Betekintés: Az agresszió kezelése a gyermekkorban, oldal #1

Figyelem! Ez a doksi automatizáltan exportált szöveges tartalma.
Kérlek kattints ide, ha kulturált formában szeretnéd megnézni!



Az agresszió kezelése a gyermekkorban
Ranschburg Jenő szerint: az agresszió során az egyén nyílt vagy szimbolikus formában szándékosan okoz kárt, sérelmet másokban (heteroagresszió), önmagában (autoagresszió), vagy a körülötte lévő tárgyakban. A definíció szerint az agresszió megnyilvánulhat fizikai, verbális vagy fantázia formájában. A szocializáció során az agressziót el kell fojtania a gyereknek. Az elfojtás folyamata: a fizikai agressziót társról a tárgyakra, majd a verbális (szidalmazás, káromkodás, indulatszavak, árulkodás) színterére, végül 8 éves kortól az egocentrukus beszéd belsővé válásával a fantázia világába kell száműznie. Más, megengedett csatornák a levezetésre: -szabály-, és szerepjátékok -mozgás és sport -rajz és egyéb vizuális technikák, gyurmázás, homokozás, meseszövés, dramatizálás

Az agresszió megnyilvánulási formái: 1. Virtuskodó agresszív megnyilvánulások Akik főleg akciófilmeket néznek, főleg akik életközösségben élnek a szabadidő eltöltésének ezt a formáját ismerik meg. Óvodába, iskolába kerülve gyakran játszanak virtuskodó játékot. E játék agresszív jellegű, de nem agresszió. z agresszió szándékos cselekvés. A virtuskodó játékban a tettlegesség oka nem a kár vagy sérelem okozási szándék, hanem csak az agresszió lejátszása, a filmhőssel való azonosulás. Beindíthatja az agressziót, amennyiben átváltozik rivalizálássá. Ezért csak irányítás alatt célszerű ilyen játékot engedélyezni. Pedagógiai segítség: -Motiválni kell őket vizuális, ábrázolási, kézműves technikák megismerésére, valamint mozgásra, testnevelésre, anyanyelvi, irodalmi foglalkozásokra. -Meg kell tanítani a gyerekeket arra, hogy milyen testi érintések milyen hatással vannak ránk, és milyen kontaktus engedélyezett. (Rendezzük sorba az érintéseket: fuvallat, hozzáérés, simogatás, rajzolás egymás hátára, paskolás, masszírozás, szúnyoglecsapás, pofon) A játék végén kiemeljük, hogy a paskolás, a pofon, az öklözés tiltott testi érintkezés. Érdemes ezt a dramatikus játékot többször is eljátszani, hogy rögzüljön.

2. Impulzív agresszivitás



Bizonyos gyerekek idegrendszerének feszültségtűrő képessége gyenge(frusztrációs tolerancia), és ha frusztráció érik őket, akkor agresszívek. Az ilyen gyerekek nevelhetőek. Csak akkor lesznek agresszívek, ha annak kiáltják ki őket, mivel „ezt várják el tőle”. (Pygmalion-effektus, beskatulyázás, a pszichológia pedig: projektív identifikációnak nevezi). Carl Rogers szerint amilyennek látják az embert, az beépül az énképébe, és az énkép igyekszik magát fenntartani (selfkonzisztencia törvénye) Pedagógiai segítség: -Viselkedésrendezés- 5 pontban 1.Értelmezés: Elmondjuk a gyerekeknek, hogy rakoncátlan a keze, nem ő verekedős. 2.Célmeghatározás:Te majd megfegyelmezed a kezed. 3.Aktivizálás: Ha azt érzi, hogy dühös, rohanjon a felnőtthöz, és közben parancsoljon a kezének! 4.Környezet bevonása: A többinek is elmondom, hogy nem verekedős, és segítsenek neki a rakoncátlan kezét megfegyelmezni. 5.Megerősítés: Piros pontot adunk, ha sikerült megfékeznie. ( a piros pontnak mágikus ereje van, mert a gyerek nem tudja, mire jó, csak azt, hogy szüksége van rá.)

3. Antiszociális viselkedés Ha a gyermek olyan környezetben nő fel, ahol a veszélyeztetettség az uralkodó, akkor fenyegetőnek érzi a világot. A felé nyúló simogató kéz látványára is védekezően emeli fel a kezét. A gyermek személyiségébe beépül az agresszió. Több módja van: a/ Azonosulás: Belebújik az agresszor bőrébe., így nem fél, hanem tőle fognak félni. Ezt csak a társaival szemben tudja megtenni. Átéli a szociális hatalom érzését, és ha így határozza meg önmagát, beépül az énképébe az agresszió. Pedagógiai segítség: El kell érnie, hogy a gyerek megtanulja: a világ nem fenyegető. Ezt több lépésben érheti el: -Simogatás, ölelés, puszi -Fizikai kontaktus, intimitás megteremtése: kisebbeknél népi játékok, hőcögők, nagyobbaknál dramatikus játékok: egymás masszírozása, bábujáték, százlábú játék, ezekben a pedagógusnak is részt kell vennie, hogy a helyes játékot megtanítsa. -Felkelteni az intimitás igényét:Ábrahám Maslow szerint minden gyermekben jelen van a biztonságra való igény., melynek hatékony kielégítései formája az intimitás. A gyerekben a vonzalom sokszor agresszív fizikai kontaktust eredményez: minél jobban veri a társát, annál inkább szerelmes.



-Kölcsönös szeretetre és fizikai kontaktusra épülő kapcsolat, mely eleinte konfliktushelyzetek és harmonikus együttlétek váltakozása. A folyamat végén a gyermek képes lesz a szorongás

  Következő oldal »»

Tanárajánló - kiemelt tanáraink

Szeretnél itt megjelenni? Tájékoztatónkat itt találod.