Oktatás | E-learning » Dr. Miskolczi Ildikó - Tanulás határok nélkül, e-learning

Alapadatok

Év, oldalszám:2008, 8 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:323

Feltöltve:2008. január 24.

Méret:230 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

dr. Miskolczi Ildikó Tanulás határok nélkül: E-learning – távoktatás a XXI. században Az e-learning főbb jellemzői Ezúttal csak a távoktatással foglalkozom, annak is egy speciális formájával, az e-learning-el, amely számítógépes távtanulást jelent. Noha Magyarországon e-learning alatt sokan számítógéppel támogatott oktatást értenek, a két fogalom különböző módszereket takar. A számítógéppel támogatott oktatásban a számítógép szerepe másodlagos, kiegészítő funkciót lát el, például szemléltetésre, gyakorlásra, számonkérésre használják, de a tananyag elsajátítása és maga az oktatás hagyományos módon történik. Az e-learningben az oktatás minden fázisában részt vesz a számítógép, és nagyon fontos, hogy a tananyag elsajátítása is a számítógép segítségével történik. Az e-learning lényegi pontja a digitális tananyag, szemben a hagyományos oktatással, ahol könyvből, jegyzetekből, és egyéb,

elsősorban nyomtatott anyagból kell felkészülni. A digitális tananyag kulcsa azonban nem a külsőségekben rejlik, hanem az interaktivitásban és a módszertanban. A hagyományos tananyagok lineáris haladást tesznek lehetővé, míg a digitális tananyag az egyén számára szabadságot biztosít a tananyag elsajátítása során, az interaktivitás pedig biztosítja, hogy a tanulás során felmerülő kérdésekre azonnal választ kaphasson a tanuló. A távoktatás – és ezen belül az e-learning – a hagyományos oktatással szemben sokkal nagyobb mértékben épít az önálló tanulásra. Ennek ellenére elengedhetetlen a külső segítség lehetősége, amely konzulens vagy tutor formájában áll rendelkezésre. Az e-learning nem azt jelenti, hogy a tanuló nem tud tanárhoz fordulni kérdéseivel, ellenkezőleg, bármikor lehetősége van külső, emberi segítséget kérni, csak a segítségkérés csoportos vagy egyedi konzultáció, nem pedig egy tanóra

keretében zajlik. Ezenkívül a kapcsolattartás nagymértékben épít a modern kommunikációs eszközökre, mint amilyen a telefon, az e-mail vagy az internetes chat. 1 dr. Miskolczi Ildikó Az e-learning ígérete, hogy hathatós új eszközöket hoz a kompetencia tökéletesítéséhez és a képességfejlesztéshez, gyorsaságot és teljesítményt függetlenül attól, hogy az intézmény egy vagy több helyen működik. Ráadásul az ICT előtérbe kerülése alapvetően megváltoztatta a munkavégzés és a kommunikáció menetének természetét, a tanulási technológiák megjelenése pedig alapvetően megváltoztatja az emberi tanulás természetét. Az emberek egyre inkább motiváltak az önálló tanulásra, és hogy csak azt tanulják, amire feladatuk optimális teljesítéséhez valóban szükségük van. Az e-learning, mint fogalom Az e-learning gyűjtőfogalom, magába foglalja a tanulás bármely típusát, amely a legújabb információs és kommunikációs

technikákat online alkalmazza. Az általánosan elérhető definíciók zavart idézhetnek elő. Nemcsak az a probléma, hogy a téma egyaránt új a kurzuskészítőknek, a technikai szolgáltatóknak és a végfelhasználóknak (azaz a tanulóknak), hanem az, hogy valójában nem találta még meg közös elvi síkját és piaci pozícióját. Az elmúlt években meglehetősen helytelen szóhasználat alakult ki. Mindazonáltal ahogy a technológia és a szakma fejlődik, úgy fejlődik a terminológia is, és az e-learning fogalma végül megtalálja a helyét. Az internet alapú oktatás egy kommunikációs folyamat, mely túlnyomórészt internetes eszközökön keresztül zajlik, átviteli közegként az internet ill. intranet hálózatok szolgálnak A tanulási folyamat a tanár személyes jelenlétére már csak kis mértékben alapoz. Lényegében már nem annyira távoktatásról, mint inkább távtanulásról (e-learning) beszélünk. A kommunikációs folyamat szinkron

vagy aszinkron jellegű. Szinkron távtanulás - egyidőben, különböző helyen - a tanulási folyamat azon formáját jelenti, amikor az oktató és a diák közvetlen kapcsolatban áll egymással. A tananyag elsajátítása az oktatásszervezők ütemezésében történik. Szinkron távtanulási eszközök például a videokonferencia, az alkalmazás megosztás, csevegés. Aszinkron távtanulás - különböző időben, különböző helyen - időben egymástól független, lekérdezhető eseményekre épül. Az aszinkron e-learning esetében egy adott szerver gépen elhelyezett elektronikus tananyag önállóan is feldolgozható, egyéni ütemezésben. Aszinkron távtanulás fontos elemei például az elektronikus levelezés, a dokumentum letöltés, newsgpoups- és workgroup alkalmazások. 2 dr. Miskolczi Ildikó Mindkét kommunikációs formára igaz, hogy a folyamat során az oktatótól a diák felé irányuló információ dominál., azonban a visszairányú és a

diákok közötti kommunikáció megfelelő minősége és gyakorisága is kulcsfontosságú. Eszközök szinkron módszerek • telefonos konzultáció • chat • web előadás, web szeminárium • videó konferencia • élő rádiós adás • élő tv műsor aszinkron módszerek • elektronikus (on-line) tananyag • interaktív (multimédiás) tananyag • e-mail • fórum • teszt/kérdőív • oktatófilm Az e-learning lehetséges felépítése 3 dr. Miskolczi Ildikó Az e-learning alappillérei E-learning -integráció CBT -interaktivitás -modularitás -hypertext -multimédia WBT -kommunikáció -dinamikus tartalmak DL -idő/térbeli függetlenség -alternatív képzési forma -önirányításos tanulás - Distance Learning (DL): távoktatás - Computer Based Training (CBT): számítógéppel segített tanulás - Web Based Training (WBT): számítógépes hálózaton keresztül megvalósuló tanulás, on-line learning Az alappillérek

hozadékai az e-learning módszertanába  Távoktatás: sajátságos didaktikai módszerek, a távoktatási környezet főbb paraméterei, az idő és térfüggetlenség  CBT: a számítógép és az interaktív alkalmazások oktatásban való felhasználása  WBT: az Internet mint modern kommunikációs és adatmegosztó hálózat Az elektronikus képzés típusai 1. Tanuló által irányított e-learning A tanuló nincs kapcsolatban az oktatóval Az instrukciókat a tananyag tartalmazza Nincs mód visszacsatolásra, visszaellenőrzésre A tanuló böngészőn keresztül használja az e-learning lehetőségeit 2. Beágyazott e-learning Programba épített segítségnyújtás A programot a hallgató gépére kell telepíteni 4 dr. Miskolczi Ildikó Nincs közvetlen kapcsolat az oktatóval Fórumok segítségével kapcsolat tartható fenn a diáktársakkal 3. Elősegített (facilitated) e-learning A tanuló kommunikál más tanulókkal A facilátor nem tanít, csak

segít a problémák megoldásában A csatorna általában fórum A facilátor differenciáltan végzi a segítségnyújtást 4. Oktató által irányított e-learning Hagyományos távoktatási módszerek + web technológia Valós idejű kommunikáció Video, audio konferencia, chat, alkalmazás megosztás, képernyő megosztás, fórumok használata Szélessávú internet szükséges 5. Telementoring és e-coaching Telementoring: hosszabb idejű kapcsolat Videokonferencia, internettelefon Oktatás nem, inkább tudás, tapasztalat átadás történik On-line coaching: jól definiált probléma megoldása, a coach konzulensi feladatokat lát el 5 dr. Miskolczi Ildikó Az e-learning története A távoktatást történelmileg a 18. századig vezethetjük vissza, amikor az Egyesült Államokban megkezdődött a nyomtatott alapú levelező tanulás. 1873-ban Bostonban Anna Ticknor kialakít egy levelező hálózatot, melynek segítségével a nők egymást taníthatják. A 19.

század közepén a levelező oktatás fejlődésnek indult és terjedni kezdett Európában (Nagy-Britannia, Franciaország, Németország) és az Egyesült Államokban. 1950-es években az USA-ban kialakult az iskolák közti rádiós kapcsolat, ahol a tanárok és diákok egymással oszthatták meg tanulmányi kérdéseiket. 60-as években alakult meg a University of Illinois számítógép-vezérelt tanulássegítő rendszere a PLATO. 6 dr. Miskolczi Ildikó Az 1960-as évek végén és az 1970-es évek elején az új médiatechnológiák és szolgáltatási rendszerek fejlesztésének köszönhetően jelentős változások következtek be a távoktatásban. A Nyitott Egyetem (Open University = OU) volt Nagy-Britanniában az első autonóm intézmény, amely távoktatáson keresztül ajánlott főiskolai diplomákat. Az OU jelenleg is a technológia minden lehetséges formáját a tanulók számára történő tudásközvetítésre használja. A World Wide Web és gyorsan

fejlődő alkalmazásai terjedésének köszönhetően az infokommunikációs technológiák (ICT) által támogatott oktatás elég gyorsan felkapott téma lett az 1990-es években. Az új technológiák új lehetőségeket hoztak mind a nem hagyományos tanulóknak, mind a hagyományos oktatási intézményeknek. 7 dr. Miskolczi Ildikó Források:  Anonim [2008]: E-learning http://en.wikipediaorg/wiki/E-learning Letöltés dátuma: 2008.0103  Anonim [é.n]: E-learning gyűjtőoldal http://e-learning.laphu/ Letöltés dátuma: 2008.0103  Anonim [é.n]: E-tanulás, e-learning Multimédia Pedagógia (ELTE TTK) http://edutech.eltehu/multiped/szst 11/szst 11pdf Letöltés dátuma: 2008.0103  Anonim [2006]: Nexius e-learning http://www-regi.libuni-corvinushu/pdf/elearningpdf Letöltés dátuma: 2008.0103  Hain Ferenc – Hutter Ottó – Kugler Judit [2005]: Az elektronikus eszközökkel támogatott tanulás (e-learning) mint lehetôség

http://www.vilagossaghu/pdf/20050530052007pdf Letöltés dátuma: 2008.0103  Lengyel Zsuzsanna Mária [2007]: E-learning: tanulás a világhálón keresztül http://dspace.libunidebhu:8080/dspace/bitstream/2437/3121/1/szakdolgozatpdf Letöltés dátuma: 2008.0103 8