Nyelvtanulás | Magyar » Magyar mind idegen nyelv középszintű írásbeli érettségi vizsga megoldással, 2011

Alapadatok

Év, oldalszám:2011, 49 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:35

Feltöltve:2012. május 19.

Méret:189 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2011. május 2 Név: . osztály: MAGYAR MINT IDEGEN NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2011. május 2 8:00 I. Olvasott szöveg értése Időtartam: 60 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Magyar mint idegen nyelv középszint írásbeli vizsga 1111 I. Olvasott szöveg értése Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók Figyeljen a következőkre! 1. A vizsgán semmilyen segédeszközt nem használhat 2. Olvassa el figyelmesen a feladatokat! A feladatokban (0) kód alatt egy példát talál, amely segíti Önt a feladat megoldásában. 3. A feladatok megoldási sorrendje Öntől függ 4. Tollal dolgozzon! 5. Ha javítani akar, egy vonallal húzza át a hibás megoldást, és írja fölé/mellé a helyeset! Csak egyértelmű javítást fogadunk el. írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 2 / 12 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 1.

feladat Olvassa el a szöveget, és válaszoljon a kérdésekre! Hol találhatók a következő látnivalók, érdekességek? Írja be a szöveg alapján a helyneveket! A megoldást a 0-val jelölt példa segíti. Hova menjünk az osztállyal kirándulni? Hortobágy A darvak miatt érdemes ősszel a Hortobágyra kirándulni. Ahogyan a fecskék gyülekezése, a darvak vonulása is látványos jele a hűvös évszak beköszöntének. Az Észak-Európából szeptember második felében érkező madarak a komolyabb fagyok érkezéséig maradnak nálunk, majd Szicílián, illetve a Boszporuszon keresztül jutnak el az észak-afrikai, tunéziai, szudáni telelőterületekre. Hazánkban a Hortobágyon, az Öreg-tónak nevezett halastó környékén találnak nyugalmat és bőséges táplálékot. A délutáni szürkületben hallani különös hangjukat. A tó fölé érve középen, egy sekélyes területre ereszkednek éjszakai nyugvóhelyükre A naplemente fényében lenyűgöző ekkora

tömegben (50-60 ezer) megfigyelni e nagy testű szépséges madarakat. Októberben sok vízimadarat is láthatunk, mert lecsapolják a tórendszer nagy részét. A terület szabadon látogatható. Zebegény Budapestről és környékéről ideális célpont a szépséges Duna-parti kisváros, Zebegény. Vonattal és busszal is eljuthatunk oda, egy- és kétnapos kiránduláshoz is kínál elegendő látnivalót, élményt Ez utóbbi esetben egyik nap túrázhatunk a Börzsönyben, utazhatunk a nagybörzsönyi kisvasúton Ha egy napra megyünk, érdemes megnézni a Hajózástörténeti Múzeumot, ahol régi tengerjáró hajók felszerelései, totemoszlopok, és eddig csak filmekben látott tárgyak várják a gyerekeket. A Szőnyi István Emlékmúzeumba nemcsak a képek miatt érdemes betérni, hanem azért is, mert ott múzeumi foglalkozás is igényelhető. A két múzeum között megnézhetjük a Trianon-emlékművet a Kálvária-dombon, ahol a kilátóba is felmehetünk. A falu

határában kellemes pihenést biztosít az Almáskert Majk Majk fő vonzereje a természetközelség: minden oldalról erdő övezi, néhány perc sétára található a halastó, a régi malomépület, a környék pedig bővelkedik kirándulóhelyekben és turisztikai látványosságokban. írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 3 / 12 2011. május 2 Név: . osztály: Magyar mint idegen nyelv középszint 250 évvel ezelőtt teljes némaságban éltek Majkon a kamalduli szerzetesek. Kolostorukat feltétlenül látogassuk meg! Emlékükre működik ott egy cella, ahova elvonulhatunk meditálni Programokból nincs hiány: a múzeum megismerésén túl (előzetes egyeztetést követően) részt vehetünk játékos foglalkozásokon, közös táncon vagy meditáción. Néhány cellaházat 4-6 személyes szállássá alakítottak, itt a hely szelleméhez alkalmazkodva nincs tévé, rádió. A környéken is érdemes körülnézni! Nincs messze a Tatai Vár, az Agostyáni

arborétum, Várgesztes és néhány történelmi várrom. Veszprém Veszprémben van minden, ami egy osztálykiránduláshoz kell: hangulatos sétákra csábító történelmi belváros, középkori vár, egy gyönyörű erdei völgyben megbúvó állatkert, sőt alig tíz kilométerre ott a Balaton. Egy biztos, a „Bakony fővárosában” nem lehet unatkozni Nemcsak a játékos tanulásra, hanem a kikapcsolódásra is bőven van lehetőség: a városnézés után beiktatható egy bakonyi túra, állatkerti séta és egy bobozás a Balatonnál. A nap megkoronázása lehet egy esti színházi előadás. (Nők Lapja 2010. szeptember 29) (0) Trianon-emlékmű Zebegény (1) Állatkert egy szép völgyben (2) Némasági fogadalmat tett szerzetesek kolostora (3) Hajózáshoz használt tárgyak (4) A darvak itt maradnak a fagyok beköszöntéig (5) A várfalak a középkort idézik (6) Egy híres magyar festő képei láthatók itt (7) A magyar történelem kiemelkedő

emlékei (8) Vízimadarak látványa októberben (9) Meditálásra, gondolkodásra alkalmas helyiség (10) A régi malomépületet erdő veszi körül (11) A Duna partján fekvő kisváros (12) A tó körül nyugalom és bőséges táplálék a vízimadaraknak (13) A falu végén pihenőhely Az alábbi táblázatba ne írjon! A javító tanár tölti ki. (1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9) (10) (11) (12) (13) Max. Elért 13 írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 4 / 12 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 2. feladat Válaszoljon a szöveg alapján az Ágnesre vonatkozó kérdésekre! A megoldást a 0-val jelölt példa segíti. Üvegfestés Mi szunnyadhat egy szolid, visszafogott könyvelő lelke mélyén, aki egész nap számhegyekkel van körülvéve? Török Ágnes alighogy hazaér, ecsetet ragad, és üveg- vagy porcelántárgyakat fest. – Tizennégy évesen porcelánfestő akartam lenni, de anyukám és a tanáraim

lebeszéltek róla, így egy közgazdasági szakközépiskolában tanultam tovább. Szakmámat soha nem tudtam igazán megkedvelni - kezd bele a történetébe Ágnes. Négy évvel ezelőtt, amikor kertes házba költöztünk, végre lehetőségem nyílt arra, hogy kiéljem a kreativitásomat. A házat magunk újítottuk fel, ami fárasztó volt ugyan, de én nagyon élveztem. A saját ízlésemnek megfelelően találtam ki a stílust, a színeket. A falusi környezet, a tágasabb tér egyre több ötletre inspirált. Az üvegfestés volt az első, azt követte a porcelán, majd jöttek a textilholmik, az ajtódíszek, az asztali dekorációk. Mostanában kedvet kaptam az egyedi nyakláncok és karkötők készítésére Alig várom, hogy a munkából hazaérve folytathassam a műveimet. Egy-egy tárgy elkészítése hosszú órákba, néha napokba telik, de ez a tevékenység feldob! Már reggel, amikor munkába megyek, azt tervezgetem, hogyan fogom díszíteni a levendulás

szívecskét, vagy milyen mintát festek a gyertyatartóra. Szerencsém van a párommal, aki megérti, hogy mit ad nekem a kézművesség, és akinek egyegy elismerő pillantásából azt érzem, hogy büszke rám. Remélem, hogy talán egyszer a hobbym lesz a munkám! (Nők Lapja 2010. szeptember 29) írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 5 / 12 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: (0) Mivel foglalkozik most a munkahelyén? Könyvelő. (14) Kik beszélték le választásáról, amikor a továbbtanulásáról kellett döntenie? . (15) Mi szeretett volna lenni 14 évesen? . (16) Hol tanult tovább 14 évesen? (17) Mikor költöztek kertes házba? . (18) Ki újította fel a házukat? . (19) Mivel foglalkozik a szabadidejében? (3 tevékenységet írjon!) . (20) Milyen szakmai jövőről álmodozik? Az alábbi táblázatba ne írjon! A javító tanár tölti ki. (14) (15) (16) (17) (18) (19) (20) Max. Elért 7 írásbeli

vizsga, I. összetevő 1111 6 / 12 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 3. feladat Olvassa el a szöveget, és válaszoljon a kérdésekre! Döntse el, melyik válasz igaz, melyik hamis! Megoldását jelölje X-szel a megfelelő oszlopban! Munkáját a 0-val jelölt példa segíti. Elmúlt negyvenéves az internet! Az internet, más néven a világháló, gyakorlatilag számítógépek egybekötött hálózata. A hálózaton adatokat tárolnak és továbbítanak Az adatátvitel az egyes földrészek között tenger alá fektetett kábeleken és átjátszó műholdakon keresztül történik. Kevesen tudják, de hazánk élen járt az internetezésben. A világ 563 honlapját nálunk szerkesztették Ezt Máray Tamás, a Budapesti Műszaki Egyetem munkatársa készítette el 1993-ban Ez nem csak Magyarország, de Kelet-Európa első honlapja is volt. Napjainkban 2,2 millió internet-felhasználót számlál nemzetünk Ez arányaiban sajnos

elmarad a nyugat-európai átlagtól A felnőtt lakosság több mint a fele nálunk még ma sem használja ezt az eszközt, a 65 év feletti korosztálynak pedig mindössze húszada ismeri az internetet. A netezés költsége pedig egyre csökken, már 2-3 ezer forintért előfizethetünk az internet-szolgáltatásra. Remélhetőleg nálunk is megnövekszik majd az internetezők száma. (Due Tallózó, 2010. november) Igaz (0) A világhálón adatokat tárolnak (21) Tenger alá fektetett kábelekre és átjátszó műholdakra van szükség az internet működtetéséhez. (22) Máray Tamás készítette a világon az első honlapot. (23) Több mint kétmillió internetező van hazánkban. (24) A földrészek közötti adatátvitel nincs megoldva. (25) Magyarországon a felnőtt lakosság több mint 50%-a internetezik. Hamis X Az alábbi táblázatba ne írjon! A javító tanár tölti ki. (21) (22) (23) (24) (25) Max. Elért 5 írásbeli vizsga, I. összetevő 1111

7 / 12 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 4. feladat Olvassa el a szöveget, és válaszoljon a kérdésekre! Milyen hiedelmek, szokások kapcsolódnak Márton napjához? Fejezze be a mondatokat! A megoldást a 0-val jelölt példa segíti. Márton napja, november 11. Szent Márton 316-ban született Pannóniában. A középkor egyik legnépszerűbb szentje volt Kultusza hazánkban is virágzott. Sok helyen Márton-nap volt a legeltetés, a gazdasági év befejezésének határnapja A 14 századi krónikákban a fizetés, a tartozás megfizetésének napjaként szerepel Márton-napon országszerte lakomákat rendeztek, hogy egész esztendőben ehessenek, ihassanak. Úgy gondolták, hogy minél többet isznak, annál több erőt és egészséget isznak magukba Ilyenkor vágták le a tömött libát, mert úgy tartották: "Aki Márton napján libát nem eszik, egész éven át éhezik." A pásztorok ilyenkor sorra járták a

házakat, köszöntőt mondtak, és nyírfavesszőt ajándékoztak a gazdának. A gazda ezt megőrizte, s tavasszal az állatok kihajtására használta Úgy tartja a hiedelem, hogy Márton az újbor bírálója is, hiszen ilyenkor már iható az idei bor. A Márton-napi időjárásból sok helyen a téli időre következtettek: "Ha Márton fehér lovon jön (havas a táj), akkor enyhe, ha barna lovon (még nem esett le a hó), akkor kemény tél várható." Sokfelé azt tartják, hogy a Márton-napi idő a márciusi időt mutatja, vagyis következtetni lehet a tavaszi időjárás kezdetére. A Márton-napi lakomán elfogyasztott lúd csontjából is következtettek az időjárásra Úgy gondolták, hogy ha a liba csontja fehér és hosszú, akkor havas lesz a tél, ha viszont a csont barna és rövid, akkor sáros télre lehet számítani. Sokfelé rendeztek november hónapban Márton-napi bálokat. (Sulinet: Márton-nap 2009.1122) (0) Ha Márton fehér lovon jön (26)

Aki nem eszik Márton-napon libát, az (27) (28) A hiedelem szerint minél többet iszik valaki, annál . Hideg tél várható, ha (29) Ha a liba csontja fehér, (30) Ha a liba csontja barna, . írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 enyhe lesz a tél. 8 / 12 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: Az alábbi táblázatba ne írjon! A javító tanár tölti ki. (26) (27) (28) (29) (30) Max. Elért 5 írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 9 / 12 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 10 / 12 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 11 / 12 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 13 2. feladat 7 I. Olvasott szöveg értése 3. feladat 5 4. feladat 5 FELADATPONT ÖSSZESEN 30 VIZSGAPONT

ÖSSZESEN 33 javító tanár Dátum: . pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése javító tanár Dátum: . jegyző Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a II írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga az I összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a II összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 12 / 12 2011. május 2 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2011. május 2 Név: . osztály: MAGYAR MINT IDEGEN NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2011. május 2 8:00 II. Nyelvhelyesség Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Magyar mint idegen nyelv középszint írásbeli vizsga 1111 II. Nyelvhelyesség Magyar

mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók Figyeljen a következőkre! 1. A vizsgán semmilyen segédeszközt nem használhat 2. Olvassa el figyelmesen a feladatokat! A feladatokban (0) kód alatt egy példát talál, amely segíti Önt a feladat megoldásában. 3. A feladatok megoldási sorrendje Öntől függ 4. Tollal dolgozzon! 5. Ha javítani akar, egy vonallal húzza át a hibás megoldást, és írja fölé/ mellé a helyeset! Csak egyértelmű javítást fogadunk el. 6. A nyelvhelyességi vagy helyesírási szempontból hibás megoldás nem fogadható el írásbeli vizsga, II. összetevő 1111 2/8 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 1. feladat Egészítse ki a szöveget! Válassza ki a helyes megoldást a táblázatból, és írja be a betűjelét a kipontozott helyre! Munkáját a 0-val jelölt példa segíti. Ismerlek, mert te gondozol, gazdi! Régóta tudjuk, hogy a kutyák azonosítják A (0) a szaga

alapján. Sokszor gondoljuk azt is, hogy az okos kutya a gazdi (1) is felismeri. Ezt bizonyították be most olasz (2). A páduai egyetem kutatóinak . (3) a kutya, a gazdája és egy idegen tartózkodott egy . (4) Az állat középen ült, és (5) kísérte a két embert Ők a terem egyik (6) a másikba sétáltak. A kutatók mérték, mennyi (7) figyeli az eb egyiküket vagy a másikukat. Egyértelműen kiderült, hogy a kutya számára a gazda volt a fontosabb Ezután a két kísérleti személy arcát betakarták, és úgy járkáltak tovább. Ekkor a (8) sokkal kevésbé érdekelte a gazda. Azt is sikerült igazolni, hogy a gazdáik felismerésében szerepet játszik a kutyák . (9) is. A kutyák hasonlítanak az (10) abban, hogy az öregedéssel csökkennek szellemi képességeik. (Tudományos mozaik. Szabad Föld 2010 november 5 nyomán) A (0) gazdájukat B gazdájuk C gazdájukkal D gazdájuknak 1. arcukat arcával arcát arc 2. kutató kutatót kutatók

kutatókat 3. kísérletében kísérletéhez kísérletéről kísérletén 4. helyiségbe helyiséget helyiségek helyiségben 5. figyelemtől figyelemmel figyelmet figyelem 6. vége végéből végéhez végébe 7. időtől időre idővel ideig 8. kutyát kutya kutyának kutyára 9. kora korral koruk korra embernél emberhez emberrel 10. embernek Az alábbi táblázatba ne írjon! Az értékelő tanár tölti ki. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Max. Elért 10 írásbeli vizsga, II. összetevő 1111 3/8 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 2. feladat Egészítse ki a szöveget! A bekezdések címében szereplő kijelentéseket alakítsa át felszólításokká! Tegye az aláhúzott igéket felszólító módba, és írja be őket a megfelelő helyre! Munkáját a 0-val jelölt példa segíti. (0) A tanév jól indul. Induljon jól a tanév! Az új iskolaév új kihívásokat jelent. Megváltozik a

család napirendje Adunk néhány ötletet, hogyan könnyíthetjük meg az átállást a gyerekek számára. (11) A gyerek naponta 12 órát alszik. a gyerek naponta 12 órát! A kicsiknek szükségük van az alvásra ahhoz, hogy az agyuk jól fejlődjön. A kisgyerekeknek napi 10-12 órát kell aludniuk. (12) A gyerekkel együtt reggelizünk. együtt a gyerekkel! Jobban tanulnak az iskolában azok a gyerekek, akik egészséges reggelivel indították a napot. (13) Rendszeresen családi megbeszéléseket tartunk. Rendszeresen családi megbeszéléseket! A jól összeállított napirend megóvhatja a gyerekeket attól, hogy butaságokat csináljanak. Legyen idő a tanulásra és a játékra! (14) A gondos szülő gyakran ellátogat az iskolába. A szülő gyakran az iskolába! A tanárok szeretik, ha a szülők megtárgyalják velük a problémákat, és nem csak olyankor jelennek meg az iskolában, ha már nagy a baj. (15) A gyereknek ébresztőórát adunk. a gyereknek

ébresztőórát! Minden gyermek önbizalmát megerősíti, ha önállóságra nevelik. Legyen ő a felelős, ha elkésik az iskolából! (16) Jó, ha a szülők bevonják a gyerekeket a házimunkába, és az otthoni feladatokat érdekessé (17) teszik. a szülők a gyerekeket a házimunkába, és . érdekessé az otthoni feladatokat! Az együtt végzett munka jó alkalom a beszélgetésre. Jobban megismerhetjük egymást, együtt örülhetünk a finom vacsorának. (18) Meghallgatjuk, mi történt az iskolában. mi történt az iskolában! A szülő szánjon rá 15-20 percet, hogy (minden gyerekével külön-külön) megbeszéljék a nap eseményeit! (19) Jó, ha a szülő segít megszervezni a munkát. A szülő megszervezni a munkát! írásbeli vizsga, II. összetevő 1111 4/8 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: A tévé előtt, a padlón ülve nem lehet házi feladatot írni. Tilos tanulás közben SMS-eket írni vagy

számítógépezni. (20) A család a gyereket az olvasásra, a társasjátékra neveli. a család a gyereket az olvasásra, a társasjátékra! Nagyon fontos, hogy a családban sok idő legyen a közös szórakozásra, kikapcsolódásra. Ezért meg kell határozni, mennyi időt tölthet a gyerek a számítógép és a tévé előtt. (Oravecz Éva: Induljon jól a tanév! Nők Lapja. 2010 szeptember 15) Az alábbi táblázatba ne írjon! Az értékelő tanár tölti ki. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. Max. Elért 10 írásbeli vizsga, II. összetevő 1111 5/8 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 3. feladat Válassza ki a megfelelő kötőszavakat, és írja be a kipontozott helyekre! Egy kötőszót csak egyszer használhat föl! Munkáját a 0-val jelölt példa segíti. vagy, tehát, hogy, hanem, amikor, ha, és, ahol, így, ugyanis, mert Úszással az idő ellen A 85 éves Novák Ilonával nem az idősek otthonában

(0) vagy egy cukrászdában találkoztam, (21) . az uszodában Az 1952-es olimpián aranyérmes 4x100 méteres váltó tagja hűséges az úszáshoz. – Megkérdezhetem, (22) . mi a hosszú élet titka? – (23) . tehetem, mindennap úszom Fél éve elestem, (24) eltört a kezem Azért vártam a gyógyulást, (25) . nagyon hiányzott a víz, mi (26) versenyzőként még nem utáltuk meg az úszást. – Ki tanította meg úszni? – Az édesanyám. Egy olyan családban születtem, (27) mindenki sportolt Később, akkor, (28) . gimnazista lettem, a margitszigeti uszodában felfigyelt rám Hunyadi István edző, (29) . lettem versenyző – Az edzők már akkor is szigorúak voltak? – Nem, mindenki amatőr volt, (30) . lelkesedésből, szerelemből úsztunk (Salánki Miklós: Úszással Magyar Hírlap 2010. 05 29 nyomán) Az alábbi táblázatba ne írjon! Az értékelő tanár tölti ki. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29 30. Max. Elért 10 írásbeli vizsga, II.

összetevő 1111 6/8 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint írásbeli vizsga, II. összetevő 1111 Név: . osztály: 7/8 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 10 II. Nyelvhelyesség 2. feladat 10 3. feladat 10 FELADATPONT ÖSSZESEN 30 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 18 javító tanár Dátum: . pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség javító tanár Dátum: . jegyző Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a III írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a II összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a III összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, II.

összetevő 1111 8/8 2011. május 2 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2011. május 2 Név: . osztály: MAGYAR MINT IDEGEN NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2011. május 2 8:00 III. Hallott szöveg értése Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Magyar mint idegen nyelv középszint írásbeli vizsga 1111 III. Hallott szöveg értése Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók Figyeljen a következőkre! 1. A most következő feladatok megoldásához semmilyen segédeszközt nem használhat 2. Olvassa el figyelmesen a feladatokat! A feladatokban (0) kód alatt egy példát talál, amely segíti Önt a feladat megoldásában. 3. Tollal dolgozzon! 4. Ha javítani akar, egy vonallal húzza át a hibás megoldást, és írja fölé vagy mellé a helyeset! Csak egyértelmű javítást fogadunk el. A vizsgának ebben a részében 3 feladatot kell megoldania. A feladatokat a füzetben találja

meg. Minden szöveget kétszer fog hallani. A feladatokon a szöveg hallgatása közben és utána is dolgozhat. Mindig lesz egy kis ideje arra, hogy a szöveg elhangzása előtt megismerkedjen a feladattal. Először meghallgatja a szöveget egyszer. Utána van idő a feladat megoldására Ezután elhangzik a szöveg másodszor. Ekkor ismét van idő a feladaton dolgozni Mindhárom szöveget így fogja meghallgatni. A feladatokat zene választja el. A teljes feladatsor elhangzása után még marad idő az ellenőrzésre. 30 percig dolgozhat. Jó munkát! írásbeli vizsga, III. összetevő 1111 2/8 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 1. feladat Hallgassa meg a szöveget! Egészítse ki a mondatokat a hiányzó információkkal! Munkáját a 0-val jelölt példa segíti. (0) Hazánkban falusi turizmussal hatezer-kilencszázan / 6900-an foglalkoznak. (1) A vendégéjszakák száma: (2) A falusi turizmus számára ez körülbelül . forintos

bevételt jelent. (3) A vendéglátáshoz egy szoba nem elég, kell még . (Két dolgot nevezzen meg!) (4) Ha valaki zöldséget, gyümölcsöt termel, . (5) A vendéglátók nagy része nemcsak szállást ad, hanem . (6) A vendéglátáshoz . szakmai végzettség (7) Ha a környéken lakó vendéglátók összefognak, Az alábbi táblázatba ne írjon! Az értékelő tanár tölti ki. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Max. Elért 7 írásbeli vizsga, III. összetevő 1111 3/8 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 2. feladat Egy műsorrészletet fog hallani. Döntse el, melyik állítás igaz, melyik hamis! A megoldást jelölje X-szel a megfelelő oszlopban! Munkáját a 0-val jelölt példa segíti. Igaz (0) Kercaszomor közel van Magyarország déli határához. Hamis X (8) Józsa Fruzsina úgy él, mint a régi korok emberei. (9) A városban könnyű barátokat szerezni. (10) Fruzsina azonnal megtalálta, hol szeretne élni. (11) A

jurtát két veszélyes kutya őrzi. (12) Fruzsina mindig azt csinálja, amihez kedve van. (13) Fruzsina vegetariánus, csak zöldségeket és gyümölcsöket eszik. (14) A jurtát télen nem kell fűteni, mert állandóan kering benne a levegő. (15) Fruzsina bízik abban, hogy másoknak is megtetszik majd ez az életmód. Az alábbi táblázatba ne írjon! Az értékelő tanár tölti ki. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. Max. Elért 8 írásbeli vizsga, III. összetevő 1111 4/8 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 3. feladat Nyolc rövid szöveget fog hallani. Írja be a táblázatba, hogy a kép hányadik szöveghez kapcsolódik! (Nem mindegyik szöveghez tartozik kép.) Válaszoljon röviden a képhez kapcsolódó kérdésre! Munkáját a 0-val jelölt példa segíti. Az elhangzás sorrendje (0) 2. (16) Információ (0) Mikor járt először magyar nő a Mount Everesten? 2009 tavaszán (17) Ki tervezte a napenergiával

fűtött házat? . (18) (19) Ki volt Victor Vasarely? . (20) (21) Hol aratott sikert ez a rajzfilm? (22) (23) Hogyan kapcsolódik Charles Simonyi neve a számítógéphez? . (24) (25) Mit tegyünk a hortobágyi palacsinta töltelékébe? (Egy hozzávaló megnevezése) . írásbeli vizsga, III. összetevő 1111 5/8 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: Az alábbi táblázatba ne írjon! Az értékelő tanár tölti ki. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. Max. Elért 10 írásbeli vizsga, III. összetevő 1111 6/8 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint írásbeli vizsga, III. összetevő 1111 Név: . osztály: 7/8 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 7 III. Hallott szöveg értése 2. feladat 8 3. feladat 10 FELADATPONT ÖSSZESEN 25 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 33 javító tanár Dátum:

pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése javító tanár Dátum: . jegyző Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a IV írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a III összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a IV összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, III. összetevő 1111 8/8 2011. május 2 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2011. május 2 Név: . osztály: MAGYAR MINT IDEGEN NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2011. május 2 8:00 IV. Íráskészség Időtartam: 60 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Magyar mint idegen nyelv középszint írásbeli vizsga 1111 IV. Íráskészség Magyar mint idegen nyelv

középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók Figyeljen a következőkre! 1. A szövegalkotási feladat megoldásához szótárt használhat 2. Olvassa el figyelmesen a feladatokat! 3. A feladatok megoldási sorrendje Öntől függ 4. Tollal dolgozzon! 5. Ha javítani akar, egy vonallal húzza át a hibás megoldást, és írja fölé/ mellé a helyeset! Csak egyértelmű javítást fogadunk el. írásbeli vizsga, IV. összetevő 1111 2/8 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 1. feladat Az egyetemi évekre lakást keresnek a barátjával. A következő hirdetés felkelti az érdeklődésüket. Érdeklődjön e-mail-ben 50-80 szó terjedelemben! Kérdezze meg mindazt, amire még kíváncsi! A feladat megoldásához szótárt használhat. Lakás hosszú távra kiadó! 2 szoba összkomfort, bútorozott, a centrumban található. Havi bér: 40 ezer + rezsi Érdeklődni lehet telefonon: (1) 222 3344 vagy e-mail-ben: lakas@k-otthon.hu

Fogalmazásában térjen ki a következő szempontokra: • • • • A lakás környezete: közlekedés, kilátás, üzletek A házon belüli fekvése: emelet, lift, szomszédok Felszereltsége: fűtés-hűtés, telefon Fizetési feltételek: rezsi, előleg, átutalás írásbeli vizsga, IV. összetevő 1111 3/8 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: Az alábbi táblázatba ne írjon! Az értékelő tanár tölti ki. Értékelési szempont Maximális pontszám Tartalom és szöveghossz 6 Nyelvhelyesség 5 Összesen 11 írásbeli vizsga, IV. összetevő 1111 4/8 Elért pontszám 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 2. feladat Ebben a feladatban két téma közül választhat. Csak egyet kell kidolgoznia A szöveg terjedelme 100–120 szó legyen! A feladat megoldásához szótár használható. A) Írjon levelet barátjának vagy rokonának, amelyben

beszámol az érettségi utáni terveiről! Feltétlenül térjen ki a következőkre: • Milyen érettségi eredményre törekszik? • Munkát vállal vagy továbbtanul? • Milyen területen szándékozik továbbtanulni vagy dolgozni? • Mi motiválja a választását? vagy B) Barátja először indul állásinterjúra. Nagyon bizonytalan, nem tudja, hogyan keltsen jó benyomást. Adjon neki tanácsot e-mail üzenetben! Hívja fel a figyelmét a következő tényezők fontosságára: • Külső megjelenés: öltözet • Testbeszéd: mozgás, mimika • Kommunikáció: tegezés vagy magázás, köszönés, a válaszadás nyelvi minősége • Őszinteség: szerénység és magabiztosság egyensúlya . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga, IV. összetevő 1111 5/8 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga, IV. összetevő 1111 6/8 2011. május 2 Magyar mint idegen

nyelv középszint Név: . osztály: . . . . . . . . . . . . . . . . . . Az alábbi táblázatba ne írjon! Az értékelő tanár tölti ki. Értékelési szempont Maximális pontszám Tartalom 5 Formai jegyek és hangnem 2 Szövegalkotás 3 Szókincs, kifejezésmód 6 Nyelvtan, helyesírás 6 Összesen 22 írásbeli vizsga, IV. összetevő 1111 7/8 Elért pontszám 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 11 IV. Íráskészség 2. feladat 22 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 33 javító tanár Dátum: . pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése IV. Íráskészség javító tanár Dátum: . írásbeli vizsga, IV. összetevő 1111 jegyző Dátum: 8/8 2011. május 2 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2011. május 2

Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató 1111 MAGYAR MINT IDEGEN NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató ÁLTALÁNOS ÚTMUTATÓ 1. Jó megoldásnak a javítási és értékelési útmutatóban megadott megoldások mellett elfogadhatók azok a megoldások is, melyek az útmutatóban ugyan nem szerepelnek, de megfelelnek a magyar nyelv szabályainak, és értelmes megoldást kínálnak az adott feladatra. 2. Minden jó megoldás egy pontot (itemet – feladatpontot) ér Rossz megoldásra nem jár pont. 3. Többletpont nem adható 4. A feladatpontokat az adott feladatsorhoz (vizsgarész-összetevőhöz) megadott átváltási szabály, ill. táblázat alapján kell vizsgapontokra átszámítani I. OLVASOTT SZÖVEG ÉRTÉSE 1. Nem kell hibának tekinteni az olyan nyelvi hibát, amely a

megértést nem akadályozza (pl. helyesírási, nyelvtani vagy nyelvhelyességi hiba) 2. Legfeljebb 30 pont érhető el Az elért pontokat az alábbi táblázat segítségével kell vizsgapontokra átszámítani: Elért pont 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 Vizsgapont Elért pont 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 33 32 31 30 29 28 27 26 24 23 22 21 20 19 18 Vizsgapont 16 15 14 13 12 11 10 9 7 6 5 4 3 2 1 0 1. feladat (1) Állatkert egy szép völgyben Veszprém (2) Némasági fogadalmat tett szerzetesek kolostora Majk (3) Hajózáshoz használt tárgyak Zebegény (4) A darvak itt maradnak a fagyok beköszöntéig Hortobágy (5) A várfalak a középkort idézik Veszprém (6) Egy híres magyar festő képei láthatók itt Zebegény írásbeli vizsga 1111 2 / 13 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató (7) A magyar történelem kiemelkedő emlékei Veszprém (8) Vízimadarak látványa

októberben Hortobágy (9) Meditálásra, gondolkodásra alkalmas helyiség Majk (10) A régi malomépületet erdő veszi körül Majk (11) A Duna partján fekvő kisváros Zebegény (12) A tó körül nyugalom és bőséges táplálék a vízimadaraknak (13) A falu végén pihenőhely Hortobágy Zebegény Elérhető pontszám: 13 pont 2. feladat (14) édesanyja és tanárai (csak együtt) (15) porcelánfestő (16) közgazdasági szakközépiskolában (17) 4 éve (18) ő a párjával közösen / ő és a párja (csak együtt) (19) üvegfestés, karkötő készítése, asztali dekorációk készítése stb. (a szöveg alapján) (20) a hobbija lesz a munkája Elérhető pontszám: 7 pont 3. feladat Igaz Hamis (21) Tenger alá fektetett kábelekre és átjátszó műholdakra van szükség az internet működtetéséhez. (22) Máray Tamás készítette a világon az első honlapot. (23) Több mint kétmillió internetező van hazánkban. (24) A földrészek közötti

adatátvitel nincs megoldva. X (25) Magyarországon a felnőtt lakosság több mint 50%-a internetezik. X X X X Elérhető pontszám: 5 pont írásbeli vizsga 1111 3 / 13 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató 4. feladat (26) Aki nem eszik Márton-napon libát, az egész évben éhezik. (27) egészségesebb lesz. (28) A hiedelem szerint minél többet iszik valaki, annál . Hideg tél várható, ha (29) Ha a liba csontja fehér, Márton barna lovon jön./ még nem esett le a hó. havas lesz a tél. (30) Ha a liba csontja barna, sáros lesz a tél. Elérhető pontszám: 5 pont II. NYELVHELYESSÉG 1. A nyelvhelyességi vagy helyesírási szempontból hibás megoldás nem fogadható el 2. Minden feladatban csak a megadott megoldás értékelhető 3. Legfeljebb 30 pont érhető el Az elért pontokat az alábbi táblázat segítségével kell vizsgapontokra átszámítani: Elért pont 30 29 28 27 26 25 24 23

22 21 20 19 18 17 16 Vizsgapont Elért pont 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 18 17 17 16 16 15 14 14 13 13 12 11 11 10 10 Vizsgapont 9 8 8 7 7 6 5 5 4 4 3 2 2 1 1 0 1. feladat (1) – C (2) – C (3) – A (4) – D (5) – (B) (6) – B (7) – D (8) – A (9) – A (10) - C Elérhető pontszám: 10 pont 2. feladat (11) aludjon, (12) Reggelizzünk, (13) tartsunk, (14) látogasson el, (15) Adjunk, (16) Vonják be, (17) tegyék, (18) Hallgassuk meg, (19) segítsen, (20) Nevelje; Elérhető pontszám: 10 pont írásbeli vizsga 1111 4 / 13 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató 3. feladat (21) – hanem (22) – hogy (23) – ha (24) – és (25) – mert (26) – ugyanis (27) – ahol (28) – amikor (29) – így (30) – tehát Elérhető pontszám: 10 pont III. HALLOTT SZÖVEG ÉRTÉSE 1. Minden tartalmilag megfelelő válasz elfogadható Amennyiben a válasz érthető, a nyelvi vagy helyesírási hibákat nem kell

figyelembe venni. 2. Legfeljebb 25 pont érhető el Az elért pontokat az alábbi táblázat segítségével kell vizsgapontokra átszámítani: Elért pont Vizsgapont Elért pont Vizsgapont 25 33 12 16 24 32 11 15 23 31 10 14 22 29 9 12 21 28 8 11 20 26 7 10 19 25 6 8 18 23 5 7 17 22 4 5 16 21 3 4 15 19 2 2 14 18 1 1 13 17 0 0 1. feladat 1. 658 000 2 25-30 milliárd forint 3 fürdőszoba, konyha/konyharész, étkező, fűtés (két elemet meg kell nevezni) 4. meg tudja kínálni / megkínálhatja a vendégeit 5 programokat hirdet / lovasprogramot / borkóstolót szervez (egy elem megnevezése elegendő) 6. nem kell / nem szükséges 7 együtt sikeresebbek (mint egyedül) Elérhető pontszám: 7 pont 2. feladat Igaz (8) Józsa Fruzsina úgy él, mint a régi korok emberei. (9) A városban könnyű barátokat szerezni. (10) Fruzsina azonnal megtalálta, hol szeretne élni. (11) A jurtát két veszélyes kutya őrzi. (12) Fruzsina mindig azt csinálja, amihez kedve van. (13) Fruzsina

vegetáriánus, csak zöldségeket és gyümölcsöket eszik. (14) A jurtát télen nem kell fűteni, mert állandóan kering benne a levegő. (15) Fruzsina bízik abban, hogy másoknak is megtetszik majd ez az életmód. Hamis X X X X X X X X Elérhető pontszám: 8 pont írásbeli vizsga 1111 5 / 13 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató 3. feladat 16. /1 17. Telkes Mária 18./5 19. híres magyar festő/ op-art / zebrák 20/3. 21. az Amerikai Egyesült Államokban 22/7. 23. a Word / az Excel kifejlesztője 24/8. 25. hús / disznóhús / hagyma / olaj / fűszerek Egy adat elegendő! A felsoroltakon kívül minden jellemző, fontos adat elfogadható. Elérhető pontszám: 10 pont írásbeli vizsga 1111 6 / 13 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató A hanghordozón elhangzó szövegek: 1. feladat Napraforgós éjszakák Hivatalosan körülbelül hatezer-kilencszázan

foglalkoznak hazánkban falusi vendéglátással. Harmincötezer körüli a regisztrált ágy, és az elmúlt évben mintegy 658 000 vendégéjszakát jelentettek be. Ha hozzászámoljuk a szálláson felüli szolgáltatásokat, akkor ez körülbelül 25-30 milliárd forintos forgalmat jelent. Akinek van egy rendezett háza, és abban ki tud alakítani egy vendéglátásra alkalmas részt, annak érdemes terveznie! Ma már egy szoba nem elegendő. Külön fürdőszoba, konyharész, étkező, megfelelő fűtés is kell Nagy szerencse, ha valaki gazdálkodik, kertjében zöldséget, gyümölcsöt termel, esetleg állatai is vannak, mert akkor friss tejjel és egyéb saját készítésű élelmiszerrel is meg tudja kínálni vendégeit. A vidéki vendéglátók nagy része ma már különböző kulturális, folklór-, idegenforgalmi programokkal hirdeti magát, hogy még emlékezetesebbé tegye a nyaralást. Például lovas-programokat, borkóstolókat szerveznek. Vajon kell-e a

vendégfogadáshoz szakmai végzettség? Ez még nem követelmény, de csak az tudja színvonalasan csinálni, aki rendelkezik megfelelő vendéglátós ismeretekkel. Az egy környéken lakó vendéglátóknak érdemes egyesületet alapítaniuk, összefogniuk, mert együtt sikeresebbek lehetnek, mint egyedül. (Pethes József: Napraforgós éjszakák. Szabad Föld 2008 november 28 nyomán) 2. feladat Fruzsina válasza a világnak A szlovén határtól pár kilométerre fekszik Kercaszomor. A falu mellett áll egy ősmagyar tradíciók szerint épített sátor, egy jurta. Egy fiatal nő él ott, Józsa Fruzsina, aki a városi élet, a városi szmog helyett az ősmagyarok életmódját választotta. – A városi élet elpusztítja az emberi kapcsolatokat, és lehetetlenné teszi, hogy igazán közel kerüljünk a természethez. Semmit sem kell elkészíteni, hiszen mindent meg lehet vásárolni a boltokban Ez nekem egyáltalán nem tetszett. Zala megyébe, az Őrségbe hosszas

keresgélés után költözött tavaly nyáron. Két hétig beszélgetett az itt lakókkal, hogy mit szólnak a tervéhez. – Nem akartam úgy idejönni, hogy az életmódom az itt lakó embereknek nem tetszik. De a falusiak elfogadták az állataimat A kecskék és a tyúkok a patak közelében maradnak, nem mennek el messzire. A két kutya barátságos az idegenekkel De a lóval jobb, ha vigyázunk! Fruzsinának a mindennapi kötelességek nem jelentenek igazi munkát. – Ha felkelek, azt csinálom, amit szeretek. Megitatom a két tehenet, és kiengedem őket a természetbe Sokkal egészségesebbek, és a húsuk is jobb, mint ha istállóban tartanám őket Tűzhelyem nincs. Előttünk már kitapasztalta pár száz generáció, hogyan lehet a szabad tűzön ételeket készíteni Nyáron zöldségeket, gyümölcsöket eszem, télen pedig húst Ha beköszönt a hideg, a jurtát fűteni kell. Az építmény képes megtartani a hőt, és mivel kör alakú, a levegő állandóan mozog

benne. A fiatal lány ragaszkodik a jurtához, de a mai kor technikáját is használja: van mobiltelefonja, és bemegy a faluba, ha internetre van szüksége. Fruzsina nemcsak a várostól szabadult meg, hanem a modern élet alapjától, a pénztől is. – Mivel úgy élek, mint az őseink, régi használati tárgyakat rekonstruálok. Az állatoktól kezdve a bőrökig, a szőrmékig, régi és új holmikat, mindenfélét csereberélünk a falubeliekkel. Fruzsina álma, hogy egy jurtákból álló kis faluban élhessen olyanokkal, akik szintén ezt az életmódot választották. (Rácz Edina: Fruzsina válasza a világnak. Nők Lapja 2010 augusztus 25 nyomán) írásbeli vizsga 1111 7 / 13 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató 3. feladat Magyar csodák Kedves Hallgatóink! Műsorunkban magyar rekordokról hallhatnak, illetve néhány olyan dologról, amelyekkel mi magyarok jobbá, vidámabbá, izgalmasabbá tettük a

világot. 1. A napenergia felhasználása ma egyre aktuálisabb A világon az első napenergiával fűtött házat egy magyar nő, Telkes Mária tervezte. A ház 1948-ban az amerikai Doverben épült fel 2. 2009 tavaszán járt először magyar nő a Mount Everesten! Ugyan Anita nyíregyházi otthona és a világ legmagasabb hegycsúcsa között 8735 m a szintkülönbség. 3. Csupó Gábor producer és rajzfilmes, a Simpson család egyik alkotója Eddig 5 Emmy-díjat kapott. Ez a rajzfilmsorozat már 20 éve sikeres az Amerikai Egyesült Államokban A Time magazin a XX. század legjobb televíziós sorozatának választotta 4. Tudták, hogy az Egyesült Államokban „biro”-nak hívják a golyóstollat? Feltalálója Bíró László József újságíró, aki megalkotta ezt a hihetetlenül hasznos kis eszközt. Így nem tintázzuk össze magunkat, amikor írunk 5. Ki ne ismerné azokat a szemet megtévesztő, 3 D-s hatású festményeket, melyekkel Victor Vasarely, azaz Vásárhelyi

Győző ismert lett? Az optikai festészet (op-art) legjelentősebb képviselője a XX század egyik leghíresebb magyar festője Egyik kedvenc témáját, a zebrákat többször is megfestette 6. Bolygónk, a Föld alakjának pontos meghatározása egy magyar csillagász, Izsák Imre Gyula nevéhez fűződik. Nevét a Hold egyik krátere is őrzi A Holdon egyébként 14 krátert neveztek el magyarokról, például Bolyai Jánosról, Neumann Jánosról, Békésy Györgyről. 7. Charles Simonyi, milliárdos űrturista a második magyar, aki a világűrben járt Ugyanakkor ő az első magyar, aki kifejlesztette a Microsoft Wordöt és az Excelt. 8. Aki még nem ismeri, sürgősen kóstolja meg a hortobágyi palacsintát! A töltelékhez kockára vágjuk a hagymát, olajon megpirítjuk, hozzáadjuk a disznóhúst, a fűszereket, és pörköltet készítünk belőle. Ezután ledaráljuk, tejfölt keverünk hozzá, és a palacsintába töltjük Hogy mi viszi előre ténylegesen a

tudományt? Majd a jövő eldönti, de addig is ezúton kívánunk sok sikert kutatóinknak, feltalálóinknak, rekordereinknek. (Csodás magyarok Nők Lapja 2009. augusztus 18 Melléklet nyomán) írásbeli vizsga 1111 8 / 13 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató IV. ÍRÁSKÉSZSÉG ELSŐ FELADAT A javítás alapelvei 1. Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról Értékelési szempont Tartalom és szöveghossz Nyelvhelyesség Összesen Maximális pontszám 6 5 11 2. Amennyiben a feladat megoldása valamelyik szempont alapján 0 pontot kapott, akkor a teljes feladatra 0 pontot kell adni. 3. A feladatot akkor is értékelni kell, ha a vizsgázó eltér a megadott szöveghossztól Az értékelési szempontok részletes kifejtése Tartalom és szöveghossz E szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó • megfelelően dolgozta-e ki a témát, • megfelelő hosszúságú szöveget hozott-e létre. A

nyelvi okokból érthetetlen szövegrészeket a Tartalom szempontnál nem lehet értékelni. Ez vonatkozik a megadott szövegből értelem nélkül lemásolt és rossz nyelvi környezetben használt szövegrészekre is. Az ilyen típusú hibákat figyelembe kell venni a nyelvi teljesítmény értékelésekor is Amennyiben a vizsgázó olyan információt közöl, amelyben a szöveg egésze nem értelmezhető, az adott rész kifejtése nem tekinthető teljesen megfelelőnek. A szöveghossz megadásánál a szószám csak a vizsgázó által létrehozott szövegrészre vonatkozik, azaz nem tartalmazza a központilag megadott részek szavainak számát. Nyelvhelyesség (szókincs, mondattan, alaktan, helyesírás) E szemponton belül azt értékeljük, hogy • megfelel-e a vizsgázó által használt szókincs a témának, a szituációnak, a szerepnek és a közlési szándéknak, • megfelel-e a szóhasználat a középszintű érettségi vizsga követelményeinek, • megfelel-e a

vizsgázó által létrehozott szöveg a mondattan, az alaktan és a helyesírás normáinak. Az egyes hibák súlyozása annak alapján történik, hogy milyen mértékben nehezítik a megértést. Szövegértést zavaró hibának az számít, ha a mondat/szövegrész tartalma csak nehezen vagy egyáltalán nem érthető. Az ismétlődő hibákat csak egyszer kell az értékelésnél figyelembe venni, de a szövegben jelölni kell előfordulásukat. Az adott szinten bizonyos nyelvtani struktúrák produktív használata nem várható el a vizsgázótól. Az ilyen típusú hibákat a szövegben jelölni kell, de az értékelésnél nem kell figyelembe venni. írásbeli vizsga 1111 9 / 13 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála (1. feladat) Tartalom és szöveghossz 6-5 pont 4-3 pont A vizsgázó megfelelően dolgozta ki a témát, és elérte a megadott szövegmennyiséget (50–80 szó). A vizsgázó

általában megfelelően tárgyalta a témát, és legalább 40–49 szó hosszúságú szöveget hozott létre. 2-1 pont A vizsgázó csak részben megfelelően tárgyalta a témát, valamint a létrehozott szöveg 40 szónál rövidebb. 0 pont A vizsgázó nem megfelelően tárgyalta a témát, valamint a létrehozott szöveg 30 szónál kevesebb vagy: a vizsgázó más témáról ír. Nyelvhelyesség (szókincs, mondattan, alaktan, helyesírás) 5 pont 4-3 pont 2-1 pont A szöveg hibátlan vagy csak A szövegben több hiba fordul A szövegben sok hiba fordul kevés, a megértést nem zava- elő, a hibák néhány ponton elő, a hibák több ponton ró hibát tartalmaz. nehezítik a megértést. nehezítik a megértést. 0 pont A szöveg a nyelvi hibák miatt nem érthető. MÁSODIK FELADAT A javítás alapelvei 1. Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról Értékelési szempont Tartalom Formai jegyek és hangnem Szövegalkotás Szókincs, kifejezésmód

Nyelvtan, helyesírás Összesen Maximális pontszám 5 2 3 6 6 22 2. Amennyiben a feladat a Tartalom szempont alapján 0 pontos, akkor nem értékelhető a többi szempont alapján, azaz a feladatra 0 pontot kell adni. 3. A feladatot akkor is értékelni kell, ha a vizsgázó eltér a megadott szöveghossztól Az értékelési szempontok részletes kifejtése Tartalom E szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó • hány irányító szempontra tért ki és milyen mélységben tárgyalta azokat, • hogyan valósította meg a kommunikációs célt/célokat. Egy adott irányító szempont tárgyalása akkor tekinthető a szintnek megfelelőnek, ha a vizsgázó kitér a megadott szempontokra, mondatai minden lényeges információt tartalmaznak, ill. minden lényeges információra rákérdeznek és ismétlésektől mentesek. Amennyiben egy irányító szemponthoz több alpont tartozik, a szempont kifejtése akkor tekinthető megfelelőnek, ha a vizsgázó az összes

alpontot tárgyalja. Ha a vizsgázó egy irányító szempontra kitér, de mondatai nem tartalmaznak minden lényeges információt, ill. nem kérdeznek rá minden lényeges információra, az adott irányító szempont tárgyalása csak részben megfelelő. Az adott irányító szempont tárgyalása abban az esetben is csak részben megfelelő, ha a vizsgázó értelmezhetetlen információt ad meg (pl. az életkor helyett a vizsgázó azt adja meg, hogy negyedikes) írásbeli vizsga 1111 10 / 13 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Ha egy irányító szempont tárgyalása nyelvi okokból nem érthető, azt a Tartalom szempontnál úgy kell értékelni, mintha a vizsgázó nem tért volna ki rá, azaz az adott irányító szempont kifejtése nem megfelelő. Ezt a hibát figyelembe kell venni a nyelvi teljesítmény értékelésekor is, azaz a hiba jellegétől függően a Szókincs, kifejezésmód vagy a Nyelvtan,

helyesírás szempontoknál. Amennyiben a vizsgázó szó szerint lemásol egy irányító szempontot, de teljesen rossz nyelvi környezetben használja azt, az adott irányító szempont kifejtése nem fogadható el. A jó nyelvi környezetben használt, szó szerint lemásolt irányító szempontot teljesítettnek kell tekinteni. Új, azaz nem megadott szempontok értékelésére nincs lehetőség. A feladatot akkor is a megadott szempontok alapján kell értékelni, ha a vizsgázó a megadott témáról nem személyes vonatkozásban, hanem általánosan, de a kommunikációs cél(ok)nak megfelelően ír. Formai jegyek és hangnem E szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg megfelel-e • a levéllel mint szövegfajtával, illetve más megadott szövegfajtával szemben állított formai követelményeknek, azaz helyesen (vagy elfogadhatóan) tartalmazza-e a dátumot, a megszólítást, az elköszönést és aláírást, illetve a jellemző

formai jegyeket, • hangnemileg a címzetthez való viszonynak és a közlési szándéknak. Amennyiben a vizsgázó törekedett a megfelelő forma betartására, azaz kísérletet tett a formai jegyek minimális megtartására (pl. van elfogadható megszólítás és aláírás), a szövegalkotás nem értékelhető 0 ponttal Csak 0 pont jár, ha hiányzik vagy nem elfogadható a megszólítás és/vagy az aláírás, ill. ha a vizsgázó megadott műfaj helyett más szövegfajtát írt Elfogadhatónak tekinthető minden olyan megszólítás és elköszönés, ami „emlékeztet” a helyes formákra. A csak nyelvtani vagy helyesírási hibát tartalmazó variációk e szempont értékelésénél helyesnek számítanak. Amennyiben a megszólítás és az elköszönés külön-külön helyes ugyan, de nem illenek egymáshoz, akkor mindkettő csak elfogadhatónak tekinthető. Szövegalkotás E szemponton belül azt értékeljük, hogy • logikus-e az irányító szempontok

elrendezése és ezáltal a szöveg gondolatmenete, • megfelelő-e a gondolati tagolás, azaz van-e bevezetés, tárgyalás és befejezés, • a vizsgázó hogyan használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit (pl. egyszerű kötőszók, névmások) A Szövegalkotás szempontnál a Tartalom szemponttól függetlenül kell eljárni, és csak a tárgyalt szempontok alapján lehet megítélni a dolgozat felépítését és gondolatmenetét. A szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit akkor használja helyesen a vizsgázó, ha törekszik arra, hogy egyszerű kötőszók, névmások, határozószók stb. segítségével valódi szöveget hozzon létre. Amennyiben a vizsgázó minden mondatát azonos módon (pl az én személyes névmással) kezdi, nem mondható el az általa létrehozott levélről, hogy abban a mondatok szervesen kapcsolódnak egymáshoz. Szókincs, kifejezésmód E szemponton belül azt értékeljük, hogy megfelel-e • a vizsgázó által

használt szókincs a témának, a szituációnak, a szerepnek és a közlési szándéknak, • a szóhasználat a középszintű élő idegen nyelv érettségi vizsga követelményeinek. Az egyes hibák súlyozása annak alapján történik, hogy milyen mértékben nehezítik a megértést. Szövegértést zavaró hibának az számít, ha a mondat/szövegrész tartalma csak nehezen vagy egyáltalán nem érthető. írásbeli vizsga 1111 11 / 13 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató A nyelvi hibákat az értékelés során csak egyszer szabad figyelembe venni, azaz a hiba jellegétől függően vagy a Szókincs, kifejezésmód vagy a Nyelvtan, helyesírás szempontnál. Amennyiben például a vizsgázó egy szót nem megfelelően használ (pl a „nézni“ ige helyett a „látni“ igét), ezt a hibát csak a Szókincs, kifejezésmód szempontnál lehet értékelni. Azoknál az értelemzavaró hibáknál, amelyek

következtében egy-egy mondatrész vagy mondat mondanivalója válik érthetetlenné, és amelyeknél a hiba komplexitása miatt nem lehet eldönteni, hogy lexikai vagy nyelvtani hibáról van-e szó, az egyszeri értékelés elve nem érvényes. Az ilyen típusú hibákat tehát mindkét szempontnál értékelni kell. Az ismétlődő hibákat csak egyszer kell az értékelésnél figyelembe venni, de a szövegben jelölni kell előfordulásukat. E szempont értékelésénél a megszólítás és az elköszönés lexikai hibáit is figyelembe kell venni. Nyelvtan, helyesírás E szemponton belül azt értékeljük, hogy megfelel-e a vizsgázó által létrehozott szöveg a mondattan, az alaktan és a helyesírás normáinak. A nyelvi hibákat az értékelés során csak egyszer szabad figyelembe venni, azaz a hiba jellegétől függően a Szókincs, kifejezésmód vagy a Nyelvtan, helyesírás szempontnál. Amennyiben például a vizsgázó helytelen vonzatot használ (pl. rendelkezik

valamihez), ezt a hibát csak a Nyelvtan, helyesírás szempontnál lehet értékelni Azoknál az értelemzavaró hibáknál, amelyek következtében egy-egy mondatrész vagy mondat mondanivalója válik érthetetlenné, és amelyeknél a hiba komplexitása miatt nem lehet eldönteni, hogy lexikai vagy nyelvtani hibáról van-e szó, az egyszeri értékelés elve nem érvényesül. Az ilyen típusú hibákat tehát mindkét szempontnál értékelni kell. Az ismétlődő hibákat csak egyszer kell az értékelésnél figyelembe venni, de a szövegben jelölni kell előfordulásukat. E szempont értékelésénél a megszólítás és az elköszönés nyelvtani és helyesírási hibáit is figyelembe kell venni. írásbeli vizsga 1111 12 / 13 2011. május 2 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála (2. feladat) Tartalom 5 pont 4-3 pont A megadott irányító szempontok megfelelően vannak kidolgozva. A megadott irányító

szempontok egy kivételével megfelelően vannak kidolgozva. A hiányzó csak részben vagy A vizsgázó a kommunikációs egyáltalán nincs kifejtve célokat megfelelően valósítotvagy: ta meg. A megadott irányító szempontok kettő kivételével megfelelően vannak kidolgozva. A hiányzók csak részben vannak kifejtve. A vizsgázó a kommunikációs célokat többnyire megfelelően valósította meg. 2-1 pont 0 pont A megadott irányító szempontok legalább 40%-a megfelelően van kidolgozva. A hiányzók csak részben vagy egyáltalán nincsenek kifejtve. vagy: A vizsgázó mindegyik irányító szempontot csak részben fejtette ki. A megadott irányító szempontokból 40%-nál kevesebb van megfelelően kidolgozva. A hiányzók csak részben vagy egyáltalán nincsenek kifejtve. vagy: A vizsgázó még részben sem fejtette ki az összes irányítószempontot. A vizsgázó a kommunikációs Alapvető kommunikációs célokat részben valósította célját nem éri el.

meg. Formai jegyek és hangnem 2 pont 1 pont 0 pont A szöveg formai jegyei teljesen megfelelnek a szövegfajtának, hangneme pedig a közlési szándéknak. Levélműfaj esetén van helyes megszólítás és aláírás, és van helyes vagy elfogadható dátum és elköszönés. A szöveg formai jegyei nagyjából megfelelnek a szövegfajtának, hangneme a közlési szándéknak. Levélműfaj esetén van helyes vagy elfogadható megszólítás és aláírás. A vizsgázó törekedett a levélforma betartására. A szöveg formai jegyei nem felelnek meg a szövegfajtának, vagy levélműfaj esetén hiányzik vagy nem elfogadható a megszólítás és/vagy az aláírás. Szövegalkotás 3 pont 2 pont 1 pont 0 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése logikus. A gondolati tagolás megfelelő: van bevezetés, tárgyalás és befejezés. A mondatok szervesen kapcsolódnak egymáshoz. A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése

többnyire logikus. A vizsgázó törekszik a gondolati tagolásra: van bevezetés vagy befejezés. A mondatok többnyire szervesen kapcsolódnak egymáshoz. A mondanivaló nem mindig logikus elrendezésű. A vizsgázó nem törekszik a gondolati tagolásra: hiányzik a bevezetés és befejezés A mondatok több helyen nem kapcsolódnak szervesen egymáshoz. A szöveg tagolatlan és áttekinthetetlen, izolált mondatok halmazából áll. Az írott anyag a rövidsége miatt nem tekinthető szövegnek. Szókincs, kifejezésmód 6-5 pont 4-3 pont 2-1 pont 0 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő változatos és viszonylag nagy szókincs jellemzi. A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő szókincs jellemzi. A szókincs korlátai miatt előfordulhat ismétlés. Néhol nem megfelelő a szóhasználat, ez azonban csak kis mértékben nehezíti a mondanivaló megértését. A szöveget kevésbé változatos, helyenként egyszerű,

de még elfogadható szókincs jellemzi. Sok a szóismétlés. Többször nem megfelelő a szóhasználat, ez néhány helyen jelentősen nehezíti a mondanivaló megértését. A szövegben felhasznált szókincs nagyon egyszerű, a nem megfelelő szóhasználat több helyen jelentősen megnehezíti a szöveg megértését. Nyelvtan, helyesírás 6-5 pont 4-3 pont 2-1 pont A szöveg grammatikai szempontból igényes. Kevés nyelvtani (mondattani, alaktani, helyesírási) hibát tartalmaz. Ezek a megértést nem befolyásolják. A szöveg több nyelvtani (mondattani, alaktani, helyesírási) hibát tartalmaz. Ezek azonban a megértést jelentősen nem befolyásolják. A szövegben sok olyan nyelvtani (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba van, amely a megértést jelentősen megnehezíti. írásbeli vizsga 1111 13 / 13 0 pont A szöveg a nyelvtani (mondattani, alaktani, helyesírási) hibák miatt több helyen nem érthető. 2011. május 2