Gazdasági Ismeretek | Vezetés-szervezés » Szervezési technikák

Alapadatok

Év, oldalszám:2006, 20 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:316

Feltöltve:2008. január 31.

Méret:282 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

SZERVEZÉSI TECHNIKÁK „Menedzsment egy szervezetet emberi, pénzügyi, fizikai, és információs erőforrásai tervezésének, azokról való döntésének, szervezésének, vezetésének és irányításának folyamata, amelyet céljai eredményes és hatékony megvalósítása érdekében végez.” A menedzsment funkciók: - Tervezés (planning) - Szervezés (organizing) - Irányítás (control) - Vezetés (leading). Tervezés: az a menedzsment funkció, amely a szervezet jövőbeni működésére vonatkozó célokat határozza meg, és dönt az elérésükhöz szükséges tevékenységekkel és erőforrásokkal kapcsolatban arról, hogy kinek, mit, mikorra, milyen sorrendben kell megtennie. Szervezés: az a menedzsment funkció, amely az elvégzendő feladatok és az azokhoz szükséges személyi és tárgyi feltételek csoportosítását, elrendezését és összekapcsolását jelenti annak érdekében, hogy az érintettek a legeredményesebben tudják elvégezni a munkát.

Irányítás: az a menedzsment funkció, amely a beosztottak tevékenységének ellenőrzését, a szervezet céljai felé vezető úton tartását és szükség esetén történő korrekciók végrehajtását jelenti. Vezetés: az a m enedzsment funkció, amely a szervezet tagjai viselkedésének tudatos befolyásolását jelenti annak érdekében, hogy azok a m eghatározó célok eléréséért tevékenykedjenek. Ily módon a vezetés közvetlenül a szervezetben lévő emberekre összpontosít azok motivációjának kialakítása és fenntartásán keresztül. A szervezés olyan, elsősorban vezetői tevékenység, melynek célja a munkaerő, munkatárgy, munkaeszköz és anyagi eszközök, mint extenzív termelési tényezők mérlegösszefüggései egyensúlyának biztosítása, adott környezeti feltételek és optimális rentabilitás mellett. A szervezési munka folyamata: 1. koncepcióalkotás (előkészítés) 2. ténymegállapítás (helyzetfelmérés) 3. elemzés 4.

tervezés és szabályozás 5. bevezetés és ellenőrzés Az első feladata a vezetéstől kapott célkitűzések, a követendő elvek megfogalmazása, amit a vizsgált szervezet alapos megismerése követ. Az erre épülő elemzés feladata az ismeretek, a tapasztalatok alapos vizsgálata, kritikája. Bevezetésnél gondoskodni kell a személyi és tárgyi feltételekről. Végül a szervezői munkát az elért eredmények vizsgálata teszi teljessé A koncepcióalkotás: 1. sablonokkal le nem írható 2. célja: a szervezési szükséglet felismerése 3. feladatai: - Miért szükséges a szervezés? - Milyen területen kell elvégezni? - Milyen erőforrások kellenek? - Ki, milyen határidővel végezze el? 1 A szervezési szükségletek feltárását a menedzsment vagy a felső vezető határozza el. A szervezés a vezető funkcióinak egyike. Szervezési szükségletet válthat ki: - A szervezet külső környezetének a megváltozása - A szervezettel szemben támasztott

követelmények megváltozása - A szervezet belső tényezőinek a megváltozása - A szervezeti működésben feltárt vagy gyanított hiányosságok. Ténymegállapítás: nem más, mint szervezett, tudatos megfigyelés, tapasztalatszerzés a vizsgált szervezetről, a munkafolyamatról, a feltételekről, az eszközökről. Célja: a szervezet teljesítményének fokozását és fejlesztését szolgáló intézkedések szakszerű kidolgozásához megismerjük a szervezet meglévő állapotát, amiből a célhelyzethez kell jutnunk. A szervezésre vonatkoztatva leszögezhetjük a D escartes-i elveket, hogy a tevékenységnek a szervezéshez szükséges mélységben való megfigyelése annál könnyebb, minél célracionálisabban bontva végezzük el a v izsgálatot. A tagolást használjuk a s zervezési tartalékok megállapítására. A ténymegállapítás területei: 1. A vizsgált szervezet felépítse - Feladatkörök: az egy-egy részleghez rendelt feladatok összességét

jelentik. - A hatáskörök: egyes részlegek vagy személyek milyen területen, milyen korlátozással jogosultak az erőforrások igénybevételére. Ez lehet időbeli és tárgyi - A felelősségi kör: a hatáskörön belüli feladatköröket jelenti. 2. A szervezetben folyó tevékenységek belső logikája és módszere - Horizontális felmérések: a h elyzetfelmérést részlegenként, azok munkájának minél teljesebb megismerése révén végezzük el. - Vertikális felmérések: a tényeket folyamatonkénti felmérés révén szerezzük meg. - Közvetett adat-felvételezés során a szervezők a munkafolyamatban résztvevők jelentéseire, észrevételeire, dokumentációira támaszkodnak. Ennek legismertebb módszerei a kérdőíves és a kísérőszelvényes megoldás. - A közvetlen adat-felvételezés esetében lehetőség van a az információk lényeges részének megragadására, a személyes tájékozódásra. 3. Időalapok vizsgálata - Főbb módszerei az

időtanulmány és a mintavételes vagy teljes körű munkanapmegfigyelés. 4. A szervezet működésének költségei, eredményei A ténymegállapítás technikája: 1. Hivatalos dokumentumok 2. Megfigyelés (kötetlen vagy kötött formában) A kötetlen megfigyelés során általában nem tudjuk azonnal rögzíteni az adatok, csak a megfigyelés után. Kötött megfigyelés akkor lehet, ha a vizsgálat folyamatról elég gazdag tapasztalatokat szereztünk, és lehetőségünk van, hogy további megfigyelések számára tervet dolgozzunk ki. 3. Kísérlet 4. Megkérdezés • Kötetlen interjú (nem direkt, irányított intenzív interjú) • Személyes kérdőíves megkérdezés • Írásbeli megkérdezés • Csoportos megkérdezés A kérdőív összeállítása: 2 • • • A kérdőív felépítésének megtervezése - Általános kérdésektől a konkrétabbak felé - A konkréttól az elvontabb témák felé A kérdőív belső felépítése - Ellenőrző kérdések

beépítése - Specifikus kérdések elkülönítése A kérdések típusai - Nyitott kérdés: a válasz megfogalmazása a válaszadóra vár. - Zárt kérdés: megadjuk előre a válaszlehetőségeket. - A zárt kérdések lehetnek alternatívák (pl.: nemre vonatkozóan) - A kérdést egyértelműen kell feltenni - A kérdés ne sugallja a választ. Elemzés: 1. A legmunkaigényesebb fázisa a szervezési munkafolyamatnak 2. A legfontosabb munkafázis a tartalékok és veszteségek feltárására Veszteség: a rendelkezésre álló lehetőség és a kihasználás különbsége. Tartalék: a potenciális lehetőségekhez képest ki nem használt dolgok. 3. Az elemzési munka főbb feladatai - Ismételten visszakell térni a szervezési cél meghatározására. - Ok-okozati elemzés az oksági összefüggések feltárására - A „miért?” kérdés állandó használata 4. az elemzési munka főbb területei - személyi feltételek - a munka módszere - a munka eszközei - a

munkahely, munkakörülmények - az eredmény. Tervezés és szabályozás: 1. A célnak megfelelő munkafolyamat és munkamódszer kialakítása 2. Két egy másra épülő folyamatból tevődik össze: - Tervezés: szellemi alkotómunkával létrehozzuk, megtervezzük a s zervezés utáni állapot összes paraméterét. - Szabályozás: a célállapotnak megfelelő működéshez szükséges paraméterek formába öntése, megfogalmazás. 3. Figyelembe kell venni a szervezési karakterisztikákat: - Adminisztrációk kapcsolatok - Technológiai sajátosságok - Termelés tömegszerűsége - Gyártási rendszer típusa - Termékek összetettsége - Termelés időbeli lefolyása - Szervezet mérete - Szolgáltatási rendszer 4. Törekedni kell a szervezeti hierarchia kialakításánál arra, hogy a beosztottak száma 7+-2 legyen (Miller katicabogár kísérlete). 5. Ebben a s zakaszban kell állást foglalni a f olyamatok irányításának centralizációja, illetve decentralizációja

kérdésében. Centralizáció: a t evékenységek szervezeti összefogása, a hierarchia magasabb szintjeiről történő közvetlenirányítása. 3 6. - Decentralizáció: a menedzsmentben a döntéseknek a végrehajtás közelébe történő telepítése. A szervezés fontos része a s zabály-alkotás. Rendeltetése, hogy ismertté tegye a tennivalókat: Milyen feladatok, Mikor, Mivel, Hogyan hajtandók végre. Bevezetés és ellenőrzés: 1. A szervező munkája nem ér véget a tervezés fázisával 2. A bevezetés a szervező számára visszacsatolást jelent 3. A bevezetés lehet: - Teljes: csak ha nincs más választás - Kísérleti: a szervezet egy részében - Részleges: egy részét a szervezetben 4. Ellenőrzés: a szervezőmunka hatásának, eredményeinek megállapítása Elértük-e a kitűzött célt. Méréselmélet: Mérés: számok hozzárendelése objektumokhoz, azok tulajdonságaihoz, eseményekhez, szabályoknak valamilyen halmaza szerint. (Stevens, 1951)

Mérési skálák: 1. Névleges vagy nominális skála 2. Sorrendi vagy ordinális skála 3. Intervallum skála 4. Arányskála Mindegyik skálát invarianciájának mértékével lehet a legjobban jellemezni, vagyis azokkal a transzformációkkal, amelyek az illető skála struktúráját változatlanul hagyják. Az invariancia jellege a skála adataival végrehajtható statisztikai műveleteket is megszabja! Az alábbi tulajdonságoknak van szerepe: - Egyenlőség - Sorrendiség - Additivitás Axiómák: 1. vagy A = B vagy A ≠ B 2. ha A = B, akkor B = A 3. Ha A = B és B = C, akkor A = C 4. Ha A > B, akkor B nem > A 5. Ha A > B és B > C, akkor A > C 6. Ha A = P és B >0, akkor A + B > P 7. A + B = B + A 8. Ha A = P és B = Q, akkor A + B = P + Q 9. (A + B) + C = A + (B + C) Névleges skála: • A számok hozzárendelése teljesen kötetlen, bármilyen transzformáció alkalmazása nem befolyásolja a leíró skála pontosságát. • Az egyenlőségi

relációk érvényesek (1. – 3) • Egyedi dolgok számozására, osztályok azonosítására 4 • Statisztikai műveletek: gyakoriság, módusz. Sorrendi skála: • A sorrendi skálán mért dolgoknak egy közös tulajdonság szerint kell összehasonlíthatónak lenni. • 1. – 5 axiómák érvényesek • Statisztikai műveletek: medián, kvantilis, rangkorrelációs együttható. Intervallum skála: • Közös és állandó mértékű • Konvencionális nullpontja van • 1. – 5 axiómák érvényesek • az intervallum értékeinek különbségei már additívek. • Az intervallum skálán bármely két intervallum aránya független a mértékegységtől és a nullponttól. • Statisztikai műveletek: szórás, számtani átlag, korrelációs együttható Arányskála: • Valódi nullpontja van • Igazak az 1. – 9 axiómák • Az arányskála értékei konstanssal szorozva transzformálhatók • Statisztikai műveletek: valamennyi lehet. Pareto elv (ABC

analízis): A jelentéktelenül sok és az igényesen kévés törvénye. A legtöbb gazdasági tevékenységben az egésznek csak kis töredéke állítja elő a munka, a költség, a nyereség vagy más fontos jellemzők nagyobbik hányadát. A törvény alkalmazása a Pareto elemzés. (Titman, 1970) A Pareto elemzés lényege az ún. Pareto-diagram felvétele, ábrázolása és elemzése A Paretodiagram egy olyan koordinátarendszer, amelynek abszcisszáján a hatótényezőket, ordinátáján pedig az általuk okozott következmények relatív gyakoriságát ábrázoljuk. Szervezetvizsgálat: Minden szervezési munkának vannak szervezeti konzekvenciái. Módszere: a tevékenységi és felelősségi mátrix. Szerkezete: Szervezeti egységek Kapcsolatkód Funkciók, tevékenységek Kapcsolatkódok: 1. Általános felelősség: az egyén irányítja és vezeti a funkció végrehajtását olyan személyen keresztül, aki a cselekvő felelősséget képviseli. A 2. Cselekvő

felelősség: az egyén közvetlenül felel a funkció végrehajtásáért CS 5 3. Specifikus felelősség: az egyén a funkció egy részéért tartozik felelősséggel S 4. Megkonzultálandó fel: az egyént, ha a döntés az ő területét érinti, fel kell szólítani, hogy adjon tanácsot, mondjon véleményt, de enélkül határozatot hozni, dönteni nem szabad. Md 5. Megkonzultálható fel: az előbbiből következik, hogy ezt nem feltétlenül szükséges megtenni. Mh 6. Közlendő fel: az egyénnek a tevékenységéről tájékoztatást kell adni K 7. Jóváhagyandó fel: az egyénnek jóvá kell hagyni, illetve kifogásolni kell J J >A>CS A többi kapcsolatkód ebbe a sorba nem kifejezetten illeszthető be. A mátrix tulajdonságai: bármilyen szervezetre felírható. Előnye: információtartalma nagy, tömör, egyértelmű, a felelősséget nem lehet áthárítani. A csoportos módszerek: Brain-storming: a módszer kidolgozása és alkalmazása Osborne nevéhez

fűződik. Leginkább a probléma megoldás lehetséges irányának, módozatainak feltárási szakaszában célszerű. Menete: 1. az összehívott csoporttagok előtt a csoport vezetője ismerteti a munka célját, a feladatot, a feladatmegoldás menetét, szabályait, a csoporttagoktól várt közreműködést. 2. A vezető szóban és lehetőség szerint vizuálisan is szemlélteti a megoldandó problémát 3. A csoporttagok egyenként felvetik az ötleteket, mely szabadon, mérlegelés nélkül történik. Tilos egymás ötleteinek bírálata Arra kell törekedni, hogy az új ötletek a régiektől függetlenek legyenek. 4. A felvetett ötletek alapján ötletkombinációkat keresnek 5. Ezeket a kombinációkat meg kell vitatni, minősíteni, értékelni a problémamegoldás szempontjából. 6. A vezető összefoglalja a csoport által elért eredményeket 635-ös módszer: (Rohrbach) akkor célszerű, ha probléma megoldás keresésében az ötletválaszték növelésével szemben

az ötletek kiforrottságát, elmélyítését, részletesebb kidolgozását kívánjuk elérni. Menete: 1. A 6 tagú csoport kijelölése 2. A tényleges csoportmunkát pár nappal megelőzően valamennyi csoporttaggal egyénileg ismertetni kell a megoldandó problémát, és tájékoztatni kell őket a csoportmunka módszeréről, időpontjáról, helyéről. El kell készíteni a válaszadásra szolgáló űrlapot, amely a munka menetének vezérlésére is szolgál. 3. A tényleges csoportmunka megkezdésekor az összehívott csoporttagok mindegyikének átadunk 1-1 válaszadási űrlapot. Ez az űrlap fog vándorolni a csoporttagok között úgy, hogy minden egyes űrlap eljusson minden egyes csoporttaghoz. 4. Először minden csoporttag 3 ötletet ír a felvetett probléma megoldására, majd továbbítja az űrlapot a következő csoporttaghoz. Így 18 eredeti ötlet születik Majd minden tagnak 3-3 továbbfejlesztett ötletet kell írnia, és átadni a következő

csoporttagnak. Ezt még négyszer megismételik, így összesen 108 ötlet áll rendelkezésre. CNB módszer: alkalmazása akkor célszerű, ha a probléma megfogalmazása nem teljesen egyértelmű, és a megoldása hosszabb távú, nem pedig sürgős beavatkozást igénylő feladat. Menete: 1. A kezdeményező beírja az erre a célra használt könyvbe a problémáit, és megfogalmazza a tagok számára a feladatokat. 6 2. A CNB könyvbe minden csoporttag egy bizonyos időtartamon belül bármikor beírhatja a válaszait, véleményét. 3. A CNB könyv és a kezdeményező által készített összefoglaló alapján az eddig csak írásban érintkező tagok a továbbiakban ténylegesen együtt lévő csoportban, közösen tervezik a megoldás koncepcióját. Delphi módszer: lényege egy rendszeres szakértői véleménygyűjtés, a szigorú rendben megszervezett véleménycsere, s a vélemények speciális matematikai-statisztikai módszerekkel történő feldolgozása.

Írásbeli véleménynyilvánítás esetén a csoport tagjai a problémamegoldásra vonatkozó véleményüket, javaslatukat személytelenül adják be. A benyújtott javaslatokat, egy a képességeinél, szakértelménél fogva alkalmas, pártatlan személy összesíti, rendezi és egységesíti. A szakértői véleményeket tükröző összesítést újra kiküldi véleményezésre, a személytelenül visszaérkező, véleményezett összesítést ismételten rendezik, összesítik, majd újra kiadják az így elkészített anyagot. Ez a visszacsatolásos irányítással folyó csoportmunka mindaddig folytatódik, amíg a csoporttagok között az elfogadható mértékű véleményazonosság, egyetértés létrejön, azaz megszületik az elfogadható megoldási javaslat a felvázolt problémára. A szóbeli véleménynyilvánítás menete: a probléma ismertetése egy nagyobb csoport előtt, szóban történik. A nagyobb csoport kisebb csoportokra oszlik A kis csoportokon belül a

tagok szóban véleményt nyilvánítanak, elmondják javaslataikat a probléma megoldására, megvitatják, értékelik ezeket és kialakítják a kis csoport véleményét. A kis csoportok által képviselt vélemények, javaslatok szóbeli megvitatásra, értékelése összevontan történik, s itt kialakítják a nagy csoport tagjai által elfogadható megoldási javaslatot, véleményt. QUEST-módszer: gyors környezetelemzési technika, melynek célja a stratégiai döntések megalapozása átfogó jövedelmezéssel, a környezeti változások kritikus elemeinek feltárásával. Menete: 1. A vállalat 12-15 vezetője kap egy előre elkészített nyomtatványt, amelyet más szervektől származó, iparági előrejelzésekre alapozva állítottak össze. A résztvevők az anyag áttanulmányozására 1 napot kapnak. 2. Előre megtervezett módon lebonyolított beszélgetéssorozat • A vállalat üzleti szerepe • A várható trendek, események • És azok következményei,

illetve feltételei. Ebben a szakaszban az a cél, hogy minél több vélemény felszínre kerüljön. A megbeszélések végén egy vázlatos jövőképet fogalmaznak meg. 3. A feltárt vélemények alapján a csoport vezetője szintetizálja és „forgatókönyvben” összefoglalva rögzíti a fő összefüggéseket. Az anyagokat kiosztják a résztvevőknek 4. A résztvevők együttes ülésen megvitatják az előző fázisban elkészített anyagokat, stratégiai elképzeléseket és prioritásokat alakítanak ki, a részletek kidolgozásával pedig szakértői teamet bíznak meg. Az utópiajáték: szabad szárnyalást biztosít azáltal, hogy egy távoli, még kevésbé körvonalazódott jövőbe helyezi a megoldandó problémát. Menete: 1. A probléma és cél megfogalmazása után kb 4-5 fős, önként összeálló csoportok vezetőt választanak. 2. A probléma-megoldási elképzeléseket a csoport tagjai ismertetik 7 3. Az ötleteket a csoport véleményezi, és

osztályozza aszerint, hogy az ötlet „a kívánt jövő” részét képezi-e, vagy a „nem kívánt jövő” jellemzője. Ez az osztályozás a preferenciamátrix felhasználásával történik, míg végül kialakul az ötletek rangsora. A Pro és Contra Interakció (PCI): a módszer lényege a két ellentétes nézetek ütköztetésében van. Alkalmazása olyankor célszerű, amikor valaminek a bírálata, felülvizsgálata, minősítése a feladat. Menete: 1. A csoport összehívása 2. A minősítendő probléma vagy megoldás változatainak definiálása, ábrázolása, rangsorolása. 3. A pro (elfogadók) és contra (elutasítók) személyének kiválasztása: problémaváltozatonként 2-2 fő. 4. Az elfogadók és elutasítók felváltva, tömören fejtik ki álláspontjukat, melyeket egy táblán az asszisztens gyűjt. 5. A szerepeket ezután megcserélik, és újra játsszák 6. Az összegyűjtött érveket a csoport együttesen megvitatja és kiegészíti, majd

elfogadja valamelyik változatot. 7. A csoport kisebb csoportokra bomlik, és az elfogadott változatot önállóan, részletesen kidolgozzák. A részletes kidolgozásban alkalmazott módszert a csoport választja meg A szerepmódszer: célja egy adott helyzetet a szereplők vélhető viselkedésével reprodukálni, a helyzet kialakulását és kimeneteit elemezni. Elsősorban konfliktusból adódó problémák feltárására, pontosítására alkalmas. Menete: 1. Az összehívott csoport előtt a probléma megfogalmazása, a szereplők és szerepek kiosztása, a szerepre való felkészülés. 2. A szerep lejátszása: minden szereplő igyekszik a saját szerepébe beleélni magát és szerep adta helyzetének, érdekeinek felismerésére alapozva szerepét úgy eljátszani, ahogyan az a valóságban történik. 3. A szerepjátékról jegyzőkönyv készül, melyben rögzítik a szereplők által felvetett összes érvet, a szereplők beleélése által felszínre kerülő

reagálásokat. 4. A szerepjáték tanulságait az összes résztvevő megvitatja, értékeli, minősíti aszerint, hogy melyek a további vizsgálatra, kidolgozásra méltó érvek, javaslatok. Ezek kidolgozásával a következő munkaszakaszban egy – az eddigi csoporttól akár merőben eltérő összetételű – új kis csoportot bíznak meg. A névleges csoport módszer (NCM): amerikai kutatók dolgozták ki. Lényege az egymástól független véleménygyűjtés és közös értékelés, majd ismét független rangsorolás. Alkalmazása: elsősorban bonyolult problémák elemeinek, okainak feltárásánál, problémamegoldási irányok, célok, prioritások egyértelműsítésénél, a különböző szakterületek illetve vezetési szintek képviselőinek döntéselőkészítésébe való bevonása esetén indokolt. Menete: 1. Ismertetik a csoporttal a megfogalmazott kérdést, majd a munkalapokra ráírva átadják valamennyi csoporttagnak, akiket megkérnek a válasz rövid,

tömör fogalmazására. 2. A tagok egymástól függetlenül, szótlanul dolgozzák ki kb 15 perc alatt Annyi választ írhatnak, amennyi eszükbe jut. 3. A résztvevők „körbejárásos” módon felolvassák a munkalapra felírt válaszaikat és azt az NCM vezető a falra rögzített papírra felírja. A résztvevők maguk döntik el, hogy 1-1 8 4. 5. 6. 7. 8. ötlet szerepel-e már a falíven. Ha időközben újabb ötlete támad egy tagnak, azt elmondhatja. Aki kifogyott az ötletekből, passzolhat Ebben a szakaszban tilos a válaszokra rákérdezni, bírálni. A fali ívre felírt válaszokat sorban megbeszélik, egységesen értelmezik, a szükséges összevonásokat elvégzik. Az értelmezett válaszok közül mindenki kiválasztja a véleménye szerint legfontosabbakat, és azokat rangsorolja. Általában 5 választ rangsorolnak, és 1-5-ig pontozzák, melyeket 1-1 kis szavazólapra írnak fel. A szavazólapokat névtelenül összegyűjtik, összesítik a

pontszámokat, s ezek alapján megállapítják a szavazás eredményét. A szavazás eredményének megbeszélése két okból indokolt: • még egy utolsó lehetőséget nyújt álláspontjuk kifejtésére, az eredmény ismeretében való esetleges módosításra, kiegészítésre, • a szavazás eredményeként kapott esetleges nagy vélemény-szórások miatt szükséges további tisztázásokra, megvitatásra Bizonyos esetekben az előző lépésekben sorra kerülő szavazást elő-szavazásnak tekintik, és az utóbbi 3 lépést megismételve, ún. végső szavazást is beiktatnak Ez különösen az egyéni vélemények nagy szórása, vagy megbízhatatlanságára utaló eloszlása esetén indokolt. A résztvevőket ebben a szakaszban már befolyásolja az előszavazás eredménye, és az eredmény-ismertetés utáni megbeszélés is. A METAPLAN módszer: a Brain-storming alapgondolatát használja fel, kiegészítve különböző vizuális szemléltetésekkel. Menete: 1. A

probléma megfogalmazása után a csoport valamennyi tagja válaszokat jegyez fel a kapott különböző színű kartonlapokra (a különböző színű kartonok és tollak jelentését tisztázni kell). A csoport vezetője a kartonon kapott válaszokat egy gyűjtőtablón folyamatosan elhelyezi. 2. A kapott válaszokat rendszerezik, és jelentőségük szerint súlyozzák 3. A feltárt és jelentősnek ítélt probléma bekövetkezésének okát feltárják 4. A megoldását irányát kell keresni A kapott válaszok, azok rendszerezése és értékelése, súlyozása a reális megoldási koncepciók alapját képezik. 5. A csoport vezetője a problémamegoldás hogyanjára keresi a választ 6. Az elkészített súlyozott tabló ötleteit kombinálva, továbbfejlesztve realizálási tervet készít a csoport. 9 Ábrázolástechnika I. Az ábrázolástechnika mint az információátadás eszköze Ábrázolás: a vezetés- és szervezéstechnika eszköze, kapcsolatok és viszonyok

meghatározott rendszere. Alkalmazható: szervezési folyamat szemléltetésére, a vezetési tevékenység segédeszköze, elősegíti a kapcsolatok feltárását, kapcsolatok kialakításának megalapozására. Az ábra előnyei: szemléletes, szinoptikus (áttekinthető, összefoglaló jellegű),minden irányban olvasható, egyidejűleg sok tényező összevethető. II. Az ábrázolástechnika szemiotikai alapjai: Olyan anyagi, érékileg felfogható tárgy, esemény vagy cselekvés, amely a tudatban már tárgy, esemény vagy cselekvés szubjektív képeként, arra való utalásként, annak megjelölésére szolgál. A jelekre vonatkozó önálló tudomány a SZEMIOTIKA, ami nyelvrendszerek összehasonlító tanulmányozásával foglalkozik, legegyszerűbb rendszerekből a természetes nyelvekig és a tudományok sajátos nyelvéig. A jel a szemiotikában az érzéki észlelés objektuma, valamilyen tulajdonság vagy viszony képviselője. A jelrendszerek alapvető funkciói: a

közlés és a kommunikáció. A jel tárgya: ami helyett a jelet használjuk. Képmás: a tudatban kiváltott kép. Szemiózis: olyan folyamat, amiben valami jelként működik. Szintasis: a jelek közti viszonnyal foglalkozik. Szigmatika: a jel és az objektum viszonyát írja le. Szemantika: a jel és a tudati képmás viszonyával foglalkozik, központi kategóriája a jelentés. A jelek jelentése verbalizáció által adott. Pragmatika: a jelek gyakorlati hasznosítási lehetőségeit kutatja. A jelek felosztása a jel és a deszignátum (jelek osztályai) közti viszony alapján történik. Index: a megjelölt tárgy tulajdonsága. Ikon: a hasonlóság alapján létrejött jel. Lehet ábra (jelölt tárgy részeinek viszonya) és kép (a jelölt objektum tulajdonságait is jelöli). Szignál: cselekvésre felszólító jelek. Szimbólum: gondolati, képi struktúra, amely valamely tőle különböző tárgyra, jelenségre utal. A jel valamelyik közlemény egy elemének

megjelenési formája. A jelek azon összessége, melynek van értelem, a szó. A nyelv a szavak felsorolása Jel: minden olyan anyagi tulajdonság, jelenség, amely egy rendszer keretei között az egymással érintkező emberek számára arra szolgál, hogy egyik a másiknak átadja a külső világra vagy belső élményekre vonatkozó gondolati, érzelmi tartalmakat. Nyelv: általában szimbolikus természetű és alkalmas a jelek valamennyi csoportjának helyettesítésére. Két kategóriája: a természetes, élő, emberi beszéd és a mesterséges nyelvek Fonéma: a természetes nyelvekben a hangok, mesterséges nyelvekben az egyes jelszimbólumok. Ideogrammák: kiegészítő jelek (%, &, ). Fonémák + ideogrammák = mesterséges nyelv A mesterséges, szimbolikus nyelvek: • tömörek, kevésbé redundáns a természetes nyelvekhez képest, kevés jellel fejezi ki a fogalmakat. • logikailag szigorúan egyértelműek • lehetővé teszik a bonyolult

információ-átalakítást • lehetővé teszik új fogalmak alkotását • megkönnyíti tudományos információk kódolását. 10 III. A vizuális nyelv Mesterséges nyelv, mely a szervezési célt szolgáló segédeszköz. Alakzatok szótára: az ábrázoláshoz rendelkezésre álló elemek gyűjteménye • pont • vonal • síkidom • színek és árnyalatok • textúra (az ábra szerkezetének minősége). Síkbeli ábrázolás, az ábra síkbeliségének feltételei: • olyan alakzatok felhasználása, amelyek a frontális síkra emlékeztetnek, fő vonalai egyenesek, nem halottak és nem görbék • hasonló alakzatok közös határai mellett a kölcsönös elcsúsztatás mellőzése • nem hasonló alakzatok illesztéssel való egyesítése elcsúsztatás és megszakítás nélkül • párhuzamosítási asszociáció, méretek arányos figyelembevétele • különböző struktúrák ábrázolása egyenlő méretek és mértékek figyelembevételével • az

alakzatok körvonalait egyenlő élességgel ábrázolják • nem hasonló, illetve szabálytalan alakzatok egyesítésénél jól felismerhető közös síkbeli alakzat kialakítására törekedjenek. Vizuális kifejezés eszközei: 1. Kapcsolat: az elemek közti olyan grafikus eszköz, melynek segítségével az ábra elemei úgy asszociálódnak, hogy alkalmassá válnak rokongondolatok kifejezésére. Az elem összefűzhetők a következő elemekkel: • fizikai hasonlóság • színbeli hasonlóság • elemek szervezeti egyesítése • mennyiségi hasonlóság • térbeli folytonosság • bekeretezés • funkcionális egyesítés. 2. Differenciálás: a forma elemeinek grafikus elválasztása lényegi vagy funkcionális jelleg segítségével. Módszerei egyeznek a kapcsolat eszközeivel 3. Hangsúlyozás: az ábra egyes elemeinek domináló vagy alárendelt szerepét Az ábra megkomponálása: • megkomponálás – a forma meghatározása • összeállítás – a forma

kitöltése adatokkal • megrajzolás A vizuális kifejezés határosságának elősegítéséhez betartandó elvek: • szűkösség elve • általánosítás és egységesítés elve • hangsúlyozás elve • az asszociációk és sztereotípiák felhasználásának elve • tagolás elve 11 felület irányítottsága a) kötetlen b) kötött: egy irányban, centálisan, két irányban. Az ábra összeállítás Attól függően, hogy milyen célt szolgál, lehet: • illusztratív • informatív • operatív • analitikus • számítási. Az ábra kivitelezésének szempontjai: • ábra mérete, megrajzolása • jelmagyarázat • feliratok • ábra címe • szövegközi ábrák elhelyezése. • Szervezési ábrázolástechnika diagramjai STATIKUS DIAGRAMOK (állapotot ábrázolnak) 1. Egyszerű dgm • oszlop • sávos 2. Csoportosítási dgm • csoportosítási oszlop • réteges vagy osztott dgm. • lépcsős dgm. • kétoldalú dgm. • csúsztatott dgm.

• egyenleg dgm. 3. Megoszlási dgm • részarány dgm • körcikk dgm • százelemű (százalékos) dgm. • mérleg dgm. (hatásfok, kétoldalú, Shankey dgm) • százalékos négyszög • Varzar dgm. • piktogram 4. Topogramok • helyszínrajz • útvonalábra • fonal dgm 5. Egyéb dgm • hisztogram • réteg dgm • szórás dgm • kapcsolati dgm • értékelési dgm • morfológiai séma 12 6. Statikus orgagramok • osztályozó ábra • osztályozó-elemző ábra • megosztási dgm • szervezeti séma • dokumentumogramok FOLYAMATOKAT ÁBRÁZOLÓ DIAGRAMOK 1. Idősoros ábrázolás • lépcsős réteg dgm • réteg dgm • mérleg dgm • szezonális változások • kör dgm 2. Dinamikus vonal dgm • menetrend ábra • harmonogram • Gantt-dgm • ciklogram • Knäppel-villa • mozdulat ábrák • termelési folyamat ábrák • operogram • ügyviteli folyamat ábra 3. Logikai sémák • döntési fa • algoritmusok • hálók •

működési modellek • információáramlási dgm. Hálótervezési technikák Gráfelméleti alapfogalmak: Gráf: egy véges pont és egy béges pontpár együttese. P: ponthalmaz, P=P 1 +P 2 ++P n Δ: pontpár halmaz A=(P 1 ,P 2 ); γ: gráf; Γ(P,A). A pontpár halmazra teljesülnie kell, hogy Pi*Pj üres, Pj*Pi azonos PiPj-vel, és egy pontpár csak egyszer szerepelhet. Ezen feltételek jelentése: nincs hurokél, irány, többszörös él. A gráf tehát pontokkal és élekkel jeleníthető meg. Izolált pont: egyik pontpárban sem szerepel. Nullgráf: minden pontja izolált pont. Részgráf: egy Γ(P,A) gráf részgráfja egy olyan Γ’(P’,A’) gárf, melyre igaz: P’ része P-nek és A’ része A-nak. Teljes gráf: élhalmaz tartalmazza az összes lehetséges élt. Gráf irányultsága: a pontpár halmaz minden elemére kitüntetünk egy pontot, ezt nevezzük az él kezdőpontjának (Pi) egy másik végpontja (Pj). Irányított gráf: a gráf irányításával

létrejött objektum. Él: kettő pontot összekötő egyenes. Élsorozat: élek olyan sorozata, melyben bármely két szomszédos len k van közöl pontja. 13 Vonal: olyan élsorozat, mely a gráf egy élét tartalmazza, és a sorozat bármelyik élére igaz, hogy az előtte lévő éllel való közös pontja nem azonos a rákövetkező éllel való közös pontjával. Kör: olyan vonal, amelyben az első élnek a másodikkal nem közös pontja azonos az utolsónak az utolsóelőttivel nem közös pontjával. Körút: olyan út, melyben az első él kezdőpontja azonos az utolsó él végpontjával. Összefüggő gráf: az irányított gráf akkor, ha bármely két pontja vonallal összeköthető. Erősen összefüggő gráf: az irányított gráf akkor, ha valamely Pi pontból vezet Pj-be út. Fa: összefüggő és kört nem tartalmazó gráf. Körútmentes gráf: olyan irányított gráf, amely nem tartalmaz körutat. Irányított fa: az irányított gráf akkor, ha van olyan

pontja, amelyből minden más pontban vezet út, ezt a kitüntetett pontot nevezzük fa gyökerének. Súlyozott gráf: az irányított vagy irányítatlan gráf, ha minden élhez egy/több számot rendelünk. Hálótervezési alapfogalmak: Háló: olyan súlyozott körútmentes, irányított gráf, amelynek egy kezdő és egy végpontja van. Többszörös él nem megengedett, a súlyok időadatokat reprezentálnak. Egy út hossza az utat alkotó élek hosszának összessége. A háló nem más, mint események és tevékenységek megelőzésének, követésének sorrendje. A háló a következő formájú folyamatok tervezésére alkalmas: követő, párhuzamos, szalagszerű, ciklusos. Követő folyamatok: a folyamatok egymás után következnek, az előző teljes befejezése után kezdődik a következő. Hálós tervek alapvető elemei: 1. események: valamely folyamat, tevékenység kezdetét és befejezését jelentő pont Időt, költséget, erőforrást nem igényel. Lehet:

normál, kiemelt és kapcsolódó esemény 2. tevékenység: olyan folyamat, amely adott időben, időtartam alatt játszódik le, erőforrást és költséget igényel. Fajtái: tevékenység-nyíl; tevékenység-csomó Kritikus út: legtöbb időt igénylő, leghosszabb ideig tartó út. Egy hálóban egyszerre több is lehet, a kritikus úton való csúszás az egész program csúszását eredményezi. Látszattevékenység: időt, költséget és erőforrást nem igényelnek, a háló logikai összefüggéseit fejezi ki. Segédtevékenység: valamilyen komplex folyamatban a fő tevékenységhez kapcsolódva azok állandó működését biztosítják. Visszatérő, ismétlődő tevékenység: hálón belül többször előfordul, visszatér a folyamatba. Csomópont: több tevékenység kezdődik, fejeződik be. Lehet: egyesítő, szétválasztó, eseménypont. Eseményjegyzék tartalmazza: • esemény száma, megnevezése • eseményre vonatkozó számolás eredménye •

megelőző/követő esemény • egyéb számszerűség, információ, intézkedésért felelősök. Tevékenységjegyzék tartalmazza: • tevékenység száma, megnevezése, ideje • megelőző/követő tevékenység • kapcsolat jelölése • számítások eredménye • egyéb információk. 14 Hálók tulajdonsága: Megjelenési forma szerint: • tevékenység-nyíl • tevékenység-csomó • esemény-csomó Jellegük szerint: • eseményorientált: a történés és számítás eredménye az eredménynél jelenik meg • tevékenységorientált: a történés a tevékenységen megy végbe és a számítás eredménye is ott jelenik meg. • sztochasztikus: tevékenység határozatlan időtartamú, az időbeli lefolyás véletlenszerű, bizonytalanság jellemzi. • determinisztikus: tevékenység határozott időtartamú. Rendezési elvek a logikai háló legcélszerűbb elkészítéséhez: • gyártási, kivitelezési sorrend • megfelelő tagozódási szint •

megelőzés, követés sorrendje • kapcsolati, függőségi viszony • végesség A háló végleges megszerkesztésének menete: • logikai gráf elkészítése • ezen gráfon a tevékenységeket és az eseményeket elhelyezzük • a tevékenységek és események közötti kapcsolódások kidolgozása. A háló szerkesztési iránya: • progresszív (elejétől végéig) • retrográd (végétől elejéig) • kettő kombinációja A háló számozásának elve: • kezdő, megelőző tevékenység, esemény száma, betűjele alacsonyabb, mint követőké. • az esemény és tevékenység a kezdéstől a befejezésig növekvő sorrendet fejezzen ki. • legkisebb nyitó, legnagyobb befejező. A hálós módszerek csoportosítása Felhasználási cél alapján: 1. időoptimáló (PERT, CPM, MPM) 2. költségoptimáló (CPM/COST, PERT/COST) 3. erőforrás optimáló technikák (RAMPS, RAPP, ERALL) Időtervezés alapján: 1. determinisztikus (CPM, MPM, DCPM) 2. sztochasztikus

(PERT) Egyéb csoportosítás: 1. általános alapmódszerek (PERT, CPM, MPM) 2. költségtervezési módszerek (CPM/COST, PERT/COST, LESS, PECOS, CPA) 3. erőforrás-tervezési módszerek (RAMPS, RAPP, ERALL, MERT, MLP, RSC, MSS) 4. komplex, számítógép központú rendszerek 15 Időtervezési technikák, CPM-háló A CPM-háló tevékenységre orientált eseményjelölésű, nyílt háló. A tevékenységre négy időadatot számolunk: 1. legkorábbi kezdés: jele: t fa ; az az időpont, amikor az adott tevékenység már elkezdhető. 2. legkésőbbi kezdés: jele: t sa ; az az időpont, amelynél feltétlenül el kell kezdeni az adott tevékenységet. 3. legkorábbi befejezés: t fe ; az az időpont, amelynél hamarabb a tevékenység nem fejezhető be. 4. legkésőbbi befejezés: t se ; az az időpont, amíg a tevékenységet feltétlenül be kell fejezni. Azt az időtartamot, ami egy tevékenység végrehatásához szükséges, lefutási időnek nevezzük. Jele: D.

Tartalékidők: 1. Teljes tartalékidő (GP): az az időtartam, amelyen belül a tevékenységek kezdete eltolható és a befejezés időpontja még nem veszélyezteti a kritikus úton lévő tevékenységek határidőre történő befejezését. GP= t sa - t fa = t se - t fe 2. Szabad tartalékidő (FP): az az időtartam, amelyen belül i-j tevékenység eltolható úgy, hogy j-k tevékenység legkorábbi kezdési idejét nem befolyásolja. FP= t fa (j-k) - t fe (i-j) 3. Feltételes tartalékidő: BP=GP – FP 4. Független tartalékidő (UP): időmennyiség, amely korlátozás nélkül rendelkezik az adott tevékenység saját idején felül. Ennyivel bármilyen körülmények között csúszhatnak a tevékenységre számított legkorábbi időpontok. UP= t fa (j-h) - t se (h-i) - D (i-j) 16 Költségtervezés, erőforrás-tervezés Tevékenységek lefutási idői: • Normál lefutási idő: az az időmennyiség, amely a tevékenység normál/tervszerű végrehajtásához

szükséges. • Roham idő: az a legkisebb időmennyiség, amely alatt a tevékenységet végre lehet hajtani. • Projekt átfutási idői: 1. Normál átfutási idő: az az időmennyiség, amelynél valamennyi tevékenység normál lefutása mellett valósul meg a program. 2. Minimális átfutási idő: az a legkisebb időmennyiség, amellyel a projekt még megvalósítható. 3. Költség optimális átfutási idő: az az átfutási idő, melynél a projekt összköltsége minimális. Költségoptimálás CPM/COST módszerrel: Induló táblázat Tevékenység (1,2) (1,3) (1,4) (2,4) (2,5) (3,4) (4,5) Összesítés Normál idő Rohamidő 8 6 10 6 3 7 5 Normál költség 6 5 7 4 3 6 4 4500 12000 10500 7500 3500 1500 2500 42000 Egységnyi költségnövekedés 100 200 150 300 500 650 - A táblázat alapján a CPM hálót kell rajzolni és kiszámolni az adatait! Ezután a kritikus úton lévő minimális költségnövekedéssel járó tevékenységek lefutási idejét kell

csökkenteni. Ezeket a lépéseket egy táblázatban kell összefoglalni: Lépések Csökkentett Csökkentés Egységnyi Összes Összes Teljes száma tevékenységek költségköltségköltség projektidő növekedés növekedés 0 42000 19 1 (1,2) 1 100 100 42100 18 2 (1,2)+(1,3) 1 100+200 300 42400 17 3 (4,5) 1 650 650 43050 16 4 (3,4)+(2,4) 1 500+300 800 43850 15 Egy lépésben csak annyit lehet csökkenteni, amennyire a kritikus úton (utakon) lévő tevékenységet (tevékenységeket) csökkenteni lehet, valamint az alternatív úton lévő tevékenységek tartalékidői a csökkentésre módot adnak. Ha az alternatív úton lévő tevékenység teljes tartalékideje nullára csökken, akkor azon tevékenység is a továbbiakban kritikus úton lévő tevékenység lesz. A csökkentést addig lehet folytatni, ameddig nem találunk olyan kritikus utat, amelyen lévő tevékenységek tovább már nem csökkenthetők. 17 Erőforrás allokáció ERALL-modellel: Célja az, hogy az

átfutási időt nem növelve, a kapacitáskorlátot nem túllépve a nem kritikus úton lévő tevékenységeket a tartalékidejükön belül mozgassuk el úgy, hogy az erőforrás terhelési diagram a kapacitás korlátot minden pontjában kielégítse. Ezt pl egy simítási eljárással valósíthatjuk meg, mely egy heurisztikus eljárás. Ezzel a módszerrel, ha létezik a feladatnak egy megengedett megoldása, azt megtalálja. Tevékenység jele (1,2) (1,3) (2,4) (3,5) (3,6) (4,6) (5,6) (5,7) (6,8) (6,9) (7,8) (8,9) Erőforrás-szükséglet 8 5 4 3 8 4 0 5 6 7 2 7 Lefutási idő 4 7 9 8 13 5 0 6 20 19 7 6 18 Miles 1947-ben kidolgozta új, sajátos elméletét, amelynek lényege, hogy tudatosan törekszik valamely termék funkcióinak és költségeinek együttes vizsgálatára. A módszert értékelemzésnek nevezte el. Az értékelemzést problémamegoldásra kell alkalmazni Az értékelemzés munkafázisai: Fázisok ELŐKÉSZÍTŐ INFORMÁCIÓ ALKOTÓ KIÉRTÉKELŐ

TERVEZŐ VÉGREHAJTÁSI BESZÁMOLÁSI Tevékenységek Témaválasztás. Célkitűzés. Team összeállítása. Munkaterv készítése. Tényállapot feltárása. Funkcióelemzés. Megoldásváltozatok feltárása. Minden elképzelhető megoldás keresése. Megoldásváltozatok kidolgozása. Megoldásváltozatok részletes, műszaki kidolgozása A kidolgozott tervek gyakorlati bevezetése. A gyakorlati bevezetés értékelése, pótlólagos intézkedések (ha szükséges) megtétele. Adaptálhatóság vizsgálata. Miles-i tanácsok: 1. Kerüljük az általánosításokat! 2. Szerezzük meg minden hozzáférhető költségadatot! 19 3. Csak a legjobb forrásból származó információt használjunk fel! 4. Bontsuk elemeire, találjunk fel hozzá valami újat, tökéletesítsük! 5. Használjuk fel a meglévő alkotóképességünket! 6. Az akadályokat tárjuk fel és győzzük le! 7. Alkalmazzunk szakértőket, tanácsadókat szakismereteink bővítésére! 8. Értékeljük a

főbb tűréseket dollárban! 9. Használjuk fel a szállítók rendelkezésére álló funkcionális termékeit! 10. Hasznosítsuk és fizessük meg a szállítók szakismeretét és tapasztalatát! 11. Alkalmazzunk speciális gyártási eljárásokat 12. Használjuk az alkalmazható szabványokat! 13. Alkalmazzuk ezt a kritériumot: „Kiadnám-e ezen a módon a saját pénzemet?”! 20