Alapadatok

Év, oldalszám:2001, 8 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:158

Feltöltve:2008. április 26.

Méret:93 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

1 VEZETÉS STRATÉGIA A vezetés: 1. művészet, különböző emberek vezethetnek Pár évszázaddal később 2. uralkodás mindenki vezethet, ezt követően 3. tudomány, amely tanítható Vezetés: a legrégebbi művészet, legújabb kori tudomány amely a munka mindennapi része, tanulható és tanítható. 2 rész: 1.vezetési terv: célokat tűz ki meghatározza a cselekvés módokat és nézi az eredményeket. 2a végrehajtás maga: a fentieket megcsináljuk 2 módon lehet vezetőt választani: 1. kiválasztódik pl: példát mutat 2 kinevezik jellemzői: 1.vezetés ott és akkor valósul meg, amikor munkamegosztás jön létre 2. a vezetés a meghatározott célok elérése érdekében szervezett keretek között működik 3.~ működteti a szervezetet, a szervezetben viszont emberi cselekvések nyilvánulnak meg 4.a ~-nek biztosítani kell az objektív és szubjektív feltételeket a vállalatban(legyen anyag, eszköz Emberi fizikai, pszichológiai) 5.hatalom gyakorlásának

eszköze A vezetés jelentősége: 1. az erőforrások biztosítása és azok hatékonyan működtesse, a szükséglet kielégítése céljából Vezetés gazdasági szerepe, alapfeltétel 2. a vezetés társadalmi feladata: ~hatására az emberek fejlődnek, kultúrálódnak, tudásuk gyarapszik. A vezetés tudomány kialakulása:i.e is volt vezetés 1 írásos emlék Biblia:. Mózes könyve, ezt ma is alkalmazzák vezetés gazdaságtan Rájött hogy 1 ember nem tud tömegeket irányítani, a megfelelő embert kell kiválasztani, hogy intézkedjen, funkcionális szervezetet hozott létre, a feladatokat nem csak kiadta, hanem ellenőrizte is. A rendelkezéseket nevelő célzattal továbbadta. 2 2.Platon Állam című munkája, vezető tevékenysége, munka módszerei 3. középkor hierarchia-egyházi szervezetek, hűbéri társ-katonaság 4.Fro monarchia Verdi Új vezetési elvek 5. reneszánsz világ 6. Újkor a vezetés tudomány 1.XX Klasszikus vezetés tudomány elméletek 3

jel Képviselő: 1 1911 Taylor műve: Tudományos vezetés 2. 1916 Henry Fayol: Vállalati felső vezetés vizsgálat 3. 1918-20Max Webwr:Bürokratikus szervezet ideális modellje, mind a három 1 bürokratikus rendszert dolgozott ki. 2Emberi kapcsolatot előtérbe helyező iskolák:1933Elton Maja az emberi munka hatékonyságára hat az, ha odafigyelünk az emberekre(lelkivilág) 3 tudományos kvantitatív elmélet: 1matematikai elm. 2 játék v döntés elmélet realitásokon alapszik A vezetés 3 összetevője:1. környezet 2. beosztottak 3.vezetés 1. nélküle nincs élet, erőforrás amit megteremtünk azt a környezetnek adjuk vissza. 2féle:1 külső, 2belső 1külső: polgár jogi környezet, demográfiai, társi, természeti, kulturális, gazdi, technikai, tulajdonosok, érdekképviseletek 2 belső: reál folyamat, erőforrások, szervezeti formák Milyen változások álltak be: világpiaci hatások, piacvédelmi és piaci hatások, tulajdon formák változása, munka

módszerei, új értékrendek alakultak ki. Mit várunk el egy vezetőtől: 1.gyorsan döntéseit határozottan hozza meg, 2.felismerje a problémát 3 határozottan cselekedjen 4kapcsolat teremtő képesség. 5 jó befolyásoló képesség 6 fejlessze a saját képességeit 7 idő és energia beosztó képesség. Beosztottak: a vezető feltétlenül ismerje a beosztottjait, így tudja őket befolyásolni. Személyiség: ember lelki életében, gondolkodásában lejátszódó jelenségeknek az adott egyénre Azon jellemzők, képességek halmaza ami megkülönböztet egymástól. Öröklött 3 és tanult, rájövünk arra, hogy mire vagyunk képesek, mit akarunk, milyen jelleműek vagyunk. Környezeti tényezők: normák, helyzetek, 13 féle:1 minden ember tartalmaz ált. normákat 2 csoport normákhoz való alakulás 3. egyedi normák 2 életünk minden pillanatában döntünk, ember alapvető jellemző vonása, nem egyformán érintik a helyzetek az embereket, szituáció

elmélet elvetői. 3 elmélet: 1 Freud pszichoanalitikus elmélet, minden ember 3 énből tevődik össze, felettes én, ösztön én, ÉN a kettőt egyensúlyban tartja. 2 Maslow féle szükséglet piramis önmegvalósítás, elismerés, siker, szeretet és hovatartozás, biztonsági szükséglet, fiziológiai szükséglet 3 Herzberg féle kéttényezős elmélet Csoportok: a tagok olyan közössége akik közös cél elérése érdekében szerepeket osztanak meg egymással és normarendszerek szerint élnek 2 tipus:1 formális 2 informális: 1. vezető hozza létre valamilyen cél elérése érdekében, funkcionális állandó csoportok, ideiglenes formája: feladatcsoport v projekt menedzsment egy meghatározott feladat elvégzésére hozzák létre 2 maguktól szerveződnek, önként jönnek létre pl: baráti csop. Minden ember egyszerre lehet tagja mind a kettőnek Csoplétrejöttének okai: vannak feladatok amiket egyedül nem lehet elvégezni, gazdasági, önérdek pl. fitness

center, fizikai érdek is lehet, pszichológiai okok magánytól való félelem Környezeti hatások amik a csoportok viselkedéseire hatnak: milyenek a céljai a csoportnak: vezető által kijelölt célok, csoport, egyének céljai. Munka szerepek kérdése: ki milyen munkát kap, szerepet. Mérete:kicsi csoportok könnyebben tudnak dolgozni, nagy csoportnál a széthúzás és az info visszatartása nagy. Csopnormák: a csop Többsége által elfogadott szabályok. Csopkohézió: összetartó erő, minél nagyobb az összhang annál gyorsabb a cél elérése Státusz: megkülönböztetés van előttünk 1 minta amit követni kell vérdemes állandóságot, biztonságot jelent A személy és a státusz összhangban kell legyen, akkor jó A vezető és a vezetési funkció: 4 - tájékozódás - helyzetelemzés - információszerzés - probléma felismerés - az infok alapján értékelek és valahogyan döntök - végrehajtás - ellenőrzés. Döntés végrehajtás:

tervezés, szervezés, koordinálás, képviselet, tanácsadás ehhez kapcsolódik. Menedzsment feladata, kiválasztás, ösztönzési rendszer, kommunikációs folyamat és így lesz komplex és egész a vezetés feladata 1.Tájékozódás: info: erőforrás, látens állandóan újra kell teremteni pénzbe kerül pl: MIR rendszerbe szervezve használják a vállalatok. 1 Döntéshozó akinek beszerezzük, kell az információ 2 Információ 3 Technikai apparátus aki tárolja összegzi, rendszerezi. A döntéshozónak a kockázatot kell csökkenteni, az info az ő attitüdjétől is függ, viselkedésétől. Info: minden olyan új ismeretet nyújtó jel konfiguráció tartalmi jelentését amely szükséges a döntéshozó számára. Fajtái: 1. leíró info: tények, adatok rögzítése, helyzet elemzés 2 valószínűségi info: az előzőekben felmért adatokból matematikai számítással végzem. 3 magyarázó: Értékelő véleményeket, ítéleteket alkotok, rendszerezek.

Infoval szembeni követelés, megfelelő mennyiségű legyen, a környezet bonyolultságától függ Megbízhatóság, közvetlen és közvetve jutunk az infohoz Megbízhatóság kérdése, aktualitás. Információ beszerzés: Belső, külső info: 1 Belső: A vállalat belső területeiből, életéből, bér, anyagforgalom, munkaügy. 2. Külső: 3 csoport: 1törvények, szabályok, rendeletek 2 szakmai 3 piaci, adatvédelmi, törvény, versenytársak. 2. Probléma felismerés: ál vagy valós a probléma változás, mi az ami nem változott Ha a probléma valós akkor, hiba karesési technika, hol gyökerezik a probléma, hol történt változás és milyen mértékben, mi az ami nem változott a kettő között űr van ott lehet a probléma. 5 2. Döntés: helyzetelemzés kritériumok és variációk annyit ér amennyit megvalósítunk Ha tudom mi a probléma akkor két részre oszlik 1 vállalati cél 2. kritériumok A kritériumokat és a variációkat kell egyeztetnem 4

Ellenőrzés:3 szint:1. operatív minden napi munkatevékenység folytán 2 a váll egészének a szintjén. 3 a váll és környezet kölcsön hatásával való ellenőrzés. Ellenőrzés tipusai: 1 fogyasztói csoport kielégítése pl: APEH, államilag történő rendszeres ell. 2folyamatos ell 3 szúrópróba szerű, véletlen szerűen Tervezés: stratégia jelentése > vezérfonal, amire a váll a feladatait megpróbálja felfűzni. Tartalmának 3 eleme van: 1 küldetés és filozófia a célcsoportok milyen kielégítése 2. versenyelőny biztosítása 3 szinergia Stratégiák: 3 tipus: 1. vállalkozói megközelítés, kis váll strat a tulaj és a menedzser 1 személyben irányit., nagy nyereség, nagy kockázat Az ő elgondolásaitól függ Új utak keresése, birodalom kiépítése a cél 2.adaptív: a cél adaptív strat Bonyolult környezetben működnek nincs világos célja a vezetésnek. kis lépések pol Rövidebb visszacsatolás a hibák könnyebb kijavítása,

reagálás a jell. Változásokra való reagálás, nem mennek a dolgok elé 3. tervező strat: multik stratégiája, önnáló közgazdasági osztály visszacsatolási mechanizmus, milyen szükségleteket, igényeket akar kielégíteni, e gyesítik a környezettel való igazítást, új utak keresése. A 3 integrált alkalmazása= stratégiai management vezetés Stratégiai menedzsment: A vezetőnek van valamilyen képe a cégről, célokat tűz ki. Ismer egy algoritmust (működési feladatot), hogyan tudja elérni. Van visszacsatolási mechanizmus Vállalati módszerek a versenyhelyzet szempontjából. 1 A vállalati egészére kiterjedő elemzés Swot, gyelv elemzés 2 üzleti egységekre vonatkozó stratégia, csoportok, tevékenységek Porfolió: 2 fajta: 1. piaci részesedés bcg matrix-piaci nővekedés, 2. Generál Electric módszer, szubjektívebb módszer, piaci vonzerő versenyhelyzet alapján. Szervezeti formák:1 funkciónális: minden vezető a váll 6 csak 1 kis

szeletet kap, nagy szakmai tudás, de nem látja át a váll egészét, a kockázat vállalás is kisebb, a környezettel való alkalmazkodás nehézkes. Nem felel meg a gyors reagálás készségének, rövid távon értékelhető teljesítmény. 2.divizíónális: igazgató, vezérig, termékcsoport v, területenként v, fogyasztói csoportonként van megállapítva. A divízión belül 1 kézben van minden tervezés, költség. Pl: Unilever Nagyobb kockázat vállal, a külvilághoz való alkalmazkodás gyors, átfogó látásmód, jól megfelel a stratégiai szempontoknak Hosszabb távú értékelés (szervezeti forma). 3. matrix:1 beosztottnak 4 főnöke is lehet, gyáregységenkénti elosztás Lehet funkciók szerint az egyik és divíziók szerint a másik. Bizalmi légkör jó kapcsolat ktg arányosság 4. Bonyolult környezet hibrid formák:1 divízióként való működtetés A funkcionális szervezeti formán belül fontosnak tartok 1 tervet a többi funkció 2 a divizió a

fontosabb funkciókat kiszedi a d. vezetőkből és maga mellett működteti őket, jogi osztály, belső ellenőr, pr, tűzvédelmi, stratégia Támogató rendszer, váll szervezeti kultúra, munkanélküli felelős Stratégiát támogató rendszer A vállalati és szervezeti kultúra. A vállkult: egyes szervezetek alapfilozófiájának közösen elfogadott értékrendjének, szokásainak és hagyományainak tartósan érvényesülő rendszere, új lehetőségek keresése. Hardi féle A váll kultúra 4 alaptípusa: 1. Erő típusú, vállalkozói megközelítés a pókháló és a pók, a központi vezető elgondolásától függ a vállalat, az ő kockáztatásától függ a vállalat nyeresége és hangulat. 2. Szerep típusú, jó alapok a vezetőket a szerepekhez választják, bürokratikus rendszer. 3. Feladat típusú project managmentek, a feladathoz rendelik hozzá az erőforrásokat a tudás a fontos 4. Személyiségen alapuló, laza típus egymástól eltérő

elképzelések, az előző 3 valamelyikét veszi fel. Befolyásoló tényezők: történelmi hagyományok, szokások, értékrendek, technológia szerepe, munka precizitása A vállalat mérete: kis 7 méret, jó hangulat légkör. Nagy váll nem ismerik egymást, elidegenedés, státuszharcok Vállalati célok: könnyen elérhető cél esetén nem dolgoznak, az se jó, ha túl nehéz a cél. Jelentős esemény vagy személyek szerepe: új termékcsoport piaci bevezetése Az ország adottsága és kultúrája Szintek: 1 alapfeltevések(premisszák), nem tudatos dolgok olyan tényező amit nem magyarázunk. 2 értékek és ideológiák a tudatosság egy magasabb fok, tanult szerepek, viselkedési formák. Bűn, erények, hősiesség 3 javak és képződmények a felszínen láthatók, de nem mindig megfejthető Státusz rendszer, család kialakulásának szerepkörei Szervezések kérdése: 1 váll felépítése funkcionális, diviziónális. 2 működési folyamatok: beszerzés,

termelés, értékesítés 3 munka: Ki? Mit? Az erőforrások mikor, milyen módón álljanak rendelkezésre ahhoz, hogy célt tudjunk elérni: koordinálás: olyat kell tenni, amit kihagytunk a szervezésből. Rendelkezés: a vezetőnek az akaratával egyezően próbáljon meg munkálkodni Eszk: olyan munkát adok amit szeret: 1 érdeklődés felkeltés 2 meggyőzés 3 megbízás 4utasítás 5 parancs A lényeg, hogy a célokat minél jobban, hatékonyabban ellássák A külső PR technikáját követi ez a képviselet Eszk: kommunikáció, verbális, non verbális. Tárgyalás: jó idő, hely, szervezési légkör, vezető, ne menjünk felkészületlenül, döntésképes menjen el. Ez a képviselet kommunikáció lényege Ösztönzés: erkölcsi, anyagi, szociális juttatás Konfliktus kérdése: a változásnak és a versenynek lehet következménye. A váltózással nem bír megbirkózni > stressz helyzet alakul ki>anarchia Anyagi jellegű félelem elvesztem a munkámat

Szociológiai, pszichológiai okok, magány félelem kikerül a környezetből a változás konfliktus helyzetet teremt. Versenyhelyzet: korlátozott rendelkezés, erőforrások, ezekért való harc következménye. Megelőzés, csökkentés, megoldás 3 fajta: 1laterális konf Azonos képzettségű emberek véleménykülönbsége, hiúság, nagyképűség nehezen megoldható. 2 vertikális: főnők és beosztott nem értenek egyet Megoldható empátia készség és kommunikációval. 3 rendszer konfliktus: csoportok között jön létre, kommunikációs csoport Pl. szakzsargon, esetleg más célok kitűzése Csoporton 8 belüli konfliktus vélemény, meggyőződés eltérése. Célok: ezek is lehetnek problémák Vallási, más gondolatok, viselkedés formák Megoldása: direkt, indirekt 1. rábírjuk a másik felet, megbeszélés 2 kompromisszum, eltávolítjuk azokat akik eredményezik a konfliktust. Kooptálás: megvesztegetés, olyan csoportba helyezzük ahova régóta

szeretne bekerülni és ekkor elhallgat. Visszavonulás: önkéntes, kényszerű. Kedvezőbb módszerekkel való kezdés Alkalmak figyelembevétele Vezetési stratégia: 1 csödeljárás kapcsán válság esetén alkalmazzuk, meg kell oldani a problémát 2 rész 1 vezető munkája, mindennapi és 2 kritikus helyzetek megoldására. Lassúak, időigényesek, gondosság 2 feladathoz kötött módszer, környezethez való igazodás. A szakértelem dominál 3 leosztása a feladatoknak mindennapi munkák alóli mentesség, bizalom a munkatárshoz, sok visszacsatolás, ellenőrzés. Ez nagyon hatékony 4 a vezető elhatárolja magát a mindennapi munkától Csak távlati célok jó szervezeti felépítés kell Különválik a vezető és a munkatárs, nagy űr Vezetési stílusok: 1. Wrom Yetok: - autokrata: a vezető egymaga dönt - konzultatív: megbeszéli a problémát a munkatársakkal - csoportos: közös megbeszélés, közös döntés 2. Kurt Levin: - autokrata - ráhagyásos -

demokratikus a csoportoshoz hasonlít, ha sok a vita akkor a vezető dönt