókönyv-író narrátor rendező (teljes művészeti, minőségi felelősséggel) gyártásvezető operatőr világosító kábeles hangmérnök zenei szerkesztő vágó Stábtörzs: producer szerkesztő rendező gyártásvezető operatőr 5 Stábtagok ( egyenes adás, közvetítés esetén) producer szerkesztő műsorvezető rendező – adásrendező képmérnök hangmérnök kábeles közvetítő kocsi személyzete vágó adáslebonyolító Stábtörzs: producer műsorvezető rendező szerkesztő Ki jogosult művészeti honoráriumra és jogdíjra ismétlés és továbbértékesítés esetén? Akivel a producer ilyen

szerződést kötött. 6 Tradicionálisan szerzői jogdíjra jogosító szerződéssel működnek közre: rendező színészek (akiknek a neve szerepel a stáblistán) forgatókönyvíró gyártásvezető operatőr vágó látványtervező, díszlettervező jelmeztervező zeneszerző énekes, zenész szerkesztő műsorvezető Ha mások által rögzített zene, hangeffektus a műsorszám része, akkor a műsort bemutató műsorszolgáltató a zenei jogokat a szerzői jogvédő szervezeten keresztül köteles rendezni. 7 Műsorszolgáltatók finanszírozása Műsorkészítést támogatók: pályázati úton: alapok (pl.: ORTT, Műsorszolgáltatási Alap) ! ha közpénz, akkor az Állami Számvevőszék ellenőrzi ! piaci alapon: vállalkozók pl.: sílécgyártók – síverseny közvetítését széldeszka gyártók – vitorlás versenyt sörgyárak – labdarúgó mérkőzést Matáv – zenei hangversenyeket A támogatás mértéke gazdaságossági számítás és alku

eredménye. A támogató nevét fel lehet tüntetni. Termék nem lehet támogató. Reklámspot nem alkalmazható a tá mogató megjelenítésére. A műsorkészítők köszönetet mondhatnak a támogatásért akkor, ha közvetlenül a műsor készítéséhez kapták a támogatást. Nem kötelező ilyenkor a tá mogató megnevezése. 8 Műsorszolgáltató bevétele: REKLÁM Kereskedelmi műsorszolgáltató döntő bevétele! Reklám: Közvetlen vásárlásra, vagy a szolgáltatás igénybevételére ösztönző műsorszám (magyar megfelelője: hirdetés) Ellenérték lehet: pénz szolgáltatás A hirdetésben közölt, ábrázolt áru lehet: termék szolgáltatás ingatlan jog kötelezettség Ellenérték mértéke attól függ, hogy a hirdetést hányan látják, hallják azok közül, akiknek a szükségletét a hirdetett áru kielégíti, valamint pénzük is van arra, hogy kifizessék. 9 A törvény által meg nem engedett manipulációk Rejtett reklám:

tudatosan nem érzékelhető; a műsorszám nézőjére, hallgatójára a lélektani értelemben tudatos észleléshez szükséges ingerküszöbnél kisebb erősségű hanghatás, fényhatás keltette inger hat. Pl.: söröskorsó emblémával 2 képen 2/25=0,08 mp néhány perc múlva, aki szomjas sört akar inni másnap a boltokban szignifikánsan több sör fogy abból a márkából, amelynek az emblémáját még egy tized másodpercig sem látták a nézők A nem odavaló kép automatikus ellenőrzéssel kimutatható. Bírság, kötbér, felfüggesztés hatóságilag kiszabható. 10 Reklámtarifa: tájékoztató jellegű Megállapodás alapja: a célzott réteg hány tagja nézte a r eklám megjelenésekor a műsort Reklámszerződések meghatározzák a műsorszerkesztést. A műsor a reklámblokkok közt az érdeklődés fokozója. A kereskedelmi rádió és Tv a limbikus (érzelmi) szférára hat. (Vizi E. Szilveszter 2001 Bp MTA) Gondolkodást kizárja, célja a k

ellemes érzet fenntartása, izgalommal fűszerezve. Hatása a kábítószerhez hasonló. A tompult állapothoz szoktat hozzá, a néző kifejezetten igényli. A kereskedelmi médiumokra is igaz. Jóból is megárt a sok! 11 Tájékoztató tarifák főműsoridőben: Országos televízió: 5 millió Ft/perc Országos rádió: 1 millió Ft/perc Helyi rádió: 5-10 ezer Ft/perc Minden hirdető megtalálja a megfelelő médiumot. Számlaküldés alapja: egy időszakban hányan látták a célzott rétegből a reklámot Bizonyítás: mérés mérési elvek, módszerek vitatottak Részletek: Média marketing tantárgyban 12 Valójában ki finanszírozza a kereskedelmi médiumokat? Pénzáramlás Reklámozó vállalat reklámfilm, műsorszolgáltató -hanganyag készítője fogyasztó/vásárló = néző/hallgató Mindent a néző (hallgató) = fogyasztó (vásárló) finanszíroz! 13 Kizárólag a közszolgálati műsorszolgáltatók finanszírozásának

része: Készülék-üzembentartási díj 1996 előtt: előfizetési díj A Műsorszolgáltatási Alapba befolyó díj ~ 700 Ft/hó/készülék 2002-ben a természetes személyek helyett az állami költségvetés fizeti be! Pénzáramlás útja: Készülék üzembentartók (kb 3 millió háztartás) 2 milliárd/hó Magyar Posta (~3% jutalék) Műsorszolgáltatási Alap ORTT Közalapítványok Állami költségvetés MTV MR Duna TV 14 Médiairányítás rendszerének szereplői, struktúrája: Állami költségvetés Magyar Kormány Magyar Országgyűlés ORTT MR (előterjesztő) HTV Közalapítványok Műsorszolgáltatási Alap MTV MR MTV DTV Közszolgálati műsorszolgáltatók Kereskedelmi műsorszolgáltatók Közműsor szolgáltatók Közösségi műsorszolgáltatók Az állami költségvetés, mint új szereplő a közszolgálati műsorszolgáltatókat kormányfüggővé teheti, de a kormány önkorlátozással függetlenítheti is őket a

politikai hatalomtól. 15 PPV finanszírozás payment per veauver fizetős Tv A nézőket egyenként nyilvántartják. A megoldás módja: A műsorszóró kódolt jelet sugároz A dekódert a műsorszolgáltató, a műsorszóró és/vagy a műsorelosztó fix+havidíjas bontásban árusítja. A befolyt összegen a műsorszolgáltató és a dekóder forgalmazója megállapodásuk alapján osztozik. Orvnézés lehetősége nagy! Pl.: dekódert hamisítják 16 A műsorelosztó bevételre csak a készülék üzembentartótól tarthat igényt. PPV alapon köteles a megállapodás szerinti összeget megfizetni a műsorszolgáltatónak. Nem kódolt műsor elosztásáért a műsorszolgáltató nem tarthat igényt bevételre. A szerzői jogdíjat a műsorelosztó a szerzői jogvédő szervezetnek köteles megfizetni, amely gondoskodik a művészek kifizetéséről. 17 Műsorszétosztás: OTH – ORSZÁGOS TRANZIT HÁLÓZAT Irányított Am- mikro rendszer ADÓ ADÓ VEVŐ

VEVŐ AM-mikro vételkörzet: Készüléken fogható jel vételkörzete: Fénykábel hálózat pl.: Pantel, MATÁV 18 Műholdas műsorelosztás: Műhold VEVŐ készülék (dekódolás) Feladó állomás (kódolás) VEVŐ fejállomás (dekódolás) Földfelszín KÁBEL 19 Műsorszórók és műsorelosztók kapcsolata Földi műsorszórás Adótorony JEL Stúdió Fejállomás (dekódolás) Vevőkészülék dekódolás Kódolás JEL KÁBEL Műsorelosztó: díjcsomagokat képez kötelező díjcsomag: Közszolgálat Tv és rádió csatornák 20 Alapcsomag: Közszolgálat + magyar nyelvűek egyéb csomagok: alapcsomag + fizetősek 21 Szerzői jogvédő szervezetek finanszírozása A művészeti alkotások létrehozói, tervezői, művészi kivitelezői (a felsoroltak örökösei) szerzői jogdíjra jogosultak. A műsorszolgáltató, a vételkörzet nagyságán alapuló megállapodás szerint fizeti a szerzői jogdíjat a szerzői jogvédő szervezetnek.

A műsorelosztó a regisztrált háztartások száma alapján fizeti a szerzői jogdíjat a szerzői jogvédő szervezetnek. A Műsorszolgáltatási Alap a készülék üzemben-tartási díj alapján fizet a szerzői jogvédő szervezetnek. A szerzői jogvédő szervezet gondoskodik a jogdíjak eljuttatásáról a hazai alkotók részére, illetve a külföldi alkotók esetén a külföldi jogvédő szervezet részére utalja át. 22 A Műsorszolgáltatási Alap finanszírozása - készülék üzembentartási díj 2002. évi pótköltségvetés szerint az álla mi költségvetés fizeti be. - a kereskedelmi műsorszolgáltatók műsorszolgáltatási díjat fizetnek. A díj kiszámításának alapja a műsorszolgáltató gazdaságossági számításán alapuló díjmegajánlás, melyet évente az inflációtól függően indexálnak. A kereskedelmi 1 TV csatorna (MTM-SBS Rt. TV2 nevű műsora) teljes díja az MTV Közalapítványt és a Hungária TV Közalapítványt

illeti. A kereskedelmi 2 TV csatorna (Magyar RTL Rt. RTLKlub nevű műsora) teljes díját a sugárzási és műsorelosztási fejlesztésre kell fordítani. A kereskedelmi Danubius Rádió teljes díja az MR Rt. Közalapítványt illeti. 23 A Műsorszolgáltatási Alap pályáztatási rendszere A Műsorszolgáltatási Alapba befolyó nem címzett összeget döntően csak a médiaipar fejlesztésére lehet fordítani. Feladat: Pályázati kiírások megismerése www.ortthu archív anyagokat is ismerjék meg! - műsorszámokra kiírt pályázatok - sugárzási és pályázatok vételi (pl. viszonyok kistelepülések fejlesztésére kiírt kábelhálózatának kiépítésére). 24 A rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996. évi I törvény Médiairányítás, - szabályozás rendszere Alapelve: sajtószabadság hatáskör összhangja a műsorszolgáltatónál felelősség Műsorszolgáltató önállóan határozza meg a műsorszolgáltatás

tartalmát. Korlátozások: - Műsorszolgáltató köteles tiszteletben tartani a Magyar Köztársaság alkotmányos rendjét - nem sérthet emberi jogokat - nem kelthet gyűlöletet személyek, népek, nemzetek, nemzeti etnikai, nyelvi kisebbségek, egyház, vallási csoport ellen - nem sérthet sem kisebbséget, sem többséget - nem irányulhat kirekesztésre, elítélésre faji szemponton alapuló bemutatásra 25 Tájékoztatásnak - sokoldalúnak - időszerűnek - tárgyilagosnak - kiegyensúlyozottnak kell lennie Műsor összessége vagy egy csoportja nem állhat párt, vagy politikai mozgalom szolgálatában. Műsorvezető, hírolvasó, tudósító politikai hírhez véleményt, értékelő magyarázatot nem fűzhet. Véleményt a szerző megnevezésével a hírektől függetlenül kell közzétenni. Vallási vagy hitbeli meggyőződést sértő, erőszakos vagy más módon a nyugalom megzavarására alkalmas képi vagy hanghatások bemutatása előtt a közönség

figyelmét erre fel kell hívni. Vallási vagy világnézeti nevelésre szánt műsorszámot ennek előzetes feltűntetésével lehet közzétenni. Kiskorúaknak szánt műsorszámban erőszakos magatartást követendő példaként közzétenni nem lehet. 26 Erőszak és szexualitás öncélú bemutatása nem lehetséges. Jogharmonizáció ezt külön szigorította. Tanács: filmcsomagot csak tételes megtekintés után vegyenek, a törvény szerint tiltott darabok helyett válasszanak másikat. 27 Műsorszerkezeti követelmények - Rádió zenei műsorszámokból szerkesztett évi műsoridejének 15%-a magyarországi gyártású műsorszámokból álljon igény: 55% - Országos és körzeti televízió éves ráfordítása 12%-át külső vállalkozóval készíttetett vagy attól beszerzett műsor költségeire köteles fordítani (Számviteli törvény 1991. Évi XVIII 15 § (7) bekezdés szerinti) - Országos és körzeti televízió (film, reklám, hírek, sport,

vetélkedő és játék kivételével) évi műsoridejének 20%át magyarországi műsorszámokból szerkeszti. - - Országos műsoridejének és körzeti 10%-ban műsorszolgáltató köteles napi közszolgálati műsorszámokat szolgáltatni. 28 - Közszolgálati műsorszámokat a főműsoridőben legalább 25 percben kell szolgáltatni. Főműsoridő: TV 18.30 – 2130 Rádió 6.30 – 930 - Országos televízió főműsoridőben legalább 20 perc, Országos rádió főműsoridőben legalább 15 perc, Önálló hírműsort köteles egybefüggően szolgáltatni. Nyilvános rendezvény közvetítése Kizárólagos jog kikötését mellőzni célszerű. EBU ajánlása EBU = European Broadcasting Union Ha kizárólagos jogot szerzett egy műsorszolgáltató, akkor másik műsorszolgáltató a rendezvény maximum 10%-át közvetítheti vagy mutathatja be hírműsorában, de legfeljebb 50 másodpercet. 29 Reklámkorlátok és tilalmak A reklám tényállításaiért

– a tudatos félrevezetés kivételével – a műsorszolgáltató nem felel. Lelkiismereti, illetőleg világnézeti meggyőződés a műsorszolgáltatásban nem terjeszthető. Nemzeti ünnepek eseményeiről, vallási és egyéni szertartásokról készített műsorszámok közlését közvetlenül megelőzően és azt közvetlenül követően reklám nem közölhető. Híreket közlő és időszerű politikai tájékoztató műsorszámokban rendszeresen szereplő munkatársak sem képben, sem hangban nem jelenthetnek meg reklámban és politikai hirdetésben. Burkolt illetve tudatosan nem észlelhető reklám nem közölhető. Politikai hirdetés a választási jogszabályok tiszteletben tartásával kizárólag választási időszakban közölhető, kivéve az elrendelt népszavazással összefüggésben való politikai hirdetést. 30 Külföldre irányuló műsorszolgáltatásban a politikai hirdetés tilos. A reklám, a közérdekű közlemény,

a jótékonysági felhívás, a politikai hirdetés közzétételének megrendelője nem befolyásolhatja a műsor tartalmát vagy – az időpont kivételével – műsorszám műsorbeli elhelyezését. Pl horgászcikk reklám közléséről kiköthető, hogy csak a horgászötperc közelében közölhető. Nem szabad közzétenni dohányárut, fegyvert, lőszert robbanóanyagot, kizárólag orvosi rendelvényre igénybe vehető gyógyszert, továbbá gyógyászati eljárást népszerűsítő ismertető reklámot. Alkoholtartalmú italok reklámozása - nem szólhat kiskorúakhoz, nem ábrázolhat alkoholt fogyasztó kiskorút, - Nem ösztönözhet túlzott alkoholfogyasztásra, - Nem történhet főműsoridőben, kivéve az alacs ony alkoholtartalmú italt, - Nem történhet kiskorúak számára közzétett műsorszámot közvetlenül megelőzően, illetve követően. 31 Játék reklámozása - nem szólíthat fel közvetlen formában kiskorúakat, hogy szüleiket

vagy más felnőtteket játékok, illetve más áru vagy szolgáltatás vásárlására vagy igénybevételére ösztönözzék. Játék lényegét tekintve nem lehet félrevezető. Gyermek a reklámban - reklám gyermeket nem mutathat erőszakos helyzetben, - kiskorúaknak szóló reklám nem építhet a szülők vagy tanárok iránti bizalomra. 32 Reklám elkülönítése a többi műsorszámtól Reklámot, közérdekű közleményt, jótékonysági felhívást, politikai hirdetést - jellegének a közzétételt közvetlenül megelőző és azt követő megnevezésével, - egyéb műsorszámoktól optikai vagy akusztikus módon, jól felismerhetően, elkülönítve kell közzétenni. Közérdekű közlemény forrását meg kell nevezni. Közérdekű közlemény nem lehet 2 percnél hosszabb. 33 Reklám időbeli korlátozása Napi műsoridő legfeljebb 15%-a lehet klasszikus reklám. Reklámidő elérheti a 20%-ot, ha az magába foglalja a közvetlen

ajánlatot. Műsorszolgáltatás műsoridejének – bármiként számított – egy óráján belül a klasszikus reklám nem haladhatja meg a 12 percet. Közvetlen ajánlat időtartama nem haladhatja meg a napi egy órát, kivéve az éjféltől hajnali 5 óráig terjedő időszakot. Nem nyereségérdekelt műsorszolgáltató óránként legfeljebb három perc reklámot sugározhat. 34 Reklámbevétel felhasználása Országos és körzeti televízió reklámbevételének 6%-át új, magyarországi filmalkotás létrehozására köteles fordítani. Fele részben játékfilm, népszerű tudományos film, animációs film. 30%-ban nem saját gyártású alkotás. Filmgyártást támogató alapba, közalapítványba történő befizetés kétszeres szorzóval vehető figyelembe. Csak az alkotás bemutatási joga köthető ki. 35 Műsorszámok megszakítása reklámmal Műsorszámon belül reklám úgy tehető közzé, hogy a műsorszám értékét ne sértse,

továbbá nem sértheti a műsorszám szerzőjének jogát, jogos érdekét. Nem lehet reklámmal megszakítani - hír vagy időszerű politikai műsort, ha nem hosszabb 30 percnél - 14 év alatti kiskorúakhoz szól és rövidebb 30 percnél - nemzeti ünnepről szóló műsort - vallási és egyházi tartalmú műsort 45 percnél hosszabb alkotás egynél többször is megszakítható, maximum kétszer, minimum 20 perc időnek kell eltelni két reklámblokk között. 36 Műsorszám megszakítása reklámmal műsorszám vége Min. 20’ Reklám Min. 20’ Reklám Min. 20’ reklám vége Nem ajánlott a max. 12’ és a max 15’ igénybevétele, mert a néző elkapcsolhat. Saját műsor ajánlása nem számít reklámnak. 37 Műsorszám támogatása (sponzoráció) A műsorszám támogatóját közvetlenül megelőzően vagy azt követően meg kell nevezni. Vásárolt műsorszám, vagy részlet esetén, ha az eladó nem ragaszkodik hozzá, vagy nem közli a

műsorszolgáltatóval, akkor ennek elmaradása nem jogszabályellenes. A támogatott műsorszám nem hívhat fel és nem befolyásolhat a támogató vagy az általa meghatározott harmadik személy üzleti tevékenységének igénybevételére, illetőleg az attól való tartózkodásra. Támogató a műsorszolgáltató felelősségét, illetve szabadságát érintő módon a műsor vagy a támogatott műsorszám tartalmát vagy műsorbeli elhelyezését – az időpont kivételével – nem befolyásolhatja. 38 Támogató védjegye, megkülönböztető jelzése, jelszava nem jelenthet meg a támogatott műsorszámban, kivéve a műsorelőzetest. Politikai hírműsorszám nem támogatható. Nem támogathat műsorszámot - párt, politikai mozgalom - az a vállalkozás, amely nem reklámozható terméket állít elő, vagy csak nagykereskedelmi forgalomban értékesít. Kivéve: gyógyszer, illetve gyógyászati eljárás gyártója, forgalmazója. 39

Kiegészítő műsorszolgáltatás Értéknövelő szolgáltatás Pl. pozíciómeghatározás, személyhívó RDS pl. teletext, feliratozott hírek egyes műsorszámok alatt, rádióműsor a hangfrekvencián a hirdetési időszakban. Nem adható jogosultság kizárólag kiegészítő műsorszolgáltatás végzésére. Kiegészítő műsorszolgáltatást csak a műsorszolgáltatásra jogosult végezhet. Értéknövelő szolgáltatásra elsősorban a műsorszolgáltató jogosult. Az igény pályázatban, vagy a műsorszolgáltatás megkezdését követő 180 napon belül jelenthető be. A 180 nap eltelte után igényt jelenthet be a műsorterjesztő is. Harmadik személy műsorterjesztővel a műsorszolgáltatóval szerződést köthet és a értéknövelő szolgáltatás végzésére. 40 Közszolgálati műsorszolgáltatás és a közműsor – szolgáltató Közszolgálati műsorszolgáltatók: Magyar Rádió Kossuth középhullámon Petőfi

CCIR Bartók CCIR Magyar Televízió Duna TV m1 földfelszíni analóg m2 műholdas analóg műholdas analóg ~ 140 óra/nap 41 Közműsor – szolgáltató Aki hajlandó műsorszolgáltatási szabályzatot készíteni önként. Maximum 3’ reklámot sugároz óránként Közszolgálati műsorszolgáltató és közműsor szolgáltató műsorára vonatkozó közös szabályok Különösen köteles a nemzet, a nemzeti az etnikai, a nyelvi és más kisebbségek méltóságát és alapvető érdekeit tiszteletben tartani, nem sértheti más nemzetek méltóságát Rendszeresen, átfogóan, elfogolatlanul, hitelesen és pontosan tájékoztat - közérdeklődésre számot tartó hazai és külföldi eseményekről - vételkörzetében élők életét jelentősen befolyásoló eseményekről, összefüggésekről, vitatott kérdésekről, jellemző és eltérő véleményekről 42 Biztosítja a műsorszámok és nézetek - sokszínűségét, - kisebbségi

álláspontok megjelenítését, - a nézők széles körének, minél több csoportjának színvonalas kielégítését. Különös figyelmet fordítanak - egyetemes és nemzeti örökség értékeinek ápolására - kiskorúak testi, lelki és erkölcsi fejlődését, érdeklődését szolgáló, ismereteit gazdagító műsorszámok bemutatására - vallási és egyházi, továbbá nemzeti, etnikai és más kisebbségi kultúrák értékeinek megjelenítésére - életkoruk, testi, szellemi és lelki állapotuk, társadalmi körülményeik miatt hátrányos helyzetű csoportok számára fontos információk elérhetővé tételére - Az ország különböző területeinek társadalmi, gazdasági, kulturális életét megjelenítő műsorszámok bemutatására. Műsorszám reklámmal nem szakítható meg, kivéve a közvetítések természetes szüneteit (pl. labdarúgó mérkőzés félideje) 43 Alkoholtartalmú italt nem reklámozhat Alkoholtartalmú ital

előállítója, forgalmazója műsorszámot nem támogathat Erőszak és szexualitás öncélú alkalmazását bemutató műsorszámot nem sugározhat Reklám bármiként számított műsorában nem haladhatja meg a hat percet, napi műsoridő átlagában számított óránként nem haladhatja meg az 5 percet 44 Közszolgálati műsorszolgáltatásban és közműsor-szolgáltatásban csak a következő műsorszámok támogathatók: - vallási és egyházi tartalmúak - művészeti és kulturális eseményeket bemutató, közvetítő - nemzeti és etnikai kisebbségi anyanyelvű, illetve ezek kultúráját bemutató - súlyosan hátrányos helyzetben lévő csoportok számára készített 45 Közszolgálati műsorszolgáltatásra vonatkozó külön szabályok - nemzeti és etnikai kisebbségek kultúrájának, anyanyelvének ápolása - nemzeti és etnikai kisebbségek önkormányzatai a rendelkezésükre álló műsoridő felhasználásának elveiről önállóan

döntenek. A szerkesztésbe azonban nem szólhatnak bele. 46 Archiválási kötelezettség Az archivum a k özszolgálati műsorszolgáltatók legértékesebb része. Pl. MR - Kossuth Lajos hangja jól hallható Klebelsberg Kuno beszédei Hang- és képsrestaurátor külön szakmák Az archiválási szabályzatot a műsorszolgáltató készíti a kuratórium az ORTT egyetértésével hagyhatja jóvá. Európai és magyarországi gyártás védelme Közszolgálati televízió Évi műsoridő legalább 51%-át magyarországi gyártású, ezzel eg yütt legalább 70%-át európai gyártású műsorszámokból szerkeszti. Reklám, hírek, sportközvetítések, vetélkedők, játékok nem számítanak bele. 47 Mi számít? Film, TV – játék, színházi közvetítés, kulturális esemény közvetítése, közművelődési, ismeretterjesztői, oktatási műsorok, vallási és egyházi műsorok. TV – publicisztika Dokumentumfilm Szociográfia Zene Gyermek és ifjúsági Az

önálló producerek megerősödése érdekében: filmalkotások műsoridejének 20%-át magyarországi filmekből szerkeszti, ennek 30%-át független producerektől rendelik meg. Egyéb műsoridő legalább 15%-át magyarországi gyártású filmekből rendeli. Producerek jó működése azért fontos, mert az EU-programok a TV – társaságoktól független producerek alkotásait támogatják, ha legalább három ország együttműködésére van kilátás. 48 Az arányoknak főműsoridőben is érvényesülnie kell Cél: az európai kultúra hangsúlyos megjelenése az amerikai és a távol-keleti olcsó dömpinggel szemben. 49 Közszolgálati műsorszolgáltatási szabályzat (KMSZ) KMSZ-ben szabályozni kell: - pártoktól, politikai mozgalmaktól való függetlenség biztosítékait - a hírek, időszerű politikai műsorok sokoldalúságának, tárgyilagosságának és kiegyensúlyozottságának, a vitatott kérdések ismertetésének, a vélemények, nézetek

sokféleségének bemutatására vonatkozó elveket - anyanyelvi kultúra ápolását szolgáló szakmai követelményeket - nemzeti és etnikai kisebbségek kultúrája, élete bemutatásának rendjét - kulturális, tudományos, világnézeti és vallási sokféleség tárgyilagos bemutatásának rendszerét. - a megkülönböztető jelzéssel ellátott műsorszámok közzétételi módját - kiskorúakkal kapcsolatos rendelkezéseket - reklámtevékenységet - műsorszámok támogatását - közérdekű közlemények közzétételét 50 - műsorkészítők mértékét, önállóságának tiszteletben tartva és felelősségének az álla mpolgárok tájékozódási szabadságához való jogának érvényesülését - a munkatársakra vonatkozó összeférhetetlenségi és magatartási szabályokat - műsorkészítési tevékenység szakmai szabályait - külföldre irányuló műsorszámok feladatait, tervezett vételkörzetek ellátásának irányelveit. A

közalapítvány kuratóriuma a KMSZ-t az ORTT egyetértésével hagyja jóvá. MR és MTV az ország lakosságának túlnyomó többsége számára, a DTV elsősorban a határon túli magyarság számára nyújt közszolgálati műsorszolgáltatást. 51 Túlnyomó többség Rádió: 87,5 – 108,0 MHz frekvenciasávban legalább egy 80%-os vételkörzetű frekvencia Televízió: legalább egy 90%-os vételkörzetű földfelszíni terjesztésű műsorszolgáltatás Finanszírozás a törvényben célzott réteg csekély fizetőképes kereslete miatt kereskedelmi alapon még részben is alig oldható meg. 52 Műsorszám költségei Személyi költségek Producer Rendező Aszisztens(ek) Drumaturg Szereplők Színészek Műsorvezetők Riporterek Fókusz csoport Statiszták Zeneszerző Zenészek Zenekar Énekkar Énekesek Hangmérnök Szerkesztő Zenei szerkesztő Gyártásvezető Operatőr, kameramann(ok) Segédoperatőr Szakértő(k) Felvételvezető(k) Fodrász Sminkes

Maszkmester Jelmeztervező Jelmezkivitelező(k) Díszlettervező Díszletkivitelező(k) Vágó Trükk szakértő(k) Animációs munkatárs Számítástechnikus Képmérnök Pirotechnikus Kábeles Világosító(k) Berendező Csapó Felíró (script) Kellékes Fordító(k) Tolmács(ok) Öltöztető(k) Nyelvtanár Promóciós tervező PR menedzser 53 Dologi költségek Utazás Kommunikáció Szállás telefon (sms) Szállítás levél (e-mail) Helyszínbiztosítás Fax Felvételi technika Távirat - kamera Promóciós és reklám - lámpapark költségek - erőforrás (szünetmentes) Sajtótájékoztató(k) - kameramozgatás Bemutató(k) - közvetítőkocsi Fogadás(ok) Kazetta és film nyersanyag Kópiák másolása Jelmezek anyagköltsége Archiválás Stúdióbérlet Felvétel (műterem) Utószinkron Vágás és átírás Feliratozás Trükk Díszletek anyagköltsége Szoftver(ek) Számítástechnikai eszközök Ata-carnet Berendezések bérleti díja Kellékek költsége

Vagyonvédelem Biztosítás Étkezés Védőital Külső helyszínen pihenés Helyszín helyreállítása 54 Feladat A felsoroltakból mely költségek nem merülnek fel? - kb. 2 órás fikciós filmalkotás - kb. 2 órás rajzfilm - 300 részes 24 perces epizódokból álló műteremben felvett sorozat esetén a 2. Résztől - Dokumentumfilm - Oktatófilm - Közművelődési film - Stúdióbeszélgetés - 1 perces hiradótudósítás - Hangverseny-közvetítés - Félórás természetfilm - Játékműsor a 2. műsortól 55 Közszolgálati műsorszolgáltatók finanszírozása Műsorszámok finanszírozása Intézményi feladatok finanszírozása Műsorszámok finanszírozása Műsortípusok: Egyedi műsorok (film, TV-játék, TV-film) Sorozatok Periodikák – bejátszásokkal színesített rendszeres stúdióbeszélgetések Hír és aktuális műsorok Sportközvetítés Zenei műsorszámok Játék, vetélkedő Közművelődés, tudomány Oktatás Vallási és egyházi

műsorok Hátrányos helyzetű csoportok műsorai Reklám, promóció Színházi közvetítés Portré Dokumentum Filmszociográfia Nemzeti és etnikai kisebbségek részére anyanyelvi és információs műsorok 56 Közszolgálati műsorszolgáltatók finanszírozása Műsorszámok finanszírozása Műsorstruktúra meghatározó Műsorstruktúra Műsorrend Műsortípusok elhelyezkedése óra-perc pontossággal a hét napjain A műsorstruktúra konkrét műsorokkal való kitöltése óra-perc pontossággal a hét napjain szezonálisan változtatható Műsorterv A műsorrendet megvalósító, elkészült és helyszíni közvetítést is tartalmazó műsorának elhelyezkedése óra-perc pontossággal a h ét napjain. Harmadhetes műsorterv: A sajtónak közlésre átadott, három hét múlva megvalósításra szánt műsorterv. 57 Az utolsó lehetőség a nagyközönséget nem igénylő változtatásra a kefelevonatok korrigálásakor adódik. Kb két héttel a műsor

lebonyolítása előtt. Műsorrend változásának szokásos időpontjai: Január 1 – től újévi téli – tavaszi Június végétől nyári Szeptember elejétől őszi December második fele: ünnepi Tervezni illik: Jeles napok: március 15. húsvét pünkösd Augusztus 20. Október 23. November 1. és 4 Karácsonyi Ünnepek Szilveszter – Újév napja 58 Műsorrendet befolyásolja időszakosan vagy bizonyos napokon: Sportesemények: Olimpiai játékok Világbajnokságok Millenium Centenáriumok Évfordulók Hazai és nemzetközi szervezetek által kijelölt napok Pl. ENSZ Föld napja Színházi Világnap Nőnap Szinte minden hétre jut egy a szokásos műsorrendtől eltérő nap. A túlgyártás elkerülése érdekében a szokásostól való eltéréseket is rögzíteni kell a műsorrendben. A műsorrendet a közszolgálati műsorszolgáltató Rt. elnöke jogosult meghatározni. 59 A műsorrendből meghatározható a gyártandó műsorszámok száma,

időtartama műsortípusonként. A gyártás vagy a saját stúdiókban, vagy megrendelésre történhet. Gyártó típusú közszolgálati műsorszolgáltató saját stúdiót működtet a legtöbb műsortípus gyártására. Pl. Magyar Televízió Rt. RAI ZDF ORF A Magyar Televízió Rt. létszáma egy műsorórára vetítve alacsonyabb, mint a külföldieké. Létszámfelesleg nem alakult ki Az 1996. Évi I törvény külső gyártóktól rendelési kötelezettséget ír elő. Cél: a közszolgálati normának megfelelő független gyártóbázisok kialakulása. Ezek EU-támogatása lehetséges 60 Versenyképesek lehetünk nemzetközileg elsősorban - oktatófilm - reklám - koprodukcióban készülő fikciós filmek és sorozatok - természetfilm - ismeretterjesztő és közművelődési - vallási és egyházi - hangverseny és operaközvetítés műsortípusokban. 61