Gazdasági Ismeretek | Vezetés-szervezés » Vezetéselmélet kérdések és válaszok

Alapadatok

Év, oldalszám:2008, 4 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:231

Feltöltve:2008. december 07.

Méret:93 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Vezetés elmélet kérdések és válaszok 1. Az innováció fogalma és folyamata Fogalma: kreatív ötlet, megvalósulása révén létrejövő újdonság ( termék, eljárás, alapanyag, piac, szolgáltatás), amelynek társadalmi haszna van és szükségletet elégít ki. Kreatív személyiség: - problémamegoldó - intuivitás - Leonardo da Vinchi (ötlet) - Értékteremtés Innovatív személyiség: - végrehajtó - racionális - James Watt (épít) - hasznosság-realizálás 2. Az innováció szakaszai Szakaszai: - új ötlet - megvalósítás - terjedés - elhalás Az innováció szintjei: - egyén - szervezet - társadalom 3. Innovációs hullámok 50 éves ciklusok követik egymást: - 1750 – 1800 Ipari forradalom - 1800 – 1850 - 1850 – 1900 - 1900 – 1950 4. Mi a szervezeti kommunikáció? Információ-átadás, a kommunikáció információtartalmának azonos értelmezésére irányuló törekvés. 5. Kommunikáció formái a szervezetben - formális = hivatalos -

informális = nem hivatalos - vertikális = függőleges - horizontális = vízszintes 6. Kommunikációs háló - körüljáró - láncos - villaszerű - átlós 7. Kommunikációt akadályozó és támogató tényezők Kommunikációt akadályozó tényezők: - kommunikációs zajok munka- és időhiány státuszbeli különbség pletyka személyi bizalom szöveg-összefüggés szavak forma- és jelentés tartalma Kommunikációt támogató tényezők: - visszacsatolás - redundancia = párhuzamos információ - empátia - szervezeti struktúra - kommunikációs technika - informatika 8. Az információ fogalma Olyan adat, amely bizonytalanságot oszlat el. 9. Az információ értékét befolyásoló tényezők - mennyiség - minőség - relevancia - időszerűség - áruérték = ráfordított munka 10. Információs szerepek „ Az információ értékét a fogadó adja meg” Külső információ – Manager – Belső információ + a Mintzbergi táblázat 11. Vezetői

információs taktikák - visszatartás o tudatos, véletlen - gumicsont o elterelés - forró krumpli o vezetőé az álhír - csepegtetés - elárasztás - túl későn vagy túl korán adott információ 12. Vezetői döntések fogalma és befolyásoló tényezők Fogalma: Választás a cselekvési alternatívák között. - döntési helyzet - alternatívák - kritériumok - döntési jogosultság - személyes felelősség 13. Bizonytalanság – információ hiány Kockázat: Ismertek a döntési alternatívák és azok bekövetkezési valószínűségének ismerete. 14. Döntés-elméletek - filozófiai - erkölcsi - etikai - közgazdasági 15. A racionális döntés ismérvei - a kritériumok nem változnak - az alternatíva megismerhető - az alternatíva értékelhető - a legjobb alternatíva kiválasztható 16. Rendelkezés A végrehajtásra vonatkozó intézkedés. Döntés – feladat végrehajtás 17. A rendelkezéssel szemben támasztott követelmények - konkrét

legyen - egyértelműen fogalmazzon - személyre szóló - összhangban legyen a döntéssel - egyetértő magatartás 18. A rendelkezés formái Írásbeli vagy szóbeli rendelkezés: - ellenőrizhetőség - reproduktiválhatóság o parancs o utasítás o megbízás o felkérés 19. A szervezés fogalma és eszközei Fogalma: A folyamatok összehangolása térben, időben, kapacitásban. Eszközei: - szervezeti struktúra - technológia - eljárási szabályozás-rend - vezetési típusú o motiváció o jutalmazás 20. Ellenőrzés és minőség fogalma A tevékenység, folyamat eredményeinek, célszerűségének, minőségjegyeinek és feltételeinek megállapítására és értékelésére irányuló tevékenység. 21. Az ellenőrzés folyamata - követelmény - végrehajtás - mérés jelentés helyesbítés vagy visszacsatolás követelmények módosítása 22. Az ellenőrzés típusai - előzetes – megelőző - folyamatba épített - végpont – hiba-megállapítás

23. A minőség-management Egy termék azon jellemzőinek összessége, amelyek alkalmassá teszik a vele szemben elvárt és rögzített követelmények teljesítésére. 24. A minőség szintjei - szabványnak való megfelelés - megfelelés a felhasználó ismert igényének - megfelelés az alacsony költségeknek - megfelelés a vevő látens igényének 25. Minőség-gondolkodás - paraméter-mérés - folyamat-szabályozás - folyamat-irányítás o szervezés – vezetés Tom Peters : 0 hiba – elmélet