Történelem | Középiskola » Az egyház politikai szerepe a nyugati kereszténységben

Alapadatok

Év, oldalszám:2008, 2 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:665

Feltöltve:2008. február 06.

Méret:63 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Az egyház politikai szerepe a nyugati kereszténységben Vázlat: I. 1 Egyház és állam II. 1 Az invesztitúra harc kezdete 2. Szakaszai a) I. szakasz: VII Gergely és IV Henrik b) II. szakasz: I Barbarossa Frigyes és III Sándor c) III. szakasz: III Frigyes és IX Gergely 3. Az invesztitúra harc vége III. 1 Avignoni fogság Az egyházi és a világi hatalom a kezdetektől fogva erősen összekapcsolódott. Nagy Constantinus császár „védőszárnyai” alatt bontakozott ki a keresztényegyház kiépítése. A császár, akit a niceai zsinaton (325) megválasztottak a külső ügyek püspökének, beleszólást nyert az egyház ügyeibe. A későbbiekben a császárok bele is avatkoztak az egyház életébe, például ők nevezték ki a főpapokat. Nagy Constantinus ugyanakkor különféle kiváltságokat is adott a papságnak (adómentesség), és állami feladatokkal bízta meg őket. A Nyugat-Római Birodalom felbomlása (476) után sem szűnt meg ez a szoros kapcsolat.

Róma püspökét, a pápát és a többi egyházi vezetőt a VIII. századig a császár védelmezte és nevezte ki, majd a Karoling uralkodók, még később pedig a német császárok (theokrácia). Ugyanakkor a papság, a szerzetesek, mint egyházi írástudók komoly szolgálatokat tettek a császári udvarban. Az egyház, a pápaság már igen hamar kidolgozta azt az elméletet, amely alapján szabadulni akart a világi hatalom gyámkodásától. Az V században Szent Ágoston elvetette „Isten országa” című művében az „egy mindenható Isten az Égben, egy mindenható császár a Földön” elvet. I. Gelasius pápa pedig kifejtette a „kettős hatalom” tanát, mely szerint a hívők lelke Isten országának a része, így az az egyház, míg a hívők teste és földi dolgai evilági életük része, így az a cs ászár irányítása alá tartozik. Ezzel megkezdődött a harc, amelyet az egyház a világi hatalomtól való függetlenedéséért vívott, és amely

az invesztitúra-küzdelemben csúcsosodott ki. VII. Gergely (1073-85) pápasága idején megszigorította az egyház belső életét, megtiltotta a szimóniát és kötelezővé tette a cölibátust. 1075-ben nyilvánosságra hozta tételeit a Dictatus Papae-ban, melyben a pápát a császár fölé helyezte, majd a lateráni böjti zsinaton megtiltotta, hogy világi személy gyakorolja az invesztitúrát. VII. Gergely pápával szemben IV Henrik (1056-1106) német király lépett fel Az 1076-os wormsi birodalmi zsinaton a német püspökök felmondták az engedelmességet a pápának, megfosztották méltóságától, aki ezután kiközösítette Henriket, hűbéreseit feloldva hűségesküjük alól. A császár engedni kényszerült, 1077 januárjában Canossa várának kapujában mezítláb három napig könyörgött bocsánatért a pápától. A pápa a kor szokásainak megfelelően, a vezeklőknek kénytelen volt megbocsátani. Miután a német ellenkirállyá választott

Sváb Rudolf meghalt a IV. Henrikkel vívott csatában (1080: hohenmölseni csata), Henrik sereggel indult a pápa ellen. VII Gergely Rómában az Angyalvárba szorult, majd a dél-itáliai normannokhoz került. Az invesztitúra harc első szakaszát az V. Henrik (1106-28) és II Callixtus pápa (1119-24) által 1122-ben megkötött wormsi konkordátum zárta le: a főpapokat papi hivatalukba a pápa, hűbérbirtokaikba a császár iktatta be. A megállapodást az I Lateráni zsinaton fogadták el 1123-ban. A konkordátum különválasztotta az invesztitúrában az egyházi (pásztorbottal és gyűrűvel) és a világi (jogarral) méltóságba való beiktatást-az előbbi a pápa az utóbbi a császár joga volt-, így a Német-Római Birodalomban a császár továbbra is hűbéreseinek tudhatta a főpapokat. I. Barbarossa Frigyes (1152-90) jövedelmei növelése érdekében elrendelte a gazdag itáliai városok birodalmi adóztatását. Függetlenségüket megsértve élükre saját

embereit nevezte ki, s beleszólt a pápaválasztásba is. Így egy táborba tömörítette a p ápaságot és a lombardiai városokat is. Nagy ellenfele III Sándor pápa (1159-81) és a vele szövetségre lépő lombardiai városok (Lombard Liga) egyesült ereje 1176-ban Leganonál legyőzte a császár lovagjait. Itt mutatkozott meg a gyalogság fölénye a lovagi harcmodorral szemben I Frigyes a wormsi konkordátum alapján békére kényszerült a pápasággal szemben (1177; „második Canossa-járás”), és kénytelen volt elismerni a lombardiai városok függetlenségét. A császári trónért folyó harcok kedveztek a pápaságnak, III. Ince (1198-1216) uralkodása idején a pápaság hatalma kiteljesedett. A pápa ekkor nagyobb hatalommal rendelkezett, mint a császár. Az invesztitúra harc harmadik szakaszában III. Frigyes (1212-50) német-római császár és IX. Gergely (1227-41) pápa között zajlott a harc, váltakozó sikerrel Az invesztitúra harc lezárulta a N

émet Császárságban bekövetkezett nagy interregnumhoz (1256-73) kötődik. Az 1273-ban császárrá választott Habsburg Rudolfnak sem ereje, sem érdeke nem fűződött a harc folytatásához. A pápaság kikerülve a n émet császárok gyámkodása alól, nem sokáig volt „szabad”: következett az avignoni fogság (1308-77) időszaka, amely a francia befolyás megerősödését jelentette az egyház ügyei fölött