Gazdasági Ismeretek | Marketing » Marketing minimumkérdések

Alapadatok

Év, oldalszám:2004, 7 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:82

Feltöltve:2010. szeptember 10.

Méret:119 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Minimumkérdések Marketing Alapismeretek 4C: A 4P eladói kategóriával szemben olyan vevőkategóriákat foglal magában mint a Customer value = Vevőérték; Cost= Költség; Convencience = Kényelem; Communication = Kommunikáció 4P: Product: Termékpolitika; Price: Árpolitika; Place : Értékesítési Politika; Promotion: Piacbefolyásolás Ár: A termékek (szolgáltatások) pénzben kifejezett értéke, az a pénzmennyiség, amennyiért az adott árú megvehető, vagy eladható. Árdifferenciálás: Során a vállalatok a vásárlók, vagy a termékek közötti különbségekhez igazodva módosítják az áraikat. Árérzékenység: Megmutatja, hogy az árnak milyen szerepe van a vásárlási döntés meghozatalában. Árfelhajtás: A monopolhelyzetben lévő vállalatok önkényesen is emelhetnek árat, abban az esetben, ha a kereslet meghaladja a kínálatot. Árrés szorzó: Az Árrés szorzó alkalmazása esetén a termelés költségeire vetítik a haszonkulcsot.

Számítása: Árrés-szorzó= Árrés / Termelési költségek * 100 Árrés-szint: Az Árrés-színt kalkulációnál az értékesítés árbevétele a vetítési alap. Árrés – szint= Árrés / Eladási ár * 100 Árstratégia: Során a vállalat kiválasztja az árképzés módját, hosszú távra jelöli ki a vállalat ármagatartását. Ártaktika: Magában foglalja a konkrét, mindennapi árdöntéseket, feladata a végső ár megállapítása. Attitűd: A különböző személyekhez, tárgyakhoz kapcsolódó pozitív vagy negatív viszonyulást, beállítódást jelent. BCG mátrix: Az üzletági egységeket két paraméter – a piaci növekedés üteme és a relatív piaci részesedés – alapján értékeli. Beszerzési Központ: Buying center, olyan egyének és szervezetek összessége, akik a beszerzési döntésekben valamilyen módon érintettek. Célpiaci marketing: A vállalat részekre osztja a piacot, kiválaszt egy vagy néhány piacrészt a számára

legmegfelelőbbek közül, majd ennek igényeihez igazítja termékeit és marketingstratégiáját. Családi életciklus. Az életkorral összefüggő fogalom, elsősorban a családi állapotban bekövetkező változásokkal kapcsolatos fogyasztási szerkezet változását modellezi. Csomagolás: Magában foglalja azokat a tevékenységeket, amelyek a design vagy burkolóanyag készítést jelenti a termék számára. Demigrosz út: Esetén a nagykereskedő kettős feladatot lát el: félig nagykereskedőként félig kiskereskedőként viselkedik. Demográfiai szegmentáció: Során a piacot népességi jellemzők alapján osztjuk részekre. Differenciálatlan (tömeg) marketing: Alkalmazása során a vállalat ugyanazt a terméket ugyanolyan marketing eszközökkel kínálja valamennyi potenciális vevőjének. Differenciáló stratégia: Alapja, hogy a vállalat nem a költségek leszorításában és a tömegtermelésben szerez versenyelőnyt, hanem az egyediségben, melynek

révén élesen elkülönül a versenytársaitól. Differenciált marketing: -et alkalmazó vállalat a piac több kiválasztott szegmentumát kiszolgálja úgy, hogy az egyes szegmentumoknál eltérő marketing-mixet alkalmaz. Diverzifikált üzletági növekedés: akkor célszerű, ha a meglévő üzletágak mellett, ahhoz nem kapcsolódó üzletágak a vállalat számára vonzóvá vállnak, kedvező lehetőségeket mutatnak. 1 Eladásösztönzés: Sales Promotion olyan rövid távú, közvetlen promóciós eszköz, mely valamilyen külön érték kínál a vevőnek, így képes indító lökést adni a vásárláshoz. Elvárt termék: Az elvárt termék az a termék, amely alkalmas az adott probléma megoldására. Azon tulajdonságok összessége, melyet a fogyasztó általában elvár a terméktől vagy szolgáltatástól. Emocionális üzenet: Érzelemre ható felhívás, a fogyasztót érzelmi hangulati elemek segítségével befolyásolja. Értékesítési csatorna: Abban

a folyamatban résztvevő szervezetek és általuk ellátott feladatokat jelent, melynek során a termék (szolgáltatás) eljut a termelőtől a végső fogyasztóig (felhasználóig). Értékesítési út hossza: Azt jelenti, hogy az értékesítés során hány szinten keresztül jut el a termék a termelőtől a fogyasztóig. Értékesítési út szélessége: Azt jelenti, hogy egy-egy szinten hány közvetítőt kapcsolunk be az értékesítési folyamatba. Értékesítést támogató funkciók: Értékesítést elősegítő feladatok közé a Pénzügyi folyamatok, az Információáramlás és az Eladás utáni szolgáltatások tartoznak. Etnocentrikus Stratégia: Belföldi piacon alkalmazott stratégiát változatlan formában érvényesíti a külföldi piacon, a sikertelenség fő oka a külföldi piac mássága lehet. Exkluzív értékesítés: A szelektív értékesítés egy szélső esete. Ebben az estben a vállalat termékeinek értékesítésével csak egy, vagy igen

korlátozott számú viszonteladó foglalkozik. Faktoranalízis: Során feltárják az egymással leginkább korreláló változókat. Fedőmárka: A fedőmárka egy vállalati márkanév és egy termékmárka kombinációja. A fedőmárka általában rendelkezik a vállalati és termékmárka előnyeivel és hátrányaival egyaránt. Többnyire magasabb értékű termékek esetében lehet gazdaságos ez a megoldás, a magas felmerülő költségek miatt. (Toyota-Yaris) Fogyasztói Piac: Azon egyéneket és háztartásokat foglalja magában, akik saját fogyasztásra illetve felhasználásra vásárolnak termékeket és szolgáltatásokat. Franchise: Olyan tevékenység, melynek során az egyik fél (a rendszergazda, vagy átadó) kiépíti hálózatát, a másik fél (az átvevő) pedig adott helyen és időszakban bekapcsolódik a rendszerbe szigorúan előírt jogokkal és kötelezettségekkel, ellenszolgáltatás fejében. Generitikus termék: A generitikus termék azt az

alaptulajdonságot képviseli, amely nélkül a termék az adott probléma megoldására, az igény kielégítésre alkalmatlan. Geocentrikus termék: Valamennyi külpiacra egységes stratégiát épít ki, ami eltér(het) a belföldi piacon alkalmazottról. Geográfiai szegmentáció: Során a piacot a különböző földrajzi egységek szerint osztjuk fel, és a földrajzi eltérésekből adódó sajátos következményeket vesszük figyelembe. Impulzusvásárlás: A vevő nem tervezi a vásárlást, csupán valamilyen hirtelen külső hatás következtében dönt a vételről. Ingadozó kereslet: Az ipari piacokon a kereslet, ingadozó, csekély fogyasztói keresletváltozás is jelentős ipari keresletet indukálhat, ez a jelenség akcelerációs (gyorsulási) hatásként ismert. Integráns üzletági növekedés: A menedzsment feladata a meglévő üzletágakhoz kapcsolódó üzletágak kiépítése Intenzív értékesítés: Esetében a termelő minden lehetséges közvetítőt

alkalmaz, aki vállalkozik az árú értékesítésére. Intenzív üzletági növekedés: a Menedzsmentnek meg kell vizsgálnia, vannak-e lehetőségek a meglévő üzletágak teljesítményének javítására. Just-in-time: Beszerzés a készletek minimalizálására törekszik, oly módon szervezi meg a beszállítói rendszert, amely mindig csak annyi anyagot és alkatrészt biztosít, amennyire szükség van a termelés folyamatos biztosításához. 2 Kereslet Árrugalmassága: Azt mutatja meg, hogy a termék árának 1%-os árváltozása hány százalékkal módosítja a termék keresletét. Keresletorientált árképzés: -t alkalmazó vállalat a kereslet alakulásától teszi függővé az ár kialakítását. Keresztár-rugalmasság: Azt mutatja meg, hogy az „A” termék árának 1%-os változása milyen mértékben módosítja „B” termék iránti keresletet. Kihívó áremelés: Ha a vállalat termékéről azt kívánja sugallni, hogy javul a minősége,

áremelést hajt végre. A kihívó áremelés csak alacsony ár rugalmasságú termékek esetében alkalmazható, valamint, ha az ár és a minőség a fogyasztók értékítéletében szorosan összekapcsolódnak. Kísérlet: A célcsoportba tartozó fogyasztókat meghatározott keretek között befolyásoljuk, és a változásokat regisztráljuk. Kiskereskedők: Személyes, (nem üzleti) célú felhasználásra értékesítenek árúkat a, végső fogyasztónak. Kiterjesztett termék: Az elvárt termékhez képest a fogyasztó számára nyújtott további előnyök, termékjellemzők összessége, amelyek a fogyasztó számára lehetőséget adnak a differenciálásra, a versenytermékektől való megkülönböztetésre. Klasszikus értékesítési út: Esetén a termelőtől a nagykereskedő megvásárolja az árút, ellátva a nagykereskedelmi feladatokat továbbértékesíti azt a kiskereskedőnek, akitől a végső fogyasztó megveheti a terméket. Klaszteranalízis:

segítségével lehetővé válik a homogén sajátosságokkal rendelkező csoportok kiválasztása. Kommunikációs mix: A marketing kommunikáció alapvetően négy területet foglal magában: azaz a kommunikációs mix (promociós mix) tartalmazza a  Reklámot,  P.R-tevékenységet,  Értékesítés ösztönzést,  Személyes eladást. Koncentráló stratégia: -t folytató vállalatok a piac egy kis részének meghódítására törekednek, egy-egy piaci szegmentum igényeinek kielégítésével. Koncentrált marketing: -t alkalmazó vállalat a piac egy –általában nagyobb- szegmentumának igényeire összpontosít. Konkurenciaorientált árképzés: -t alkalmazó vállalat árainak kialakításakor a versenytársak árait veszi alapul. Költségorientált árképzés: Esetén a költségek kapnak kiemelt szerepet az áralakításkor. Közös márka: Két vagy több tulajdonú vállalati márkanév közös alkalmazása. Például a hitelkártyák piacának

jellegzetes márkatípusa a közös márka. Ahol a különböző fizetési központokhoz – Masterkard, Visa - , kapcsolódnak a különböző kibocsátó bankok: OTP, BB, Közvetlen út: Egylépcsős értékesítésnek is nevezzük, mert a disztribúciós folyamatból mind a nagykereskedő, mind a kiskereskedő kimarad, az árút a termelő a fogyasztónak adja el. Kvalitatív módszer: Kvalitatív (minőségi) vizsgálat igyekszik minél mélyebben feltárni a fogyasztók nézeteit, érzelmeit, a jelenségek mögötti ok-okozati összefüggéseket, a különböző viselkedésformákat, magatartásbeli sajátosságok mozgató rugóit. Kvantitatív módszer:(mennyiségi) Adott jelenség körében, reprezentatív minta alapján végzett kutatás, adatgyűjtés, melynek eredményei az egész megfigyelt sokaságra általánosíthatók. Logisztika: A logisztika a termékek fizikai mozgatásához kapcsolódó feladatok összehangolása – a költségek és a szolgáltatások

színvonalának optimalizálásával. Magatartási szegmentáció: A magatartási szegmentáció alapja a vásárlóknak a termékhez való viszonya: a termék ismerete, a vele szembeni attitűdök, a használat és az elégedettség. Márka: A márka egy név, kifejezés, jel szimbólum, design vagy ezek kombinációja. Célja, hogy az adott eladó termékeit és szolgáltatásait azonosítsa és megkülönböztesse versenytársaitól. 3 Marketing kiterjesztett értelmezésben: Minden értékkel rendelkező jószág ( termék, szolgáltatás, eszme, ötlet, érzés) cseréje, mely az üzleti, vállalati szférán túl kiterjed az olyan nem nyereségorientált területekre is mint az oktatás, kultúra, vallás, politika. Marketing menedzsment folyamata: Marketinglehetőségek elemzéséből, a célpiacok felkutatásából és szelektálásából, a marketingstratégiák, marketingprogramok tervezéséből, valamint a marketingműveletek szervezéséből, végrehajtásából és

ellenőrzéséből áll. Marketing szűkebb értelemben: Olyan vállalati tevékenység, amely a vevők igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza a kívánt termékeket és szolgáltatásokat, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést, befolyásolja a vásárlókat. Marketing tágabb értelemben: A vállalat egészére kiterjedő, a vevőkkel való azonosulást hangsúlyozó filozófia, szemléletmód, melynek megvalósítása a vállalati felső vezetés feladata oly módon, hogy a vállalati résztevékenységek integrációjában a marketingszempontok domináljanak. Marketingkutatás: Olyan objektív, formális eljárás, amely a marketing döntéshozatalt a gyakorlatban is alkalmazható információkkal látja el, az adatok szisztematikus gyűjtése, elemzése és közlése révén. Megfigyelés: keretében lehetőség nyílik a magatartáson, viselkedésen túl olyan tények regisztrálására, mely meghatározó szerephez juthat a vevői

szándék realizálására, segítséget nyújt hasznos információk beszerzéséhez a konkurenciáról is. Mélyinterjú: Megkérdezéses eljárás egyik formája, kötetlen beszélgetés, csupán a gondolati váz meghatározott, eszköze az interjúvázlat. MIR: Marketing Információs Rendszer: egy olyan rendszer, amelyben – a menedzserek információs igényének megfelelően – rendszeresen, formálisan összegyűjtik, tárolják, elemzik, illetve eljuttatják a megfelelő döntési szintre a marketinginformációt. Módosított újravásárlás: A vevőnek vannak már korábbi tapasztalatai a termékkel vagy a szállítóval kapcsolatban, de ebben az esetben új terméket, szolgáltatást, vagy új szállítót akar kipróbálni. Morális üzenet: Közönség érzéseit veszi célba, mi a helyes, mi az illő. A morális üzenetek alkalmazása különösen a társadalmi célú reklámoknál gyakori, ahol az általános emberi értékek állnak a középpontban. Motiváció:

olyan belső állapot, amely meghatározott cél elérése irányába mozgatja az embereket, akik ez által céltudatos magatartást valósítanak meg. Művi út: A művi út alkalmazása esetén a nagykereskedő teljes egészében kimarad az értékesítési folyamatból, az árú a termelőtől a kiskereskedőhöz, majd a kiskereskedőtől a fogyasztóhoz kerül. Nagykereskedők: Azért vásárolnak árúkat, hogy azokat más kereskedőknek, intézményeknek – haszonnal- továbbértékesítsék. A nagykereskedők jelentős mértékben végső fogyasztóknak nem értékesítenek. Piac lefölözése: Olyan vállalatoknak az árpolitikai célja, amelyek nagy újdonságtartalmú, a vevők számára értékes termékkel lépnek a piacra. Piacfejlesztés: A vezetés a régi termék számára keres új piacot, oly módon, hogy új vevőkört, új felhasználói csoportot ösztönöz vásárlásra. Piaci behatolásos árképzés: Esetén a vállalat célja, hogy minél nagyobb mennyiséget

értékesítsen, amelynek hatására hosszú távon csökken az egységköltség, így növekszik a nyereség. Piaci rések: A piac olyan kisebb szegletei, ahol a fennálló vagy látens piaci igényeket a kínálat nem kellően, vagy egyáltalán nem elégíti ki. Piaci szerkezet: A piaci szereplők egymáshoz viszonyított versenyhelyzete, amit a piaci részesedéssel mérünk. Piackutatás: A piaci jelenségek szervezett és módszeres vizsgálatát jelenti, az elemzés kiterjed mindazon tényezőkre, melyek a felhasználó számára fontosak lehetnek a piaci munka során. 4 Piacpotenciál: egy adott termékből vagy szolgáltatásból az elméletileg lehetséges eladások összessége. Piac szegmentáció: a piac tagolásának, felosztásának technikája, tulajdonképpen a vállalatok pontosabb piacválasztását szolgáló módszer. Policentrikus stratégia: Minden nemzeti piacra önálló stratégiát alakít ki, s így a nemzeti sajátosság a speciális ismérv. Primer

kutatás: Elsődleges, eredeti, terepen zajló (field research) adatfelvétel, új, még nem ismert és nem publikált, eredeti elsődleges adatok megszerzése a kutatás. Pszichográfiai szegmentáció: Során a fogyasztókat személyiségük és/vagy életstílusuk alapján osztjuk csoportokba. Public Relations: PR: Tudatos, tervszerű kommunikációs tevékenység melynek feladata, hogy megszerezze és megtartsa azoknak az embereknek a megértését, rokonszenvét és megbecsülését, akiknek a véleménye közvetlenül, vagy közvetve befolyásolja, befolyásolhatja a szervezet piaci helyzetét. Pull Stratégia: (Húzni) Alkalmazásakor, a termelők a csatorna utolsó szereplőjét – azaz a végső fogyasztót, felhasználót- befolyásolják elsősorban. Push stratégia: (Tolni) stratégia esetén a termelő az értékesítési rendszerben a vele közvetlen kapcsolatban álló szereplőt – azaz a közvetítő kereskedőt- próbálja meggyőzni arról, hogy vásárolja

termékeit. Rabat. Mennyiségi árengedmény, árcsökkentés a nagy tételben vásárló vevőknek Racionális üzenet: Észérveket mutat fel a fogyasztó meggyőzésére, a fogyasztó ésszerű magyarázatot kap a termékvásárlás előnyeiről. Reciprocitás: Szervezeti piacon gyakran megfigyelhető a reciprocitás (viszonosság), mely szerint a beszerzők gyakran olyan szállítókat választanak, akik az általuk gyártott termékekből tőlük vásárolnak. Referenciacsoportok: Mindazon csoportok, amelyek az egyén magatartására közvetlen vagy közvetett hatással vannak, a referenciacsoportok értékeket és normákat képviselnek. Reklám: Személytelen egyirányú kommunikáció, melyek a reklámozók fizetett reklámeszközön keresztül jutnak el a célcsoportokhoz. Rugalmatlan kereslet: A szervezeti piac iránti kereslet rugalmatlan, azaz nincsenek rá nagy hatással az árváltozások, a piac szereplői nem feltétlenül reagálnak keresletcsökkenéssel az árak

emelkedésére. Rutinvásárlás: (egyszerű újravásárlás) A vevő már ismeri a szállítót, a terméket, gyakran vásárol a termékből, esetleg nagyobb tételben is. Skontó: Árengedmény azoknak a vevőknek, akik számlájukat készpénzben azonnal ( és nem a szerződésben rögzített fizetési határidővel) kifizetik. Standard interjú: Megkérdezéses eljárás egyik formája, amikor minden megkérdezettnek ugyanazokat a kérdéseket teszik fel, eszköze a standard kérdőív. Státusz: Az egyénnek az adott társadalomban elfoglalt helyét jelenti. Stratégiai tervezés: Olyan menedzseri lépések folyamata, melynek során életképes kapcsolatot alakítanak ki és tartanak fenn a szervezet célkitűzései és erőforrásai, valamint a változó piaci lehetőségek között. SWOT elemzés: SWOT analízis során táblázatos formában rendszerezik, összegzik a belső helyzetértékelés során feltárt erős és gyenge pontokat, valamint a külső környezetben

fellelhető lehetőségeket illetve prognosztizálható veszélyeket. S = erősségek; W = Gyengeségek O = lehetőségek; T = Veszélyek. Származtatott kereslet: A termelőeszközök iránti kereslet szoros összefüggésben áll az általuk előállított fogyasztási cikk keresletével és a körül ingadozik. 5 Szegmens: Olyan egyedi keresleti sajátosságokkal rendelkező csoport, amelynek igényei egymáshoz bizonyos szempontból igen hasonlóak, más csoportoktól azonban egyértelműen elkülöníthetőek. Szekunder kutatás: Másodlagos íróasztal kutatás, mások által más célokra korábban összegyűjtött adatok másodszori, újbóli felhasználása. Szelektív értékesítés: -t Alkalmazó vállalat valamilyen szempont alapján válogat a lehetséges viszonteladók között (Pl. műszaki hozzáértés) Személyes eladás: -nak nevezzük, amikor az eladó egy vagy több potenciális vevőt személyesen kommunikáció segítségével ösztönöz az általa

kínált termék vagy szolgáltatás megvételére. Személyiség: bonyolult kategória, az egyén pszichológiai jellemzőinek összességét jelenti. Szervezeti vásárlás: Olyan döntéshozatali folyamat, melynek során a formális szervezetek megteremtik az igényt a megvásárolt termékekre és szolgáltatásokra, azonosítják, értékelik a lehetséges árúkat és szállítókat, majd választanak közülük. Szokáson alapuló vásárlás: Ha a vevő a korábbi elégedettségének köszönhetően automatikusan egy adott terméket vásárol, vagy amikor egy szociális mintát követve, megszokásból vásárol valamit. Támogató márka: Két vállalati márkanév együttes alkalmazása. Tenderkiírás: Célja, hogy a szervezet felkutassa a leggazdaságosabb, a számára legkedvezőbb műszaki, technikai, pénzügyi megoldást, ezzel csökkentve a beszerzések kockázatát. Termék: A termék olyan fizikai, esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége, amely a

fogyasztó igényeit hivatott kielégíteni. Termékkoncepció: A fogyasztók alapvető igényeinek szempontjából, az ötlet kidolgozottabb változata. A termékkoncepcióban már konkrétan meghatározták a termék jellemzőit, várható potenciális fogyasztóit. Termékpozicionálás: Egy adott piacon egy bizonyos termék versenytársaihoz viszonyított helyzetének meghatározása és ennek tudatosítása a vevőkben. Terméktényezők: Alkalmazásával meghatározhatók azon csoportok, akik a termék potenciális vásárlói, illetve kizárhatók szegmensek, akik nagy valószínűséggel nem fogják a terméket megvenni. Termékvariációk: A vállalat különböző vevőcsoportok számára a termék különböző változatait fejleszti ki. Tesztpiaci eljárások: Jellemzője, hogy a célcsoportnak megfelelő, valóságos környezetben (például üzletekben) mutatják be és forgalmazzák a terméket, ahol számos külső hatás éri. Többkimenetelű kombinatív kérdés: A

szelektív kérdés egyik változata a kombinatív kérdés, mely az előre megadott válaszvariációk mellett egy nyitott kérdést is tartalmaz. Többkimenetelű szelektív kérdés: A válaszadó szelektálhat az előre megadott kategóriák között, a válaszkategóriákat nem kell rangsorolni, csupán kiválasztani azt, amelyik leginkább tükrözi a megkérdezett véleményét. Tranzakciós funkció: Az üzletkötéssel kapcsolatos feladatokat jelentik. Tranzit úton: Az árú fizikai valójában nem kerül a nagykereskedőhöz. A nagykereskedő azonban továbbra is aktív részese az értékesítésnek. Új vásárlás: során a szervezet új, ismeretlen terméket vásárol, új ismeretlen szállítótól. Vállalat makrokörnyezete: Az a széles társadalmi erő, amely a mikrokörnyezet valamennyi tényezőjére hatással van, így a gazdasági, demográfiai, természeti, technológiai, politikai-jogi, társadalmi-kulturális környezet. Vállalat mikrokörnyezete: A

vállalat közvetlen környezete, amely meghatározza a vállalat piaci jelenlétét, így a szállítók, a piaci közvetítők, a vevők, a versenytársak, a közvélemény. Változatosságot kereső magatartás: Vannak olyan vásárlók, akik bár elégedettek a korábban kiválasztott termékekkel és márkával, mégsem mindig a szokott termékeket veszik meg, hanem az egyes márkákat váltogatva vásárolják. 6 Védjegy: Jogi védelmet biztosító megkülönböztető jelzés. A jogi oltalom védi a tulajdonosnak azt a jogát, hogy a márkanevet vagy márkajelzést kizárólagosan használhassa. Védjegyoltalom: Védjegyoltalomban részesülhet minden olyan megjelölés – szó, szóösszetétel, kép, betű, szám, hang, és fényjel vagy ezek együttes alkalmazása-, amely alkalmas árúknak és szolgáltatásoknak, más árúktól és szolgáltatásoktól való megkülönböztetésére. Véleményvezetők: A referenciacsoportokon belül azok a személyek, akiknek

kiemelkedő szerepe van az egyén befolyásolásában azáltal, hogy több ismerettel és általában magasabb státusszal rendelkeznek. Vertikális Marketing Rendszer VMR: -ben a szereplők egyfajta együttműködést valósítanak meg, melynek célja a termék értékesítésének optimalizálása az egész értékesítési csatornát átfogva. Vevő fekete doboza: Számtalan információ felvételét követően – mely származhat a cégek sikeres marketingmunkájából, vagy egyéb forrásból – a vevő „fekete dobozában” születik meg a vevő válasza, maga a vásárlási döntés. 7