Oktatás | Felsőoktatás » Multikulturális nevelés jegyzet

Alapadatok

Év, oldalszám:2008, 5 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:130

Feltöltve:2008. december 07.

Méret:103 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

Multikultúrális nevelés jegyzet Nyugati társadalmakra jellemző kifejezés. A fogalom a 60-as évekből származik A faji különbözőségekből adódik (afro-amerikai, spanyol-ajkú, mo.-i cigány), mindenféle társadalmi csoportra vonatkoztathatjuk. Ma: szubkultúrák, speciális nevelést igénylők, mozgáskorlátozottak. Gyűjtőfogalom, sokféle koncepciót foglal magába. 2 célkitűzés: - kisebbségben lévő tanulók teljesítményét elfogadhatóvá tegyük, megnöveljük - kapcsolatok javítása különböző társadalmi rétegek között. É-Amerika (USA, Kanada), Európa, Ausztrália nagy bevándorlási hullámok speciális problémákat vetnek fel. Inklúzivitás: befogadás (befogadó hozzáállás) Más kultúrák elemeinek megismerése, átvétele számunkra is fontosak. Interkultúrális nevelés - multikult. nev másik kifejezése 2 megközelítési mód: - nincs különbség a 2 szinonima közt, - van különbség. Megismerésre és kommunikációra

vonatkozik. Érzelmileg is fogadjuk el  multi: együttélés jobban benne van  inter: távolságtartóbb. 1971. Kanadában elfogadott az állami multikult nevelés 1988. Nagy Britannia oktatási törvényt alkot Nemzeti alaptantervben megjelenik, kötelezettség. Oktatói segédletek, gyakorlati kézikönyvek Mo.-on a rendszerváltás előtt nem volt multikult nevelés A fogyatékosokra figyeltek (gyógypedagógia). A rendszerváltás után elsősorban a cigányság kapcsán jelenik meg Egyetemeken romológia szak indul (először a pécsi egyetemen). Forray R Katalin 1998-tól a Pécsi Tudományegyetem professzora, a Romológia Tanszék vezetője. 1991. ELTE romológia tantárgy Apor Vilmos Katolikus Főiskola, Vác: roma tanító és roma óvodapedagógus (specializáció). Alapfogalmak - kategorizáció Kategóriákra osztjuk a világot, ezeket cimkékkel látjuk el. Erősen kultúrafüggő dolgok Pl: zsidó - sztereotípia Általánosított mentális képek. 1-1 csoportról,

vagy csoport tagokról szólnak személyiség jegy, testi megjelenés alapján. Túláltalánosított azt hisszük, hogy a csoport minden tagja rendelkezik vele. Lehet pozitív is. Allport szerint a sztereotípia elsődleges feladata, hogy a viselkedésünket racionalizáljuk vele, meg tudjuk indokolni, megmagyarázni azt. Keletkezésük: másoktól hallottuk, átvettük. Ilyen a hagyomány, amit környezetünktől kapunk Elszigetelt esetekből vonunk le következtetéseket. Létező kis különbségeket nagyítunk fel Atkinson szerint az együtt járások oldaláról közelít. Pontatlanok vagyunk benne, szoros kapcsolatok alakulnak ki. Pl: szerencsetoll - előítélet Ellenséges, vagy épp kedvező attitűd, valamely csoporttal szemben. Sztereotípián alapul Egyértelműen megjelenik viselkedésben, viszonyulásban. Ez merevebb, nehezebb megváltoztatni. Mérésére legjobb módszer az F-skála Fasisztoid (tekintélyelvű) személyiség mérésére dolgozták ki. (De: magas

pontszámot értek el a mélyen vallásosak is.) - diszkrimináció Előítéletesség viselkedésben megjelenő formája. Pozitív, vagy negatív megítélés, amely csoportra irányul. Nem konkrét személyre vonatkozik 5 szintje:  szóbeli elutasítás szóban nyilvánul meg (pl.: rendőrök, nők szidása)  elkerülés nem barátkozunk velük (pl.: más politikai párt szimpatizánsaival)  hátrányos megkülönböztetés  szegregáció (pl.: 50-es évek Amerika)  erőszakos támadás végső formája a kiirtás. - rasszizmus Biológiai alapon osztjuk fel az ember csoportokat. Ennek alapján magasabb és alacsonyabb rendűek lesznek. Külső jegyek alapján különíthetünk el rasszokat, alrasszokat. Kognitív képességek vizsgálata során voltak különbségek, amik családi neveltetésből adódóan alakultak ki. - antiszemitizmus Sémi, szemita gyűlölet. Szemitákhoz tartoznak: zsidó, arab, máltai - attribúció Oktulajdonítás, szándéktulajdonítás. -

norma Szabály, hogy bizonyos helyzetekben mit kell gondolnunk, éreznünk, hogyan kell viselkednünk. - szubkultúra A többségi, fő kultúra normáit fő vonalakban elfogadja, de bizonyos vonatkozásokban eltér. Pl.: öltözködés (skinhead, punk, emo) Salyer 6 fokozatú skálája: Kulturális különbségekhez való viszonyulás szempontjából 1. mellőzés (nem foglalkozok velük) 2. elutasítás 3. hozzávetőleges ismeretek szinte 4. megbízható, pontos ismeretek 5. elfogadás 6. sokoldalú megközelítés (kutatjuk, elméleteket átveszünk) + szint 0. üldözés (bántom is) Graves Kisebbséghez tartozó személy 4-féle stratégiából választhat a többségi társ. felé 1. asszimiláció 2. szeparáció Fenti ellentétje, kihangsúlyozza a különbségeket. Megőrzi kulturális identitását „csakazértis” 3. marginalizáció Peremre sodródás. Nincs kapcsolata a többségi társadalommal 4. integráció Megőrzi identitását, de keresi a kapcsolatot a

többségi kultúrával. Vesz is át tőlük elemeket Beilleszkedés stratégiája. Pl.: külföldre szakadt hazánk fia Romológiai alapismeretek Hazánk legnagyobb számú kisebbsége. Nem rendelkeznek anyaországgal, ezért etnikai kisebbség (nem nemzeti). Roma: emberek, férfiak (egyes szám: rom). 90-es évektől terjedt el. Számos más nyelvben hasonlóan hívják őket Görög: atsziganosz – kitaszított. Angol: gypsy, gipsy (egyptanus – latinból). Ki a cigány? Több koncepció létezik: - az, aki annak vallja magát (népszámlálás során) - az, akit környezete annak tart és/vagy cigány életformát folytat (szociológiai megközelítés) Eredet É-India nyugati területére tehető, Pandzsab állam. i.sz 700-1000 között iszlám támadás miatt vándorolnak el, több hullámban Az akkori vallásuk őshindu ill. animista Perzsia területén megszakadt a vándorlás (1,5 évszázadra), de a mongolok betörése után újra menekültek. 13. sz Örményország

területén megismerkednek a kereszténységgel Átveszik azt Vallásuk hasonul a környezethez, a többséghez. A törökök előli menekülés közben a cigányság két részre szakadt. Az egyik csop A Balkán felé ment, és eljutottak a Magyar Királyság és a Román fejedelemségek területére. ( 16-17 sz.) 1423: az első írásos emlék Magyaro-on róluk A másik csop. Dél felé indult, eljutottak Egyiptomba, és Gibraltárnál átkeltek Eu-ba A romák üldözése a 16.sz-ban kezdődött, akkor azt hitték, hogy pogány török kémek A 16 sz. 2 felétől a letelepítésükre törekedtek, asszimiláció kezdődött el Magyaro-on az egész fáziskéséssel jelentkezett. A 18.sz-ban kezdődnek az asszimilációs törekvések 1749. Mária Terézia kiutasította az összes le nem telepedett cigányt az országból Az 1893-as népszámlálás azt mutatta, hogy a cigányság 90%-a letelepedett. A 30-as években a náci Németo-ban népirtást folytattak a romák ellen:

porajmos=elnyelés. A túlélők nem kaptak kártérítést. A II. világháború után változó a magatartás 1965: cél a letelepedés megvalósítása, nagy mértékű lakásjavulás jell. A 80-as évek végéig javult a helyzetük. A rendszerváltással a javulás végetért Cigány önkormányzatok jelentek meg, kialakult egy szűk cigány értelmiségi réteg, cigány nemzetiségi iskolák jöttek létre. 1971. Első Roma kongresszus – Himnuszt és zászlót választottak 2005. Strassburgban megalakult a Romák és Európai Utazók Fóruma Javaslattételi joggal rendelkezik az EU Tanácsban ( 4 fő) Romák legnagyobb számban Közép-Eu-ban, és Kelet-Eu-ban élnek. Számuk 7-9 millió között mozog. Legtöbben Töröko-ban élnek ( 2-5 millió), utána Románia (1-2- millió), Sp-o, Fr-o, Bulgária (850000), Szerbia (500 000 ), Magyaro, Szlovákia, Görögo, ( 300 000). A cigányokat mi egységes népként kezeljük, de ők magukat nem. Magyaro-on 6 nagy csop. Van: - Magyar

cigányok: romungrók - Oláh cigányok - Beások - Kárpáti cigányok - Szintó cigányok - Román cigányok Magyar cigányok: Össz.cigányság kétharmada Magyaro-on Magyar az anyanyelvük Muzsikus cigányok Régiségekkel foglalkoznak. Oláh cigányok: Sok csoportjuk van. Legismertebb a Lóváry – lókupecek voltak Roma nyelvet használják Magukat romáknak nevezik. 19sz-ban Románia felől jöttek Beások: Anyanyelvük román. Beásnak v cigánynak nevezik magukat Fa megmunkálással foglalkoznak, ill. mezőgazdban és építőiparban Roma nyelv: Indo-európai nyelvcsalád tagja. A szanszketta és hindu nyelvvel rokon Perzsa, örmény, görög jövevényszavaik vannak. Magyar nyelv: Cigány szavak:csaj, csávó, dumál, csóró, baró, spiné, kéró, séró, gógyi, dili, lóvé, kaja, pia, ácsi, hohányó Kultúrájuk: Nincs egységes roma kultúra. Népdalkincsük, néptáncuk jelentős: - Dankó Pista, Czinka Panna – prímás - Rácz Aladár cimbalom - Czifra

György zongora művész - Babos Gyula , Pege Aladár - Szakcsi Lakatos Béla - 100 tagú cigányzenekar - Sárközi Ferenc Kossuthnak cigány hadnagya - Gábor Áron - Lakatos Menyhért író - Varga Ilona újságíró, műfordító - Balázs János festőművész, költő - Péri Tamás képzőművész, Országgyűlési képviselő - Kótay Mihály Cigányságról, cigányokról szóló művek: - Victor hugo: Párizsi Notre Dame - Bizet: Carmen - Puskin: Cigányok Cigány lány - Marquez: 100 év magány - Wörösmarty: Vén cigány - Strauss: Cigánybáró - Ady E: novellákat írt róluk -Arany J: Bajusz - Babits: Cigánydal Cigányság magyaro-i helyzete: 540 000, de folyamatosan nő! 1971. 3%, 1993 5%, 2003 6%