Nyelvtanulás | Német » Német nyelv emelt szintű írásbeli érettségi vizsga, megoldással, 2008

Alapadatok

Év, oldalszám:2008, 61 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:262

Feltöltve:2008. szeptember 24.

Méret:297 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

NÉMET NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2008. május 9 8:00 2008. május 9 Azonosító jel: ÉRETTSÉGI VIZSGA I. Olvasott szöveg értése Német nyelv Időtartam: 70 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 0803 I. Olvasott szöveg értése Német nyelv emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók Tisztelt Vizsgázó! • Az írásbeli vizsga során négy különböző feladatsort kell megoldania. A borítólapokon megadott idő leteltével a füzeteket összeszedik. • Az Olvasott szöveg értése, a Nyelvhelyesség és a Hallott szöveg értése feladatlapokhoz semmilyen segédeszköz sem használható. Az Íráskészség részhez bármilyen nyomtatott szótár használható. • Egy füzeten belül a feladatok megoldási sorrendje tetszőleges. • Az egyes feladatokra a feltüntetett pontszámnál több nem kapható. • A feladatok megoldásához használjon tollat, és

írjon olvashatóan! • Ha megoldását javítani akarja, akkor egyértelműen húzza át a nem érvényes változatot, és olvashatóan írja mellé vagy fölé a jót! Akkor is javíthatja a megoldását, ha a feladatban ikszelnie vagy aláhúznia kell, de egyértelműen jelölje az Ön szerint jó megoldást! • A szürke mezőre semmit se írjon, mert az a javító tanár számára van fenntartva. írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0803 2 / 12 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: A feladatok a következő oldalon kezdődnek. írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0803 3 / 12 2008. május 9 Német nyelv emelt szint 1. Azonosító jel: Lesen Sie den Reiseprospekt und ordnen Sie den Beschreibungen (1-7) den richtigen Titel (A-I) zu. Achtung! Es gibt einen Titel zu viel (0) ist ein Beispiel für Sie 8 Insider-Tipps für Dresden Im Jubiläumsjahr hat die Barock-Stadt besonders viel zu bieten 0. Wer richtig abtanzen will, geht in die

„Straße E”. In mehreren Clubs findet jeder seinen Stil: Breakbeat, Elektro, HipHop, Disco. Ideal für ausgefallene Geschmäcker: Die schwarze Szene trifft sich hier im größten Düster-Club Dresdens auf drei Floors. 1. Ein Flair wie aus 1001 Nacht erwartet Besucher der ehemaligen Zigarettenfabrik Yenidze. Das um 1910 errichtete Industriegebäude sorgt mit seinem einzigartigen Mix aus maurischer Architektur und Jugendstil für Abwechslung im Dresdner Barock-Panorama. Lesungen von Märchen aus aller Welt finden am Wochenende unter der Glaskuppel statt. Romantisch: abends auf der Terrasse des Yenidze-Restaurants sitzen – und auf die Altstadt schauen. 2. Alte Meister, mal anders: Die Landesbibliothek präsentiert seltene Bücher in einer exquisiten Schatzkammer. Zu den Schätzen gehören eine Abschrift der Paulus-Briefe, ein Skizzenbuch Dürers, Noten von Bach. Besonders kostbar: der „Codex Dresdnersis” – eine von nur vier erhaltenen Handschriften der Mayas

weltweit. 3. Ein gutes Restaurant mit toller Aussicht bietet das Traditions-Wirtshaus „Schillergarten” – eines der schönsten der Stadt. Schiller war hier Stammgast Wer einen Fensterplatz im Wintergarten erwischt, sieht auf die Elbe und das Blaue Wunder, die alte Eisenbahnbrücke. 4. Schräge Läden und Kneipen in Kombination mit Kunst gibt es in der Kunsthofpassage im Szeneviertel Neustadt: In den von Künstlern gestalteten Hinterhöfen tönt Wassermusik aus einer Konstruktion verschlungener Regenrohre, und Tierskulpturen schmücken die Fassaden. 5. Ein umgebautes schrottreifes Schiff als Bühne: Das „Dresdner Brettl” (tolle Schauspieler!) spielt hier Kabarett und Komödie, von Kästner über Ringelnatz bis Tucholsky. 6. Die leichte Sommervariante zu Christstollen und Dominosteinen: „Russisch Brot” ist eine traditionelle Dresdner Backspezialität. 7. Dresden feiert dieses Jahr seinen 800. Geburtstag! Mit Festivals, Konzerten, einer

Dampferparade, Open-Air-Events – und den Filmnächten am Elbufer. In dem RiesenFreilichtkino kann man verpasste Filme des letzten Kinojahres nachholen Genial: Der Blick auf die historische Altstadtsilhouette. írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0803 4 / 12 2008. május 9 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint TITEL A) Bücherschätze B) Clubbing für alle C) Hinterhof-Kultur D) Historisches Museum E) Jubeljahr F) Märchenstunde G) Naschwerk H) Speisen wie Schiller I) Theaterkahn 0. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. B 7 Punkte írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0803 5 / 12 2008. május 9 Német nyelv emelt szint 2. Azonosító jel: Lesen Sie den Text über die Lebenserwartung und beantworten Sie kurz die Fragen. (0) ist ein Beispiel für Sie. Lebenserwartung könnte auf 100 Jahre steigen Rostock (dpa) – Noch feiern nur wenige Menschen ihren 100. Geburtstag, doch im 22 Jahrhundert könnte dies nach Ansicht von Rostocker

Bevölkerungswissenschaftlern Normalität sein. Die Lebenserwartung der Menschen in den Industriestaaten werde weiter um zwei bis drei Jahre pro Jahrzehnt steigen. Das prognostizierten Forscher des Max-Planck-Instituts für demographische Forschung und der Universität Rostock in einer neuen Studie. Dies belegten auch Zahlen des Statistischen Bundesamtes in Wiesbaden. Demnach sei die Lebenserwartung für neugeborene Jungen im vergangenen Jahr um fast fünf und für Mädchen um dreieinhalb Monate gewachsen. Derzeit liegt die Lebenserwartung in Deutschland bei 76,6 Jahren für Jungen und 82,1 Jahren für Mädchen. Wie alt ein Mensch werden könne, entscheide schon die Ernährung der Mutter während der Schwangerschaft, sagte die Demographin Gabriele Doblhammer-Reiter. Eine Reihe von Alterskrankheiten wie Diabetes und Bluthochdruck ließen sich mitunter auf früheste Lebenseinflüsse zurückführen. Gegen die Erwartungen wirkten sich die Gene in geringstem Maße auf die Lebenserwartung

aus. „Es bringt also immer noch etwas, wenn Sie mit 70 Jahren das Rauchen aufgeben”, meinte die Wissenschaftlerin. Allerdings: Der bislang älteste Mensch, die Französin Jeanne Calment (1875-1997), wurde über 122 Jahre alt, obwohl sie bis zum Alter von 119 rauchte, stets viel Schokolade aß und täglich ein Glas Portwein trank. Das Altern in den Industriestaaten ist laut der Studie auch immer weniger mit den früher üblichen Beschwerden verbunden. Dank Antibiotika und Impfungen stürben die Menschen nur noch selten an Infektionskrankheiten. Hygiene und bessere Ernährung wirkten sich ebenfalls positiv aus. Todesursachen seien heute vor allem chronische Krankheiten wie Krebs oder Herz-Kreislauf-Erkrankungen, bei denen sich die Behandlungsmöglichkeiten aber auch ständig verbesserten. „Die Menschen bleiben immer länger gesund und werden älter”, sagte die Wissenschaftlerin. írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0803 6 / 12 2008. május 9 Német nyelv emelt szint

Azonosító jel: Welches Alter wird im nächsten Jahrhundert allgemein sein? 0. (das Alter von)100 Jahre(n) Wo werden die Menschen in der Zukunft länger leben? 8. 8. Was beeinflusst die Lebenserwartung eines Menschen vor seiner Geburt? 9. 9. Was beeinflusst die Lebenserwartung am wenigsten? 10. 10. Was war typisch für die Lebensweise der ältesten Frau der Welt? 11. 11. Was hilft den Menschen – außer der medizinischen Behandlung – länger zu leben? 12. 12. 5 Punkte írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0803 7 / 12 2008. május 9 Német nyelv emelt szint 3. Azonosító jel: Lesen Sie den Zeitungsartikel und ergänzen Sie dann die Sätze in der Zusammenfassung mit den fehlenden Informationen! (0) ist ein Beispiel für Sie. Robbie ist zurück Robbie Williams war charmant, schlagfertig und lustig. Das ist man von dem 31-jährigen britischen Popstar gewohnt. Aber es gab auf der groß inszenierten Pressekonferenz zur Präsentation seines neuen Albums

„Intensive Care” am Freitag in einem Hangar des Flughafens Berlin-Tempelhof auch fünf wirklich interessante Nachrichten. Die erste: Der leger mit Jeans, grauer Weste und gestreiftem Hemd gekleidete Frauenschwarm ist trotz seiner angeblichen Freundin in Los Angeles offen für Frauengeschichten. Eine Journalistin lud er zu sich ins Hotelzimmer ein, um ihr dann Details aus seinem Privatleben mitzuteilen, eine andere zum Abendessen. Eine hübsche Hostess, die eine Tasse Kaffee an seinen Stehtisch brachte, fragte er mit großem Augenaufschlag nach ihrem Namen. Allerdings: Details zu der angeblichen Freundin in den USA verrät er nicht: „Das geht euch nichts an”, sagte er den Journalisten und zündete sich geheimnisvoll lächelnd eine Zigarette an. Die zweite interessante Nachricht: Eine Karriere als Schauspieler schloss Williams definitiv aus. „Ich bin nicht an der Schauspielerei interessiert” Das könne er auf jeden Fall ausschließen, auch wenn er nicht wisse, wie sein Leben

in 20 Jahren aussehen könne. „Ich kann nicht mal für den nächsten Tag planen.” Die dritte interessante Nachricht: Die Basis seines Erfolgs sieht Williams im Nachahmen dreier Rock-Ikonen der Vergangenheit, wie er augenzwinkernd verkündete. Freddie Mercury, Tina Turner und Mick Jagger hätten ihn inspiriert, sagte er, stand von seinem weißen Barhocker auf und imitierte die Größen nacheinander in ihren typischen Posen und erklärte: „Meine ganze Karriere basiert auf diesen drei Bewegungen.” Die vierte interessante Nachricht: Williams erwartet, dass England das nächste Mal die Fußball-Weltmeisterschaft gewinnt. „Wir haben die besten Chancen seit 50 Jahren, den Titel zu erwerben”, sagte er. England habe viele gute Spieler, unter anderen David Beckham Und die fünfte interessante Nachricht: auf dem US-Markt bislang nicht ähnlich erfolgreich zu sein wie auf dem europäischen, bedauert er nicht. „Das ist nicht wichtig für mich”, erklärte er In den vergangenen zehn

Jahren habe er für seine Alben gerade einmal zwei Monate in den USA geworben. Er habe bislang keine Lust gehabt, allen Leuten dort die Hände zu schütteln und die Radiostationen zu besuchen. Eigentlich ging es in der Pressekonferenz jedoch um die Präsentation seines neuen Albums „Intensive Care”, das am 21. Oktober in den Handel kommt Schon drei Stunden vor seinem Auftritt hatten die 250 Journalisten, die unter anderem aus Mexiko, Taiwan, Australien und Island anreisten, die Chance, sich per Handy-Walkman die zwölf neuen Songs anzuhören. Es ist ein größtenteils melancholisches Werk geworden, traurig erzählt Williams von Verflossenen, die er an Bushaltestellen wieder trifft oder vom Tod eines nahen Familienangehörigen. Es sei eine Hommage an die 80er Jahre, erzählte Williams. „Wenn ich an diese Zeit zurückdenke, bricht mein Herz, weil ich mit dieser Zeit so verbunden war.” Mit seinen Songs solle es in 15 oder 20 Jahren ähnlich sein: Wenn jemand diese dann anhöre,

sollten ebenfalls Herzen gebrochen werden. Nur ein Konzert will Williams geben, um seine neue CD vorzustellen. Dieses soll in Berlin am Sonntag steigen Für das nächste Jahr kündigte er dann eine größere Tournee an. Ö írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0803 8 / 12 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: Unbeliebt machte sich Williams bei den Nachrichtenagenturen. Deren Fotografen wird kein Zutritt zu dem Konzert am Sonntag gewährt. Da dies völlig unüblich ist, verzichten die Agenturen – und somit zahlreiche Medien, die von ihnen beliefert werden – auf eine Berichterstattung. ZUSAMMENFASSUNG Es war nichts Besonderes, dass Robbie Williams auf der Pressekonferenz lustig (0) 0. war – wie immer. Man konnte hier fünf interessante Nachrichten über den Popstar erfahren. Erstens: Er interessiert sich für (13), obwohl 13. er in den USA eine Freundin hat, über die er . (14) möchte 14. Zweitens: Er möchte auch in Zukunft kein . (15) 15.

werden. Drittens: Er verdankt seine Erfolge dem (16) 16. verschiedener Rockstars. Viertens: Williams glaubt daran, dass England wieder . (17) wird Und fünftens: Er ist darüber gar nicht 17. traurig, dass er in . (18) nicht so erfolgreich ist, wie in . (18) Für den Erfolg hat er in den letzten Jahren auch 18. fast nichts getan, er hat dort für seine Alben . (19) 19. Werbung gemacht. Auf der Pressekonferenz hatten die 250 Journalisten noch vor Williams’ Auftritt die Möglichkeit, . (20) Das 20. neue Album ist ziemlich . (21) Dieses Jahr 21. gibt er mit diesem Album . (22), und im nächsten 22. Jahr plant er dann . (23) An dem Berliner Konzert 23. dürfen die . (24) nicht teilnehmen, so dass es über 24. das Konzert in vielen Medien gar nicht berichtet wird. 12 Punkte írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0803 9 / 12 2008. május 9 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint 4. Welcher Satz passt in den Text? Tragen Sie die entsprechenden Buchstaben (A-H) in

die Rubrik ein. Achtung! Es gibt einen Buchstaben zu viel (0) ist ein Beispiel für Sie Osterbräuche Das Ei ist Nahrung, Symbol der Fruchtbarkeit und des Lebens. (0) In der Zeit der Urchristen galt das Ei als Lebens-Sinnbild: Es hält etwas verborgen und steht in enger Verbindung zur Auferstehung Christi. Zum germanischen Ostara-Fest wurden Eier wahrscheinlich als Opfergaben vergraben. Sogar die Sitte des Bemalens reicht über viele Jahrhunderte zurück: (25) In Osteuropa findet man eher goldfarbene Eier als Zeichen der Kostbarkeit. Natürlich glaubten auch unsere Altvorderen nicht an Eier legende Hasen. Für den Umstand, dass Ostern mit dem Hasen in Verbindung gebracht wird, gibt es viele Erklärungen: (26) Göttinnen so verschiedener Herkunft wie Aphrodite und Ostara – beide hatten mit Fruchtbarkeit zu tun – war ein Hase als heiliges Tier zugeordnet. Ihre Fruchtbarkeit beweisen die Hasen übrigens am besten selbst: (27) Wir Deutschen kennen den Osterhasen

seit rund dreihundert Jahren. Zuerst tauchte er in der Pfalz auf, dann im Elsaß und in Westfalen. (28) Und auch danach waren es wohl eher Städter, die die Geschichte vom Eier legenden Mümmelmann aufgriffen und weiterverbreiteten. (29) Erst zum christlichen Osterfest – genauer: zum jüdischen Passah-Fest – gehört das Lamm: (30) In der christlichen Vorstellungswelt wurde es symbolisch zum Lamm Gottes, eigentlich Christus selbst, und wird mit der Fahne, dem Zeichen des Sieges, dargestellt. Nun gibt es zu Ostern auch viele Lämmer, so dass sich eine kulinarische Vorliebe schnell entwickeln konnte. írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0803 10 / 12 2008. május 9 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint SÄTZE A) Auf bis zu zwanzig Junge bringen sie es Jahr für Jahr. B) Die Leute essen dort zu Ostern Hasen. C) Eier sollen schon bei den Frühlingsfesten im alten Ägypten, in Persien, Rom und Griechenland gefärbt und gegessen worden sein. D) Für

Landbewohner war das Ganze doch zu absurd. E) In weiten Teilen Deutschlands allerdings war das Tier noch bis ins 19. Jahrhundert unbekannt. F) Jüdisch ist also ursprünglich das Ritual, im Gedenken an Gott ein Lamm zu schlachten. G) So war im alten Byzanz der Hase in der Tier-Symbolik ein Zeichen für Christus. H) Traditionelle Farbe des christlichen Kulturkreises war seit dem 13. Jahrhundert Rot, als Farbe des Blutes Christi, des Lebens, des Sieges und der Lebensfreude. 0. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 25. 26. 27. 28. 29. 30. C 6 Punkte írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0803 11 / 12 2008. május 9 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint maximális elért pontszám pontszám 1. Dresden 7 2. Lebenserwartung 5 I. Olvasott szöveg értése 3. Robbie W 12 4. Osterbräuche 6 ÖSSZESEN 30 ÁTVÁLTOTT VIZSGAPONT 30 javító tanár Dátum: . pontszáma programba beírt pontszám I. Olvasott

szöveg értése javító tanár jegyző Dátum: . Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a II írásbeli vizsgarész megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga az I vizsgarész teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a II vizsgarésszel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0803 12 / 12 2008. május 9 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 9 Azonosító jel: Német nyelv NÉMET NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2008. május 9 8:00 II. Nyelvhelyesség Időtartam: 50 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 0803 II. Nyelvhelyesség Azonosító jel: Német nyelv emelt szint 1. Was passt in den Text? Unterstreichen Sie das richtige Wort. (0) ist ein Beispiel für Sie. England: Jamie Oliver kämpft für gesunde Schulkost Der charmante Starkoch (0)

England setzt sich für gesundes Essen in Schulkantinen ein. In (1) seiner Sendungen zeigte er Kindern Karotten, Broccoli und Petersilie „Na, (2) von euch weiß, was das ist?”, fragte Oliver. Die Antworten waren so niederschmetternd, dass dem sonst so smarten Koch das Lachen verging Diese Szenen (3) dem letzten Jahr waren der Anfang einer Revolution. Der 30- (4) setzt sich seitdem dafür ein, dass Kinder mehr Gesundes essen, auch in der Schule. Er traf Premier Tony Blair und sprach mit ihm (5) gesunde Schulkost und übergewichtige Kinder. Die britischen Schülerinnen und Schüler gehören nämlich zu den molligsten in (6) Europa. Seit zwanzig Jahren hat sich (7) Zahl verdoppelt! Nach seinem Besuch beschloss die Regierung Schulkantinen mit viel Geld zu unterstützen. Die neuen Richtlinien schreiben vor, dass all das auf den Tisch kommt, (8) bei Teenagern bisher als „uncool” galt. Salatblätter, knackige Karotten, gesundes Fleisch

und frische Pizza stehen nun auf (9) Speiseplan. Fettige Burger mit Pommes? – Nein, danke! A B C D 0. an auf aus nach 0. 1. ein eine einem einer 1. 2. warum was wer wie 2. 3. aus bei mit zu 3. 4. Jährig Jährige Jähriger Jähriges 4. 5. auf bei mit über 5. 6. ganz ganze ganzen ganzes 6. 7. eure ihre seine unsere 7. 8. der die was wer 8. 9. das dem den der 9. 9 Punkte írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0803 2/8 2008. május 9 Német nyelv emelt szint 2. Azonosító jel: Schreiben Sie das passende Wort in den Text. Achtung! Einige Wörter können mehrmals vorkommen. (0) ist ein Beispiel für Sie auf, für, von, über Medien Medien sind laut Lexikon „Mittel zur Verbreitung von (0) Nachrichten und 0. Informationen”. Heute meint man, wenn man (10) „den Medien” spricht, 10 die Massenmedien. Dazu zählen die Printmedien und die elektronischen Medien Es ist wichtig . (11) die Medien, dass sie

ohne Behinderung arbeiten 11. dürfen und dass ihnen niemand verbieten darf, . (12) bestimmte 12. Ereignisse zu berichten. Im Grundgesetz ist festgelegt, dass von Seiten des Staates kein Druck . (13) die Medien ausgeübt werden darf Das gilt 13. auch dann, wenn . (14) Mitarbeitern der Medien Skandale aufgedeckt 14. werden, die die Regierung oder einzelne Politiker lieber geheim gehalten hätten. Die Medien können also durch ihre Berichterstattung auch die Politiker kontrollieren. 5 Punkte írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0803 3/8 2008. május 9 Német nyelv emelt szint 3. Azonosító jel: Was passt in den Text? Schreiben Sie den entsprechenden Buchstaben in die Rubrik. Achtung! Es gibt einen Buchstaben zu viel. (0) ist ein Beispiel für Sie Alle Lebewesen der Erde im Internet Stellt euch vor, über jedes noch so ausgefallene Lebewesen könntet ihr Informationen im Internet abrufen. Ein verrückter Plan? Nein, ein Traum, (0) In den nächsten zehn Jahren, so

das ehrgeizige Ziel, (15), zum Laufen bringen. Darin sollen dann Informationen zu allen bekannten Arten gesammelt sein. Und davon gibt es immerhin 1,8 Millionen. Geplant ist, (16) und sofort das Verbreitungsgebiet, Geräusch, Videos und aktuelle Forschungsergebnisse dazu zu sehen sind. Eine tolle Sache, auch, weil dieser Service gratis (17). Mit diesem Netzwerk soll es dann möglich sein, einen besseren Überblick über die Arten zu behalten. Vor allem, (18) Der Haken an der Sache ist allerdings, dass man nur schützen und beobachten kann, (19). Unbekannte Arten gibt es aber noch viele Manche Forscher gehen von bis zu 100 Millionen aus. A) dass man dann zum Beispiel „Weißkopfseeadler” eingeben kann B) den amerikanische Forscher jetzt Wirklichkeit werden lassen wollen C) um die Suche nach Informationen über die Tierarten zu erleichtern D) und für jeden mit Internetzugang nutzbar ist E) was man kennt F) wenn sie vom Aussterben

bedroht sind G) wollen sie die „Encyclopedia of Life”, also das Lexikon des Lebens 0. 15. 16. 17. 18. 19. 15. 16. 17. 18. 19. B 5 Punkte írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0803 4/8 2008. május 9 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint 4. Im folgenden Text gibt es in neun Zeilen je ein Wort, das grammatisch nicht in den Satz passt. Schreiben Sie dieses Wort auf die Zeile rechts vom Text In den anderen drei Zeilen gibt es kein falsches Wort. Hier müssen Sie einen Haken (9) machen (01) und (02) sind Beispiele für Sie. Gewusst wie Scheinbar hatten die alle größeren Geräte im Haus sich dieselbe die e 01. Woche zum Kaputtgehen ausgesucht. Die Folge war, dass die 9 e 02. erforderlichen Reparaturen sowohl nicht nur unsere Geduld bis . 20. zum Äußersten strapaziert hatten, sondern auch unsere Finanzen. . 21. Als schließlich auch noch in mein Jeep komische Geräusche von . 22. sich gab, als ich für die Kinder von der Schule abholte,

beschloss . 23. ich, selbst etwas gegen das neue Problem zu unternehmen sein. . 24. Ich wollte nicht meinen Mann auch noch damit zu belasten. . 25. Allerdings hatte ich nicht mit keinen meinen Kindern gerechnet. . 26. Sie stürmten mit der Neuigkeit ins Haus: „Papa, der Jeep hat ein . 27. furchtbare Geräusche gemacht. Aber Mama hat das Problem . 28. gelöst.” Beeindruckt blickte mein Mann zu mich an und stellte . 29. die befürchtete Frage: „Wie hast du das denn gemacht?” Mir . 30. blieb nichts anderes übrig, als ob zu gestehen: „Ich habe das Radio . 31. lauter gestellt.” „-1” 12 Punkte írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0803 5/8 2008. május 9 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint 5. Schreiben Sie die links angegebenen Wörter in der richtigen Form in den Text. Achtung! Die Wörter verändern ihre Wortart. Schreiben Sie in jede Lücke nur ein Wort. (0) ist ein Beispiel für Sie E(instein) = einfach/genial2 0. Veränderung

Genau vor 100 Jahren veränderte (0) ein junger Mann mit 0. 2 einer einfachen Formel die Welt. Sie lautet E=mc , auch 32. nennen bekannt als die so . (32) Relativitätstheorie 32. Dieser junge Mann hieß Albert Einstein. Er war bis dahin völlig 33. Arbeit unbekannt und hatte in einem Patentamt . (33) 33. 34. Durchschnitt Als Schüler war er . (34) und unauffällig 34. Aber die Genialität seiner Formel stellte die Welt auf den Kopf. 35. vorstellen Der damals 26-Jährige veränderte unsere . (35) 35. von Raum und Zeit wie kein anderer Wissenschaftler vor ihm. 36. glauben Bis 1905 herrschte der allgemeine . (36), 36. dass Raum und Zeit immer ewig und unveränderlich seien. 37. Erfolg Einstein widerlegte dies . (37) mit Hilfe 37. seiner Relativitätstheorie. Einsteins Theorie von Raum und Zeit ist die herausragendste 38. Beweis Denkleistung des 20. Jahrhunderts Sie (38), 38. dass große Massen die Zeit verlangsamen und den Raum krümmen. Sie erklärt, warum

Uhren langsamer laufen, wenn sie bewegt werden, und warum Menschen jünger werden, wenn sie reisen. Ohne die Formel wüssten wir nicht, warum die Sonne 39. Strahlung . (39) oder was Lichtgeschwindigkeit ist 39. Nach Einstein tickt die Uhr für jeden Menschen unterschiedlich: Zeit ist relativ. Das bedeutet zum Beispiel, dass die Zeit für 40. Langeweile jemanden langsamer vergeht, dem es . (40) 40 ist. Im Gegenteil zu jemandem, der beschäftigt ist Vom 41. fühlen . (41) her fließt die Zeit für den Beschäftigten 41 viel schneller. Einstein selbst hat das einmal so erklärt: „Wenn man zwei Stunden lang mit einem netten Mädchen zusammensitzt, meint man, es wäre eine Minute. Sitzt man jedoch eine 42. Hitze Minute auf einem . (42) Ofen, meint man, 42. es wären zwei Stunden. Das ist Relativität” 11 Punkte írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0803 6/8 2008. május 9 Német nyelv emelt szint írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0803 Azonosító jel: 7/8 2008. május

9 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint maximális elért pontszám pontszám 1. England 9 2. Medien 5 II. Nyelvhelyesség 3. Lebewesen 5 4. Gewusst wie 12 5. Einstein 11 ÖSSZESEN 42 ÁTVÁLTOTT VIZSGAPONT 30 javító tanár Dátum: . pontszáma programba beírt pontszám I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség javító tanár jegyző Dátum: . Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a III írásbeli vizsgarész megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a II vizsgarész teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a III vizsgarésszel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0803 8/8 2008. május 9 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 9 Azonosító jel: Német nyelv NÉMET NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2008. május 9 8:00 III. Hallott

szöveg értése Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 0802 III. Hallott szöveg értése Német nyelv emelt szint Azonosító jel: Guten Tag! Jetzt beginnt die Prüfung zum Hörverstehen. Die Prüfung besteht aus zwei Aufgaben. Sie werden zwei Hörtexte hören Die Aufgaben dazu sind in diesem Heft. • Jede Aufgabe beginnt und endet mit Musik. Dann hören Sie die Aufgabenstellung • Später haben Sie eine Minute Zeit, die Aufgabe zu lesen. • Danach hören Sie den Text das erste Mal. • Dann haben Sie eine Minute Pause. • Sie hören dann den Text das zweite Mal. • Zuletzt haben Sie noch einmal eine Minute Zeit, Ihre Lösung zu kontrollieren. Die Prüfung dauert 30 Minuten. Viel Glück! írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0802 2/8 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: A feladatok a következő oldalon kezdődnek. írásbeli vizsga, III.

vizsgarész 0802 3/8 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: 1. Sie hören ein Interview mit einer Schülerin über ihre Weihnachten in Ungarn Lesen Sie zuerst die Aufgabe. Sie hören dann den Text zweimal Ergänzen Sie die Sätze beim Hören. (0) ist ein Beispiel für Sie Yvonnes Weihnachten • Yvonne hat dieses Jahr Weihnachten als Austauschschülerin (0) in Ungarn verbracht. • Yvonne ist aufgefallen, dass . (1) für die 1. Ungarn deutlich wichtiger ist als für die Deutschen. • Bei Yvonnes Familie in Deutschland hat am Heiligen Abend immer derjenige gekocht, der . (2) gegangen ist • Was das Festessen angeht, isst Yvonnes Familie in Deutschland am Heiligen Abend immer . (3) • 6. Die Mitschüler haben Yvonne geholfen, . (7) • 5. Yvonne hat ihrer Familie sogar Geschenke gekauft, und sie schon . (6) in einem Paket weggeschickt • 4. Seit ihrer Ankunft in Ungarn hat sie mit ihrer Familie insgesamt . (5) telefonisch gesprochen

• 3. Mit ihrer Familie hält Yvonne den Kontakt normalerweise durch . (4) • 2. 7. Yvonnes Mutter hat von ihr zu Weihnachten eine . (8) Schale bekommen írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0802 4/8 8. 2008. május 9 Német nyelv emelt szint • Azonosító jel: Die Geschenke von Yvonne sind durch . (9) 9. in Ungarn angekommen. Yvonne hat von ihrem Vater nicht nur ein . (10), 10. sondern auch . (11) bekommen 11. • • Yvonnes Bruder hat ihr dieses Jahr ein Bild geschenkt, das er . (12) 12. 12 Punkte írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0802 5/8 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: 2. Sie hören jetzt ein Interview mit einer deutschen Frau, die in Ungarn lebt Sie spricht darüber, wie sie die Wende in der damaligen DDR und BRD erlebte. Lesen Sie zuerst die Aufgabe. Sie hören dann das Gespräch zweimal Entscheiden Sie, welche Aussage richtig und welche falsch ist. Kreuzen Sie beim Hören die richtige Lösung an (0) ist ein

Beispiel für Sie. Die Wende Richtig (0) Helga konnte die Ereignisse von 1989 in der DDR nur im Fernsehen verfolgen. Falsch X (13) Nachdem Ungarn die österreichische Grenze aufgemacht hat, gingen viele Flüchtlinge in die deutsche Botschaft in Österreich. 13. (14) Helga ist nach der Wende nach Deutschland gefahren, um ihre Verwandten zu besuchen. 14. (15) Vor dem Fall der Mauer durfte nur die S-Bahn die Grenze nach Westberlin passieren. 15. (16) Die Leute durften unmittelbar nach dem Fall der Mauer mit ihren Personalausweisen in den anderen Teil von Berlin rüberfahren. 16. (17) Genauso, wie viele Touristen, hat auch Helga Steine von der Mauer gesammelt. 17. (18) In Helgas Geburtstadt, Greifswald, hat man die alten Häuser auf dem Marktplatz erneuert. 18. (19) In der Gegend von Helgas Geburtstadt haben sich die Arbeitsmöglichkeiten seit der Wende verbessert. 19. (20) Die Lebenssituation von Helgas Familie hat sich seit der Wende verbessert. 20. (21) Helgas

Schwester musste nach der Wende ihren Beruf als Kindergärtnerin aufgeben. 21. 9 Punkte írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0802 6/8 2008. május 9 Német nyelv emelt szint írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0802 Azonosító jel: 7/8 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: maximális elért pontszám pontszám Yvonnes Weihn. 12 III. Hallott szöveg értése Die Wende 9 ÖSSZESEN 21 ÁTVÁLTOTT VIZSGAPONT 30 javító tanár Dátum: . pontszáma programba beírt pontszám I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése javító tanár jegyző Dátum: . Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a IV írásbeli vizsgarész megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a III vizsgarész teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a IV vizsgarésszel, akkor ez a

táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0802 8/8 2008. május 9 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 9 Azonosító jel: Német nyelv NÉMET NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2008. május 9 8:00 IV. Íráskészség Időtartam: 90 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 0803 IV. Íráskészség Német nyelv emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók Tisztelt Vizsgázó! • Ehhez a feladatlaphoz bármilyen egynyelvű vagy kétnyelvű nyomtatott szótár használható. • A két feladat megoldási sorrendje tetszőleges. • A 2. feladatnál két lehetőség közül választhat Olvassa végig mindkét feladatot, majd döntse el, hogy melyiket dolgozza ki. A feladatlap megfelelő helyére írja be a választott téma számát! Ha mindkét téma kidolgozásába belekezd, és a javító tanár számára nem derül ki egyértelműen, hogy

melyiket választotta, akkor az első témát fogja kijavítani és értékelni. • Amennyiben szükséges, használhat pecséttel ellátott piszkozatpapírt. • A feladatok megoldásához használjon tollat, és írjon olvashatóan! • Ha a szövegét javítani akarja, akkor egyértelműen húzza át a nem érvényes részt, és olvashatóan írja utána vagy fölé a jót! • A margón kívülre, valamint a szürke mezőre semmit se írjon, mert az a javító tanár számára van fenntartva. írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0803 2 / 12 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: 1. Sie haben von Ihrem deutschen Freund einen Brief mit dem folgenden Prospekt bekommen: Diesen Leuchtturm können Sie mieten Das weltweit erste auf dem Meeresboden errichtete Bauwerk steht mitten in der Nordsee, rund 50 Kilometer vor Bremerhaven: der 30,7 Meter hohe Leuchtturm „Roter Sand”. Am 1 November 1895 nahm er seinen Betrieb auf und wies unzähligen Schiffen

den Weg, bis 1964 dann der letzte Wärter das Licht ausknipste. Wer Leuchtturm-Romantik verspüren will, kann ein paar Tage auf dem „Roten Sand” wohnen. Ihr deutscher Freund möchte mit Ihnen gern ein paar Tage in den Ferien auf diesem Leuchtturm verbringen und möchte wissen, wie Sie darüber denken. Schreiben Sie einen Brief an Ihren deutschen Freund. Beachten Sie dabei die folgenden Punkte: 1. Ihre Meinung von der Idee Ihres Freundes 2. Mögliche Vorteile, auf dem Leuchtturm zu wohnen (zB Aussicht, Ruhe) 3. Mögliche Nachteile, auf dem Leuchtturm zu wohnen (zB kein Lift, viele Treppen) 4. Fragen Sie Ihren Freund nach weiteren Einzelheiten (Termin, Anreise) 5. Machen Sie auch einen Vorschlag für die Ferien Verwenden Sie für Ihren Brief 120-150 Wörter. Die Reihenfolge der Leitpunkte können Sie selbst bestimmen. Vergessen Sie nicht Datum, Anrede, Gruß und Unterschrift írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0803 3 / 12 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Azonosító

jel: 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0803 4 / 12 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0803 5 / 12 Tartalom 5 pont Formai jegyek és hangnem 2 pont Szövegalkotás 3 pont Szókincs, kifejezésmód 5 pont Nyelvtan, helyesírás 5 pont Összesen 20 pont Felezett vizsgapont 10 pont 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: 2. Wählen Sie eines der folgenden Themen zur Ausarbeitung aus Thema 1 Leserbrief: Berufe Ein Jugendmagazin hat zum Thema „Wie geht es weiter nach dem Abitur?” eine Umfrage gemacht und hat die folgende Statistik veröffentlicht: Info Ausbildung: FAVORITEN Die drei beliebtesten Studienfächer der Abiturienten: 1. Jura 2. Ökonomie 3. Medizin Die drei beliebtesten Ausbildungsberufe der Abiturienten: 1. Bankkaufmann/frau 2. Steuerfachangestellte/r 3. Fachinformatiker/in Im

Handwerk wählten die Abiturienten zumeist folgende Berufe: 1. Zahntechniker/in 2. Tischler/in 3. Apotheker/in Was denken Sie darüber? Schreiben Sie Ihre Meinung in einem Leserbrief an die Zeitung. Gehen Sie dabei auf die folgenden Punkte ein: 1. Welche Berufe sind in Ungarn zurzeit sehr beliebt? Warum? 2. Welche Ähnlichkeiten / Unterschiede sehen Sie, wenn Sie die deutsche Liste mit den ungarischen Tendenzen vergleichen? 3. Wollen die ungarischen Jugendlichen in Ihrer Schule / Ihrem Bekanntenkreis nach dem Abitur eher an einer Universität studieren oder einen Beruf erlernen? Warum? 4. Wie kann die Schule bzw wie können die Eltern bei der Berufswahl helfen? Formulieren Sie zu jedem Leitpunkt mindestens zwei Gedanken. Die Reihenfolge der Leitpunkte können Sie selbst bestimmen. Verwenden Sie für Ihren Text 200-250 Wörter Markieren Sie, ob Sie Thema 1 oder Thema 2 gewählt haben. írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0803 6 / 12 2008. május 9 Német nyelv emelt szint

Azonosító jel: Thema 2 Leserbrief: Taschengeld Im Internet haben Sie einen Artikel über das Thema Taschengeld gefunden. Lesen Sie die Auszüge aus dem Artikel: Taschengeld schuld an schlechten Noten? Wissenschaftler wollen es in Studien bewiesen haben: Kinder, die viel Taschengeld bekommen, sind oft schlechter in der Schule und machen deshalb seltener das Abitur. Das gilt vor allem, wenn diese Kinder gleichzeitig viel Fernsehen gucken und wenig lesen. . Das Taschengeld wird wie eh und je gern für Süßigkeiten und Zeitschriften ausgegeben. Hoch im Kurs stehen aber auch alle elektronischen Geräte wie Gameboys, Computer und Handys. Damit beschäftigen sich viele Kinder und Jugendliche lieber und länger als mit Büchern oder mit den Hausaufgaben. Wie denken Sie darüber? Schreiben Sie einen Leserbrief an die Online-Zeitung über das Thema. Gehen Sie dabei auf die folgenden Punkte ein: 1. Was ist Ihre Meinung darüber, dass Taschengeld und die Schulleistung zusammenhängen? 2. Was

wissen Sie über das Taschengeld der ungarischen Jugendlichen? 3. Wofür geben ungarische Jugendliche Geld aus? 4. Was halten Sie davon, dass Jugendliche für ihre guten schulischen Leistungen Geld bekommen? Formulieren Sie zu jedem Leitpunkt mindestens zwei Gedanken. Die Reihenfolge der Leitpunkte können Sie selbst bestimmen. Verwenden Sie für Ihren Text 200-250 Wörter Markieren Sie, ob Sie Thema 1 oder Thema 2 gewählt haben. írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0803 7 / 12 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: Itt jelölje, hogy melyik témát választotta! 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0803 8 / 12 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0803 9 / 12 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Azonosító jel: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Tartalom 5 pont

Szövegalkotás 5 pont Szókincs, kifejezésmód 5 pont Nyelvtan, helyesírás 5 pont Összesen írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0803 10 / 12 20 pont 2008. május 9 Német nyelv emelt szint írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0803 Azonosító jel: 11 / 12 2008. május 9 Azonosító jel: Német nyelv emelt szint maximális elért pontszám pontszám 1. feladat (felezett vizsgapont) 10 IV. Íráskészség 2. feladat 20 ÖSSZESEN 30 javító tanár Dátum: . pontszáma programba beírt pontszám I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése IV. Íráskészség javító tanár jegyző Dátum: . írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0803 Dátum: . 12 / 12 2008. május 9 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató 0803 NÉMET NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA

JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató ÁLTALÁNOS ÚTMUTATÓ 1. A dolgozatok javításakor a Javítási-értékelési útmutatótól eltérni nem lehet 2. Minden jó megoldás egy pontot ér, a rossz megoldás 0 pont 3. Fél pont és többletpont nem adható 4. Minden egyértelmű jelölést el kell fogadni (például aláhúzás helyett karikázást) 5. Ha a tanuló javítja a megoldását és a javítás egyértelmű, akkor elfogadható a jó megoldás 6. A feladatok értékelésére a szürke mező szolgál Ebben jelölje a helytelen megoldást mindig nullával, a helyeset pedig egyessel! Példa: 11. 0 Å helytelen 12. 1 Å helyes 7. A vizsgán összesen 150 pont szerezhető Az egyes vizsgarészek arányát a vizsgaleírás szabályozza, ennek alapján meghatározott az egyes vizsgarészekben a vizsgapontok száma. Vizsgarész Olvasott szöveg értése Nyelvhelyesség

Hallott szöveg értése Íráskészség Szóbeli Összesen: Vizsgapont 30 30 30 30 30 150 Az egyes vizsgarészekben a kérdések száma nem egyezik meg a vizsgapontok számával, ezért átszámításra van szükség. A vizsgapontok kiszámításához használja a Javítási-értékelési útmutatóban található átszámítási táblázatokat! Az Íráskészség vizsgarészben nincs szükség átszámítási táblázatra, de az első feladat pontszámát felezni kell. A füzetek végén található összesítő táblázatba be kell írnia a tanuló összes megszerzett pontszámát, valamint az átszámítási táblázat segítségével meghatározott vizsgapontokat is (átszámított vizsgapont). írásbeli vizsga 0803 2 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató OLVASOTT SZÖVEG ÉRTÉSE 1. 0. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. B F A H C I G E Kimarad: D 2. Megoldásként a megadottakon kívül elfogadhatók azok a variánsok

is, amelyek tartalmilag megegyeznek ezekkel. A megoldásokban előforduló nyelvi vagy helyesírási hibákat figyelmen kívül kell hagyni, amennyiben a válasz érthető. 0. (das Alter von) 100 Jahre(n) 8. in den Industriestaaten 9. die Ernährung der Mutter (während der Schwangerschaft) 10. die Gene 11. sie rauchte / aß viel Schokolade / trank (Port)Wein / ungesund 12. Hygiene / bessere Ernährung 3. Megoldásként helyenként több lehetőséget is megadunk. Ezeken kívül elfogadhatók azok a variánsok is, amelyek tartalmilag megegyeznek ezekkel. A megoldásokban előforduló nyelvi vagy helyesírási hibákat figyelmen kívül kell hagyni, amennyiben a válasz érthető. 0. lustig 13. Frauen 14. keine Details / Einzelheiten verraten / nicht sprechen / nichts verraten / schweigen 15. Schauspieler 16. Nachahmen 17. Fußballweltmeister 18. den USA Europa (pont csak akkor adható, ha mindkét megoldás be van írva jó sorrendben) 19. einmal / (nur) zwei Monate (lang) / sehr

wenig 20. sich die (neuen) (zwölf) Lieder / das (neue) Album anzuhören 21. melancholisch / traurig 22. (nur) ein Konzert 23. eine (größere) Tournee 24. Fotografen 4. 0. 25. 26. 27. 28. 29. 30. C H G A E D F Kimarad: B írásbeli vizsga 0803 3 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Átszámítási táblázat Összesítse a javítás végén az egyes feladatokban elért pontszámokat! Ez az összeg lesz a dolgozatpont (legfeljebb 30 pont). A következő táblázat segítségével határozhatja meg, hogy az elért dolgozatpontok (bal oldali oszlop) mennyi vizsgapontot jelentenek (jobb oldali oszlop). Dolgozatpont 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 Vizsgapont 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 Dolgozatpont 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Vizsgapont 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Források: 1. Freundin, August, 2006 2. http://wwwlycosde/nachrichten/deutschland/show

storyhtml,,8920/lebenserwartungkoennte-auf-100-jahre-steigenhtml 3. Schrobenhausener Zeitung, Oktober 5/6 2005 4. wwwlexi-tvde írásbeli vizsga 0803 4 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató NYELVHELYESSÉG A helyesírási hibával leírt szavak nem fogadhatók el. A régi helyesírással írt alakokat helyesnek kell tekinteni. Minden feladatban csak egy megoldás értékelhető. Variációk megadásakor nem jár pont, még akkor sem, ha köztük van a jó megoldás. 1. 0. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 2. C) aus D) einer C) wer A) aus B) Jährige D) über A) ganz B) ihre C) was B) dem 0. von 10. von 11. für 12. über 13. auf 14. von 3. 0. 15. 16. 17. 18. 19. B G A D F E Kimarad: C 4. A megoldásba csak 3 9-t lehet beírni. Amennyiben a vizsgázó ennél többet jelöl be, minden fölösleges 9-ért le kell vonni egy pontot. Tehát a következők szerint járjon el: • Számolja meg, hogy hány 9 szerepel a vizsgázó

megoldásában. Ha 3-nál többet írt be, akkor a „-1” négyzetbe írja be a különbözetet. • Ellenőrizze le, hogy az itemek megoldása helyes-e. • A feladat pontszámát úgy kell kiszámolni, hogy a jó itemek számából levonja a „-1” négyzetben szereplő számot. 01. die 02. 9 20. sowohl 21. 9 22. in 23. für 24. sein 25. zu 26. keinen 27. ein 28. 9 29. zu 30. 9 31. ob 5. 0. veränderte 32. genannte 33. gearbeitet 34. durchschnittlich 35. Vorstellung(en) 36. Glaube írásbeli vizsga 0803 37. erfolgreich 38. beweist, bewies 39. strahlt 40. langweilig 41. Gefühl 42. heißen 5 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Átszámítási táblázat Összesítse a javítás végén az egyes feladatokban elért pontszámokat! Ez az összeg lesz a dolgozatpont (legfeljebb 42 pont). A következő táblázat segítségével határozhatja meg, hogy az elért dolgozatpontok (bal oldali oszlop) mennyi vizsgapontot jelentenek

(jobb oldali oszlop). Dolgozatpont 42 41 40 39 38 37 36 35 34 33 32 31 30 29 28 27 26 25 24 23 22 Dolgozatpont 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Vizsgapont 30 29 29 28 27 26 26 25 24 24 23 22 21 21 20 19 19 18 17 16 16 Vizsgapont 15 14 14 13 12 11 11 10 9 9 8 7 6 6 5 4 4 3 2 1 1 Források: 1. 2. 3. 4. 5. GEOlino.de - England: Jamie Oliver kämpft für gesunde Schulkost (06092006) www.sowiesode http://www.geode/GEOlino/nachrichten/53542html Das Beste, Juni 2001, S. 114 www.sowiesode írásbeli vizsga 0803 6 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató HALLOTT SZÖVEG ÉRTÉSE 1. Megoldásként több lehetőséget is megadunk. Ezeken kívül elfogadhatók azok a variánsok is, amelyek tartalmilag megegyeznek ezekkel. A megoldásokban előforduló nyelvi vagy helyesírási hibákat figyelmen kívül kell hagyni, amennyiben a válasz érthető. 0. Austauschschülerin 1. das Kochen 2. nicht in die Kirche 3. Huhn /

Geflügel 4. (handgeschriebene) Briefe 5. dreimal 6. am 8 Dezember / (sehr) früh / Anfang Dezember 7. (Geschenk)Ideen zu sammeln 8. handbemalte 9. eine Bekannte 10. Schachspiel 11. (selbst gebackene) (Weihnachts)kekse 12. (selbst) gemalt / gemacht hat 2. 0. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. R X F X X X X X X X X X írásbeli vizsga 0803 7 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Átszámítási táblázat Összesítse a javítás végén az egyes feladatokban elért pontszámokat! Ez az összeg lesz a dolgozatpont (legfeljebb 21 pont). A következő táblázat segítségével határozhatja meg, hogy az elért dolgozatpontok (bal oldali oszlop) mennyi vizsgapontot jelentenek (jobb oldali oszlop). Dolgozatpont 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 Vizsgapont 30 29 27 26 24 23 21 20 19 17 16 Dolgozatpont 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Vizsgapont 14 13 11 10 9 7 6 4 3 1 Források: 1. Interjú egy Magyarországon tanuló német diáklánnyal,

2005 szeptember 2. Interjú egy Magyarországon élő német hölggyel, 2005 szeptember írásbeli vizsga 0803 8 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató SZÖVEGEK Yvonnes Weihnachten Yvonne, war für dich das Weihnachtsfest dieses Jahr ein bisschen anders als sonst? Also, ich war dieses Jahr für ein Jahr hier als Austauschschüler in Ungarn, und., das heißt ja, ich habe das erste Mal in meinem Leben das Weihnachtsfest ohne meine Familie, ohne meine richtige Familie verbracht. Das war sehr ungewohnt für mich so Ja, was hast du zum Beispiel am Heiligen Abend anders gemacht als zu Hause? Also wir haben mehr. ja, deutlich wichtiger war das Kochen Wieso? Also die Großmutter war da, und dann hab’ ich fast den ganzen Tag in der Küche dagestanden, mitgeholfen und zugeguckt. Also hauptsächlich verbrachten wir den Tag so in der Küche. Wie ist das in Deutschland, der Heilige Abend? Hm, also, ich weiß es auch nicht, meistens war es bei

uns immer so, dass wir in die Kirche gegangen sind, und einer von uns zu Hause geblieben ist, und der hat dann das Essen gemacht. Aber es war dann auch nicht so viel und nicht so wichtig Hier in Ungarn war es deutlich wichtiger. Ach ja. Für die Ungarn ist das wichtiger Und wie sah das Festessen aus, war das auch anders als in Deutschland? Ja, hm, selbstverständlich. Das Essen überhaupt ist anders Also wir haben den ganzen Tag Essen gemacht, aber es war nicht nur für den Tag, sondern auch für die nächsten. Ja, was haben wir gegessen, ich weiß gar nicht, eine Art Kraut, das war dann gefüllt mit Fleisch, tja und dann haben wir auf jeden Fall Fisch gegessen. Isst man das in Deutschland nicht? Nein, in Deutschland essen wir immer irgendein Geflügel, also so ganz traditionell isst man Gans, aber wir zu Hause haben immer Huhn gegessen. Und wie hattest du Kontakt zu deiner richtigen Familie dieses Jahr? Also normalerweise schreibe ich ihnen nur Briefe, also so richtig handgeschriebene

Briefe, aber am ersten Weihnachtstag haben sie mich dann angerufen. Sonst sprecht ihr nicht miteinander telefonisch? Nee, also ich hab bis jetzt dreimal mit ihnen telefoniert. Einmal als ich hier angekommen bin, also „ich bin gut angekommen“, und dann irgendwann im Oktober und jetzt zu Weihnachten. Sonst schreib ich immer Briefe. Ja, und hast du dann auch keine Geschenke für deine Familie gekauft? Doch, ich habe Geschenke gekauft, ich habe sie sogar ganz früh gekauft, und ich glaub, ich hab sie schon am 8. Dezember abgeschickt, weil, ja, also eine aus meiner Klasse, ihr Vater ist Postbeamter, hat gesagt, dass wir das ganz früh machen sollen. Und so war das auch richtig Ja, dann habe ich sie schon ganz früh gekauft und in einem Paket abgeschickt. Ja, normalerweise schenke ich meinen ganzen Verwandten etwas, also meinen Tanten, Onkeln, der Oma, dem Opa, und dieses Jahr habe ich nur meiner nahen Familie was geschenkt. Und wie hast du die Ideen gesammelt, also die Geschenkideen?

Ich habe eigentlich die ganze Zeit alle möglichen Leute aus meiner Klasse immer halt genervt, was ich schenken soll, was für Ideen sie hätten, was so typisch ungarisch wäre. Auch deshalb bin ich einmal nach Budapest gefahren, ich war auf so einem Weihnachtsmarkt. Es war so schön, es hat zwar geregnet, aber es war trotzdem gut. Meiner Mutter hab ich sogar eine handbemalte Schale gekauft, meinem Bruder so Siegelstempel für Briefe. írásbeli vizsga 0803 9 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Und was hast du bekommen? Ich habe, na ja, also das war gar nicht geschickt, sondern das habe ich bekommen von einer Bekannten von unserer Familie, ich kannte sie eigentlich gar nicht. Sie ist hierher nach Ungarn gefahren, und sie hat das Geschenk mitgenommen. Tja, was hab ich dann noch bekommen? Also von meiner Mutter habe ich ein Buch bekommen, auf Deutsch, das war ja schon interessant, ein Buch wieder auf Deutsch zu lesen. Dann habe ich

von meinem Vater ein Schachspiel bekommen und Weihnachtskekse, die er selbst gebacken hat,. Er hat das selbst gebacken? Ja, . und von meinem Bruder habe ich ein Bild bekommen, das habe ich mir auch gewünscht von ihm, Kunstleistungskurs macht er, er malt und zeichnet gut. Ich möchte immer Bilder von ihm. Er will mir aber nicht unbedingt immer Bilder schenken, weil es so anstrengend ist, Bilder zu malen. Aber dieses Jahr hat er mir eins gemacht Ja, und hast du dieses Jahr von Weihnachten etwas, was du gerne nach Hause mitnimmst? Nee, ich habe noch gar nicht so darüber nachgedacht. Hm, ich weiß gar nicht Ja, danke schön, Yvonne. Bitte. írásbeli vizsga 0803 10 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Die Wende Meine erste Frage wäre, wie haben Sie, Helga, die Ereignisse von 1989 und 1990 erlebt, das war die Wende in der damaligen DDR. Ja. Das hab’ ich hier in Ungarn im Fernsehen gesehen, als die Mauer dort praktisch fiel, kann man

sagen. Und die Ungarn haben ja auch mitgeholfen, dass es überhaupt so weit kommen konnte. Die ungarische Regierung hat damals auch sehr viel geholfen, durch die Grenze, die damals aufgemacht wurde nach Österreich, und dieser Zaun dann. Und auch viele Flüchtlinge kamen nach Ungarn in die deutsche Botschaft. Sie wurden dann aufgenommen, bis sie dann über Österreich in die Bundesrepublik fahren durften mit Autos. Da war aber die Mauer ja noch nicht weg, das war ja das Vorspiel sozusagen vom ganzen. Wann waren Sie nach der Wende das erste Mal in Deutschland? Das war., das war ja, 1989, Dezember Da hab ich meine Mutter besucht und meine beiden Schwestern und dann waren wir in Berlin. Nämlich die Schwester lebt in Berlin, dann bin ich zu Weihnachten hingefahren, und da konnte man einfach nach Westberlin rübergehen, Sachen sich dort angucken, und das Leben war voller Freude. Mit den Leuten, die dort lebten, die waren ja früher eingesperrt. Die S-Bahn oder auch die Busse, da war ja die

Mauer in Berlin und da war es zu, also sie konnten da nicht weiterfahren. Und das war für sie immer traurig, man sah dort die Häuser, kam aber nicht hin. Also die Leute waren sehr froh über die ganze Sache und es hat ihnen sehr gut gefallen, alles. Obwohl es dann später doch auch Probleme gab, aber das ist dann erst viel später geworden, die ersten 1-2 Jahre waren für die Leute überhaupt nicht nur in Berlin, sondern in der ganzen DDR sehr schön. Sie konnten reisen, wo sie ja früher nicht hin konnten, sie waren ja praktisch eingesperrt. Durfte man dann, als Sie nach der Wende Ihre Familie besucht haben, schon frei über die Grenze nach Westberlin fahren? Nein, mit einem Ausweis musste man aber dort an der Grenze, es bestand noch eine Grenze, konnte man den also dort zeigen, den Reisepass oder Personalausweis, was jeder da bei sich hatte, man konnte hin und herfahren. Es wurde erlaubt, aber es war ja noch die DDR und die BRD, noch nicht ein Deutschland damals. Wann sind

eigentlich diese letzten Grenzen verschwunden? Die letzten Grenzen, das weiß ich gar nicht so genau, aber man konnte hin und her, die Mauer bestand noch sehr lange, aber da kamen diese Touristen, die sich immer von dieser Mauer so Steine abgeschnitten haben, und sie gesammelt haben, da waren sehr viele Amerikaner, die sind ja überall. Ich habe auch solche Steine gesammelt, das ist so ein Hobby gewesen An vielen Stellen stehen auch jetzt noch Stücke, aber die sollen stehen bleiben, um zu zeigen, wie es einmal war. Die werden nicht weggehen Budapest hat auch so eine Mauer gekriegt und die steht da bei der Margit-Brücke in der Nähe. Kennen Sie vielleicht Veränderungen in Ihrem ursprünglichen Wohngebiet, die nach der Wende passiert sind? Ja, da ist ja sehr viel passiert. Also früher hat man das zu DDR-Zeiten alles so gelassen, wie es war. Man hatte nicht viel Interesse, oder das Geld fehlte Es wurde an den Häusern nichts gemacht, also nicht sehr viel. Greifswald ist ja eine alte

Universitätsstadt, über 500 Jahre schon. Und jetzt nach der Wende wurden auf dem Marktplatz die alten Häuser sehr schön renoviert. Es wurde in der kurzen Zeit viel mehr gemacht als damals zu DDR-Zeiten, kann man sagen. írásbeli vizsga 0803 11 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Und was die Arbeitsmöglichkeiten oder Unterhaltungsmöglichkeiten betrifft? Kennen Sie da Neuigkeiten? Na, die Unterhaltungsmöglichkeiten sind vielleicht, weil es mit der Zeit auch immer besser wurde, vielleicht besser geworden, aber die Arbeitsmöglichkeiten sind bedeutend schlechter geworden. Weil früher, zu DDR-Zeiten gab es so etwas nicht, dass einer arbeitslos war Auch wie in Ungarn gab es so etwas nicht. Hat sich das Leben Ihrer Verwandten nach der Wende verändert? Verändert, ja, aber zum guten Teil. Aber das kann man nicht von jedem Deutschen sagen, viele sind arbeitslos geworden, sogar sehr viele, aber es kam auch darauf an, welchen Beruf

man hatte. Nämlich meine Schwester, die eine, sie ist Kindergärtnerin, und Kinder, obwohl sie heute noch weniger sind als zu DDR-Zeiten, es sind weniger Geburten, aber sie hat immer noch eine Arbeit und wurde nicht arbeitslos, zum Glück, kann man sagen. Aber wie in Ungarn, es wurde sehr viel geplant, Kraftwerke oder egal was, es gab keine Nachfrage mehr und sie wurden dann geschlossen. So war es da auch Ja, danke schön. írásbeli vizsga 0803 12 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató ÍRÁSKÉSZSÉG Az írásfeladatok értékelése központilag kidolgozott analitikus skálák segítségével történik. Ez az értékelési eljárás meghatározott értékelési szempontokon, valamint az egyes szempontokhoz tartozó szintleírásokon alapul. Minden írásbeli munkát ezen szempontok segítségével kell értékelni oly módon, hogy a dolgozatot minden egyes értékelési szempontnál újra kell olvasni. Ezen értékelési eljárás

további sajátossága, hogy a szintleírások a nyelvi teljesítményt értékelő szempontoknál nem tartalmaznak hibaszámokra vonatkozó utalásokat, valamint nem osztályozzák előre az egyes hibatípusokat a hibák súlyossága alapján. Ennek oka az, hogy az egyes nyelvi hibák súlyosságát (értelemzavaró vagy nem értelemzavaró hiba) csak az adott szövegkörnyezet figyelembevételével lehet megállapítani. Mintaértékelések találhatók „Tanároknak az érettségiről 2005. Német nyelv” című dokumentumban, amely elérhető az OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM honlapján (www.okmgovhu/érettségi/kétszintű érettségi) A javítás alapelvei 1. A dolgozatot akkor is értékelni kell, ha a vizsgázó eltér a megadott szöveghossztól 2. Fél pontok és jutalompontok nem adhatók 3. A dolgozatban a hibákat mind a szövegben, mind a margón jelölni kell A Javításiértékelési útmutatóban megadott javítási jelrendszer használata kötelező 4. Az

ismétlődő nyelvhelyességi hibákat csak egyszer kell az értékelésnél figyelembe venni 5. 2008 december 31-ig a régi helyesírással írt alakokat is helyesnek kell tekinteni 6. Figyelem! A „nullázási szabály” a két feladatban különböző! Amennyiben az első feladatban a Formai jegyek és hangnem szempont kivételével bármelyik szempont alapján a dolgozat 0 pontos, akkor a többi értékelési szempont alapján is 0 pontot kell rá adni. A második feladatban bármelyik szempont alapján 0 pontos a dolgozat, akkor a többi értékelési szempont alapján is 0 pontot kell rá adni. A két feladat értékelése egymástól független. Tehát ha a dolgozatot a fenti szabály miatt lenullázza az egyik feladatban, akkor a másik feladat értékelése nem lesz automatikusan 0 pont! 7. A második feladatban a vizsgázónak választási lehetősége van, és a megoldása elé beírja, hogy melyik témát kívánja kidolgozni. Ha a vizsgázó a második feladatban

mindkét választási lehetőséget kidolgozza, és a javító tanár számára nem derül ki egyértelműen, hogy melyik feladatot választotta, akkor az első témát kell kijavítani és értékelni. írásbeli vizsga 0803 13 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Első feladat Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról: Értékelési szempontok Maximális pontszám Tartalom 5 pont Formai jegyek és hangnem 2 pont Szövegalkotás 3 pont Szókincs, kifejezésmód 5 pont Nyelvtan, helyesírás 5 pont Összesen 20 pont Vizsgapont 10 pont 1. Mivel a két feladat aránya az értékelésben 1/3–2/3, az első feladatnak a pontszámát felezni kell, azaz 10 vizsgapont szerezhető. Amennyiben a pontszám felezése után kapott összeg fél pontra végződik, felfele kell kerekíteni. Ebben a vizsgarészben tehát nincsen külön átszámítási táblázat. 2. Amennyiben a dolgozat a Tartalom,

Szövegalkotás, Szókincs, kifejezésmód vagy a Nyelvtan, helyesírás értékelési szempont alapján 0 pontos, akkor a többi szempont alapján is 0 pont. Figyelem! Ha a dolgozat a Formai jegyek és hangnem szempont alapján 0 pontos, akkor értékelni kell a többi értékelési szempont alapján. Az értékelési szempontok részletes kifejtése Tartalom E szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó • hány irányító szempontra tért ki, és megfelelően tárgyalta-e azokat, • hogyan valósította meg a kommunikációs cél(oka)t. Egy adott irányító szempont tárgyalása akkor tekinthető megfelelőnek, ha a vizsgázó kitér a megadott szempontra, mondatai minden lényeges információt tartalmaznak, illetve minden lényeges információra rákérdeznek, és ismétlésektől mentesek. Amennyiben egy irányító szemponthoz több alpont tartozik, a szempont kifejtése akkor tekinthető megfelelőnek, ha a vizsgázó az összes alpontot tárgyalja. Ha a

vizsgázó egy irányító szempontra kitér, de mondatai nem tartalmaznak minden lényeges információt, illetve nem kérdeznek rá minden lényeges információra, az adott irányító szempont tárgyalása csak részben megfelelő. Az adott irányító szempont tárgyalása abban az esetben is csak részben megfelelő, ha a vizsgázó anyanyelvi olvasó számára értelmezhetetlen információt ad meg (pl. az életkor helyett a vizsgázó azt adja meg, hogy negyedikes). Érdeklődő típusú levél esetén előfordul, hogy a vizsgázónak bizonyos információkra kell rákérdeznie. Ebben az esetben megfelelő lehet az adott szempont kifejtése akkor is, ha a vizsgázó csak egy mondatban fogalmazza meg a kérdést. Ha egy irányító szempont tárgyalása nyelvi okokból nem érthető, azt a Tartalom szempontnál úgy kell értékelni, mintha a vizsgázó nem tért volna ki rá, azaz az adott irányító szempont kifejtése nem megfelelő. Ezt a hibát figyelembe kell venni a

nyelvi teljesítmény értékelésekor is, azaz a hiba jellegétől függően a Szókincs, kifejezésmód vagy a Nyelvtan, helyesírás szempontoknál. Új, azaz nem megadott szempontok értékelésére nincs lehetőség írásbeli vizsga 0803 14 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Formai jegyek és hangnem E szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg • megfelel-e a levéllel mint szövegfajtával szemben állított formai követelményeknek, azaz helyesen tartalmazza-e a dátumot, a megszólítást, az elköszönést és aláírást, • hangneme megfelel-e a címzetthez való viszonynak és a közlési szándéknak. E szempont értékelésénél csak a nyelvtani és helyesírási hibát sem tartalmazó variációk számítanak helyesnek. Amennyiben a megszólítás és az elköszönés külön-külön helyes ugyan, de nem illenek egymáshoz, akkor a formai jegyek nem megfelelőek (0

pont). Szövegalkotás E szemponton belül azt értékeljük, hogy • logikus-e a szöveg gondolatmenete, azaz az irányító szempontok valamint az ezekhez kapcsolódó gondolatok elrendezése, • megfelelő-e a gondolati tagolás, azaz van-e bevezetés, tárgyalás és befejezés, • hogyan használja a vizsgázó a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit, • megfelelő-e a formai tagolás. A szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemei A szöveget a mondatok halmazától a kohézió különbözteti meg, amit a szöveget alkotó elemek jelentésének szerves összefüggése és a szerkezeti összekapcsoltság biztosít. A szöveg egységét biztosító jelentés szintű kapcsolatteremtés leggyakoribb eszközei a következők: • teljesen vagy részben ismétlődő szavak, szószerkezetek, • szinonimák, • a szavak és szószerkezetek jelentése között lehetséges néhány viszony (ellentét, okokozati viszony stb.), • a mondatok logikai-tartalmi

elrendezése (ok-okozat, általános-konkrét stb.) A mondatok kapcsolódását biztosító nyelvtani, szerkezeti kapcsolóelemek: • az önálló mondatok közötti kötőszók, • rámutató szók (különféle névmások, határozószók), • egyéb nyelvtani viszonyító elemek (igeragozás, középfok stb.) A Szövegalkotás szempontnál a Tartalom szemponttól függetlenül kell eljárni és csak a tárgyalt szempontok alapján lehet megítélni a dolgozat felépítését és gondolatmenetét. Szókincs és kifejezésmód E szemponton belül azt értékeljük, hogy • megfelel-e a vizsgázó által használt szókincs a témának, a szituációnak, a szerepnek és a közlési szándéknak, • megfelel-e a szóhasználat az emelt szintű érettségi vizsga követelményeinek (mennyire változatos). Az egyes hibák súlyozása annak alapján történik, hogy milyen mértékben nehezítik a megértést. Értelemzavaró hibának az számít, ha a mondat/szövegrész tartalma

csak újraolvasás után érthető, azaz anyanyelvi olvasó csak nehezen vagy egyáltalán nem értené meg a mondanivalót. írásbeli vizsga 0803 15 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató A nyelvi hibákat az értékelés során csak egyszer szabad figyelembe venni, azaz a hiba jellegétől függően vagy a Szókincs, kifejezésmód vagy a Nyelvtan, helyesírás szempontnál. Amennyiben például a vizsgázó egy szót nem megfelelően használ (pl. a „bringen” ige helyett a „holen” igét), ezt a hibát csak a Szókincs, kifejezésmód szempontnál lehet értékelni. Ha a vizsgázó egy elöljárószót helytelen vonzattal használ (pl. „um+Dativ”), ezt a hibát csak a Nyelvtan, helyesírás szempontnál lehet értékelni. Azoknál az értelemzavaró hibáknál, amelyek következtében egy-egy mondatrész vagy mondat mondanivalója válik érthetetlenné, és amelyeknél a hiba komplexitása miatt nem lehet eldönteni,

hogy lexikai vagy nyelvtani hibáról van-e szó, az egyszeri értékelés elve nem érvényes. Az ilyen típusú hibákat tehát mindkét szempontnál értékelni kell E szempont értékelésénél a megszólítás és az elköszönés hibáit is figyelembe kell venni. Nyelvtan, helyesírás E szemponton belül azt értékeljük, hogy • megfelel-e a vizsgázó által létrehozott szöveg a mondattan, az alaktan és a helyesírás normáinak, • megfelel-e a nyelvhasználat az emelt szintű érettségi vizsga követelményeinek (mennyire változatosak a nyelvtani struktúrák és a mondatszerkesztés). Az egyes hibák súlyozása annak alapján történik, hogy milyen mértékben nehezítik a megértést. A további részletes útmutatást lásd a Szókincs, kifejezésmód szempontnál Javítási jelrendszer Áttekinthetőbb a javítási jelrendszer, ha az egyes szempontokhoz tartozó jeleket egy-egy oszlopban egymás alá írjuk. Tartalom A tartalmi szempontok teljesítését a lap

jobb oldalán található sávban jelöljük a szempont sorszámának megadásával: 4 (bekarikázott szám) = teljesített tartalmi szempont, √3 (hiányjel + szám) = nem tárgyalt vagy nyelvi okból nem érthető tartalmi szempont, 2– (szám + mínuszjel) = érintett, de nem megfelelően kifejtett tartalmi szempont. Amennyiben a vizsgázó egy irányító szempontot a szövegben több helyen tárgyal, a szempont teljesítését az utolsó említés helyénél kell jelölni. Formai jegyek és hangnem A formai jegyeket a lap jobb oldalán található sávban kell jelölni a következő betűkkel: Dátum = D Megszólítás = M Köszönés = K Aláírás = A A teljesítés minőségét mutató jelek: D (bekarikázott betű) = az adott formai jegy teljesítése helyes, √ K (hiányjel + betű) = hiányzik vagy nem elfogadható az adott formai jegy. írásbeli vizsga 0803 16 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Szövegalkotás A

Tartalom szempontnál használt számozás segít e szempont megítélésénél is. Szókincs, kifejezésmód A hibákat a lap jobb oldalán található sávban kell jelölni a következő betűkkel: L = lexikai hiba, ÉL = értelemzavaró lexikai hiba, É = értelemzavaró hiba, amely következtében egy-egy mondatrész vagy mondat mondanivalója válik érthetetlenné, és amelynél a hiba komplexitása miatt nem lehet eldönteni, hogy lexikai vagy nyelvtani hibáról van-e szó. A szövegben használt jelek: aláhúzás hullámvonallal = lexikai hiba, ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ aláhúzás hullámvonallal + i = ismétlődő lexikai hiba. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ i Az ismétlődő hibákat nem kell a javító sávban jelölni. Nyelvtan, helyesírás A hibákat a lap jobb oldalán található sávban kell jelölni a következő betűkkel: G = nyelvtani (grammatikai) hiba, ÉG = értelemzavaró nyelvtani hiba, É = értelemzavaró hiba, amely következtében egy-egy mondatrész vagy mondat

mondanivalója válik érthetetlenné, és amelynél a hiba komplexitása miatt nem lehet eldönteni, hogy lexikai vagy nyelvtani hibáról van-e szó, H = helyesírási hiba. A szövegben használt jelek: aláhúzás = nyelvtani vagy helyesírási hiba, √ (hiányjel) = hiányzik egy szó, nyíl = szórendi hiba, aláhúzás + i = ismétlődő hiba. i Az ismétlődő hibákat nem kell a javító sávban jelölni. írásbeli vizsga 0803 17 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála (emelt szint 1. feladat) Tartalom 5 pont A vizsgázó öt irányító szempontot dolgozott ki megfelelően. 4–3 pont A vizsgázó négy irányító szempontot dolgozott ki megfelelően, a többit pedig csak részben vagy egyáltalán nem. 2–1 pont A vizsgázó három irányító szempontot dolgozott ki megfelelően, a többit pedig csak részben vagy egyálA vizsgázó a kommunitalán nem. kációs célokat megfelelően vagy: A

vizsgázó két irávalósította meg. A vizsgázó a kommuniká- nyító szempontot dolgozott ciós célokat nagyrészt ki megfelelően, és még megfelelően valósította legalább egy irányító szemmeg. pontot tárgyalt részben. A kommunikációs célokat részben valósította meg. 0 pont A vizsgázó csak két irányító szempontot dolgozott ki megfelelően és nem tárgyalta a többi szempontot. Alapvető kommunikációs célját nem éri el. Formai jegyek és hangnem 2 pont A szöveg formai jegyei teljesen megfelelnek a szövegfajtának, hangneme a közlési szándéknak és a címzetthez való viszonynak. Van helyes megszólítás, dátum, elköszönés és aláírás. 1 pont A szöveg formai jegyei nagyjából megfelelnek a szövegfajtának, hangneme a közlési szándéknak és a címzetthez való viszonynak. Van helyes megszólítás és aláírás. A dátum és az elköszönés hibás vagy hiányzik 0 pont A szöveg formai jegyei nem felelnek meg a

szövegfajtának, hangneme a közlési szándéknak és a címzetthez való viszonynak. Hiányzik vagy nem helyes a megszólítás és/vagy az aláírás. vagy: A vizsgázó nem törekedett a levélforma betartására. 2 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése nagyrészt logikus. A vizsgázó törekszik a gondolati tagolásra: van bevezetés vagy befejezés. A vizsgázó nagyrészt megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit. A mondatok nagyrészt szervesen kapcsolódnak egymáshoz. 1 pont 0 pont A mondanivaló nem min- Nem jött létre szöveg. denütt logikus elrendezésű. A mondanivaló nem loA vizsgázó nem törekszik a gikus elrendezésű, a gongondolati tagolásra: hiány- dolatok esetlegesen követik zik a bevezetés és a befe- egymást. jezés. Az írásmű tagolatlan és átAz írásmű még szövegnek tekinthetetlen, túlnyomótekinthető, bár a mondatok részt izolált mondatok haltöbb helyen nem kapcso-

mazából áll. lódnak egymáshoz. 4–3 pont A szöveget nagyrészt a témának és a közlési szándéknak megfelelő szókincs jellemzi. A vizsgázó törekszik a változatos szóhasználatra. A szóhasználat néhány helyen nem megfelelő, ez azonban alig nehezíti a megértést. 2–1 pont A szöveg szókincse egyszerű. Sok a szóismétlés A szóhasználat többször nem megfelelő. A hibák néhány helyen nehezítik a megértést. 0 pont A szövegben felhasznált szókincs szegényes. A nem megfelelő szóhasználat több helyen jelentősen nehezíti és/vagy akadályozza a megértést. 4–3 pont A vizsgázó törekszik a változatos nyelvtani struktúrák használatára és a változatos mondatszerkesztésre. A szövegben több, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattan, alaktan, helyesírás) hiba és/vagy néhány, a szöveg megértését nehezítő hiba található. 2–1 pont A vizsgázó egyszerű nyelvtani struktúrákat használ és/vagy

mondatszerkesztése nem kellően változatos. Rendszerszerű hibákat ejt. A szövegben sok hiba van, a hibák többször nehezítik a megértést. 0 pont A szöveget a szintnek nem megfelelő, túlságosan egyszerű nyelvtani struktúrák és igénytelen mondatszerkesztés jellemzi. A szövegben sok, a szöveg megértését jelentősen nehezítő és/vagy akadályozó hiba található. Szövegalkotás 3 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése logikus. A gondolati tagolás megfelelő: van bevezetés, tárgyalás és befejezés. A vizsgázó megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit: létrejön a szövegkohézió. A formai tagolás megfelelő. Szókincs, kifejezésmód 5 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő változatos szókincs jellemzi. Az előforduló kisebb lexikai pontatlanságok nem nehezítik a megértést. Nyelvtan, helyesírás 5 pont A vizsgázó változatos nyelvtani

struktúrákat használ, valamint mondatszerkesztése is változatos. A szöveg hibátlan vagy csak kevés, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattan, alaktan, helyesírás) hiba található benne. írásbeli vizsga 0803 18 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Második feladat Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról: Értékelési szempontok Maximális pontszám Tartalom 5 pont Szövegalkotás 5 pont Szókincs, kifejezésmód 5 pont Nyelvtan, helyesírás 5 pont Összesen 20 pont Vizsgapont 20 pont Amennyiben a dolgozat bármelyik értékelési szempont alapján 0 pontos, akkor a többi értékelési szempont pontszáma is 0 pont. Az értékelési szempontok részletes kifejtése Tartalom E szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó • hány irányító szempontra tért ki és milyen mélységben tárgyalta azokat, • megfelelően kifejtette és indokolta-e véleményét.

A témakifejtés során a vizsgázónak a megadott témát tágabb kontextusba kell helyeznie, továbbá ki kell fejtenie, és érvekkel alá kell támasztania véleményét (valamelyik irányító szempont kapcsán). A vizsgázónak mind a négy irányító szempontra ki kell térnie dolgozatában Egy irányító szempont tárgyalása akkor tekinthető megfelelően részletesnek, ha a vizsgázó legalább két gondolatot fogalmaz meg hozzá Amennyiben a vizsgázó egy irányító szempontot csak személyes vonatkozásban tárgyal, az irányító szempont kifejtése csak részben megfelelő. Amennyiben a vizsgázó szó szerint átvesz egy vagy több mondatot a gondolati segítséget nyújtó segédanyagból, a lemásolt rész nem vehető figyelembe az adott irányító szempont értékelésekor. Egy szinten belül (4–3 vagy 2–1) az irányító szempontok kifejtésének részletessége értékelhető. Ha egy irányító szempont tárgyalása nyelvi okokból nem érthető, azt a

Tartalom szempontnál úgy kell értékelni, mintha a vizsgázó nem tért volna ki rá, azaz az irányító szempont kifejtése nem megfelelő. Ezt a hibát figyelembe kell venni a nyelvi teljesítmény értékelésekor is, azaz a hiba jellegétől függően a Szókincs, kifejezésmód vagy a Nyelvtan, helyesírás szempontoknál. Szövegalkotás Az emelt szint első feladatánál található részletes útmutatás érvényes ennél a feladatnál is. Azonban a 4–3 és a 2–1 pontos sávoknál a formailag nem megfelelően tagolt szövegeket az alacsonyabb pontszámmal kell értékelni. Ez nem jelenti azonban azt, hogy a formailag tagolt, de kevésbé logikus felépítésű szövegek nem értékelhetők az alacsonyabb pontszámmal. írásbeli vizsga 0803 19 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Szókincs és kifejezésmód A részletes útmutatást lásd az emelt szint első feladatánál. Nyelvtan, helyesírás A részletes

útmutatást lásd az emelt szint első feladatánál. Javítási jelrendszer Lásd az emelt szint első feladatánál. írásbeli vizsga 0803 20 / 21 2008. május 9 Német nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála (emelt szint 2. feladat) Tartalom 5 pont A vizsgázó négy irányító szempont kifejtésével részletesen és megfelelő mélységben dolgozta ki a témát. Minden irányító szemponthoz két gondolatot fogalmazott meg. Részletesen kifejtette, és érvekkel megfelelően alátámasztotta véleményét. Szövegalkotás 5 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok és az ezekhez kapcsolódó gondolatok elrendezése logikus. A gondolati tagolás megfelelő. A vizsgázó megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit: létrejön a szövegkohézió. A szöveg formai tagolása megfelelő. Szókincs, kifejezésmód 5 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő

változatos szókincs jellemzi. Az előforduló kisebb lexikai pontatlanságok nem nehezítik a megértést. Nyelvtan, helyesírás 5 pont A vizsgázó változatos nyelvtani struktúrákat használ, valamint mondatszerkesztése is változatos. A szöveg hibátlan vagy csak kevés, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattan, alaktan, helyesírás) hiba található benne. írásbeli vizsga 0803 4–3 pont A vizsgázó három irányító szempontot megfelelő mélységben dolgozott ki, azaz két gondolatot írt hozzájuk. A negyedik szempontot csak részben, vagy egyáltalán nem tárgyalta. A vizsgázó törekedett arra, hogy részletesen kifejtse, és érvekkel alátámassza véleményét. 2–1 pont A vizsgázó két irányító szempontot dolgozott ki részletesen (két-két gondolatot fogalmazott meg) vagy négy, illetve három irányító szempontot tárgyalt részben (egy gondolatot írt hozzájuk). A vizsgázó nem fejtette ki részletesen véleményét, alig

érvelt. 4–3 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok és az ezekhez kapcsolódó gondolatok elrendezése nagyrészt logikus. A vizsgázó törekszik a gondolati tagolásra. A vizsgázó nagyrészt megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit. A mondatok nagyrészt szervesen kapcsolódnak egymáshoz. Amennyiben a szöveg formailag nem megfelelően tagolt, az alacsonyabb pontszámot kell adni. 2–1 pont 0 pont A mondanivaló nem min- Nem jött létre szöveg. denütt logikus elrendezésű. A mondanivaló nem loSok a gondolati ismétlés gikus elrendezésű, a gonA vizsgázó nem törekszik a dolatok esetlegesen követik gondolati tagolásra. egymást. Az írásmű még szövegnek Az írásmű tagolatlan és tekinthető, bár a mondatok áttekinthetetlen, túlnyotöbb helyen nem kapcso- mórészt izolált mondatok lódnak egymáshoz. halmazából áll. Amennyiben a szöveg formailag nem megfelelően tagolt, az alacsonyabb pontszámot

kell adni. 4–3 pont A szöveget nagyrészt a témának és a közlési szándéknak megfelelő szókincs jellemzi. A vizsgázó törekszik a változatos szóhasználatra. A szóhasználat néhány helyen nem megfelelő, ez azonban alig nehezíti a megértést. 2–1 pont A szöveg szókincse egyszerű. Sok a szóismétlés A szóhasználat többször nem megfelelő. A hibák néhány helyen nehezítik a megértést. 0 pont A szövegben felhasznált szókincs szegényes. A nem megfelelő szóhasználat több helyen jelentősen nehezíti és/vagy akadályozza a megértést. 4–3 pont A vizsgázó törekszik a változatos nyelvtani struktúrák használatára és a változatos mondatszerkesztésre. A szövegben több, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattan, alaktan, helyesírás) hiba és/vagy néhány, a szöveg megértését nehezítő hiba található. 2–1 pont A vizsgázó egyszerű nyelvtani struktúrákat használ és/vagy mondatszerkesztése nem kellően

változatos. Rendszerszerű hibákat ejt. A szövegben sok hiba van, és/vagy a hibák többször nehezítik a megértést. 0 pont A szöveget a szintnek nem megfelelő, túlságosan egyszerű nyelvtani struktúrák és igénytelen mondatszerkesztés jellemzi. A szövegben sok, a szöveg megértését jelentősen nehezítő és/vagy akadályozó hiba található. 21 / 21 0 pont A vizsgázó csak egy irányító szempontot dolgozott ki részletesen (két gondolatot fogalmazott meg hozzá), vagy csak két irányító szempontot tárgyalt részben (egy-egy gondolatot fogalmazott meg). A vizsgázó nem fejtette ki megfelelően véleményét. 2008. május 9