Biológia | Középiskola » Biológia emelt szintű írásbeli érettségi vizsga, megoldással, 2008

Alapadatok

Év, oldalszám:2008, 27 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:432

Feltöltve:2008. szeptember 27.

Méret:236 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 16 Azonosító jel: Biológia BIOLÓGIA EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2008. május 16 8:00 Az írásbeli vizsga időtartama: 240 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 0811 Biológia emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók Mielőtt munkához lát, figyelmesen olvassa el ezt a tájékoztatót! Az emelt szintű írásbeli érettségi vizsga megoldásához 240 perc áll rendelkezésére. A feladatsor két részből áll. A mindenki számára közös feladatok (I–VIII.) helyes megoldásáért 80 pontot kaphat Az utolsó feladat (IX.) két változatot (A és B) tartalmaz EZEK KÖZÜL CSAK AZ EGYIKET KELL MEGOLDANIA! Az utolsó feladatban szerezhető 20 pontot CSAK AZ EGYIK VÁLASZTHATÓ FELADATBÓL KAPHATJA, tehát nem ér el több pontot, ha mindkettőbe belekezdett. Ha mégis ezt tette, a dolgozat leadása előtt TOLLAL HÚZZA ÁT A NEM KÍVÁNT

MEGOLDÁST! Ellenkező esetben a javítók automatikusan az „A” változatot fogják értékelni. A feladatok zárt vagy nyílt végűek. A zárt végű kérdések megoldásaként egy vagy több NAGYBETŰT KELL beírnia az üresen hagyott helyre. Ezek a helyes válasz vagy válaszok betűjelei. Ügyeljen arra, hogy a betű egyértelmű legyen, mert kétes esetben nem fogadható el a válasza! Ha javítani kíván, a hibás betűt egyértelműen HÚZZA ÁT, ÉS ÍRJA MELLÉ a helyes válasz betűjelét! A D helyes A DC elfogadható BD rossz A nyílt végű kérdések megoldásaként szakkifejezéseket, egy-két szavas választ, egész mondatot, több mondatból álló válaszokat vagy fogalmazást (esszét) kell alkotnia. Ügyeljen a NYELVHELYESSÉGRE! Ha ugyanis válasza nyelvi okból nem egyértelmű vagy értelmetlen – például egy mondatban nem világos, mi az alany – nem fogadható el akkor sem, ha egyébként tartalmazza a helyes kifejezést. Fekete vagy kék

színű tollal írjon! A szürke hátterű mezőkbe ne írjon! Jó munkát kívánunk! írásbeli vizsga 0811 2 / 20 2008. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: I. Veszélyes kórokozók 9 pont Az alábbi rajzon a szerzett immunhiány tünetegyüttes (szindróma) (AIDS) kórokozójának (HIV) felépítését figyelheti meg: Jelmagyarázat: • • • • 1. A. B. C. D. E. 2. peplon: a gazdasejt sejthártyájából kiszakított részlet gp120 és gp41: a peplonba ágyazódó fehérjék p17 és p24: a HIV saját burkának makromolekulái reverz transzkriptáz: a HIV timint nem tartalmazó örökítőanyagát átírni képes enzim Melyik igaz a peplonra? A helyes válaszok betűjeleit írja a négyzetekbe! (2 pont) Foszfatidokat tartalmaz. Cellulózt tartalmaz. Fehérjét tartalmaz. DNS-t tartalmaz Felépítő molekulái teljes egészükben apoláris (hidrofób) jellegűek. Melyik vegyületcsoportba tartozik a HIV p17 és p24 anyaga? Hasonlítsa össze a

HIV-et egy másik kórokozóval! A megfelelő betűjelet írja a sorok végén található négyzetbe! (5 pont) A. B. C. D. HIV tüdőgyulladást okozó baktérium mindkettő egyik sem 3. Prokarióta. 4. RNS-t tartalmaz. 5. A prionoknál összetettebb kórokozó. 6. Anyagcseréje heterotróf. 7. Szaporodása (osztódása) antibiotikumokkal lassítható. írásbeli vizsga 0811 3 / 20 2008. május 16 Biológia emelt szint 8. A. B. C. D. E. Azonosító jel: Hogyan fertőzhet a HIV? A helyes válaszok betűjeleit írja a négyzetekbe! (1 pont) Cseppfertőzéssel. Anyáról gyermekére. Szexuális kapcsolattal. Kullancscsípéssel. Forralatlan ivóvízzel. 1. 2. 3. 4. II. Két folyamat 5. 6. 7. 8. összes 9 pont Hasonlítsa össze a szőlőcukor biológiai oxidációját és a glikogén emésztését az emberi szervezetben! A helyes válasz betűjelét írja az üres négyszögekbe! A. B. C. D. A szőlőcukor biológiai oxidációjára jellemző A

glikogén emésztésére jellemző Mindkettőre jellemző Egyikre sem igaz 1. Hidrolízis. 2. Előfeltétele az epe szétoszlató (emulziót stabilizáló) hatása. 3. Kémiai reakciókból áll. 4. Sejten belüli folyamat. 5. Egyes lépései a mitokondriumon belül mennek végbe. 6. A folyamat során fölszabaduló energia egy részét ATP formájában tárolja a szervezet. 7. A hasnyál enzimjei gyorsítják. 8. A folyamat egyes lépéseiben a NAD+ molekulák továbbítják a hidrogénatomokat. 9. Autotróf élőlényekben is lezajlik. 1. 2. 3. írásbeli vizsga 0811 4. 5. 6. 7. 4 / 20 8. 9. összes 2008. május 16 Biológia emelt szint III. Azonosító jel: Hazai erdő 11 pont Az alábbi hálózat egy hazai erdőben kölcsönhatásban élő élőlényeket ábrázol. Az egyes fajokat a nagy téglalapok, a populációik között fellépő ökológiai kölcsönhatásokat pedig az I. – VI számokkal jelölt összeköttetések szimbolizálják

1. Írja be az A – E betűkkel jelölt téglalapokba az alábbi fajok neveit a megfelelő helyre! (4 pont) hegyi here (pillangósvirágú növény) sárga fagyöngy (fákra telepedő, azok szállítószöveteiből anyagot szívó növény) csertölgy széncinege (rovar- és magevő madár) tölgyilonca (rovar, melynek hernyója a tölgyfák levelével táplálkozik) barna moha a fa törzsén C I III A kocsánytalan tölgy II IV nitrogéngyűjtő baktérium D V VI B 2. E Adja meg azoknak az ökológiai kölcsönhatásoknak a nevét, amelyet a következő számok jelölnek: (6 pont) I. IV II. V. III. VI 3. Melyik hazai életközösség (klímazonális társulás) élőlényeit ábrázolja a rajz? Adja meg az életközösség nevét és jellemző élőhelyének tengerszint feletti magasságát! (1 pont) 1. 2. 3. írásbeli vizsga 0811 összes 5 / 20 2008. május 16 Biológia emelt szint IV. Azonosító jel: A növények növekedése 12 pont Az

ábrasor az egyik növényi növekedést irányító hormon hatásának felderítését célzó nevezetes kísérletsorozatot szemlélteti. Az ábrán az egymás alatti három nyíl a fény irányát mutatja. A fekete nyilak a kísérletek egymást követő lépéseit mutatják Tanulmányozza az ábrát, majd oldja meg a feladatot! 1. Foglalja táblázatba Darwin kísérleteinek eredményeit! (3 pont) Mindkét oldalról azonos mértékű megvilágítás esetén * Az ép növényke a) növekedésének iránya A hajtáscsúcsától megfosztott növényke növekedésének iránya Egyik oldalról történő megvilágításban b) c) * Gelatin = Zselatin Glimmer a hajtáscsúcs alatt bemetszette a növénykét. Hogyan foglalható össze kísérletének eredménye? A felsorolt szavakkal egészítse ki a mondatokat! Nem kell minden szót felhasználnia, egy szó akár többször is előfordulhat. ELGÖRBÜLT HAJTÁSCSÚCS ÁRNYÉKOS NEM GÖRBÜLT EL GYÖKEREK BAL TERMELŐDIK LEVELEK

JOBB ELBOMLIK MEGVILÁGÍTOTT FONÁKI Ha a megvilágított oldalon metszette be a növényt, akkor növényke (2) . fény felé, míg ha az árnyékos oldalon ejtett metszést, akkor a növényke (3) Ebből arra következtethetünk, hogy a növekedést serkentő növényi hormon a fény hatására (4)., vagyis a hormon a(z) (5) . felől mindig a növény (6) oldalán vándorol. írásbeli vizsga 0811 6 / 20 2008. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: Boysen-Jensen dán kutató a lemetszett hajtáscsúcsot zselatinkockával ragasztotta vissza. 7. Mit állapíthatott meg a kísérlet eredményéből? A helyes válaszok betűjelét írja a négyzetekbe! A. B. C. D. E. A zselatin fehérje. A zselatin tökéletesen elzárja a hormon útját. A zselatin anyaga a növény görbülését okozza. A hormon átjut a zselatinon, és alatta is kifejti hatását. A zselatinkocka beiktatása nem akadályozza meg a növény görbülését. Paál Árpád magyar kutató

féloldalasan ragasztotta vissza a hajtáscsúcsot. 8. Mire következtethetett a kísérlete eredményéből? A. A vizsgált hormon a növekedést gátolja B. A növény a másik oldalra görbült, mint amelyikre a hajtáscsúcsot ragasztotta C. A vizsgált hormon serkenti a növekedést, azon az oldalon, amelyiken levándorol a csúcsból. D. A vizsgált hormon az ellenkező oldalon serkenti a növekedést, mint amelyiken vándorol. E. Közömbös, hogy a hormon a növény szárának melyik oldalán vándorol Went a lemetszett hajtáscsúcsokat agar-agar kockákon tartotta néhány óráig, majd ezekkel a kockákkal kísérletezett tovább. Azt találta, hogy a kockák növekedésserkentő hatása egy határon belül arányos avval az idővel, ameddig a hajtáscsúcsot a kockán tartotta. (Az agaragar kockák víztartalmú, kocsonyaszerű gélből állnak) 9. Mire következtethetünk kísérleti tapasztalataiból? A. A növekedést serkentő hormon bekerült az agar-agar kockákba B.

A növekedést serkentő hatást az agar-agar anyaga okozta C. A növekedést serkentő hatás bizonyos határok között egyenesen arányos a hormon koncentrációjával. D. A hormont tartalmazó agar-agar kocka féloldalas elhelyezése az egyoldalú megvilágításhoz hasonló eredményt hozott. E. A hormont tartalmazó agar-agar kocka féloldalas elhelyezése a levágott hajtáscsúcs féloldalas visszaragasztásával ellentétes eredményt hozott. 10. Nevezze meg a hormont, amire a vizsgálatok vonatkoztak! 1. 2. 3. írásbeli vizsga 0811 4. 5. 6. 7. 7 / 20 8. 9. 10. összes 2008. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: V. Martina, a ragaszkodó libalány 10 pont Konrad Lorenz etológus a következő írásban számolt be arról, hogy hogyan „fogadott örökbe” egy vadlúd-fiókát: „A rendelkezésemre álló húsz vadlúdtojásból tízet egy megbízhatóan kotló háziliba alá, tízet pedig egy pulykahölgy alá tettem. Az volt a

szándékom, hogy kikelés után mind a húsz fiókát a háziliba vezetésére bízom, ami alighanem sikerült is volna. Csakhogy amint az első kisliba kibújt a tojásból, képtelen voltam ellenállni a kísértésnek és kiszedtem a dadus alól az elbűvölő teremtést, hogy közelebbről is szemügyre vegyem. Miközben nézegettem, rám pillantott és némi idő elteltével az egytagú hangot, az „elhagyatottság füttyét” hallatta, amelyet a házikacsák révén szerzett előképzettségem alapján igen helyesen sírásnak értelmeztem. Ezért aztán igyekeztem megnyugtató hangokkal válaszolni neki. Mire a ludacska teljesen felém fordult előrenyújtogatta a nyakát és azt mondta: „Vivivivi”! Az áttérést az egytagú füttyről a többtagú „vi” hangra szintén megértettem: a fióka a sírásról az örömteli kapcsolatteremtésre váltott át, a nyaknyújtogatást pedig, ugyancsak helyesen, az üdvözlés gesztusának fogtam fel. Végül megelégeltem a

pesztrálást, visszadugtam a kicsikét a kotló háziliba szárnya alá, és odébb akartam állni. Alig távolodtam el néhány lépésnyire, a dundi hófehérke alól máris halk, kérdő csirregés hallatszott, amire a háziliba, előírás szerint, a maga kapcsolatlétesítő „gangangang”-jával válaszolt. Az én kisludam azonban nem nyugodott meg ettől Szegény kicsike magasra nyújtott nyakkal, félúton állt a háziliba és köztem, és harsányan egyvégtében sipákolt. Ekkor én megmoccantam – mire a sírás menten elcsitult, és a kis jószág hosszan előrenyújtott nyakkal, buzgó üdvözlés közepette felém totyogott: „vivivivi”. Elképesztő gyorsasággal totyogott utánam, ráadásul valami olyan elszántsággal, amelynek jelentése egyszerűen félreérthetetlen volt: nem a fehér háziliba, hanem én, egyedül én vagyok a mamája!” 1. Lehet-e a vadliba egytagú síró füttye öröklött magatartáselem? A helyes válasz betűjelét írja a

négyzetbe! (1 pont) A. B. C. D. E. Lehet, mert kikelés után azonnal hallatta a kisliba. Nem lehet, mert a kommunikáció csak tanult elemekkel történik. Nem lehet, mert a házilibák is hasonló hangot hallatnak. Lehet, mert az egyszerű jelek mindig öröklöttek a kommunikációban. Nem lehet, mert a vadliba-ember közötti kommunikációban használatos jel nem lehet öröklött. 2. Az elhagyatottság füttyét Lorenz egy másik fajtól, a házikacsáktól már ismerte Mire következtethetett ebből? (1 pont) . írásbeli vizsga 0811 8 / 20 2008. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: A „vivivivi” hang volt a kikelt kisliba másik jelzése. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igazak (I), vagy hamisak (H) és a megfelelő betűt írja az üres négyzetbe! (3 pont) 3. A „vivivivi” nagy valószínűséggel öröklött magatartáselem 4. A „vivivivi” funkciója a társak figyelmeztése az ember közelségére 5. A „vivivivi”

feltételezhetően az emberrel való kommunikáció céljából kialakult hangjel. 6. Nevezze meg a tanulás típusát, amellyel megtanulta a vadlúd fióka, hogy a kutató a „mamája”! Válaszát a szövegben leírtak alapján indokolja! (1 pont) . . 7. Értelmezze azt a megfigyelést, hogy számos emlősfaj kicsinyeit nem szabad megérinteni, mert akkor az anyjuk nem gondozza a kölyköket! (1 pont) 8. Válassza ki az alábbiak közül azokat a példákat, amelyek Lorenz frissen kikelt kislibájához hasonló típusú tanulást írnak le! A helyes válaszok betűjeleit írja a négyzetekbe! (2 pont) A. Az óriáspandák az állatkertben gyakran gondozójuknak udvarolnak, ha kiskorukban nem óriáspanda nevelte őket. B. A kakukkok akkor is felismerik fajtársaikat, ha más faj fészkében nevelkedtek C. A pulykaanya első költéskor fiókái sivító hangját hallja, ezután egész életében hangjuk alapján ismeri fel kicsinyeit. D. Az énekesmadarak gyakrabban etetik az

övékénél nagyobb méretű kakukkfiókát E. A patkányokat jutalmazással könnyen meg lehet tanítani arra, hogy pedál lenyomásával kérjenek inni. 9. Említsen egy tanulási folyamatot, amely kritikus életszakaszhoz kötött az ember gyermekének fejlődése során! (1 pont) . . 1. 2. 3. írásbeli vizsga 0811 4. 5. 6. 7. 9 / 20 8. 9. összes 2008. május 16 Biológia emelt szint VI. Azonosító jel: A vércukorszint változásai 8 pont A grafikon egy kísérletsorozat eredményét mutatja. Az „A” esetben intravénásan (közvetlenül a vérbe), a „B” esetben a vékonybélbe juttattak azonos mennyiségű szőlőcukrot (glükózt). Ezt követően folyamatosan mérték a glükóz és az inzulin koncentrációit egy távolabbi nagy vénában. A grafikon tanulmányozása után válaszoljon a kérdésekre! A fölső grafikon vízszintes tengelyének beosztása megegyezik az alsó grafikonéval. A mértékegységben ml = cm3. Minden helyes válasz 1

pont. A B 1. Milyen magyarázat adható arra, hogy a glükóz-szint (az első hatvan percben) eltérő mértékben változott a két kísérletben? A helyes válaszok betűjeleit írja a négyzetekbe! B A A. A „B” esetben a bevitt glükóz egy része már a vékonybél üregében oxidálódott B. A „B” esetben a bevitt glükóz egy részét elbontotta a hasnyál-amiláz C. A „B” esetben a bevitt glükóz egy részét glikogén formájában raktározta a máj. D. A „B” esetben elképzelhető, hogy a bevitt glükóz egy része nem szívódott fel. E. A „B” esetben lehetséges, hogy a bevitt glükóz egy része hidrolizált a növekvő inzulinszint hatására. 2. Számítsa ki, hogy – átlagos vértérfogatot feltételezve – összesen hány gramm glükóz keringett a kísérleti személy vérében a kísérlet megkezdése előtt! A. B. C. D. E. Körülbelül 80 gramm Körülbelül 4 gramm Körülbelül 40 gramm Körülbelül 0,80 gramm Körülbelül 340 gramm

3. Számolja ki, hogy kb hány gramm glükózt juttattak intravénásan a kísérleti személy vérébe! írásbeli vizsga 0811 10 / 20 2008. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: 4. 120 perccel a kísérletek megkezdése után mindkét esetben hipoglikémia jelentkezett, azaz a kísérleti személyek vércukorszintje a normális érték alá süllyedt. Hogyan függ össze ez a jelenség az inzulin koncentrációjának változásával? 5. Egy diáknak a grafikonokra pillantva az a gondolata támadt, hogy a kísérletben más történhetett: nem glükózt, hanem inzulint juttathattak a személy vérébe a 0 időpontban. Indokolja, hogy miért hibás ez a magyarázat! Indoklásában használja föl a grafikon időadatait is! 6. Az inzulinszint változása meglepően különbözött a kísérlet „A” és „B” részében A kutatók később fölismerték, hogy a bélcsatornába került glükóz bizonyos bélhormonok képződését is fokozza. A bélhormonok

a bélcsatorna falából szabadulnak fel a béltartalom hatására, és elsősorban az emésztés folyamatát irányítják. Az eredmények alapján fogalmazza meg, hogyan hathatnak a glükóz hatására termelődő bélhormonok a hasnyálmirigy-szigetek inzulintermelésére! Állítását indokolja! . 7. A kísérletben az inzulin mellett más hormonok szintjét is mérték Mivel maga a kísérlet enyhe (föloldható) stresszhelyzetet jelentett, olyan hormonok is fokozott mennyiségben szabadultak föl, melyek az ilyen állapotra jellemzőek. Melyik hormon lehetett ez? A helyes válasz betűjelét írja a négyzetbe! A. B. C. D. E. A tiroxin. A növekedési hormon. A koleszterin. A pepszin. Az adrenalin. 8. Hol keletkezett az előző pontban megadott hormon, és mi módon hatott a vércukorszintre? A. B. C. D. E. A mellékvese velőállományban, és csökkentette. A mellékvese velőállományban, és növelte. A mellékvese kéregben és csökkentette. A mellékpajzsmirigyben,

és növelte. A pajzsmirigyben, és csökkentette. 1. írásbeli vizsga 0811 2. 3. 4. 5. 6. 11 / 20 7. 8. összes 2008. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: VII. Sarlósejtes vérszegénység 13 pont A sarlósejtes vérszegénységet a hemoglobinmolekula megváltozása okozza. Leggyakoribb formájában az egészséges és a beteg ember hemoglobinja egyetlen aminosavban különbözik egymástól. 1. Az emberi vér melyik alkotójában található a hemoglobin molekulák döntő többsége? A helyes válasz betűjelét írja a négyzetbe! A. B. C. D. E. A vérplazmában A vörösvértestekben A fehérvérsejtekben A vérlemezkékben A sejt közötti állományban A normál hemoglobin egy szakaszának aminosavsorrendje: Leucin –Treonin – Prolin – Glutaminsav – Glutaminsav – Lizin - Szerin Sarlósejtes vérszegénységben szenvedő beteg hemoglobinjának ugyanazon szakasza: Leucin –Treonin – Prolin – Valin – Glutaminsav – Lizin - Szerin

Az egészséges hemoglobint kódoló mRNS- szakasz bázissorrendje: CUG ACU CCU GAG GAG AAG UCU 2. Írja föl az egészséges hemoglobint kódoló értelmes DNS-szál bázissorrendjét! 3. A genetikai kódszótár segítségével adja meg a sarlósejtes vérszegénységben szenvedő beteg adott mRNS-szakaszának bázissorrendjét! Tételezzük fel, hogy a lehető legkisebb számú nukleotid változott meg! . írásbeli vizsga 0811 12 / 20 2008. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: 4. Milyen típusú mutáció okozza a betegséget? A helyes válaszok betűjelét írja a négyzetekbe! A. B. C. D. E. Genom mutáció Kromoszóma-mutáció Génmutáció Csendes mutáció Pontmutáció 5. Milyen típusú mutáció okozza a betegséget? A. B. C. D. E. A mutáció következtében STOP kodon épült be, leáll a fehérje szintézise Báziskiesés miatt eltolódott a leolvasási keret Bázisbetoldás miatt eltolódott a leolvasási keret Báziscsere miatt megváltozott

a kódolt aminosav Báziscsere történt, de a lötyögő bázis miatt nem változott az aminosavsorrend A betegséget okozó hibás (mutált) gén a 11. (testi) kromoszómán található Súlyos tüneteit az erre a jellegre homozigóták mutatják. 6. Írja fel szokásos jelöléssel annak a szülőpárnak a genotípusát, akik súlyos tüneteket nem mutatnak, gyermekük azonban sarlósejtes vérszegénység súlyos formájában szenved! (Tételezze fel, hogy a betegség szempontjából új mutáció nem történt!) A jelöléshez olyan betűt válasszon, melynél az írott kis- és nagybetű jól megkülönböztethető. Az apa genotípusa: Az anya genotípusa: A sarlósejtes vérszegénység súlyos formája sokszor korai halállal végződik. A heterozigóták azonban ellenállók maláriával szemben. Egészítse ki az alábbi szöveget! A sarlósejtes vérszegénységre (7).genotípusúak túlélő- és szaporodóképessége jóval kisebb, mint a többi genotípusé. A

recesszív allél gyakoriságát csökkenti a (8). Az allél mégsem vész ki a maláriával fertőzött területeken, mert ott a heterozigóták rátermettsége (9), mint a homozigótáké. Afrikában ezért magas a hibás hemoglobint kódoló allél gyakorisága Az Egyesült Államokban élő afroamerikaiak (afrikai eredetűek) között is gyakoribb a sarlósejtes vérszegénység, mint a fehér népességben, bár ott nincs malária. Az afroamerikaiak és a fehérek közötti gyakoribb házasságok miatt az allélgyakoriságoknak ez a különbsége várhatóan (10). írásbeli vizsga 0811 13 / 20 2008. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: 11. Az USA-ban egy populációban minden 330 ember szenved sarlósejtes vérszegénység súlyos változatában. Számolja ki, mennyi ebben a populációban az allélok gyakorisága! A populáció hány százaléka heterozigóta erre a jellegre nézve? Számításait is írja le! (3 pont) 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9.

VIII. Az ember csigolyái 10. 11. összes 8 pont Nevezze meg a csigolya számmal jelzett részeit! Válaszát írja a számok utáni pontozott vonalra! 1. 1. , 2. 2. , 3. 3 4. 4. , 5. , 5. 6. Sorolja fel, hogy milyen csont-csont közötti kapcsolat típusok találhatók a csigolyák között (a teljes gerincoszlopot tekintve). Válaszát írja a pontozott vonalra! (3 pont) . 1. 2. 3. írásbeli vizsga 0811 4. 5. 6. összes 14 / 20 2008. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: IX. Választható feladatok A. Anyagszállítás a növényekben 20 pont Malpighi kísérlete 8 pont Az egyik első kutató, aki a növények anyagszállítását tervszerű kísérletekkel vizsgálta, az olasz Marcello Malpighi (1628 –1694) volt. Malpighi cserjék fiatal hajtásait az ábrán látható módon metszette be, majd figyelte a hatást. Az ábrán „z” az alapszövetből álló bélrészt jelzi Az ábra tanulmányozása után válaszoljon a

kérdésekre! Minden helyes válasz 1 pont. y x A B ! x z z y y z x 1. Nevezze meg, hogy a szállítószövet mely elemeit jelöli az ábrán az „x” és az „y”! (1 pont) x: . 2. A. B. C. D. E. 3. A. B. C. D. E. y: . Milyen következtetést lehet levonni a kísérlet „A”-val jelölt részéből? A helyes válasz betűjelét írja a négyzetbe! Minden, a fotoszintézishez szükséges anyag a farészben jut a levélhez. Minden, a fotoszintézishez szükséges anyag a háncsrészben távozik a levélből. A hajtás bőrszövetének épsége szükséges a levél működéséhez. A levélben keletkező szerves anyagok a kísérletben eljutottak a gyökérbe is. A levél zavartalan működéséhez nem feltétlenül szükséges a vele kapcsolatban levő háncsrész működőképessége. Milyen következtetést lehet levonni a kísérlet „B”-vel jelölt részéből? Minden, a fotoszintézishez szükséges anyag a farészben jut a levélhez. Minden, a fotoszintézisben

keletkező anyag a háncsrészben távozik a levélből. A hajtás bőrszövetének épsége szükséges a levél működéséhez. A levél elpusztul, ha a vele kapcsolatban levő háncs-és farész mindegyike elzáródik. A levél zavartalan működéséhez nem feltétlenül szükséges a vele kapcsolatban levő háncsrész működőképessége. írásbeli vizsga 0811 15 / 20 2008. május 16 Biológia emelt szint 4. A. B. C. D. E. 5. A. B. C. D. E. 6. A. B. C. D. E. 7. A. B. C. D. E. 8. A. B. C. D. E. Azonosító jel: Hogyan befolyásolta a kísérlet „A” része önmagában a növény vízfelszívó képességét? A gyökérnyomást csökkentette. A levél szívóerejét csökkentette. A kapillárishatást csökkentette. Mindhárom hatást csökkentette. Lényegében egyik hatáson sem változtatott. Hogyan befolyásolta a kísérlet „B” része a növény vízfelszívó képességét? A gyökérnyomást csökkentette. A levél szívóerejét csökkentette. A

kapillárishatást csökkentette. Mindhárom hatást csökkentette. Lényegében egyik hatáson sem változtatott. Malpighi figyelmét nem kerülte el a kísérlet „A” részében az ábrán felkiáltójellel jelzett duzzanat, mely a „B” részben hiányzott. Mi magyarázza a duzzanat keletkezését? A megnövekedett gyökérnyomás miatt fölpréselt víz. A csökkent mértékű párologtatás miatt megnövekedett ozmózisnyomás. A háncsrészben feltorlódó szerves oldat. A metszés miatt termelt sebzési hormonok miatt burjánzó szövet. A fokozott biológiai oxidáció miatt fölszaporodó víz. A levéltetvek élősködő rovarok, melyek szívó szájszervüket a növényi hajtásba mélyesztik. Melyik részbe? A bőrszövetbe. A háncsrészbe. A farészbe. A raktározó alapszövetbe. A bélszövetbe. A fehér fagyöngy félélősködő növény: fotoszintetizál, de a vizet gazdanövényéből szívja fel. Hova mélyeszti szívógyökereit? A bőrszövetbe. A

háncsrészbe. A farészbe. A raktározó alapszövetbe. A bélszövetbe. írásbeli vizsga 0811 16 / 20 2008. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: Anyagáramlás a zárvatermőkben Esszé 12 pont Ismertesse a növényi fölépítő anyagcseréhez szükséges anyagok útját a növény szervezetében! Esszéjében az alábbi szempontokra térjen ki: • A gyökér mely részein milyen anyagok jutnak a növényi szervezetbe? Milyen szerepet játszik a folyadékáramlásban az aktív és passzív transzport, a párologtatás, a zárósejtek állapota? Milyen környezeti (időjárással összefüggő) tényezőktől függ ez utóbbi? • Mely gáz milyen szövetekhez áramlik a fotoszintézis során? • Mely molekulákba kerülnek a fotoszintézis során a vízmolekulák atomjai? Az esszét a 19. oldalon fejtheti ki! 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Esszé összes IX. Választható feladatok B. Immunológiai jelenségek 20 pont Az Rh-összeférhetetlenség 7

pont Ha az anya és magzata nem azonos vércsoportú, Rh-összeférhetetlenség léphet föl, mely kezelés nélkül súlyos következményekkel jár. 1. Mi jut át ilyen esetben az anya szervezetéből a méhlepényen át a magzatéba, ami a tüneteket okozza? A helyes válasz betűjelét írja a négyzetbe! (1 pont) A. B. C. D. E. Az antigének (immunogének) A gének (allélok) Az antitestek (ellenanyagok) A „B”-sejtek A vörös vérsejtek 2. Az alábbi négy családfa 3 nemzedékében kérdőjellel jeleztük a születendő 2 gyermeket. Melyik esetben léphet föl Rh-összeférhetetlenség? A betűjelet írja az üres négyzetbe! (A körök nőket, a négyzetek férfiakat jelölnek.) (1 pont) Rh+ Rh– Rh+ Rh– ? Rh+ Rh+ Rh– Rh+ A írásbeli vizsga 0811 Rh– Rh+ Rh+ 2. gyermek 1 gyermek 1. gyermek Rh+ Rh– Rh+ ? ? Rh– 2. gyermek 1. gyermek B C 17 / 20 2. gyermek Rh+ Rh– Rh– Rh– ? Rh– 1. gyermek 2. gyermek D 2008. május 16

Biológia emelt szint Azonosító jel: 3. Mi a genotípusa az Rh vércsoport szempontjából összeférhetetlen magzatnak? (1 pont) . 4. Mekkora eséllyel foganhat meg ilyen genotípusú magzat az adott házasságban? (1 pont) 5. Miért nem tapasztalható Rh-összeférhetetlenség az első terhesség idején? (2 pont) . . . . 6. Az Rh-összeférhetetlenség ma már egyszerű orvosi beavatkozás segítségével megelőzhető. Mi a lényege ennek az eljárásnak? (1 pont) A. Blokkolják az anya szervezetének nem specifikus immunválaszát B. Megakadályozzák, hogy az első magzat Rh-antigént termeljen C. Megakadályozzák, hogy a második magzat Rh-antigént termeljen D. Az anya közvetlenül a szülés után antitesteket kap az Rh-antigénekkel szemben. E. Megakadályozzák, hogy az anya vörösvérsejtjei átjussanak a magzat szervezetébe. Immunválasz és immunitás Esszé 13 pont Esszéjében az alábbi témaköröket fejtse ki! • Melyek a nem specifikus immunválasz

(gyulladás) okai, tünetei (legalább kettő), melyek a résztvevő sejtek? Hogyan jön létre a genny? • Milyen szerepet játszanak az immunrendszer T és B sejtjei a specifikus immunválasz létrejöttében? Hogyan függ össze az immunmemória a védettséggel? • Ki alkalmazott elsőként védőoltásokat, mi ezek hatásának lényege? • Mi az allergiás tünetek oka, hogyan függ össze a környezetszennyezéssel? Az esszét a 19. oldalon fejtheti ki! 1. 2. 3. írásbeli vizsga 0811 4. 5. 6. Esszé 18 / 20 összes 2008. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: Esszé (Választható A vagy B feladat) . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga 0811 19 / 20 2008. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: Maximális Elért pontszám pontszám 9 I. Veszélyes kórokozók 9 II. Két folyamat 11 III. Hazai erdő 12 IV. A növények növekedése 10 V. Martina, a ragaszkodó libalány 8 VI. A vércukorszint változásai 13

VII. Sarlósejtes vérszegénység 8 VIII. Az ember csigolyái IX. Választható esszé vagy problémafeladat A. Anyagszállítás a növényekben 20 B. Immunológiai jelenségek Összesen 100 Javító tanár Dátum: . elért pontszám programba beírt pontszám Feladatsor Választható esszé vagy problémafeladat javító tanár jegyző Dátum: . Dátum: írásbeli vizsga 0811 20 / 20 2008. május 16 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 16 Biológia emelt szint Javítási-értékelési útmutató 0811 BIOLÓGIA EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Biológia emelt szint Javítási-értékelési útmutató Útmutató az emelt szintű dolgozatok értékeléséhez 1. Kérjük, piros tollal javítson! 2. Ha a kérdésre adott válasz hiánytalan, pipálja ki! Minden pipa 1 pontot ér Fél pont nem adható.

Amennyiben a két pontos feladatot helyesen oldotta meg a jelölt, két pipát tegyen! 3. Ha egy feladatnak olyan helyes megoldása is van, mely a javítókulcsban nem szerepel, kérjük hogy a javító fogadja el. Így járjon el a szinonim kifejezések esetében is (például klorplasztisz – zöld színtest)! 4. A megoldókulcsban ferde vonallal (/) jeleztük az egymással egyenértékű helyes válaszokat. 5. A feladat végén a szürke mezős táblázatban összesítse a pontszámokat! 6. A teljes feladatsor végén az összesítő táblázatban adja meg az egyes feladatokra elért pontszámot, majd ezek összegeként az összpontszámot! 7. A választható esszéfeladatok melletti margón pipával jelölje a helyes válaszokat A megoldókulcsban csak a tartalmilag fontos elemek, szakkifejezések, szókapcsolatok szerepelnek logikai sorrendben. Kérjük, hogy fogadja el az ettől eltérő sorrendű, de logikus felépítésű fogalmazást is – amennyiben a feladat nem

rendelkezik ezzel ellentétesen. Végül, kérjük, összesítse a helyes válaszok pontszámát, és írja be az összesítő táblázat megfelelő mezőjébe! Esszéfeladatban pont csak az irányító kérdéseknek megfelelő válaszokra adható. 8. Amennyiben a jelölt mindkét választható feladattal (A és B) foglalkozott, az értékelésnél a „Fontos tudnivalók” címszó alatt leírtakat vegye figyelembe! 9. Ha az a feladat, hogy a jelölt egész mondatban fogalmazzon – például az indoklásoknál, magyarázatoknál, esszében – csak nyelvileg helyes mondatok fogadhatók el Kérjük, hogy a helyesírási hibákért ne vonjon le pontot, de az értelemzavaró fogalmazást ne fogadja el! Eredményes munkát kívánunk! írásbeli vizsga 0811 2/7 2008. május 16 Biológia emelt szint Javítási-értékelési útmutató Értékelési útmutató I. Veszélyes kórokozók 9 pont A feladat a részletes követelményrendszer 2.1, 311, 321 és 492 pontjai alapján

készült 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. A és C fehérje B C C B B B, C 2 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont II. Két folyamat 9 pont A feladat a követelményrendszer 2.221; 442; 216; 223; 214 pontjai alapján készült Minden helyes válasz 1 pont. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. B D C A A A B A/D A III. Hazai erdő 11 pont A feladat a részletes követelményrendszer 3.33, 512 és 522 pontjai alapján készült 1. A – csertölgy B – hegyi here C – sárga fagyöngy D – tölgyilonca E – széncinege Hibátlan megoldás(5 helyes válasz): 4 pont 3 helyes válasz 3 pont 2 helyes válasz 2 pont 1 helyes válasz 1 pont 2. I. II. III. IV. V. VI. asztalközösség / kommenzalizmus versengés / kompetíció élősködés / parazitizmus táplálkozási kölcsönhatás / predáció (élősködés is elfogadható) táplálkozási kölcsönhatás / predáció szimbiózis 3. cseres-tölgyes, 200–400 m (vagy ebbe a tartományba eső más adat) írásbeli vizsga

0811 3/7 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 2008. május 16 Biológia emelt szint IV. Javítási-értékelési útmutató A növények növekedése 12 pont A feladat a részletes követelményrendszer 1.1 és 343fejezetén alapul Az ábra forrása: http://biologi.uiono/plfys/haa/plfys/hormon/an160jpg 1. a) Fölfelé / Egyenesen b) a fény felé c) nem nő / alig nő / nem fordult a fény felé / egyik irányba sem görbült el 1 pont 1 pont 1 pont 2. elgörbült 3. nem görbült el 4. elbomlik 5. hajtáscsúcs 6. árnyékos 7. DE 8. BC 9. ACD 10. auxin / indolecetsav 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont V. Martina, a ragaszkodó libalány 10 pont A feladat a követelményrendszer 3.44, 482 fejezetein alapult A szöveg forrása: Konrad Lorenz: Én itt vagyok, te hol vagy? Totem Kiadó 1999. Az ábra forrása: cas.bellarmineedu/tietjen/Ethology/lorenzgif 1. A 1 pont 2. Rokon fajoknál előfordulnak hasonló jelek / Léteznek nem

fajspecifikus jelek is az állati kommunikációban. / Közös eredet / Hasonló genetikai állomány 1 pont 3. I 1 pont 4. H 1 pont 5. H 1 pont 6. Bevésődéssel / imprintinggel, mert egyetlen társítás elég volt a viselkedés létrejöttéhez és tartós fennmaradásához vagy: mert érzékeny időszakhoz kötött / a rögzülés után már nem fogadta el szülőnek a házilibát (csak indoklással). vagy: mert a kutató volt az első mozgó lény, akit megpillantott 1 pont 7. Ezeknek a fajoknak a felnőtt egyedei szag alapján vésik be/ jegyzik meg / azonosítják utódaikat. 1 pont 8. A és C 2 pont 9. A szülő felismerése, beszéd, anyanyelv tanulása, igényesebb zenetanulás 1 pont Más jó példa is elfogadható! írásbeli vizsga 0811 4/7 2008. május 16 Biológia emelt szint VI. Javítási-értékelési útmutató A vércukorszint változásai 8 pont A feladat a követelményrendszer 4.84 fejezete alapján készült Az ábra forrása: Ádám György-Fehér

Ottó (szerk): Élettan biológusoknak Tankönyvkiadó, 1991 Minden helyes válasz 1 pont. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. CD B 340 mg – 80 mg = 260 mg -ot 100 ml-be, ami 5000 ml-re: 50.260 = 13 000 mg = 13 grammot. A hirtelen megemelkedő inzulinszint miatt csökkent a vércukorszint / a cukorbevitel megszűnt, az inzulintermelés a változást kis késéssel követte, ezért a glukózszint egy ideig a normális alá süllyedt. Ha inzulint kapott volna, a vércukorszintnek azonnal (néhány percen belül) csökkennie kellett volna, holott a kísérletben nőtt. / Az inzulinszint csak némi késleltetéssel, reakcióként követte a vércukorszint emelkedését. A fölszabaduló bélhormonok valószínűleg serkentik az inzulintermelést, mert az inzulinszint sokkal erősebben emelkedett akkor, amikor a glukóz a bélbe jutott, mint az intravénás adagoláskor. E B VII. Sarlósejtes vérszegénység 13 pont A feladat a követelményrendszer 6.11, 612, és 621 fejezetein alapul A

sarlósejtes fotó forrása: http://www.nlmnihgov/medlineplus/ency/imagepages/1494htm 1. B 2. GAC TGA GGA CTC CTC TTC AGA 3. CUG ACU CCU GUG GAG AAG UCU 4. C E 5. D 6. Bb x Bb (más betűjel is elfogadható, ha a kis-és nagybetű egyértelműen megkülönböztethető) 7. homozigóta (recesszív) / genotípus jelöléssel is elfogadható 8. (természetes) szelekció / korai halál 9. nagyobb 10. csökkenni fog / kiegyenlítődik 11. q2 = 1/330 = 0,003 q = 0,055 p= 0,945 heterozigóták: 2pq = 0,104 , azaz 10,4% írásbeli vizsga 0811 5/7 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 2008. május 16 Biológia emelt szint Javítási-értékelési útmutató VIII. Az ember csigolyái 8 pont A feladat az érettségi vizsgakövetelmények 4.31 pontja alapján készült Ábra: Biológiai korrepetitor 1. csigolya test 2. csigolyaív 3. tövisnyúlvány 4. csigolyalyuk 5. oldalsó nyúlvány/ harántnyúlvány 6. • ízület •

összenövés/ összecsontosodás • porcos kapcsolat / porckorong 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont Választható feladat IX.A Anyagszállítás a növényekben 20 pont Malpighi kísérlete 8 pont A feladat a követelményrendszer 3.43 pontja alapján készült Ábrák: Benedek István: A tudás útja, Gondolat Kiadó (Malpighi) Both-Csorba: Források / Természet-tudomány-történet I. Nemzeti Tankönyvkiadó 1. x: fa(rész) y: háncs(rész) Pont csak mindkettő megnevezéséért jár! 2. E 3. D 4. E 5. B vagy C 6. C 7. B 8. C Anyagáramlás a zárvatermőkben A feladat a követelményrendszer 2.22 pontja alapján készült • • • • • • 12 pont A zárvatermőkben a gyökérszőrökön / felszívó zónán át 1 pont víz és oldott sók / ionok aktívan / energia/ ATP felhasználás mellett jutnak be a gyökérbe 1 pont a víz passzívan / ozmózis útján követi ezeket. 1 pont A párologtatás főként a nyitott gázcserenyílásokon át

zajlik, 1 pont Ez hozza létre a levelek szívóerejét, 1 pont mert fokozza a folyadékáramlást a nagyobb koncentrációjú / ozmózisnyomású hely irányába. 1 pont A zárósejtek / a gázcserenyílás állapota függ: A vízellátottságtól / napszaktól / hőmérséklettől / fény intenzitástól (bármely két olyan külső környezeti tényező leírása, mely megszabhatja a zárósejtek vízellátottságát, illetve a fotoszintézis intenzitását) 2 pont • A fotoszintézishez szükséges szén-dioxid 1 pont • írásbeli vizsga 0811 6/7 2008. május 16 Biológia emelt szint Javítási-értékelési útmutató • a levél fotoszintetizáló/táplálékkészítő alapszövetéhez áramlik. 1 pont (elfogadható az oszlopos/szivacsos alapszövet megnevezés is) • A fölszívott víz hidrogénatomjai a szerves molekulákba / glükózba / keményítőbe / NADP molekulába, 1 pont • az oxigénatomok oxigénmolekulákba kerülnek. 1 pont Választható

feladatok IX.B Immunológiai jelenségek 20 pont Az Rh-összeférhetetlenség A feladat a követelményrendszer 4.85 pontja alapján készült 7 pont 1. 2. 3. 4. 5. 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont C B Dd (Vagy más jelölés, melyből egyértelmű a heterozigóta genotípus). 0,5 (50%) • Az első terhesség alatt a méhlepény megakadályozza a magzati vörösvértestek átjutását az anya szervezetébe, • ezért ekkor még nem lép fel anyai immunválasz. /az Rh vércsoport elleni immunválasz csak a születés során az anyába bekerült magzati vér hatására indul meg . 2 pont 6. D 1 pont Immunválasz és immunitás 13 pont A nem specifikus immunválasz • oka: testidegen fehérje / makromolekula /antigén / immunogén megjelenése a szervezetben 1 pont • résztvevői: makrofágok / falósejtek / természetes ölősejtek 1 pont • a gyulladás tünetei: fájdalom / fehérvérsejtszám-emelkedés / hőmérséklet emelkedés / pirosodás – vérbőség / a gyulladt

rész megduzzadása (egy tünet megnevezése 1 pont, két tünet megnevezése 2 pont) 2 pont • genny: elpusztult falósejtek + baktériumok / (+ szövetelemek) 1 pont Specifikus immunválasz: • B sejtek: ellenanyag / antitest termelés • T sejtek: a fertőzött sejtek elpusztítása / sejtfelszínhez kötött módon / az immunrendszer elemeinek összehangolása / memóriasejtek (Bármely jó funkció leírása) 1 pont 1 pont • • • • Védőoltások: (Louis) Pasteur / (Edward) Jenner Legyengített kórokozó / antigén / immunogén bejuttatása a szervezetbe, amely kiváltja az immunválaszt és a memóriasejtek révén tartós védettséget ad. • Az allergia az immunrendszer (rendellenesen) erős válasza valamely (egyébként ártalmatlan) antigénre (Vagy más jó megfogalmazás) 1 pont kiváltását előidézheti sok, emberi hatásra fölhalmozódó szennyező anyag, (pl.: fém-ionok, kozmetikumok, élelmiszeradalékok, gyomnövény-pollen) is 1 pont •

írásbeli vizsga 0811 7/7 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 2008. május 16