Művészet | Középiskola » Művelődéstörténet emelt szintű írásbeli érettségi vizsga, megoldással, 2008

Alapadatok

Év, oldalszám:2008, 26 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:85

Feltöltve:2008. október 11.

Méret:767 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 27 Azonosító jel: MŰVÉSZETTÖRTÉNET Művészettörténet EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2008. május 27 14:00 Az írásbeli vizsga időtartama: 180 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 0811 Művészettörténet emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók • A feladatsor megoldására 180 perc áll a rendelkezésére. • A feladatok megoldási sorrendje tetszőleges. • A feladat megoldásához tollat használjon, és ügyeljen arra, hogy kézírása jól olvasható legyen! • Ügyeljen arra, hogy ahol szükséges, egész mondatokban válaszoljon a kérdésekre! • Ügyeljen arra, hogy a feladat megoldásait a megfelelő helyre írja be a feladatlapba! • Amennyiben valamelyik megoldást vagy megoldásrészletet áthúzza, vagy nem egyértelműen jelöli, az nem értékelhető! • Ügyeljen arra, hogy amennyiben a feladatban

alkotókat kell felismerni és megnevezni, magyar nevek esetében csakis a teljes név kiírása fogadható el helyes megoldásnak! • Ügyeljen arra, hogy a feladatsor borítóján szereplő azonosító jel minden egyes lapra felkerüljön! • Kérjük, hogy a pontozásra kijelölt téglalapokba ne írjon! írásbeli vizsga 0811 2 / 12 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Azonosító jel: 1. feladat 1/a.) Az alább felsorolt helyszínek mellé írja oda az ott látható mű/műegyüttes alkotójának nevét! A. Padova: Capella SCROVEGNI (más megnevezésében: Capella del Arena) B. Firenze: Sta. Maria del Carmine templom Capella BRANCACCI C. Róma: Sta. Maria della Vittoria a Capella CORNARO oltára 1/b.) A helyszínek megjelölésénél nagybetűvel kiemelt személyek milyen szerepet játszottak az alkotások létrejöttében? (Ügyeljen arra, hogy a szerep azonos!) 1/a.) 3 pont 1/b.) 1 pont Összesen 4 pont 2. feladat Olvassa el az

alábbi versidézetet és nevezze meg a művészt, aki a költőt e sorok írására ihlette! „Rikolthat a művész az égen kén s kobalt páváiból, törvény, hogy cédrussá váljon a milliógyökű magány.” (Nagy László) írásbeli vizsga 0811 3 / 12 2. feladat 1 pont Összesen 1 pont 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Azonosító jel: 3. feladat 3/a.) Az alábbiakban attribútumokat (ismertetőjegyeket) soroltunk fel különböző ókori kultúrákból. Írja melléjük, hogy melyik kultúrában fordulnak elő és annak mely istenségét idézik! Mindegyik mellé írjon pár soros leírást a megjelenítés módjáról! A., szkarabeusz bogár . . . B., esthajnalcsillag . . . C., napszekér . . . 3/b.) Az olympiai Zeus templom nyugati tympanonjában (Kre Vsz eleje) a c) betűvel jelölt istenség áll. Fejtse ki 2-3 mondatban az itt megidézett mitológiai téma (kentaurok és lapithák harca) korabeli aktualitását és a művészi

megjelenítés módját! . . . írásbeli vizsga 0811 4 / 12 3/a.) 6 pont 3/b.) 2 pont Összesen 8 pont 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Azonosító jel: 4. feladat 4/a.) Az alább felsorolt műalkotásokat rendezze párba aszerint, hogy melyek közel egykorúak! A betűjelét írja be a táblázatba! (Ügyeljen arra, hogy közülük 1 pár nélkül marad!) A. Andrej Rubljov: Szentháromság („Troica”) A. B. Antoine Watteau: Gilles B. C. Jasper Johns: Három zászló/az USA zászlaja háromszor C. D. Simone Martini: Angyali üdvözlet (ún. Ansanus oltár) E. Lambert Sigrist Adam: Neptunus és Amphitrite (Versailles) F. Duan Hanson: „Shopping Lady” (Nő bevásárlókocsival) G. Masaccio: Szentháromság 4/b.) A „pár nélkül” maradt műalkotásról írjon rövid (2-3 mondatos) elemzést! . . . 4/a.) 3 pont 4/b.) 2pont Összesen 5pont 5. feladat 5/a.) Az egyetemes művészettörténet nagy áramlata a XIX-XX század

fordulóján; a szecesszió Az alább felsorolt művészek közül ki sorolható ide? (Válaszát aláhúzással jelölje, max 2 pozitív válasz adható!) Antoni Gaudi Gustave Moureau Fernand Leger Gustav Klimt August Rodin írásbeli vizsga 0811 5 / 12 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Azonosító jel: 5/b.) Fejtse ki 2-3 mondatban a szecesszió sokszorosított grafikai (elsősorban a litográfiai) eljárást alkalmazó ágának jellemző stílusjegyeit! . . . 5a.) 2pont 5b.) 2pont Összesen 4 pont 6. feladat 6/a.)Az alábbi reprodukción Hieronymus Bosch egyik korai művét látja Mi a kép címe? 6/b.) Értelmezze a mű „üzenetét” (morális tartalmát), figyelembe véve a térség társadalmi helyzetét és a művet inspiráló szellemi (egyházpolitikai) hátterét! (2-3 mondatos válaszban fejtendő ki!) . . . . írásbeli vizsga 0811 6 / 12 6/a.) 1 pont 6/b.) 2 pont Összesen 3 pont 2008. május 27 Művészettörténet emelt

szint Azonosító jel: 7. feladat 7/a.) Ki volt St Denis apátja a XII sz derekán, és melyik stíluskorszak indulása köthető a nevéhez? 7/b.) Soroljon fel minimum 2 szakrális rendeltetésű, francia épületet, amelyek az a) alpontban megjelölt stílusban épültek! Ügyeljen arra, hogy az adott város nevét is jelezze! 7/c.) Az alábbiakban képző- és ipaművészeti alkotásokat soroltunk fel Aláhúzással jelölje, melyek készültek az a.) alkérdésben utalással jelölt stíluskorszakban! (Max 2 alkotás húzható alá!) 1. 2. 3. 4. 5. 6. Andrea del Verrocchio: Bartolomeo Colleoni lovasszobra Mária égi koronázása (Reims, a nyugati főkapu oromzata/vimpergája) Viligelmo mester: Genezis (Modena, nyugati homlokzat) Gislebertus mester: Éva a földi Édenkertben (Autun) Berthel Thorvaldsen: A három grácia Claus Sluter: ún. Mózes kút (Dijon) írásbeli vizsga 0811 7 / 12 7/a.) 2 pont 7/b.) 2 pont 7/c.) 2 pont Összesen 6 pont 2008. május 27

Művészettörténet emelt szint Azonosító jel: 8. feladat 8/a.) Három épület/építmény fotóját és axonometrikus/izometrikus rajzát látja az alábbi képeken, amelyek közös eleme a kupolafedés. Nevezze meg a létesítményeket! A. B. C. 8/b.) Állapítsa meg, hogy mely stíluskorszakban épültek és kupolafedésüknél milyen szerkezeti megoldást alkalmaztak! A.) B.) C.) írásbeli vizsga 0811 8 / 12 8/a.) 3 pont 8/b.) 6 pont Összesen 9 pont 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Azonosító jel: 9. feladat 9/a.) Az alábbi felvételen egy bronzkaput lát Készítésekor hol helyezték el, és ki volt a rajta látható domborművek témájának összeállítója? 9/b.) Fejtse ki 2-3 mondatban a fenti mű alapján, hogy mit jelent a concordantia* (konkordancia) elve a képzőművészeti alkotások esetében! . . . *concordantia (konkordancia) – latin eredetű kifejezés. Jelentése: 1., egyezés, egyformaság 2, összehangzás,

összeegyeztetés 9/a.) 2 pont 9/b.) 2 pont Összesen 4 pont 10. feladat 10/a.) Melyik az, a maga idejében nagy port kavaró magyar művészcsoportosulás, amely 1968-ban rendezte bemutatkozó kiállítását egy budapesti tervezőintézet belvárosi székházának dísztermében? írásbeli vizsga 0811 9 / 12 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Azonosító jel: 10/b.) Az alább felsorolt művészek közül kik szerepeltek a kiállítók között? (Maximum két név húzható alá) • • • • • • Pór Bertalan Hencze Tamás Csók István Márffy Ödön Keserü Ilona Uitz Béla 10/a.) 1 pont 10/b.) 2 pont Összesen 3 pont 11. feladat 11/a.) Hol őrzik napjainkban Magyarország szent koronáját? 11/b.) Említsen még 2 ötvöstárgyat, amely a fent említett nemzeti ereklyével együtt van kiállítva! írásbeli vizsga 0811 10 / 12 11/a.) 1 pont 11/b.) 2 pont Összesen 3 pont 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint

Azonosító jel: 12. feladat „Magyar táj magyar ecsettel” Csontváry Kosztka Tivadar: Selmecbánya látképe – 1902 (90x153 cm, jelzés nélkül) Réti István: Nagybányai táj – 1900 (70x85 cm, jelzés lent jobbra: Réti) Írjon összehasonlító elemzést a rendelkezésére álló terjedelemben (35-40 sor, 160-180 szó) a fent látható két műalkotásról. Írásában röviden utaljon hazánk akkori történelmi, társadalmi helyzetére, a „hivatalos” művészet elvárásaira és ennek tükrében a fenti művek új szellemiséget hordozó voltára és fogadtatására!) írásbeli vizsga 0811 Történelmi, társadalmi háttér Szellemi tartalom, művészi „üzenet” Stílusjegyek, ábrázolási elvek Szókincs használata Nyelvi (stiláris) értékek 8 pont 24 pont 10 pont 4 pont 4 pont Összesen 50 pont 11 / 12 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Azonosító jel: maximális pontszám Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok 1.

feladat 2. feladat 3. feladat 4. feladat 5. feladat 6. feladat 7. feladat 8. feladat 9. feladat 10. feladat 11. feladat Összesen 50 Szöveges, kifejtendő feladatok 12. feladat 50 Összesen ÖSSZESEN elért pontszám 4 1 8 5 4 3 6 9 4 3 3 50 100 javító tanár Dátum: . programba elért beírt pontszám pontszám Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok Szöveges, kifejtendő feladatok javító tanár jegyző Dátum: . írásbeli vizsga 0811 12 / 12 Dátum: . 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Azonosító jel: 6. feladat írásbeli vizsga 0811 KÉPEK 1/4 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Azonosító jel: 8. feladat A. B. C. írásbeli vizsga 0811 KÉPEK 2/4 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Azonosító jel: 9. feladat írásbeli vizsga 0811 KÉPEK 3/4 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint

Azonosító jel: 12. feladat írásbeli vizsga 0811 KÉPEK 4/4 2008. május 27 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Javítási-értékelési útmutató 0811 MŰVÉSZETTÖRTÉNET EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Művészettörténet emelt szint Javítási-értékelési útmutató Általános tudnivalók • A feleletválasztó vagy egyszerű feleletalkotó feladatok esetében a választ csak akkor lehet helyesnek tekinteni, ha azonos vagy egyenértékű a javítási-értékelési útmutatóban feltüntetett válasszal. • Az olvashatatlan válaszok hibásnak minősülnek. • Ha az adott választ nem a megfelelő helyre írja be, vagy a feladatban megadotthoz képest máshogy jelöli a vizsgázó, de a megoldás teljesen egyértelmű, a válasz elfogadható. • Hosszabb feleletalkotó esszékérdések esetében a feladatmegoldásban

úgynevezett „kulcskifejezéseket” vagy fontos válaszelemeket kell keresni. A javítási-értékelési útmutató ebben az esetben ezeket a fontos válaszelemeket tünteti fel. • Elfogadható helyes válaszként minden olyan válaszelem is, amely a javítási-értékelési útmutatóban szereplő adott kulcskifejezéssel (vagy szinonimájával) azonos értékű, illetve azonos a jelentése (pl. a kulcskifejezés körülírása, jellemzése) • Hosszabb feleletalkotó, illetve esszékérdések esetében gyakran lehetősége van az értékelőnek az útmutatóban nem szereplő, de az értékelő által helyesnek ítélt válaszelem elfogadására is 1-2 pont erejéig. • Az azonos értékű, azonos jelentésű kulcsfogalmakat „/” jel választja el a javítási-értékelési útmutatóban. • A részletes útmutatóban zárójelbe „( )” tett részek nem képezik feltétlenül a megoldás részét, hanem további magyarázatokkal segítik az értékelőt. • Azon

feladatoknál, ahol alkotókat kell felismerni és megnevezni a magyar nevek esetében csakis a teljes, hibátlanul írt név fogadható el. • Az idegen művésznevek írásánál elfogadható csak a vezetéknév és a helyesírási hibákért nincs pontlevonás, ha az nem okoz félreértést. írásbeli vizsga 0811 2 / 10 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Javítási-értékelési útmutató 1. feladat 1/a.) Összesen 4 pont A. – Giotto di Bondone B. – Masaccio (Tommaso di Ser Giovanni di Mone) C. – Gianlorenzo Bernini 1/a.) 3 pont 1/b.) 1 pont 1/b.) dontáor/megrendelő 2. feladat Összesen 1 pont Csontváry Kosztka Tivadar 2/a.) 3. feladat 1 pont Összesen 8 pont 3/a.) A. – szkarabeusz bogár – KEPHER, ókori Egyiptom • a Napot jelképező gömböt görgeti maga előtt • mellette/két oldalán gyakran egy-egy pávián (a hajnal megtestesítői) látható • a napkelte/egy új nap kezdete az újjászületés jelképe • az élet

ciklikusságának/folyamatos körforgásának jelképe • egyéb értékelhető válasz B. – esthajnalcsillag – ISTAR, ókori Mezopotámia • a termékenység megtestesítője • az asztrális triász tagja Samas (ap) és Szin (Hold) mellett • vagy nőalakban, vagy csillagképével szokták megidézni • egyéb értékelhető válasz írásbeli vizsga 0811 3 / 10 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Javítási-értékelési útmutató C. – napszekér – APOLLON, ókori Hellas • Apollon/Apollo fényistenség, az igazságosztó erő megtestesítője • napszekerével az égen átsuhanva elűzi a gonoszt jelképező sötétséget • a görögség körében a legnépszerűbb istenségek egyike • a görög kultúra archaikus és klasszikus korszakának egyik legnépszerűbb istensége • napszekéren való ábrázolása a barokk kor művészetének is kedvelt/gyakori témája lesz • körében legtöbbször a művészetek képviselői, a múzsák

láthatóak • egyéb elfogadható válasz 3/a.) 6 pont 3/b.) • a megidézett esemény a közelmúltbeli dicsőséges győzelemre utal, amelyet a görögök a perzsák fölött arattak (Kr.e V század eleje) • a tympanon középpontjában Apollon áll, akinek heves karmozdulata és fejtartása jelzi, hogy kiket tart méltónak a győzelemre • a kentaurok a barbárság /ösztönlét, a perzsák megtestesítői, míg a laphiták az értelem/a józan megfontoltság, a görögség képviselői • az önteltség /”hybris” és az értelem/”ratio” párviadala a jelenet • a jelenet a „nemes egyszerűség és csendes nagyság” (Winckelmann) és az ösztönök elvakultságot szülő szembeállítása • Apollon alakja: feszes dinamizmust és nyugalmat jelez /a harc kimenetelének általa igaznak értékelt voltát jelzi/ egyszerre mennydörgés és sugárzó fény • művészi megjelenítése: látványelvű/a küzdő felek anatómiailag pontos ábrázolása

(izomjáték, arckifejezések, az alakok tipizálása) • heves hullámmozgást adó kompozíció • a művészi megjelenítésben az expresszivitás a meghatározó • további értékelhető válaszelem 3/b.) 4. feladat 2 pont Összesen 5 pont 4/a.) A. G. A: Andrej Rubljov – G: Masaccio B. E. B: Antoine Watteau – E: Lambert Sigrist Adam C. F. C: Jasper Johns – F: Duan Hanson 4/a.) írásbeli vizsga 0811 4 / 10 3 pont 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Javítási-értékelési útmutató 4/b.) • a mester (jelzése D) – Simone Matini – a pápák „avignoni fogsága” okán sokat tartózkodott Franciaországban (akárcsak a költő, Petrarca) • stílusa a korabeli francia művészet kecses, az udvari élet (a késő lovagkor) hangulatát idéző • a két személy központi része a palának (oltártábla=PALA) Gábriel és Mária kapcsolata a hódoló lovag és a tartózkodó hölgy találkozását idéző (lásd: lovagi

költészet a korban) • az alakok a késő gótika szellemének megfelelően hajlékonyak, szinte testetlenek • egyéb elfogadható válasz 4/b.) 5. feladat 2 pont Összesen 4 pont 5/a.) Antoni Gaudi Gustave Moureau Fernand Leger Gustav Klimt August Rodin 5/a.) 5/b.) • • • • • • 2 pont gördülékeny/organikus körvonalrajz a japán fametszetek hatását mutató sík ábrázolás homogén/bontatlan színfelületek és mozgalmas/kalligrafikus kontúrok síkba terített ábrázolásmód/síkábrázolás a térmélységet a motívumok egymás fölé helyezésével jelzi egyéb elfogadható válasz 5/b.) 6. feladat 2 pont Összesen 3 pont 6/a.) A hét főbűn/”A bölcsesség asztala” 6/a.) írásbeli vizsga 0811 5 / 10 1pont 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Javítási-értékelési útmutató 6/b.) • a pápaságba vetett hit megingása ( a reformáció érlelődése) • középső tondó: a hét főbűnt idézi –

figyelmeztetés a földi élet „csábításaira”/vanitatum vanitas gondolat • a középső tondó esetében koncentrikus körökre épül a kompozíció • a középső kör szemet formáz • a szem pupilla részén/központi részén a Fájdalmas Krisztus (Vir Dolorum) áll • a szem szivárványhártya része (középső ív) arany sugárkoszorút alkot Krisztus körül • a szem üvegtest részén (legkülső ív) Bosch az emberi gyarlóság/bűnök leggyakoribb előfordulását sorakoztatja fel apró életképeken keresztül (pl. harag, hiúság, kapzsiság) • a széleken látható kisebb tondók a négy „végső dolog” előrejelzését adják • a széleken látható kisebb tondók a halált (utolsó kenet) és a halál utáni alternatívákat (Utolsó ítélet, Üdvözülés/a Mennyei Jeruzsálembe való bebocsátás, Kárhozat/a pokol szférája) mutatják • egyéb értékelhető észrevétel/válasz 6/b.) 7. feladat 2 pont Összesen 6 pont 7/a.) Suger

apát, gótika 7/b.) 7/c.) 7/a.) 2 pont 7/b.) 2 pont 7/c.) 2 pont Párizs: Notre Dame Párizs: St. Chapelle Reims: Notre Dame Amiens: Notre Dame Laon: Notre Dame Chartres: Notre Dame egyéb elfogadható válasz 2 – Mária égi koronázása (Reims) 6 – Claus Sluter: ún. Mózes kút (Dijon) írásbeli vizsga 0811 6 / 10 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Javítási-értékelési útmutató 8. feladat Összesen 9 pont 8/a.) A. Newgrange (Írország)/sírépítmény B. Haga Sophia (Bizánc/Konstantinápoly)/ortodox templom/keleti keresztény templom C. Sta Maria del Fiore/a firenzei dóm/római katolikus templom 8/a.) 3 pont 8/b.) A. őskor/neolitikum; álkupola B. VI századi bizánci/ortodox templom/Justinianus császár által építtetett ortodox templom; csegelyes kupola C. korai reneszánsz egysége a firenzei dómnak/reneszánsz kor – quattrocento/a XV század első fele/reneszánsz; kettős héjazatú kupola 8/b.) 9. feladat 9/a.) 6

pont Összesen 4 pont Hildesheim / a hildesheimi bencés kolostortemplom altemplomának bejárata/a hildesheimi bencés kolostortemplom nyugati, az altemplomba vezető kapuzata Bernward apát / a kolostor akkori apátja (XI. század eleje) 9/a.) 9/b.) • • • • • 2 pont a Szentírás/a Biblia Ó- és Újszövetségi része közötti kapcsolat az Ószövetségben leírt események előre jelzik az Újszövetség egyes történéseit ószövetségi események, amelyek az újszövetségi történések előképei például: Ádám és Éva teremtése (élet) – Krisztus feltámadása (új élet ígérete) egyéb értékelhető válasz 9/b.) írásbeli vizsga 0811 7 / 10 2 pont 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Javítási-értékelési útmutató 10. feladat Összesen 3 pont 10/a.) Iparterv csoport 10/a.) 1 pont 10/b.) 2 pont 10/b.) Hencze Tamás Keserü Ilona 11. feladat 11/a.) 11/b.) • • • • • Összesen 3 pont

Országháza/Parlament (Budapest) a magyar Országháza/a Parlament kupolaterme 11/a.) 1 pont 11/b.) 2 pont jogar kard országalma írásbeli vizsga 0811 8 / 10 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Javítási-értékelési útmutató 12. feladat Összesen 50 pont „Magyar táj magyar ecsettel” • • • • • • • • • • • • • Magyarországon az 1867-es kiegyezés, a társadalom strukturális átrendeződése (iparosodás, Budapest nagyvárossá alakulása, a nemzetiségi kérdés) általános feszültséget teremt az országban. a hazai művészeti életben (amelynek már vannak fontos fórumai – pl.: Képzőművészeti Főiskola, Műcsarnok), az akadémikus szellem az irányt adó felfogás. Legelismertebb mester, a kor „festőfejedelme” Benczúr Gyula. Mellette a legkedveltebbek a ma „műcsarnoki” jelzővel illetett alkotók. a XIX. század utolsó két évtizedében az ország a Millenniumra készül (hatalmas

építkezések, a köztéri szobrászat és murális festészet hazai virágkora). Igény a historizáló arculat. a Nyugat-Európában ezidőtájt nagy feltűnést keltő művészcsoportosulások (impresszionisták, postimpresszionisták, a fiatal modernista irányzatok) új tartalmakat és formanyelvet hozó törekvéseinek merev elutasítása mind saját hazájukban, mind Magyarországon. a fenti két mű alkotója (pályájuk meghatározóan eltérő útja ellenére) az adott időszakban (1900, 1902) mind tanulmányaikat, mind szándékaikat tekintve sok rokon vonást mutat. - tanulmányok: München, Hollósy szabadiskolája – párizsi tanulmányutak - szándék: a hazai táj egy „emblematikus” egységének, a „gyökerek” megidézésének szándéka mindkét festmény a „szűkebb pátriát” idézi meg. Réti István esetében a kisvárost (Nagybányát), Csontváy esetében a Felvidék gazdag történelmi múlttal bíró híres városát, Selmecbányát. mindkét

művész egy magaslati pontról lepillantva láttat egy-egy gazdagon burjánzó természeti környezet védett ölelésében (szinte „tenyerében”) megbúvó várost. A geológiai adottságok rokon volta. a természet mindkét esetben a legélettelibb, nyárközepi energiáit sugározza (panteisztikus felfogás). a természet örök körforgásán belül (évszakok) a beérlelődés – a nyár –árad a képekből. Csontváry Kosztka Tivadar műve elhivatott, látnoki pályájának egyik nyitánya (másik: Vihar a nagy Hortobágyon); már felsejlik benne a későbbi főművek (elsősorban a Baalbek) történelmi távlatokat felölelő látomása (jelen – múlt – időtlen természet – jövő) Jelen: az előtérben szénát gyűjtők csoportja, múlt: a történelmi városka, időtlen természet: táji háttér tele energiákkal – ez egyben a jövő ígérete is! „itt élned, halnod kell” Réti István képe jobban kapcsolódik a korabeli európai (főleg francia)

tájláttatás, elsősorban a Gauguin-i cloissonizmus eredményeihez. Közös kolorisztikus elem, hogy mindketten a vörös (tiszta szín) és a zöld (komplementer) „harsogó” ellentétére építik fel alkotásukat. egyéb értékelhető válasz írásbeli vizsga 0811 9 / 10 2008. május 27 Művészettörténet emelt szint Javítási-értékelési útmutató Történelmi, társadalmi háttér, műalkotások Szellemi tartalom, művészi „üzenet” 24 pont Stílusjegyek, ábrázolási elvek 10 pont Szókincs használata 4 pont Nyelvi (stiláris) értékek 4 pont Összesen írásbeli vizsga 0811 8 pont 50 pont 10 / 10 2008. május 27